abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 22:02:22 #101
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216464413
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 21:05 schreef z80 het volgende:

[..]
Hier ook piepschuim. Maar er zijn ook isolatie matten die in de kast gevormd kunnen worden.
Dat zag ik ook, maar XPS is beter natuurlijk. Had op de site van OBI een handleiding gezien, rondom wordt aangeraden ook te isoleren. Zal es kijken hoeveel ruimte er nog is.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 23 februari 2025 @ 10:57:17 #102
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216804367
Update dan maar?
Bij m'n laatste bericht hier was welliswaar het koopcontract wel al ondertekent, maar in D is dan de koopsom nog niet betaald. Je moet wachten op een schrijven van de notaris waarin gevraagd wordt de koopsom te voldoen. Vervolgens geef je dit door aan de bank en die handelen de boel zelf af. Vorige week vrijdag deze brief ontvangen en toen stond er dinsdag ineens (korstondig) bijna de gehele koopsom op m'n lopende rekening :D De bank schrijft dit vervolgens weer over naar de verkoper. Pas nadat de koopsom is betaalt mag je eigenlijk dingen doen, die drukte de notaris me op het hart. Hij vertelde over een koper die tijdens het klussen een waterleiding had doorboord maar het niet had gemerkt. Van de verzekering had hij geen cent gekregen omdat ie geen bezitter en geen huurder is. Verven en andere zaken waarmee je niets kunt vernielen waren uiteraard geen punt. Hoe dan ook, nu kan ik wel gewoon alles doen.

Nadat de tegels die als plint dienden van de muur waren getikt begonnen met de eerste wand op kleur te brengen in de woonkamer. Kleur Nutria 14 van Caparol

Overige wanden in RAL9001 en plafond 9010. Had eerst te horen gekregen dat voorstrijk op stuc niet per se nodig is. Maar de overige wanden wel in de voorstrijk gezet omdat ik toch wel erg veel muurverf verbruikt. Daarna ging het verven een stuk makkelijker, met minder verbruik en in 1x goed. Beste ¤30 die ik uit heb gegeven. Ook de bakken van de rolluiken zijn geverfd en geïsoleerd en de radiatoren zien er met een nieuwe verflaag weer fris uit.

Volgende week kan ik de houten vloer ophalen, dus hopelijk half maart is de woonkamer ver gevorderd.

Al even aan het tuinieren geweest, oa deze fruitbomen en struiken in de grond gezet.
Kers: Kordia O+ en Hedelfinger. Peer: Dyonne de Comice. Appel: James Grieve
Die in die zak rechts zijn 3 perenbomen die ik voor weinig mee kreeg. 1x de wat ik zo lees niet erg lekkere Pitmaston Duchesse en 2 onbekende rassen. Prima voor de bestuiving.

Gisteren waren ze in de achtertuin mest aan het uitrijden, gevraagd of ie ook even langs m'n bomen reed. Zo gezegd, zo gedaan.

Aan de zijkant van de woning heb ik vervolgens bessenstruiken geplant. De meeste kruisbesstruiken van diverse rassen, verder helemaal recht een blauwe bes en een vossenbes (Preiselbeer, van die compote die op een Wiener Schnitzel hoort)

Goed, inmiddels ook het luik naar de zolder open weten te krijgen. Blijkbaar was ik veel te voorzichtig. Ik wou kijken wat de staat van de isolatie was. Of beter gezegd, het gebrek aan.

Mijn plan is om de planken te verwijderen en dan tussen de balken - daar is bijna 200mm ruimte - isolatie te stoppen. En daarvoor zou ik het fijn vinden als er meegedacht wordt.
Ik heb ruimte zat, dus qua prijs is steen- of glaswol dan gunstig denk ik.
Leg ik dan onderin een dan nog een damp-dichte folie, kan het glas/steenwol daar direct op liggen?
En dan over de balken een dampdichte folie, daarop een regel en dan daarop weer de vloerplanken?
Isover heeft de Mupan platen van 800mm breed, dat is makkelijk aangezien er 750mm tussen de balken zit. Die zijn echter wel aan de prijs. Knauf Isorol 32 (dus de meest isolerende) kost bij 170mm dikte ongeveer de helft van 120mm Mupan platen. Ik heb overigens geen idee wat zinnig is qua isolatie. Is 170mm overkill?
Die rollen zijn 580mm breed, je kunt er dan gewoon een stukje naast moffelen toch?

In de slaapkamers er onder zijn de schuine wanden wel iets geïsoleerd met hooguit 50mm glaswol. De rechte muren (gewoon gemetseld, knieschot van gips ofzo) gemetseld. Daaraan dacht ik om PIR platen te gebruiken omdat die een stuk dunner zijn. Laat PIR (inclusief alufolie) zich zo op een wand lijmen met voldoende hightack? En kan ik daarop dan zo weer gipsplaten lijmen of laten die zich schroeven op pir?

Alvast dank voor het meedenken. Als minimaal 1 slaapkamer klaar is, kan ik er een bed in pleuren. Ookal ben je dan een uurtje bezig 's avonds, dan doe je in elk geval iets.
  Moderator zondag 23 februari 2025 @ 11:02:26 #103
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216804449
Verder, stukje kleuradvies... De gang/overloop/trapgat is nu erg wit

Zou het een mooie combinatie lijken als ik de muur waar de trap aan vast zit G5.19.40 (Sikkens) doe, de trap en traphek RAL7032 en de rest wit?
pi_216817956
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 10:57 schreef derLudolf het volgende:

Mijn plan is om de planken te verwijderen en dan tussen de balken - daar is bijna 200mm ruimte - isolatie te stoppen. En daarvoor zou ik het fijn vinden als er meegedacht wordt.
Inblazen met easycell, twee rijen planken verwijderen is dan afdoende. Apparaat kan je bij boels wel huren.
pi_216818011
quote:
Laat PIR (inclusief alufolie) zich zo op een wand lijmen met voldoende hightack? En kan ik daarop dan zo weer gipsplaten lijmen of laten die zich schroeven op pir?
Je hebt van de gecombineerde platen PIR/Gips die je met pur kan vastlijmen, beter is om gewoon te schroeven. Anders even met een magneet de rachels vinden en (gipsplaat)schroeven van voldoende lengte nemen. Met High tack kan je vergeten, dat is veel te stug.
pi_216818280
Ongeacht hoe je isoleert en welk isolatie materiaal je gebruikt. De opbouw methode van warm naar koud is:

Gipsplaat / whaever
Dampdicht scherm
Isolatie
Dampopen scherm
dakbedekking

VwB je zoldervloer. Ik heb hetzelfde jaartal huis en zelfde bouw. Bij mij zag er exact zo uit.
Zelf heb ik de vloerplanken allemaal verwijderd (en bewaard). Vervolgens b-keuze PIR platen er ingeled en gepurt. Je kan daarna er voor kiezen om de naden af te tapen, of je spant even een dampopen schermpje. Vervolgens de planken weer teruggelegd. Dikke prima.

vwb je slaapkamers, been there done that. Achter de scheve wand zit een vergaand strookje 5cm glaswol of niks en je kijkt direct op de dakpannen. "iets inblazen" gaat niet werken.
Ook weer loshalen en isoleren.

vwb de binnenmuren die met het buitenblad in verbinding staan. Daar heb ik PIR platen tegen aangelijmd, waar als gipsplaat op vast zat gelijmd. Met hi-tackkit gaat dat prima. Ik heb gekozen voor purlijm. Ging ook erg mooi.

maandag 24 februari 2025 @ 15:14:42 #107
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_216818543
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 14:51 schreef Barry1986 het volgende:
Ongeacht hoe je isoleert en welk isolatie materiaal je gebruikt. De opbouw methode van warm naar koud is:

Gipsplaat / whaever
Dampdicht scherm
Isolatie
Dampopen scherm
dakbedekking

VwB je zoldervloer. Ik heb hetzelfde jaartal huis en zelfde bouw. Bij mij zag er exact zo uit.
Zelf heb ik de vloerplanken allemaal verwijderd (en bewaard). Vervolgens b-keuze PIR platen er ingeled en gepurt. Je kan daarna er voor kiezen om de naden af te tapen, of je spant even een dampopen schermpje. Vervolgens de planken weer teruggelegd. Dikke prima.

vwb je slaapkamers, been there done that. Achter de scheve wand zit een vergaand strookje 5cm glaswol of niks en je kijkt direct op de dakpannen. "iets inblazen" gaat niet werken.
Ook weer loshalen en isoleren.

vwb de binnenmuren die met het buitenblad in verbinding staan. Daar heb ik PIR platen tegen aangelijmd, waar als gipsplaat op vast zat gelijmd. Met hi-tackkit gaat dat prima. Ik heb gekozen voor purlijm. Ging ook erg mooi.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Heb je nu dampopen vliesfolie tussen dakbeschot en de pirplaten zitten? Why?

Dampopen doe je tussen de pannen en het dakbeschot. Anders heeft het amper nut. En icm. Gecacheerd pir heeft het nul toegevoegde waarde aan de binnenkant van het dakbeschot.

En puur uit nieuwsgierigheid; waarvoor heb je die planken rond de sporen getimmerd? Waren ze te licht?
pi_216819023
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 15:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Heb je nu dampopen vliesfolie tussen dakbeschot en de pirplaten zitten? Why?

Dampopen doe je tussen de pannen en het dakbeschot. Anders heeft het amper nut. En icm. Gecacheerd pir heeft het nul toegevoegde waarde aan de binnenkant van het dakbeschot.

En puur uit nieuwsgierigheid; waarvoor heb je die planken rond de sporen getimmerd? Waren ze te licht?
Ik wil ludolfs topic niet kapen, enkel laten zien hoe ik het, in een soort gelijk huis heb uitgevoerd.

Maar om jou vragen te beantwoorden.
Deze duitse huizen hebben geen dakbeschot. Je kijkt gewoon rechtstreeks tegen de dakpannen aan. Zie foto er boven. Bij PIR is het misschien het minst noodzakelijk? Maar ik vind het geen prettig idee dat bij stuifregen of bij een scheefzittende dakpan het water via kieren en nadenlangs de pir zich een weg naar binnen toe kan vinden. Dit is een veel toegepaste manier van isolatie beschermen.(van binnen uit).

De getimmerde planken was vanwege twijfels over de staat van het hout. Daar heb ik zware bekissting omheen getimmerd.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 19:49:05 #109
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216821779
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 14:51 schreef Barry1986 het volgende:

Gipsplaat / whaever
Dampdicht scherm
Isolatie
Dampopen scherm
dakbedekking

Danke.
Tussen de dampopen folie en de planken moet dan denk ik nog wel een beetje ruimte?

Ik heb nog 5cm isolatie onder de pannen zitten. Dat wou ik eigenlijk gewoon laten zitten - extra isolatie dus.
pi_216825387
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 19:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Danke.
Tussen de dampopen folie en de planken moet dan denk ik nog wel een beetje ruimte?

Ik heb nog 5cm isolatie onder de pannen zitten. Dat wou ik eigenlijk gewoon laten zitten - extra isolatie dus.
Ben je dan niet bang dat je het vocht opsluit op je zolder, wanneer je de vloer ook echt afdekt met dampdichte folie? Er bestaat ook iets als teveel willen isoleren heb ik onlangs geleerd, waardoor je juist vochtproblemen krijgt. (Zo hebben wij in het dak van de dakkappel heel dun aan de binnenzijde geïsoleerd, omdat er op het dak ook al isolatie lag. Te dik isolatiemateriaal aan de binnenzijde zou juist tot condensvorming kunnen leiden.)

Ik zal vanavond even C aan zn jasje trekken, er bestaat een heel mooie Duitse website waarin je echt alles kunt invullen qua materialen en zij dan ook de mate van condensvorming e.d. laten zien.

Lekker bezig verder! Ik vind de groene kleur voor je hal mooi, maar ik denk dat ik zelf het houwerk wit zou laten. Of een wit met een (groenige) grijstint erin. Niet zozeer het meer olijfroene.
  dinsdag 25 februari 2025 @ 07:10:05 #111
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216825403
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2025 11:02 schreef derLudolf het volgende:
Verder, stukje kleuradvies... De gang/overloop/trapgat is nu erg wit
[ afbeelding ]

Zou het een mooie combinatie lijken als ik de muur waar de trap aan vast zit G5.19.40 (Sikkens) doe, de trap en traphek RAL7032 en de rest wit?
Wat voor sfeertje zoek je? Wil je rust, naturel, vrolijk, drama? Hier kan alles wel.
Resistance is futile.
pi_216826640
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 07:05 schreef Candaasje het volgende:

[..]
er bestaat een heel mooie Duitse website waarin je echt alles kunt invullen qua materialen en zij dan ook de mate van condensvorming e.d. laten zien.

yes, op https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/

kun je jou persoonlijke situatie en wensen invullen en zodoende informatie krijgen of je vocht problemen hebt of gaat krijgen. Erg mooie gebruiksvriendelijke tool.
pi_216826872
quote:

[..]
Danke.

Je kan maar op 1 plek isoleren. Of binnen. Of buiten. Als je 2 lagen isolatie op elkaar doet ga je problemen krijgen.
pi_216827105
quote:

[..]
Danke.

Persoonlijk zou ik op zoldervloer onder de planken geen folie plaatsen. Kans op regen/vocht inslag vanag de zolderruimte is er niet. Dampscherm heeft dan geen toegevoegde waarde en de boel alleen maar beter ventileren.

Bij de dakpannen een ander verhaal.
  Moderator dinsdag 25 februari 2025 @ 17:29:08 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216831665
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 10:54 schreef Puala het volgende:

[..]
Je kan maar op 1 plek isoleren. Of binnen. Of buiten. Als je 2 lagen isolatie op elkaar doet ga je problemen krijgen.
Thanks voor de tip, dan ga ik alles verwijderen. Was net bij Bouwcenter en die man vroeg ook al wat er achter zat ^O^
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 11:17 schreef Barry1986 het volgende:

[..]
Persoonlijk zou ik op zoldervloer onder de planken geen folie plaatsen. Kans op regen/vocht inslag vanag de zolderruimte is er niet. Dampscherm heeft dan geen toegevoegde waarde en de boel alleen maar beter ventileren.

Bij de dakpannen een ander verhaal.
Hmm werd me wel aangeraden - ik heb eigenlijk ook zoiets van better safe than sorry - mocht ik es was pannen verliezen tijdens een storm.

Er werd me isovlas aangeraden "ja, dat is wel iets duurder, maar je bent geen folie nodig. Bij navraag bleek het ¤22/m2 :')

Morgen es lang bij BLS - kijken of isolatie in D ook billiger is
pi_216836860
Ja op de zoldervloer overbodig en bij de dakpannen zeker zeer aan te raden, dat bedoelde ik er mee 😉.

Zoek eens op de Duitse bouwfora en YouTube onder: unterspahnban. Veel info.
Kijk ook eens op de website, het merk: BMD
https://www.bmd-baustoffe(...)anierungsdampfbremse
Goede prijs/kwaliteitverhouding
pi_216840245
Leuk project, als ik 1 tip mag geven. Spaar voor een robotmaaier, beste aankoop ooit voor in de tuin bij ons :P
  Moderator donderdag 27 februari 2025 @ 21:37:42 #118
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216857017
Word wel een klusje om die platen te verwijderen, lijkt allemaal in stukjes te vallen :')

Houtwol en glaswol - ze hebben wel twee soorten isolatie gecombineerd dus.
pi_216859907
quote:
En daarvoor zou ik het fijn vinden als er meegedacht wordt.
Ik heb ruimte zat, dus qua prijs is steen- of glaswol dan gunstig denk ik.
Leg ik dan onderin een dan nog een damp-dichte folie, kan het glas/steenwol daar direct op liggen?
En dan over de balken een dampdichte folie, daarop een regel en dan daarop weer de vloerplanken?
Isover heeft de Mupan platen van 800mm breed, dat is makkelijk aangezien er 750mm tussen de balken zit. Die zijn echter wel aan de prijs. Knauf Isorol 32 (dus de meest isolerende) kost bij 170mm dikte ongeveer de helft van 120mm Mupan platen. Ik heb overigens geen idee wat zinnig is qua isolatie. Is 170mm overkill?
Die rollen zijn 580mm breed, je kunt er dan gewoon een stukje naast moffelen toch?
Beide kan.

Platen zijn i.d.d. duurder dan wol. Plus het feit dat je randen nog dicht moet purren, bij wol kan je wat tegen de balken aan duwen.

Qua totale isolatie moet je naar de R-waarde, of de Lambda kijken: R = dikte / Lambda.

Dampdichte folie heeft geen toegevoegde waarde, anders dan stof/vezels tegen houden.

Glaswol vond ik gruwelijk irriterend op huis & slijmvliezen; steenwol veel prettiger werkend.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 28-02-2025 09:04:16 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 22:05:29 #120
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216991970
Qua isolatie aan de schuine kanten ben ik er nog niet. De platen die er nu voor zitten zijn er niet heel makkelijk af te halen. Het is soort van gips, met houtwolcement en glaswol.

Wat intussen wel is gebeurd, is deel van keuken er uit gehaald en een begin gemaakt met de vloer in de woonkamer. Heb een stuk uit het kozijn gehaald en hier de voet t onderdoor gelegd. Van de week keer afmaken.

Vandaag even opgemeten hoeveel plinten ik moet hebben /welke lengtes en een zaaglijst gemaakt en zojuist plinten besteld.

Offerte/ontwerp voor de keuken is ook binnen. Doordat er vier deuren uitkomen in een ruimte van net geen 4x4m was er niet heel veel mogelijk. Maar zo vind ik het erg mooi.

pi_216992046
Da’s best een uitdaging, 4 deuren in de keuken. Waarom een hangende afzuigkap ipv geïntegreerd in de kookplaat? Scheelt schoonmaken
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 22:18:02 #122
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216992168
Niet eens aan gedacht. Wel over verschillende soorten gehad maar volgens mij is dit niet eens aan de orde geweest.

Gaat wel ten koste van een pit. Dus dat gaan we sowieso niet doen.
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 22:29:39 #123
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216992342
Tevens vanmiddag m'n nieuw speeltje in elkaar gezet
Stihl MS271
  zondag 9 maart 2025 @ 22:53:39 #124
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_216992609
Mooie keuken, maar ik zie wel maar heel beperkte werkruimte om eten voor te bereiden.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Moderator zondag 9 maart 2025 @ 23:08:47 #125
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_216992732
Heel veel meer ruimte is er niet in te maken, je moet de doorgang ook genoeg behouden.
pi_216993003
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2025 23:08 schreef derLudolf het volgende:
Heel veel meer ruimte is er niet in te maken, je moet de doorgang ook genoeg behouden.
Zou je niet de gootsteen naast (niet vlak ernaast) de kookplaat kunnen doen dan heb je meer werkruimte
pi_216993272
Als je de keukenschets hier post: mogen wij dan opmerkingen maken? En meedenken?

Ach Ludolf: jij als keukenprins: je kiest toch wel voor een volwaardige oven?! en niet voor een combi ding!
Hete schalen uit de oven: kun je direct kwijt op een aanrecht?

En uit ervaring: een zwart / donker werkblad zuigt (dag) licht! Ja, ik weet dat zwart populair is.
Is er ook een lichtplan bedacht?
Edit: wat wordt de achterwand voor materiaal?

Stoot jij je hoofd niet aan de afzuigkap als die op juiste hoogte hangt? Drom hebben hadden wij een ronde afzuig.

De basisopstelling lijkt ok.
En is er ook een bijkeuken of diepe kast, waar je keukenapparatuur kwijt kan?

Kan één van de deuren gemist worden?
Of juist doorgebroken naar een ruimte ernaast?

Hoe groot is de ruimte eigenlijk? :)
En keukenplanners ‘vergeten’ vaak waar de afvalbakken komen te staan…en dan staan die voor een keukenkastje of uit / in de loop.

Er zijn inductieplaten waaronder een keukenlade / besteklade l kan! Mijn frustratie, want die heb ik nu niet meer in de huuurkeuken😥
Plus: als je iets uit de hele brede lade wil pakken terwijl je staat te koken, is het verstandiger om de la te halveren in de breedte..dan hoef je maar een kleine stap opzij te doen om iets /kruiden / bestek uit de lade te pakken.

En het keukenblok is toch wel op jouw werkhoogte/lengte?! Dat geeft je nog een optie van een plintlade! En Ms heb je ruimte om het blad iets dieper te maken: geeft meer werk/afzettuimte.
Als je 30/40 cm ruimte hebt ervoor, kun je aan de andere zijde van aanrecht met gootsteen ondiepe kasten (serviesgoed) plaatsen. Scheelt heel veel water morsen over de vloer, maakt werkblad breder/ruimer.

Wil je per se één gootsteen? en niet een kleinere ernaast? Ooit bij iemand heel slim gezien, dat de kleinere ertegenover was. Dat was hendig, om met 2 te snijden en te spoelen. De kraan kon zwenken van de grote naar de kleine spoelbak.
Áls je de ruimte zou hebben van 30 cm. breder…

En heb je een vriezer in de keuken gepland? En komt er een koffiezetmachine/apparaat in de hoge kast? Of staat die ook nog op het aanrecht?

# 5 cent

[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 10-03-2025 02:31:25 ]
pi_216994066
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 01:59 schreef AnneX het volgende:
Als je de keukenschets hier post: mogen wij dan opmerkingen maken? En meedenken?

Het zou niet mijn ideale keuken zijn, maar voor de ruimte en met de beperkingen die dat met zich mee brengt snap ik de gemaakte keuzes wel.

Dubbele wasbakken zijn ideaal, maar je zou in deze situatie geen werkoppervlak overhouden. Je wilt ook niet leiding en afvoer naar twee punten gaan brengen.

Zou zelf wel een fornuis overwegen ipv losse kookplaat + losse oven.

(En ik zou de keuken zelf open houden en aanrecht als bar tussen de ruimtes doen, U model keuken en ineens veel meer werkruimte).

Maar mijn benadering van een keuken is sowieso veel meer 'werkplaats' en ik gok dat niet iedereen een werkplaats in huis wil.
pi_216994382
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2025 23:08 schreef derLudolf het volgende:
En die 4 doorgangen zijn noodzakelijk? Of hou je die omdat ze er altijd al waren en je nog niet hebt gekeken of het ook anders kan?
pi_216996992
@derLudolf om duidelijker te zijn wat betreft inductie en laden en kasten eronder.
De hoek van het aanrecht links bovenin werd in beslag genomen door een groot blad met flessen olie en messenblok etc.
Het aanrecht / werkblad is 1 m breed. Omdat aan de andere zijde ondiepe (boven) kasten zijn geplaatst.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
P.S. het granieten blad is uit één stuk en komt via de steenhouwerij. Het plaat deel dat overbleef staat op een graf ws.

Verder: jouw keuken! w/

[ Bericht 6% gewijzigd door AnneX op 10-03-2025 13:54:42 ]
  maandag 10 maart 2025 @ 13:13:33 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216997145
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 22:10 schreef Kaatje1 het volgende:
Da’s best een uitdaging, 4 deuren in de keuken. Waarom een hangende afzuigkap ipv geïntegreerd in de kookplaat? Scheelt schoonmaken
Ik moet er niet aan denken: neemt ruimte in van de kookplaat en er kan vanalles in vallen...
In dit geval zou ik ook een hangende afzuigkap nemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216999922
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 13:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik moet er niet aan denken: neemt ruimte in van de kookplaat en er kan vanalles in vallen...
Kan je wel al je kruimels erin vegen :7
  Moderator maandag 10 maart 2025 @ 18:15:55 #133
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217000125
quote:

[..]
Zo denk ik er ook over inderdaad. Het argument van je hoofd stoten aan een afzuigkap. Ik ben 1,995m een heb nog nooit m'n kop gestoten aan een afzuigkap.
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2025 09:02 schreef Puala het volgende:

[..]
En die 4 doorgangen zijn noodzakelijk? Of hou je die omdat ze er altijd al waren en je nog niet hebt gekeken of het ook anders kan?
Nee dat kan eigenlijk niet anders. Geen van de andere ruimten hebben meer deuren (anders dan buitendeuren) en verder zitten er dan meterkasten, schoorstenen en volgens mij een dragende muur in de weg.
  Moderator maandag 10 maart 2025 @ 18:40:04 #134
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217000407
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 01:59 schreef AnneX het volgende:
Dat mag, kan de schets nu niet vinden. Zal van het van de week weer eens opmeten.

quote:
Ach Ludolf: jij als keukenprins: je kiest toch wel voor een volwaardige oven?! en niet voor een combi ding!
Hete schalen uit de oven: kun je direct kwijt op een aanrecht?

Kan wel op composiet maar ik leg er ook hier thuis altijd een onderzetter onder. Ik neem een combi-oven, dus oven met magnetronfunctie ipv omgedraaid. Magnetron is wel handig als je vergeten bent boter uit de koelkast te halen.
quote:
En uit ervaring: een zwart / donker werkblad zuigt (dag) licht! Ja, ik weet dat zwart populair is.
Is er ook een lichtplan bedacht?
Edit: wat wordt de achterwand voor materiaal?
Ja vind het zelf ook te donker, dat wil ik nog veranderen. Achterwand achter de afzuigkap met zelfde materiaal naar boven, de rest dun randje. Daarboven afwerken met glasweefselbehang en een goede schrobvaste muurverf. Nee geen lichtplan, moet toch een nieuw plafond in de keuken, dus druk er voldoende spots in.

quote:
Stoot jij je hoofd niet aan de afzuigkap als die op juiste hoogte hangt? Drom hebben hadden wij een ronde afzuig.
quote:
De basisopstelling lijkt ok.
En is er ook een bijkeuken of diepe kast, waar je keukenapparatuur kwijt kan?

Kan één van de deuren gemist worden?
Of juist doorgebroken naar een ruimte ernaast?
Er is een bijkeuken én diepe kasten in de wand

quote:
Hoe groot is de ruimte eigenlijk? :)
En keukenplanners ‘vergeten’ vaak waar de afvalbakken komen te staan…en dan staan die voor een keukenkastje of uit / in de loop.

Er zijn inductieplaten waaronder een keukenlade / besteklade l kan! Mijn frustratie, want die heb ik nu niet meer in de huuurkeuken😥
Plus: als je iets uit de hele brede lade wil pakken terwijl je staat te koken, is het verstandiger om de la te halveren in de breedte..dan hoef je maar een kleine stap opzij te doen om iets /kruiden / bestek uit de lade te pakken.

En het keukenblok is toch wel op jouw werkhoogte/lengte?! Dat geeft je nog een optie van een plintlade! En Ms heb je ruimte om het blad iets dieper te maken: geeft meer werk/afzettuimte.
Als je 30/40 cm ruimte hebt ervoor, kun je aan de andere zijde van aanrecht met gootsteen ondiepe kasten (serviesgoed) plaatsen. Scheelt heel veel water morsen over de vloer, maakt werkblad breder/ruimer.
blad bij de kookplaat is extra diep zodat ook op de achterste pit een grote pan kan staan. Extra diepte bij wasbak nog niet overwogen is nog wel een goede.
quote:
Wil je per se één gootsteen? en niet een kleinere ernaast? Ooit bij iemand heel slim gezien, dat de kleinere ertegenover was. Dat was hendig, om met 2 te snijden en te spoelen. De kraan kon zwenken van de grote naar de kleine spoelbak.
Áls je de ruimte zou hebben van 30 cm. breder…

En heb je een vriezer in de keuken gepland? En komt er een koffiezetmachine/apparaat in de hoge kast? Of staat die ook nog op het aanrecht?

# 5 cent
Één gootsteen ivm hoeveelheid werkblad die overblijft. Vriezer komt in de kelder.
Ik drink geen koffie. Dus ga geen duizend euro uitgeven aan een inbouw ding.
  Moderator maandag 10 maart 2025 @ 18:43:08 #135
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217000434
quote:
2s.gif Op maandag 10 maart 2025 08:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Zou zelf wel een fornuis overwegen ipv losse kookplaat + losse oven.

Behalve looks, wat vind je de voordelen? Ik vind een oven op lulhoogte makkelijker dan zo'n ding over een fornuis.

Qua afmeting is m'n oven wel eentje die voor vroeger onder werd geplaatst.
pi_217001307
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2025 18:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Behalve looks, wat vind je de voordelen? Ik vind een oven op lulhoogte makkelijker dan zo'n ding over een fornuis.

Qua afmeting is m'n oven wel eentje die voor vroeger onder werd geplaatst.
Mocht je ooit verhuizen dan neem je 'm mee (drie van mijn negen :') ovens had ik al in nederland). Je keukenkastjes worden niet heet en vochtig van binnen (sowieso ben ik niet de grootste fan van inbouw). En ik vind het ideaal om voor sommige dingen een lauwwarme oven te hebben zodat als het klaar is het húp de oven in gaat om warm te blijven, en dat is makkelijker onder je kookplaat dan zes stappen verderop.

Maar werkhoogte is wel een ding ja.
pi_217002248
Als je 1m99 bent dan kun je het keukenblad iets hoger afstellen dan standaard en dan heb je vervolgens een flinke plint.
Er zijn dan weer oplossingen dat die plint wordt vervangen voor schuifladen. Kan je veel extra opbergruimte geven.

Je kan natuurlijk ook xxl kastjes nemen mbt de hoogte
  maandag 10 maart 2025 @ 21:27:24 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217002991
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2025 22:05 schreef derLudolf het volgende:
Qua isolatie aan de schuine kanten ben ik er nog niet. De platen die er nu voor zitten zijn er niet heel makkelijk af te halen. Het is soort van gips, met houtwolcement en glaswol.

Wat intussen wel is gebeurd, is deel van keuken er uit gehaald en een begin gemaakt met de vloer in de woonkamer. Heb een stuk uit het kozijn gehaald en hier de voet t onderdoor gelegd. Van de week keer afmaken.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vandaag even opgemeten hoeveel plinten ik moet hebben /welke lengtes en een zaaglijst gemaakt en zojuist plinten besteld.

Offerte/ontwerp voor de keuken is ook binnen. Doordat er vier deuren uitkomen in een ruimte van net geen 4x4m was er niet heel veel mogelijk. Maar zo vind ik het erg mooi.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Eens, mooi ontwerp binnen de opties. Moet je vaak van de deur in de keukenhoek naar die achter het schiereiland?
Resistance is futile.
  maandag 10 maart 2025 @ 21:35:54 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217003112
Gewoon ter overweging, twee zaken waar wij bewust opnieuw voor gekozen hebben in de keuken:

XL spoelbak (73x44cm), superfijn met schoonmaak emmers, aquarium schoonmaken etc. Nog niets gevonden wat er niet in past.

En in plaats van 60cm diep werkblad hebben we gekozen voor 75cm diep. Een dieper werkblad komt bij jou mogelijk voor de deur. En ik zou het bij een hoekopstelling aan beide zijden even diep maken, het verschil ga je zien. Een dieper werkblad geeft veel opties voor isolatie en leidingwerk achter de kastjes en gevoelsmatig maakt die 15cm een enorm verschil in de werkruimte.

Edit: heb je al :+
Resistance is futile.
pi_217017002
Heel mooie houten vloer! O+

Qua werktruime in de keuken denk ik dat wij niet heel veel meer hebben, en afgezien van het bereiden met 10 man van een kerstdiner, is dat eigenlijk nooit echt een probleem. Maar dat hangt dus ook een beetje af van de bak-en kookambities die je zelf hebt. En qua ruimte of je wil en kunt uitbouwen. Detail. :+

En gezien je toch al voor lades onder de kookplaat gaat; er bestaan dus ook besteklades die smaller zijn en zo onder de plaat passen. Ik vind het ideaal; scheelt weer losse potjes of mandjes met bestek/pollepels op je aanrecht.

Veel tips zijn natuurlijk al gegeven, wat hoger en dieper werkblad en een iets bredere spoelbak zou ik ook adviseren.

Wat betreft de oven; wij hebben er zelf voor gekozen om een 'gewone' oven in de keuken te plaatsen (geen last van warme of vochtige kastjes trouwens, die dingen worden tegenwoordig wel goed geïsoleerd als je een beetje goed bekend staand merk koopt). En dan een magnetron in de voorraadkast. Wij gebruiken dat ding niet zo vaak, en ik heb eigenlijk nog nooit echt een goede combi gezien.

Heb je een Quooker overwogen? Ik ben een enorme theeleut dus voor mij is het sowieso fantastisch, maar ook als je dat niet bent is het enorm gemak bij het koken. Je hoeft nooit te wachten op warm of zelfs kokend water; dus ook je aardappels aan de kook brengen gaat een stuk vlotter.
Het is natuurlijk wel een dure warmwaterkraan, maar ik vind het toch een van de beste gadgets van onze keuken. (Zinvoller dan de wifi op mn vaatwasser zeg maar...)
pi_217017431
Wat heb je als hoogte van je aanrechtblad?
Ik ben geen 2meter lang en ik zweer bij aanrechtblad op minstens 1 meter hoogte. Ik heb ook ergens 1.09m en dat vind ik ook uitstekend.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_217041615
Oh ja…de w.k.d.’s !

De plaats en hóe veel? Minimaal 2 x 3. Hou rekening met de snoerlengte van de apparaten..
Wanneer gebruik je welke app. tegelijk. Op welk moment van de dag en tijdens koken..
Denk aan allerlei: de waterkoker, het koffiezetapp., de sin.pers, de eierkoker, de mixer, de staafmixer, de airfryer, de friteuse.
Om maar eens wat te noemen.

Bijv. Het is wel prettig links van de kookplaat: als met de staafmixer in een pan soep wordt gewerkt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217041618
Edit: en de stofzuiger 😎

Oh ja…als het geen plintladen worden, dan zeker een plint, die naar achter is geplaatst zodat je je voeten kwijt kunt als je dicht tegen het aanrecht staat.

Affijn, je hebt genoeg ervaring in ( horeca-) en (vakantiehuis) keukens.
pi_217043170
Geen idee of het voldoende warmte geeft, maar is plintverwarming een idee? Evt in combinatie met een plafond verwarmingselement? Dan zou er nog een kast onder het raam kunnen.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 09:52:35 #145
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217043550
quote:

[..]
Het mooie is dat je in het algemeen toch geen pannen kwijt kan in het middelste deel op een brede kookplaat (is mijn ervaring op dergelijke fornuizen iig. Sauspannetje haal je soms, maar dan houdt het wel op) en je door de afzuiging in het midden ruimte zat hebt voor brede pannen.

Dingen die er in vallen heb je geen last van, want je tilt het rooster op, pakt de opvangbak eruit, die spoel je ff af of zet je in de vaatwasser en klaar.

Nee, ik ben veruit fan van afzuiging in de kookplaat O+ .

En hoofdstoten is inderdaad een raar argument. Maar esthetisch oogt het rustiger en het is vooral makkelijk.
pi_217045139
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Het mooie is dat je in het algemeen toch geen pannen kwijt kan in het middelste deel op een brede kookplaat (is mijn ervaring op dergelijke fornuizen iig. Sauspannetje haal je soms, maar dan houdt het wel op) en je door de afzuiging in het midden ruimte zat hebt voor brede pannen.

Dingen die er in vallen heb je geen last van, want je tilt het rooster op, pakt de opvangbak eruit, die spoel je ff af of zet je in de vaatwasser en klaar.

Nee, ik ben veruit fan van afzuiging in de kookplaat O+ .

En hoofdstoten is inderdaad een raar argument. Maar esthetisch oogt het rustiger en het is vooral makkelijk.

90cm Inventum. Alle pannen passend bij maat zones. Linksboven tien liter, midden twintig liter, rechts boven 5 liter, links onder 20cm en rechts onder is als ik mij niet vergis 2.5 liter.
pi_217048190
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 09:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Mwoah... wij hebben een 5pits met de grootste pit.... in het midden.
Dus de grote braadpan in het midden en standaard kook pannen staan er omheen.

Maar, over een andere boeg. Als je geen grote kok bent dan heb je vaak niet meer dan 3 pannen op het fornuis? 1 braadpan, 1 kookpan, 1 juspan, misschien nog een extra kookpan.
Dus eigenlijk maakt die hele discussie over 4 of 5 pitten niet zoveel uit ;)

Laatst zijn mijn vrouw dat ze juist zo'n grote afzuiger boven de kookplaat mooi vindt, tsja wie ik ben ik dan... :+
pi_217049453
Verdorie…nu heb ik een nog wilder idee!
Afhankelijk van de maten.
Draai de kasten om- doe eens gek: dan heb je niet het obstakel in L vorm inde ( kleine?) ruimte.
Dus aanrecht/gootsteen langs raam- hoek om koken.
Aanrecht iets dieper 5 cm zoals Seven aangaf.
Mèn wat stond ik toch weer te modderen met de ruimte op het smalle aanrecht gisteravond en vanmorgen…

En de hoge kasten op de plek van waar nu koken is gepland.
Dan kun je in het midden van de keuken een dansje maken. 💃 🕺
  Moderator maandag 21 april 2025 @ 18:30:11 #149
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  Moderator maandag 21 april 2025 @ 18:50:08 #150
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217432375
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 18:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe is het hier eigenlijk bei dem Ludolf? O-)
Gaat z'n gangetje.
Woonkamer is eigenlijk bijna klaar, aanstaande zaterdag wordt eindelijk de kachel geplaatst.

Dit weekend druk bezig geweest zolder de isoleren. Daarmee ben ik bijna op de helft...

Dus, plankje voor plankje vloer los halen, spijkers verwijderen. Schoonmaken (er hebben muizen gezeten zo te zien), restjes oude glaswol opruimen - dat lijkt compleet willekeurig her en der te liggen, die oude meuk prikt enorm.

Dan glaswol er in (balken zijn 18cm hoog - ik doe er 17cm glaswol 035 in), folie er over panlat over de folie en dan vloerplanken weer er op.

Is nogal een werk, ben nu bijna op de helft. De rechterkant en achter de schoorsteen is inmiddels ook gedaan. Rechts moeten de planken er nog op. Dat is links deels gedaan, maar weet even niet hoe het qua lengte zat met die brede planken. Het einde moet in het midden van een balk zitten, maar dat komt niet zo uit. Een deel lag ook los, dus misschien past het ook niet. Ik zaag er een stuk af en zie wel wat ik met het resterend stuk doe.

Lekker gefapt :P

Keuken is inmiddels ook gestript schetsen/offerte is verder uitgewerkt. Die ga ik binnenkort ook bestellen. Er is een leidingzoeker onderweg - dan ga ik even kijken hoe de elektra in de keuken precies loopt en verplaatsen. Keukenkastjes zitten nu op 84cm en komen straks op 97cm dus de stopcontacten moeten een stuk omhoog :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')