abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 april 2025 @ 15:31:29 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217319447
Ontdek ik dit topic nu pas!
Hoe dan?

Ik zou aan de zijkant van de kookplaat wel voldoende ruimte houden, kookplaat in een eiland is toch al een uitdaging, qua spetteren enzo, daarom heb ik ook een downdraft die omhoog komt en een achterwand vormt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217319448
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 14:03 schreef laziness het volgende:
Wij hebben gootsteen in de hoek bij de muur en kookplaat op de andere hoek van ons eiland. Werkt helemaal prima. Er is achter en naast beiden genoeg ruimte om het geen issue te laten zijn. En wij hebben ook een Bora :+ Zeker in je eentje is die ruimte op de kookplaat voldoende lijkt me. Wij zijn met drie man en vier pitten is genoeg. En in de la er onder valt het ook wel mee qua ruimte.
Wij hebben twee hoeken: een kookhoek (met afzuigkap) en een gootsteen/vaatwasserhoek. Om gek van te worden (althans: ik), dat heen en weer sjouwen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217324716
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2025 11:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Mijn tips:
In deze opstelling zou ik proberen de gootsteen kastje naar rechts te verplaatsen zodat er wel een werkruimte ontstaat tussen de kookplaat en gootsteen. Denk in een proces hier, je gaat werken van rechts naar links:

Voor het eten:
5 Pannen wegzetten/afkoelen<-- 4 Klaarmaken <-- 3 snijden-voorbereiden <-- 2 wassen <-- 1 klaarleggen
5 30-60cm <-- 4 fornuis breedte <-- 3 minimaal 80- ideaal 120cm <-- 2 gootsteen <-- 1 minimaal 40-60cm

Na het eten:
Ongetwijfeld heb je straks een vaatwasser, maar dat ding gaat niet alles doen dus je gaat zelf ook nog een beetje afwassen. Je moet ruimte hebben daarvoor aan beide kanten van je gootsteen.
Helemaal mee eens.
Ik heb straks ook een eiland van 110 cm diep en in de lengte het volgende:
28 cm blad, 45 spoelbak, 103 werkruimte, 80 kookplaat en weer 250 blad.

Tevens 2 vaatwassers op hoogte in de kastenwand zodat het eiland leeg blijft. Zit nog te denken aan een downdraft die omhoog komt maar de keukenboer raadde dat eigenlijk af.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 9 april 2025 @ 10:57:30 #54
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217324961
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 10:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Helemaal mee eens.

Tevens 2 vaatwassers op hoogte in de kastenwand zodat het eiland leeg blijft. Zit nog te denken aan een downdraft die omhoog komt maar de keukenboer raadde dat eigenlijk af.
Ik had voor het mooie alles nog 20-30cm opgeschoven, zeker als je nog 250cm leeg hebt. Maar dat ben ik :)

Wij hebben een U waarbij de kookplaat tegenover een barretje zit. Lekker keuvelen met je gezelschap tijdens het koken. Super gezellig.
Grofweg:

Hoge kastenwand met oa koelkast, oven, combi oven 180cm breed-110cm blad-hoek-60cm blad-spoelbak 52cm-110cm blad-hoek-60cm blad-90cm kookplaat-40cm blad.
Nergens kruisingen, een 'flow' en teringveel werk en wegzetruimte.

Als je echt geen bovenafzuiger wil hebben, dan is dat de minst slechte optie. Zoals gezegd, wij hebben daar bewust voor gekozen, een plafondafzuiger. Netjes weggewerkt in de licht/afvoercove.
Meer ruimte op je fornuis en in de kasten. Daarbij stoom en bakshit is warm en stijgt daardoor op. Heb t bij anderen gezien en geroken en ben echt niet overtuigd. Compleet niet.

En je mist het directe werklicht van je afzuigkap op je pannen.

[ Bericht 23% gewijzigd door Red_85 op 09-04-2025 11:08:44 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217325249
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 10:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik had voor het mooie alles nog 20-30cm opgeschoven, zeker als je nog 250cm leeg hebt. Maar dat ben ik :)

Wij hebben een U waarbij de kookplaat tegenover een barretje zit. Lekker keuvelen met je gezelschap tijdens het koken. Super gezellig.
Grofweg:

Hoge kastenwand met oa koelkast, oven, combi oven 180cm breed-110cm blad-hoek-60cm blad-spoelbak 52cm-110cm blad-hoek-60cm blad-90cm kookplaat-40cm blad.
Nergens kruisingen, een 'flow' en teringveel werk en wegzetruimte.

Als je echt geen bovenafzuiger wil hebben, dan is dat de minst slechte optie. Zoals gezegd, wij hebben daar bewust voor gekozen, een plafondafzuiger. Netjes weggewerkt in de licht/afvoercove.
Meer ruimte op je fornuis en in de kasten. Daarbij stoom en bakshit is warm en stijgt daardoor op. Heb t bij anderen gezien en geroken en ben echt niet overtuigd. Compleet niet.

En je mist het directe werklicht van je afzuigkap op je pannen.
250 moet 25cm zijn. Had maten in millimeters op tekening staan en deze niet naar cm omgezet :D .
Ik heb nieuwbouw dus afzuigkap naar buiten was niet mogelijk en ik ga niet mijn hele plafond er voor verlagen.
Heb wel 2x dubbele richtspots boven het eiland.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 9 april 2025 @ 12:05:53 #56
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217325363
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 11:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
250 moet 25cm zijn. Had maten in millimeters op tekening staan en deze niet naar cm omgezet :D .
Ik heb nieuwbouw dus afzuigkap naar buiten was niet mogelijk en ik ga niet mijn hele plafond er voor verlagen.
Heb wel 2x dubbele richtspots boven het eiland.
Ahhh, nee zo laten dan :D
Dacht misschien heb je een doorlopend eetgedeelte aan je eiland. Zie je ook steeds vaker.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 9 april 2025 @ 12:11:15 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217325392
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 10:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Helemaal mee eens.

Waarom?

Bij ons gaat de luchtafvoer door de kruipruimte naar buiten, en komt aan de zijkant van het huis weer omhoog.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_217325481
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 12:11 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarom?

Bij ons gaat de luchtafvoer door de kruipruimte naar buiten, en komt aan de zijkant van het huis weer omhoog.
Uitlijning komt heel secuur en je hebt 2 grote gaten dicht bij elkaar zitten in je blad.
Ook zit je waarschijnlijk met ene lastige vervangingsvraag wanneer 1 van de twee kapot gaat. Het zijn vaak afwijkende maten. Ik zat er namelijk ook naar te kijken maar nu toch voor een oplossing in het kookeiland gekozen.
Deze is om precies te zijn:
https://www.miele.nl/prod(...)876-fl-a-125-gala-ed

Aan de oplossing door de kruipruimte wilde de aannemer niet meewerken. Je betaald veel maar dan mag je ook niets.
  woensdag 9 april 2025 @ 14:48:36 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217326435
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 12:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Uitlijning komt heel secuur en je hebt 2 grote gaten dicht bij elkaar zitten in je blad.
Ook zit je waarschijnlijk met ene lastige vervangingsvraag wanneer 1 van de twee kapot gaat. Het zijn vaak afwijkende maten. Ik zat er namelijk ook naar te kijken maar nu toch voor een oplossing in het kookeiland gekozen.
Deze is om precies te zijn:
https://www.miele.nl/prod(...)876-fl-a-125-gala-ed

Aan de oplossing door de kruipruimte wilde de aannemer niet meewerken. Je betaald veel maar dan mag je ook niets.

Oh, dat argument had ik nog niet eerder gehoord, overigens zijn bij ons de downdraft en kookplaat idd van een verschillend formaat (downdraft 90 en kookplaat 80) en dat is een van de weinige dingen waar ik spijt van heb, dat ik niet toch die ¤ 500 extra aan een kookplaat van 90 heb uitgegeven, maar goed..... je blijft dingen tegenkomen die extra extra extra kosten, en je moet ergens een grens trekken.

Projectbouw? Hier zelfbouw en de aannemer vond het geen enkel probleem om de afvoer door de kruipruimte te laten lopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')