abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216274733
quote:
12s.gif Op maandag 13 januari 2025 01:01 schreef MeesG34 het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden,

Als ik het goed begrijp zal het gesprek met de jobcoach telefonisch zijn en niet fysiek?

Aan de sollicitatie plicht kan ik zeker voldoen.

Verder bestaat er ook een kans dat er pas na mijn vakantie een gesprek/ uitslag komt over mijn ww aangezien het tot 4 weken kan duren, of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt weer!
Ik ben niet gebeld, ik kreeg een brief. De tijd varieert per gemeente.
Maar de kans is aanwezig dat je gebeld wordt en dat je pas na 4 weken hoef te komen.
Hell To The Liars
pi_216275850
Je krijgt een brief over je verplichtingen. Gaat over tijdig online doorgeven van je sollicitatie activiteiten. Daarna als je te maken hebt met een assertieve betrokken consulent misschien ook nog een telefonisch gesprek over tips en tricks. Daar kan allemaal maanden overheen gaan. Verder kan je je ook nog eens ziek melden of wijzigen van data bij fysieke gesprekken. Laatste doen ze amper.
pi_216276763
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 01:10 schreef Droopie het volgende:

[..]
Maar de kans is aanwezig dat je gebeld wordt en dat je pas na 4 weken hoef te komen.
Gemeente doet toch geen WW zaken. Alleen bijstand?
  Forum Admin maandag 13 januari 2025 @ 10:24:04 #34
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_216277675
Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering:
- U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was.
- U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt. Dit kan ook bij meerdere werkgevers zijn geweest.
- U werkte gemiddeld minimaal 10 uur per week en verliest 5 uur of meer van uw werk per week. U raakt ook het loon over deze uren kwijt.
- U bent direct beschikbaar voor betaald werk.

Als TS op de eerste WW-dag op vakantie gaat dan voldoet hij dus niet aan die laatste voorwaarde zoals @r_one ook netjes uitlegt. In principe schuift de eerste WW dag dan op naar de eerste dag waarop je wel aan alle voorwaarden voldoet (de eerste dag na de vakantie).
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
  Forum Admin maandag 13 januari 2025 @ 10:25:45 #35
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_216277692
quote:
12s.gif Op maandag 13 januari 2025 01:01 schreef MeesG34 het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden,

Als ik het goed begrijp zal het gesprek met de jobcoach telefonisch zijn en niet fysiek?

Aan de sollicitatie plicht kan ik zeker voldoen.

Verder bestaat er ook een kans dat er pas na mijn vakantie een gesprek/ uitslag komt over mijn ww aangezien het tot 4 weken kan duren, of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt weer!
Je moet je WW aanvraag doen zodra je weet per welke datum je werkloos wordt. Als je dat nu al weet kan je dus nu de aanvraag al doen. Grote kans dat je dan al direct een WW toegekend krijgt op de eerste WW dag.
Wat wij kijken
pi_216277761
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 01:10 schreef Droopie het volgende:

[..]
Je gaat pas naar de gemeente als je geen recht op WW hebt of dat recht is verlopen.
Met WW heeft de gemeente niks te maken.
pi_216278700
quote:
3s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:25 schreef Armani XL het volgende:

[..]
Je moet je WW aanvraag doen zodra je weet per welke datum je werkloos wordt. Als je dat nu al weet kan je dus nu de aanvraag al doen. Grote kans dat je dan al direct een WW toegekend krijgt op de eerste WW dag.
UWV geeft aan dat aanvraag pas 1 week van tevoren kan:
https://www.uwv.nl/nl/ww/ww-aanvragen
  Forum Admin maandag 13 januari 2025 @ 12:06:24 #38
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_216278873
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 11:50 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
UWV geeft aan dat aanvraag pas 1 week van tevoren kan:
https://www.uwv.nl/nl/ww/ww-aanvragen
Ah, dat is dan veranderd sinds ik er werkte. My bad
Wat wij kijken
pi_216281758
quote:
3s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:24 schreef Armani XL het volgende:
Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering:
- U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was.
- U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt. Dit kan ook bij meerdere werkgevers zijn geweest.
- U werkte gemiddeld minimaal 10 uur per week en verliest 5 uur of meer van uw werk per week. U raakt ook het loon over deze uren kwijt.
- U bent direct beschikbaar voor betaald werk.
Juist! ^O^

En voor de liefhebber de bron.

quote:
Als TS op de eerste WW-dag op vakantie gaat dan voldoet hij dus niet aan die laatste voorwaarde zoals @:r_one ook netjes uitlegt. In principe schuift de eerste WW dag dan op naar de eerste dag waarop je wel aan alle voorwaarden voldoet (de eerste dag na de vakantie).
Alleen zo jammer dat de 'messenger' dan een 'kletsmajoor' etc. is omdat de leken hier zich blindstaren op (alleen maar) de sollicitatieplicht. En op een jobcoach (die helemaal niet het recht op WW beoordeelt / toekent, dat doen juristen van het UWV).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door r_one op 13-01-2025 15:44:57 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216281826
En wellicht ten overvloede nog een heel heldere link:

quote:
Geen recht op WW-uitkering
U heeft geen recht op een WW-uitkering als u bijvoorbeeld:

• ziek bent op het moment dat u werkloos wordt;
vakantie heeft op het moment dat u werkloos wordt; de uitkering gaat dan pas na de vakantie in;
• gedetineerd bent;
• recht heeft op een WIA- of een volledige WAO-uitkering;
• recht heeft op een uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg;
• in het buitenland verblijft (om een andere reden dan een toegestane vakantie)
(bron is van toepassing op eigen risicodragers als O&O maar in casu 1-op-1 vergelijkbaar)

En hier laat ik het bij. Mag TS doen wat hem zelf goeddunkt en aan welk advies hij meer waarde hecht.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_216281998
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 15:42 schreef r_one het volgende:
En wellicht ten overvloede nog een heel heldere link:
[..]
(bron is van toepassing op eigen risicodragers als O&O maar in casu 1-op-1 vergelijkbaar)

En hier laat ik het bij. Mag TS doen wat hem zelf goeddunkt en aan welk advies hij meer waarde hecht.
Aanvullend vraagje; volgens die bron moet je op z'n laatst 2 dagen na werkloosheidbegin aanmelden:
quote:
Via de website werk.nl, of een Werkplein bij u in de buurt, kunt u zich (uiterlijk de 2e werkdag nadat u werkloos bent geworden) inschrijven als werkzoekende en een WW-uitkering aanvragen.
Kan je je aanmelden als werkzoekende maar dan nog niet aanmelden voor WW?
Of aangeven dat je de WW pas later wil starten?

Ik kan die informatie niet vinden maar dat lijkt me wel bijzonder relevant voor TS :)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216282080
quote:
5s.gif Op maandag 13 januari 2025 15:53 schreef sigme het volgende:

[..]
Aanvullend vraagje; volgens die bron moet je op z'n laatst 2 dagen na werkloosheidbegin aanmelden:
[..]

Ik kan die informatie niet vinden maar dat lijkt me wel bijzonder relevant voor TS :)
Dat zijn 2 dingen:

UWV gaat over de WW, die moet je aanvragen uiterlijk 7 dagen na de eerste werkloosheidsdag (en niet eerder dan een week ervoor).

UWV gaar ook over Werkplein, daar moet je je ook laten inschrijven als werkzoekende (op welke termijn heb ik even niet paraat maar volgens jouw post dus uiterlijk de tweede dag). Inschrijven als werkzoekende kun je overigens altijd, ook als je nog gewoon een dienstverband hebt (en is in zoverre niet aan een 'vanaf' termijn gebonden).

* ik lees in 'die bron' jouw quote overigens nergens terug

[ Bericht 1% gewijzigd door r_one op 13-01-2025 16:09:26 ]
.
  Forum Admin maandag 13 januari 2025 @ 18:51:07 #43
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_216284335
quote:
5s.gif Op maandag 13 januari 2025 15:53 schreef sigme het volgende:

[..]
[..]

UWV bepaald de eerste werkloosheidsdag. Die staat gewoon vast.
Je kan dus niet bijvoorbeeld per 5 februari werkloos worden en dan zeggen dat je pas op 1 maart WW wilt.
Wat wij kijken
pi_216284697
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 16:01 schreef r_one het volgende:
* ik lees in 'die bron' jouw quote overigens nergens terug
Thanx voor je antwoord :)

Ik was idd op een van de andere pagina's van die bron, sorry.
https://www.p-direkt.nl/i(...)rkloosheidsuitkering

Maarrrrr nu ga ik het wel snappen, denk ik.
quote:
Geen recht op WW-uitkering
U heeft geen recht op een WW-uitkering als u bijvoorbeeld:

• ziek bent op het moment dat u werkloos wordt;
vakantie heeft op het moment dat u werkloos wordt; de uitkering gaat dan pas na de vakantie in;
• gedetineerd bent;
• recht heeft op een WIA- of een volledige WAO-uitkering;
• recht heeft op een uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg;
• in het buitenland verblijft (om een andere reden dan een toegestane vakantie)
Als ik het goed begrijp is dat vetgedrukte een buitengewoon ongelukkige formulering die ongeveer dit moet dekken:
'u bent nog in dienst als u aan het eind van uw dienstverband verlof heeft; dus als u ná de laatste werkdag nog verlof hebt lopen, bent u pas werkloos nadat dat verlof is afgelopen'

Dus als je *op vakantie* gaat na je laatste dag-in-dienst geldt dat dikgedrukte niet, want het gaat niet werkelijk over vakantie maar over verlof.

Klopt mijn lezing?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216285334
quote:
5s.gif Op maandag 13 januari 2025 19:23 schreef sigme het volgende:

Maarrrrr nu ga ik het wel snappen, denk ik.
[..]
Als ik het goed begrijp is dat vetgedrukte een buitengewoon ongelukkige formulering die ongeveer dit moet dekken:
'u bent nog in dienst als u aan het eind van uw dienstverband verlof heeft; dus als u ná de laatste werkdag nog verlof hebt lopen, bent u pas werkloos nadat dat verlof is afgelopen'

Dus als je *op vakantie* gaat na je laatste dag-in-dienst geldt dat dikgedrukte niet, want het gaat niet werkelijk over vakantie maar over verlof.

Klopt mijn lezing?
Nee.

Verlof bestaat slechts bij de gratie van een dienstverband en in het geval van TS is het dienstverband geëindigd. Zijn vakantie krijgt hij ook niet doorbetaald door zijn (ex-)werkgever omdat-ie nog vakantiedagen heeft staan. Dat komt namelijk ook regelmatig voor: werknemers die aan het eind van de job hun resterende vakantiedagen (=verlof) opnemen, geen arbeidsprestatie meer leveren en die dagen doorbetaald krijgen door de (ex-)werkgever. Daar ziet jouw quote op. In feite ben je dan nog in dienst met vakantieverlof, logisch dat je over die dagen geen recht op WW hebt.

De casus van TS is echt anders: hij heeft op 28-02 zijn laatste werkdag, heeft geen vakantieverlof meer en is per 01-03 echt helemaal "uit dienst". Dan heb je per 01-03 recht op WW, mits je aan de voorwaarden voldoet. Een van die voorwaarden is dat je per 01-03 ("per direct") beschikbaar bent voor betaald werk. Dat ben je de facto niet als je eerst 3,5 week gaat flierefluiten in de rimboe. Dat is geen verlof, dat is meer "in between jobs" (hoewel ik WW geen job wil noemen) en zal-ie zichzelf moeten berooien.

Zou-ie b.v. 8 maanden gaan backpacken (en 8 maanden niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt), zonder verlof, dan kun je voor nog grotere problemen komen te staan. Maar dat voert te ver om hierover uit te wijden dus dat even terzijde.
.
pi_216285518
quote:
3s.gif Op maandag 13 januari 2025 18:51 schreef Armani XL het volgende:
Je kan dus niet bijvoorbeeld per 5 februari werkloos worden en dan zeggen dat je pas op 1 maart WW wilt.
Maar daar kan het wel op uitdraaien als je besluit van 5 t/m 28 februari eerst op vakantie te gaan ;)
.
pi_216285525
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 19:56 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee.

Verlof bestaat slechts bij de gratie van een dienstverband en in het geval van TS is het dienstverband geëindigd. Zijn vakantie krijgt hij ook niet doorbetaald door zijn (ex-)werkgever omdat-ie nog vakantiedagen heeft staan. Dat komt namelijk ook regelmatig voor: werknemers die aan het eind van de job hun resterende vakantiedagen (=verlof) opnemen, geen arbeidsprestatie meer leveren en die dagen doorbetaald krijgen door de (ex-)werkgever. Daar ziet jouw quote op. In feite ben je dan nog in dienst met vakantieverlof, logisch dat je over die dagen geen recht op WW hebt.

De casus van TS is echt anders: hij heeft op 28-02 zijn laatste werkdag, heeft geen vakantieverlof meer en is per 01-03 echt helemaal "uit dienst". Dan heb je per 01-03 recht op WW, mits je aan de voorwaarden voldoet. Een van die voorwaarden is dat je per 01-03 ("per direct") beschikbaar bent voor betaald werk. Dat ben je de facto niet als je eerst 3,5 week gaat flierefluiten in de rimboe. Dat is geen verlof, dat is meer "in between jobs" (hoewel ik WW geen job wil noemen) en zal-ie zichzelf moeten berooien.

Zou-ie b.v. 8 maanden gaan backpacken (en 8 maanden niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt), zonder verlof, dan kun je voor nog grotere problemen komen te staan. Maar dat voert te ver om hierover uit te wijden dus dat even terzijde.
Ja, volgens mij zeg jij wat ik ook (probeer) te zeggen. Als je nog in dienst bent (en 'verlof' hebt aan het eind van je dienstverband) dan gaat je WW in na einde dienstverband dus na die verlofperiode. En dat is bij TS niet aan de orde, die wil na dienstverband op vakantie.

In elk geval is het mij nu helder. Thanx!
pi_216285550
quote:
14s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:08 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja, volgens mij zeg jij wat ik ook (probeer) te zeggen. Als je nog in dienst bent (en 'verlof' hebt aan het eind van je dienstverband) dan gaat je WW in na einde dienstverband dus na die verlofperiode. En dat is bij TS niet aan de orde, die wil na dienstverband op vakantie.

In elk geval is het mij nu helder. Thanx!
Goed samangevat ^O^

Geen dank
.
pi_216315390
Je dient je vakantie aan te vragen bij het UWV, je hebt recht op maar bepaald aan tal kalenderdagen verlof.

Mocht je moeten of willen annuleren, biedt wellicht je annuleringsverzekering uitkomst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')