Zojuist mijn opa gevonden waarschijnlijk, geen geintje. Denk dat mijn vadertje en ik binnenkort een tripje naar Den Haag gaan maken danquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:42 schreef kurk_droog het volgende:
Op de website van het Nationaal Archief is het erg druk met mensen die een dossier willen opvragen uit het grootste oorlogsarchief van Nederland. Het namenregister uit dit archief staat sinds vanochtend online.
Het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR) bevat de namen van overleden Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog met de bezetter zouden hebben gecollaboreerd, of daarvan verdacht werden. Wie vanochtend op de website van het archief wilde komen, zag dat er duizenden wachtenden waren. Inmiddels zijn er al zo'n 5000 aanvragen gedaan om een dossier in te zien.
Zo, alle modjes van fok vallen dus even door de mand nu.
https://nos.nl/artikel/25(...)vragen-voor-dossiers
Zelfs als ik familie erin zou zien staan zou het mij echt totaal niet boeien, Ja leuk om de achtergrond even te kennen maar meer niet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Zojuist mijn opa gevonden waarschijnlijk, geen geintje. Denk dat mijn vadertje en ik binnenkort een tripje naar Den Haag gaan maken dan![]()
Oh en ik ben ooit mod geweest hier ja. Het zat er toen al in.
Je bent ook de enige (ex)mod die het nog meegemaakt heeftquote:Op donderdag 2 januari 2025 13:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Zojuist mijn opa gevonden waarschijnlijk, geen geintje. Denk dat mijn vadertje en ik binnenkort een tripje naar Den Haag gaan maken dan![]()
Oh en ik ben ooit mod geweest hier ja. Het zat er toen al in.
Blijft geschiedenis, fout of niet fout in de oorlogquote:Op donderdag 2 januari 2025 14:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Zelfs als ik familie erin zou zien staan zou het mij echt totaal niet boeien, Ja leuk om de achtergrond even te kennen maar meer niet.
Jij ondeugd!quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
Je bent ook de enige (ex)mod die het nog meegemaakt heeft
In dit geval is het wel boeiend, omdat hij zelf altijd zei in het verzet te hebben gezeten.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:24 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Zelfs als ik familie erin zou zien staan zou het mij echt totaal niet boeien, Ja leuk om de achtergrond even te kennen maar meer niet.
Jaquote:Op donderdag 2 januari 2025 14:27 schreef GereDathan het volgende:
Is het vreemd als je teleurgesteld bent dat je voorvaderen niet in de lijst staan?
Probleem is alleen dat het met de kennis van nu helemaal niet zo zwart wit is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:25 schreef sp3c het volgende:
[..]
Blijft geschiedenis, fout of niet fout in de oorlog
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen idee waarom ie er zo’n lange link van maakt
Over kinderen van ouders die iets met de duitsers gedaan hebben en daardoor fout waren. Terwijl die kinderen niks te maken hadden met wat hun ouders (soms voordat die kinderen geboren waren) uitgespookt hadden.
Maar voor iedereen waren ze “fout”
quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:30 schreef 111210 het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat het met de kennis van nu helemaal niet zo zwart wit is.
Luister de podcast “Fout” maar eensOok een mooie docu "Zwarte soldaten" over Nederlanders die bij de SS gingen. Zelfs daar was het niet zwart-wit, hoe fout hun keuze ook was.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geen idee waarom ie er zo’n lange link van maakt
Over kinderen van ouders die iets met de duitsers gedaan hebben en daardoor fout waren. Terwijl die kinderen niks te maken hadden met wat hun ouders (soms voordat die kinderen geboren waren) uitgespookt hadden.
Maar voor iedereen waren ze “fout”
Hier ook gelukkigquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:02 schreef monkyyy het volgende:
Toch even gezocht op de naam van mijn Opa.![]()
Geen hits.
Doe een stamboom onderzoek, begin bij je ouders en opa en oma en zoek in de archieven van de plaatsen waar ze geboren zijn naar geboorte of trouwactes. Best leuk om te doen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:16 schreef phpmystyle het volgende:
Interessant, ik zit ook te neuzen.
Maar hoe kun je nu in godsnaam weten of iemand een bloedverwant van je is?
Nou, je pa zal het wel geweten kunnen hebben hoor.quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:26 schreef Qarrad het volgende:
[..]
In dit geval is het wel boeiend, omdat hij zelf altijd zei in het verzet te hebben gezeten.
Waartegen, daar praatte hij dan weer niet over. Hihaho.
Bij het inzien van het dossier staat dat er toch wel?quote:Op donderdag 2 januari 2025 14:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Zie nog wel wat bekende voornamen bij de achternaam van mijn moeder geboren in mijn geboortestad. Eens navragen of dat familie is. Maar inderdaad onderzoek naar collaboratie zegt niets over de uitkomst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |