Dat zouden dan minstens 4 nieuwe deuren worden en als je een nieuwe latei plaatst moet je ook (deels) opnieuw spacken. Deuren zijn ook nog best nieuw. Dan heb ik budgettair wel andere prioriteitenquote:Op maandag 20 januari 2025 08:23 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik denk dat het er vanaf hangt wat je simpel vind. Een kozijn wegalen, stutten, nieuwe latei plaatsen, nieuw kozijn plaatsen en nieuwe deur er in hangen.. is in mijn geval een zeer standaard verbouwklus die wat mij betreft waarde toevoegt in beleving van een woning en daarom in al mn laatste projecten is gebeurd.
Ja misschien nog even elders ook vragen, volgens had die vent niet zoveel met dit soort kachels.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:20 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik heb me hier een aantal jaren terug ook in verdiept; ik ga ff in m'n archief neuzen, want er zijn als ik me het goed herinner ook oplossingen met de buffertank in/bij de kachel, met een warmtewisselaar te combineren met andere bronnen van warmte.
Trek even de rolluikbak open. Nu alles nog gedaan moet worden. Kun je meteen kijken of deze geïsoleerd is. Zo niet dit even doen. En kijken hoe de veren (dat tussen de rol en het luik) zijn. Of als je net als hier een houten balk met rolluikband als veer hebt dit direct vervangen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:19 schreef derLudolf het volgende:
Oh verder alvast de tegels die als plint tegen de muur aan zaten er af gebikt en vlak gemaakt. Kozijnen in de woonkamer geschilderd, de bakken van de rolluiken en het plafond van het voorste deel.
Dit weekend daar mee verder en de muren verven.
Radiatoren zijn ook vergeeld en wil ik ook verven... Ik dacht dat radiatoren met alkyd verf moesten, maar zie dat er ook verf op waterbasis is daarvoor
https://www.farbkurier.de/Heizkoerper
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:41 schreef z80 het volgende:
[..]
Trek even de rolluikbak open. Nu alles nog gedaan moet worden. Kun je meteen kijken of deze geïsoleerd is. Zo niet dit even doen. En kijken hoe de veren (dat tussen de rol en het luik) zijn. Of als je net als hier een houten balk met rolluikband als veer hebt dit direct vervangen.
Mocht je voor elektrisch gaan, niet de goedkoopste nemen. Dat werkt wel, en ook jaren zonder problemen. Maar zijn duidelijk luidruchtiger.
Hier ook piepschuim. Maar er zijn ook isolatie matten die in de kast gevormd kunnen worden.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]![]()
Hou wordt dat doorgaans geisoleerd? Er zit nu piepschuim aan de binnenkant van het hout. Hier ander materiaal als EPS tegenaan plakken?
Dat zag ik ook, maar XPS is beter natuurlijk. Had op de site van OBI een handleiding gezien, rondom wordt aangeraden ook te isoleren. Zal es kijken hoeveel ruimte er nog is.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 21:05 schreef z80 het volgende:
[..]
Hier ook piepschuim. Maar er zijn ook isolatie matten die in de kast gevormd kunnen worden.
Inblazen met easycell, twee rijen planken verwijderen is dan afdoende. Apparaat kan je bij boels wel huren.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:57 schreef derLudolf het volgende:
Mijn plan is om de planken te verwijderen en dan tussen de balken - daar is bijna 200mm ruimte - isolatie te stoppen. En daarvoor zou ik het fijn vinden als er meegedacht wordt.
Je hebt van de gecombineerde platen PIR/Gips die je met pur kan vastlijmen, beter is om gewoon te schroeven. Anders even met een magneet de rachels vinden en (gipsplaat)schroeven van voldoende lengte nemen. Met High tack kan je vergeten, dat is veel te stug.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:57 schreef derLudolf het volgende:
Laat PIR (inclusief alufolie) zich zo op een wand lijmen met voldoende hightack? En kan ik daarop dan zo weer gipsplaten lijmen of laten die zich schroeven op pir?
Heb je nu dampopen vliesfolie tussen dakbeschot en de pirplaten zitten? Why?quote:Op maandag 24 februari 2025 14:51 schreef Barry1986 het volgende:
Ongeacht hoe je isoleert en welk isolatie materiaal je gebruikt. De opbouw methode van warm naar koud is:
Gipsplaat / whaever
Dampdicht scherm
Isolatie
Dampopen scherm
dakbedekking
VwB je zoldervloer. Ik heb hetzelfde jaartal huis en zelfde bouw. Bij mij zag er exact zo uit.
Zelf heb ik de vloerplanken allemaal verwijderd (en bewaard). Vervolgens b-keuze PIR platen er ingeled en gepurt. Je kan daarna er voor kiezen om de naden af te tapen, of je spant even een dampopen schermpje. Vervolgens de planken weer teruggelegd. Dikke prima.
vwb je slaapkamers, been there done that. Achter de scheve wand zit een vergaand strookje 5cm glaswol of niks en je kijkt direct op de dakpannen. "iets inblazen" gaat niet werken.
Ook weer loshalen en isoleren.
vwb de binnenmuren die met het buitenblad in verbinding staan. Daar heb ik PIR platen tegen aangelijmd, waar als gipsplaat op vast zat gelijmd. Met hi-tackkit gaat dat prima. Ik heb gekozen voor purlijm. Ging ook erg mooi.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik wil ludolfs topic niet kapen, enkel laten zien hoe ik het, in een soort gelijk huis heb uitgevoerd.quote:Op maandag 24 februari 2025 15:14 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heb je nu dampopen vliesfolie tussen dakbeschot en de pirplaten zitten? Why?
Dampopen doe je tussen de pannen en het dakbeschot. Anders heeft het amper nut. En icm. Gecacheerd pir heeft het nul toegevoegde waarde aan de binnenkant van het dakbeschot.
En puur uit nieuwsgierigheid; waarvoor heb je die planken rond de sporen getimmerd? Waren ze te licht?
Danke.quote:Op maandag 24 februari 2025 14:51 schreef Barry1986 het volgende:
Ongeacht hoe je isoleert en welk isolatie materiaal je gebruikt. De opbouw methode van warm naar koud is:
Gipsplaat / whaever
Dampdicht scherm
Isolatie
Dampopen scherm
dakbedekking
VwB je zoldervloer. Ik heb hetzelfde jaartal huis en zelfde bouw. Bij mij zag er exact zo uit.
Zelf heb ik de vloerplanken allemaal verwijderd (en bewaard). Vervolgens b-keuze PIR platen er ingeled en gepurt. Je kan daarna er voor kiezen om de naden af te tapen, of je spant even een dampopen schermpje. Vervolgens de planken weer teruggelegd. Dikke prima.
Ben je dan niet bang dat je het vocht opsluit op je zolder, wanneer je de vloer ook echt afdekt met dampdichte folie? Er bestaat ook iets als teveel willen isoleren heb ik onlangs geleerd, waardoor je juist vochtproblemen krijgt. (Zo hebben wij in het dak van de dakkappel heel dun aan de binnenzijde geïsoleerd, omdat er op het dak ook al isolatie lag. Te dik isolatiemateriaal aan de binnenzijde zou juist tot condensvorming kunnen leiden.)quote:Op maandag 24 februari 2025 19:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Danke.
Tussen de dampopen folie en de planken moet dan denk ik nog wel een beetje ruimte?
Ik heb nog 5cm isolatie onder de pannen zitten. Dat wou ik eigenlijk gewoon laten zitten - extra isolatie dus.
Wat voor sfeertje zoek je? Wil je rust, naturel, vrolijk, drama? Hier kan alles wel.quote:Op zondag 23 februari 2025 11:02 schreef derLudolf het volgende:
Verder, stukje kleuradvies... De gang/overloop/trapgat is nu erg wit
[ afbeelding ]
Zou het een mooie combinatie lijken als ik de muur waar de trap aan vast zit G5.19.40 (Sikkens) doe, de trap en traphek RAL7032 en de rest wit?
yes, op https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/quote:Op dinsdag 25 februari 2025 07:05 schreef Candaasje het volgende:
[..]
er bestaat een heel mooie Duitse website waarin je echt alles kunt invullen qua materialen en zij dan ook de mate van condensvorming e.d. laten zien.
Je kan maar op 1 plek isoleren. Of binnen. Of buiten. Als je 2 lagen isolatie op elkaar doet ga je problemen krijgen.quote:Op maandag 24 februari 2025 19:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Danke.
Tussen de dampopen folie en de planken moet dan denk ik nog wel een beetje ruimte?
Ik heb nog 5cm isolatie onder de pannen zitten. Dat wou ik eigenlijk gewoon laten zitten - extra isolatie dus.
Persoonlijk zou ik op zoldervloer onder de planken geen folie plaatsen. Kans op regen/vocht inslag vanag de zolderruimte is er niet. Dampscherm heeft dan geen toegevoegde waarde en de boel alleen maar beter ventileren.quote:Op maandag 24 februari 2025 19:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Danke.
Thanks voor de tip, dan ga ik alles verwijderen. Was net bij Bouwcenter en die man vroeg ook al wat er achter zatquote:Op dinsdag 25 februari 2025 10:54 schreef Puala het volgende:
[..]
Je kan maar op 1 plek isoleren. Of binnen. Of buiten. Als je 2 lagen isolatie op elkaar doet ga je problemen krijgen.
Hmm werd me wel aangeraden - ik heb eigenlijk ook zoiets van better safe than sorry - mocht ik es was pannen verliezen tijdens een storm.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 11:17 schreef Barry1986 het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik op zoldervloer onder de planken geen folie plaatsen. Kans op regen/vocht inslag vanag de zolderruimte is er niet. Dampscherm heeft dan geen toegevoegde waarde en de boel alleen maar beter ventileren.
Bij de dakpannen een ander verhaal.
Beide kan.quote:Op zondag 23 februari 2025 10:57 schreef derLudolf het volgende:
En daarvoor zou ik het fijn vinden als er meegedacht wordt.
Ik heb ruimte zat, dus qua prijs is steen- of glaswol dan gunstig denk ik.
Leg ik dan onderin een dan nog een damp-dichte folie, kan het glas/steenwol daar direct op liggen?
En dan over de balken een dampdichte folie, daarop een regel en dan daarop weer de vloerplanken?
Isover heeft de Mupan platen van 800mm breed, dat is makkelijk aangezien er 750mm tussen de balken zit. Die zijn echter wel aan de prijs. Knauf Isorol 32 (dus de meest isolerende) kost bij 170mm dikte ongeveer de helft van 120mm Mupan platen. Ik heb overigens geen idee wat zinnig is qua isolatie. Is 170mm overkill?
Die rollen zijn 580mm breed, je kunt er dan gewoon een stukje naast moffelen toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |