abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216280013
Heb je een enthousiaste volle bak, moet de boel dicht. :?

quote:
• De Johannes Nepomukkerk in Woudrichem is per direct gesloten.
• De Johannes Nepomukkerk in Woudrichem is per direct gesloten. Foto: Bart Stoutjesdijk
Rooms-Katholieke Kerk in Woudrichem per direct gesloten; parochie blijft ontredderd achter

WOUDRICHEM • Het schuurt al wat langer in het Waterstaatskerkje in Woudrichem, maar de mededeling van pastoor Ceriani op zondag 15 december ziet niemand aankomen. Aan het einde van de dienst deelt hij mee dat de bisschop hem ontslag heeft verleend voor de kerk in Woudrichem en dat dit laatste bijeenkomst zal zijn in de Johannes Nepomukkerk: “Vanaf nu is de kerk gesloten. De bisschop komt de kerk ontwijden.”

Verschillende mensen lopen de kerk uit voor het laatste lied gezongen is. Ontreddering valt op de gezichten te lezen. Mensen hebben geen woorden. Er wordt gehuild en er is boosheid.

Actieve geloofsgemeenschap
De vertwijfeling en de grote emoties liggen nog even groot op tafel als Toine Korthout, Cootje Knijft en Helma van Stokkom een paar dagen later hun verhaal doen. Met een kleine zestig anderen wonen twee van hen de betreffende zondag de mis bij en samen met circa 330 huishoudens maken zij deel uit van de Rooms-Katholieke geloofsgemeenschap in Woudrichem en omstreken.

Een gemeenschap die zich al vijftig jaar kenmerkt door samen gedragen verantwoordelijkheid, handen uit de mouwen en eenheid in verscheidenheid. Juist het mondige en actieve van de parochianen in Woudrichem zou volgens de drie weleens geleid kunnen hebben tot de plotselinge kerksluiting door de als conservatief bekendstaande pastoor Ceriani.

Sint Elisabethparochie
In september 2019 wordt Ceriani benoemd als pastoor van de Sint Elisabethparochie, een parochie die in 2012 is ontstaan uit een fusie van zes voormalige parochies, waaronder die in Woudrichem. Korthout: “Ceriani komt aanvankelijk niet toe aan zijn pastorale taken, omdat hij druk is met bestuurlijke zaken.”

De Woudrichemse geloofsgemeenschap heeft een lange traditie van door vrijwilligers verzorgde woord- en gebedsdiensten op zondagen dat er geen pastoor is. Al in de jaren tachtig worden daarvoor de eerste parochianen opgeleid en vinden deze diensten plaats. Mét toestemming van de bisschop. Door de voorganger van Ceriani zijn ze stopgezet.

Ook worden op woensdagavonden Taizé-vieringen georganiseerd en is de kerk in de weekenden open voor toeristen die een bezinningsmoment zoeken.

Kantelpunt
Wanneer pastoraal-werker Kees Waas in maart 2023 afscheid neemt krijgt de geloofsgemeenschap in Woudrichem de vraag om voortaan iedere tweede en vierde zondag van de maand met geschoolde leken opnieuw de woord- en gebedsdiensten te verzorgen, omdat er dan geen pastoor is. Maar zonder communie.

Korthout: “Dat is het wisselgeld dat betaald moet worden. De rol van lectoren is in de periode daarvoor overigens al aan banden gelegd.”

In november 2023 wordt de voorbereidingsgroep van het jaarlijkse geliefde kinderkerstfeest verrast door pastoor Ceriani met de mededeling dat deze niet door mag gaan. Daarop wordt besloten het kinderkerstfeest te koppelen aan een woord- en gebedsdienst.

Gesprek
Het zit betrokken vrijwilligers allemaal niet lekker en zij vragen om een gesprek met de pastoor over de onderlinge communicatie. Het wordt in mei 2024 een desillusie.

De woord- en gebedsdiensten door vrijwilligers mogen niet meer
Korthout: “Vanuit het bisdom sluit iemand aan die het beleid van het bisdom uit de doeken doet. Daar moeten we naar handelen. De woord- en gebedsdiensten door vrijwilligers mogen niet meer. En datzelfde geldt voor de Taizé-vieringen.”

Voor een groep vrijwilligers is dit niet acceptabel. Zij willen meer kerk-zijn dan alleen de eucharistieviering die slechts twee keer in de maand plaats kan vinden. In de voormalige kapel van het Jacoba van Beierenhuis vinden zij een nieuw onderkomen.

Op de zondagen dat er geen eucharistieviering is in de Waterstaatskerk houden zij zelf de vertrouwde diensten van woord en gebed. Samen met het Sint Suitbertkoor, dat vanwege gevoerd beleid niet meer in de diensten van pastoor Ceriani wil zingen.

Sanctie
In oktober kondigt pastoor Ceriani aan het einde van de mis aan dat hij de parochianen de communie zal ontnemen, óf dat hij de kerk zal sluiten als de geloofsgemeenschap doorgaat met het organiseren van vieringen op een andere locatie.

Op 15 december voegt hij dus de daad bij het woord. De geloofsgemeenschap is ontredderd. Kinderen zijn in de kerk gedoopt. Ouders zijn vanuit de kerk begraven. Waar moeten we nu kerst vieren?

Behoefte samenkomsten
De één wil heel graag doorgaan met de woord- en gebedsdiensten en al het goede van de afgelopen decennia. De ander is terughoudender uit angst om buiten de kerk geplaatst te worden. De behoefte aan samenkomsten en samen een geloofsgemeenschap zijn is echter breed aanwezig.

Al direct na de mis van 15 december wordt onder de kerkgangers gepeild of er buiten de eucharistievieringen behoefte is aan samenkomsten. De overgrote meerderheid reageert daar positief op. De kerstviering zal plaatsvinden in De Klimroos in Sleeuwijk.

Geen reactie
Ondanks verschillende pogingen is het niet gelukt om in contact te komen met pastoor Ceriani voor een reactie. Via een vrijwilliger laat hij uiteindelijk weten ons niet te woord te willen staan.

Corine Verweij
https://www.hetkontakt.nl(...)irect-gesloten-paroc
pi_216280026
Godver de godver :( :(
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 13:36:40 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216280094
Ik snap werkelijk nul komma niets van dit hele artikel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_216280151
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 13:36 schreef sp3c het volgende:
Aartsconservatieve katholieke priester sloopt de laatste restanten katholicisme in Nederland, zoals ze dat al jaren doen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216280172
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 13:36 schreef sp3c het volgende:
De link naar het originele artikel staat onder.
pi_216280188
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 13:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Aartsconservatieve katholieke priester sloopt de laatste restanten katholicisme in Nederland, zoals ze dat al jaren doen.
Ja, eigenlijk best wel jammer.
  maandag 13 januari 2025 @ 13:42:22 #7
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_216280197
Triest dit!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_216280296
Als er in de katholieke kerk dienst wordt gehouden ipv een mis dan kon je die ontwijding natuurlijk zien aankomen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216280401
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 13:49 schreef Weltschmerz het volgende:
Als er in de katholieke kerk dienst wordt gehouden ipv een mis dan kon je die ontwijding natuurlijk zien aankomen.
Lef eens uit?
(Ben niet katholiek)
  maandag 13 januari 2025 @ 14:18:14 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_216280727
Je kunt dat ding ook gewoon slopen of in de fik steken.
Niet dat ik zeg dat het moet, maar dat het zou kunnen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 13 januari 2025 @ 14:20:16 #11
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216280751
quote:
10s.gif Op maandag 13 januari 2025 14:18 schreef Harvest89 het volgende:
te geforceerd, Harvest... te geforceerd
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216280830
quote:
8s.gif Op maandag 13 januari 2025 13:30 schreef xpompompomx het volgende:
Godver de godver :( :(
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 14:27:15 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216280853
Ok

Dus als ik het goed begrijp is er nieuwe pastoor, die heeft niet of nauwelijks tijd om pastoor dingetjes te doen

Die is nu boos dat ze het zonder hem doen, sluit de kerk, ontbindt de gemeenschap?
  maandag 13 januari 2025 @ 14:29:58 #14
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_216280882
Wat de fuuuuuuck
Looked so alive, turns out I'm not real
Just something you paid for
  maandag 13 januari 2025 @ 14:30:06 #15
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_216280886
quote:
Nou nou, Harvest. Zo kan ie wel weer! :D
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  maandag 13 januari 2025 @ 14:37:23 #16
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_216280937
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 14:27 schreef sp3c het volgende:
Ok

Dus als ik het goed begrijp is er nieuwe pastoor, die heeft niet of nauwelijks tijd om pastoor dingetjes te doen

Die is nu boos dat ze het zonder hem doen, sluit de kerk, ontbindt de gemeenschap?
Ik moet bij pastoor dingetjes altijd meteen aan seksuele uitbuiting van minderjarigen denken.

Goed dat deze kerk gesloten wordt dus!!!
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 14:38:17 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216280947
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 14:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik moet bij pastoor dingetjes altijd meteen aan seksuele uitbuiting van minderjarigen denken.

Goed dat deze kerk gesloten wordt dus!!!
Van wie moet dat vraag ik me dan af
pi_216281045
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2025 13:56 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Lef eens uit?
(Ben niet katholiek)
Gereformeerden hebben kerkdiensten, katholieken hebben een mis Het artikel is daar nogal slordig in.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216281273
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 14:27 schreef sp3c het volgende:
Ok

Ja, daar komt het uiteindelijk op neer.
  maandag 13 januari 2025 @ 15:42:42 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_216281824
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 14:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
te geforceerd, Harvest... te geforceerd
Hoezo?
Blijkbaar kan die kerk niet overleven, daar kun je iets anders van maken.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 13 januari 2025 @ 15:47:19 #21
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_216281903
Niet zo slim om tegen de leiding van een sekte in te gaan. Ze mogen blij zijn dat ze geen kool aid hoefden te drinken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_216283256
Nu kunnen ze hun bijbel lezen en ontdekken dat je ook kunt samenkomen zonder Roomse hiërarchie, pastoor en mis.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  maandag 13 januari 2025 @ 17:42:49 #23
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_216283410
quote:
Of ombouwen naar een bordeel waar je alles kan doen wat God verboden heeft. Ben je in ieder geval zeker van het voortbestaan van het pand.
pi_216285147
Niemand wil nog pastoor worden, behalve mensen met een steekje los, dus dan krijg je dit soort despoten
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')