abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216262552
Beste allemaal,

Mijn dienstverband eindigt 28 Februari en ik ga daarna een WW uikering aanvragen.

Echter ga ik in de maand maart ongeveer 3.5 week op vakantie om bij te komen.

Ik vroeg me af wanneer ik het eerste gesprek met een jobcoach kan verwachten want ik wil mijn recht op ww uitkering hierdoor niet verliezen.

Heeft een van jullie een idee wanneer ik een eerste gesprek zou kunnen verwachten?

Alvast bedankt!
pi_216262561
quote:
4s.gif Op zondag 12 januari 2025 02:32 schreef MeesG34 het volgende:
Beste allemaal,

Mijn dienstverband eindigt 28 Februari en ik ga daarna een WW uikering aanvragen.

Ik vroeg me af wanneer ik het eerste gesprek met een jobcoach kan verwachten want ik wil mijn recht op ww uitkering hierdoor niet verliezen.

Heeft een van jullie een idee wanneer ik een eerste gesprek zou kunnen verwachten?

Alvast bedankt!
21 februari ww aanvragen + direct mutatieformulier invullen over vakantie. Je hebt 16 dagen vakantie in 2025. Je hangt van exacte periode af of je hiermee uit komt. Mogelijk krijgt je een paar dagen van je vakantie niet doorbetaald.

Hiermee kan je m.i. moeilijk in de problemen komen.
pi_216262607
quote:

Reken maar dat dat wel gaat gebeuren (want niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt). Met een beetje mazzel krijg je per 1-4 wel WW. Met een beetje pech wijzen ze je WW helemaal af.
pi_216262626
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 04:09 schreef r_one het volgende:

[..]
Reken maar dat dat wel gaat gebeuren (want niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt). Met een beetje mazzel krijg je per 1-4 wel WW. Met een beetje pech wijzen ze je WW helemaal af.
Wat een onzin, je krijgt een keer een gesprek aan de telefoon ala je gewoon laat zien dat je je best doet om werk te zoeken.

Kan je niet dan verplaats je de afspraak.

Dus als jij gewoon netjes aangeeft dat je al een vakantie had geboekt is er niks aan de hand (in die tijd krijg je ook gewoon vrijstelling voor solicitatie)

Mij is iig jaren terug verteld dat die gesprekken evht zijn voor mensen die er een zooitje van maken en hulp ook echt nodig hebben.
pi_216262628
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 04:44 schreef 111210 het volgende:

[..]
Wat een onzin, je krijgt een keer een gesprek aan de telefoon ala je gewoon laat zien dat je je best doet om werk te zoeken.

Kan je niet dan verplaats je de afspraak.

Dus als jij gewoon netjes aangeeft dat je al een vakantie had geboekt is er niks aan de hand (in die tijd krijg je ook gewoon vrijstelling voor solicitatie)

Mij is iig jaren terug verteld dat die gesprekken evht zijn voor mensen die er een zooitje van maken en hulp ook echt nodig hebben.
Oke jonguh, we gaan het zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door r_one op 12-01-2025 05:00:11 ]
pi_216262786
Ik zou UWV bellen. Die kunnen je vast antwoord op je vraag geven.
pi_216264666
Een maand tot zes weken zoiets. Zou me er niet druk om maken. Ze doen niet moeilijk en je hebt helemaal geen drol aan die gesprekken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_216264689
Er is overal personeelstekort. Waarom zoek jij niet meteen naar nieuw werk?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_216264701
quote:
Beste allemaal,

Alvast bedankt!
Geen enkel probleem.
Bij mij duurde het 6 weken afgelopen jaar, maar het varieert per gemeente.

Het is heel normaal om op vakantie te gaan, en je kan als je de oproep tijdens je vakantie ontvangt ook even zeggen dat je op vakantie bent.

Niet vergeten je sollicatie activiteiten in te vullen, dat is wel heel belangerijk.
Hell To The Liars
pi_216264720
Niets aan de hand, er zijn zat mensen die na een dienstverband even tijd voor zichzelf nemen... dus gewoon invullen bij het UWV en eventueel een telefoontje er aan wijden... komt helemaal goed!

Goede vakantie alvast! :Y
Just say hi!
pi_216264756
Je kunt gewoon vakantie aanvragen al zal je denk ik net geen recht hebben op de hele periode.

Ik dacht dat er ook iets was als je vakantie op de 1e dag van je ww begint, ik dacht dat dan je ww werd opgeschort tot je terug bent. Maar ik weet het niet meer zeker, is alweer aantal jaar terug dat ik er werkte.
Als je vakantie begint op je 1e ww dag zou ik wel ff bellen met uwv voor de zekerheid.
No bitch to me
pi_216265255
quote:

[..]
Pure bullshit. Je maakt iemand ongefundeerd bang. Vind je dat grappig?
pi_216265348
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 11:58 schreef Droopie het volgende:

[..]
Geen enkel probleem.
Bij mij duurde het 6 weken afgelopen jaar, maar het varieert per gemeente.

Het is heel normaal om op vakantie te gaan, en je kan als je de oproep tijdens je vakantie ontvangt ook even zeggen dat je op vakantie bent.

Niet vergeten je sollicatie activiteiten in te vullen, dat is wel heel belangerijk.
Ook dat valt wel mee, als je netjes aangeeft waarom je het niet gehaald hebt dan is het ook geen groot probleem.

Maar je moet wel echt een ontzettende oellewapper zijn als 4x solliciteren per maand niet wil lukken
pi_216265955
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 12:58 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Pure bullshit. Je maakt iemand ongefundeerd bang. Vind je dat grappig?
Het is geen bullshit, het is ook niet grappig.

Je kunt een WW-uitkering nou eenmaal niet starten met eerst 3,5 weken vakantie, dan voldoe je niet aan de voorwaarden op grond waarvan je recht hebt op WW (en kun je hooguit hopen op een slapende of schappelijke beoordelaar die wat door de vingers ziet).

Later zou geen probleem zijn (mits voldoende vakantiedagen opgebouwd).
pi_216265964
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 02:43 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
21 februari ww aanvragen + direct mutatieformulier invullen over vakantie. Je hebt 16 dagen vakantie in 2025. Je hangt van exacte periode af of je hiermee uit komt. Mogelijk krijgt je een paar dagen van je vakantie niet doorbetaald.

Hiermee kan je m.i. moeilijk in de problemen komen.
correct ; vanaf 21feb25 (< 1 wk voor werkeloos) en voor 6 mrt 2025 (< 1wk na werkeloos) moet je WW aanvraag, vergeet ook de inschrijving en verdere activiteiten (CV & sollicitatieactiv.) op WERK.nl niet. Normaal gesproken krijg je binnen <1 mnd na aanvraag een gesprek met een arbeidscoach.
Doe wat je moet en kunt doen om een baan te vinden (ook als je op vak bent kun je solli activiteiten doen (webinars - netwerkgespreken - CV wegzetten, etc hierbij beetje breed en communiceer helder, duidelijk & eerlijk naar het UWV, dan heb / krijg je geen problemen.
  zondag 12 januari 2025 @ 14:10:57 #17
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_216266017
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2025 11:56 schreef HSG het volgende:
Er is overal personeelstekort. Waarom zoek jij niet meteen naar nieuw werk?
Omdat hij op vakantie gaat
pi_216266416
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 14:10 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Vakantiewerk
pi_216266509
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 14:07 schreef r_one het volgende:

[..]
Het is geen bullshit, het is ook niet grappig.

Je kunt een WW-uitkering nou eenmaal niet starten met eerst 3,5 weken vakantie, dan voldoe je niet aan de voorwaarden op grond waarvan je recht hebt op WW (en kun je hooguit hopen op een slapende of schappelijke beoordelaar die wat door de vingers ziet).

Later zou geen probleem zijn (mits voldoende vakantiedagen opgebouwd).
Je kan prima op vakantie gaan, want je kan ook in het buitenland sollicteren en een baan zoeken.

Slim is het niet om zonder het te melden na 3 maanden een periode te vertrekken, maar net na het einde van je dienstverband is het best logisch.

Kan het mssn te maken hebben dat jouw ervaringen bij het UWV anders zijn geweest vergeleken met anderen. Het is ook maar net wie je coach is.
Hell To The Liars
pi_216266696
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 14:45 schreef Droopie het volgende:

[..]
Je kan prima op vakantie gaan, want je kan ook in het buitenland sollicteren en een baan zoeken.
Kan zijn maar je moet (bij start WW) direct beschikbaar zijn voor betaald werk. En dat ben je niet op het strand van Zakynthos.
quote:
Slim is het niet om zonder het te melden na 3 maanden een periode te vertrekken, maar net na het einde van je dienstverband is het best logisch.
Je mag na het einde van (direct aansluitend aan) je dienstverband gerust op vakantie maar niet op kosten van het UWV.
quote:
Kan het mssn te maken hebben dat jouw ervaringen bij het UWV anders zijn geweest vergeleken met anderen. Het is ook maar net wie je coach is.
Ik praat vanuit de rechtspraktijk.

Nogmaals, ik kan alleen op het (formele) risico wijzen, voor hetzelfde geld loopt het met een sisser af.
pi_216266751
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 14:55 schreef r_one het volgende:

[..]
Kan zijn maar je moet (bij start WW) direct beschikbaar zijn voor betaald werk. En dat ben je niet op het strand van Zakynthos.
[..]
Je mag na het einde van (direct aansluitend aan) je dienstverband gerust op vakantie maar niet op kosten van het UWV.
[..]

Nogmaals, ik kan alleen op het (formele) risico wijzen, voor hetzelfde geld loopt het met een sisser af.
Bedankt voor je heldere kijk en uitleg :)
Die van mij kwam uit mijn eigen ervaring.
Hell To The Liars
pi_216267359
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 14:45 schreef Droopie het volgende:

[..]

In de praktijk zal het uwv het totaal niet merken als je op vakantie gaat zonder het te melden. Sterker nog ik denk dat je gerust een half jaar kan backpacken zolang je aan je verplichting voldoet :D

Maar in dit subforum is het niet toegestaan om advies te geven om te helpen frauderen ;)
No bitch to me
  zondag 12 januari 2025 @ 16:24:59 #23
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216268413
quote:

[..]
[..]
[..]

What are the odds?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_216268582
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2025 16:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
What are the odds?
Too risky to simply neglect.
pi_216269095
quote:

[..]
[..]
Hoe kom je hierbij? Je moet je aan je sollicitatie verplichtingen houden, dat zijn er 4 per maand. Dit kunnen workshops, online trainingen, telefonisch of via mail werkzoeken en solliciteren.

Dus dat kan prima waar je je ook bevind.

Daarnaast kan je gewoon aangeven dat je op vakantie gaat (daar heb je bij het uwv ook gewoon recht op)zodat je tijdens je vakantie niet hoeft te solliciteren.

Maar goed, ts kan dit het beste overleggen met zijn coach, want die krijg je vanaf dag 1 Toegewezen.
pi_216269932
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 17:09 schreef 111210 het volgende:

[..]
Hoe kom je hierbij?
Omdat dat de regels / voorwaarden zijn (om überhaupt WW te krijgen).
Die verzin ik niet.
quote:
Je moet je aan je sollicitatie verplichtingen houden, dat zijn er 4 per maand. Dit kunnen workshops, online trainingen, telefonisch of via mail werkzoeken en solliciteren.

Dus dat kan prima waar je je ook bevind.
Ook dat is een regel / voorwaarde ja (om WW te behouden).
En dat kun je idd zo doen ja, dat ontken ik ook niet.
quote:
Daarnaast kan je gewoon aangeven dat je op vakantie gaat (daar heb je bij het uwv ook gewoon recht op)zodat je tijdens je vakantie niet hoeft te solliciteren.
Op dag 1 heb je nog helemaal geen vakantiedagen opgebouwd.
"Gewoon" heb je dus "recht op" .... niks.
quote:
Maar goed, ts kan dit het beste overleggen met zijn coach, want die krijg je vanaf dag 1 Toegewezen.
Als-ie "vanaf dag 1" recht heeft op WW ja.
Geen WW, geen coach.
pi_216271161
quote:
ijn dienstverband eindigt 28 Februari en ik ga daarna een WW uikering aanvragen.

ik sta niet in eenzelfde positie,maar zou er alles aan doen ,om zo snel mogelijk weer aan het werk te zijn,vakantie's e.d. zijn luxe,dus niet prior,feestvieren kan later nog wel een keer.
pi_216272592
quote:

[..]
Categorie: kletsmajoor.
pi_216273345
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2025 14:10 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Dan kun je van te voren werk regelen dus dit is een kulreden.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_216274714
Bedankt voor jullie antwoorden,

Als ik het goed begrijp zal het gesprek met de jobcoach telefonisch zijn en niet fysiek?

Aan de sollicitatie plicht kan ik zeker voldoen.

Verder bestaat er ook een kans dat er pas na mijn vakantie een gesprek/ uitslag komt over mijn ww aangezien het tot 4 weken kan duren, of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt weer!
pi_216274733
quote:
12s.gif Op maandag 13 januari 2025 01:01 schreef MeesG34 het volgende:

Als ik het goed begrijp zal het gesprek met de jobcoach telefonisch zijn en niet fysiek?

Verder bestaat er ook een kans dat er pas na mijn vakantie een gesprek/ uitslag komt over mijn ww aangezien het tot 4 weken kan duren, of zie ik dat verkeerd?

Alvast bedankt weer!
Ik ben niet gebeld, ik kreeg een brief. De tijd varieert per gemeente.
Maar de kans is aanwezig dat je gebeld wordt en dat je pas na 4 weken hoef te komen.
Hell To The Liars
pi_216275850
Je krijgt een brief over je verplichtingen. Gaat over tijdig online doorgeven van je sollicitatie activiteiten. Daarna als je te maken hebt met een assertieve betrokken consulent misschien ook nog een telefonisch gesprek over tips en tricks. Daar kan allemaal maanden overheen gaan. Verder kan je je ook nog eens ziek melden of wijzigen van data bij fysieke gesprekken. Laatste doen ze amper.
pi_216276763
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 01:10 schreef Droopie het volgende:

[..]
Maar de kans is aanwezig dat je gebeld wordt en dat je pas na 4 weken hoef te komen.
Gemeente doet toch geen WW zaken. Alleen bijstand?
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 10:24:04 #34
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_216277675
Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering:
- U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was.
- U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt. Dit kan ook bij meerdere werkgevers zijn geweest.
- U werkte gemiddeld minimaal 10 uur per week en verliest 5 uur of meer van uw werk per week. U raakt ook het loon over deze uren kwijt.
- U bent direct beschikbaar voor betaald werk.

Als TS op de eerste WW-dag op vakantie gaat dan voldoet hij dus niet aan die laatste voorwaarde zoals @r_one ook netjes uitlegt. In principe schuift de eerste WW dag dan op naar de eerste dag waarop je wel aan alle voorwaarden voldoet (de eerste dag na de vakantie).
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 10:25:45 #35
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_216277692
quote:
12s.gif Op maandag 13 januari 2025 01:01 schreef MeesG34 het volgende:

Alvast bedankt weer!
Je moet je WW aanvraag doen zodra je weet per welke datum je werkloos wordt. Als je dat nu al weet kan je dus nu de aanvraag al doen. Grote kans dat je dan al direct een WW toegekend krijgt op de eerste WW dag.
pi_216277761
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 01:10 schreef Droopie het volgende:

[..]
Je gaat pas naar de gemeente als je geen recht op WW hebt of dat recht is verlopen.
Met WW heeft de gemeente niks te maken.
pi_216278700
quote:
3s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:25 schreef Armani XL het volgende:

[..]
Je moet je WW aanvraag doen zodra je weet per welke datum je werkloos wordt. Als je dat nu al weet kan je dus nu de aanvraag al doen. Grote kans dat je dan al direct een WW toegekend krijgt op de eerste WW dag.
UWV geeft aan dat aanvraag pas 1 week van tevoren kan:
https://www.uwv.nl/nl/ww/ww-aanvragen
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 12:06:24 #38
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_216281758
quote:
3s.gif Op maandag 13 januari 2025 10:24 schreef Armani XL het volgende:
Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering:
- U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was.
- U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt. Dit kan ook bij meerdere werkgevers zijn geweest.
- U werkte gemiddeld minimaal 10 uur per week en verliest 5 uur of meer van uw werk per week. U raakt ook het loon over deze uren kwijt.
- U bent direct beschikbaar voor betaald werk.
Juist! ^O^

En voor de liefhebber de bron.

quote:
Als TS op de eerste WW-dag op vakantie gaat dan voldoet hij dus niet aan die laatste voorwaarde zoals @:r_one ook netjes uitlegt. In principe schuift de eerste WW dag dan op naar de eerste dag waarop je wel aan alle voorwaarden voldoet (de eerste dag na de vakantie).
Alleen zo jammer dat de 'messenger' dan een 'kletsmajoor' etc. is omdat de leken hier zich blindstaren op (alleen maar) de sollicitatieplicht. En op een jobcoach (die helemaal niet het recht op WW beoordeelt / toekent, dat doen juristen van het UWV).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door r_one op 13-01-2025 15:44:57 ]
pi_216281826
En wellicht ten overvloede nog een heel heldere link:

quote:
Geen recht op WW-uitkering
U heeft geen recht op een WW-uitkering als u bijvoorbeeld:

• ziek bent op het moment dat u werkloos wordt;
vakantie heeft op het moment dat u werkloos wordt; de uitkering gaat dan pas na de vakantie in;
• gedetineerd bent;
• recht heeft op een WIA- of een volledige WAO-uitkering;
• recht heeft op een uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg;
• in het buitenland verblijft (om een andere reden dan een toegestane vakantie)
(bron is van toepassing op eigen risicodragers als O&O maar in casu 1-op-1 vergelijkbaar)

En hier laat ik het bij. Mag TS doen wat hem zelf goeddunkt en aan welk advies hij meer waarde hecht.
pi_216281998
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 15:42 schreef r_one het volgende:
En wellicht ten overvloede nog een heel heldere link:
[..]
(bron is van toepassing op eigen risicodragers als O&O maar in casu 1-op-1 vergelijkbaar)

En hier laat ik het bij. Mag TS doen wat hem zelf goeddunkt en aan welk advies hij meer waarde hecht.
Aanvullend vraagje; volgens die bron moet je op z'n laatst 2 dagen na werkloosheidbegin aanmelden:
quote:
Via de website werk.nl, of een Werkplein bij u in de buurt, kunt u zich (uiterlijk de 2e werkdag nadat u werkloos bent geworden) inschrijven als werkzoekende en een WW-uitkering aanvragen.
Kan je je aanmelden als werkzoekende maar dan nog niet aanmelden voor WW?
Of aangeven dat je de WW pas later wil starten?

Ik kan die informatie niet vinden maar dat lijkt me wel bijzonder relevant voor TS :)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216282080
quote:
5s.gif Op maandag 13 januari 2025 15:53 schreef sigme het volgende:

[..]
Aanvullend vraagje; volgens die bron moet je op z'n laatst 2 dagen na werkloosheidbegin aanmelden:
[..]

Ik kan die informatie niet vinden maar dat lijkt me wel bijzonder relevant voor TS :)
Dat zijn 2 dingen:

UWV gaat over de WW, die moet je aanvragen uiterlijk 7 dagen na de eerste werkloosheidsdag (en niet eerder dan een week ervoor).

UWV gaar ook over Werkplein, daar moet je je ook laten inschrijven als werkzoekende (op welke termijn heb ik even niet paraat maar volgens jouw post dus uiterlijk de tweede dag). Inschrijven als werkzoekende kun je overigens altijd, ook als je nog gewoon een dienstverband hebt (en is in zoverre niet aan een 'vanaf' termijn gebonden).

* ik lees in 'die bron' jouw quote overigens nergens terug

[ Bericht 1% gewijzigd door r_one op 13-01-2025 16:09:26 ]
  Moderator maandag 13 januari 2025 @ 18:51:07 #43
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_216284335
quote:
5s.gif Op maandag 13 januari 2025 15:53 schreef sigme het volgende:

[..]
[..]

UWV bepaald de eerste werkloosheidsdag. Die staat gewoon vast.
Je kan dus niet bijvoorbeeld per 5 februari werkloos worden en dan zeggen dat je pas op 1 maart WW wilt.
pi_216284697
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 16:01 schreef r_one het volgende:
* ik lees in 'die bron' jouw quote overigens nergens terug
Thanx voor je antwoord :)

Ik was idd op een van de andere pagina's van die bron, sorry.
https://www.p-direkt.nl/i(...)rkloosheidsuitkering

Maarrrrr nu ga ik het wel snappen, denk ik.
quote:
Geen recht op WW-uitkering
U heeft geen recht op een WW-uitkering als u bijvoorbeeld:

• ziek bent op het moment dat u werkloos wordt;
vakantie heeft op het moment dat u werkloos wordt; de uitkering gaat dan pas na de vakantie in;
• gedetineerd bent;
• recht heeft op een WIA- of een volledige WAO-uitkering;
• recht heeft op een uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg;
• in het buitenland verblijft (om een andere reden dan een toegestane vakantie)
Als ik het goed begrijp is dat vetgedrukte een buitengewoon ongelukkige formulering die ongeveer dit moet dekken:
'u bent nog in dienst als u aan het eind van uw dienstverband verlof heeft; dus als u ná de laatste werkdag nog verlof hebt lopen, bent u pas werkloos nadat dat verlof is afgelopen'

Dus als je *op vakantie* gaat na je laatste dag-in-dienst geldt dat dikgedrukte niet, want het gaat niet werkelijk over vakantie maar over verlof.

Klopt mijn lezing?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216285334
quote:
5s.gif Op maandag 13 januari 2025 19:23 schreef sigme het volgende:

Maarrrrr nu ga ik het wel snappen, denk ik.
[..]
Als ik het goed begrijp is dat vetgedrukte een buitengewoon ongelukkige formulering die ongeveer dit moet dekken:
'u bent nog in dienst als u aan het eind van uw dienstverband verlof heeft; dus als u ná de laatste werkdag nog verlof hebt lopen, bent u pas werkloos nadat dat verlof is afgelopen'

Dus als je *op vakantie* gaat na je laatste dag-in-dienst geldt dat dikgedrukte niet, want het gaat niet werkelijk over vakantie maar over verlof.

Klopt mijn lezing?
Nee.

Verlof bestaat slechts bij de gratie van een dienstverband en in het geval van TS is het dienstverband geëindigd. Zijn vakantie krijgt hij ook niet doorbetaald door zijn (ex-)werkgever omdat-ie nog vakantiedagen heeft staan. Dat komt namelijk ook regelmatig voor: werknemers die aan het eind van de job hun resterende vakantiedagen (=verlof) opnemen, geen arbeidsprestatie meer leveren en die dagen doorbetaald krijgen door de (ex-)werkgever. Daar ziet jouw quote op. In feite ben je dan nog in dienst met vakantieverlof, logisch dat je over die dagen geen recht op WW hebt.

De casus van TS is echt anders: hij heeft op 28-02 zijn laatste werkdag, heeft geen vakantieverlof meer en is per 01-03 echt helemaal "uit dienst". Dan heb je per 01-03 recht op WW, mits je aan de voorwaarden voldoet. Een van die voorwaarden is dat je per 01-03 ("per direct") beschikbaar bent voor betaald werk. Dat ben je de facto niet als je eerst 3,5 week gaat flierefluiten in de rimboe. Dat is geen verlof, dat is meer "in between jobs" (hoewel ik WW geen job wil noemen) en zal-ie zichzelf moeten berooien.

Zou-ie b.v. 8 maanden gaan backpacken (en 8 maanden niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt), zonder verlof, dan kun je voor nog grotere problemen komen te staan. Maar dat voert te ver om hierover uit te wijden dus dat even terzijde.
pi_216285518
quote:
3s.gif Op maandag 13 januari 2025 18:51 schreef Armani XL het volgende:
Je kan dus niet bijvoorbeeld per 5 februari werkloos worden en dan zeggen dat je pas op 1 maart WW wilt.
Maar daar kan het wel op uitdraaien als je besluit van 5 t/m 28 februari eerst op vakantie te gaan ;)
pi_216285525
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2025 19:56 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee.

Verlof bestaat slechts bij de gratie van een dienstverband en in het geval van TS is het dienstverband geëindigd. Zijn vakantie krijgt hij ook niet doorbetaald door zijn (ex-)werkgever omdat-ie nog vakantiedagen heeft staan. Dat komt namelijk ook regelmatig voor: werknemers die aan het eind van de job hun resterende vakantiedagen (=verlof) opnemen, geen arbeidsprestatie meer leveren en die dagen doorbetaald krijgen door de (ex-)werkgever. Daar ziet jouw quote op. In feite ben je dan nog in dienst met vakantieverlof, logisch dat je over die dagen geen recht op WW hebt.

De casus van TS is echt anders: hij heeft op 28-02 zijn laatste werkdag, heeft geen vakantieverlof meer en is per 01-03 echt helemaal "uit dienst". Dan heb je per 01-03 recht op WW, mits je aan de voorwaarden voldoet. Een van die voorwaarden is dat je per 01-03 ("per direct") beschikbaar bent voor betaald werk. Dat ben je de facto niet als je eerst 3,5 week gaat flierefluiten in de rimboe. Dat is geen verlof, dat is meer "in between jobs" (hoewel ik WW geen job wil noemen) en zal-ie zichzelf moeten berooien.

Zou-ie b.v. 8 maanden gaan backpacken (en 8 maanden niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt), zonder verlof, dan kun je voor nog grotere problemen komen te staan. Maar dat voert te ver om hierover uit te wijden dus dat even terzijde.
Ja, volgens mij zeg jij wat ik ook (probeer) te zeggen. Als je nog in dienst bent (en 'verlof' hebt aan het eind van je dienstverband) dan gaat je WW in na einde dienstverband dus na die verlofperiode. En dat is bij TS niet aan de orde, die wil na dienstverband op vakantie.

In elk geval is het mij nu helder. Thanx!
pi_216285550
quote:
14s.gif Op maandag 13 januari 2025 20:08 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja, volgens mij zeg jij wat ik ook (probeer) te zeggen. Als je nog in dienst bent (en 'verlof' hebt aan het eind van je dienstverband) dan gaat je WW in na einde dienstverband dus na die verlofperiode. En dat is bij TS niet aan de orde, die wil na dienstverband op vakantie.

In elk geval is het mij nu helder. Thanx!
Goed samangevat ^O^

Geen dank
pi_216315390
Je dient je vakantie aan te vragen bij het UWV, je hebt recht op maar bepaald aan tal kalenderdagen verlof.

Mocht je moeten of willen annuleren, biedt wellicht je annuleringsverzekering uitkomst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')