Welk kapitaal?quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Toch lang niet het gehele kapitaal?!
Dat is niet de categorie die in een huurwoning zit meestal.quote:En het kan evengoed in die Audi A3 gestoken worden. Keuzes.
[..]
In 30 jaar hoor je tegenwoordig de hypotheek te hebben afbetaald.quote:Moet je wel tijd van leven (en de conjunctuur mee) hebben.
Of als dat familielid dat aan je geeft.quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Op het moment dat dat familielid overlijdt wel.
Bij koopwoning kan er ook liquide middelen zijn.quote:Op dinsdag 17 december 2024 07:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Bij huren kunnen er liquide middelen geërft worden die ook direct gebruikt kunnen worden om de erfbelasting mee te betalen.
[..]
Dat is wel slim inderdaad. Dank je!quote:Op dinsdag 17 december 2024 06:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geld aan je kinderen schenken is natuurlijk ook eigen keuze.
Je kinderen een goede start gunnen is inderdaad een goede reden.
Het artikel claimt dat dat relatief weinig wordt gedaan. Het meeste geld wordt vlak voor de deadline van 40 jaar geschonken.
De jubelton bleek volgens mij prijsopdrijvend te werken.
Overigens kunnen ouders hun kinderen nog steeds helpen.
Je mag jaarlijks tot 6000+ schenken aan je kinderen.
En je mag ze geld lenen.
Leen je kind die 40.000 euro en schenk elk jaar de rente terug.
quote:Op dinsdag 17 december 2024 10:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb liever dat er belasting betaald wordt over geld dat mensen ontvangen zonder daar ook maar enige tegenprestatie voor te leveren, dan dat die belasting ergens anders vandaan moet komen. Zonder erf- en schenkbelasting maak je het binnen families oppotten van vermogen nog aantrekkelijker en wordt de balans tussen vermogende families en arme sloebers binnen no-time nog veel schever getrokken.
Denk je dat ik jaloers ben?quote:
Dat is maar zeer de vraag.quote:De familie heeft uiteraard wél een prestatie geleverd om het op te bouwen.
Van dit ludovicoiaans kan ik geen chocola maken. Wat is er 'dubbelop'?quote:Belasting heffen over iets wat NIET additioneel iets toevoegd, is netto interen op vermogen per die transactie.
Dubbelop.
Afgunst.quote:
Oh ok, nou, we gaan aannemen dat het uit de gouden eeuw komt en verdient is met slavenhandel, now what.quote:
Reeds belast bij winst / arbeid, nu, nogmaals, door die vruchten die toen zijn gegenereerd, nogmaals te belasten.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:29 schreef Isdatzo het volgende:
Van dit ludovicoiaans kan ik geen chocola maken. Wat is er 'dubbelop'?
Als je zelf een hele boel geld zou erven, kan het niet dat je voor deze regel bent.quote:
Hoe profiteert 'iedereen' van opgepot vermogen? En is dat méér dan er geprofiteerd zou worden van elders mindere of lagere heffingen?quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:26 schreef ludovico het volgende:
Oppotten van vermogen = vermogen opbouwen = waarde toevoegen voor de baten van toekomstige generaties = onze welvaart jonge. Daar profiteert iedereen van, maar het is blijkbaar nooit genoeg, al zijn alle baten van het opgebouwde kapitaal nog zo hoog, dan nog heeft degene die het niet heeft opgebouwd er een tekort aan.
Hoe profiteer jij van een gebouwde brug, wegen, overheidsgebouwen, infrastructuur?quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:31 schreef Isdatzo het volgende:
Hoe profiteert 'iedereen' van opgepot vermogen? En is dat méér dan er geprofiteerd zou worden van elders mindere of lagere heffingen?
Nee. Maar ook niemand vindt het leuk om loonheffing af te dragen of BTW te betalen. Je punt?quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:31 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Als je zelf een hele boel geld zou erven, kan het niet dat je voor deze regel bent.
Niemand vindt het leuk om tonnen aan de overheid af te dragen, of wel dan?
Mijn punt is dat je aan de andere kant staat en je daarom een andere mening hebt.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee. Maar ook niemand vindt het leuk om loonheffing af te dragen of BTW te betalen. Je punt?
Zou een mooie boel worden wanneer mensen alleen doen wat ze 'leuk' vinden.
Afgunst? Haha. Maak je om mij maar geen zorgen hoor, ik heb m'n schaapjes al een tijdje op het droge. Snap ook niet zo goed hoe mijn persoonlijke situatie van belang is in deze discussie.quote:
quote:[..]
Oh ok, nou, we gaan aannemen dat het uit de gouden eeuw komt en verdient is met slavenhandel, now what.
Hoe is dit een argument? Over elke euro is sowieso al talloze malen belasting afgedragen. Wat maakt het dan bij erf- of schenkbelasting ineens een probleem?quote:[..]
Reeds belast bij winst / arbeid, nu, nogmaals, door die vruchten die toen zijn gegenereerd, nogmaals te belasten.
En ja, dat werkt ook zo bij de BTW in theorie zou die ook onnodig moeten zijn.
Dat zie je helemaal fout, maar belangrijker: het is allemaal geen inhoudelijk punt.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:35 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Mijn punt is dat je aan de andere kant staat en je daarom een andere mening hebt.
Er wordt al een hoop afgedragen over erven aan de staat. Als je vindt dat dat nog verder omhoog moet, zit je niet in een positie dat je veel gaat erven lijkt mij zo.
Ah ja, jij gaat bepalen wat wel en niet inhoudelijk is.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat zie je helemaal fout, maar belangrijker: het is allemaal geen inhoudelijk argument.
Het gaat allemaal om geld dat zogezegd is komen aanwaaien, maar er is natuurlijk gewoon veelal hard voor gewerkt in voorgaande generaties.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:38 schreef Isdatzo het volgende:
Afgunst? Haha. Maak je om mij maar geen zorgen hoor, ik heb m'n schaapjes al een tijdje op het droge. Snap ook niet zo goed hoe mijn persoonlijke situatie van belang is in deze discussie.
quote:
quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:29 schreef Isdatzo het volgende:
Dat is maar zeer de vraag.quote:De familie heeft uiteraard wél een prestatie geleverd om het op te bouwen.
Omdat er netto niks wordt toegevoegd. Mensen teren in op vermogen a.d.h.v. die transactie.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:38 schreef Isdatzo het volgende:
Hoe is dit een argument? Over elke euro is sowieso al talloze malen belasting afgedragen. Wat maakt het dan bij erf- of schenkbelasting ineens een probleem?
Dan had hij maar bij Ingrid moeten blijven. Nu gaat alles wat er over blijft op aan alimentatie.quote:Op maandag 16 december 2024 20:17 schreef halfway het volgende:
[..]
Henk en Ria hebben over het algemeen niet veel te schenken.
Nee hoor, je hebt geen gelijk. Maar als je niet tot meer in staat bent dan verzinsels over mijn persoonlijke situatie aandragen omdat je inhoudelijk niks in te brengen hebt dan houdt het vrij snel op natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:40 schreef SugeLucky het volgende:
[..]
Ah ja, jij gaat bepalen wat wel en niet inhoudelijk is.
Ik heb gewoon gelijk en natuurlijk geef je dat niet toe, stel je voor.
Of dat wel of niet zo is maakt weinig uit toch? Diegene die het ontvangt heeft er in elk geval niet hard voor hoeven werken. En belastingen moeten ergens vandaan komen hè.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het gaat allemaal om geld dat zogezegd is komen aanwaaien, maar er is natuurlijk gewoon veelal hard voor gewerkt in voorgaande generaties.
Als het je tonnen/miljoenen zou gaan kosten, zou je hier simpelweg niet voor zijn.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee hoor, je hebt geen gelijk. Maar als je niet tot meer in staat bent dan verzinsels over mijn persoonlijke situatie aandragen omdat je inhoudelijk niks in te brengen hebt dan houdt het vrij snel op natuurlijk.
Mensen werken niet alleen om geld zélf uit te geven, maar ook dat soms anderen dat van hen mogen doen, en willen geld nalaten bij bijvoorbeeld kinderen.quote:Op dinsdag 17 december 2024 13:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Of dat wel of niet zo is maakt weinig uit toch? Diegene die het ontvangt heeft er in elk geval niet hard voor hoeven werken.
Bitcoin :pquote:Op dinsdag 17 december 2024 13:48 schreef capricia het volgende:
Ik vind eigenlijk dat ik indirect via de inflatie wel genoeg belasting betaald heb.
Mijn spaargeld is steeds minder waard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |