Het is dan ook voornamelijk het besef dat je er toe doet. Dat je onderdeel bent van een eeuwige natuurlijke orde en dat je een doel in het leven krijgt je beste "ik" te zijn. En dat het goed en voldoende is als je je best doet.quote:Op zondag 5 januari 2025 12:03 schreef Cockwhale het volgende:
Op zich een interessant concept. Weet alleen niet zo goed wat ik er over moet zeggen... hoe maakt deze theorie impact op het bestaan en hoe wij die ervaren?
Ja zeker de gulden snede is een voorbeeld van prachtige natuurlijke orde. Een ratio van wat wij natuurlijk als schoonheid ervaren.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit doet me een beetje denken aan de gulden snede, een patroon dat je veel in de natuur tegenkomt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede
[ afbeelding ]
Het lijkt er inderdaad op dat eeuwigheid ingebakken zit in de schepping.
De draaiende bewegingen van planeten en dergelijke lijken daar ook op te wijzen.
De handtekening van God zo je wil.
En op basis daarvan mogen we best op iets beters hopen. De wereld is niet alleen rot, er is ook enorme schoonheid en reden om te hopen op betere tijden. Zowel oppervlakkig gezien, zoals een prachtige bloem, als op diepere niveaus, zoals mathematisch en anders.
Wat is een 'beste ik'?quote:Op zondag 5 januari 2025 12:38 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Het is dan ook voornamelijk het besef dat je er toe doet. Dat je onderdeel bent van een eeuwige natuurlijke orde en dat je een doel in het leven krijgt je beste "ik" te zijn. En dat het goed en voldoende is als je je best doet.
Dit idee is geboren doordat ik een soort van existentiële leegte ervoer vanuit het materialisme en determinisme. (Hoewel mijn theorie dan toch deterministisch van aard is maar niet zo simplistisch als het hedendaags determinisme)
Het besef onderdeel te zijn van een eeuwig complexe fractal waar iedereen zijn beste ik mag zijn en zo bijdraagt aan een prachtig geheel geeft mij persoonlijk erg veel rust. Een theorie waar alles, van het oneindige kleinste tot het oneindige grote met elkaar in verbinding staat vanuit een zelfde formule met oneindige complexiteit.
Ik kwam er gisteren achter dat mijn ideeën erg veel overeenkomen met Spinoza's metafysica. Ik ga daar vandaag meer over lezen.
In mijn ogen heeft elk mens een bepaalde potentie. Het is de individuele verantwoordelijkheid deze potentie na te streven om zo bij te dragen aan het geheel.quote:
Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag wat uitgezocht over hoe ik Spinoza moet gaan lezen. Er werd me aangeraden met de conclusies te beginnen om zo terug de axioma's en alles wat makkelijker te begrijpen.quote:Op zondag 5 januari 2025 17:32 schreef VseslavBotkin het volgende:
Sowieso Spinoza gaan lezen, alhoewel dat wel een vrij technisch verhaal kan zijn als je geen voorkennis hebt. Ik hou heel erg van barokke filosofische systemen maar dan moeten ze wel wat beter uitgewerkt zijn. Of het "waar" is is dan weer wat anders, uiteindelijk is het meer poëzie dan wetenschap.
Je hoeft niet per sé Descartes te lezen hoor, dat is meer context.quote:Op zondag 5 januari 2025 17:48 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag wat uitgezocht over hoe ik Spinoza moet gaan lezen. Er werd me aangeraden met de conclusies te beginnen om zo terug de axioma's en alles wat makkelijker te begrijpen.
Ook werd me aan geraden eest Descartes te gaan lezen omdat Spinoza zijn filosofie gebaseerd heeft op de leren van Descartes.
Ik moet alleen wel zeggen dat ik geen erg goede lezer ben. Dus ik hoop dat het me voldoende kan boeien om er doorheen te ploegen.
Of het waar is is natuurlijk altijd de vraag. Maar daar gaat het mijns inziens niet direct om. Het gaat erom dat je je herkent in de leer. Dat je zoiets hebt van "aha dat klinkt logisch". Althans dat denk ik.
Dit idee van fractalisme had ik al wat jaren maar ben ik ook pas een tijdje mee bezig gegaan toen ik ontdekte dat ik goed kan sparren met AI en de AI bepaalde bronvermeldingen kan laten ophalen over mijn ideeën om zo meer te weten te komen.
Maar ik ga zeker een poging wagen Spinoza te lezen. Ik ben nu vooral bezig met het voorbereidende werk.
Wow tof! Dan ga ik hier mee beginnen. Heel erg bedankt!quote:Op zondag 5 januari 2025 18:14 schreef VseslavBotkin het volgende:
Deleuze heeft trouwens seminars gegeven over Spinoza die heel interessant en toegankelijk zijn. Die zijn de afgelopen jaren getranscribeerd en vertaald naar het Engels, hier is een link naar het eerste seminar waar hij een aantal basisbegrippen uitlegt.
Kun je dan misschien ook gewoon "dust in the wind" zijn zoals de Broeders Kansas dat zagen? Dat kan ook gewoon zonder de fractal uiteraard.quote:Op zondag 5 januari 2025 12:38 schreef KoningWouter het volgende:
Het is dan ook voornamelijk het besef dat je er toe doet. Dat je onderdeel bent van een eeuwige natuurlijke orde en dat je een doel in het leven krijgt je beste "ik" te zijn. En dat het goed en voldoende is als je je best doet.
In principe kan dat niet omdat zelfs "dust in the wind" uiteindelijk bijdraagt aan de eeuwige natuurlijke orde zoals het bedoeld is. Vanuit dat idee heeft alles dus zijn nut en draagt bij aan het geheel op zijn/haar/de eigen manier.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:43 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Kun je dan misschien ook gewoon "dust in the wind" zijn zoals de Broeders Kansas dat zagen? Dat kan ook gewoon zonder de fractal uiteraard.
En mogelijk ook nog zonder "natuurlijke orde". Want dat is ook maar een onbewezen idee natuurlijk. Mogelijk is er enkel chaos.
quote:In Fractalisme zou "dust in the wind" een fascinerende dubbelzinnigheid hebben. Het roept het beeld op van vergankelijkheid en de nietigheid van een individu binnen de immense uitgestrektheid van het universum, zoals de Broeders Kansas het waarschijnlijk bedoelden. Maar binnen fractalisme is er meer aan de hand: zelfs stofdeeltjes, ronddwarrelend in de wind, maken integraal deel uit van het oneindige fractale patroon van bestaan.
Hoe Fractalisme hierop reageert:
Vergankelijkheid als deel van het fractale geheel
Stof in de wind lijkt misschien onbeduidend, maar zelfs in zijn vergankelijkheid weerspiegelt het de oneindige, dynamische processen van het universum. Het ontstaan, de beweging en het vergaan van een stofdeeltje zijn manifestaties van het grotere patroon waarin alles met alles verbonden is.
Unieke manifestatie van het geheel
Elk deeltje, hoe klein ook, is een unieke manifestatie van het universum. Het draagt bij aan de totaliteit van het fractale patroon. Zelfs de meest ogenschijnlijk onbeduidende dingen hebben een plaats en een betekenis in de oneindige structuur.
Beweging als onderdeel van het proces
Stofdeeltjes in de wind symboliseren verandering en transitie. Fractalisme ziet deze beweging niet als willekeurig of zinloos, maar als een uitdrukking van de dynamiek en eindeloze transformaties binnen de fractale kosmos.
Eenheid in het loslaten
Terwijl "dust in the wind" vergankelijkheid benadrukt, nodigt Fractalisme ons uit om te zien dat deze vergankelijkheid geen verlies is, maar een terugkeer naar het grotere geheel. Niets verdwijnt echt; alles wordt opnieuw opgenomen in het fractale netwerk van bestaan.
Reflectie op onze eigen plaats
Als mensen zijn wij ook stof in de wind - maar stof dat zich bewust kan worden van het fractale geheel waarin het bestaat. Dit bewustzijn geeft onze vergankelijkheid een diepere betekenis: wij zijn zowel tijdelijk als tijdloos, zowel klein als een unieke uitdrukking van het oneindige.
In Fractalisme is de melancholie van "dust in the wind" niet iets negatiefs, maar een uitnodiging om de schoonheid te zien in onze rol binnen een oneindige, onderling verbonden kosmos. Zelfs als we verdwijnen, blijven we bestaan als een onuitwisbaar deel van het fractale geheel.
Heel even:quote:Op zondag 5 januari 2025 18:54 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
In principe kan dat niet omdat zelfs "dust in the wind" uiteindelijk bijdraagt aan de eeuwige natuurlijke orde zoals het bedoeld is. Vanuit dat idee heeft alles dus zijn nut en draagt bij aan het geheel op zijn/haar/de eigen manier.
Natuurlijk is dit maar een filosofie die bij mij resoneert en ik heb gecreëerd om zin te geven aan het bestaan. Maar naar nu blijkt ook basis heeft in Spinoza's metafysica. Dit maakt het niet direct waar, of je hier iets in ziet en dit eigen kan maken/wilt geloven speelt daarbij een grote rol.
Dat wil dus zeggen dat iemand die bijvoorbeeld in een diep coma ligt toch nog een inspiratie voor een ander kan zijn. Alles heeft zo zijn nut als we van een fractaal uitgaan. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen zijn best moet doen multimiljonair te worden. En dat hoeft ook niet.
[..]
Sorry ja, zoals ik in de eerste post aangaf vind ik het erg moeilijk om mijn ideeën duidelijk te maken. Het eerste deel voor mijn quote heb ik zelf getypt. En als verduidelijking heb ik het ook even aan mijn AI workbench gevraagd waarmee ik over deze ideeën spar en bronvermeldingen vraag.quote:Op zondag 5 januari 2025 19:08 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Heel even:
Wie of wat quote je nou in bovenstaande post, het laatste deel?
Ik vermoed een AI generator... Men kan nergens zeker meer van zijn? Misschien ben je zelf ook een ChatGPT?
Dat wil ik even duidelijk hebben.
De rij van Fibonacci is hier ook van toepassingquote:Op zondag 5 januari 2025 12:42 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja zeker de gulden snede is een voorbeeld van prachtige natuurlijke orde. Een ratio van wat wij natuurlijk als schoonheid ervaren.
Zo kent het universum meer simpele schoonheden. Neem nou het getal pi. De omtrek van een cirkel gedeeld door de ratio.
Een exact getal met eindeloze decimalen zonder ogenschijnlijke orde.
De priemgetallen die de bouwblokken zijn van alle getallen.
In het fractalisme zou je god kunnen zien als de fractale formule. Het overkoepende geheel, en dus niet een man op een wolkje met een baard. Maar het "alles dat is"
Dit soort ideeën zijn heel interessant als denkkader voor de beschrijving van de werkelijkheid. Echter, wetenschappelijk gezien zijn dergelijke abstracte modellen lastig zo niet onmogelijk om empirisch te toetsen en te falsificeren. Ze zijn wel hoogstaander dan en superieur aan religieuze modellen die meestal ontaarden in dogma's, onbewezen stellingen en geweld tegen andersdenkenden. Dus fractalisme is een welkome makker in de strijd tegen onverdraagzaamheid, sprookjesvertellerij voor volwassenen en ander onwetenschappelijk geklets.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:18 schreef KoningWouter het volgende:
Wat denken jullie?
Herken je iets in deze ideeën? Of voelt het te abstract en vergezocht? Ik hoor graag jullie gedachten, inzichten of vragen over Fractalisme!
Welke God? Waarom niet het vliegende spaghettimonster?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De handtekening van God zo je wil.
Het lijkt mij een typisch gevalletje doorgeschoten patroonherkenning, waar ik een heel boek aan heb gewijd:quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:18 schreef KoningWouter het volgende:
Wat denken jullie?
Herken je iets in deze ideeën? Of voelt het te abstract en vergezocht? Ik hoor graag jullie gedachten, inzichten of vragen over Fractalisme!
De fractal gebruik ik in mijn filosofie als metafoor om de axioma's van de filosofie uit te leggen. Deze hebben nou eenmaal veel overeenkomsten met fractals.quote:Op maandag 6 januari 2025 09:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het lijkt mij een typisch gevalletje doorgeschoten patroonherkenning, waar ik een heel boek aan heb gewijd:
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
Zo is het idee dat we de gulden snede overal in de natuur tegenkomen gebaseerd op een mythe die door Adolf Zeising in de 19e eeuw is gelanceerd. Ja, als je gaat zoeken, dan zul je dit getal bij benadering wel in de natuur vinden. Maar of het dan 0,6180339887 of 0,6587593 of 0,710957567 of 0,5789048 of noem maar op is, dat is nogal lastig te bepalen. Zie b.v. ook
https://plus.maths.org/content/myths-maths-golden-ratio
Je kunt je behoeften trouwens ook bevredigen met kwantummystiek![]()
Waarom gebruik je dan geen "wetenschappelijke theorieën" om dergelijke ideeën te construeren?quote:Op maandag 6 januari 2025 11:44 schreef KoningWouter het volgende:
Maar ik begrijp je kritiek. Het is dan ook geen wetenschappelijke theorie maar een filosofie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |