abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216319055
Op mijn werk krijg ik regelmatig het verzoek een BTW factuur aan te leveren. Kan ik me voorstellen als je iets voor je bedrijf hebt aangeschaft.
Soms verbaas ik me erover, zoals wanneer iemand een baby uitzet, pannenset, vijverplantjes of afdekhoes voor de auto bestelt. Wat kun je dan met die BTW factuur? Gaan ze dit echt aftrekken van hun belasting?
pi_216319089
Ja, Misschien gebruiken ze het als zzp'er, misschien mogen ze het declareren bij hun baas
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_216319091
Gewoon alles opgeven als zakelijke kosten, gratis geld.

Pannenset? Geschenk voor een zakelijke relatie.
Avondje zuipen in de kroeg? Werkuitje
Afdekhoes? Gebruik ik voor mijn zakelijke auto
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_216319215
Een luxe kinderopvang die maaltijden biedt en kinderen ophaalt bij huis met een auto. De vijver is er om de kikkervisjes te bestuderen. O+

Het kan allemaal, en uiteindelijk mogen ze het met de Belastingdienst uitzoeken of het wel terecht is. (Als die er al uberhaupt op controleren :+)
pi_216319270
Waar werk jij dat ze baby uitzet, pannensets, vijverplantjes én afdekhoezen voor de auto verkopen? :? Bol.com?
pi_216319280
quote:
6s.gif Op donderdag 16 januari 2025 12:57 schreef Caland het volgende:
Gewoon alles opgeven als zakelijke kosten, gratis geld.

Pannenset? Geschenk voor een zakelijke relatie.
Avondje zuipen in de kroeg? Werkuitje
Afdekhoes? Gebruik ik voor mijn zakelijke auto
Baby uitzet? De secretaresse geneukt zonder condoom?
pi_216319464
Er wordt een hoop gesjoemeld op dat gebied. Maar het kunnen ook echte zakelijke aankopen zijn, voor een kinderopvang, eethuisje of koerier ofzo.
pi_216319487
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 13:15 schreef r_one het volgende:
Waar werk jij dat ze baby uitzet, pannensets, vijverplantjes én afdekhoezen voor de auto verkopen? :? Bol.com?
yep
pi_216323728
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 13:40 schreef Lizayra het volgende:

[..]
yep
Ik vraag bij alles wat ik daar koop ook gewoon een factuur op. Gewoon om te archiveren voor het geval er een beroep op garantie gedaan moet worden. Misschien niet rationeel, maar ik archiveer die graag lokaal zodat ze niet verdwijnen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_216326564
Kunnen toch allemaal geschenken zijn aan medewerkers?
pi_216326743
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:17 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik vraag bij alles wat ik daar koop ook gewoon een factuur op. Gewoon om te archiveren voor het geval er een beroep op garantie gedaan moet worden. Misschien niet rationeel, maar ik archiveer die graag lokaal zodat ze niet verdwijnen.
Klaarblijkelijk gaat het hier om de BTW op de factuur.
pi_216326750
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:54 schreef Sport_Life het volgende:
Kunnen toch allemaal geschenken zijn aan medewerkers?
Altijd leuk, vijverplantjes of een babyuitzet in je kerstpakket :Y
pi_216326779
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 20:17 schreef baskick het volgende:

[..]
Oke dat zou een reden kunnen zijn.
Al krijg je bij iedere bestelling al een factuur, en hier wordt specifiek om een BTW factuur gevraagd.
Maar jullie denken dat de kans klein is dat iemand z'n kinderwagen, borstpomp en sinterklaas kadootjes voor eigen kinderen via z'n bedrijf van de belasting af kan trekken?
Dat zou ik best oneerlijk vinden namelijk, als ze daarmee weg kwamen. Maar dat is mijn gevoel hoor.
pi_216326882
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 00:37 schreef Lizayra het volgende:

[..]
Al krijg je bij iedere bestelling al een factuur, en hier wordt specifiek om een BTW factuur gevraagd.
Maar jullie denken dat de kans klein is dat iemand z'n kinderwagen, borstpomp en sinterklaas kadootjes voor eigen kinderen via z'n bedrijf van de belasting af kan trekken?
Dat zou ik best oneerlijk vinden namelijk, als ze daarmee weg kwamen. Maar dat is mijn gevoel hoor.
Why the f zit is er een aparte factuur nodig überhaupt
pi_216327491
quote:

[..]
Je kunt het altijd proberen als ondernemer. Het mag natuurlijk niet, maar er is nou eenmaal geen 100% controle. Maar dat gaan natuurlijk net zo hard op voor de IB, je kunt daar ook zorgkosten en giften aftrekken die je nooit hebt gedaan. In beide gevallen heb je wel een probleem als er ooit een controle is.

Het kunnen ook mensen zijn die hun boekhouding laten doen en een factuur nodig hebben.

Dus nee, het mag niet. Maar ja, ik denk dat er wel mee gesjoemeld wordt. Maar niet iedereen die een factuur opvraagt sjoemelt er mee.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 17-01-2025 08:32:12 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216327503
quote:

[..]
een kenmerk van een factuur is dat er btw bedragen opstaan, anders is het geen factuur
pi_216327777
Ik koop als zzp-er ook soms dingen op naam van mijn bedrijf die raar lijken als je de context niet kent. Bij een baby-uitzet wordt het wel moeilijk te bedenken waarom iemand dat als zakelijke uitgaven zou kunnen declareren, maar elk bedrijf dat eten serveert (of een keukentje heeft op kantoor) kan een pannenset kopen. En elk bedrijf dat een bedrijfswagen heeft kan ook een autohoes nodig hebben.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 17 januari 2025 @ 09:05:20 #18
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216327984
Er is nooit 100% controle, dus je kan van alles proberen.
Maar straks kan met AI wel snel en efficiënt 0-99% gecontroleerd worden. Dus bedenkt dat wel.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_216337011
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 09:05 schreef phpmystyle het volgende:
Er is nooit 100% controle, dus je kan van alles proberen.
Maar straks kan met AI wel snel en efficiënt 0-99% gecontroleerd worden. Dus bedenkt dat wel.
AI? We hebben het hier over onze ouderwetse belastingdienst. Waar je nog niet eens via de mail contact mee kan opnemen.
pi_216363311
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 00:27 schreef r_one het volgende:

[..]
Klaarblijkelijk gaat het hier om de BTW op de factuur.
Bevat een factuur niet altijd btw, als de verkoper btw-plichtig is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_216363348
quote:

Mijn ervaring bij de drieletterige winkel is anders wanneer verkoop door een verkooppartner plaatsvindt. Dan krijg je een betaaloverzicht. Daar staat vervolgens de verkoper niet op. Dan vraag ik dus en factuur op; niet vanwege de btw, maar omdat er daar wél op staat van wie ik het product gekocht heb.
pi_216363848
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:24 schreef baskick het volgende:

[..]
Vrijwel altijd :Y
pi_216367437
Klopt, aankoopbewijs is inderdaad wat je ontvangt als iets via een externe verkoper is aangeschaft. Dat is in de meeste gevallen voldoende, ook om je garantie te claimen.
Bol kan alleen van hun eigen artikelen een BTW factuur opmaken dus dat staat er standaard al op.
Wil iemand dus een BTW factuur dan moet dat bij de verkoper opgevraagd worden.
pi_216371024
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 16:11 schreef Lizayra het volgende:
Klopt, aankoopbewijs is inderdaad wat je ontvangt als iets via een externe verkoper is aangeschaft. Dat is in de meeste gevallen voldoende, ook om je garantie te claimen.
Dat zal best, maar als op het betaalbewijs van een derde, het platform, niet staat wie de verkoper is, vind ik dat niet chill.

quote:
Bol kan alleen van hun eigen artikelen een BTW factuur opmaken dus dat staat er standaard al op.
Wil iemand dus een BTW factuur dan moet dat bij de verkoper opgevraagd worden.
Waarom krijg je dan de vraag btw-facturen aan te leveren als het al op de toegestuurde factuur staat?
pi_216376246
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:46 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat zal best, maar als op het betaalbewijs van een derde, het platform, niet staat wie de verkoper is, vind ik dat niet chill.
[..]
Waarom krijg je dan de vraag btw-facturen aan te leveren als het al op de toegestuurde factuur staat?
ik vermoed omdat TS voor een verkooppartner van bol werkt, niet voor bol zelf.

verder vind ik het mega irritant als ik een productkoop en ik krijg een betaalbewijs zonder BTW. ongeacht of ik het op de zaak ga zetten of niet, regel gewoon een fatsoenlijke factuur voor me. die betaalbewijzen rieken altijd naar fraude voor me. je verkoopt in NL, je moet BTW afdragen, wat is het hele probleem van meteen een fatsoenlijke facturen opsturen>?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_216386172
Je betaalt aan bol ongeacht of het artikel van bol zelf komt, of van een partner. En bol betaalt later de verkooppartner uit.
Bol plaatst het betaalbewijs in je account. Zover ik weet is het wettelijk niet toegestaan een BTW factuur op te maken voor een ander dus bol kan die niet leveren voor een partner artikel. Voor hun eigen artikelen leveren ze wel meteen een betalingsbewijs/factuur met BTW.
pi_216409420
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 01:10 schreef Lizayra het volgende:
Je betaalt aan bol ongeacht of het artikel van bol zelf komt, of van een partner. En bol betaalt later de verkooppartner uit.
Bol plaatst het betaalbewijs in je account. Zover ik weet is het wettelijk niet toegestaan een BTW factuur op te maken voor een ander dus bol kan die niet leveren voor een partner artikel. Voor hun eigen artikelen leveren ze wel meteen een betalingsbewijs/factuur met BTW.
Tja, je kunt je ook afvragen waarom die niet direct bij verzending door de partner beschikbaar gesteld worden.
pi_216425433
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 13:36 schreef Farenji het volgende:
Er wordt een hoop gesjoemeld op dat gebied. Maar het kunnen ook echte zakelijke aankopen zijn, voor een kinderopvang, eethuisje of koerier ofzo.
Het is vaak ook lastig om het tegendeel te bewijzen en hoop werk om alles te controleren. Zolang je niet overdrijft en het in balans is met je omzet...

Beetje kantoor heeft natuurlijk wel een televisie, wat planten, een koelkast, koffieapparaat, etc.
pi_216428520
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 09:24 schreef baskick het volgende:

[..]
Meestal wel omdat de meeste kassa/facturatieprogramma's het wel hebben, hoef je geen aparte te maken mocht het wel nodig zijn. Maar het is geen vereiste als je gewoon aan consumenten verkoopt.
pi_216430078
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:29 schreef tjoptjop het volgende:
Maar het is geen vereiste als je gewoon aan consumenten verkoopt.
Ow?
pi_216430172
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 19:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Meestal wel omdat de meeste kassa/facturatieprogramma's het wel hebben, hoef je geen aparte te maken mocht het wel nodig zijn. Maar het is geen vereiste als je gewoon aan consumenten verkoopt.
Bol doet het bij zakelijke klanten niet anders, de organisatie waar ik werk moet bij elke bestelling de BTW factuur los opvragen. Dat zijn er tientallen per maand.

Wat daarin meespeelt is dat Bol het principe "zakelijke klant" helemaal niet kent. Een klant is een klant, ongeacht of het een consument of een bedrijf is. En daarmee wordt het - vind ik - schimmig, al wil ik als consument ook gewoon een echte factuur en geen betaaloverzicht (waarbij ik dan moet toegeven dat ik daar blijkbaar niet altijd even goed op let omdat Bol het wel een factuur noemt).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_216430183
In de gevallen dat mensen dat vroegen was het om te irriteren. Het is toch allemaal extra werk.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_216433468
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 21:06 schreef r_one het volgende:

[..]
Ow?
Correctie idd, blijkbaar is die grens ¤100

Mea Culpa
pi_216433735
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 01:02 schreef tjoptjop het volgende:
Correctie idd, blijkbaar is die grens ¤100