abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 mei 2026 @ 10:26:56 #176
207727 Smallish
Kleintje!
pi_220726873
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:11 schreef archito het volgende:
Dank voor alle reacties! We twijfelen nog tussen groen en roodbruin, zandkleur valt af. Misschien eerst de tegenoverliggende kast maar eens maken. Dat hout ga ik komende week bestellen.

Iets heel anders. We gaan toch ook maar het keukeneiland vervangen. We blijven hier nog wel een jaar of 10 wonen waarschijnlijk (tenzij droomhuis voorbij komt) en zolang gaat het eiland niet meer mee. Dus beter nu dan over 5 jaar.

De inductiekookplaat met afzuiging van Ikea (fordelaktig) waren we wrl tevreden over maar gaat uit het assortiment en wil geen laatste modelletje. De nieuwe variant ziet er echt te goedkoop uit. Dus overwegen we een upgrade naar Bora.

Ik twijfel tussen de Bora Pure en Bora M Pure. Beiden zal met recicrulatie zijn want een kanaal naar buiten is ingewikkeld. Wie heeft ervaring met deze kookplaten en zou het aan of afraden?
Wij hebben de Bora Pure en zijn er inmiddels al 9 jaar buitengewoon tevreden over. Er zullen in die 9 jaar ongetwijfeld veranderingen zijn geweest, maar onze ervaring is echt heel goed. Mooie plaat, afzuiging echt erg goed. Onze plaat is tegen een buitenwand geplaatst, dus geen ervaring met recirculatie.

Succes met jullie eiland! :)
Is dat zo?
pi_220734562
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2026 10:26 schreef Smallish het volgende:

[..]
Wij hebben de Bora Pure en zijn er inmiddels al 9 jaar buitengewoon tevreden over. Er zullen in die 9 jaar ongetwijfeld veranderingen zijn geweest, maar onze ervaring is echt heel goed. Mooie plaat, afzuiging echt erg goed. Onze plaat is tegen een buitenwand geplaatst, dus geen ervaring met recirculatie.

Succes met jullie eiland! :)
Dank voor het delen van je ervaring!
Hoe is de ventilatie in jullie woning geregeld? Roosters, mechanische afzuiging en/of wtw? Ben benieuwd of jullie tocht of onderdruk ervaren door het afzuigen naar buiten.
  donderdag 7 mei 2026 @ 11:11:32 #178
207727 Smallish
Kleintje!
pi_220734655
Wij hebben wtw. Ervaren geen enkele tocht of onderdruk. Echt nul.

Wij hebben wel nieuwgebouwd 9 jaar geleden. Mij staat bij dat jullie in een bestaande woning zijn getrokken, toch? De afstelling van eea zal dus wel nauw luisteren, denk ik…
Is dat zo?
pi_220736445
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2026 11:11 schreef Smallish het volgende:
Wij hebben wtw. Ervaren geen enkele tocht of onderdruk. Echt nul.

Wij hebben wel nieuwgebouwd 9 jaar geleden. Mij staat bij dat jullie in een bestaande woning zijn getrokken, toch? De afstelling van eea zal dus wel nauw luisteren, denk ik…
Ja inderdaad, een woning uit de jaren 70 met alleen ventilatieroosters boven het glas. We merken nu met de gewone afzuigkap al tocht, en met een geďntegreerde afzuiging is er volgens mij nog meer luchtverplaatsing. Mede omdat de uitvoer naar buiten moeilijk te realiseren is gaan we nu uit van recirculatie.
pi_220787787
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 19:11 schreef archito het volgende:
Dank voor alle reacties! We twijfelen nog tussen groen en roodbruin, zandkleur valt af. Misschien eerst de tegenoverliggende kast maar eens maken. Dat hout ga ik komende week bestellen.

Iets heel anders. We gaan toch ook maar het keukeneiland vervangen. We blijven hier nog wel een jaar of 10 wonen waarschijnlijk (tenzij droomhuis voorbij komt) en zolang gaat het eiland niet meer mee. Dus beter nu dan over 5 jaar.

De inductiekookplaat met afzuiging van Ikea (fordelaktig) waren we wrl tevreden over maar gaat uit het assortiment en wil geen laatste modelletje. De nieuwe variant ziet er echt te goedkoop uit. Dus overwegen we een upgrade naar Bora.

Ik twijfel tussen de Bora Pure en Bora M Pure. Beiden zal met recicrulatie zijn want een kanaal naar buiten is ingewikkeld. Wie heeft ervaring met deze kookplaten en zou het aan of afraden?
Als het kan recirculatie vermijden maar als je het doet dan moet de rest van de ventilatie op orde zijn. Want ze filteren alleen luchtjes, kookvocht blijft in de lucht en moet je alsnog afvoeren.
Zelf trouwens een miele recirculatie met plasmafilter.
Heb wel een wtw.

Onbalans kunnen de meeste wtw 's wel mee omgaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220893491
Afgelopen weekend aardige stappen gezet met de bureaukast. Het muurtje links was er nog niet, maar vond ik mooier zodat de kast aan twee kanten opgesloten wordt. Er zat ook een gekke sprong van 10cm in omdat daar de aanbouw begint.

Bovenin komen nog deurtjes voor de kasten, naast het bureau blijft open voor accessoires.

De bureaukast wordt ook terracotta kleur net zoals de speelkast en de achterwand krijgt stof. Onderstaande lampjes heb ik twee besteld voor boven het bureau.

dinsdag 26 mei 2026 @ 22:47:42 #182
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220894904
Is dit weer een maatwerk kast? Hele mooie lampjes O+ .
Resistance is futile.
pi_220904151
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 22:47 schreef Seven. het volgende:
Is dit weer een maatwerk kast? Hele mooie lampjes O+ .
Haha ja, het bekende recept voor mij inmiddels.😁
pi_221025578
Mooi project — die maatwerkkasten in een grote woonkamer met gietvloer kunnen het hele ruimtegevoel bepalen. Trap naar zolder dicht maken met stootborden klinkt als een slimme stap voor tocht én veiligheid. Ben benieuwd hoe ver jullie inmiddels zijn met de verhuizing en de tegelkeuze bij de trap.
pi_221264375
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 09:13 schreef spellie38 het volgende:
Mooi project — die maatwerkkasten in een grote woonkamer met gietvloer kunnen het hele ruimtegevoel bepalen. Trap naar zolder dicht maken met stootborden klinkt als een slimme stap voor tocht én veiligheid. Ben benieuwd hoe ver jullie inmiddels zijn met de verhuizing en de tegelkeuze bij de trap.
We wonen er inmiddels al een jaar. ;) Maar het klussen gaat lekker traag door tijdgebrek vanwege 2 kleine kinderen, dus dit topic zal de komende jaren nog wel lopen met zo nu en dan een nieuwe post!

Na het keukeneiland in september wil ik de hal gaan aanpakken in dit najaar. Hopelijk kan ik dan in het voorjaar op zolder aan de slag.
pi_221264497
Over het keukeneiland gesproken. In september ga ik deze vervangen. Het huidige eiland ziet er op onderstaande foto nog redelijk uit, maar de fronten zijn verkleurd en op de randen behoorlijk beschadigd. Bovendien vind ik de huidige indeling niet handig en de 23cm hoge plint lelijk. De apparatuur is na 15 jaar ook behoorlijk op dus dat vervangen we dan direct mee. Daarmee kunnen we de afzuigkap laten vervallen en de keuken gasloos maken.

Bestaande keuken:

Ontwerp:

De nieuwe keuken zal een efficiëntere indeling hebben met binnenlades waardoor we ook een barretje kunnen toevoegen. Dat vond ik in ons vorige huis erg prettig en ziet er ook gezelliger uit. De kookplaat is kleiner en schuiven we wat verder uit de hoek. De totale afmetingen van het eiland blijven op een paar cm na gelijk, dat scheelt in het aanpassen van aansluitingen.

De kastjes worden weer van Ikea met mat witte voxtorp fronten, het blad wordt gelijk aan de kastenwand die ik afgelopen jaar vervangen heb. Een 12mm dikke composiet in de kleur Yukon van Silestone met een suede afwerking. De kookplaat wordt een Bora M Pure met recirculatie afzuiging. We twijfelen nog over een matte of glanzende plaat.

Boven de kookplaat op de plek van de afzuigkap zit een centraaldoos dus daar kunnen we extra opbouwspots toevoegen voor de verlichting op het keukeneiland. Daarnaast vervangen we het raam links tussen het eiland en de kastenwand door een buitendeur. Via daar kun je snel in de voortuin komen zonder helemaal door het huis via de voordeur te gaan.

Tot slot voegen we nog kastelementen toe aan de wand die je op het plaatje in het groen ziet. Dat moet ik nog verder uitwerken.

De grootste kwaliteitsverbetering zal zitten in nieuwe apparatuur, een nog steeds strakke maar minder zakelijke uitstraling en betere detaillering. De plint en aansluiting op de muur zijn nu bijvoorbeeld erg grof, dat heb ik nu verfijnder ontworpen.
  dinsdag 7 juli 2026 @ 21:04:52 #187
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221268585
Oeh, mooie ontwikkelingen weer. Heb je ook al een nieuwe nuutendeu gekozen?
Resistance is futile.
pi_221273797
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 21:04 schreef Seven. het volgende:
Oeh, mooie ontwikkelingen weer. Heb je ook al een nieuwe nuutendeu gekozen?
Een nieuwe wat? :+

Edit: Bedoel je buitendeur? Het wordt een nieuwe deur in het bestaande kozijn met dezelfde afmetingen als de huidige (dubbele) achterdeur. Dus glas met een kader van 12cm hout rondom. Dat leek me voor het beeld het meest rustig en maximaal licht.

[ Bericht 17% gewijzigd door archito op 08-07-2026 11:51:36 ]
pi_221276311
Ik experimenteer de laatste tijd redelijk veel met AI om teksten te schrijven maar ook afbeeldingen te bewerken. Een combinatie van klassiek visualiseren (rendering en photoshop) en AI levert best leuke beelden op:

woensdag 8 juli 2026 @ 17:11:52 #190
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221276365
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 17:00 schreef archito het volgende:
Ik experimenteer de laatste tijd redelijk veel met AI om teksten te schrijven maar ook afbeeldingen te bewerken. Een combinatie van klassiek visualiseren (rendering en photoshop) en AI levert best leuke beelden op:

[ afbeelding ]
Sold!
Spoilers!
  woensdag 8 juli 2026 @ 19:35:02 #191
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221277315
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:26 schreef archito het volgende:

[..]
Een nieuwe wat? :+

Edit: Bedoel je buitendeur? Het wordt een nieuwe deur in het bestaande kozijn met dezelfde afmetingen als de huidige (dubbele) achterdeur. Dus glas met een kader van 12cm hout rondom. Dat leek me voor het beeld het meest rustig en maximaal licht.
Och Jezus :') ik moet echt een leesbril :+ . Buitendeur idd.
Resistance is futile.
pi_221295972
Iemand ervaring met ikea vaatwassers of een vaatwasser van een ander merk in een ikea keuken?

Twijfel een beetje welk type we moeten kopen.
De duurdere van ikea krijgen niet persé hele goede reviews.
pi_221297875
En een tweede vraag:

Heeft iemand ervaring met het slopen van een 2cm dik composiet aanrechtblad? Het bestaande eiland is 1,2 bij 3 meter dus mijn plan was dat ding lomp met een moker in stukken slaan.

Maar breekt dat wel door? In mijn krappe planning past niet om op het laatste moment een sloper te zoeken als het niet lukt.
  vrijdag 10 juli 2026 @ 22:11:59 #194
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_221298051
Paar gaatjes in boren op een rijtje en dan moker doet het stuk makkelijker en gecontroleerder bij zulke materialen is mijn ervaring :)
Leuke klus wel!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_221302135
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 22:11 schreef Molo het volgende:
Paar gaatjes in boren op een rijtje en dan moker doet het stuk makkelijker en gecontroleerder bij zulke materialen is mijn ervaring :)
Leuke klus wel!
Dat is nog wel een idee ja!
Heb als achtervang nu ook maar even een aannemer benaderd die veel in ons vorige huis had gedaan. Of hij in september een uurtje tussendoor heeft.😂
  zaterdag 11 juli 2026 @ 22:08:40 #196
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221307118
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 19:33 schreef archito het volgende:
Iemand ervaring met ikea vaatwassers of een vaatwasser van een ander merk in een ikea keuken?

Dik tevreden over onze Ikea vaatwasser. Fijne indeling met besteklade, en hij doet het prima.
Resistance is futile.
  zaterdag 11 juli 2026 @ 22:10:20 #197
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221307162
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 21:56 schreef archito het volgende:
En een tweede vraag:

Heeft iemand ervaring met het slopen van een 2cm dik composiet aanrechtblad? Het bestaande eiland is 1,2 bij 3 meter dus mijn plan was dat ding lomp met een moker in stukken slaan.

Maar breekt dat wel door? In mijn krappe planning past niet om op het laatste moment een sloper te zoeken als het niet lukt.
Is daar ook nog vraag naar op marktplaats?
Resistance is futile.
pi_221311660
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 22:08 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dik tevreden over onze Ikea vaatwasser. Fijne indeling met besteklade, en hij doet het prima.
Welke hebben jullie?
pi_221311662
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 juli 2026 22:10 schreef Seven. het volgende:

[..]
Is daar ook nog vraag naar op marktplaats?
Ik gooi het eiland sowieso nog op Marktplaats 2 weken van tevoren ofzo inderdaad!
pi_221311777
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2026 19:33 schreef archito het volgende:

Neem er één met RVS kuip en een bestek-lade i.p.v. -bak. Voor de rest maakt het niet veel uit; Whirlpool was een rukkwaliteit 20 jaar geleden dan.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 12-07-2026 08:26:01 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')