He kijk, het toverwoord. Zelfstandigheid! Misschien willen veel Groenlanders dat wel op enige termijn? En niet de ene kolonisator die in ieder geval de laatste decennia behoorlijk wat geld in de leefbaarheid steekt inruilen voor de andere kolonisator die een nogal slechte trackrecord heeft wanneer het gaat over überhaupt het zorgen voor mensen?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, Groenland ligt in Noord-Amerika. En we hebben het hier over een eventuele toetreding tot de VS, niet over of Groenlanders wel of niet bij de EU zouden willen. Daar zou natuurlijk ook eerst zelfstandigheid voor nodig zijn.
Die vraag is al eerder gesteld en ook beantwoord: zie hier.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:51 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
He kijk, het toverwoord. Zelfstandigheid! Misschien willen veel Groenlanders dat wel op enige termijn? En niet de ene kolonisator die in ieder geval de laatste decennia behoorlijk wat geld in de leefbaarheid steekt inruilen voor de andere kolonisator die een nogal slechte trackrecord heeft wanneer het gaat over überhaupt het zorgen voor mensen?
Ik durf je nu al te voorspellen dat een onafhankelijk Groenland van harte welkom gaat zijn in de EU. Het gedoe over viswater is wel over zijn hoogtepunt heen en de EU is net wat voorspelbaarder wanneer het gaat over het zelf kunnen beslissen over natuurlijke rijkdommen dan de VS. De volgende idioot kan zomaar nog een graadje erger zijn.
Dat doet mij eraan herinneren dat je geen antwoord hebt gegeven op de vraag of je het gedrag van Trump nou normaal vind in deze. Deze vraag dus: Is deze manier van omgang met landen die je bondgenoot zijn in jouw ogen normaal? Ja of nee?
Ik noem dat geen onderhandeling.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 12:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is manier van onderhandelen. Het is niet erg beschaafd, wel erg Trumpesque.
Toetreding tot de VS, geïnitieerd door Trump.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 20:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Inderdaad, Groenland ligt in Noord-Amerika. En we hebben het hier over een eventuele toetreding tot de VS, niet over of Groenlanders wel of niet bij de EU zouden willen. Daar zou natuurlijk ook eerst zelfstandigheid voor nodig zijn.
Ze kunnen vast wel 10 zwervers vinden die tegen betaling voor gaan stemmen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 21:59 schreef SnertMetChoco het volgende:
Heeft er ook nog iemand een poll of de Groenlanders bij Canada zouden willen aansluiten? Zou nota bene ook 20 keer logischer zijn dan de VS, als ze uberhaupt Denemarken zouden willen verlaten.
https://www.reuters.com/w(...)-part-us-2025-01-28/quote:The survey by pollster Verian, commissioned by the Danish paper, showed only 6% of Greenlanders are in favour of becoming part of the U.S., with 9% undecided, Berlingske said.
Zo te zien een UK based onderzoeksbureau. Ben benieuwd hoe groot de sample size is.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
https://www.reuters.com/w(...)-part-us-2025-01-28/
Mooi zo.
quote:497 representatively selected citizens in Greenland aged 18 years or older and is weighted by gender, age, region, and party choice in the last Greenlandic parliamentary election in 2021.
Prima steekproefgrootte dus, op een totale populatie van 50000.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Zo te zien een UK based onderzoeksbureau. Ben benieuwd hoe groot de sample size is.
-edit- gevonden, 497 en een gewogen onderzoek
[..]
Vooral belangrijk dat het gewogen is naar de bevolking. Je kan niet zomaar 500 eerste mensen die op straat ziet aanspreken.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Prima steekproefgrootte dus, op een totale populatie van 50000.
Dat gaat niet, want je moet als NAVO-lid een ander NAVO-land dat wordt aangevallen verdedigen. Dus je moet dan eigenlijk eerst het aanvallende land uit de NAVO knikkeren.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Wat zijn eigenlijk de NAVO-regels voor oorlogen binnen NAVO-verband?
Geen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Wat zijn eigenlijk de NAVO-regels voor oorlogen binnen NAVO-verband?
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
https://www.reuters.com/w(...)-part-us-2025-01-28/
Mooi zo.
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Zo te zien een UK based onderzoeksbureau. Ben benieuwd hoe groot de sample size is.
-edit- gevonden, 497 en een gewogen onderzoek
[..]
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Prima steekproefgrootte dus, op een totale populatie van 50000.
Mooi, dan is deze zelf verzonnen "misschien willen de Groenlanders wel US citizens worden"-discussie ook meteen klaar.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:52 schreef Momo het volgende:
[..]
Vooral belangrijk dat het gewogen is naar de bevolking. Je kan niet zomaar 500 eerste mensen die op straat ziet aanspreken.
Trump heeft alleen respect voor de natuurlijke rijkdommen in de grond.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik noem dat geen onderhandeling.
Ik vind het ook verbazend dat je het een goed idee vindt dat Groenland onder Trump wordt toegevoegd aan de VS.
Trump laat ook weinig respect zien richting de oorspronkelijke bewoners van Alaska, door Denali te hernoemen naar McKinley.
Hoezo valt dan te verwachten dat hij de huidige bewoners van Groenland respecteert.
https://businessam.be/den(...)tream-2-pijpleiding/quote:Denemarken geeft Gazprom groen licht voor reparatie beschadigde Nord Stream 2 pijpleiding
[...]
Deze ontwikkeling valt samen met een gespannen situatie tussen Denemarken en de Verenigde Staten over de soevereiniteit van Groenland, omdat Denemarken steun zoekt bij Europese bondgenoten tegen de dreigementen van president Trump over annexatie.
We zijn daar te zwak voor. Er ligt volgens mij al een VS basis in Groenland waar een handvol Amerikanen zijn gestationeerd.quote:Op donderdag 30 januari 2025 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
We zullen als Europa, als Groenland en Denemarken dat willen, troepen moeten sturen en sancties opleggen als de US de plannen om Groenland te annexeren toch doorzet.
Troepen sturen zal uiteraard symbolisch zijn tegenover een grote macht als de US maar de vraag is dan wel: gaat de US het politieke risico nemen?
Niets doen is geen optie.
Gewoon de Deense geheime dienst 'm laten omleggen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als ik overigens Denemarken was, zou ik alle diplomatieke banden verbreken. Ambassadeur terughalen naar huis, ambassade in Washington dicht, alle Amerikaanse diplomaten in Denemarken persona non grata verklaren. Visumplicht voor Amerikanen instellen. Opzouten met die yanks.
Dat lijkt me ietwat onrealistisch.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Gewoon de Deense geheime dienst 'm laten omleggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |