Een paar jaar geleden zou ik deze post nog onzinnig genoemd hebben. Maar er gebeuren de laatste jaren zulke bizarre dingen dat het inderdaad niet ondenkbaar is dat mensen met een linkse mening in de toekomst vervolgd zullen gaan worden. Niet meer posten heeft geen zin, want er is al genoeg gepost in het verleden om mensen op te sporen.quote:Op maandag 20 januari 2025 09:40 schreef Beathoven het volgende:
Ik weet niet wie er allemaal politiek gezien weleens wat delen via social media, maar nu kritische media straks met rechtszaken en de 180 graden gedraaide Amerikaanse staat te maken krijgen, X officieel het Amerikaanse staatsmedium is geworden en Meta, waarbij het allemaal net iets redelijker is, aan de teugels ligt; denk ik dat 'anti-rechts populisme' online niet meer zo verstandig is.
Voor zover je natuurlijk nog van populisme kunt spreken nu het officieel Amerikaans staatsbeleid is geworden, met vertegenwoordiging van een Nederlandse fanbase in de TK.
Waar links en rechts de discussie per vrije mening konden voeren (ja, er is weerstand van mening op mening; maar zonder gevolgen) heb ik nu het idee dat het met de tijd mee gevaarlijk zou kunnen worden om een tegendraadse mening te hebben op wat personen met invloed uitspreken. Voorbeeld: als Trump zegt dat veel migranten moordenaars zijn en je vindt daar wat anders van, dan ben je waarschijnlijk links of woke door de ogen van Maga.
Het idee dat 'daarin' langzamerhand de shift komt dat alle kritiek als bedreiging voor de samenleving wordt gemarkeerd is voor de hand liggend. Deze bedreiging geldt zowel voor gematigd rechts als links hier.
Er zijn landen waar dit soort verschuivingen over de maanden en jaren meer dan duidelijk zichtbaar zijn geweest en ik sluit niet uit dat we hierin dit soort landen achterna gaan. Helemaal nu het huidige kabinet en steunend bizar rechts als FvD momentum krijgt door de winst van Trump.
Wat voor gekke dingen zie je en waarom en waarvoor zouden mensen met een linkse mening in de toekomst vervolgd worden?quote:Op maandag 20 januari 2025 11:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden zou ik deze post nog onzinnig genoemd hebben. Maar er gebeuren de laatste jaren zulke bizarre dingen dat het inderdaad niet ondenkbaar is dat mensen met een linkse mening in de toekomst vervolgd zullen gaan worden. Niet meer posten heeft geen zin, want er is al genoeg gepost in het verleden om mensen op te sporen.
Om praktische redenen zal echter niet iedereen opgepakt kunnen gaan worden. Dat is ook maatschappij-ontwrichtend, het zijn meestal ook gewoon mensen met een baan. Dat is ook helemaal niet nodig, als je een paar prominente 'influencers' oppakt en deze als voorbeeld stelt dan bindt de rest wel in.
Ik verwacht dat Trump en Musk een ontwrichtend beleid gaan voeren richting de EU, als je bijvoorbeeld naar hun gastenlijst kijkt voor de inauguratie vandaag, dan zie je wel met wie ze graag zaken gaan doen in de toekomst. Daar zit niks links van het FvD bij.
Het hele circus Trump is natuurlijk te gek voor woorden. Met zijn dreigementen Groenland over te nemen, een memecoin te lanceren voor zijn inauguratie, zijn gastenlijst bij deze inauguratie etc etc. En dat is slechts deze week.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat voor gekke dingen zie je en waarom en waarvoor zouden mensen met een linkse mening in de toekomst vervolgd worden?
Veel van de VVMU-figuren willen vooral VVMU voor hun eigen mening idd.quote:Bedoel je nu te zeggen dat de VVMU-absolutisten eigenlijk helemaal niet voor de VVMU zijn?
Dat klopt. Maar ik denk (hoop) dat het vervolgen vanwege het enkel hebben van een linkse mening nog wel even op zich laat wachten, als het al ooit zo ver komt.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het hele circus Trump is natuurlijk te gek voor woorden. Met zijn dreigementen Groenland over te nemen, een memecoin te lanceren voor zijn inauguratie, zijn gastenlijst bij deze inauguratie etc etc. En dat is slechts deze week.
Ik zeg ook niet dat het gaat gebeuren, ik zeg alleen dat het niet meer zo ondenkbaar is dan pakweg 5 jaar geleden. (als reactie op de OP)quote:Op maandag 20 januari 2025 11:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar ik denk (hoop) dat het vervolgen vanwege het enkel hebben van een linkse mening nog wel even op zich laat wachten, als het al ooit zo ver komt.
Probleem is wel dat men er in radicaal rechtse kringen al lang over fantaseert. Ook hier in onze eigen 2e kamer ging zo'n FvD-kneus al eens tekeer over een D66'er die voor tribunalen zou moeten komen.
Volgens mij zijn het juist de afgelopen jaren rechtse meningen die vervolgd zijn.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden zou ik deze post nog onzinnig genoemd hebben. Maar er gebeuren de laatste jaren zulke bizarre dingen dat het inderdaad niet ondenkbaar is dat mensen met een linkse mening in de toekomst vervolgd zullen gaan worden. Niet meer posten heeft geen zin, want er is al genoeg gepost in het verleden om mensen op te sporen.
Om praktische redenen zal echter niet iedereen opgepakt kunnen gaan worden. Dat is ook maatschappij-ontwrichtend, het zijn meestal ook gewoon mensen met een baan. Dat is ook helemaal niet nodig, als je een paar prominente 'influencers' oppakt en deze als voorbeeld stelt dan bindt de rest wel in.
Ik verwacht dat Trump en Musk een ontwrichtend beleid gaan voeren richting de EU, als je bijvoorbeeld naar hun gastenlijst kijkt voor de inauguratie vandaag, dan zie je wel met wie ze graag zaken gaan doen in de toekomst. Daar zit niks links van het FvD bij.
Ja. Dat klopt.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het juist de afgelopen jaren rechtse meningen die vervolgd zijn.
Ik ben eerder bang dat ze AI, X, en andere vrije kanalen gaan aanpakken omdat deze (en dat klopt ook) een bedreiging zijn voor de liberale orde.quote:
Onder Trump/Musk dus niet meer..quote:Op maandag 20 januari 2025 11:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben eerder bang dat ze AI, X, en andere vrije kanalen gaan aanpakken omdat deze (en dat klopt ook) een bedreiging zijn voor de liberale orde.
Je bedoelt dat als de EU gaat verbieden/beperken Trump ingrijpt?quote:
Jij bedoelt hier? Ja, dat zullen we wellicht wel proberen. Twitter kan natuurlijk een breekijzer zijn om hier wat op te stoken. Ik ben benieuwd hoever de EU buiten zijn bevoegdheid en democratische principes durft te gaan. Net zoals met de verkiezingen in Roemenie bijvoorbeeld. Ze hebben in ieder geval niet het hart van de mensen in Europa. En Trump kan inderdaad ingrijpen dmv sancties of zo wanneer de EU dit doet.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je bedoelt dat als de EU gaat verbieden/beperken Trump ingrijpt?
Interessante discussie inderdaad of de EU lidstaten gaat pushen om buiten haar democratisch mandaat te gaan opereren. Mbt vrije media en het wel of niet beperken van bijvoorbeeld X of youtube zijn ze al vrij laat. Dit nu gaan verbieden in dit stadium van behoorlijk opgelopen spanningen kan serieuze impact hebben. En dan is het maar de vraag of alle landen binnen de EU dat gaan doen. En dan nog los van het feit dat velen gewoon zullen doorgaan op de socials dmv proxyserver. Als ik de tot de liberale orde zou behoren had ik misschien al eerder ingegrepen.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij bedoelt hier? Ja, dat zullen we wellicht wel proberen. Twitter kan natuurlijk een breekijzer zijn om hier wat op te stoken. Ik ben benieuwd hoever de EU buiten zijn bevoegdheid en democratische principes durft te gaan. Net zoals met de verkiezingen in Roemenie bijvoorbeeld. Ze hebben in ieder geval niet het hart van de mensen in Europa. En Trump kan inderdaad ingrijpen dmv sancties of zo wanneer de EU dit doet.
Ik zie het ook best gebeuren dat het jarenlange partnerschap tussen de EU en de VS op losse schroeven komt te staan, dat we economisch echt concurrenten worden, dat we militair niet meer elkaar altijd ondersteunen en ook dat er ideologisch strijd gevoerd gaat worden. Trump zal de EU als instituut dan passeren en rechtstreeks zaken doen met individuele landen, vooral als daar rechtse partijen aan de macht zijn. De EU moet haar macht zeker niet overschatten, want de bevolking hebben ze gewoon niet mee. Er heeft ook niemand op de machthebbers van de EU gestemd.
quote:Op maandag 20 januari 2025 11:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het juist de afgelopen jaren rechtse meningen die vervolgd zijn.
En bepaalde figuren die in dit forum turven welke users en hoevaak een plusje geven op posts die ze niet aanstaan.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:44 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk heeft extreem links ook volop mensen proberen te cancellen die in hun ogen niet links genoeg waren op social media. Wat dat betreft is dit ook weer een reactie daarop.. Kijk maar naar mensen die van mening waren dat er 2 biologische geslachten waren of die niet wilden knielen voor BLM.
Dan heb je vast wel voorbeelden van linkse rechtzaken tegen rechtse meningen. Anders verzin je maar wat om in een rechtse slachtofferrol te kunnen wentelen volgens mij..quote:Op maandag 20 januari 2025 11:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat dit ook wel weer een nuchtere nuancering is.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
En bepaalde figuren die in dit forum turven welke users en hoevaak een plusje geven op posts die ze niet aanstaan.
Wat mij betreft prima dat de weegschaal weer wat meer in balans komt.
Het is wel zo dat voor 80% van de mensen geldt dat ze feitelijk niet in staat zijn een eigen mening te vormen, maar zich praktisch geheel laten leiden door wat ze te horen krijgen. Voor een deel in hun sociale omgeving, maar steeds meer ook vanuit de (online) media. Als je die media beheerst dan beheers je ook de meningen en daarmee de politiek uiteindelijk.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Interessante discussie inderdaad of de EU lidstaten gaat pushen om buiten haar democratisch mandaat te gaan opereren. Mbt vrije media en het wel of niet beperken van bijvoorbeeld X of youtube zijn ze al vrij laat. Dit nu gaan verbieden in dit stadium van behoorlijk opgelopen spanningen kan serieuze impact hebben. En dan is het maar de vraag of alle landen binnen de EU dat gaan doen. En dan nog los van het feit dat velen gewoon zullen doorgaan op de socials dmv proxyserver. Als ik de tot de liberale orde zou behoren had ik misschien al eerder ingegrepen.
In de dialectiek van progressief versus conservatief gaan we richting een model dat minder is gestoeld op democratische ethos. We zien bij progressief dat ze terugvallen/zinspelen op verbod van media, vervolgen van prominente figuren (zie UK) en dat ze er een dikastocratie van hebben gemaakt. Conservatief is nu in ijltempo bezig met het verkrijgen van een monopolie op de mening, zie Zuckerberg en Musk. Het is een kwestie van tijd dat ook deze figuren en hun entourage NGO's gaan steunen.
Nou, vooral in de VS zijn er al heel wat mensen gecancelled vanwege een rechtse mening. Daar is genoeg over te vinden.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan heb je vast wel voorbeelden van linkse rechtzaken tegen rechtse meningen. Anders verzin je maar wat om in een rechtse slachtofferrol te kunnen wentelen volgens mij..
Klopt dus de spacerace mediarace is begonnen.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is wel zo dat voor 80% van de mensen geldt dat ze feitelijk niet in staat zijn een eigen mening te vormen, maar zich praktisch geheel laten leiden door wat ze te horen krijgen. Voor een deel in hun sociale omgeving, maar steeds meer ook vanuit de (online) media. Als je die media beheerst dan beheers je ook de meningen en daarmee de politiek uiteindelijk.
Het gaat om de massa... Wat dat betreft is tiktok misschien wel het machtigste instrumentquote:Op maandag 20 januari 2025 12:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt dus de spacerace mediarace is begonnen.
Overigens zie je dat bijvoorbeeld linkedin nog stevig links is georiënteerd is qua publiek. Schimmelpennick doet er goed op.
Kijk ook naar UK van een aantal personen die lange gevangenisstraffen hebben gekregen voor een foute mening op X.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, vooral in de VS zijn er al heel wat mensen gecancelled vanwege een rechtse mening. Daar is genoeg over te vinden.
Hele stapels boeken die gecanceld worden omdat er een lesbische stel in voorkomt daar zijn rechtzaken over gevoerd. Welke rechtzaken tegen rechtse meningen zijn er in dat land nu daadwerkelijk gevoerd?quote:Op maandag 20 januari 2025 12:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, vooral in de VS zijn er al heel wat mensen gecancelled vanwege een rechtse mening. Daar is genoeg over te vinden.
Denk dat het zo’n vaart niet zal lopen met het vervolgen van mensen met een andere mening.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
In usa wel, in EU minder. Ik heb in elk geval geen tiktok.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat om de massa... Wat dat betreft is tiktok misschien wel het machtigste instrument
Ik heb het vooral over cancellen, dus monddood maken en mensen bang maken hun mening nog te uiten. Rechtszaken zul je in de VS niet zo snel zien, want de vrijheid van meningsuiting staat daar heel hoog aangeschreven. Zelfs het verspreiden van haat is daar wettelijk gezien niet verbodne.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hele stapels boeken die gecanceld worden omdat er een lesbische stel in voorkomt daar zijn rechtzaken over gevoerd. Welke rechtzaken tegen rechtse meningen zijn er in dat land nu daadwerkelijk gevoerd?
Dat ging om wel wat meer dan een foute mening op X en dat weet jij ook.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kijk ook naar UK van een aantal personen die lange gevangenisstraffen hebben gekregen voor een foute mening op X.
Of in Nederland is Bluetiger studio genoemd in dat NCTV rapport als media dat anti overheidspropaganda bedrijft.
Verklaar u nader.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat ging om wel wat meer dan een foute mening op X en dat weet jij ook.
Ga het nu niet kleiner maken.
Oproepen met leugens om geweld tegen een bevolkingsgroep te plegen moet nu opeens eufemistisch foute mening genoemd worden..quote:Op maandag 20 januari 2025 12:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kijk ook naar UK van een aantal personen die lange gevangenisstraffen hebben gekregen voor een foute mening op X.
Whut. Dat is niet gebeurd.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Oproepen met leugens om geweld tegen een bevolkingsgroep te plegen moet nu opeens eufemistisch foute mening genoemd worden..
Verspreiden van desinformatie en opruien van groepen mensen, aanzetten tot haat en geweld gaat wat verder dan een foute mening.quote:
Prima. Ik ook niet. Geen behoefte aan.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:30 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ga er verder geen discussie over voeren.
Oh als we op die tour gaan: jij verkondigd onwaarheden.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Prima. Ik ook niet. Geen behoefte aan.
Maar wat je schrijft is onjuist.
Zo is ie beterquote:Op maandag 20 januari 2025 12:32 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Oh als we op die tour gaan: jij verkondigdt onwaarheden.
Maar het verspreiden van een mensbeeld waarbij mensen die op hetzelfde geslacht vallen normaal beschouwd worden verbied men dan weer met rechtzaken.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:27 schreef LXIV het volgende:
. Zelfs het verspreiden van haat is daar wettelijk gezien niet verbodne.
In conservatieve VVMU-kringen is roep je gewoon "ja maar de kinderen" en een verbod op welke mening dan ook is geen probleem meer. Vooral als je er dan ook nog eens 'libs mee kan ownen'.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het verspreiden van een mensbeeld waarbij mensen die op hetzelfde geslacht vallen normaal beschouwd worden verbied men dan weer met rechtzaken.
Het is altijd koffiedikkijken mbt toekomst. Maar we zitten wel op een hellend vlak met een regering die in de polonaise gaat voor Trump.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat voor gekke dingen zie je en waarom en waarvoor zouden mensen met een linkse mening in de toekomst vervolgd worden?
Bedoel je nu te zeggen dat de VVMU-absolutisten eigenlijk helemaal niet voor de VVMU zijn?
Hoi Pompom,quote:Op maandag 20 januari 2025 11:39 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar ik denk (hoop) dat het vervolgen vanwege het enkel hebben van een linkse mening nog wel even op zich laat wachten, als het al ooit zo ver komt.
Probleem is wel dat men er in radicaal rechtse kringen al lang over fantaseert. Ook hier in onze eigen 2e kamer ging zo'n FvD-kneus al eens tekeer over een D66'er die voor tribunalen zou moeten komen.
Klopt, dat is net zo goed ongelooflijk irrirant en kan best wel eens de winst van Trump verklaren.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:44 schreef LXIV het volgende:
Natuurlijk heeft extreem links ook volop mensen proberen te cancellen die in hun ogen niet links genoeg waren op social media. Wat dat betreft is dit ook weer een reactie daarop.. Kijk maar naar mensen die van mening waren dat er 2 biologische geslachten waren of die niet wilden knielen voor BLM.
In de EU zou dat best eens kunnen .quote:Op maandag 20 januari 2025 11:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben eerder bang dat ze AI, X, en andere vrije kanalen gaan aanpakken omdat deze (en dat klopt ook) een bedreiging zijn voor de liberale orde.
De EU is een artificieel land, het wordt eigenlijk door vrijwel niemand gesteund, behalve wat dik betaalde en niet-hard-werkende ambtenaren.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jij bedoelt hier? Ja, dat zullen we wellicht wel proberen. Twitter kan natuurlijk een breekijzer zijn om hier wat op te stoken. Ik ben benieuwd hoever de EU buiten zijn bevoegdheid en democratische principes durft te gaan. Net zoals met de verkiezingen in Roemenie bijvoorbeeld. Ze hebben in ieder geval niet het hart van de mensen in Europa. En Trump kan inderdaad ingrijpen dmv sancties of zo wanneer de EU dit doet.
Ik zie het ook best gebeuren dat het jarenlange partnerschap tussen de EU en de VS op losse schroeven komt te staan, dat we economisch echt concurrenten worden, dat we militair niet meer elkaar altijd ondersteunen en ook dat er ideologisch strijd gevoerd gaat worden. Trump zal de EU als instituut dan passeren en rechtstreeks zaken doen met individuele landen, vooral als daar rechtse partijen aan de macht zijn. De EU moet haar macht zeker niet overschatten, want de bevolking hebben ze gewoon niet mee. Er heeft ook niemand op de machthebbers van de EU gestemd.
Goede analyse.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Interessante discussie inderdaad of de EU lidstaten gaat pushen om buiten haar democratisch mandaat te gaan opereren. Mbt vrije media en het wel of niet beperken van bijvoorbeeld X of youtube zijn ze al vrij laat. Dit nu gaan verbieden in dit stadium van behoorlijk opgelopen spanningen kan serieuze impact hebben. En dan is het maar de vraag of alle landen binnen de EU dat gaan doen. En dan nog los van het feit dat velen gewoon zullen doorgaan op de socials dmv proxyserver. Als ik de tot de liberale orde zou behoren had ik misschien al eerder ingegrepen.
In de dialectiek van progressief versus conservatief gaan we richting een model dat minder is gestoeld op democratische ethos. We zien bij progressief dat ze terugvallen/zinspelen op verbod van media, vervolgen van prominente figuren (zie UK) en dat ze er een dikastocratie van hebben gemaakt. Conservatief is nu in ijltempo bezig met het verkrijgen van een monopolie op de mening, zie Zuckerberg en Musk. Het is een kwestie van tijd dat ook deze figuren en hun entourage NGO's gaan steunen.
Daar word je toch gewoon moe van. Dat zelfs genuanceerde feitelijke meningen in allerlei hoeken worden gedrukt.quote:Tussendoor vraagt ze op fluisterende toon aan haar man Ed of ze ‘niet te veel haar mening heeft gegeven’? ,,Je wordt er al snel van beticht te links te zijn, terwijl iemand anders die kritischer is op het azc meteen als rechts wordt bestempeld.”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |