abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216158618
Hallo allemaal

Het is momenteel zogeheten 'dry january' dat is zegmaar een nieuwe trend waarbij je in de maand januari geen alcohol drinkt. In mijn geval ook niet blowen. Ik doe dit jaar maar een halve 'dry january' dus over iets meer dan 2 weken begin ik gewoon weer.

Helaas word ik hier nogal strontchagrijnig van. Ook kom ik moeilijk in slaap omdat ik ieder klein geluidje hoor en me hieraan erger. Ik word ook veel te vroeg wakker en ben dan de rest van de dag doodop.

Ik snap ook wel dat dit iets is wat ik mezelf opleg maar het is altijd wel handig om je lichaam even wat rust te geven dat heet ook wel een 'detox'. Maar hoe kom je daardoorheen? Want ik vind het echt ongelooflijk irritant.
pi_216158637
Klinkt lichtelijk verslaafd als je het er echt zo moeilijk mee hebt.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  vrijdag 3 januari 2025 @ 11:25:17 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216158675
Dry january is absoluut geen nieuwe trend, maar dat even terzijde.

Doorbijten he, dat is het idee achter afkicken. Ik zou proberen afleiding te zoeken vooral. Misschien een flinke wandeling voor je gaat slapen. Of probeer zo'n slaapmasker met ingebouwde koptelefoon en white noise bijvoorbeeld, als je dat wel kunt verdragen. Succes, ts!
pi_216158684
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:21 schreef schommelstoel het volgende:
Klinkt lichtelijk verslaafd als je het er echt zo moeilijk mee hebt.
En?
pi_216158702
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:25 schreef herverwijderd het volgende:
Dry january is absoluut geen nieuwe trend, maar dat even terzijde.

Doorbijten he, dat is het idee achter afkicken. Ik zou proberen afleiding te zoeken vooral. Misschien een flinke wandeling voor je gaat slapen. Of probeer zo'n slaapmasker met ingebouwde koptelefoon en white noise bijvoorbeeld, als je dat wel kunt verdragen. Succes, ts!
Tijdens mijn studententijd heb ik nooit van dry january gehoord hoor. En dat is nog niet zo heel lang geleden.

Een wandeling houd ik niet zo van en al helemaal niet in de kou in januari ben een koukleum. Ik beweeg af en toe wel, ik doe b.v. roeien en fietsen. Maar zeker niet dagelijks. Maar zondag zou het gaan sneeuwen dan doe ik wel even een wandelingetje.
pi_216158717
Een teken dat je wat langer nuchter zou moeten blijven. Zeker als na een paar weken geen wiet je hoofd een beetje opklaart is dat heerlijk. En alcohol... ik vind de kater de drank allang niet meer waard.
Whatever...
pi_216158718
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik doe dit jaar maar een halve 'dry january' dus over iets meer dan 2 weken begin ik gewoon weer.
:')
pi_216158723
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:29 schreef Spanky78 het volgende:
Een teken dat je wat langer nuchter zou moeten blijven. Zeker als na een paar weken geen wiet je hoofd een beetje opklaart is dat heerlijk. En alcohol... ik vind de kater de drank allang niet meer waard.
'Hoe kom je daardoorheen?'

'Nog langer doen'

Dat is niet echt een antwoord op de hulpvraag
  vrijdag 3 januari 2025 @ 11:30:38 #9
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_216158724
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:28 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Tijdens mijn studententijd heb ik nooit van dry january gehoord hoor. En dat is nog niet zo heel lang geleden.

Een wandeling houd ik niet zo van en al helemaal niet in de kou in januari ben een koukleum. Ik beweeg af en toe wel, ik doe b.v. roeien en fietsen. Maar zeker niet dagelijks. Maar zondag zou het gaan sneeuwen dan doe ik wel even een wandelingetje.
Goed bezig! En doorbijten dus. Je doet het maar twee weken, dus nog 11 dagen en je bent alweer klaar.
pi_216158727
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:29 schreef Evangelion het volgende:

[..]
Hoe lang doe jij dry january?

[ Bericht 1% gewijzigd door SwJ op 09-01-2025 21:47:32 ]
pi_216158728
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:30 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Goed bezig! En doorbijten dus. Je doet het maar twee weken, dus nog 11 dagen en je bent alweer klaar.
Hopelijk kan ik het dan ook vieren met een rijbewijs ik heb dan rijexamen
pi_216158744
Dat is erg vreemd. Normaal krijg je meer energie. Dat had ik tenminste wel. Ja, soms dan mis je wel het biertje in het weekend, maar dat gevoel verdwijnt na korte tijd. Net zoals geen suiker meer in de thee en koffie (en geen melk meer), in het begin is het wat moeilijk, maar na korte tijd heb je er helemaal geen behoefte meer aan.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:35:11 #13
236264 crew  capricia
pi_216158765
Als je echt last hebt, bel je huisarts even. Serieus.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216158770
Je hoofd is nu continue bezig met dat je weer mag gebruiken over 11 dagen.

Hou je nog wel 11 dagen last vast van.
Hell To The Liars
pi_216158783
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:33 schreef Vincent_student het volgende:
Dat is erg vreemd. Normaal krijg je meer energie. Dat had ik tenminste wel. Ja, soms dan mis je wel het biertje in het weekend, maar dat gevoel verdwijnt na korte tijd. Net zoals geen suiker meer in de thee en koffie (en geen melk meer), in het begin is het wat moeilijk, maar na korte tijd heb je er helemaal geen behoefte meer aan.
Ik word er doodmoe van. Als ik aangeschoten ben krijg ik juist energie. Nee ik ben niet zo iemand die de hele dag door aan de jenever zit hoor. Kater valt meestal wel mee of je moet echt een avondje flink hebben staan tanken, dat doe ik vrijwel nooit meer ik word ook al een dagje ouder.

Suiker in thee en koffie drink ik niet.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:36:50 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216158784
wat een ont-zet-tend toéval dat je het precies zo lang doet als tot wanneer je rij examen hebt.

Not.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216158790
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:35 schreef capricia het volgende:
Als je echt last hebt, bel je huisarts even. Serieus.
Als ik echt alcoholontwenningsverschijnselen zou krijgen zoals trillen zou ik dat misschien doen, maar zó alcoholistisch ben ik niet hoor. Van die mensen die alleen jenever drinken en vanillevla eten.
pi_216158800
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:35 schreef Droopie het volgende:
Je hoofd is nu continue bezig met dat je weer mag gebruiken over 11 dagen.

Hou je nog wel 11 dagen last vast van.
Jammer -O-
pi_216158804
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:36 schreef CoolGuy het volgende:
wat een ont-zet-tend toéval dat je het precies zo lang doet als tot wanneer je rij examen hebt.

Not.
Ik heb eerder ook wel eens dry january gedaan hoor. Vorig jaar 3 weken volgehouden
  vrijdag 3 januari 2025 @ 11:39:37 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216158811
Dan zuip je inderdaad veel teveel en kun je beter naar een totale mindering gaan in plaats van deze jaarlijkse hype.
pi_216158813
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:39 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik heb eerder ook wel eens dry january gedaan hoor. Vorig jaar 3 weken volgehouden
wel 3(!) hele weken :')
pi_216158817
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:39 schreef Hexagon het volgende:
Dan zuip je inderdaad veel teveel en kun je beter naar een totale mindering gaan in plaats van deze jaarlijkse hype.
Ik blow liever dan dat ik zuip, maar zuipen is goedkoper dan blowen.

Als ik blow zuip ik eigenlijk vrijwel niet.
pi_216158820
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:39 schreef mschol het volgende:

[..]
wel 3(!) hele weken :')

En hoe lang heb jij het volgehouden?

[ Bericht 1% gewijzigd door SwJ op 09-01-2025 21:47:21 ]
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:41:01 #24
236264 crew  capricia
pi_216158825
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:37 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Als ik echt alcoholontwenningsverschijnselen zou krijgen zoals trillen zou ik dat misschien doen, maar zó alcoholistisch ben ik niet hoor. Van die mensen die alleen jenever drinken en vanillevla eten.
Je hebt ontwenningsverschijnselen.
Alleen ontken je dat nu nog.

Succes met de komende 11 dagen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216158830
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
En?
Moet jij weten.
Maar kom niet hier janken om je verslaving die jijzelf in de hand hebt.
pi_216158832
Tja, dat zijn normale symptomen als je je ontwent aan alcohol en drugs als je die regelmatig gebruikte. Je zult er doorheen moeten bijten voor je gaat profiteren van de eventuele voordelen. Alleen als je over 2 weken toch weer begint lijkt me dat de moeite niet echt waard.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:42:30 #27
16180 crew  CoolGuy
pi_216158834
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:39 schreef Hexagon het volgende:
Dit is ook alleen maar om het rijbewijs te behalen, de interesse om daadwerkelijk te stoppen gewoon om het stoppen zelf is er niet.

Wat wel mooi is. TS kan, volgens eigen zeggen, nauwelijks rijden, maar heeft tóch rij examen. Dus als hij net zo lang niét gebruikt als tot hij het rijbewijs heeft, dan zal hij daar daarna gewoon mee verder gaan, en of dat nou zijn rijden beïnvloed of niet, volgens eigen zeggen is hij onzeker op de weg, dus dat valt op.

Dat is genoeg reden om aan de kant gezet te worden, en bij twijfel gecontroleerd te worden. Dan is het sneller dagdag rijbewijs dan dat hij er over heeft gedaan om het te krijgen :')
pi_216158842
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Je hebt ontwenningsverschijnselen.
Alleen ontken je dat nu nog.

Succes met de komende 11 dagen.
Chagrijn is een ontwenningsverschijnsel maar psychisch, niet een lichamelijke alcoholontwenning. Dat laatste kan inderdaad gevaarlijk zijn en dan moet je naar de dokter.
pi_216158846
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
En hoe lang heb jij het volgehouden? Of ben je moslim?
ik drink niet en gebruik gewoon geen drugs, en nee, ben geen moslim
kan mij prima vermaken zonder verslavingen
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:44:13 #30
236264 crew  capricia
pi_216158854
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:42 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Chagrijn is een ontwenningsverschijnsel maar psychisch, niet een lichamelijke alcoholontwenning. Dat laatste kan inderdaad gevaarlijk zijn en dan moet je naar de dokter.
Je stelt een hulpvraag in de OP:
quote:
Maar hoe kom je daardoorheen?
Advies: bel je huisarts.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216158886
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:42 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
En?
Moet jij weten.
Maar kom niet hier janken om je verslaving die jijzelf in de hand hebt.
Dus je hebt helemaal geen antwoord op de hulpvraag in de OP? Waarom post je hier dan?
pi_216158899
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:36 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik word er doodmoe van.
Dit begrijp ik echt niet. In de tijd dat ik nog dronk, dat was met uitgaan en met vrienden en soms thuis in het weekend, was ik op maandagochtend wel moe, maar ik voelde daarna veel meer energie door de werkweek, waarin ik niet dronk. Ik zag een connectie met drinken. Dat was een reden om er punt achter te zetten. Een andere reden was de prijzen in de horeca. Bij de invoeren van de euro werd de prijs van het bier ver-anderhalft. Ik vond dat zo'n schoftenstreek dat ik gelijk ben gestopt onder het mom van "Van mij gaan jullie niet rijk worden" Ik bereikte toen ook de leeftijd dat ik niet meer naar de kroeg ging. Man, dan hou je best wel veel geld over. Achteraf denk ik, wat zonde al dat geld dat ik daar naar heb toegebracht.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:48:16 #33
16180 crew  CoolGuy
pi_216158904
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]
Ja, als je de aanname doet dat dit niet bij de act hoort, en dat dat dit niet stiekem een aandachtsvraag is in plaats van een hulpvraag, dan is dit het enige correcte antwoord inderdaad.
pi_216158907
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is ook alleen maar om het rijbewijs te behalen, de interesse om daadwerkelijk te stoppen gewoon om het stoppen zelf is er niet.

Wat wel mooi is. TS kan, volgens eigen zeggen, nauwelijks rijden, maar heeft tóch rij examen. Dus als hij net zo lang niét gebruikt als tot hij het rijbewijs heeft, dan zal hij daar daarna gewoon mee verder gaan, en of dat nou zijn rijden beïnvloed of niet, volgens eigen zeggen is hij onzeker op de weg, dus dat valt op.

Dat is genoeg reden om aan de kant gezet te worden, en bij twijfel gecontroleerd te worden. Dan is het sneller dagdag rijbewijs dan dat hij er over heeft gedaan om het te krijgen :')
Ja als ik het rijbewijs behaal kan ik niet meer blowen om deze reden. Dan ga ik maar gewoon een beetje rondjes rijden of zo.

Onder invloed rijden doe ik niet, ik ben toch geen Belg?
pi_216158909
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:43 schreef mschol het volgende:

[..]
ik drink niet en gebruik gewoon geen drugs, en nee, ben geen moslim
kan mij prima vermaken zonder verslavingen
Ok
pi_216158914
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]
Ja dat is een prima advies hoor.

Ik ga het voor nu niet doen omdat ik gewend ben de huisarts te raadplegen voor medische zaken. Niet om gewoon bij hem te gaan klagen dat ik chagrijnig ben.

Als het echt erger wordt ja dan wel ja.
pi_216158926
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:47 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dus je hebt helemaal geen antwoord op de hulpvraag in de OP? Waarom post je hier dan?
Het antwoord is al gegeven.
Zoek hulp.

En je vorige antwoord, En.
Doet niet echt uitnodigen om iemand te willen helpen, of straalt werkelijk uit dat die gene hulp wil.

Draai het probleem nu niet om naar een user die niet gewenst antwoord.
Jij bent en hebt een drankprobleem, niet ik.
pi_216158928
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:47 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dit begrijp ik echt niet. In de tijd dat ik nog dronk, dat was met uitgaan en met vrienden en soms thuis in het weekend, was ik op maandagochtend wel moe, maar ik voelde daarna veel meer energie door de werkweek, waarin ik niet dronk. Ik zag een connectie met drinken. Dat was een reden om er punt achter te zetten. Een andere reden was de prijzen in de horeca. Bij de invoeren van de euro werd de prijs van het bier ver-anderhalft. Ik vond dat zo'n schoftenstreek dat ik gelijk ben gestopt onder het mom van "Van mij gaan jullie niet rijk worden" Ik bereikte toen ook de leeftijd dat ik niet meer naar de kroeg ging. Man, dan hou je best wel veel geld over. Achteraf denk ik, wat zonde al dat geld dat ik daar naar heb toegebracht.
Ik ga bijna nooit naar de kroeg, veel te duur.

Als ik té veel zuip word ik moe vanwege kater, als ik niet zuip kom ik vrijwel niet in slaap en word ik ook doodmoe. Er is een middenweg die normaliter voor mij werkt.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:51:09 #39
16180 crew  CoolGuy
pi_216158931
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:48 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ja als ik het rijbewijs behaal kan ik niet meer blowen om deze reden. Dan ga ik maar gewoon een beetje rondjes rijden of zo.

Onder invloed rijden doe ik niet, ik ben toch geen Belg?
Je kunt ook niet meer drinken om diezelfde reden. Maar dan heb je dus dezelfde verschijnselen als waar je nu 'hulp' bij vraagt. Denk je dat dat die verschijnselen en autorijden goed samen gaan? Daarnaast doe je het maar 2 weken zeg je zelf in je OP,

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:19 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Het is momenteel zogeheten 'dry january' dat is zegmaar een nieuwe trend waarbij je in de maand januari geen alcohol drinkt. In mijn geval ook niet blowen. Ik doe dit jaar maar een halve 'dry january' dus over iets meer dan 2 weken begin ik gewoon weer.
wat echt een ge-wel-di-ge instelling is als je je vanaf dan in het verkeer mag begeven in een auto. Maar nu ineens stop je er dan mee?

Right.
pi_216158940
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:48 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
[..]
Ja, als je de aanname doet dat dit niet bij de act hoort, en dat dat dit niet stiekem een aandachtsvraag is in plaats van een hulpvraag, dan is dit het enige correcte antwo
Hoe zie je dit voor je?

'Met huisartsenpraktijk huppeldepup'
'Hallo kan ik een afspraak maken met de huisarts'
'Ja hoor wat is de hulpvraag?'
'Ik ben chagrijnig'

En dan ga ik daar naar toe en zegt hij 'dag meneer pedaalemmerzak wat kan ik voor u doen vandaag? ik zag de melding doorkomen dat u chagrijnig bent'
'ja ik ben chagrijnig'
'waarom?'
'omdat het dry january is'

'
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:53:11 #41
16180 crew  CoolGuy
pi_216158951
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:52 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hoe zie je dit voor je?

'Met huisartsenpraktijk huppeldepup'
'Hallo kan ik een afspraak maken met de huisarts'
'Ja hoor wat is de hulpvraag?'
'Ik ben chagrijnig'

En dan ga ik daar naar toe en zegt hij 'dag meneer pedaalemmerzak wat kan ik voor u doen vandaag? ik zag de melding doorkomen dat u chagrijnig bent'
'ja ik ben chagrijnig'
'waarom?'
'omdat het dry january is'

'
Je maakt echt met elke post die je hier doet meer en meer duidelijk dat je gewoon een act aan het opvoeren bent.
pi_216158952
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:50 schreef schommelstoel het volgende:

Zoek hulp.

En je vorige antwoord, En.
Doet niet echt uitnodigen om iemand te willen helpen, of straalt werkelijk uit dat die gene hulp wil.

Draai het probleem nu niet om naar een user die niet gewenst antwoord.
Jij bent en hebt een drankprobleem, niet ik.
Hulp waarmee?
pi_216158974
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hulp waarmee?
jouw afkickverschijnselen
pi_216158977
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je kunt ook niet meer drinken om diezelfde reden. Maar dan heb je dus dezelfde verschijnselen als waar je nu 'hulp' bij vraagt. Denk je dat dat die verschijnselen en autorijden goed samen gaan? Daarnaast doe je het maar 2 weken zeg je zelf in je OP,
De overgrote meerderheid van de Nederlanders drinkt alcohol, en heeft ook een rijbewijs, dus dat kan prima. Je kan alleen niet onder invloed rijden natuurlijk.

quote:
[..]
wat echt een ge-wel-di-ge instelling is als je je vanaf dan in het verkeer mag begeven in een auto. Maar nu ineens stop je er dan mee?

Right.
Dat was ervan uitgaande dat ik het rijexamen niet haal. Ik ben namelijk niet zo goed in rijden.

Als het rustig op de weg is dan maak ik wel een kans om het te halen maar als mensen in één keer hun auto voor die van mij gooien terwijl ik voorrang heb, dat soort dingen, dat gaat nog lang niet altijd goed.
pi_216158985
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:53 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Hulp waarmee?
Slechte troll poging.
The force is low in this one.

Ik zou zeggen, slotje.
pi_216158992
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:54 schreef mschol het volgende:

[..]
jouw afkickverschijnselen
Ik zie chagrijnigheid niet als medische grond om naar de huisarts te gaan zelf.
pi_216159005
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:56 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
je moet ook naar de oorzaak kijken en niet het gevolg maar goed, een troll wil dat toch niet snappen
pi_216159006
quote:

[..]
Geen één verslaafde zou zelf inzien dat het verstandig is om naar een huisarts te gaan zodat hun verslaving tegen gaat.
  Moderator vrijdag 3 januari 2025 @ 11:58:16 #49
16180 crew  CoolGuy
pi_216159008
quote:

[..]
Die chagrijnigheid is een symptoom van je stoppen met gebruiken, en dáár ga je dan mee naar de huisarts. Dat snap je wel. Dit is gewoon trollen om het trollen.

Dat doe je maar ergens anders. Wij kunnen geen medisch advies geven anders dan ga naar de huisarts. Die tip is geweest, dat wil je niet, dat moet je zelf weten. Hier gaat gewoon een slotje op.
  Admin zaterdag 4 januari 2025 @ 23:20:08 #50
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_216177556
Naar VER gekieperd
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')