21 februari ww aanvragen + direct mutatieformulier invullen over vakantie. Je hebt 16 dagen vakantie in 2025. Je hangt van exacte periode af of je hiermee uit komt. Mogelijk krijgt je een paar dagen van je vakantie niet doorbetaald.quote:Op zondag 12 januari 2025 02:32 schreef MeesG34 het volgende:
Beste allemaal,
Mijn dienstverband eindigt 28 Februari en ik ga daarna een WW uikering aanvragen.
Echter ga ik in de maand maart ongeveer 3.5 week op vakantie om bij te komen.
Ik vroeg me af wanneer ik het eerste gesprek met een jobcoach kan verwachten want ik wil mijn recht op ww uitkering hierdoor niet verliezen.
Heeft een van jullie een idee wanneer ik een eerste gesprek zou kunnen verwachten?
Alvast bedankt!
Reken maar dat dat wel gaat gebeuren (want niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt). Met een beetje mazzel krijg je per 1-4 wel WW. Met een beetje pech wijzen ze je WW helemaal af.quote:Op zondag 12 januari 2025 02:32 schreef MeesG34 het volgende:
Ik vroeg me af wanneer ik het eerste gesprek met een jobcoach kan verwachten want ik wil mijn recht op ww uitkering hierdoor niet verliezen.
Wat een onzin, je krijgt een keer een gesprek aan de telefoon ala je gewoon laat zien dat je je best doet om werk te zoeken.quote:Op zondag 12 januari 2025 04:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Reken maar dat dat wel gaat gebeuren (want niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt). Met een beetje mazzel krijg je per 1-4 wel WW. Met een beetje pech wijzen ze je WW helemaal af.
Oke jonguh, we gaan het zien.quote:Op zondag 12 januari 2025 04:44 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat een onzin, je krijgt een keer een gesprek aan de telefoon ala je gewoon laat zien dat je je best doet om werk te zoeken.
Kan je niet dan verplaats je de afspraak.
Dus als jij gewoon netjes aangeeft dat je al een vakantie had geboekt is er niks aan de hand (in die tijd krijg je ook gewoon vrijstelling voor solicitatie)
Mij is iig jaren terug verteld dat die gesprekken evht zijn voor mensen die er een zooitje van maken en hulp ook echt nodig hebben.
Geen enkel probleem.quote:Op zondag 12 januari 2025 02:32 schreef MeesG34 het volgende:
Beste allemaal,
Mijn dienstverband eindigt 28 Februari en ik ga daarna een WW uikering aanvragen.
Heeft een van jullie een idee wanneer ik een eerste gesprek zou kunnen verwachten?
Alvast bedankt!
Pure bullshit. Je maakt iemand ongefundeerd bang. Vind je dat grappig?quote:Op zondag 12 januari 2025 04:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Reken maar dat dat wel gaat gebeuren (want niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt). Met een beetje mazzel krijg je per 1-4 wel WW. Met een beetje pech wijzen ze je WW helemaal af.
Ook dat valt wel mee, als je netjes aangeeft waarom je het niet gehaald hebt dan is het ook geen groot probleem.quote:Op zondag 12 januari 2025 11:58 schreef Droopie het volgende:
[..]
Geen enkel probleem.
Bij mij duurde het 6 weken afgelopen jaar, maar het varieert per gemeente.
Het is heel normaal om op vakantie te gaan, en je kan als je de oproep tijdens je vakantie ontvangt ook even zeggen dat je op vakantie bent.
Niet vergeten je sollicatie activiteiten in te vullen, dat is wel heel belangerijk.
Het is geen bullshit, het is ook niet grappig.quote:Op zondag 12 januari 2025 12:58 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Pure bullshit. Je maakt iemand ongefundeerd bang. Vind je dat grappig?
correct ; vanaf 21feb25 (< 1 wk voor werkeloos) en voor 6 mrt 2025 (< 1wk na werkeloos) moet je WW aanvraag, vergeet ook de inschrijving en verdere activiteiten (CV & sollicitatieactiv.) op WERK.nl niet. Normaal gesproken krijg je binnen <1 mnd na aanvraag een gesprek met een arbeidscoach.quote:Op zondag 12 januari 2025 02:43 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
21 februari ww aanvragen + direct mutatieformulier invullen over vakantie. Je hebt 16 dagen vakantie in 2025. Je hangt van exacte periode af of je hiermee uit komt. Mogelijk krijgt je een paar dagen van je vakantie niet doorbetaald.
Hiermee kan je m.i. moeilijk in de problemen komen.
Omdat hij op vakantie gaatquote:Op zondag 12 januari 2025 11:56 schreef HSG het volgende:
Er is overal personeelstekort. Waarom zoek jij niet meteen naar nieuw werk?
Je kan prima op vakantie gaan, want je kan ook in het buitenland sollicteren en een baan zoeken.quote:Op zondag 12 januari 2025 14:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Het is geen bullshit, het is ook niet grappig.
Je kunt een WW-uitkering nou eenmaal niet starten met eerst 3,5 weken vakantie, dan voldoe je niet aan de voorwaarden op grond waarvan je recht hebt op WW (en kun je hooguit hopen op een slapende of schappelijke beoordelaar die wat door de vingers ziet).
Later zou geen probleem zijn (mits voldoende vakantiedagen opgebouwd).
Kan zijn maar je moet (bij start WW) direct beschikbaar zijn voor betaald werk. En dat ben je niet op het strand van Zakynthos.quote:Op zondag 12 januari 2025 14:45 schreef Droopie het volgende:
[..]
Je kan prima op vakantie gaan, want je kan ook in het buitenland sollicteren en een baan zoeken.
Je mag na het einde van (direct aansluitend aan) je dienstverband gerust op vakantie maar niet op kosten van het UWV.quote:Slim is het niet om zonder het te melden na 3 maanden een periode te vertrekken, maar net na het einde van je dienstverband is het best logisch.
Ik praat vanuit de rechtspraktijk.quote:Kan het mssn te maken hebben dat jouw ervaringen bij het UWV anders zijn geweest vergeleken met anderen. Het is ook maar net wie je coach is.
Bedankt voor je heldere kijk en uitlegquote:Op zondag 12 januari 2025 14:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Kan zijn maar je moet (bij start WW) direct beschikbaar zijn voor betaald werk. En dat ben je niet op het strand van Zakynthos.
[..]
Je mag na het einde van (direct aansluitend aan) je dienstverband gerust op vakantie maar niet op kosten van het UWV.
[..]
Ik praat vanuit de rechtspraktijk.
Nogmaals, ik kan alleen op het (formele) risico wijzen, voor hetzelfde geld loopt het met een sisser af.
In de praktijk zal het uwv het totaal niet merken als je op vakantie gaat zonder het te melden. Sterker nog ik denk dat je gerust een half jaar kan backpacken zolang je aan je verplichting voldoetquote:Op zondag 12 januari 2025 14:45 schreef Droopie het volgende:
[..]
Je kan prima op vakantie gaan, want je kan ook in het buitenland sollicteren en een baan zoeken.
Slim is het niet om zonder het te melden na 3 maanden een periode te vertrekken, maar net na het einde van je dienstverband is het best logisch.
Kan het mssn te maken hebben dat jouw ervaringen bij het UWV anders zijn geweest vergeleken met anderen. Het is ook maar net wie je coach is.
What are the odds?quote:Op zondag 12 januari 2025 14:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Kan zijn maar je moet (bij start WW) direct beschikbaar zijn voor betaald werk. En dat ben je niet op het strand van Zakynthos.
[..]
Je mag na het einde van (direct aansluitend aan) je dienstverband gerust op vakantie maar niet op kosten van het UWV.
[..]
Ik praat vanuit de rechtspraktijk.
Nogmaals, ik kan alleen op het (formele) risico wijzen, voor hetzelfde geld loopt het met een sisser af.
Hoe kom je hierbij? Je moet je aan je sollicitatie verplichtingen houden, dat zijn er 4 per maand. Dit kunnen workshops, online trainingen, telefonisch of via mail werkzoeken en solliciteren.quote:Op zondag 12 januari 2025 14:55 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
Omdat dat de regels / voorwaarden zijn (om überhaupt WW te krijgen).quote:
Ook dat is een regel / voorwaarde ja (om WW te behouden).quote:Je moet je aan je sollicitatie verplichtingen houden, dat zijn er 4 per maand. Dit kunnen workshops, online trainingen, telefonisch of via mail werkzoeken en solliciteren.
Dus dat kan prima waar je je ook bevind.
Op dag 1 heb je nog helemaal geen vakantiedagen opgebouwd.quote:Daarnaast kan je gewoon aangeven dat je op vakantie gaat (daar heb je bij het uwv ook gewoon recht op)zodat je tijdens je vakantie niet hoeft te solliciteren.
Als-ie "vanaf dag 1" recht heeft op WW ja.quote:Maar goed, ts kan dit het beste overleggen met zijn coach, want die krijg je vanaf dag 1 Toegewezen.
ik sta niet in eenzelfde positie,maar zou er alles aan doen ,om zo snel mogelijk weer aan het werk te zijn,vakantie's e.d. zijn luxe,dus niet prior,feestvieren kan later nog wel een keer.quote:Op zondag 12 januari 2025 02:32 schreef MeesG34 het volgende:
ijn dienstverband eindigt 28 Februari en ik ga daarna een WW uikering aanvragen.
Categorie: kletsmajoor.quote:Op zondag 12 januari 2025 04:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ben niet gebeld, ik kreeg een brief. De tijd varieert per gemeente.quote:Op maandag 13 januari 2025 01:01 schreef MeesG34 het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden,
Als ik het goed begrijp zal het gesprek met de jobcoach telefonisch zijn en niet fysiek?
Aan de sollicitatie plicht kan ik zeker voldoen.
Verder bestaat er ook een kans dat er pas na mijn vakantie een gesprek/ uitslag komt over mijn ww aangezien het tot 4 weken kan duren, of zie ik dat verkeerd?
Alvast bedankt weer!
Gemeente doet toch geen WW zaken. Alleen bijstand?quote:Op maandag 13 januari 2025 01:10 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ben niet gebeld, ik kreeg een brief. De tijd varieert per gemeente.
Maar de kans is aanwezig dat je gebeld wordt en dat je pas na 4 weken hoef te komen.
Je moet je WW aanvraag doen zodra je weet per welke datum je werkloos wordt. Als je dat nu al weet kan je dus nu de aanvraag al doen. Grote kans dat je dan al direct een WW toegekend krijgt op de eerste WW dag.quote:Op maandag 13 januari 2025 01:01 schreef MeesG34 het volgende:
Bedankt voor jullie antwoorden,
Als ik het goed begrijp zal het gesprek met de jobcoach telefonisch zijn en niet fysiek?
Aan de sollicitatie plicht kan ik zeker voldoen.
Verder bestaat er ook een kans dat er pas na mijn vakantie een gesprek/ uitslag komt over mijn ww aangezien het tot 4 weken kan duren, of zie ik dat verkeerd?
Alvast bedankt weer!
Je gaat pas naar de gemeente als je geen recht op WW hebt of dat recht is verlopen.quote:Op maandag 13 januari 2025 01:10 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ben niet gebeld, ik kreeg een brief. De tijd varieert per gemeente.
Maar de kans is aanwezig dat je gebeld wordt en dat je pas na 4 weken hoef te komen.
UWV geeft aan dat aanvraag pas 1 week van tevoren kan:quote:Op maandag 13 januari 2025 10:25 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Je moet je WW aanvraag doen zodra je weet per welke datum je werkloos wordt. Als je dat nu al weet kan je dus nu de aanvraag al doen. Grote kans dat je dan al direct een WW toegekend krijgt op de eerste WW dag.
Ah, dat is dan veranderd sinds ik er werkte. My badquote:Op maandag 13 januari 2025 11:50 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
UWV geeft aan dat aanvraag pas 1 week van tevoren kan:
https://www.uwv.nl/nl/ww/ww-aanvragen
Juist!quote:Op maandag 13 januari 2025 10:24 schreef Armani XL het volgende:
Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering:
- U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was.
- U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt. Dit kan ook bij meerdere werkgevers zijn geweest.
- U werkte gemiddeld minimaal 10 uur per week en verliest 5 uur of meer van uw werk per week. U raakt ook het loon over deze uren kwijt.
- U bent direct beschikbaar voor betaald werk.
Alleen zo jammer dat de 'messenger' dan een 'kletsmajoor' etc. is omdat de leken hier zich blindstaren op (alleen maar) de sollicitatieplicht. En op een jobcoach (die helemaal niet het recht op WW beoordeelt / toekent, dat doen juristen van het UWV).quote:Als TS op de eerste WW-dag op vakantie gaat dan voldoet hij dus niet aan die laatste voorwaarde zoals @:r_one ook netjes uitlegt. In principe schuift de eerste WW dag dan op naar de eerste dag waarop je wel aan alle voorwaarden voldoet (de eerste dag na de vakantie).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door r_one op 13-01-2025 15:44:57 ]
(bron is van toepassing op eigen risicodragers als O&O maar in casu 1-op-1 vergelijkbaar)quote:Geen recht op WW-uitkering
U heeft geen recht op een WW-uitkering als u bijvoorbeeld:
• ziek bent op het moment dat u werkloos wordt;
• vakantie heeft op het moment dat u werkloos wordt; de uitkering gaat dan pas na de vakantie in;
• gedetineerd bent;
• recht heeft op een WIA- of een volledige WAO-uitkering;
• recht heeft op een uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg;
• in het buitenland verblijft (om een andere reden dan een toegestane vakantie)
Aanvullend vraagje; volgens die bron moet je op z'n laatst 2 dagen na werkloosheidbegin aanmelden:quote:Op maandag 13 januari 2025 15:42 schreef r_one het volgende:
En wellicht ten overvloede nog een heel heldere link:
[..]
(bron is van toepassing op eigen risicodragers als O&O maar in casu 1-op-1 vergelijkbaar)
En hier laat ik het bij. Mag TS doen wat hem zelf goeddunkt en aan welk advies hij meer waarde hecht.
Kan je je aanmelden als werkzoekende maar dan nog niet aanmelden voor WW?quote:Via de website werk.nl, of een Werkplein bij u in de buurt, kunt u zich (uiterlijk de 2e werkdag nadat u werkloos bent geworden) inschrijven als werkzoekende en een WW-uitkering aanvragen.
Dat zijn 2 dingen:quote:Op maandag 13 januari 2025 15:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Aanvullend vraagje; volgens die bron moet je op z'n laatst 2 dagen na werkloosheidbegin aanmelden:
[..]
Kan je je aanmelden als werkzoekende maar dan nog niet aanmelden voor WW?
Of aangeven dat je de WW pas later wil starten?
Ik kan die informatie niet vinden maar dat lijkt me wel bijzonder relevant voor TS
UWV bepaald de eerste werkloosheidsdag. Die staat gewoon vast.quote:Op maandag 13 januari 2025 15:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Aanvullend vraagje; volgens die bron moet je op z'n laatst 2 dagen na werkloosheidbegin aanmelden:
[..]
Kan je je aanmelden als werkzoekende maar dan nog niet aanmelden voor WW?
Of aangeven dat je de WW pas later wil starten?
Ik kan die informatie niet vinden maar dat lijkt me wel bijzonder relevant voor TS
Thanx voor je antwoordquote:Op maandag 13 januari 2025 16:01 schreef r_one het volgende:
* ik lees in 'die bron' jouw quote overigens nergens terug
Als ik het goed begrijp is dat vetgedrukte een buitengewoon ongelukkige formulering die ongeveer dit moet dekken:quote:Geen recht op WW-uitkering
U heeft geen recht op een WW-uitkering als u bijvoorbeeld:
• ziek bent op het moment dat u werkloos wordt;
• vakantie heeft op het moment dat u werkloos wordt; de uitkering gaat dan pas na de vakantie in;
• gedetineerd bent;
• recht heeft op een WIA- of een volledige WAO-uitkering;
• recht heeft op een uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg;
• in het buitenland verblijft (om een andere reden dan een toegestane vakantie)
Nee.quote:Op maandag 13 januari 2025 19:23 schreef sigme het volgende:
Maarrrrr nu ga ik het wel snappen, denk ik.
[..]
Als ik het goed begrijp is dat vetgedrukte een buitengewoon ongelukkige formulering die ongeveer dit moet dekken:
'u bent nog in dienst als u aan het eind van uw dienstverband verlof heeft; dus als u ná de laatste werkdag nog verlof hebt lopen, bent u pas werkloos nadat dat verlof is afgelopen'
Dus als je *op vakantie* gaat na je laatste dag-in-dienst geldt dat dikgedrukte niet, want het gaat niet werkelijk over vakantie maar over verlof.
Klopt mijn lezing?
Maar daar kan het wel op uitdraaien als je besluit van 5 t/m 28 februari eerst op vakantie te gaanquote:Op maandag 13 januari 2025 18:51 schreef Armani XL het volgende:
Je kan dus niet bijvoorbeeld per 5 februari werkloos worden en dan zeggen dat je pas op 1 maart WW wilt.
Ja, volgens mij zeg jij wat ik ook (probeer) te zeggen. Als je nog in dienst bent (en 'verlof' hebt aan het eind van je dienstverband) dan gaat je WW in na einde dienstverband dus na die verlofperiode. En dat is bij TS niet aan de orde, die wil na dienstverband op vakantie.quote:Op maandag 13 januari 2025 19:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee.
Verlof bestaat slechts bij de gratie van een dienstverband en in het geval van TS is het dienstverband geëindigd. Zijn vakantie krijgt hij ook niet doorbetaald door zijn (ex-)werkgever omdat-ie nog vakantiedagen heeft staan. Dat komt namelijk ook regelmatig voor: werknemers die aan het eind van de job hun resterende vakantiedagen (=verlof) opnemen, geen arbeidsprestatie meer leveren en die dagen doorbetaald krijgen door de (ex-)werkgever. Daar ziet jouw quote op. In feite ben je dan nog in dienst met vakantieverlof, logisch dat je over die dagen geen recht op WW hebt.
De casus van TS is echt anders: hij heeft op 28-02 zijn laatste werkdag, heeft geen vakantieverlof meer en is per 01-03 echt helemaal "uit dienst". Dan heb je per 01-03 recht op WW, mits je aan de voorwaarden voldoet. Een van die voorwaarden is dat je per 01-03 ("per direct") beschikbaar bent voor betaald werk. Dat ben je de facto niet als je eerst 3,5 week gaat flierefluiten in de rimboe. Dat is geen verlof, dat is meer "in between jobs" (hoewel ik WW geen job wil noemen) en zal-ie zichzelf moeten berooien.
Zou-ie b.v. 8 maanden gaan backpacken (en 8 maanden niet beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt), zonder verlof, dan kun je voor nog grotere problemen komen te staan. Maar dat voert te ver om hierover uit te wijden dus dat even terzijde.
Goed samangevatquote:Op maandag 13 januari 2025 20:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, volgens mij zeg jij wat ik ook (probeer) te zeggen. Als je nog in dienst bent (en 'verlof' hebt aan het eind van je dienstverband) dan gaat je WW in na einde dienstverband dus na die verlofperiode. En dat is bij TS niet aan de orde, die wil na dienstverband op vakantie.
In elk geval is het mij nu helder. Thanx!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |