quote:Europarlementariėrs laaiend over ’groen lobbyschandaal’
StraatsburgNederlandse Europarlementariėrs van VVD, BBB en NSC vinden het onacceptabel dat de Europese Commissie jarenlang milieuorganisaties zou hebben gesubsidieerd, waarvoor die in ruil moesten lobbyen voor de Green Deal van voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans. Zij vinden dat het „groene lobbyschandaal”, zoals BBB’er Sander Smit het noemt, tot op de bodem moet worden uitgezocht. Ook eisen ze opheldering hierover van de Europese Commissie.
De Europarlementariėrs reageren daarmee op een publicatie van De Telegraaf, die geheime contracten heeft ingezien van de Europese Commissie en milieuorganisaties. In de Green Deal hebben de EU-landen afgesproken om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn en het verlies aan biodiversiteit te bestrijden.
„De Europese Commissie hoort neutraal te opereren en zich te richten op het maken van eerlijke wetgeving. Ze hoort geen belastinggeld te gebruiken om via de achterdeur invloed uit te oefenen op Europarlementariėrs”, fulmineert VVD-Europarlementariėr Malik Azmani.
NSC: oneigenlijke beļnvloeding
Smit eist dat alle wet- en regelgeving die te maken heeft met de Green Deal wordt opgeschort tot het schandaal is opgehelderd. Ook wil hij opheldering over de rol van Timmermans. Die is tegenwoordig fractievoorzitter van GroenLinks-PvdA in de Tweede Kamer.
NSC-Europarlementariėr Dirk Gotink spreekt van „oneigenlijke beļnvloeding van de uitvoerende macht richting de wetgevende macht”. Hij wil weten of dergelijk gebruik van de Europese Commissie een uitzondering of regel is. „Dit soort praktijken met belastinggeld moet stoppen.”
Chahim pleit voor transparantie
Ook Mohammed Chahim, Europarlementariėr voor GroenLinks-PvdA, keurt de handelwijze af. „In een fatsoenlijke democratie is het waarborgen van tegenmacht een belangrijke pijler. Wij moeten als volksvertegenwoordigers horen wat mensen te zeggen hebben, ook als het ons niet bevalt. En dat kan niet alleen het geluid zijn van bedrijven en lobbykantoren met veel geld die hier toch wel de deur platlopen.”
Als er lobby-opdrachten zijn gegeven die enkel „welgevallig zijn voor de Europese Commissie, dan moet daar transparantie over komen”, vindt Chahim.
Debat
Het Europees Parlement debatteert later woensdag over de financiering van ngo’s zoals milieuorganisaties.
Beinvloeding is uiteraard bon ton als het om de "juiste" doelen gaat... De algoritmes van Musk moeten inclusief zijn platform natuurlijk verboden worden...quote:Lobbyschandaal in Brussel: EU betaalde milieuclubs in het geheim voor promotie van groene plannen Timmermans
Brussel - De Europese Commissie heeft jarenlang milieuclubs gesubsidieerd met de opdracht om te lobbyen voor de groene plannen van ex-Eurocommissaris Frans Timmermans. Dat blijkt uit geheime contracten die De Telegraaf heeft kunnen inzien.
Rest achter de betaalmuur.
Wees blij dat deze man geen premier is geworden. Zulke types gaan over lijken. Bah bah.quote:Op woensdag 22 januari 2025 19:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Beinvloeding is uiteraard bon ton als het om de "juiste" doelen gaat... De algoritmes van Musk moeten inclusief zijn platform natuurlijk verboden worden...
Door subsidie te geven aan milieuclubs die vervolgens zijn Green Deal moeten verkopen aan zijn andere politici? Als rechts dit had gedaan hadden we hier alle usual suspects zien schuimbekken en trillen van woede, en nu valt het wel allemaal meequote:Op woensdag 22 januari 2025 21:16 schreef LXIV het volgende:
Timmermans doet tenminste nog zijn best om hetgeen hij gelooft waar te maken in plaaats van zijn dagvergoeding op te strijken om vervolgens per EU-jet naar Milaan te vliegen om te shoppen
Bovenstaand een voorbeeld van echt gevaarlijke en kwalijke lobby die schadelijk is voor burgers en natuur. De agrarische industrie heel al zo ontzettend veel ellende opgeleverd voor burgers en natuur en blijft dat helaas doen.quote:Het Europese pesticidenplan is met succes van tafel geveegd door rechtse partijen, bijgestaan door een leger van lobbyisten uit de chemische en agro-industrie. Europarlementariėrs schrijven soms bijna letterlijke teksten en argumenten over van de industrie. Dat blijkt uit onderzoek van Pointer.
Want daar zijn ook politici bij betrokken die subsidiegeld aan Shell geven om hun plannen te verkopen aan de Europese Commissie?quote:Op woensdag 22 januari 2025 21:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ach ja, de lobby van Shell, Bayer, Exxon en andere bedrijven daar hoor je dan weer geen ophef over.
[ afbeelding ]
De meeste van die Europese bedrijven weten ook subsidiegeld of gunstige wetgeving los te peuteren voor hun zaak.quote:Op woensdag 22 januari 2025 21:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Want daar zijn ook politici bij betrokken die subsidiegeld aan Shell geven om hun plannen te verkopen aan de Europese Commissie?
Een hoop woorden om “nee” te zeggen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 21:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De meeste van die Europese bedrijven weten ook subsidiegeld of gunstige wetgeving los te peuteren voor hun zaak.
Wat mij betreft wordt lobby in iedere vorm verboden, tenzij de gesprekken openbaar (met beeld en geluid) gestreamd worden en ter inzage opgeslagen.
Vraag is een beetje waar lobbyen eindigt, en waar corruptie begint. In de VS bestaat die grens inmiddels al lang niet meer. Daar geef je politici gewoon een zak geld en doen ze wat je wil.quote:Op woensdag 22 januari 2025 21:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ach ja, de lobby van Shell, Bayer, Exxon en andere bedrijven daar hoor je dan weer geen ophef over.
[ afbeelding ]
Of demonstrantjes te betalen om voor Tata of Schiphol te gaan zitten.quote:Op woensdag 22 januari 2025 22:04 schreef Red_85 het volgende:
Die lobbyclubs die met dat europese geld dus lokale overheden voor de rechter slepen.
Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
Tijd voor opstappen, frenske.
@LXIV heeft een uitstekende streak vandaagquote:Op woensdag 22 januari 2025 21:16 schreef LXIV het volgende:
Timmermans doet tenminste nog zijn best om hetgeen hij gelooft waar te maken in plaaats van zijn dagvergoeding op te strijken om vervolgens per EU-jet naar Milaan te vliegen om te shoppen
Dat is ook een vakquote:Op woensdag 22 januari 2025 21:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een hoop woorden om “nee” te zeggen.
Nee, ik ben wel heel sociaal, maar dat was wel mijn reden om niet op de PvdA/GL te stemmen. Ik heb daarom op Volt gestemd.quote:Op woensdag 22 januari 2025 23:47 schreef Richestorags het volgende:
Heeft er iemand hier op Timmerfrans gestemd?
Hypocriet stukkie vuil.quote:Op donderdag 23 januari 2025 00:31 schreef Cruzinats het volgende:
Dus Timmerfrans loopt in de kamer te huilen over de woningnood terwijl hij de rechtzaken van groene wappies financiert die hier de bouw stilleggen met hun stikstof gezeik bij de rechter?
Wat een walgelijk mannetje is het ook, stel je voor dat deze lamlul MP was geworden.
quote:Op donderdag 23 januari 2025 00:31 schreef Cruzinats het volgende:
Dus Timmerfrans loopt in de kamer te huilen over de woningnood terwijl hij de rechtzaken van groene wappies financiert die hier de bouw stilleggen met hun stikstof gezeik bij de rechter?
Wat een walgelijk mannetje is het ook, stel je voor dat deze lamlul MP was geworden.
Dan is er een hele grote groep die over elkaar heenvalt als Musk zijn armpje opsteekt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 00:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hypocriet stukkie vuil.
Jankerd en een saboteur.
Nou, nou. Niet overdrijven. Hij komt ook op voor waar hij in gelooft. Ok, dat is ook niet mijn ding, maar veel andere mensen gaan daar wel voor. Dat heb je met een democratie.quote:Op donderdag 23 januari 2025 00:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hypocriet stukkie vuil.
Jankerd en een saboteur.
Ik zal het eens ff gaan bekijken nu op Bar Slecht.quote:Op donderdag 23 januari 2025 01:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou, nou. Niet overdrijven. Hij komt ook op voor waar hij in gelooft. Ok, dat is ook niet mijn ding, maar veel andere mensen gaan daar wel voor. Dat heb je met een democratie.
Geen idee wat je daarmee bedoelt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 01:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik zal het eens ff gaan bekijken nu op Bar Slecht.
Ik vind het prima.quote:Op donderdag 23 januari 2025 01:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Geen idee wat je daarmee bedoelt.
Het ding met een democratie is, dat je eigenlijk wilt dat alleen de stemmers die het allemaal hebben uitgezocht mogen stemmen. Dan moeten die politici er ook moeite voor doen om met een coherent en onderbouwd verhaal te komen. Maar ja, dan houd je nog maar weinig politici en stemmers over. Dus in de praktijk gaat het er om dat je als politicus die mensen bij hun kruis kunt pakken. Als je er over na moet denken was het te ingewikkeld.
Is dat dan van ons belastinggeld?quote:Op woensdag 22 januari 2025 21:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[ afbeelding ]
Lobbyen kost ons meer dan belastinggeld.quote:
Dat geloof ik ook.quote:Op woensdag 22 januari 2025 21:35 schreef Jojoke het volgende:
Overigens denk ik dat het voor PvdA-Groenlinks een zegen is als Frans met pensioen wordt gestuurd. Hij belemmert hun groei, omdat hij teveel een regent is. Ze hebben iemand nodig met poten in de klei.
Zo mogelijk nog erger.quote:Op donderdag 23 januari 2025 00:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, ik ben wel heel sociaal, maar dat was wel mijn reden om niet op de PvdA/GL te stemmen. Ik heb daarom op Volt gestemd.
Er zijn heus wel andere onderwerpen waar hij over praat.quote:Op donderdag 23 januari 2025 09:38 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook.
Frans lijkt sowieso beter te passen bij het GL gedeelte dan PvdA.
Veel mensen mogen hem niet, hij lijkt ook totaal geen verbintenis te willen zoeken, zet zijn hakken in het zand of je bent met hem of je bent de vijand.
Ik heb hem nog nooit horen praten over de Nederlandse arbeider, alleen maar over milieu en 'Diversiteit is onze kracht'
Neh, links is vooral gewoon niet zo goed in reageren op het populisme. Ik denk dat ze zich meer moeten richten op eigen profiel maar zich wel open moeten stellen voor rechtse punten waar ze moeilijk om heen kunnen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 09:38 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook.
Frans lijkt sowieso beter te passen bij het GL gedeelte dan PvdA.
Veel mensen mogen hem niet, hij lijkt ook totaal geen verbintenis te willen zoeken, zet zijn hakken in het zand of je bent met hem of je bent de vijand.
Ik heb hem nog nooit horen praten over de Nederlandse arbeider, alleen maar over milieu en 'Diversiteit is onze kracht'
Links is te klein en zal dat ook wel blijven voorlopig om een links kabinet te vormen, daarom heeft Links iemand nodig die wel verbintenis kan zoeken.
Men heeft het altijd over WIlders dat hij een populist is, Frans is hetzelde als Wilders maar dan aan de linkerkant, roept bij alles RACISME!!, DISCRIMINATIE!! en FASCISME! Terwijl het vaak nergens op slaat. En dat puur om mensen te laten schrikken
Oh zeker, maar het gaat er met name om wat voor beeld mensen bij hem hebben, en dat is nou niet echt dit soort filmpjes.quote:Op donderdag 23 januari 2025 09:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn heus wel andere onderwerpen waar hij over praat.
5 seconden zoeken:
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Hij heeft net een maagverkleining ondergaan, dus ook op dat vlak is hij straks alleen nog klein en niet dik.quote:Op donderdag 23 januari 2025 10:21 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Oh zeker, maar het gaat er met name om wat voor beeld mensen bij hem hebben, en dat is nou niet echt dit soort filmpjes.
Het beeld is toch met name een dik mannetje dat fel reageert op alles wat rechts is en wat immigratie wil beperken.
Gezien de lage kijkcijfers meer Bar Leeg.quote:Op donderdag 23 januari 2025 01:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik zal het eens ff gaan bekijken nu op Bar Slecht.
Er zijn genoeg zaken van Lobbyen die fair zijn, om een voorbeeld te geven de Nederlandse Crypto industry lobbied ook bij de DNB en AFM, echter dit gaat over het algemeen erg transparant, en wederzijds hebben ze ook belangen, om een voorbeeld te geven, in het verleden was er vaak wetgeving in ontwerp welke praktisch niet uitvoerbaar was, door samen al van te voren in overleg te gaan wat haalbaar is, schep je voor iedereen een beter klimaat.quote:Op woensdag 22 januari 2025 21:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De meeste van die Europese bedrijven weten ook subsidiegeld of gunstige wetgeving los te peuteren voor hun zaak.
Wat mij betreft wordt lobby in iedere vorm verboden, tenzij de gesprekken openbaar (met beeld en geluid) gestreamd worden en ter inzage opgeslagen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |