Nico987 | maandag 23 december 2024 @ 01:45 |
Ik heb een jaren 30 hoekhuis, niet best geïsoleerd. En omdat mijn spouw is vervuild is isoleren ook geen optie. Afgelopen jaar is mijn gas verbruik flink gestegen, van 1600 kuub naar 2300kuub. Ondanks een nieuwe ketel heeft het houtstook verbod hierbij de stad dus een behoorlijke financiële consequentie. We hebben geen zonnepanelen. Op internet lees geweldige besparingen met een hybride warmte pomp. Een bedrijf rekende voor dat ik dik 900 euro per jaar kan besparen. Ik heb sterk de indruk dat dat is wat ik aan gas bespaar, maar dat ze de hogere electra rekening niet mee wegen. Dus de vraag hoe berekening ik nu hoeveel ik echt kan besparen? | |
stavromulabeta | maandag 23 december 2024 @ 06:06 |
De efficiëntie van een warmtepomp hangt sterk af van de benodigde aanvoertemperatuur voor het verwarmingssysteem. Zonder te weten wat die is, valt daar vrij weinig over te zeggen. Heb je overal vloerverwarming of geboosterde convectoren hangen waardoor je met 35 C aanvoer uit kunt, dan is de behalen winst een stuk groter dan wanneer je alleen maar minimale ribbenradiatoren hebt hangen waar je 90 C-water doorheen moet jassen. Ik vind 2300 m3 trouwens wel heel veel voor een hoekwoning. Is er niet al behoorlijke winst te behalen door bijvoorbeeld selectiever te verwarmen, deuren in de winter dicht te houden of een waterbesparende douchekop te nemen? [ Bericht 12% gewijzigd door stavromulabeta op 23-12-2024 06:19:16 ] | |
koentjuh18 | maandag 23 december 2024 @ 09:22 |
Of 2300 kuub veel is, is alleen te zeggen als we wat meer weten over de woning. Ter referentie: Zelf zit ik op 1350, ook jaren 30 hoekhuis, 180 m2, wel geïsoleerde spouw en alle kamers worden wel verwarmd. De besparing van warmtepomp is idd ook afhankelijk van op welke temperatuur je kunt stoken, heb je dat inzichtelijk? | |
TheFreshPrince | maandag 23 december 2024 @ 09:59 |
Mocht je op een 100% warmtepomp willen overstappen, dan is 2.300m3 per jaar nuttige informatie. Je zou dan op een (2.300 x 8) / 1.650 = 11kW warmtepomp uitkomen om de woning warm te krijgen. Maar dat is wel op voorwaarde dat je afgiftesysteem ook geschikt is voor lagere aanvoertemperaturen (LTV-radiatoren / convectoren / vloerverwarming). Bij een verbruik van 2.300m3 aardgas denk ik vooral eerst aan "isoleren". Daar is de meeste besparing mee te halen. Welke mogelijkheden zie je voor je woning nog om de isolatie te verbeteren? | |
valentijn101 | maandag 23 december 2024 @ 10:11 |
Als het isoleren van de spouwmuur niet kan is het misschien een idee om te kijken naar gevel isolatie. Crepi bv. | |
Isdatzo | maandag 23 december 2024 @ 10:20 |
Hoeveel heb je die houtkachel waar je het over hebt gebruikt, naast de 2300 kuub gas? Tenzij je een subtropisch zwemparadijs runt en niet wil dat de capibara's het koud hebben, wat een dermate hoog verbruik kan verklaren, zou ik eerst investeren in het isoleren van de kiet. | |
Mr_Belvedere | maandag 23 december 2024 @ 10:27 |
Niet dat mijn situatie helemaal hetzelfde is (tussenwoning jaren 70), heb ik wel mega oude radiatoren en buizen door het huis. Maar wel vloerverwarming in de woonkamer. Omdat warmtepomp, etc echt een flinke investering zou zijn, ben ik persoonlijk eerst begonnen te investeren in een Tado systeem waarbij de automatische radiatorknoppen er voor zorgen dat een ruimte alleen maar verwarmd wordt als jij ook wil dat ie verwarmd wordt. Ik heb hier al flink wat mee kunnen besparen tot nu toe. | |
devlinmr | maandag 23 december 2024 @ 11:49 |
Voor hybride 2700 m3 gas pj Nu ongeveer 600 Maaaar 17 Zonnepanelen, volledig geïsoleerd, hr++ ~50% rest gewoon dubbel Alles op minimaal 18C, met Tado. Kamers waar we werken/tv kijken/eten gaan naar 20C indien in gebruik Jaren 30 woning 180 m2 2 personen. Elektriciteit is wel gestegen van 6700 naar 10.000 kWh... Maar er is ook een Tesla bijgekomen. En ja, we stoken ook weleens de houtkachel op s avonds Geen idee of het allemaal goedkoper is geworden tbh teveel variabelen | |
CoolGuy | maandag 23 december 2024 @ 12:46 |
Ik kan TS inhoudelijk niet helpen maar ik heb nu al zeker 5 min de hik van het lachen Als je niet wil dat de capibara's het koud hebben ik stik zowat | |
blomke | maandag 23 december 2024 @ 12:55 |
Hoe ernstig is het en waar zit het? Spouwmuurvervuiling is met enige pijn en moeite, wel te verwijderen. Ook al blijft er wat zitten, isoleren kan dan toch wel? Hoe breed is de spouw?? Wij zitten op 1000 - 1100 m3 na spouw/dak/bodemisolatie en HR ketel in (100 jr oud groot) vrijstaand huis | |
blomke | maandag 23 december 2024 @ 13:23 |
Dat is een schatting en geen nauwkeurige berekening. Een hybride WP, draait bij matige buitentemperaturen en zodra het "wat kouder" wordt komt de gasketel bij. De vraag is uiteraard: bij welke tempraturen komt de gasketel bij en hoe vaak gebeurt dat? Puur schatten. Hoe ziet je huidige warmteafgiftesysteem er uit? | |
Nico987 | maandag 23 december 2024 @ 16:32 |
Het zat op heel veel plekken. En de spouw is maar 3cm dus als we het doen zou dat ook niet gigantisch veel plekken. De isolatie specialist gaf aan dat dit zeker zou zorgen voor lekkage. | |
blomke | maandag 23 december 2024 @ 18:42 |
![]() | |
Hanca | maandag 23 december 2024 @ 20:19 |
Ik weet niet wat er voor jou mogelijk is, maar voor onze kerk ben ik om vergelijkbare redenen en omdat we bijna zeker weten dat er vleermuizen zitten in de muur nu aan het kijken naar isolatie aan de binnenkant van de muur met een voorzetwand. Kost wel een paar cm, dus dan moet je natuurlijk niet te krappe kamers hebben. En je zit eventueel wel met je radiatoren en stopcontacten. Bij een hoekhuis is isoleren wellicht aan de buitenkant ook mogelijk? | |
Nico987 | maandag 23 december 2024 @ 21:48 |
Helaas is de ruimte buiten de woning niet van mij. Dus het zal ooit een voorzetwand worden. Dit kan echter eigenlijk alleen in de woonkamer. Op zolder heb ik die al eens gemaakt. Maar op de tussen verdieping kost dat een volledig verbouwing. | |
Claudia_x | dinsdag 24 december 2024 @ 14:07 |
Mee eens. 2300 m3 klinkt mij erg hoog in de oren, tenzij TS in een kasteel woont. Ben ik ook benieuwd naar, net als het formaat van het huis. | |
Ivo1985 | dinsdag 24 december 2024 @ 16:27 |
2300 is niet heel extreem voor een slecht geïsoleerd huis. Niet zo heel lang geleden was 1500-1600m3 voor een simpele tussenwoning een "normaal" gasverbruik. Onze 2/1-kap uit 1979 (met 7cm spouwmuurisolatie) zat tegen de 2000m³. Er voor TS mogelijk wel veel andere opties dan spouwmuurisolatie. Glas, vloerisolatie, dakisolatie, voorzetwanden (zeker tegen 'blinde' muren vrij eenvoudig zelf te doen). Ventilatie aanpassen naar een WTW systeem. Ons gasverbruik is nu 0,0. Elektriciteitsverbruik voor verwarming en warm water is ongeveer 3300kWh. Het dak moet komende jaren nog eens vervangen (en dan laten we direct goed isoleren) en ventilatie met WTW moeten we ook nog aanleggen. Tegen een aantal grote 'blinde' stukken zijgevel willen we aan de binnenkant nog pir+gips voorzetwanden plaatsen. Ik hoop uiteindelijk op een jaarverbruik voor de warmtepomp tussen 2000 en 2500kWh uit te komen. | |
CoolGuy | dinsdag 24 december 2024 @ 16:50 |
Ik zit NU op dit moment inderdaad op een totaalverbruik voor dit jaar van 1.703 kWh voor verwarming/koelen en 358,64 kWh voor warm water. Dat maakt samen 2.061,64 kWh, met nog een week te gaan tot het jaar om is. Edit: Dat zou dus om het niet koud of warm te hebben, en om te kunnen douchen / in bad te gaan, dit jaar tot nu toe met een gemiddelde van 26,5ct per kWh neerkomen op ¤ 546,33 euro. Aangezien de pomp een COP van 5,06 heeft tot nu toe, over het hele jaar gezien, en ik bereken alleen voor verwarmen wat dat aan warmteproductie is geweest, dan komt dat neer op 8.617,18 kWh aan warmte. Als 1 m3 gas ongeveer 10 kWh warmte is, dan betekent dat dat ik voor verwarmen aan gas was kwijt geweest 861,72 m3, wat, gezien de laagste vaste prijs die ik nu kan vinden voor gas van ¤ 1,28 per m3, neerkomt op ¤1.103 euro. Dat maakt het dus voor verwarming (1703 x 26,5ct) - (1103 euro) = ¤ 651,71 goedkoper. [ Bericht 9% gewijzigd door CoolGuy op 24-12-2024 19:55:49 ] | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 24 december 2024 @ 18:18 |
Dit dus. Gas kostte niets dus maakte het allemaal niet uit. Je zou de gevel al kunnen inblazen met een schuim welke oude isolatie verdringt. Ken de naam nu niet maar een collega heeft het laten doen. Anders worden het voorzetwanden en vloerisolatie met vloerverwarming. Mijn ouders hebben trouwens een airco gehangen in de woonkamer en zelfs met koelen erbij is het een stuk goedkoper dan de CV. Die hoeft alleen aan wanneer het echt koud is om het boven warm te houden en om te douchen. Ik vraag mij trouwens af of een doorstromer icm elektrische radiatoren boven dat niet makkelijker en goedkoper is. Hangen we boven ook nog een airco neer en zijn die radiatoren alleen nodig bij -10. Dan kost het trouwens wel ene godsvermogen maar hoe vaak komt dat voor? | |
Ivo1985 | dinsdag 24 december 2024 @ 20:12 |
Het probleem daarvan is niet direct de kosten op die paar ijskoude dagen, maar wel het beschikbare vermogen van je elektrische aansluiting. En die van de straat/wijk. Op een ijskoude dag doet een woning met warmtepomp al tussen de 2 en 4kW continu (6-12kW warmte afgifte bij een COP van ca 3 op een ijskoude dag). Als je daarvan een groot deel met COP1 wil verwarmen en dan ook nog een doorstroomverwarmer voor warm water en een inductiekookplaat hebt, is de kans dat je 3x25A hoofdzekeringen het niet redden heel behoorlijk. En de leidingen in de straat zijn er ook niet op berekend dat meerdere woningen zulke grote vermogens uit het net trekken. Dus wanneer het bovenstaande bij huis 1 goed gaat en buren uit de straat ongeveer hetzelfde gaan doen, dan zal de volgende winter tijdens een koude dag de elektra kabel uit de straat fikken. | |
CoolGuy | dinsdag 24 december 2024 @ 21:09 |
Het zal dan sinds ik hier woon nog niet ijskoud zijn geweest want 3 of 4 kW continue heb ik hier nog nooit gezien. ![]() | |
Ivo1985 | dinsdag 24 december 2024 @ 22:06 |
Ligt natuurlijk aan het warmteverlies van de woning. Maar bij een woning met het gasverbruik als die van de TS zit je bij flinke kou gewoon aan 11-12kW thermisch. En bij 10 graden vorst doe je het al aardig met een COP iets boven de 3. En zou TS dus een warmtepomp nodig hebben die tegen de 4kW continue verbruikt. Een etmaal met ruim 50 kWh hebben we meegemaakt. In februari 2021. Sneeuwstorm, stevige oostenwind en 's nachts -13 gemeten. En dat was nog bij onze vorige woning met een jaarverbruik (inclusief SWW) van 2200 kWh. De woning met het gasverbruik van TS zal met all-electric warmtepomp en zonder aanvullende isolatie uitkomen op 4500-5000 kWh per jaar. Dan is bij echte kou 100kwh in één etmaal dus niet onrealistisch. Zulke dagen hebben echter niet veel invloed op het gemiddelde jaarlijkse verbruik. Ze komen immers maar zelden voor. Het zijn wel de dagen dat het elektriciteitsnet het sowieso al heel zwaar heeft en je dus mogelijk voor extra problemen zorgt wanneer je er vanuit gaat dat je wel met COP1 kacheltjes kunt bijverwarmen. [ Bericht 6% gewijzigd door Ivo1985 op 24-12-2024 22:13:36 ] | |
blomke | woensdag 25 december 2024 @ 10:11 |
Die kabels zijn beveiligd in het trafo-huisje. Vaak kan ook via een andere route, extra vermogen worden geleverd. Laat onverlet, dat idd al die warmtepompen, dusdanig veel stroom trekken dat je een transportprobleem krijgt. | |
Nico987 | woensdag 25 december 2024 @ 14:07 |
Het gaat om jaren 30 woning van 120m2. Het dak is geïsoleerd aan de binnenzijde met 8cm pir. Toen is een groot deel van de buiten muur met 5cm glaswol geïsoleerd. Niet alles omdat daar de kachelpijp loopt en daarna de cv installatie. Boven is alles hr++ glas. Beneden hebben we een mengeling van het++ en glas uit begin jaren 90 wel allemaal dubbel glas en niet lek. De 2 dingen die we nog kunnen was spouw isolatie wat dus tegenvalt. En vloer isolatie, waarbij ik eigenlijk beton wil, met vloer verwarming. Echter dat is erg kostbaar. De houtenvloer moet dan ook vervangen worden. Dat zou ook het moment zijn om een voorzetwand te plaatsen in de woonkamer. Maar dat kost dan wel veel ruimte in huis. Stucadoor erbij etc. Op de eerste verdieping kan dit eigenlijk niet omdat we dan ook de badkamer moet verbouwen. Ik heb gewone radiatoren. Wel dubbele platen met van die ribben er tussen. Nu dacht ik zou het nog zin hebben om onder het voorraam een groter te plaatsen met 3 platen bijvoorbeeld. Dan wordt het makkelijker om de ruimte op temperatuur te brengen, en kan de cv vaker uit? Of is dat verkeerd gedacht? Ik hoop dat ik zo alle vragen heb beantwoord? | |
blomke | woensdag 25 december 2024 @ 14:25 |
Dat is goed gedacht. Bovendien kan bij een groter VO, de ketelwatertemperatuur omlaag. Allemaal winst. | |
stavromulabeta | woensdag 25 december 2024 @ 14:32 |
Als je dan toch bezig bent, overweeg dan ook even een Jaga Strada Hybrid in plaats van een normale T33. Kost wat meer maar daarmee gaat je warmteafgifte als een tierelier omhoog (vooral bij lagere watertemperaturen is het verschil groot). | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 25 december 2024 @ 14:57 |
Dat zijn redelijke punten. Op 3x 25A kun je 18KW trekken al zit daar iets van 10% rek in. Op de BG hangt een 3,5kw Daikin en dat zouden we boven ook kunnen doen. Stuk of 4 elektrische radiatoren van 750/1000W en we zijn er. Maar dan blijft er niets over om te koken en die plaat trekt ook zo 7Kw. Op het werk hangen we tegenwoordig bij weinig gebruikte personeelsdouches (ik dacht) enkelfasige doorstromers ipv boilers en circulatieleidingen. Scheelt enorm in het stroomverbruik en die halen ook 40 graden. Ik denk dat ik zoiets straks installeer in mijn schuur waar geen heet water naartoe gaat. https://www.boilermarkt.n(...)orstroomboiler-DEM4/ Maar die voor douchewater zijn idd 380v ca 11kw. Probleem is echter het boilervat en niet perse de techniek. | |
Isdatzo | woensdag 25 december 2024 @ 15:13 |
Dat is verkeerd gedacht: radiatoren met een grotere afgifte zorgen niet voor een lager energieverlies van je woning. Het resultaat daarvan is wél dat je met een lagere aanvoertemperatuur kan werken, en dat verbetert het rendement van je CV-ketel. Ook kan je makkelijker overstappen op een verwarmingsbron die op lage temperatuur werkt, zoals een warmtepomp. T33's zijn wat dat betreft natuurlijk beter dan de T22's die je hebt, en convectoren zoals de genoemde Jaga (maar er zijn ook andere merken) zijn nóg beter. Dus als je toch overweegt om radiatoren te vervangen, dan zou ik het meteen goed aanpakken. Als je marktplaats een beetje in de smiezen houdt dan kan je ze vaak ook nog voor weinig op de kop tikken. Maar in jouw geval zou ik toch echt eerst aan de isolatie werken, daarna nadenken over het afgiftesysteem, en vervolgens de verwarmingsbron. | |
phpmystyle | zaterdag 11 januari 2025 @ 18:01 |
Wat wordt bedoeld met "vervuilde" spouw? | |
phpmystyle | zaterdag 11 januari 2025 @ 18:06 |
Ik om op gaslicht uit voor 3000 kwh en 2300 m3 uit op ¤315 Ik vraag mij af of deze heel heisa wel uit kan als je de investeringen meerekent plus het feit dat je toch nog gas zal blijven gebruiken en véél meer kwh. Misschien wordt jouw nieuwe bedrag iets van ¤150 Ik zou het alleen overwegen als je er nog heel lang blijft wonen en/of het ondraaglijk koud zou zijn. Vergeet ook niet dat waarschijnlijk in de toekomst kwh ook omhoog gaat, en salderen verdwijnt. | |
derLudolf | zaterdag 11 januari 2025 @ 22:07 |
Bij m'n ouders met vloer- en gevelisolatie, nieuw HR++ glas krijgt de hybride warmtepomp het niet altijd lekker op temperatuur. Zonder isolatie zou ik er dan denk ik helemaal niet aan beginnen ![]() | |
derLudolf | zaterdag 11 januari 2025 @ 22:13 |
Met zonnepanelen, een extra electrische kachel en een gashaard in de woonkamer kan het niet steeds uit overigens. Tenminste, met de saldering. Heb nog zo gezegd dat het dom is om de slimme meter niet tev weigeren. ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 11 januari 2025 @ 22:29 |
Maar dat is gek, want als de warmtepomp het niet trekt in zo'n hybride opstelling, dan springt de CV-ketel bij. | |
derLudolf | zaterdag 11 januari 2025 @ 22:44 |
Pas als het onder X °C is, dan is de verwarming ook een stuk warmer. Net boven het omslagpunt kan de warmtepomp het met z'n lage temperatuur niet bijhouden. | |
TheFreshPrince | zaterdag 11 januari 2025 @ 22:48 |
Dat omslagpunt is normaal gesproken wel instelbaar. Ik weet natuurlijk niet wat voor afgiftesysteem het is maar als er nog radiatoren aanwezig zijn, kan het zijn dat die het vermogen niet kwijt kunnen bij die lage aanvoertemperatuur. Of hij probeert een te hoge temperatuur te bereiken en het buitendeel bevriest constant en dan wordt het ook niet warm. Door de jaren heen al wat installaties (hybride en standalone) afgesteld die in eerste instantie niet lekker liepen. De installateurs hangen het vaak op met standaardinstellingen en smeren 'm dan zo snel mogelijk ![]() Nachtverlaging uitzetten is trouwens ook nog een tip, anders heeft zo'n warmtepomp 's ochtends veel te veel werk om het weer warm te krijgen. Het is hier altijd 21,5 graden, gewoon niet aankomen ![]() Ik had vroeger wel nachtverlaging op m'n warmtepomp ingesteld maar het bespaart niets. Hij stond 's ochtends zo hard te stampen dat het voordeel van de nacht alweer weg was. [ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-01-2025 22:54:22 ] | |
Mr_Belvedere | maandag 20 januari 2025 @ 13:46 |
Dat mag ook wel voor ¤1000,- per stuk. Niet persoonlijk bedoeld overigens, maar damn, wat heb ik een schijthekel aan websites die geen duidelijke prijzen geven. | |
Isdatzo | maandag 20 januari 2025 @ 14:34 |
Op marktplaats staan er genoeg voor een fractie van het bedrag dat je noemt. | |
mhofstede95 | vrijdag 24 januari 2025 @ 10:58 |
Klopt! Vaak kan je via marktplaats gewoon net geopende zakken of spullen kopen. Stuk goedkoper dan op sommige websites. Denk aan geopende zakken potgrond, laatst ook gewoon afgehaald gratis. Iemand die dat ook graag doet? | |
Gripper | vrijdag 24 januari 2025 @ 11:26 |
Ik zal je ff grofweg mijn cijfers geven, ook al woon ik in een huis uit de jaren 80. Voordat wij er kwamen wonen, verstookten de oude bewoners 215 ¤ per maand, aan gas en elektra samen, en werd het huis met een gewone HR-cv en radiatoren verwarmd. ik kan niet terugvinden welk aandeel ze aan gas, en welk aandeel aan elektra verbruikten, maar laat het eens 2/3 gas en 1/3 elektra zijn. Wij hebben geinvesteerd: -5000 ¤ voor zonnepanelen (dit is na aftrek van de BTW verrekening) -6000 voor een hybride warmtepomp + nieuwe kleine cv ketel. Werkelijke kosten 7.500 en er was een subisidie van 1650 voor de warmtepomp. Verder vloerverwarming geinstalleerd op de BG en boven nieuwe radiatoren, dat was een voorwaarde voor verwarmen met een WP. Kosten ongeveer 5000 alles bij elkaar denk ik. Dus investering: 16k De muren zijn al goed geisoleerd, de vloer zeer goed van onderaf, alleen de beglazing moeten we nog een keer upgraden naar HR++ Onze voorschot maandlasten waren de afgelopen 3 jaar (we wonen er sinds 2021) tussen de 0 en 30¤ per maand, met aan het eind van het jaar vaak zelfs nog een aardige teruggave - we leveren rond de 700-800 kW per jaar terug. Gas verbruiken we amper, 150 kuub per jaar. Alleen voor warmwater en wanneer de CV op hele koude dagen moet bijspringen. Dus als de oude bewoners 7200 aan hun energieleverancier overmaken in 3 jaar tijd, en wij netto rond de 0¤, dan kan je ongeveer beredeneren dat onze investering van 16K ergens na 7 jaar terugverdiend is. |