SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Net een "nieuwe" woning in de stijl van een woonboerderij gekocht, in maart krijg ik de sleutel.
De keuken gaat eruit (in overleg besloten dat verkoper deze meeneemt), er zit nu een kookeiland in.
Er is geen kruipruimte, vloeren van beton, dus verplaatsen van aansluitingen is niet heel makkelijk (maar ook niet onmogelijk). Ik probeer dat in eerste instantie te vermijden.
Aan de westkant is een grote, nieuwe schuifpui die blijft, dus daar moet wel wat loopruimte blijven (~1 meter).
Er ligt een houten vloer in (op beton) van 2 jaar oud en die vloer wil ik eigenlijk wel laten liggen, hij is netjes en sfeervol.
Het idee is dus wel om een keuken terug te bouwen op dezelfde plek maar ik vraag me af of er nog iets met het ontwerp te doen is, misschien een U- of een L-vorm. Oven kan in een losse kast tegen 1 van de wanden, bijvoorbeeld.
Er ligt al een (nog ongebruikte) 3-fase kabel heen voor een inductiekookplaat en die komt uit op de plek waar nu het gasfornuis zit. Er is wel vooruitgedacht door de huidige bewoners.
Iemand wat inspiratie?Ik had in mijn vorige huis een U-opstelling, min of meer, geen eiland, en ik had het werkblad overal 65cm diep. Dat is punt 1 prettiger want meer werkruimte, maar punt 2, dan hoef je niet per se aansluitingen IN de muur te verleggen, maar dat kun je dan OP de muur doen, want de oversteek aan de voorkant blijft net zo (on)diep, wat betekent dat de achterkant van de kastjes dus niet tegen de muur aan staan, maar er voor, waardoor je daar wat ruimte hebt om met aansluitingen te rommelen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ja, ik had ook die keuken aan 1 zijkant 'vrij' dus daar keek je tegen de zijkant aan, maar daar zag je niks van want die zijwand van de keuken is dan ook 5cm langer.Breitling - Instruments for Professionals
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan zie je dat de zijkant(en) waar je tegenaan kijkt, en dan vooral dat stukje wat te zien is boven dat staande lantaarnachtig sfeerding, dat je van die extra diepte aan de zijkanten niks ziet.Breitling - Instruments for Professionals
quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:18 schreef CoolGuy het volgende:
Hier, fotootje opgesnord van destijds:Ik zie het. Maar je hebt wel wanden om de keuken tegenaan te zetten, die zijn er in mij situatie niet, tenzij ik de wand links op de foto dicht zet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan zie je dat de zijkant(en) waar je tegenaan kijkt, en dan vooral dat stukje wat te zien is boven dat staande lantaarnachtig sfeerding, dat je van die extra diepte aan de zijkanten niks ziet.
Ik heb overal glas rondom of lage ramen, op zo'n 55cm vanaf de grond.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zie het. Maar je hebt wel wanden om de keuken tegenaan te zetten, die zijn er in mij situatie niet.
Ik heb overal glas rondom of lage ramen, op zo'n 55cm vanaf de grond.Oei, dus jouw keuken (nu, in dat huis) is volledig eiland eigenlijk? Dat is de gehele keuken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Breitling - Instruments for Professionals
Ja. Maar als ik de sleutel krijg, is die weg. Bewoners nemen hem mee, dat is zo overlegd.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oei, dus jouw keuken (nu, in dat huis) is volledig eiland eigenlijk? Dat is de gehele keuken?
Ah ja, maar dan is dus eigenlijk de vraag plaats ik eenzelfde keuken terug op precies dezelfde footprint of gooi ik álles om?quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja. Maar als ik de sleutel krijg, is die weg. Bewoners nemen hem mee, dat is zo overlegd.
Klopt.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja, maar dan is dus eigenlijk de vraag plaats ik eenzelfde keuken terug op precies dezelfde footprint of gooi ik álles om?
Maar als je dat deel dicht maakt, tussen die doorgang (nu) en waar de koelkast staat zit een raam, en dat raam blijft (lijkt mij), dus wat je daar dan mee wint is dat je dus 2 rijen krijgt als het ware. Je hebt het eiland, en daar lijnrecht tegenover staat dan nóg een rij, alleen staat die rij dan tegen de (dan) dichtgemaakte wand aan?quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt.
In theorie kan zelfs de schuifpui er uit en daar een wand in met glas erboven en daar de keuken tegenaan.
In eerste instantie wil ik kijken wat er kan met wat er nu is qua ruimte.
Een wand naar de gang dichtzetten (links op foto) en deur van de gang verplaatsen is nog wel goed te doen, dat is de originele situatie als ik het goed begrepen heb.
De ramen die je ziet zijn de "voorkant" van de woning, dus daar kan ik weinig aan veranderen zonder een heel vergunningstraject in te gaan.
Ja, klopt inderdaad, daar zou ik dan de oven(s) in kunnen plaatsen en kasten voor voorraden en serviesgoed.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als je dat deel dicht maakt, tussen die doorgang (nu) en waar de koelkast staat zit een raam, en dat raam blijft (lijkt mij), dus wat je daar dan mee wint is dat je dus 2 rijen krijgt als het ware. Je hebt het eiland, en daar lijnrecht tegenover staat dan nóg een rij, alleen staat die rij dan tegen de (dan) dichtgemaakte wand aan?
Hmmm, maar je doelt dan op hangkasten tegen de wand? Want dat zou ik dus zeker niet doen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, klopt inderdaad, daar zou ik dan de oven(s) in kunnen plaatsen en kasten voor voorraden en serviesgoed.
Vaatwasser kan gewoon in het eiland en koelkast op de plek waar de koelkast nu ook staat.
Nee, staand, vanaf de grond.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hmmm, maar je doelt dan op hangkasten tegen de wand? Want dat zou ik dus zeker niet doen.
Ja, check, dan heb je hetzelfde idee als wat ik in mijn vorige huis had. Wacht, even fotootje opsnorren.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, staand, vanaf de grond.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Breitling - Instruments for Professionals
quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, check, dan heb je hetzelfde idee als wat ik in mijn vorige huis had. Wacht, even fotootje opsnorren.
Edit:Ja, zo'n wand van kasten idd met inbouwoven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan het kookeiland idd voor de overige functies.
Ik heb nu ook zo'n inbouw bonenmachine maar ik ga weer terug naar een los bonenapparaat.
Het is allemaal leuk tot je de boel moet schoonmaken
Oven wil ik wel zien of ik gelijk een 90cm breed exemplaar kwijt kan, 60cm is voor sommige dingen wat smal.
Nee dat is geen bonenmachine, daar moest je van die kuipjes in doen. Dat was inderdaad links boven 1 kastje, dan de koffiemachine, oven, en dan 2 lades. In het midden, dat was 1 deur al lijkt dat niet zo, maar daar zat de CV ketel achter, en rechts, dat waren wel 2 deuren, dat was koelkast + vriezer.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, zo'n wand van kasten idd met inbouwoven.
En dan het kookeiland idd voor de overige functies.
Ik heb nu ook zo'n inbouw bonenmachine maar ik ga weer terug naar een los apparaat.
Het is allemaal leuk tot je de boel moet schoonmaken
Schoonmaken is niet m'n hobby, dus blij met inductie. Even wat Dubro ontvetter er op spuiten, wegvegen, schoon vochtig doekje erover en klaar is TFP.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:48 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee dat is geen bonenmachine, daar moest je van die kuipjes in doen. Dat was inderdaad links boven 1 kastje, dan de koffiemachine, oven, en dan 2 lades. In het midden, dat was 1 deur al lijkt dat niet zo, maar daar zat de CV ketel achter, en rechts, dat waren wel 2 deuren, dat was koelkast + vriezer.
En dan dat andere gedeelte wat je daar kunt zien waren 2 lades, dan de vaatwasser, dan onder de spoelbak was gewoon open, gewoon, kastje voor schoonmaakspullen, de afvalemmer was een zo'n matchromen geval wat net in het hoekje achter de koelkast staat, die zie je niet, en dan naast dat kastje weer 2 lades.
En dan had je nog het gedeelte waar ook het fornuis in zit, dat waren 2 60cm lades boven elkaar, dan 2 hele brede lades van 120cm dacht ik, en dan op het eind weer 2 60cm lades boven elkaar.
En als je dan bent zoals wij hier thuis zijn, en je moet die meuk gaan schoonmaken, dan ben je wel even bezig
Ja, dat is in dit huis hier ook, en dat is een verademing, want in dat huis was koken nog op gas, en dat was een 4 pits ding (de 4e was een wok achtig ding) maar dat kon je helemaal uit elkaar halen, die individuele pitten, en dat deed ik dan ook want daar komt vet en zo tussen van het koken, en als je die dingen niet heel goed afdroogde, dan kreeg je daar van die kringen op, en dat trok mijn schoonmaak-autisme niet.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Schoonmaken is niet m'n hobby, dus blij met inductie. Even wat Dubro ontvetter er op spuiten, wegvegen, schoon vochtig doekje erover en klaar is TFP.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
Het is op zich wel ruim, 4,85 bij 4,65 meter ongeveer.quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:57 schreef sigme het volgende:
Gefeliciteerd @:thefreshprince, ziet er mooi uit!
Dat wat er nu inzit is een kookcontinent![]()
Op zich wel mooi, maar volgens mij kom je dan wel veel in krabbegang terecht.
quote:Wat zou jouw reden zijn om wel of niet zo'n continent terug te plaatsen?Omdat ik kastruimte wel waardeer, vooral zonder constant te hoeven bukken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Borden en bestek heb ik in m'n huidige keuken allemaal op "stahoogte" en de minder gangbare dingen in de lage kastjes.
Idem voor de oven en bonenmachine.
Maar daarom ook dit topic, soms zie je zelf het overduidelijke over het hoofd terwijl iemand met een frisse blik een nieuwe benadering heeft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zat![]()
Ik begrijp wat je bedoelt.quote:Op woensdag 22 januari 2025 15:10 schreef Lienekien het volgende:
Is de werkdriehoek al genoemd? Dus dat je een beetje handig kunt manoeuvreren tussen koelkast, gootsteen en kookplaat?
Dat zou mij dus enorm storen in de oude opstelling, waarom sigme terecht de term krabbegang noemt.
quote:Op woensdag 22 januari 2025 15:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Even geheel outside of the box.
De bovenverdieping is geïsoleerd maar nog niet afgewerkt, overal OSB-plaat.
Daar is sowieso 8 bij 9 meter aan aaneengesloten bruikbare ruimte (en nog meer ruimte boven het smallere achterdeel van de woning).
Het is dus in theorie nog mogelijk om de keuken boven te maken, incl. eethoek.
Er zitten kleine ramen in, daar zou eventueel 1 dakkapel te maken zijn richting oost om wat meer licht en (prachtig) uitzicht te krijgen op een park waar het perceel aan grenst.
Ik zou dan in de huidige keuken een mooie brede trap kunnen maken naar boven en in de huidige keuken alleen een klein eilandje maken met een spoelbakje en bonenmachine.Maar, dan is de woonkamer beneden en zo, en dan moet je dus per sé naar de 1e verdieping elke keer om te koken, of iets uit de koelkast te pakken, etc (Naja koelkast is kleinste issue) en om te eten, óf je moet dan weer met de borden naar beneden lopen (en daarna weer naar boven want daar is de vaatwasser). Weet niet of ik dat zo snel zou doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zat![]()
Ik ken de term krabbegang helemaal nietnooit van gehoord.
Breitling - Instruments for Professionals
Dat besef ik. Er zitten nadelen aan. Een deel van m'n voorouders woonden in een soort dijkwoning in Lopik, daar zat je ook met trappen naar een souterrain.quote:Op woensdag 22 januari 2025 15:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar, dan is de woonkamer beneden en zo, en dan moet je dus per sé naar de 1e verdieping elke keer om te koken, of iets uit de koelkast te pakken, etc (Naja koelkast is kleinste issue) en om te eten, óf je moet dan weer met de borden naar beneden lopen (en daarna weer naar boven want daar is de vaatwasser). Weet niet of ik dat zo snel zou doen.
Ik ken de term krabbegang helemaal nietnooit van gehoord.
Die enorme opening naar de hal zou ik niet prettig vinden; ik zou die idd weer dichtmaken, zoals jij ook in de 2e post voorstelt.quote:Op woensdag 22 januari 2025 21:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb inmiddels een foto ontvangen van wat er onder de houten vloer en de huidige keuken zit.
De keuken zat vroeger op de locatie van de schuifpui en er zitten nog plavuizen onder.
[ afbeelding ]
In eerste instantie probeer ik wel de keuken als keuken te houden.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:25 schreef Boris_Boef het volgende:
Als de enige reden dat je de keuken op die plek houdt alle aansluitingen onder de vloer zijn, dan zou ik wel goed nadenken of je er heel gelukkig van wordt.
Je zou ook een keuken in de woonkamer kunne plaatsen tegen het muurtje voor de trap met een eiland er voor. Een grote eettafel tussen de twee overkappingen en in de keuken een zithoek met tv.
Afhankelijk wat natuurlijk je prioriteiten zijn hoe je in huis wil wonen.
Het wordt wel een verbouwing natuurlijk.
Binnen de huidige situatie.
Kun je de doorgang bij de hal naar de woonkamer verplaatsen de keuken tegen het wandje en het eiland maximaal opschuiven richting de schuifpui. Maar die optie had je al en is al benoemd.
Dat is zo.quote:De schuifpui icm overkapping lijkt mij wel lekker om een buiten gevoel te krijgen.
Ik zou dit doen denk ik. Evt dan zitkamer en eetkamer nog omwisselen als je anders niet makkelijk een tv kan plaatsen. Al zal dat met omwisselen misschien nog steeds lastig zijn.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:25 schreef Boris_Boef het volgende:
Je zou ook een keuken in de woonkamer kunne plaatsen tegen het muurtje voor de trap met een eiland er voor. Een grote eettafel tussen de twee overkappingen en in de keuken een zithoek met tv.
Afhankelijk wat natuurlijk je prioriteiten zijn hoe je in huis wil wonen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De tweede variant zou dan eerder mijn voorkeur hebben, maar het is wel zonde van je schuifpui.
Ik heb dit totaal niet met de juiste maten gepaint, maar ik denk dat je er wel mee weg zou komen als de ruimte bijna 5 meter breed is en je geen 2 vaatwassers, 3 ovens en een Amerikaanse koelkast wil. Zou zoiets een optie zijn?
Waarbij je dus de opening naar de hal dichtmaakt, en onder de ramen aan de voorzijde zou ik dan een (iets) minder diep blad maken (met daarachter planten in de vensterbank zoals hierboven al geopperd) en op dat blad bijvoorbeeld je koffiezetapparaat, broodrooster, etc... De koelkast kan in één van de twee hoeken staan.
Eventueel kun je nog een houten werkblok neerzetten in het midden van de ruimte, als je meer werkruimte wil. Een werkeiland dus, maar dan iets minder permanent dan een zgn keukeneiland. (Dan zou ik het blad onder de ramen aan de voorzijde wel weglaten, om fatsoenlijke bewegingsvrijheid te houden.)
Dit idee: :![]()
quote:Op vrijdag 24 januari 2025 15:28 schreef Candaasje het volgende:
Of je moet er een episch muizenverblijf van maken, dat kan natuurlijk wel![]()
![]()
Klopt, alle online gehoste foto's sinds ~2017 zijn foetsie.quote:
Ik had je post dat Imgur je account had gesloten nog niet gezien toen ik dat postte..quote:Op zondag 26 januari 2025 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, alle online gehoste foto's sinds ~2017 zijn foetsie.
Niet zo'n ramp, met Photobucket ook gebeurd destijds.
Dat heb je met gratis diensten, dan moet je zelf hosten...
Postimg kun je volgens mij zonder account plaatjes uploaden.quote:Op zondag 26 januari 2025 13:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Imgur heeft m'n account beëindigd, blijkbaar vonden ze 1 recent gifje van Musk niet grappig, ofzo.
Dus dat was het qua plaatjes in dit topic.
Je plaatjes doen het niet?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 13:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Deze variant schoot me ook nog te binnen; de "haak" variant.
Ik denk wel dat de "haak" het meest efficiënt werkt als je kookt maar niet qua gebruik van de ruimte.
De ruimte die je dan overlaat kan groter of kleiner en inderdaad gebruiken voor wat planten op standaarden, zodat het idee van @:Tegan ook wat meetelt.
[ afbeelding ]
Of de L variant.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |