Update dan maar?
Bij m'n laatste bericht hier was welliswaar het koopcontract wel al ondertekent, maar in D is dan de koopsom nog niet betaald. Je moet wachten op een schrijven van de notaris waarin gevraagd wordt de koopsom te voldoen. Vervolgens geef je dit door aan de bank en die handelen de boel zelf af. Vorige week vrijdag deze brief ontvangen en toen stond er dinsdag ineens (korstondig) bijna de gehele koopsom op m'n lopende rekening

De bank schrijft dit vervolgens weer over naar de verkoper. Pas nadat de koopsom is betaalt mag je eigenlijk dingen doen, die drukte de notaris me op het hart. Hij vertelde over een koper die tijdens het klussen een waterleiding had doorboord maar het niet had gemerkt. Van de verzekering had hij geen cent gekregen omdat ie geen bezitter en geen huurder is. Verven en andere zaken waarmee je niets kunt vernielen waren uiteraard geen punt. Hoe dan ook, nu kan ik wel gewoon alles doen.
Nadat de tegels die als plint dienden van de muur waren getikt begonnen met de eerste wand op kleur te brengen in de woonkamer. Kleur Nutria 14 van Caparol
![pl9iFHL.jpeg]()
Overige wanden in RAL9001 en plafond 9010. Had eerst te horen gekregen dat voorstrijk op stuc niet per se nodig is. Maar de overige wanden wel in de voorstrijk gezet omdat ik toch wel erg veel muurverf verbruikt. Daarna ging het verven een stuk makkelijker, met minder verbruik en in 1x goed. Beste ¤30 die ik uit heb gegeven. Ook de bakken van de rolluiken zijn geverfd en geïsoleerd en de radiatoren zien er met een nieuwe verflaag weer fris uit.
![9QB3Gb5.jpeg]()
Volgende week kan ik de houten vloer ophalen, dus hopelijk half maart is de woonkamer ver gevorderd.
Al even aan het tuinieren geweest, oa deze fruitbomen en struiken in de grond gezet.
Kers: Kordia

en Hedelfinger. Peer: Dyonne de Comice. Appel: James Grieve
Die in die zak rechts zijn 3 perenbomen die ik voor weinig mee kreeg. 1x de wat ik zo lees niet erg lekkere Pitmaston Duchesse en 2 onbekende rassen. Prima voor de bestuiving.
![umXtBmj.jpeg]()
Gisteren waren ze in de achtertuin mest aan het uitrijden, gevraagd of ie ook even langs m'n bomen reed. Zo gezegd, zo gedaan.
![i8U8Xek.jpeg]()
Aan de zijkant van de woning heb ik vervolgens bessenstruiken geplant. De meeste kruisbesstruiken van diverse rassen, verder helemaal recht een blauwe bes en een vossenbes (Preiselbeer, van die compote die op een Wiener Schnitzel hoort)
![umXtBmj.jpeg]()
Goed, inmiddels ook het luik naar de zolder open weten te krijgen. Blijkbaar was ik veel te voorzichtig. Ik wou kijken wat de staat van de isolatie was. Of beter gezegd, het gebrek aan.
![fNtz321.jpeg]()
![uuCsDbb.jpeg]()
Mijn plan is om de planken te verwijderen en dan tussen de balken - daar is bijna 200mm ruimte - isolatie te stoppen. En daarvoor zou ik het fijn vinden als er meegedacht wordt.
Ik heb ruimte zat, dus qua prijs is steen- of glaswol dan gunstig denk ik.
Leg ik dan onderin een dan nog een damp-dichte folie, kan het glas/steenwol daar direct op liggen?
En dan over de balken een dampdichte folie, daarop een regel en dan daarop weer de vloerplanken?
Isover heeft de Mupan platen van 800mm breed, dat is makkelijk aangezien er 750mm tussen de balken zit. Die zijn echter wel aan de prijs. Knauf Isorol 32 (dus de meest isolerende) kost bij 170mm dikte ongeveer de helft van 120mm Mupan platen. Ik heb overigens geen idee wat zinnig is qua isolatie. Is 170mm overkill?
Die rollen zijn 580mm breed, je kunt er dan gewoon een stukje naast moffelen toch?
In de slaapkamers er onder zijn de schuine wanden wel iets geïsoleerd met hooguit 50mm glaswol. De rechte muren (gewoon gemetseld, knieschot van gips ofzo) gemetseld. Daaraan dacht ik om PIR platen te gebruiken omdat die een stuk dunner zijn. Laat PIR (inclusief alufolie) zich zo op een wand lijmen met voldoende hightack? En kan ik daarop dan zo weer gipsplaten lijmen of laten die zich schroeven op pir?
![QYMPxbL.jpeg]()
Alvast dank voor het meedenken. Als minimaal 1 slaapkamer klaar is, kan ik er een bed in pleuren. Ookal ben je dan een uurtje bezig 's avonds, dan doe je in elk geval iets.