quote:De gemiddelde prijsstijging van bestaande koopwoningen zette ook in november verder door, constateert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De prijzen lagen 11,9 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder, de grootste stijging in ruim twee jaar. Kopers moesten daardoor vorige maand gemiddeld 461.931 euro neerleggen voor een koopwoning.
Het gehele artikel lees je hier https://www.ad.nl/wonen/k(...)g-zet-door~a711b297/quote:De Nederlandsche Bank (DNB) voorspelde eerder deze maand dat de Nederlandse huizenprijzen volgend jaar en het jaar daarna nog zullen oplopen. Volgens de centrale bank is volgend jaar gemiddeld ongeveer 520.000 euro nodig voor een woning. Aanleiding daarvoor is de flinke loongroei in Nederland, in combinatie met een dalende hypotheekrente en het aanhoudende tekort aan woningen. Die ontwikkelingen leiden waarschijnlijk tot hogere vraagprijzen en nog meer overbiedingen, voorspelt DNB.
Als goed is krijg je een hypotheek gebaseerd op je salaris.quote:Op maandag 23 december 2024 12:54 schreef achtja het volgende:
En straks is het weer de verloren generatie die onder water staat..
Het wachten is wanneer.
Eens maar stijging is niet alleen inflatie natuurlijk. Vraag stijgt ook.quote:Op maandag 23 december 2024 13:26 schreef LXIV het volgende:
De woning blijft dezelfde, de echte waarde is onveranderd.
Wat we zien is ordinaire inflatie, door het onverantwoorde beleid van de ECB.
Of zijn eieren, brood, kaas, koffie, bier etc ook meer ‘waard’ geworden.
Straks gaan ze er nog belasting op heffen ook. Dan verlies je twee keer: 1 keer op de inflatie en daarna op de belasting.
Dit. Door inflatie gecreeerd door ecb-beleid worden lonen verhoogd en kan er meer geleend worden. En omdat het geld vast zit in stenen en niet rondgepompt wordt in het economisch systeem zie je het niet behalve in de huizenprijs zelf. Die wordt niet meeberekend in de inflatie, omdat redenen, dus het bestaat niet op papier. Ideale oplossing om het blikje nog even vooruit te kunnen schoppen.quote:Op maandag 23 december 2024 13:26 schreef LXIV het volgende:
Straks gaan ze er nog belasting op heffen ook. Dan verlies je twee keer: 1 keer op de inflatie en daarna op de belasting.
Cashen, huren en dan hopen op een crash/crisis misschien een optie?quote:Op maandag 23 december 2024 12:47 schreef Nicksanders het volgende:
Lekker hoor binnenkort met mijn bakstenen maar betalen.
Dat dacht ik ook in 2018.quote:Op maandag 23 december 2024 13:54 schreef achtja het volgende:
Reken er maar op dat bij de eerste de beste scheurtjes in Europa wat betreft oorlog de huizen straks helemaal niets meer waard zijn..
Langzaam, dan opeens.
Onverantwoord om nu een huis te kopen.. tenzij je je eigen toekomst wilt verpesten. Blijf lekker huren.
Alleen wijzen naar de ECB is wel heel makkelijk. De Nederlandse overheid heeft hier ook een flinke rol in gespeeld. Namelijk door zich volledig terug te trekken uit de woningmarkt onder Rutte 1 waardoor er in het decennia daarna bijna 200.000 woningen minder zijn gebouwd dan tussen 2000 en 2010. Of door flink wat lucht in de markt te blazen door de jubelton, geen overdrachtsbelasting voor starters en een tweede inkomen meer mee te laten tellen voor een hypotheek.quote:Op maandag 23 december 2024 13:26 schreef LXIV het volgende:
Salarissen groeien wel mee.quote:Op maandag 23 december 2024 13:26 schreef LXIV het volgende:
Heel goed, want als je een beetje door denkt (in de toekomst) zou je heel Nederland vol moeten bouwen.quote:Op maandag 23 december 2024 14:01 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Alleen wijzen naar de ECB is wel heel makkelijk. De Nederlandse overheid heeft hier ook een flinke rol in gespeeld. Namelijk door zich volledig terug te trekken uit de woningmarkt onder Rutte 1 waardoor er in het decennia daarna bijna 200.000 woningen minder zijn gebouwd dan tussen 2000 en 2010. Of door flink wat lucht in de markt te blazen door de jubelton, geen overdrachtsbelasting voor starters en een tweede inkomen meer mee te laten tellen voor een hypotheek.
Precies zoals Rutte heeft beloofd
Bekijk deze YouTube-video
Deze stijging in euro’s als het huis onveranderd blijft is per definitie inflatie. Ook als er een vraag component bij zitquote:Op maandag 23 december 2024 13:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Eens maar stijging is niet alleen inflatie natuurlijk. Vraag stijgt ook.
Allemaal facturen inderdaad. Maar de jubelton wordt afgeschaft en de prijzen stijgen door..quote:Op maandag 23 december 2024 14:01 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Alleen wijzen naar de ECB is wel heel makkelijk. De Nederlandse overheid heeft hier ook een flinke rol in gespeeld. Namelijk door zich volledig terug te trekken uit de woningmarkt onder Rutte 1 waardoor er in het decennia daarna bijna 200.000 woningen minder zijn gebouwd dan tussen 2000 en 2010. Of door flink wat lucht in de markt te blazen door de jubelton, geen overdrachtsbelasting voor starters en een tweede inkomen meer mee te laten tellen voor een hypotheek.
Precies zoals Rutte heeft beloofd
Bekijk deze YouTube-video
Nee niet echt wil niet perse weg waar ik nu zit.quote:Op maandag 23 december 2024 13:53 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Cashen, huren en dan hopen op een crash/crisis misschien een optie?
Niet zo gek vanwege het gigantisch woningtekort dat is veroorzaakt door 12 jaar wanbeleider op dat terrein door kabinetten Rutte.quote:Op maandag 23 december 2024 14:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Allemaal facturen inderdaad. Maar de jubelton wordt afgeschaft en de prijzen stijgen door..
Overwaarde is geen waarde, fantasiewaarde.quote:Op maandag 23 december 2024 14:06 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Nee niet echt wil niet perse weg waar ik nu zit.
Met huren weet je nooit waar je terecht komt.
Daarbij als het niet instort zit je nog jaren in huur.
Heb nu ruim 200-250.000 overwaarde en los nog steeds maandelijks af dus los van de woning stijging groeit de overwaarde ook omdat ik aflos.
Nu een woning met 140 m2 oppervlakte 6 kamers (5 slaap) oprit voor 2 auto's en nog een tuin achterom ook.
Ik zou naar een andere woning kunnen kan meer lenen dan toen ik dit kocht en veel overwaarde.
Maar ik geef liever geen 2000 per maand uit aan hypotheek en ga liever 2x per jaar op vakantie.
Totdat je gaat concurreren op de woningmarkt met starters.quote:Op maandag 23 december 2024 14:07 schreef achtja het volgende:
[..]
Overwaarde is geen waarde, fantasiewaarde.
Doe mij ook zo'n glazen bol.quote:Op maandag 23 december 2024 13:54 schreef achtja het volgende:
Reken er maar op dat bij de eerste de beste scheurtjes in Europa wat betreft oorlog de huizen straks helemaal niets meer waard zijn..
Langzaam, dan opeens.
Onverantwoord om nu een huis te kopen.. tenzij je je eigen toekomst wilt verpesten. Blijf lekker huren.
Klopt ik heb er ook niks aan.quote:Op maandag 23 december 2024 14:07 schreef achtja het volgende:
[..]
Dat is wel de grootste lacher van het jaar. Dat er serieus experts bezig zijn om de fictieve overwaarde te belastenquote:Op maandag 23 december 2024 13:26 schreef LXIV het volgende:
Wakker worden, dat word al gedaan, gemeentebelastingen zijn gebasseerd op WOZ.quote:Op maandag 23 december 2024 14:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is wel de grootste lacher van het jaar. Dat er serieus experts bezig zijn om de fictieve overwaarde te belasten![]()
Als belastingbedrag niet omlaag wordt bijgesteld omdat de waarde van de woning harder stijgt dan de inflatie dan is dat pervers.quote:Op maandag 23 december 2024 14:23 schreef achtja het volgende:
[..]
Wakker worden, dat word al gedaan, gemeentebelastingen zijn gebasseerd op WOZ.
Als straks zo’n situatie zich aandient is de complete economie ingestort en moeten we over op voedselbonnen. Ik maak me er dus niet zo druk over. Overigens sta ik op het punt te verhuizen. Het is een klote tijd daarvoor maar echt niks wijst er op dat dat gaat veranderen.quote:Op maandag 23 december 2024 13:54 schreef achtja het volgende:
Langzaam, dan opeens.
Het inflatiecijfer van 3% klopt gewoon niet..quote:Op maandag 23 december 2024 14:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als belastingbedrag niet omlaag wordt bijgesteld omdat de waarde van de woning harder stijgt dan de inflatie dan is dat pervers.
Hangt er vanaf wat je van plan bent.quote:Op maandag 23 december 2024 14:07 schreef achtja het volgende:
[..]
Huizen en euro's heb je dan weinig meer aan.. hopelijk heb jij je overwaarde dan in Bitcoin omgezet.quote:Op maandag 23 december 2024 14:26 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Als straks zo’n situatie zich aandient is de complete economie ingestort en moeten we over op voedselbonnen. Ik maak me er dus niet zo druk over. Overigens sta ik op het punt te verhuizen. Het is een klote tijd daarvoor maar echt niks wijst er op dat dat gaat veranderen.
Of 't stijgt juist nog veel verder als er aan de randen van europa onrust ontstaat en je flinke vluchtelingen stromen richting NL krijgt.quote:Op maandag 23 december 2024 13:54 schreef achtja het volgende:
Langzaam, dan opeens.
Weer een believerquote:Op maandag 23 december 2024 14:29 schreef achtja het volgende:
[..]
Huizen en euro's heb je dan weinig meer aan.. hopelijk heb jij je overwaarde dan in Bitcoin omgezet.
Believer? Bitcoin is gewoon 1 + 1 = 2 .. dat kun je nou niet echt een geloof noemen.quote:Op maandag 23 december 2024 15:06 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Weer een believer
@:onlogisch
@:wereldgozer
@:Atypisch (rip)
Er word al belasting geheven over de 'overwaarde'.. starters moeten gewoon stoppen met overbieden. Blijf wat langer thuis of neem genoegen met wat minder.quote:Op maandag 23 december 2024 15:08 schreef Confetti het volgende:
Huiseigenaren bezweren iedereen dat de overwaarde volstrekt fictief is en je er echt niks aan hebt.
Ik stel daarom voor om een fictieve fiscale claim van 100% op te leggen op overwaarde. Aamgezien het niets waard is zal die heffing nooit plaatsvinden.
Hoe zit dat eigenlijk met inflatie in een systeem als de euro? Stijgen de prijzen over de hele eurozone hetzelfde is de inflatie overal even groot? En zo nee, hoe kan dat als we wel dezelfde munteenheid hebben.quote:Op maandag 23 december 2024 13:26 schreef LXIV het volgende:
Broodje aap. En heel verstandig om pandjesbazen te gaan spekken.quote:Op maandag 23 december 2024 16:33 schreef Sorella het volgende:
Jippie, wij gaan tussen 1 januari 2025 en 31 juni 2026 ons huis verkopen en dan lekker huren, geen onderhoud meer en gelijkvloers.
Voor manlief huren we een loodsje waar hij zijn motor kan stallen en wat knutselwerk kan doen.
Zoonlief ondersteunen als hij iets wil kopen want als alleenstaande kan dat niet meer tegenwoordig en de rest lekker opmaken.
Waarom die tijdsspanne vragen jullie je nu afnou in 2024 op de vareep heeft het vorige kabinet besloten om de overwaarde van de verkoop van je huis te gaan belasten in box 3 met ingang van 2027 dus tjakka1/3 kan je aftikken naar de regering. Deze regel ligt nu bij de raad van state.
Ik ben gekke gerritje niet, heb 40 jaar krom gelegen voor ons huis, ik ga dat risico niet lopen.
Knap hoor.. geld op je rekening is altijd al Box 3 geweest.. en dat blijft het ook gewoon.quote:Op maandag 23 december 2024 16:33 schreef Sorella het volgende:
Jippie, wij gaan tussen 1 januari 2025 en 31 juni 2026 ons huis verkopen en dan lekker huren, geen onderhoud meer en gelijkvloers.
Voor manlief huren we een loodsje waar hij zijn motor kan stallen en wat knutselwerk kan doen.
Zoonlief ondersteunen als hij iets wil kopen want als alleenstaande kan dat niet meer tegenwoordig en de rest lekker opmaken.
Waarom die tijdsspanne vragen jullie je nu afnou in 2024 op de vareep heeft het vorige kabinet besloten om de overwaarde van de verkoop van je huis te gaan belasten in box 3 met ingang van 2027 dus tjakka1/3 kan je aftikken naar de regering. Deze regel ligt nu bij de raad van state.
Ik ben gekke gerritje niet, heb 40 jaar krom gelegen voor ons huis, ik ga dat risico niet lopen.
Nee, de inflatie is niet overal net veel gestegen. Ook binnen de eurozone is Duitsland weer goed goedkoop gebleven . Zelfs binnen Nederland kan de inflatie verschillen tussen Amsterdam en de achterhoekquote:Op maandag 23 december 2024 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoe zit dat eigenlijk met inflatie in een systeem als de euro? Stijgen de prijzen over de hele eurozone hetzelfde is de inflatie overal even groot? En zo nee, hoe kan dat als we wel dezelfde munteenheid hebben.
Dat is heel simpel. Het hangt er vanaf hoeveel je importeert en exporteert als land, waarvandaan, wat zijn je contracten etc.quote:Op maandag 23 december 2024 16:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Hoe zit dat eigenlijk met inflatie in een systeem als de euro? Stijgen de prijzen over de hele eurozone hetzelfde is de inflatie overal even groot? En zo nee, hoe kan dat als we wel dezelfde munteenheid hebben.
Die huren wel waardoor ook een huurhuis onhaalbaar is voor diegene die niet even 50.000 kan overbieden. Of heb jij nog ergens een losse 50.000 liggen buiten je overwaarde om?quote:Op maandag 23 december 2024 14:07 schreef Hexagon het volgende:
Tja bouwen heeft voor het volk geen prioriteit want boeren zijn heel erg zielig enzo en we moeten er maar asielzoekers uitgooien die geeneens koophuis hebben.
Je kinderen 'opvoeden' in Zeeland, is kindermishandelingquote:Op maandag 23 december 2024 17:05 schreef roos94 het volgende:
Niet voor een appel en een ei een sociale huurwoning hebben in Zeeland met 3 slaapkamers en grote achtertuin in een kindvriendelijke wijk met alle voorzieningen op loopafstand
Liever mn kind opgroeien in Zeeland dan Rotterdam-Zuid waar ik vandaan komquote:Op maandag 23 december 2024 17:06 schreef achtja het volgende:
[..]
Je kinderen 'opvoeden' in Zeeland, is kindermishandeling
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |