Relevante artikelen:quote:Ultieme poging Germa van den Boom: beloning kwart miljoen euro
Wie weet waar de in 1984 verdwenen Germa van den Boom is? Al 38 jaar houdt het antwoord op deze vraag de familie en het coldcaseteam in de greep. Daarom looft de Peter R. de Vries Foundation een beloning van ¤250.000 uit voor de gouden tip die leidt naar de vondst van Germa. Om aanspraak te maken op dit bedrag dient de gouden tip voor 20 april 2023 bij de Foundation te zijn binnengekomen.
Ze hebben daar toch weleens gegraven?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 15:16 schreef Nia het volgende:
Opvallend hoe keurig het onbewoonde perceel ernaast van de inmiddels overleden buurjongen Kees en zijn ouders onderhouden wordt. Nog steeds geen 'Te Koop' bordje in de voortuin maar wel een in grind aangelegd spoorbaantje naar een schuur. Het gammele lage houten hekwerk is volgens Google Maps vanaf oktober 2024 vervangen door een metalen versie. Kan iemand hier beredeneren waarom de kleinzoon met zijn moeder, de weduwe van buurjongen Kees dus, dat onbewoonde huis behandelen alsof er nog steeds iemand woont? In april 2019 is een Nee Nee sticker op de groene postbus te zien op Google Maps. In september 2016 zit de sticker er nog niet op. Is tussen 2016 en 2019 de moeder van buurjongen Kees misschien overleden?
Nope, het erf achter het huis van buurjongen Kees en zijn ouders aan de andere kant van de muur van de tweekapper is na Germa's verdwijning bij mijn weten nooit onderzocht. Bomen en struiken bleven er steeds hoger groeien tot vorig jaar dus.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ze hebben daar toch weleens gegraven?
Je bedoelt varkens zoals in de Hannibal film van 2001? Geen idee of die in het Brabantse land gehouden worden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb dit nooit echt gevolgd, maar net even (vluchtig) wat zitten lezen. Ik neem aan dat er toch ook rekening is gehouden met het feit dat Germa best wel eens verdwenen kan zijn door haar aan de varkens te voeren?
Er is daar ergens toch wel ooit gegraven? Iets van een paar jaar terug of zo?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:12 schreef Nia het volgende:
[..]
Nope, het erf achter het huis van buurjongen Kees en zijn ouders aan de andere kant van de muur van de tweekapper is na Germa's verdwijning bij mijn weten nooit onderzocht. Bomen en struiken bleven er steeds hoger groeien tot vorig jaar dus.
Nee, dat was in de tuin van oom Arie, die verderop in het dorp woont /woonde.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Er is daar ergens toch wel ooit gegraven? Iets van een paar jaar terug of zo?
Apart eigenlijk dat ze daar nooit hebben gegraven. Zeker omdat die mensen het nog zo goed bij houden. Da's op z'n minst raar.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:12 schreef Nia het volgende:
[..]
Nope, het erf achter het huis van buurjongen Kees en zijn ouders aan de andere kant van de muur van de tweekapper is na Germa's verdwijning bij mijn weten nooit onderzocht. Bomen en struiken bleven er steeds hoger groeien tot vorig jaar dus.
Ik bedoel gewoon een varkenshouderij, lichaam erin en binnen 10-20 min is er niets meer van over. Dat mag je een fabeltje noemen, maar het kan wel degelijk als er dus nooit een lichaam is gevondenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:16 schreef Nia het volgende:
[..]
Je bedoelt varkens zoals in de Hannibal film van 2001? Geen idee of die in het Brabantse land gehouden worden.
Moet je wel gegronde aanleiding hebben lijkt me, je mag daar niet zomaar gaan graven op basis van alleen vermoedens.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Apart eigenlijk dat ze daar nooit hebben gegraven. Zeker omdat die mensen het nog zo goed bij houden. Da's op z'n minst raar.
Gegronde aanleiding is er toch wel?quote:Op zondag 26 januari 2025 12:27 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Moet je wel gegronde aanleiding hebben lijkt me, je mag daar niet zomaar gaan graven op basis van alleen vermoedens.
Dat denk ik niet anders hadden ze het wel gedaan. Alleen iets denken is niet voldoende, moeten ook sporen/concrete aanwijzingen zijn.quote:
Jammer. Lijkt me nu de plek waar je kunt gaan zoeken.quote:Op zondag 26 januari 2025 15:57 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Dat denk ik niet anders hadden ze het wel gedaan. Alleen iets denken is niet voldoende, moeten ook sporen/concrete aanwijzingen zijn.
Het onderzoek was natuurlijk in het begin niet echt goed te noemen. Deels ook door de tijdgeest toendertijd waarin men minder snel uitging van een misdrijf en eerder een vrijwillige verdwijning.. Tevens is er niet direct alarm geslagen door de familie.quote:Op zondag 26 januari 2025 15:57 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Dat denk ik niet anders hadden ze het wel gedaan. Alleen iets denken is niet voldoende, moeten ook sporen/concrete aanwijzingen zijn.
De voor- en achtertuin van het gezin van buurjongen Kees is ergens in het voorjaar van 2024 helemaal omgeploegd. Alle bomen en struiken zijn er weggehaald. Er ligt nu een grasveld met enkel een boom in het midden, te zien op de meest recente beelden van Google Maps en de Funda foto's. De grond in die tuin is zo verstoord dat eventueel forensisch grondonderzoek daar geen zin meer heeft.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jammer. Lijkt me nu de plek waar je kunt gaan zoeken.
Ook wel opvallend ja dat men in het najaar van 2023 gaat graven bij oom Arie en men begin 2024 dat hele perceel omploegt en opnieuw inzaait. Alsof het ze inderdaad te heet onder de voeten werd. Na 40 jaar is er amper nog iets over van een eventueel lijk.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:22 schreef Nia het volgende:
[..]
De voor- en achtertuin van het gezin van buurjongen Kees is ergens in het voorjaar van 2024 helemaal omgeploegd. Alle bomen en struiken zijn er weggehaald. Er ligt nu een grasveld met enkel een boom in het midden, te zien op de meest recente beelden van Google Maps en de Funda foto's. De grond in die tuin is zo verstoord dat eventueel forensisch grondonderzoek daar geen zin meer heeft.
Waarom heeft men in 2023 wel grondonderzoek in de tuin van die 'oom Arie' gedaan en niet in de tuinen van beide buren? Waarom was 'oom Arie' verdachter dan die buren die aan weerskanten van het gezin Van der Boom woonden? Kees en zijn ouders konden elke kuch of scheet horen bij Van der Boom in huis door de dunne scheidingsmuur, dus moeten zij zeker iets hebben gehoord van wat er in die zomernacht met Germa is gebeurd.
Het grondonderzoek in de tuin van 'oom Arie' heeft die zoon van de inmiddels overleden buurjongen Kees misschien wel doen besluiten om de tuin van zijn vader en grootouders te ruimen van al dat groen, voordat justitie ooit op het idee komt om daar toch nog eens te gaan graven.
Tjah.. dat ze al die tijd niets aan die tuin deden maakte ze volgens anderen ook weer verdacht...quote:Op maandag 27 januari 2025 11:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ook wel opvallend ja dat men in het najaar van 2023 gaat graven bij oom Arie en men begin 2024 dat hele perceel omploegt en opnieuw inzaait. Alsof het ze inderdaad te heet onder de voeten werd. Na 40 jaar is er amper nog iets over van een eventueel lijk.
Jaar in jaar uit trouw langs het huisje van opa en oma rijden om in de tuin het onkruid te verwijderen en de tuin te maaien vraagt de nodige toewijding. Je zou zo'n klus uit kunnen besteden aan een hovenier als je zelf wel wat beters te doen hebt.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:46 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Tjah.. dat ze al die tijd niets aan die tuin deden maakte ze volgens anderen ook weer verdacht...
Ik heb overigens nergens nog gelezen of die tuin door die zoon zelf is omgespit of door een hovenier..
Je moet maar net iemand vinden met varkens die daar aan mee wil werken.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:52 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb dit nooit echt gevolgd, maar net even (vluchtig) wat zitten lezen. Ik neem aan dat er toch ook rekening is gehouden met het feit dat Germa best wel eens verdwenen kan zijn door haar aan de varkens te voeren?
Dat hoeft niet natuurlijk. Je kunt ook 's nachts ongezien een lijk droppen in een varkensschuur. Zeker in dat soort contreien 40 jaar geleden zal het vast niet allemaal even goed beveiligd zijn geweest kan ik me zo voorstellen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 01:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je moet maar net iemand vinden met varkens die daar aan mee wil werken.
Je moet maar net op het idee komen…quote:Op dinsdag 28 januari 2025 16:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat hoeft niet natuurlijk. Je kunt ook 's nachts ongezien een lijk droppen in een varkensschuur. Zeker in dat soort contreien 40 jaar geleden zal het vast niet allemaal even goed beveiligd zijn geweest kan ik me zo voorstellen.
Marinus is inmiddels ook overleden?quote:Op woensdag 29 januari 2025 00:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je moet maar net op het idee komen…
Ze kan ook ergens in het water zijn gegooid of verbrand of begraven.
Beide buurjongens leven niet meer dus waarschijnlijk gaat het nooit opgelost worden, helaas.
quote:Op vrijdag 24 januari 2025 15:16 schreef Nia het volgende:
Opvallend hoe keurig het onbewoonde perceel ernaast van de inmiddels overleden buurjongen Kees en zijn ouders onderhouden wordt. Nog steeds geen 'Te Koop' bordje in de voortuin maar wel een in grind aangelegd spoorbaantje naar een schuur. Het gammele lage houten hekwerk is volgens Google Maps vanaf oktober 2024 vervangen door een metalen versie. Kan iemand hier beredeneren waarom de kleinzoon met zijn moeder, de weduwe van buurjongen Kees dus, dat onbewoonde huis behandelen alsof er nog steeds iemand woont? In april 2019 is een Nee Nee sticker op de groene postbus te zien op Google Maps. In september 2016 zit de sticker er nog niet op. Is tussen 2016 en 2019 de moeder van buurjongen Kees misschien overleden?
Tering jantje, dit soort reacties.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 20:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Apart eigenlijk dat ze daar nooit hebben gegraven. Zeker omdat die mensen het nog zo goed bij houden. Da's op z'n minst raar.
Het kan ook zo zijn dat Germa na thuiskomst gewoon nog wakker is gebleven om tv te kijken (Opening OS) en de achterdeur niet direct op slot heeft gedaan. Er brandde volgens de ooggetuigen die langs fietsten om 02.15u nog licht in het huis. Dan kun je als indringer vrij makkelijk naar binnen natuurlijk. Dat kan bijna geen persoon zijn geweest die NIET wist dat Germa alleen was, anders neem je een veels te groot risico als indringer.quote:Op donderdag 30 januari 2025 13:09 schreef Gjjberg het volgende:
Het lijkt mij aannemelijk dat de dader in het huis was of Germa moet voor hem de deur hebben open gedaan, het moet dus een goede bekende zijn geweest anders was die deur echt op slot gebleven.
Geloof me, als jij een stal met varkens binnen loopt gaan die beesten tekeer.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 16:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat hoeft niet natuurlijk. Je kunt ook 's nachts ongezien een lijk droppen in een varkensschuur. Zeker in dat soort contreien 40 jaar geleden zal het vast niet allemaal even goed beveiligd zijn geweest kan ik me zo voorstellen.
Lijkt me ook hoor, het is slechts een theorie. Gezien de omwonenden verklaren dat er blijkbaar geen auto is gehoord in die nacht (na 2 uur toen de buurjongen Germa thuis bracht)*, moet Germa toch in de buurt zijn verdwenen óf tijdelijk verplaatst zijn naar de buren en later (zondag) in een auto zijn verplaatst. In die zin zou er dan voldoende tijd zijn geweest om haar bijvoorbeeld 100km verderop ergens te laten verdwijnen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 14:58 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Geloof me, als jij een stal met varkens binnen loopt gaan die beesten tekeer.
De kans is dan vrij groot dat je de boer wekt.. of dat de hond aanslaat en alsnog de boer wekt.
Dat vermoeden hadden ze bij Het Beest van Harkstede ook en zijn slachtoffer Jolanda Meijer. Alleen nooit bewijs voor gevonden en de varkens waren naar het slachthuis gebracht. Eet smakelijkquote:Op vrijdag 24 januari 2025 18:16 schreef Nia het volgende:
[..]
Je bedoelt varkens zoals in de Hannibal film van 2001? Geen idee of die in het Brabantse land gehouden worden.
Germa had op zondagochtend vroeg een afspraak met haar oma in de kerk, Oma was destijds de eerste die haar vermissing heeft opgemerkt.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 14:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het kan ook zo zijn dat Germa na thuiskomst gewoon nog wakker is gebleven om tv te kijken (Opening OS) en de achterdeur niet direct op slot heeft gedaan. Er brandde volgens de ooggetuigen die langs fietsten om 02.15u nog licht in het huis. Dan kun je als indringer vrij makkelijk naar binnen natuurlijk. Dat kan bijna geen persoon zijn geweest die NIET wist dat Germa alleen was, anders neem je een veels te groot risico als indringer.
Het is ook gek dat haar fiets niet in de schuur stond, maar op slot achter het huis. Dat wijst wel op mogelijk afwijkend gedrag van Germa zelf (ouders niet thuis, dus ik doe lekker zelf wat ik wil).
Ik denk ook dat Germa niet dezelfde nacht ergens heen is getransporteerd is en begraven, de dader heeft haar ergens verstopt en is de volgende nacht ergens heen gereden.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 15:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lijkt me ook hoor, het is slechts een theorie. Gezien de omwonenden verklaren dat er blijkbaar geen auto is gehoord in die nacht (na 2 uur toen de buurjongen Germa thuis bracht)*, moet Germa toch in de buurt zijn verdwenen óf tijdelijk verplaatst zijn naar de buren en later (zondag) in een auto zijn verplaatst. In die zin zou er dan voldoende tijd zijn geweest om haar bijvoorbeeld 100km verderop ergens te laten verdwijnen.
*ik kan daar wel inkomen gezien het straatje echt een bestemmingsstraat is en 40 jaar geleden waarschijnlijk nóg rustiger was.
Lijkt me niet dat je dat verzint ofzo. Misschien kwamen ze wel van Werkendam af op weg naar Nieuwendijk? Het is iig geen doodlopende weg (voor fietsers).quote:Op zaterdag 1 februari 2025 17:00 schreef Gjjberg het volgende:
Overigens heb ik de verklaring van de meisjes op de fiets altijd iets vreemd gevonden, waarom fietsten zij op een doodlopende weg, waar kwamen zij vandaan ? er liep daar geen apart fietspad.
En door wie dan? Een bekende? Een toevallige voorbijganger? Een of andere seriemoordenaar?quote:Op zondag 2 februari 2025 20:09 schreef CocoinColorado het volgende:
Persoonlijk denk ik dat Germa buitenshuis is opgewacht of in elk geval overvallen is. Dus dat iemand in die tuin stond. Het is daar donker genoeg.
Dan laat je doorgaans voetsporen achter.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:09 schreef CocoinColorado het volgende:
Persoonlijk denk ik dat Germa buitenshuis is opgewacht of in elk geval overvallen is. Dus dat iemand in die tuin stond. Het is daar donker genoeg.
Dat hoeft niet, die tuin had achter het huis waarschijnlijk ook wel een groot terrasgedeelte. Maar echt opgewacht lijkt me niet aannemelijk eerlijk gezegd. Dan moet je als indringer wellicht uren afwachten om je kans te kunnen grijpen. Lijkt me eerder dat het in de directe omgeving ligt: bijvoorbeeld de buurjongen die Germa thuis heeft horen komen met de andere buurjongen.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:47 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dan laat je doorgaans voetsporen achter.
Exact, als je de luchtfoto's van '84 en nu bekijkt zie je dat er maar weinig plekken in de omgeving waren waar iemand zich lang schuil heeft gehrouden, normaal gesproken waren alle buren waakzaam en waren er ook honden in die buurt.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 10:59 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, die tuin had achter het huis waarschijnlijk ook wel een groot terrasgedeelte. Maar echt opgewacht lijkt me niet aannemelijk eerlijk gezegd. Dan moet je als indringer wellicht uren afwachten om je kans te kunnen grijpen. Lijkt me eerder dat het in de directe omgeving ligt: bijvoorbeeld de buurjongen die Germa thuis heeft horen komen met de andere buurjongen.
Nu wel, toen niet. Eind van de straat was doodlopen voor al het verkeer. Ik twijfel niet aan de verklaring van de 2 meisjes op de fiets, ik heb me alleen altijd afgevraagd waarom zij in die straat fietsten.quote:Op maandag 3 februari 2025 13:06 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat je dat verzint ofzo. Misschien kwamen ze wel van Werkendam af op weg naar Nieuwendijk? Het is iig geen doodlopende weg (voor fietsers).
Zeker? Deze foto is uit 1989 een paar jaar na de vermissing vanaf Kildijk 137. Dat lijkt me een doorgaande weg die richting Dwarssteeg loopt. Of was die aftakking naar de Dwarssteeg er voor 2009 bijvoorbeeld niet? (oudste Google Maps beeld)quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:00 schreef Gjjberg het volgende:
[..]
Nu wel, toen niet. Eind van de straat was doodlopen voor al het verkeer. Ik twijfel niet aan de verklaring van de 2 meisjes op de fiets, ik heb me alleen altijd afgevraagd waarom zij in die straat fietsten.
Zal er van het weekend eens induiken, ik meende altijd op oude krantenfoto's te hebben gezien, maakt ook niet zo heel veel uit, de politie geloofde hun verklaring dus acht ik deze ook aannemelijk.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 14:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zeker? Deze foto is uit 1989 een paar jaar na de vermissing vanaf Kildijk 137. Dat lijkt me een doorgaande weg die richting Dwarssteeg loopt. Of was die aftakking naar de Dwarssteeg er voor 2009 bijvoorbeeld niet? (oudste Google Maps beeld)
https://www.bhic.nl/memor(...)b3-1d65-216891cb7fd2
Het was natuurlijk een hele andere tijd in 84 zeker in een klein dorp, maar we weten simpelweg gewoon niet of de vermiste sleutel degene was die in het schuurtje hing of is de vermiste sleutel degene die Germa in gebruik had.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 17:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik kan het niet laten om hier even een opmerking over te maken, maar op een of andere manier valt het me op dat er inzake de verdwijning / vermissing van Germa van den Boom sprake is van een huissleutel die in het schuurtje hing. In de Puttense Moordzaak was er ook sprake van een sleutel die in het schuurtje hing. Misschien is de wijze les die we hieruit moeten trekken wel dat als je wil voorkomen dat je dochter of kleindochter vermoord wordt, je geen sleutel in het schuurtje moet hangen.
Daarbij blijf ik ook wel met de bloedsporen door het gehele huis zitten: op Germa’s bed, de trapleuning, in de keuken en op de mat bij de deur. Dat lijkt op een vrij heftig scenario met veel geweld en kabaal..quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:18 schreef Gjjberg het volgende:
[..]
Hun verklaring over het licht aan omstreeks 2:10/2:15 en de buurman met de hond die stellig was dat het licht uit was om 2:30 is wel erg belangrijk, het past goed in mijn theorie dat Germa vlak na thuiskomst overvallen is.
Die sleutel kan hij ook binnen ergens gevonden hebben of Germa afhandig hebben gemaakt natuurlijk.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:22 schreef Gjjberg het volgende:
[..]
Het was natuurlijk een hele andere tijd in 84 zeker in een klein dorp, maar we weten simpelweg gewoon niet of de vermiste sleutel degene was die in het schuurtje hing of is de vermiste sleutel degene die Germa in gebruik had.
Het zou namelijk goed kunnen zijn dat Germa de sleutel, die normaal in het schuurtje hing, in gebruik had.
Wat we wel weten is dat de keukendeur van buitenaf afgesloten was, dus de dader heeft zeer zeker een sleutel in zijn bezit gehad.
Jep, dat lijkt me eigenlijk meer voor de hand liggend gezien Germa's sleutel nooit is terug gevonden.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 23:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die sleutel kan hij ook binnen ergens gevonden hebben of Germa afhandig hebben gemaakt natuurlijk.
Ik denk inderdaad ook dat de reserve sleutel in het schuurtje degene was die Germa in gebruik had omdat haar ouders weg waren, en deze sleutel is met de rest van de kleding en keukenspullen door de dader(s) meegenomen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jep, dat lijkt me eigenlijk meer voor de hand liggend gezien Germa's sleutel nooit is terug gevonden.
Zeer zeker grof geweld en kabaal, vandaar dat ik ook niet denk dat iemand met voorbedachten raden Germa die nacht heeft overvallen en gedood.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:51 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daarbij blijf ik ook wel met de bloedsporen door het gehele huis zitten: op Germa’s bed, de trapleuning, in de keuken en op de mat bij de deur. Dat lijkt op een vrij heftig scenario met veel geweld en kabaal..
Ik hoor dit niet terug in de docu (rond de 49-50 min). Alleen dat de buurman polshoogte is gaan nemen na het telefoontje van de ouders van Germa en een uur later nog eens terug is gegaan nadat zij hem vroegen binnen te treden via het benedenraam. Dan komt het stukje met het zeepsop, wat enorm opmerkelijk is.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:17 schreef Gjjberg het volgende:
Snap alleen niet waarom er in de Peter R docu van 2007 zo'n punt werd gemaakt van de sleutel in het schuurtje, het was namelijk de moeder van Germa die dit per telefoon had verteld aan de vader van Marinus toen zij hem vroeg polshoogte te gaan nemen toen zij geen contact met Germa kregen.
Welke versie van de docu ? Degene op de YouTube site van de Peter R foundation is de verkorte versie.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:29 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik hoor dit niet terug in de docu (rond de 49-50 min). Alleen dat de buurman polshoogte is gaan nemen na het telefoontje van de ouders van Germa en een uur later nog eens terug is gegaan nadat zij hem vroegen binnen te treden via het benedenraam. Dan komt het stukje met het zeepsop, wat enorm opmerkelijk is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |