abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 december 2024 @ 13:49:54 #226
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215897359
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 13:47 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mensen werken niet alleen om geld zélf uit te geven, maar ook dat soms anderen dat van hen mogen doen, en willen geld nalaten bij bijvoorbeeld kinderen.

Zodoende wordt er ook over meerdere generaties wat opgebouwd, ipv aan het einde van de levenscycli afgebroken.
Volgens mij is er niemand die stelt dat de erf- en schenkbelasting naar 100% moet, dus je kan prima geld nalaten aan de volgende generatie. Waarom dat allemaal volledig vrijgesteld zou moeten zijn van belasting is mij nog niet zo duidelijk.
Huilen dan.
pi_215897363
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2024 13:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Volgens mij is er niemand die stelt dat de erf- en schenkbelasting naar 100% moet, dus je kan prima geld nalaten aan de volgende generatie. Waarom dat allemaal volledig vrijgesteld zou moeten zijn van belasting is mij nog niet zo duidelijk.
Op macro-niveau doet het niks, de verschillen ontstaan door generatieverschillen, als het zou draaien om herverdeling / andere verdeling van lasten op de inwoners.

Maak je het hoger en hoger is verbrassen beter en beter t.o.v. nalaten aan de volgende generatie.

En het onrechtvaardige komt ook echt doordat het een verlieslatende transactie is.
Je begint op 100% en eindigt met minder.

Zelfs goederen die 121% kosten door de BTW zijn voor de consument winstgevend, het goed is meer waard dan het geld wat ze eraan uitgeven.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 17 december 2024 @ 13:50:45 #228
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215897367
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2024 20:11 schreef Vincent_student het volgende:
Prachtig. Wilders is de grootste geworden en naait nu zijn stemmers aan alle kanten. :D
Wat een onzin, de Wilders stemmers zijn doorgaans niet de mensen die dergelijke bedragen over hebben om te schenken/geschonken te krijgen..
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_215897376
Er zijn 2 zekerheden in het leven; dood en belastingen.
  Moderator dinsdag 17 december 2024 @ 13:51:40 #230
236264 crew  capricia
pi_215897379
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 13:50 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Wat een onzin, de Wilders stemmers zijn doorgaans niet de mensen die dergelijke bedragen over hebben om te schenken/geschonken te krijgen..
Wilders stemmers hebben geen eigen woning?
Dat lijkt me een vooroordeel.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 17 december 2024 @ 13:56:25 #231
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215897428
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 13:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat zeg ik niet.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_215897444
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 13:51 schreef capricia het volgende:

[..]
Want je moet een eigen woning hebben om spaargeld te hebben?
Dat lijkt me pas een vooroordeel.
  dinsdag 17 december 2024 @ 13:58:30 #233
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_215897448
Ik denk dat de gemiddelde Wilders-stemmer wel iets anders is dan de gemiddelde Wilders-stemmer van 10 jaar geleden.
  dinsdag 17 december 2024 @ 14:00:23 #234
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_215897465
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 13:58 schreef SugeLucky het volgende:
Ik denk dat de gemiddelde Wilders-stemmer wel iets anders is dan de gemiddelde Wilders-stemmer van 10 jaar geleden.
Klopt, ze zijn 10 jaar ouder
  dinsdag 17 december 2024 @ 14:00:57 #235
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215897470
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 13:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Op macro-niveau doet het niks, de verschillen ontstaan door generatieverschillen, als het zou draaien om herverdeling / andere verdeling van lasten op de inwoners.

Maak je het hoger en hoger is verbrassen beter en beter t.o.v. nalaten aan de volgende generatie.

En het onrechtvaardige komt ook echt doordat het een verlieslatende transactie is.
Je begint op 100% en eindigt met minder.

Zelfs goederen die 121% kosten door de BTW zijn voor de consument winstgevend, het goed is meer waard dan het geld wat ze eraan uitgeven.
Hoezo verbrassen? Je zegt eerder in dit topic zelf dat het helemaal niet uitmaakt waar het belastinggeld vandaan komt.
Huilen dan.
pi_215897481
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoezo verbrassen? Je zegt eerder in dit topic zelf dat het helemaal niet uitmaakt waar het belastinggeld vandaan komt.
Ik weet niet waar je het over hebt. En in welke context dat zou zijn gezegd.
Stel je gooit erfbelasting op 100% is het hebben van een eigen woning totale nonsense. Maar er zullen weinig mensen overblijven die erin willen investeren, allicht een beetje via bedrijven ofzo, kun je kort wat rente op vangen.... Rentes zullen wel hoog worden want spaarzaamheid wordt erg laag. Vraag me af in welk type woningen we dan gaan wonen en inderdaad wat dat wel niet doet tegen de welvaart.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 17 december 2024 @ 14:02:52 #237
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215897494
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik weet niet waar je het over hebt. En in welke context dat zou zijn gezegd.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 00:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is een zero sum game.

Stel je stelt uit, zal de belastingdienst minder inkomsten hebben en alsnog meer belasting heffen op box 1.

Tis dat er een waterhoofd oud geld bestaat op dit moment waar ze dan uit kunnen graaien... Anders zou het netto effect echt 0 zijn.
Huilen dan.
pi_215897538
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:02 schreef Isdatzo het volgende:
Dat is een zero sum game.

Stel je stelt uit, zal de belastingdienst minder inkomsten hebben en alsnog meer belasting heffen op box 1.

Tis dat er een waterhoofd oud geld bestaat op dit moment waar ze dan uit kunnen graaien... Anders zou het netto effect echt 0 zijn.
Defacto zou je erfbelasting kunnen zien als een uitgestelde belasting op inkomen, als dat de enige twee zaken zijn die je belast.

Via erfbelasting is het dan uitgestelde belasting.
Maar de belastingdienst heeft NU geld nodig, dus uitstellen werkt niet, op macro niveau moet het gewoon een sluitende begroting worden.

Het is tevens zero-sum omdat het geld van A (familie) wordt verplaatst naar B (staat).
  dinsdag 17 december 2024 @ 14:07:11 #239
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215897543
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Defacto zou je erfbelasting kunnen zien als een uitgestelde belasting op inkomen, als dat de enige twee zaken zijn die je belast.

Via erfbelasting is het dan uitgestelde belasting.
Maar de belastingdienst heeft NU geld nodig, dus uitstellen werkt niet, op macro niveau moet het gewoon een sluitende begroting worden.

Het is tevens zero-sum omdat het geld van A (familie) wordt verplaatst naar B (staat).
Dus welk probleem ontstaat er concreet door het belasten van schenkingen of erfenissen?
Huilen dan.
pi_215897555
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dus welk probleem ontstaat er concreet door het belasten van schenkingen of erfenissen?
Dat het op macro niveau niks doet, de belasting nu blijft hetzelfde.

Dat het in het optiek van problemen voor de volgende generatie wel wat doet, omdat er een fiscale claim ontstaat en niet iedereen even rationeel omgaat met die claim/ cq de waarde opzij zet voor de volgende generatie om de erfbelasting te betalen.

En de toekomst is niet perfect in te kleuren.. Zie casus Monkyyy.... Dat vind ik gewoon onwenselijke zaken.
Daarnaast is het geen winstgevende transactie, maar puur verlieslatend, de overheid deelt dan ook niet mee in baten maar zorgt voor een puur verlies.
  dinsdag 17 december 2024 @ 14:14:29 #241
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215897615
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat het op macro niveau niks doet, de belasting nu blijft hetzelfde.

Dat het in het optiek van problemen voor de volgende generatie wel wat doet, omdat er een fiscale claim ontstaat en niet iedereen even rationeel omgaat met die claim/ cq de waarde opzij zet voor de volgende generatie om de erfbelasting te betalen.
Maar wat is dan het grote probleem?
quote:
En de toekomst is niet perfect in te kleuren.. Zie casus Monkyyy.... Dat vind ik gewoon onwenselijke zaken.
Daarnaast is het geen winstgevende transactie, maar puur verlieslatend, de overheid deelt dan ook niet mee in baten maar zorgt voor een puur verlies.
Wat is daar precies zo onwenselijk aan? Ik zie het probleem echt niet. In het voorbeeld dat je aanhaalt heeft hij/zij netto zo'n anderhalf miljoen bijgeschreven gekregen zonder daarvoor enige prestatie te hoeven leveren.
Huilen dan.
  dinsdag 17 december 2024 @ 14:18:20 #242
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_215897659
Je bent ondertussen gewoon genaaid als alleenstaande huurder met studieschuld zonder rijke ouders.

Leuk wel
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_215897664
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:14 schreef Isdatzo het volgende:
Maar wat is dan het grote probleem?
Dat die claim zorgt voor verdwongen verkoop bijvoorbeeld, met kapitaal met emotionele waarde.
pi_215897675
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:14 schreef Isdatzo het volgende:
Wat is daar precies zo onwenselijk aan? Ik zie het probleem echt niet. In het voorbeeld dat je aanhaalt heeft hij/zij netto zo'n anderhalf miljoen bijgeschreven gekregen zonder daarvoor enige prestatie te hoeven leveren.
Niet iedereen is zo koud als jij.
  dinsdag 17 december 2024 @ 14:19:27 #245
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_215897679
Dan kan de hypotheekrente er ook wel af
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  dinsdag 17 december 2024 @ 14:22:16 #246
406944 SugeLucky
pi_215897709
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:18 schreef ieniminimuis het volgende:
Je bent ondertussen gewoon genaaid als alleenstaande huurder met studieschuld zonder rijke ouders.

Leuk wel
Zoek een partner en begin op een klein kutflatje zoals veel mensen dat doen.
  Moderator dinsdag 17 december 2024 @ 14:27:28 #247
236264 crew  capricia
pi_215897761
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:18 schreef ieniminimuis het volgende:

Leuk wel
En die tweedeling groeit alleen maar harder.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215897809
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:27 schreef capricia het volgende:

[..]
En die tweedeling groeit alleen maar harder.
Voor niets komt de zon op.

De staat gooit een gewicht op onze schouders via regeldruk, we hebben vergrijzing, en hogere duurzaamheidseisen... Tegelijkertijd vanwege die regels mag er weer nergens gebouwd worden en dan gooi je er nog massa-immigratie bovenop ook als kersje op de taart.

Wat dacht je dan?

Oplossingen:
Bouwen
Geen immigratie.
Minder regeldruk
Pragmatischer omgaan met het duurzaamheidsvraagstuk.
pi_215897890
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:30 schreef ludovico het volgende:
Voor niets komt de zon op.
Tenzij je ouders sterven en er even wat miljoentjes je kant op vallen waardoor je in met pensioen zou kunnen, uiteraard. Dan is het ineens oh-zo-oneerlijk als je wat belasting zou moeten betalen.
  dinsdag 17 december 2024 @ 14:45:50 #250
406944 SugeLucky
pi_215897942
quote:
81s.gif Op dinsdag 17 december 2024 14:41 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Tenzij je ouders sterven en er even wat miljoentjes je kant op vallen waardoor je in met pensioen zou kunnen, uiteraard. Dan is het ineens oh-zo-oneerlijk als je wat belasting zou moeten betalen.
Ja, stel je voor dat er mensen zijn die een voordeel zouden hebben ten opzichte van jou.
Zo oneerlijk!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')