Je bent een schijnheilige leugenaar. Nu noem je Maria weer de moedergodin. En dan anderen uitschelden en vals beschuldigen...quote:Op woensdag 1 januari 2025 13:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb echt zelden zo'n stel bekrompen geesten bij elkaar gezien. Lees eens iets.
En als ik ingewijd zou willen worden? Dan kan dat.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat wij niet ingewijd zijn tot de mysterieën en dus tot het domme klootjesvolk worden gerekend. Dat dus verdient om te worden misleid.
Zoals ik hierboven al uitgebreid uiteen heb gezet, zijn de figuren in de RKK simpelweg heidense goden met een Christelijke naam. Petrus is de fallische god Jupiter of Osiris, Maria is de vruchtbaarheidsgodin Afrodite of Isis, Jezus is Mithras of Horus, enzovoorts.
Daarom kun je als je een kind wil in de melkgrot poeder met de moedermelk van Maria van de muur schrapen,
dat in een glas water doen en opdrinken, nadat je tot Maria om vruchtbaarheid hebt gebeden.
Het is wat het is.
Helemaal in het begin waren de hele afbeeldingen inderdaad geslachtsdelen, zoals stenen en palen. Later werden ze verfijnder omdat men in het begin nog met stenen werktuigen moest werken, maar door vorderende technologie en de beeldende kunsten werden de godenbeelden steeds verfijnder.
Door de Christelijke moraal werden de expliciete afbeeldingen van geslachtsdelen implicieter.
Ik ben van (Synodaal)-Gereformeerde huize (zeg maar de ARP-kerk, nu CDA). Gelukkig is de gereformeerde kerk opgegaan in de PKN en zijn ze niet meer zo streng als in de jaren 60. Ben geen lid meer, maar ook het geloof is verweven met mijn leven. In mijn jonge jaren had ik veel moeite met het dogmatische van de gereformeerde kerk. In die tijd was er ook nog sprake van hellepreken. De gereformeerde kerk was niet hetzelfde als Gereformeerde Bond (Staphorst), maar bevatte een breed spectrum aan "strengheid". Wij behoorden tot de meest strenge (niets doen op zondag, alles moest in de naam van de heer. Kopen bij de gereformeerde groenteboer en bakker, twee keer per zondag naar de kerk, bidden en bijbellezen bij het eten, bijbelstudie woensdagavond, gereformeerde studieclubs, belijdenis gedaan, etc.). Het krampachtige met seks hadden we eigenlijk niet zo. Simpelweg omdat er nooit over werd gepraat. De voorlichting kreeg ik op school. Wel was het zo dat seks voor het huwelijk bij ons was verboden. Ik heb me er niet aan gehouden (kom maar eens aan met zo'n verhaal bij je niet-gereformeerde vriendin, ook dat mocht niet een partner van niet-gereformeerde huize), ik heb er nooit spijt van gehad. Het "bothert" me totaal niet. Inmiddels is de PKN veel maatschappelijker gericht geworden en is er volledig ruimte voor vrij gedachtengoed en is er geen sprake meer van die bekrompen regels (behalve dan de tien gebodenquote:Op woensdag 1 januari 2025 14:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn relatie tot de RKK is ambivalent; enerzijds een onlosmakelijk onderdeel van mijn identiteit, een voorliefde voor de boodschap van barmhartigheid en werken (niet geloof alleen) en de wijze waarop de kerk mensen heeft geïnspireerd de mooiste kunstwerken te scheppen. Anderzijds struikel ik voortdurend over de starre dogmatische leer, de conservatieve moraal en achterhaalde denkbeelden over vrouwen en homoseksuelen. En wat het misbruikschandaal betreft: de hypocrisie.
Ik hoop nog mee te maken dat die kerk vrouwen tot het ambt toelaat, celibaat afschaft en homo's normaal gaat behandelen.
Ik ben het met je eens dat het allemaal erg knullig is. Het stiekeme, het geheime, het niet-ingewijdenen beschouwen als dommig volk dat je best mag voorliegen en uitbuiten. Deze mensen hebben duidelijk behoefte om zichzelf verheven te voelen, een expressie van de geest waardoor ze zich laten inspireren. Maar knullig of niet knullig, de invloed van deze organisaties op het maatschappelijke, politieke en religieuze leven is enorm en dat maakt ze relevant. Vooral als iemand beweert dat Jezus Christus niet beter of anders is dan de belachelijke penis- en vaginagoden van de heidenen. Of als iemand die goden een Christelijke / Bijbelse naam geeft om mensen op het verkeerde been te zetten en ze alsnog voor hun tyrannieke, uitbuitende organisatie te rekruteren of anderszins eraan te onderwerpen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En als ik ingewijd zou willen worden? Dan kan dat.
Wil ik dat niet? Doe ik het niet.
Dat ziljarden mensen niet eens met symbolen bezig zijn lijkt me voor al die genootschappen ergens nog erger. Zo je best doen op ingenieuze wijze allerlei geheimen een béétje verklappen, en geen hond die interesse heeft.
Zo heb ik Pike ook ervaren. Meneer wil ZO graag geheimen vertellen, maar ook weer niet, want dan is het geen geheim meer, en dus schrijft hij een boek waarin hij 'een klein beetje' ervan vertelt. Het is allemaal zo knullig.
Dat beweert hier niemand, alleen jij beweert dat anderen dat doen en presenteert het vervolgens als feit.quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vooral als iemand beweert dat Jezus Christus niet beter of anders is dan de belachelijke penis- en vaginagoden van de heidenen. Of als iemand die goden een Christelijke / Bijbelse naam geeft om mensen op het verkeerde been te zetten en ze alsnog voor hun tyrannieke, uitbuitende organisatie te rekruteren of anderszins eraan te onderwerpen.
'Geheimenis' oftewel 'mysterie' (Grieks 'mysterion'). Deze mysteriereligies zijn godslasterlijk, duperen massa's mensen en verdienen het om ontmaskerd te worden. Dat poog ik hier te doen.
Het is letterlijk het onderwerp van de eerste video in de OP van dit topic, Etto. Niemand in dit topic heeft het er inderdaad over omdat men liever over allerlei andere zaken dan het topic van het onderwerp keuvelt en met modder gooit, maar de OP gaat precies daar over.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat beweert hier niemand, alleen jij beweert dat anderen dat doen en presenteert het vervolgens als feit.
Weet je waar het op lijkt? Op de wijze waarop de Grieks-Romeinse heidenen in eerste instantie over de 'geheime' en 'enge' club van christenen spraken. Enkele zaken uit mijn hoofd: christenen zouden massale orgies hebben, drinkgelagen en vreetfestijnen, waarbij babies verwekt tijdens die duistere rituelen geofferd werden: men 'dronk hun bloed', zoals het heette.
Goed leesvoer daarover:
https://vialogue.wordpres(...)m-reflections-notes/
Frappant is dat niet veel later, toen de christenen het voor het zeggen kregen, zij PRECIES DEZELFDE orgies, offers en uitspattingen aan de gnostici toedichten (zie o.a. Irenaeus) én aan de overwonnen heidenen. Eén op één de gelijke afschuwelijke verhalen over wat zij allemaal zouden uitspoken.
Maar goed, als jij het als missie hebt om eenieder die niet tot jouw kerk behoort te wijzen op het 'feit' dat ze een falluscultus aanhangen, wens ik je alle succes.
Ik heb het niet over die video, ik heb het over jouw interpretatie van religies.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is letterlijk het onderwerp van de video in de OP van dit topic, Etto. Niemand in dit topic heeft het er inderdaad over omdat men liever over allerlei andere zaken keuvelt hier, maar de OP gaat precies daar over.
Ja, natuurlijk. Met zoals altijd een esoterische en exoterische leer. Dus niet per se expliciet, net zoals de RKK.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb het niet over die video, ik heb het over jouw interpretatie van religies.
Want afgezien van de RKK, zijn boeddhisme, hindoeisme, islam eigenlijk ook allemaal verkapte vruchtbaarheids- en mysteriecultussen?
Allemaal?quote:
Jezus heeft geen twee of meer verschillende religies gesticht, of wel?quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Allemaal?
Shinto? Jaïnisme? Wotanisme? Zoroastrianisme?
Allemaal eigenlijk Babylonische heroplevingen?
Uhm nee...quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus heeft geen twee of meer verschillende religies gesticht, of wel?
Kan God meerdere religies stichten die elkaar tegenspreken en tegelijkertijd waarachtig zijn? Ik denk het hiet.
Met een beetje zoeken kom je altijd dezelfde soort doctrines en praktijken tegen, voornamelijk gericht op mystieke eenheid met god, en de onsterfelijkheid van de ziel/reïncarnatie.
O mijn lieve God. Ali kletst nu over de beginselen van 'het ware geloof.'quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus heeft geen twee of meer verschillende religies gesticht, of wel?
Kan God meerdere religies stichten die elkaar tegenspreken en tegelijkertijd waarachtig zijn? Ik denk het hiet.
Met een beetje zoeken kom je altijd dezelfde soort doctrines en praktijken tegen, voornamelijk gericht op mystieke eenheid met god en de onsterfelijkheid van de ziel/reïncarnatie. Zelfde ideeën, zelfde inspiratiebronnen.
Hoewel er allerlei problemen zijn met veel gereformeerde stromingen, vinden die hun oorsprong in de geschriften en is dat hun voornaamste inspiratiebron. Desondanks zijn veel van deze stromingen in meer of mindere mate vervuild door Rooms-Katholieke tradities en ideeën die hun stichters en volgelingen al lang volgden, of door de latere invloed van de Roomse kerk op deze protestantste bewegingen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 18:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm nee...
Maar voor een Oud-Gereformeerde is jouw religie niet de correcte versie van het christendom... Overigens is oud-gereformeerd en orgies en uitspattingen al helemaal een link die ik niet snel leg. Maar kennelijk zijn ze ook in Staphorst eigenlijk een vruchtbaarheidscultus aan het vieren.
Net als dat het is voor Oosters-Orthodoxen en Katholieken.quote:Op woensdag 1 januari 2025 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoewel er allerlei problemen zijn met veel gereformeerde stromingen, vinden die hun oorsprong in de geschriften en is dat hun voornaamste inspiratiebron.
De orthodoxe kerk lijkt in veel opzichten sterk op het Rooms Katholicisme. Ook zij hebben een meer mystieke benadering van het geloof, Maria-verering, heiligen, iconen, fantastische verhalen (fabeltjes zou ik zeggen), enzovoorts. Het voornaamste verschil is dat ze de autoriteit van Rome niet erkennen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Net als dat het is voor Oosters-Orthodoxen en Katholieken.
En alle erkennen ze Jezus als God en Verlosser.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De orthodoxe kerk lijkt in veel opzichten sterk op het Rooms Katholicisme. Ook zij hebben een meer mystieke benadering van het geloof, Maria-verering, enzovoorts. Het voornaamste verschil is dat ze de autoriteit van Rome niet erkennen.
En onderwijzen hun volgelingen vervolgens heel andere dingen dan wat Jezus en de apostelen in de schriften leerden. Lip service heet dat.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En alle erkennen ze Jezus als God en Verlosser.
Niet echt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En onderwijzen hun volgelingen vervolgens heel andere dingen dan wat Jezus en de apostelen in de schriften leerden. Lip service heet dat.
Al deze zaken zijn hun eigen topic waard. Ik ga daar nu dus ook niet verder op in.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt.
Erfzonde: check
Noodzaak tot verlossing: check
Verlossing enkel mogelijk door het offer van Jezus: check
Geloven in dat offer voorwaardelijk voor vergeving: check
Verrijzenis van de doden: check
Laatste Oordeel: check
Je bedoelt de essentie van het christendom zoals dat gewoon de basis vormt voor de OO en RK kerken?quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Al deze zaken zijn hun eigen topic waard. Ik ga daar nu dus ook niet verder op in.
Nee, specifieke doctrines waar verschillende kerken veel verschillende invullingen aan geven, waar heel veel over geschreven is en over te schrijven valt, en die buiten de scope van dit topic vallen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt de essentie van het christendom zoals dat gewoon de basis vormt voor de OO en RK kerken?
Typisch.
Doctrines die alle herleiden tot Christus als het fundament. Haal Christus weg en de doctrines verdwijnen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, specifieke doctrines waar verschillende kerken veel verschillende invullingen aan geven, waar heel veel over geschreven is en over te schrijven valt, en die buiten de scope van dit topic vallen.
De naam 'Christus' gebruiken is niet relevant als je hem vervolgens compleet ondermijnt met godslasterlijke doctrines waarbij zondige mannen Zijn plaats innemen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Doctrines die alle herleiden tot Christus als het fundament. Haal Christus weg en de doctrines verdwijnen.
Het niet eens zijn met doctrines is één, kerken verwijten de hoerige nazaten van Babylon te zijn is van een geheel andere, iets giftigere orde.
Dat doen ze dan ook niet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De naam 'Christus' gebruiken is niet relevant als je hem vervolgens compleet ondermijnt met godslasterlijke doctrines waarbij zondige mannen zijn plaats innemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |