Of je begrijpt me gewoon verkeerd natuurlijk. Met 'normaal functioneren' als ik met familie ben, bedoel ik dat ik mee wil kunnen eten en gewoon gezellig meedoen. Dat is het enige wat ik natuurlijk niet kan tijdens vasten. Ik zeg toch duidelijk dat ik graag kook voor m'n familie. Dan eet ik natuurlijk ook graag mee.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf gewoon keihard tegen in die post .
Je zegt twee tegenstrijdige dingen. Namelijk initieel dat je normaal functioneerde tijdens het vasten maar vervolgens dat je wel even wil stoppen om weer normaal te kunnen functioneren als je fam over de vloer komt en dat je slecht sliep.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Of je begrijpt me gewoon verkeerd natuurlijk.
Met 'normaal' in de context van met familie zijn, koken en verjaardagen bedoel ik natuurlijk eten. Want als je vast, eet je niet. Dat is niet 'normaal'.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Je zegt twee tegenstrijdige dingen. Namelijk initieel dat je normaal functioneerde tijdens het vasten maar vervolgens dat je wel even wil stoppen om weer normaal te kunnen functioneren als je fam over de vloer komt en dat je slecht sliep.
Dan functioneerde je dus niet normaal anders hoefde je niet te stoppen.
Als je in beginsel een normaal bmi hebt en maanden louter water drinkt en verder een normaal levenspatroon blijft aanhouden, dus met voldoende lichamelijke inspanning, arbeid etc ga je er vanzelf uit zien als iemand in een concentratiekamp c.q. levend skelet. Dit is namelijk precies wat die mensen is overkomen. Je lichaam gaat al je vetreserves verbranden tot er letterlijk alleen wat bot en spiermassa over is.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Met 'normaal' in de context van met familie zijn, koken en verjaardagen bedoel ik natuurlijk eten. Want als je vast, eet je niet. Dat is niet 'normaal'.
Verder slaap je minder als je vast, dat is normaal. Maar ik vond het storend worden.
Ik zei dat ik 'praktisch normaal' functioneer. Daarmee bedoel ik afgezien van de normale aspecten van het vasten. Dat je niet eet en minder slaapt, dus.
In tegenstelling tot wat sommige mensen hier beweren dat je doodgaat, er als een concentratiekampoverlevende uit gaat zien en dat het slecht voor je is.
Na maanden ja. Niet na een paar weken.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Als je in beginsel een normaal bmi hebt en maanden louter water drinkt en verder een normaal levenspatroon blijft aanhouden, dus met voldoende lichamelijke inspanning, arbeid etc ga je er vanzelf uit zien als iemand in een concentratiekamp c.q. levend skelet. Dit is namelijk precies wat die mensen is overkomen. Je lichaam gaat al je vetreserves verbranden tot er letterlijk alleen wat bot en spiermassa over is.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Knap dat je het zolang hebt kunnen volhouden en fijn dat je weer kunt eten. Ik blijf het indrukwekkend vinden dat mensen zolang kunnen vasten en dan tijdens het vasten ook nog normaal blijven functioneren.quote:Op zondag 15 juni 2025 16:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vandaag dag 25 en ik heb besloten te stoppen.
Reden is dat ik de laatste week niet veel slaap en dat begint een beetje storend te worden overdag tijdens het werken. Ook heb ik voor mezelf een punt bereikt dat het goed genoeg is geweest wat betreft doelen die ik wilde bereiken. Volgende week ook familiebezoek met verjaardag en dergelijke en dan wil ik ook gewoon normaal functioneren, ook omdat ik graag voor m'n familie kook.
Fysiek gaat alles prima. Ik ben niet misselijk of ziek geweest en functioneerde praktisch normaal. Het enige waar ik last van had is een wat droge mond, maar daar kun je bijna niets aan doen helaas. Wel hielp het als ik wat zout in m'n water deed, zoals hierboven al genoemd. Maar dat droge gevoel hou je toch door de ketose.
Ik neem wat groene thee omdat dat goed is voor je darmen nadat je hebt gevast (tijdens vasten ook trouwens).
Verder eet ik nu groentensoep (alleen de bouillon vandaag) en die smaakt goddelijk.
Ik weet niet hoeveel ik ben afgevallen want ik heb geen weegschaal, maar het is aardig wat. Een deel zal ongetwijfeld terugkomen omdat dat je na het vasten weer water opneemt dat je bent verloren, maar ik blijf bewegen en sporten dus ik hoop het afvallen verder door te kunnen zetten.
Door het gewichtsverlies heb ik geen slaapapneu meer. Dat is iets waar ik ontzettend blij mee ben, omdat ik het zelf heel erg vond dat ik dat had gekregen. Ik was niet superzwaar, maar omdat ik sowieso nauwe luchtwegen in/achter mijn neus lijk te hebben, had ik dat ontwikkeld zonder dat lange tijd te weten.
Tijdens het vasten ben ik blijven bewegen en ik ben zelf verbaasd hoe goed dat ging, hoeveel energie ik eigenlijk had. Dat heb ik in de drie keren daarvoor eigenlijk niet zo gehad.
Kortom: na 25 dagen vasten op alleen water, zout, multivitaminen en een beetje citroensap, ben ik nog steeds in leven, zie ik er goed uit, functioneer ik normaal, beweeg ik normaal, en voel ik me goed. Ik heb weinig spiermassa verloren, vooral vet in mijn buik en gezicht. Ik ben blij met het resultaat. Dus wees gerust, van langere tijd vasten ga je niet automatisch dood en je ziet er ook niet meteen uit alsof je in een concentratiekamp hebt geleefd.
Als je het zelf ook een keer wilt proberen, zou ik aanraden om met 1 dag te beginnen, dan 2, dan 3, en het daarna gewoon per dag aan te zien. Het helpt ook om de dagen voordat je begint weinig koolhydraten te nemen en 's ochtends voor het ontbijten wat te sporten, zodat je lichaam beter went aan functioneren in vastende toestand. Raadpleeg bij enige twijfel een dokter. Het kan ook een goed idee zijn om voor en na bloed te laten prikken om veranderingen te zien. En doe het vooral heel rustig aan als je weer gaat eten. Zorg goed voor jezelf.
Gewoon in het moment leven dus, en niet denken ik ga het een week, 2 of 3 weken volhouden. Ik ben er vandaag aan begonnen en probeer ook gewoon in het moment te blijven en niet te denken dat ik het voor een week ga doen. Ik heb vanochtend ook nog gesport (2 uur) en zie verder wel hoelang ik het kan volhouden.quote:Als je het zelf ook een keer wilt proberen, zou ik aanraden om met 1 dag te beginnen, dan 2, dan 3, en het daarna gewoon per dag aan te zien.
quote:Op maandag 16 juni 2025 14:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf gewoon keihard tegen in die post .
Ik vind dit overtrokken reacties. Hij geeft gewoon aan dat het vasten goed verliep en bepaalde gezondheidsvoordelen uit heeft gehaald. Punt. Ik zie helemaal geen tegenstrijdigheden in zijn post.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Je zegt twee tegenstrijdige dingen. Namelijk initieel dat je normaal functioneerde tijdens het vasten maar vervolgens dat je wel even wil stoppen om weer normaal te kunnen functioneren als je fam over de vloer komt en dat je slecht sliep.
Dan functioneerde je dus niet normaal anders hoefde je niet te stoppen.
Succes! En doe het rustig aan inderdaad. Ik ben benieuwd.quote:Op maandag 16 juni 2025 15:44 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen van je ervaring. Knap dat je het zolang hebt kunnen volhouden en fijn dat je weer kunt eten. Ik blijf het indrukwekkend vinden dat mensen zolang kunnen vasten en dan tijdens het vasten ook nog normaal blijven functioneren.
[..]
Gewoon in het moment leven dus, en niet denken ik ga het een week, 2 of 3 weken volhouden. Ik ben er vandaag aan begonnen en probeer ook gewoon in het moment te blijven en niet te denken dat ik het voor een week ga doen. Ik heb vanochtend ook nog gesport (2 uur) en zie verder wel hoelang ik het kan volhouden.
Veel plezier volgende week met je familie en verjaardag. Je zal in die 25 dagen vast wel goede ideeën hebben gekregen over wat je gaat koken voor hen.
Het is niet gek dat je lichaam aangeeft dat je moet eten. Survival wise. En zeggen ze niet: altijd naar je lichaam te luisteren? Ach ja dezelfde figuren gaan in ijswater liggen of zichzelf 2 weken uithongeren.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 12:59 schreef -Kerelx het volgende:
Ik heb besloten vandaag te stoppen, omdat ik toch normaal weekend wil vieren met familie en vrienden. De eerste 2 dagen waren het moeilijkst, met wat hoofdpijn en je verstand die steeds met uitvluchten komt om te stoppen: het is niet het juiste moment, je hebt het te druk, je hebt je niet goed voorbereidt, probeer het volgende week eens, waarom doe je dit, …. Ik heb in het verleden aan mindfulness gedaan dus was het soms wel komisch om die gedachten te observeren. Ik ervoer wel een soort sereniteit in deze periode, lichamelijke en geestelijke rust. Gedachten en zorgen die minder worden. Door je niet steeds te hoeven bekommeren om eten, boodschappen doen, koken, etc. heb je ook zeeën van tijd om je met andere zaken bezig te houden. Ik heb het vasten verbroken met een licht ontbijt, maar merkte ook dat het eten en drinken veel meer waarde krijgt en ik er meer van genoot. Al met al een positieve ervaring en wil het zeker in de nabije toekomst herhalen, alleen hoop ik het dan wat langer te kunnen volhouden.
Dat is het juist: het is niet dat je lichaam aangeeft dat er fysieke problemen zijn, maar je verstand vanuit het ego, en dat al binnen de eerste uren dat je begint met vasten. Alleen al bij de 'gedachte' dat je een week wilt vasten, begint je verstand/ego vanaf het eerste moment tegen te sputteren, omdat het zaken projecteert naar de toekomst, wat er niet is. Lichamelijk was er dus niks aan de hand; het gaat puur om een mentale strijd. Als je het hier al opgeeft, dan zal je in je leven maar weinig bereiken als je steeds naar die 'gedachten' of ego luistert, dat gewoon wil dat je in je comfortzone blijft.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is niet gek dat je lichaam aangeeft dat je moet eten. Survival wise. En zeggen ze niet: altijd naar je lichaam te luisteren? Ach ja dezelfde figuren gaan in ijswater liggen of zichzelf 2 weken uithongeren.
En zeggen dat het goed, zonder enige onderbouwing.
Het zal wel.
Maar hoe lang heb je het volgehouden?
5 dagen?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 14:42 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Dat is het juist: het is niet dat je lichaam aangeeft dat er fysieke problemen zijn, maar je verstand vanuit het ego, en dat al binnen de eerste uren dat je begint met vasten. Alleen al bij de 'gedachte' dat je een week wilt vasten, begint je verstand/ego vanaf het eerste moment tegen te sputteren, omdat het zaken projecteert naar de toekomst, wat er niet is. Lichamelijk was er dus niks aan de hand; het gaat puur om een mentale strijd. Als je het hier al opgeeft, dan zal je in je leven maar weinig bereiken als je steeds naar die 'gedachten' of ego luistert, dat gewoon wil dat je in je comfortzone blijft.
5 dagen.
Nee vergeleken met Ali_Kannibali is dat niet veel, die heeft de lat veel te hoog gelegd met zijn 25 dagen of anderen met 50+ dagen. Maar ik zie jou graag meer dan 5 dagen doen.quote:
Ik hou wel van uitdagingen maar zou niet weten waarom niet eten daar bij moet zitten.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 15:49 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Nee vergeleken met Ali_Kannibali is dat niet veel, die heeft de lat veel te hoog gelegd met zijn 25 dagen of anderen met 50+ dagen. Maar ik zie jou graag meer dan 5 dagen doen.
5 dagen de eerste keer is een hele prestatie! Gefeliciteerd.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 14:42 schreef -Kerelx het volgende:
[..]
Dat is het juist: het is niet dat je lichaam aangeeft dat er fysieke problemen zijn, maar je verstand vanuit het ego, en dat al binnen de eerste uren dat je begint met vasten. Alleen al bij de 'gedachte' dat je een week wilt vasten, begint je verstand/ego vanaf het eerste moment tegen te sputteren, omdat het zaken projecteert naar de toekomst, wat er niet is. Lichamelijk was er dus niks aan de hand; het gaat puur om een mentale strijd. Als je het hier al opgeeft, dan zal je in je leven maar weinig bereiken als je steeds naar die 'gedachten' of ego luistert, dat gewoon wil dat je in je comfortzone blijft.
5 dagen.
Er zit inderdaad verschil in het soort signalen waar je beter wel en beter niet naar kunt luisteren. 'Honger' is vaak gewoon een kwestie van hormonen. Als je daar even niet naar luistert en de hormonen gaan weg, heb je ook geen 'honger' meer. Maar je had sowieso geen honger, alleen hormonen die je vertelden dat je honger hebt.quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Aan de andere kant, als je “naar je lichaam luistert” dan ben je de hele dag aan het vreten, drinken en neuken, omdat je daar eigenlijk continue wel zin aan hebt.
Dat is ook het enige wat honger is. De signalen die in je hersens optreden om honger aan te duiden.quote:Op maandag 23 juni 2025 14:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er zit inderdaad verschil in het soort signalen waar je beter wel en beter niet naar kunt luisteren. 'Honger' is vaak gewoon een kwestie van hormonen. Als je daar even niet naar luistert en de hormonen gaan weg, heb je ook geen 'honger' meer. Maar je had sowieso geen honger, alleen hormonen die je vertelden dat je honger hebt.
Jij bent toch bioloog?quote:Op vrijdag 20 juni 2025 13:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Van de week eens gekeken hoe lang het duurde voordat ik honger zou krijgen. Eerste dag voor het eerst in de avond wat gegeten, daarna ontzettend moe en meer dan 10 uur geslapen. Oké dat had mijn lichaam misschien nodig. Dag erop laat in de middag twee boterhammen gegeten, paar uur later misselijk en hoofdpijn, me de rest van de dag niet echt optimaal gevoeld. Vraag me af wat er zou gaan gebeuren als ik een maand niks eet
Wat....quote:
Wat voor de ene persoon werkt, kan voor een ander schadelijk zijn. Zo maar langdurig vasten is dus een vorm van Russisch roulette spelen.quote:Op maandag 16 december 2024 19:14 schreef LXIV het volgende:
Zijn er mensen met ervaring met structureel vasten en welke effecten heeft dit je gebracht?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |