abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216402928
In mijn jeugd heb ik geprogrammeerd en geschreven. Als kind was ik niet al te veel een ster in beiden, maar ik vond het leuk. Op school heb ik - tijdens rekenles - hele verhalen geschreven. Het stelde toen nog niet veel voor, maar goed.

Thuis heb ik geprogrammeerd, maar eerst waren er de computerspellen. Die computerspellen zouden een rode - en destructieve - draad door mijn hele leven zijn.

Bij zowel het programmeren als het schrijven heb ik altijd genoten van het resultaat. Daarnaast heb ik goede herinneringen aan een bepaald project in waar ik 48 uur non-stop mee bezig ben geweest. Er waren er meer, maar dit was het eerste dat ik daadwerkelijk af kreeg. Ik heb hier goede herinneringen aan, maar vanaf dat moment is eigenlijk alles bergafwaards gegaan - door het gamen. Ik had nergens meer echt zin in, en als resultaat heb ik jaren weg zitten gamen.

Het schrijven is vrij snel gestopt, maar ik loop nog steeds over van verhalen. Verhalen die ik graag vertel. Ik heb er nu eentje in de steigers staan en telkens als ik eraan werk kijk ik uit naar wat de protagonist nu weer gaat beleven en hoe de wereld zich ontwikkelt. Hier speelt uitstelgedrag mij GIGANTISCH parten. Er kunnen zomaar weken voorbij gaan dat ik er niks aan doe.

Als ik programmeren weer op zou pikken als hobby, dan heb ik gelijk al een ideetje voor een project (nja, zeg maar gerust PROJECT. Telkens als ik denk eraan te beginnen, begint de twijfel. "Kan ik het wel?" "Ben ik wel uit het juiste hout gesneden?" "Heb ik hier eigenlijk wel zin in?" Aan de andere kant, als ik denk aan mijn project wat ik in mijn achterhoofd heb, dan gaat mijn hartje sneller kloppen van de gedachte alleen al om eraan te werken.

Bij het schrijven zijn de gedachten eerder: "Is dit wel goed genoeg?" "Krijg ik dit wel af?" "Ik kan het niet." Aan de andere kant, als ik aan de avonturen van mijn protagonist denk en aan het uitwerken van het verhaal, gaat mijn hartje wederom sneller kloppen.

Kortom: als ik eraan denk dan kan het niet fantastisch genoeg zijn; als ik ervoor ga zitten, dan komt de twijfel en het gevoel dat ik een nul ben boven water en dat ik maar beter op kan geven.

Daarnaast:
Schrijven en programmeren zijn allebei hobby's die gebruik maken van dezelfde soort creativiteit (taal). Daarnaast is programmeren ook nog eens een hobby waar een hoop tijd in gaat zitten. Is het wel zo verstandig om deze twee hobby's er tegelijkertijd op na te houden?

Ik ben al een tijdje gestopt met gamen (maanden), en spendeer tegenwoordig een hoop tijd in bed, ook overdag. In huis gebeurd er vrij weinig en mijn leven staat eigenlijk stil. Eigenlijk heb ik nergens zin in. Ik ben een maand of drie geleden begonnen aan een spannend boek (deel twee uit een serie), dat nog steeds open ligt op bladzijde twintig.

Ik weet het niet meer. Kan iemand hier wijs uit worden, en aanwijzen wat er wellicht speelt, is er meer informatie nodig, of hebben jullie geen idee? Als je een idee hebt van wat het is, wat zou dan een goede oplossing zijn?

Het lijkt erop dat ik niks gedaan krijg en dat is hoogst frustrerend.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 23 januari 2025 @ 15:46:26 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_216402994
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 15:36 schreef Telefoonvork het volgende:
[...]
Als ik programmeren weer op zou pikken als hobby, dan heb ik gelijk al een ideetje voor een project (nja, zeg maar gerust PROJECT. Telkens als ik denk eraan te beginnen, begint de twijfel. "Kan ik het wel?" "Ben ik wel uit het juiste hout gesneden?" "Heb ik hier eigenlijk wel zin in?" Aan de andere kant, als ik denk aan mijn project wat ik in mijn achterhoofd heb, dan gaat mijn hartje sneller kloppen van de gedachte alleen al om eraan te werken.
Als ik jou was zou ik er gewoon aan beginnen. Als ik dit allemaal zo lees, dan kun je het, en ook al kun je het niet, dan kun je altijd nog uitzoeken hoe de dingen die je niet kunt wel moeten en dan leer je daar weer een hoop van.

Zelfs als je project niet zou slagen, dan is het 1 groot leerproces en je vind het ook nog eens leuk om te doen. Gewoon eraan beginnen dus is mijn advies. Elk project begint met de eerste stap. Zet je die eerste stap niet, dan is het project sowieso mislukt. Zet die eerste stap dus en begin er gewoon aan.
  Spellchecker donderdag 23 januari 2025 @ 15:58:20 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  donderdag 23 januari 2025 @ 20:28:37 #4
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_216406397
Ik denk dat je dik depressief bent en dat gaat niet vanzelf over. Nog even en je ligt tussen de pizzadozen, beperkt je buitenleven zich tot het wandelingetje naar de buurtsuper waar je alleen nog maar ongezonde troep haalt en is je perspectief in het leven gedaald tot nul.

Ik heb geen oplossing, maar succes ermee
Le Diable
pi_216411637
Ik herken het deels, ik heb hier ook tig verhalen zonder eind liggen. Het voelt zo doelloos allemaal; het maakt immers geen reet uit of je iets af krijgt of dat je je boek uitleest. Je wordt daarnaast ouder, je bent je fantasie kwijt. Werk vraagt veel tijd en aandacht van je. Rond je 30e is het fantastische van het leven gewoon klaar. Jammer genoeg.

Accepteer het en blijf vooral niet in bed liggen. Dat verergert het. Wat bij mij nog wel eens wil helpen, is gewoon beginnen aan iets i.p.v. erover te blijven denken. Je legt de lat waarschijnlijk te hoog. Af krijg je het toch nooit en de nieuwe Jan Terlouw ga je ook nooit worden. Boeiend.
pi_216414675
Goh, je hebt o.a. dezelfde hobby's als ik. Op zich hoeft er niet meer aan de hand te zijn. Ik herken het wel met die PROJECTEN in hoofdletters. Die fase heb ik ook gehad en ik heb wel een paar tips:
Leg de lat niet te hoog. Het is geen werk. Het moet leuk blijven. Eén van mijn werkzaamheden in mijn functie is programmeren en thuis heb ik het als hobby. Ik zeg altijd: op het werk ben ik bezig met een Formule I-wagen, thuis sleutel ik aan een ouderwetse oldtimer.

Begin gewoon simpel en dan breid je later wel uit. Op het internet zijn massa's gratis computeremulators te downloaden, van Commodore PETs, IBM PC, Apples tot aan mainframes toe. Zoek er eentje uit waarbij je lekker voelt. O.a. heb ik een Commodore VIC-20, waarop ik simpele spelletjes maak en machinetaal leer (de 6502-chip is niet moeilijk, één van de simpelste). Voor het programmeren van boekhouden, bestanden voor boekencollectie en adressen en zo, gebruik ik de Wang 2200 (gebruikt zeer weinig geheugen op de pc en heeft een heerlijk scherp beeld). Groot voordeel van deze moderne tijd is dat je ook al die leerboeken van toen gratis kunt downloaden. Als je gelijk grote projecten gaat doen, raak je wat gefrustreerd en krijg je slapeloze nachten als je een algoritme maar niet voor elkaar krijgt.

Schrijven: Streef niet naar uitgave. Begin gewoon, net zoals een kleuter begint met kleurpotloden. Er is ook een Nederlandse schrijfsite waar amateurschrijvers zich verzamelen en waar schrijfwedstrijden worden gehouden. Dat is erg leuk, ook een beetje dat clubgevoel.
pi_216422059
Dat boek lezen is misschien niet je hobby, maar die andere dingen kunnen dat denk ik wel zijn. Je hebt er alleen zo'n hoge verwachtingen van dat je er niet aan durft te beginnen. Wat anderen zeggen: speel ermee zoals een kind met kleurpotloden. Probeer kleine resultaatjes te halen die je voldoening geven en probeer het grote geheel los te laten. Doe het niet voor het resultaat maar omdat je het proces leuk vindt.
pi_216422255
Dit maanden aanhoudende grijze weer word ik zelf niet blij van. De kou thuis evenmin. Dan zit ik op een stoel niets meer te doen.
pi_216422335
Hoe hebben jullie daar tijd voor naast je werk en je huis en sport?
Ik wou dat ik eens een uurtje kon zitten of wat aan hobby’s doen.
Vakman pur sang
pi_216422947
Heb je je weleens ingelezen over de combinatie van AD(H)D en autisme? Door de tegenstrijdigheden van beiden kan het ook makkelijk dat je je nooit in één van die twee hebt herkent.

Maar in je openingspost lijken er wel allerlei conflicten in te lezen die uit een dergelijke combinatie zouden kunnen voorkomen.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 11:08:19 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216423398
Je bent denk ik te bang om fouten te maken.

Maar de grootste succesfiguren hebben ook een hoop fouten en mislukte projecten op hun naam. Daar leer je vooral vaan.
pi_216440295
Ik heb autisme, ja (asperger). Ik vind het fijn als er niet te veel rondslingert in mijn huis, maar je zou mijn eettafel op het moment moeten zien! Die ligt vol met zooi en is bovendien ook de plek waar mijn computer staat. Voor de rest is mijn huis wel redelijk netjes, met de uitzondering van Mt. Vaat en Mt. Afwas, die zelfregenererende capaciteiten lijken te hebben.

ADHD zou ik eens naar moeten kijken, maar ik heb niemand uit het zorgstelsel dat om mij heen zweeft er ooit over gehoord. Ik heb wel dingen genoemd waar ik moeite mee heb aan een persoonlijk begeleidster en die zei onmiddelijk: "ja, dat is je autisme." Over ADHD heb ik haar nog nooit gehoord.

Ik heb op het moment een uitkering, dus daar komt al die tijd vandaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Telefoonvork op 26-01-2025 18:17:35 ]
pi_216543387
Zo te lezen werkt iets niet mee in je zodra je er werkelijk voor gaat zitten om te schrijven.
Ik zou je aanraden te gaan sporten? Sport je?
Wat zou je leuk vinden?
Juist het gebruik van je lichaam kan denk ik zorgen voor een betere doorstroming.
  Moderator dinsdag 4 februari 2025 @ 03:34:09 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216543393
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 09:28 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoe hebben jullie daar tijd voor naast je werk en je huis en sport?
Ik wou dat ik eens een uurtje kon zitten of wat aan hobby’s doen.
Tijd maken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_216543440
Asperger - Autisme - ADHD hebben vaak in de praktijk een gemene deler (positief en negatief).

De hyperfocus. Soms kan je gewoon compleet 6 uur helemaal in 'de zone' zitten. Geweldig.
Het nadeel: het is erg moeilijk om er in te komen, en soms is het puur random wanneer het komt.

Geen idee OP of je een psycholoog hebt of iemand waar je af en toe mee praat, maar mocht je er voor open staan, je zou eens kunnen kijken of goede wietsoort je kan helpen om je gedachten een beetje vrij te maken, zodat het goede over blijft. Sommige mensen met neuro divergentie kunnen juist door wiet een hele creatieve high krijgen.

Maar ik las in de OP ook al iets over verslaving, dus wees er uiterst voorzichtig mee. Het lijkt allemaal onschuldig om op z'n tijd een wietje te roken, maar juist bij ADHD en mensen met drukke gedachten, kan het snel over gaan op zelf medicatie.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_216543663
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 05:16 schreef Treinhoer het volgende:
Asperger - Autisme - ADHD hebben vaak in de praktijk een gemene deler (positief en negatief).

De hyperfocus. Soms kan je gewoon compleet 6 uur helemaal in 'de zone' zitten. Geweldig.
Het nadeel: het is erg moeilijk om er in te komen, en soms is het puur random wanneer het komt.

Geen idee OP of je een psycholoog hebt of iemand waar je af en toe mee praat, maar mocht je er voor open staan, je zou eens kunnen kijken of goede wietsoort je kan helpen om je gedachten een beetje vrij te maken, zodat het goede over blijft. Sommige mensen met neuro divergentie kunnen juist door wiet een hele creatieve high krijgen.

Maar ik las in de OP ook al iets over verslaving, dus wees er uiterst voorzichtig mee. Het lijkt allemaal onschuldig om op z'n tijd een wietje te roken, maar juist bij ADHD en mensen met drukke gedachten, kan het snel over gaan op zelf medicatie.
En je denkt dat drugsgebruik een goede tip is? :')
Vakman pur sang
pi_216543764
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 07:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
En je denkt dat drugsgebruik een goede tip is? :')
Een eenmalige ervaring kan als een soort muse werken om zo een verbinding te maken om te kunnen vlammen.
pi_216543770
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 07:52 schreef Treinhoer het volgende:

[..]
Een eenmalige ervaring kan als een soort muse werken om zo een verbinding te maken om te kunnen vlammen.
Of afdwalen naar een apathisch drugsgebruik. Waanbeelden en uiteindelijk met poep gooien naar de buren.
Vakman pur sang
pi_216543780
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 07:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Of afdwalen naar een apathisch drugsgebruik. Waanbeelden en uiteindelijk met poep gooien naar de buren.
Dat zou inderdaad (in extreme gevallen) kunnen gebeuren, vandaar dat ik ook aangaf om dit eens te bespreken met een psycholoog of hulpverlener.
pi_216543782
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 03:34 schreef sp3c het volgende:

[..]
Tijd maken
Ik maak wel tijd voor hobby’s, die dunbezaaide tijd wordt dan vanzelf goed ingevuld.
Maar dat was dan mijn punt. Lees je vaak in R&P mensen hebben een leeg leven en vervelen zich.

Als je je leven vult (vrijwilligers)werk, iets wat voldoening geeft dan gaan hobby’s ook veel beter. Stel je bent de hele week druk, en zondag moet je naar sport ed. Dan bedenk je al snel iets leuk voor de zaterdag
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 4 februari 2025 @ 07:59:52 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216543795
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 07:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik maak wel tijd voor hobby’s, die dunbezaaide tijd wordt dan vanzelf goed ingevuld.
Maar dat was dan mijn punt. Lees je vaak in R&P mensen hebben een leeg leven en vervelen zich.

Als je je leven vult (vrijwilligers)werk, iets wat voldoening geeft dan gaan hobby’s ook veel beter. Stel je bent de hele week druk, en zondag moet je naar sport ed. Dan bedenk je al snel iets leuk voor de zaterdag
je moet niets
pi_216543808
quote:
88s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 07:59 schreef sp3c het volgende:

[..]
je moet niets
Zeg ik dat dan?
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 4 februari 2025 @ 08:05:28 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216543821
ja

quote:
88s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 07:59 schreef sp3c het volgende:
en zondag moet je naar sport ed.
pi_216543823
quote:
88s.gif Op dinsdag 4 februari 2025 08:05 schreef sp3c het volgende:
ja
[..]

Ik had het meer over mezelf.
Vakman pur sang
pi_216543902
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 18:11 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik heb autisme, ja (asperger). Ik vind het fijn als er niet te veel rondslingert in mijn huis, maar je zou mijn eettafel op het moment moeten zien! Die ligt vol met zooi en is bovendien ook de plek waar mijn computer staat. Voor de rest is mijn huis wel redelijk netjes, met de uitzondering van Mt. Vaat en Mt. Afwas, die zelfregenererende capaciteiten lijken te hebben.

ADHD zou ik eens naar moeten kijken, maar ik heb niemand uit het zorgstelsel dat om mij heen zweeft er ooit over gehoord. Ik heb wel dingen genoemd waar ik moeite mee heb aan een persoonlijk begeleidster en die zei onmiddelijk: "ja, dat is je autisme." Over ADHD heb ik haar nog nooit gehoord.

Ik heb op het moment een uitkering, dus daar komt al die tijd vandaan.
Bij hulpverleners is de combinatie vaak relatief onbekend. En zelfs van zowel autisme als ADHD zonder combinatie heerst vaak nog een eenzijdig beeld van de verschijningsvorm, dus dat verbaast me niets. Dus als ik jou was zou ik me eens inlezen over de combinatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')