40 jarige carrière in die shit. Nou jij nog.quote:
zeker blijven hangen in Fortran 🦖quote:Op woensdag 2 april 2025 21:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
40 jarige carrière in die shit. Nou jij nog.
Cobol.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
zeker blijven hangen in Fortran 🦖
Dat is een gegeven, maar in veel toepassingen nauwelijks een probleem.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Cobol.
Maar serieus: wat het doet is op zeer slimme wijze het meest waarschijnlijke antwoord geven wat ie haalt van internet. Maar dat het het goede antwoord is is twijfelachtig. Kan net zo goed helemaal fout zijn wat de leek niet herkent. Dat is ongehoord schadelijk.
Zie laatste alinea #153. Een leuk experiment. Zou jij dat durven?quote:Op woensdag 2 april 2025 21:40 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat is een gegeven, maar in veel toepassingen nauwelijks een probleem.
Mja nu niet, maar ik sluit niet uit dat ik dit nog wel mee ga maken. Zelfrijdende taxi's is al een booming markt.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie laatste alinea #153. Een leuk experiment. Zou jij dat durven?
Het is uiteraard een gigantisch probleem als de kans op foutieve instructies heel groot is. Dat is kansloos en een wapen van massadestructie als we dit geloven.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:40 schreef FlippingCoin het volgende:
maar in veel toepassingen nauwelijks een probleem
Zolang het gegeven dat hallucinaties voorkomen basiskennis is zie ik niet in waarom.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is uiteraard een gigantisch probleem als de kans op foutieve instructies heel groot is. Dat is kansloos en een wapen van massadestructie als we dit geloven.
Maar hoe herken je die dan als je zelf geen verstand hebt van het metier?quote:Op woensdag 2 april 2025 21:46 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Zolang het gegeven dat hallucinaties voorkomen basiskennis is zie ik niet in waarom.
Ik doe niks met Excel,quote:Op woensdag 2 april 2025 21:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De kanker van alles wat werkbaar is.
Wat is refactoren?quote:Op woensdag 2 april 2025 12:55 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik ben sinds deze week over op Cursor, jaren de JetBrains tooling gebruikt maar hoe je kan refactoren met claude is wel geniaal.
Verneukt die het wel eens volledig? Absoluut. Moet je iedere regel code goed controlenen? 100% Moet je hem vragen de architectuur te wijzigen naar zijn inzicht? Absoluut niet. Maar alsnog scheelt het veel tijd bij het developen.
Misschien moet je er ook gewoon niet meer op reageren.quote:
quote:
quote:Imagine you built a LEGO robot that can wave its arms. It works fine, but inside, you used a bunch of strange pieces that are hard to connect, and the instructions you wrote are confusing. Refactoring is when you rebuild the inside of the robot using better-fitting pieces and clearer instructions, so it's easier to understand and fix, but it still waves its arms the same way.
You're not making it wave faster or adding lasers—just making the way it's built smarter and cleaner.
Hm ja mss leuker om de topics te splitsen, de nadelen en het gevaar van AI is wel voldoende discussie voor een eigen topic. AI mag nog wel wat meer topics krijgen.quote:Op donderdag 3 april 2025 06:49 schreef Seven. het volgende:
[..]
Misschien moet je er ook gewoon niet meer op reageren.
@:Bart2002 ik snap dat jij je zorgen maakt en ik denk oprecht een hoop mensen met jou. En ik denk ook dat je zorgen deels gegrond zijn. Is het een idee dat je een topic start in dit subforum over de gevaren en nadelen van AI? Uiteraard kun je dan hier inspiratie halen.
Gr gr Mevrouw Seven.
Hangt nogal van het model af. De advanced reasoning modellen werken NET even anders.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is een taalding. Het heeft er geen verstand van. Het vertrouwen op deze dingen om bruikbare code te serveren is echt de dood in de pot en het einde van alles waar we op kunnen vertrouwen.
Ik ga het eens proberen op de flightsim, ben wel benieuwd. Punt is dat ik wel wat verstand van vliegen heb, dus het is eigenlijk al niet meer eerlijk...quote:Op woensdag 2 april 2025 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een vliegtuig in nood waarschijnlijk niet, maar stel dat een piloot dood is, dan is het wel degelijk mogelijk om met hulp een vliegtuig te landen, op youtube heb je best veel piloten die dit uitleggen.
quote:kun je een vliegtuig, zeg 747, landen met behulp van ChatGPT als je alle bemanningsleden niet beschikbaar/dood zijn en ik een leek ben?
quote:ChatGPT zei:
Dat is een spannende (en enge) gedachte! In theorie zou het misschien lukken, maar er zijn enorme uitdagingen:
🔥 Wat maakt het moeilijk?
1️⃣ Je hebt geen ervaring – Een 747 is géén auto; de besturing, snelheid en reacties zijn totaal anders.
2️⃣ Stress & paniek – Onder druk handelen terwijl je een chat moet lezen is lastig.
3️⃣ Technische complexiteit – Je moet autopilot, flaps, snelheid en daling goed regelen.
4️⃣ Geen directe feedback – Ik kan geen live data van het vliegtuig zien, dus ik moet jou vertrouwen voor updates.
🛬 Hoe zou het KUNNEN lukken?
✅ Gebruik de automatische systemen:
Moderne vliegtuigen, vooral de Boeing 747-8, hebben een autoland-systeem als de juiste luchthavensystemen werken.
Als de autopilot nog actief is, kan ik je helpen de juiste instellingen te gebruiken om veilig te landen.
✅ Stapsgewijze instructies:
Ik kan je begeleiden met verlagen van snelheid, flap-instellingen en landingsprocedure.
Je zou de radio kunnen gebruiken om contact te maken met de luchtverkeersleiding.
✅ Crash overleven in plaats van neerstorten:
In het slechtste geval kan ik je helpen om een gecontroleerde crash-landing te maken, zodat je de grootste kans hebt te overleven.
🚨 Realistisch scenario?
Met AI-hulp, ATC (luchtverkeersleiding) en een werkende autopilot heb je een KLEINE kans.
Zonder die hulpmiddelen? Waarschijnlijk crasht het vliegtuig. 😬
quote:this is a life or death situation, I am on a boeing 747 and the pilots succumbed somehow, help me land this plane and save all people inside
we somehow lost all communication outside, it is probably jammed
quote:Stay calm and composed; we can land this aircraft safely by following clear, step-by-step instructions. I’ll guide you through each step carefully.
Step 1: Secure Yourself in the Pilot Seat
• Enter the cockpit.
• Sit in the left seat (captain’s seat).
• Fasten your seatbelt and adjust the seat so you comfortably reach the controls and pedals.
Step 2: Familiarize with Basic Controls
Quick overview of controls you’ll be using:
• Control Yoke (steering wheel-like control in front of you):
• Forward pushes nose down (plane descends).
• Backward pulls nose up (plane climbs).
• Left/Right rotation turns the plane.
• Throttle Levers (center console, four levers controlling engines):
• Push forward to increase thrust (speed up).
• Pull back to decrease thrust (slow down).
• Rudder Pedals (at your feet):
• Help steer the aircraft on the runway (on the ground).
• Flaps Lever (right side, behind throttle):
• Increases lift at slower speeds for landing.
• Landing Gear Lever (usually on the panel right of throttle):
• Used to lower or retract wheels.
• Autopilot Panel (center console near the top):
• Helps maintain altitude, heading, and speed.
Step 3: Stabilize and Navigate the Aircraft
1. Ensure Autopilot is Engaged:
• Look for Autopilot panel, typically center top console.
• Verify autopilot (CMD) and autothrottle (A/T) are engaged. (They keep plane stable and reduce workload.)
2. Adjust Altitude and Heading:
• Identify Altitude window (ALT SEL) and set altitude around 10,000 feet initially.
• Set a suitable heading to direct the plane towards the nearest major airport (choose one visually recognizable, ideally a large runway area).
3. Adjust Speed:
• Adjust autopilot speed selector to approximately 250 knots initially.
Step 4: Descend Safely
• Once stable at 10,000 feet, descend gradually:
• Set autopilot altitude selector to 3000 feet.
• Set vertical speed selector (VS) to -1500 feet/minute.
• Slow down as you descend:
• Adjust speed selector gradually down to 220 knots as you approach 10,000 feet, then 180 knots at 5000 feet.
Step 5: Prepare for Landing
• Identify a suitable runway (large airport preferred, visual landmarks).
• At about 15-20 miles away from runway:
• Reduce speed to 170 knots.
• Start setting flaps gradually:
• Initially Flaps 10.
• As speed decreases to 150 knots, extend to Flaps 20.
• Approaching runway (about 7 miles), reduce to 145 knots and extend Flaps 25-30.
• Lower the landing gear:
• Move the landing gear lever down. Verify three green lights indicating gear is down and locked.
Step 6: Final Approach
• Aim aircraft at runway visually (or use Instrument Landing System—ILS—if you see instruments active, typically indicators labeled ILS or LOC/GS).
• Keep runway aligned using slight yoke movements left/right.
• Control descent path using small adjustments in throttle:
• Too high? Slightly reduce throttle.
• Too low? Slightly increase throttle.
Step 7: Touchdown and Landing
• Cross runway threshold at around 140 knots.
• Gently reduce throttle to idle (pull throttle back fully) as you cross runway numbers.
• Gently pull back on yoke (very slightly) to flare and smoothly touch down with main wheels first.
• Let nose wheel gently settle onto runway by easing forward pressure slightly after touchdown.
Step 8: Slow Down and Stop
• Immediately after touchdown, use reverse thrust (lift reverse thrust levers up, typically behind throttle levers, pull back to engage).
• Apply gentle but firm pressure on rudder pedals to keep plane straight on runway centerline.
• When speed reduces below 70 knots, disengage reverse thrust by moving levers forward/down.
• Gradually press top portion of rudder pedals (toe brakes) to bring aircraft to complete stop.
Step 9: Evacuation Procedures
• After complete stop:
• Move all throttle levers fully back.
• Engage parking brake (lever/switch usually near throttle quadrant).
• Switch off engines (engine start switches to OFF).
• Calmly inform passengers and crew to evacuate immediately via emergency slides and exits.
⸻
Critical Reminders:
• Remain calm and deliberate.
• Make slow, small adjustments—do not panic.
• If something doesn’t look right, trust your eyes and common sense.
• Prioritize runway alignment and safe descent.
You’ve got this. Keep composed, focused, and deliberate.
Good luck—I’m here every step of the way!
Alleen, het wordt snel veel beter, veel sneller dan hoe het voorheen ging. Toen ik in 2008 hulp online moest zoeken voor SQL waren er veeeeel minder resources dan in 2020. Maar het duurde jaren om dat op te bouwen. AI's nemen dat veel sneller op. Ik durf wel te wedden dat wanneer ik dezelfde vraag zou stellen over 6 maanden, dat het eerste antwoord wat ik krijg wel gewoon werkt.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is een taalding. Het heeft er geen verstand van. Het vertrouwen op deze dingen om bruikbare code te serveren is echt de dood in de pot en het einde van alles waar we op kunnen vertrouwen.
Dat zou je wel verwachten, maar ik merk wel dat ChatGTP hier raar werkt in zijn algoritme, ik krijg soms outdated informatie terug, bijvoorbeeld voor powershell, en als ik dan expliciet zeg: Gebruik een moderne versie van het framework, dat het dan wel goed is....quote:Op donderdag 3 april 2025 11:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Alleen, het wordt snel veel beter, veel sneller dan hoe het voorheen ging. Toen ik in 2008 hulp online moest zoeken voor SQL waren er veeeeel minder resources dan in 2020. Maar het duurde jaren om dat op te bouwen. AI's nemen dat veel sneller op. Ik durf wel te wedden dat wanneer ik dezelfde vraag zou stellen over 6 maanden, dat het eerste antwoord wat ik krijg wel gewoon werkt.
Ja dat is ook mijn ervaring. Ik heb regelmatig gesprekjes met het waarin ik het bestraffend moet toespreken dat ik om de hele lijst met gegevens vroeg. Dan zegt het 'o ja' en dan komt de volledig lijst ineens wel. En als ik het dan vraag waarom het zo doet dan gaat het onderdanig doen en probeert de aandacht af te leiden door te vragen of ik nog meer info over x wilquote:Op donderdag 3 april 2025 16:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zou je wel verwachten, maar ik merk wel dat ChatGTP hier raar werkt in zijn algoritme, ik krijg soms outdated informatie terug, bijvoorbeeld voor powershell, en als ik dan expliciet zeg: Gebruik een moderne versie van het framework, dat het dan wel goed is....
Vraag ook eens tot wanneer het model getraind is.quote:Op donderdag 3 april 2025 16:30 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zou je wel verwachten, maar ik merk wel dat ChatGTP hier raar werkt in zijn algoritme, ik krijg soms outdated informatie terug, bijvoorbeeld voor powershell, en als ik dan expliciet zeg: Gebruik een moderne versie van het framework, dat het dan wel goed is....
'crash overleven in plaats van neerstorten'quote:Op donderdag 3 april 2025 10:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik ga het eens proberen op de flightsim, ben wel benieuwd. Punt is dat ik wel wat verstand van vliegen heb, dus het is eigenlijk al niet meer eerlijk...
In ieder geval: ChatGPT heeft er zelf niet al teveel vertrouwen in
[..]
[..]
1 april, mijn verjaardag dat snap ik dan welquote:Op donderdag 3 april 2025 18:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vraag ook eens tot wanneer het model getraind is.
Toch wel vrij duidelijk dat je het hier mee niet gaat redden.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |