quote:Hagens Berman Jayco, de kweekvijver met Axel Merckx als roerganger, gaat in zee met WorldTour-ploeg Jayco-AlUla. Merckx' jongerenteam leverde de voorbije jaren heel wat steengoeie neoprofs af aan diverse teams, maar werkt voortaan dus uitsluitend samen met de Australische ploeg.
Joao Almeida, Tao Geoghegan Hart, Eddie Dunbar, Neilson Powless: het zijn slechts enkele namen op de lange lijst met huidige toppers die het shirt gedragen hebben van wat nu Hagens Berman Jayco heet.
De opleidingsploeg van Axel Merckx zag in 2009 het levenslicht en heeft een reputatie opgebouwd om u te zeggen. Maar in een landschap waarin zowat elk topteam een eigen kweekvijver of exclusieve samenwerking heeft, gooit ook Merckx' team het voortaan over een andere boeg.
Hagens Berman Jayco wordt de opleidingsploeg van Jayco - AlUla. Daardoor beschikt het over dezelfde structuur en sponsors en kunnen renners gewisseld worden tussen beide teams.
"Met deze samenwerking kunnen we een sterkere basis leggen voor succes en kunnen we de toekomst van onze sport blijven kneden", reageert Merckx.
Ook algemeen manager Brent Copeland is in zijn nopjes. "We zijn trots op dit akkoord. Axel heeft een geweldige job gedaan de voorbije jaren. Dat zie je aan het aantal renners dat nu een ster is in het peloton."
quote:Het WK in Rwanda moet normaal gezien wél spek naar de bek van Van Gils zijn. "Het is wel ver weg", vindt Van Gils. "En ik heb van de dokter gehoord dat je je moet vaccineren. Ik zal er nog eens met Serge (Pauwels, de bondscoach) over moeten praten."
Met Gilbert de AGR en Flip de Waalse Pijl?quote:Op zondag 15 december 2024 09:58 schreef Sjoerd102 het volgende:
in Dagblad de Limburger vandaag een paginagroot artikel over Lefevre.
'Tien bepalende momenten uit het leven van 'de godfather van de koers''
Realiseer me nu pas dat Lefevre in zijn carriere veel klassiekers heeft gewonnen, maar zover ik kan nagaan nooit de Amstel of Waalse Pijl.
In dat wonderjaar (en 1998) kon alles. Wel jammer dat het niet echt doorzette en dat ie nooit echt iets won, behalve het Nederlands kampioenschap.quote:Op zondag 15 december 2024 10:35 schreef Koffieplanter het volgende:
En er was ooit deze absurde tweestrijd in Huy.
[ afbeelding ]
En met wie Lombardije dan?quote:Op zondag 15 december 2024 10:01 schreef Szura het volgende:
[..]
Met Gilbert de AGR en Flip de Waalse Pijl?
oeps inderdaadquote:Op zondag 15 december 2024 10:01 schreef Szura het volgende:
[..]
Met Gilbert de AGR en Flip de Waalse Pijl?
Idee voor de ASO. Stuur 2 tweets de lucht in! Eentje met de Franse tekst, eentje met de Engelse tekst.quote:Op dinsdag 17 december 2024 11:58 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
Parijs tegen Nice met een individuele ploegentijdrit.
[ x ]
Deze rit ziet er wel leuk uit.
In de schaduw van De Val.quote:Op woensdag 18 december 2024 10:08 schreef Momo het volgende:
Oud-wielrenner Rik Van Looy (90) overleden
Mooie leeftijd uiteraard, maar het is dan snel gegaan. Hij was eerder dit jaar nog bijzonder kwiek en fit.quote:Op woensdag 18 december 2024 10:08 schreef Momo het volgende:
Oud-wielrenner Rik Van Looy (90) overleden
Wát een inzicht.quote:Op donderdag 19 december 2024 18:12 schreef Dale__Cooper het volgende:
https://sporza.be/nl/2024(...)atuur~1734615990942/
Hier ga jij vast goed op @:Rellende_Rotscholier
Een groot sportevenement helpt om je land in beeld te brengen, nee maar. Martijn de Vries ook weer met een paar open deuren. Ik word hier zo moe van, jongens.quote:In Rwanda ziet hij een bredere strategie. "Het land wil zich profileren als het Singapore van Afrika, een veilige haven waar je als bedrijf naartoe kunt komen. En dan helpt zo'n WK wielrennen om de mooie kant van het land te tonen."
quote:Denemarken heeft al gezegd geen junioren en beloften naar het WK in Rwanda te sturen en België gaat kleinere selecties maken. Ook Nederland kan financieel wellicht geen voltallige selecties naar het komende WK wielrennen 2025 in Rwanda sturen. “Wij zijn na de toekenning op 1 december van NOC•NSF aan het rekenen met welke categorieën we die kant op kunnen reizen en hoe groot dan de selecties en staf zijn”, legt technisch directeur Wilbert Broekhuizen uit bij WielerFlits, die ook wijst naar het WK 2026.
Broekhuizen laat weten dat de KNWU het standpunt van de Belgische bond deelt. “Ik denk dat ik de mensen er al anderhalf jaar probeer van bewust te maken dat de kosten heel hoog zullen oplopen”, zei Nathalie Clauwaert (algemeen directeur Belgian Cycling) in november. “Dan spreek ik niet enkel over de vluchten, maar vooral over het logement. Dat ligt totaal niet in lijn met de Europese prijzen die wij gewoon zijn op een WK. De reden? De hotels verhogen hun prijzen juist omdát het WK er plaatsvindt. […] We spreken dan over prijzen die initieel op 600 dollar per nacht lagen, terwijl het in Europa normaal gezien gaat om kamers rond de 180, 200 euro per nacht.”
Broekhuizen constateert dat de prijzen voor hotels gigantisch over de kop gaan. “Per renner moet je gemiddeld twee tot drie fietsen overvliegen die kant op. We zijn nu aan het rekenen met de elite selecties – dat zijn acht mannen en acht vrouwen, twee soigneurs, twee mechaniekers, een dokter, een fysiotherapeut en twee coaches – en dan komen we al uit op een enorm kostenplaatje. We hebben recent de verdeling van de topsportgelden van NOC•NSF gekregen (wegwielrennen krijgt in 2025 een budget van 850.000 euro en dat is een kleine 10.000 euro minder dan in 2024, red.). Dan kun je wel nagaan dat het enorm krap gaat zijn om ook de andere selecties daarvoor uit te rekenen.”
De bond is momenteel de mogelijkheden aan het onderzoeken. “Voorlopig zien wij het scenario voor ogen dat we – net als de Belgen en de Denen – met een ingekrompen selectie of zelfs helemaal niet gaan met beloften en junioren. Ik kan daar wel omheen draaien, maar dat is wel wat het is.” De laatste tien jaar werden bij de wegwedstrijden voor beloften en junioren mannen en vrouwen in totaal zeven medailles behaald door Nederland. Puck Pieterse was de enige daarvan die ook daadwerkelijk de regenboogtrui wist te winnen dit jaar.
Overleg met bondscoaches
Toch is het opmerkelijk. In 2022 kreeg de bond namelijk iets minder topsportgelden van NOC•NSF, maar stuurde de KNWU wel alle categorieën naar het eveneens dure WK in Wollongong, Australië. “Dat was voor mijn tijd, dus daar kan ik moeilijk iets over zeggen”, stelt Broekhuizen. “Maar wat we daar wel geleerd hebben, is dat er heel veel geld uitgegeven is. Terwijl je enkel kunt uitgeven wat je hebt: budget based the program. We kunnen het beter omdraaien. In 2026 is het WK in Montréal, Canada. Daar krijgen we dezelfde vraagstukken als in Rwanda. Ook daar kijken we nu al naar hotels en kamers. Die prijzen zijn ook fors, net als vliegtickets.”
Die orde zal hetzelfde zijn qua grootte als het in Rwanda gaat zijn. “Dan voel je dat al aankomen voor ons, maar ook voor alle andere naties. Het lastige is dat je geen startgeld krijgt, je deelt niet mee in tv-rechten en ook de organisaties of UCI bieden niets aan qua vergoeding voor vluchten of hotels. Iedere federatie moet alle kosten dus volledig zelf dragen. In ons geval geeft NOC•NSF de financiën uit. Met dat budget (voor komend jaar dus 850.000 euro, red.) moeten we ons programma samenstellen. Kortom: bij een heel duur WK de komende twee jaar, dan moet je inhoudelijk keuze maken: gaan we wel met een afgeslankte selectie, of gaan we helemaal niet?
Broekhuizen benadrukt dat de bond niet voornemens is om te snijden in de selecties voor elite mannen en elite vrouwen. Voor de andere categorieën gaan ze om tafel met de bondscoaches om te bepalen hoe kansrijk een bepaalde selectie is op succes. “De ambitie van Nederland is altijd om bij de jeugdcategorieën mee te doen voor de top-10. Op dat heel selectieve rondje dat we in Kigali gaan aantreffen, krijg je een heel eerlijke wedstrijd. De sterkste renners komen daar altijd bovendrijven. De bondscoaches wegen af hoe kansrijk de Nederlandse beloften en junioren zijn. Die puzzel en rekensommen zijn we nu aan het leggen. In januari willen we duidelijkheid hebben.”
Nou dat is wel klaar ja. Solo's van 150km incomingquote:Op zaterdag 21 december 2024 14:27 schreef franklop het volgende:
Pogacar heeft alweer de eerste KOM te pakken; Col de Rates.
2025 wordt een saai seizoen
Had 'ie beter andersom kunnen doenquote:Op zondag 29 december 2024 08:36 schreef franklop het volgende:
Zonneveld stopt ermee
Met wielrennen, blijft wel journalist
Gelukkig heeft de grote Mou hem ook ontdekt!quote:Op zondag 29 december 2024 08:36 schreef franklop het volgende:
Zonneveld stopt ermee
Met wielrennen, blijft wel journalist
Toch? Werd van de week al ontkracht eigenlijkquote:
Momo Coldeweijer?quote:Op maandag 30 december 2024 17:57 schreef Pistolero het volgende:
Waarom verbaast het me niet dat Momo vuistdiep in de juice zit.
Nieuwtjes voor het songfestival bijhouden enzoquote:Op maandag 30 december 2024 17:57 schreef Pistolero het volgende:
Waarom verbaast het me niet dat Momo vuistdiep in de juice zit.
quote:RECONSTRUCTIE. Op de operatietafel ontpopt Wout van Aert zich tot grappenmaker: terug naar de val die heel Vlaanderen deed huilen
Go, go, go”, zei Wout van Aert (30) en een seconde later volgde een crash van ongeziene proportie. Hij lag geschaafd, gebroken én gedesillusioneerd op het asfalt van de Ninoofsesteenweg: ook dit jaar geen overwinning in de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix. “Wout was nochtans klaar. Al zijn trainingswaarden wezen daarop.”
“Ma jongens toch.” Commentator Karl Vannieuwkerke herhaalt het drie keer na elkaar. Hij kijkt in de Sporza-commentaarscabine naar het helikopterbeeld van Dwars door Vlaanderen en ziet een vreselijke valpartij. Hij scant eerst links: “Pedersen ligt daarbij, Girmay ligt daarbij.” Dan komt de blik van Vannieuwkerke bij de eenzame renner rechts in beeld: “Wout van Aert ligt hier helemaal geschaafd op de grond! Dit is grote ellende.”
Er is in 2024 opnieuw onaanvaardbaar veel gevallen in de koers, maar nooit voelde Vlaanderen meer plaatsvervangende pijn als bij Wout van Aert op de Ninoofsesteenweg. We zien vreselijke schaafwonden op zijn rug en horen hoe hij het uitschreeuwt van de pijn.
In de dagen die volgen, zullen de kranten de val tot in het detail reconstrueren. Buurtbewoner en ooggetuige Eddy Dejonghe vertelt: “Ik wist niet dat een fietser zo hoog kon vliegen. Ik ben er ’s nachts meerdere keren van wakker geschoten. Je blijft dat zien. Als ik mijn ogen sluit, zie ik Van Aert opnieuw door de lucht vliegen.”
Kermen van de pijn
Er is ook tuinman Johan, die toevallig aan het werk was in de Ninoofsesteenweg en even pauze nam om naar de passerende renners te kijken. Hij is als één van de eersten ter plaatse: “Eén renner schuurde vlak voor mijn neus vier, vijf meter over het asfalt. Een tel later besefte ik: verdorie, dat is Wout van Aert. Minutenlang zat hij daar te kermen van de pijn. Dat ging door merg en been.”
Ook bij ervaren wielerwaarnemers hakt de zware valpartij erin. Julian Alaphilippe passeert de ravage, denkt terug aan zijn crash in Luik-Bastenaken-Luik in 2022 en is zo van slag dat hij de koers laat lopen. Ook Renaat Schotte is zwaar onder de indruk: “Zo’n valpartij heb ik live nog nooit gezien”, geeft hij aan. “Het was gewoon vies.”
Dat de valpartij iedereen zo beroert heeft veel te maken met de zichtbaarheid van de fysieke pijn bij al wie gevallen is. Maar er is ook het grotere plaatje: er is verontwaardiging over het feit dat de crash net in de afdaling richting Kanarieberg gebeurt. In het peloton staat de N46 al lang bekend als één van de gevaarlijkste plaatsen van het Vlaamse voorjaar. Wout van Aert zelf had die in een enquête van Het Laatste Nieuws nog “gevaarlijk, vooral door het gedrum” genoemd.
Minuten voor de crash in Dwars door Vlaanderen zegt José De Cauwer het nog in zijn commentaar: “De gevaarlijke strook waar we nu naar toe gaan, hebben ze uit de Ronde van Vlaanderen gehaald. Een heel wijze beslissing, vind ik.”
Waarom is een afdaling wel onveilig in de Ronde van Vlaanderen en niet in Dwars door Vlaanderen? Het antwoord van organisator Tomas Van den Spiegel klinkt niet helemaal overtuigend: “De Ronde is de meest nerveuze wedstrijd. In een kleinere koers als Dwars door Vlaanderen hebben we hier in het verleden nooit problemen gehad.”
Na de koers zal Visma-renner Tim Van Dijke opmerken dat de groep van Aert waar hij kopwerk deed vlak voor de val met “negentig kilometer per uur reed.” Hij heeft het over “snelheden die helemaal nergens over gaan”. Daarbij kan je de vraag stellen wat de rol van rider behaviour is. Het tactisch plan van Visma-Lease a Bike is net om aan te vallen op de Kanarieberg, dat heeft Matteo Jorgenson een dag voordien laten weten aan de wereld. Hij post op Instagram zijn ‘DDV Notes’ waarin letterlijk staat: “Kilometer 121 (waar de val gebeurde, red.): de afdaling wordt chaotisch, maar we gaan vechten like hell om bij de mannen te zitten. Daarna is het go time on Kanari.”
Veel opgeofferd
Na de val van Van Aert houdt Jorgenson ook vast aan het plan: hij demarreert samen met Tiesj Benoot op de Kanarieberg en rijdt weg om Dwars door Vlaanderen te winnen. Zijn eerste grote klassieke zege, waarmee hij ook aan de Amerikaanse selectiecriteria voor de Olympische Spelen voldoet: een eendagswedstrijd winnen op World Tour-niveau. In de documentaire van Visma-Lease a Bike is te zien hoe ongemakkelijk de overwinningsspeech van Jorgenson die avond is: “De situatie met Wout is natuurlijk een downer, maar we moeten het niet negatiever maken dan het al is.”
Op het moment dat in het teamhotel de kurken knallen, ligt Wout van Aert al in Herentals op de operatietafel. Hij ontpopt er zich tot humorist. Een eerste dokter meldt dat Van Aert een rib heeft gebroken, een tweede dokter stelt dat later bij naar zeven ribben en het borstbeen. Daarop merkt Van Aert op: “Ik hoop dat er niet nog meer dokters binnenkomen, want er komen blijkbaar alleen maar breuken bij.”
De verwondingen van Van Aert maken duidelijk dat hij alweer – na zijn eerdere vreselijke crash in de Tour van 2019 – voor een lange revalidatie staat. En vooral daarom komt het beeld van de geschaafde Wout van Aert zo hard binnen in de Vlaamse huiskamers: zijn voorjaar is voorbij. Ploegleider Grischa Niermann beseft dat meteen wanneer hij na een korte inspectie van Van Aert opnieuw in de volgwagen stapt: “Fuck. Dit is einde voorjaar. En de Giro ook.”
Van Aert heeft héél veel opgeofferd om klaar te zijn voor de Ronde van Vlaanderen en Roubaix. Hij heeft een heel beperkte crosswinter gereden en is vroeger dan ooit aan zijn wegseizoen begonnen. Allemaal in functie van wat later op het seizoen zal volgen. Hij startte in de Ronde van de Algarve en de Clasica Jaén, omdat hij daar gravelmateriaal kon testen met het oog op de Giro.
Professional in verveling
Controversieel is vooral dat Van Aert nadien niet start in Milaan-Sanremo en de Strade Bianche. Hij kiest voor een hoogtestage op de Teide-vulkaan in Tenerife, waar hij 22 dagen op de kamer ligt met ploegmaat Tiesj Benoot. Samen trainen, samen Celebrity masterchef kijken en samen de dertigste verjaardag vieren van Benoot. “Als wielrenner ben je ook professional in verveling”, zal Van Aert daarover zeggen. De keuze voor hoogte in plaats van Sanremo en Strade komt hem wel op kritiek te staan. “Twee gemiste kansen”, vindt Michel Wuyts.
De hoogtestage is onrechtstreeks ook de reden waarom Van Aert in de noodlottige Dwars door Vlaanderen aan de start staat. Voor het koersgevoel wilde hij voorafgaand aan de Ronde van Vlaanderen twee van de drie resterende klassiekers rijden. E3 Harelbeke en dan Gent-Wevelgem of Dwars door Vlaanderen. De keuze valt uiteindelijk op die laatste wedstrijd, omdat Gent-Wevelgem in het zogenaamde ‘bad window’ zit, een periode van minder presteren na hoogte.
In één seconde – een touch of wheels met Lidl-Trek-renner Alex Kirch blijkt later – belandt het Grote Voorjaarsplan van Wout van Aert en Visma-Lease a Bike in de vuilnisbak. De vraag die overblijft is: wat als? Wat als Van Aert toch crash-vrij Gent-Wevelgem had gereden en fris en monter aan de start van de Ronde had gestaan? “Conditioneel was hij zeker klaar”, zegt ploegleider Maarten Wynants. “Zijn gewicht was goed en we waren blij met de waarden die hij haalde op training. De hoogte had haar werk gedaan, zoals altijd bij Wout.” Ook Tiesj Benoot vindt vandaag dat het gecontesteerde plan van Visma-Lease a Bike gewoon werkte: “In de Ronde van Vlaanderen was ik echt goed.”
Stick to the plan
Het is de grote vraag voor 2025: moet Van Aert volharden in de boosheid en zijn aanpak van 2024 kopiëren? Sportief directeur Merijn Zeeman is misschien weg, maar ‘stick to the plan’ blijft een van de favoriete oneliners bij Visma-Lease a Bike. Misschien is een late hoogtestage echt de winnende formule richting Ronde en Roubaix, maar tegelijk blijft het ook een gok. Op 14 januari maakt Van Aert op de teamdag in het Spaanse La Nucia zijn programma voor 2025 bekend. Best mogelijk dat Strade en Sanremo er ook nu niet opstaan.
Achter 20 jaar een 4 delige serie op de VRT over deze val.quote:Op dinsdag 31 december 2024 01:12 schreef wimderon het volgende:
eter per uur reed.” Hij heeft het over “snelheden die helemaal nergens over gaan”. Daarbij kan je de vraag stellen wat de rol van rider behaviour is.
quote:Op dinsdag 31 december 2024 00:06 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
De wielersport zal nooit meer hetzelfde zijn.
Niet op Youtube maar op Vimeo, maar dat terzijdequote:Op donderdag 2 januari 2025 17:04 schreef Pistolero het volgende:
(Een deel van) de programma's van de kopmannen van Visma is als uitgelekt omdat ze wat vooraf opgenomen filmpjes voor bij de aanstaande ploegenpresentatie niet op privé hadden gezet op Youtube.
Vingegaard: Parijs-Nice, Catalonië, Tour.
van Aert: Voorbereidingskoersen in Spanje of Algarve, Omloop, KBK, RVV, PR, Giro, Tour.
Kooij: Voorbereidingskoersen in Spanje, Algarve of UAE, KBK, Tirreno, MSR, Brugge-de Panne, GW, Giro
Yates: Tirreno, Catalonië, Giro, Tour.
Ik neem aan dat de andere helft van de voorbereiding later volgt?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:04 schreef Pistolero het volgende:
Vingegaard: Parijs-Nice, Catalonië, Tour.
Dit zijn niet de complete programma's inderdaad, zal nog wel wat bijkomen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:22 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de andere helft later volgt?
Gelukkig, ik stond al op het punt hem een totale non-coureur te noemen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:23 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Dit zijn niet de complete programma's inderdaad, zal nog wel wat bijkomen.
Geen van Aert tegen Pogi in E3/GW zou wel jammer zijnquote:Op donderdag 2 januari 2025 17:04 schreef Pistolero het volgende:
(Een deel van) de programma's van de kopmannen van Visma is als uitgelekt omdat ze wat vooraf opgenomen filmpjes voor bij de aanstaande ploegenpresentatie niet op privé hadden gezet op Youtube.
Vingegaard: Parijs-Nice, Catalonië, Tour.
van Aert: Voorbereidingskoersen in Spanje of Algarve, Omloop, KBK, RVV, PR, Giro, Tour.
Kooij: Voorbereidingskoersen in Spanje, Algarve of UAE, KBK, Tirreno, MSR, Brugge-de Panne, GW, Giro
Yates: Tirreno, Catalonië, Giro, Tour.
Van Aert zal zijn voorbereiding hetzelfde doen als vorig jaar. Na openingsweekend op hoogtekamp om dan terugkeren in E3.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:43 schreef Mansjester het volgende:
[..]
Geen van Aert tegen Pogi in E3/GW zou wel jammer zijn
Het is nog maar 1 ploeg, maar zouden de toppers Baskenland meer mijden vanwege dat incident afgelopen jaar?quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:04 schreef Pistolero het volgende:
(Een deel van) de programma's van de kopmannen van Visma is als uitgelekt omdat ze wat vooraf opgenomen filmpjes voor bij de aanstaande ploegenpresentatie niet op privé hadden gezet op Youtube.
Vingegaard: Parijs-Nice, Catalonië, Tour.
van Aert: Voorbereidingskoersen in Spanje of Algarve, Omloop, KBK, RVV, PR, Giro, Tour.
Kooij: Voorbereidingskoersen in Spanje, Algarve of UAE, KBK, Tirreno, MSR, Brugge-de Panne, GW, Giro
Yates: Tirreno, Catalonië, Giro, Tour.
PN + Cata is wel ideaal voor een start in de Giro, maar kan ook best LBL + Romandië ofzo worden. Baskenland na PN en Cata is wel kort op elkaar (en kan me voorstellen dat hij die niet wil rijden na vorig jaar)quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:23 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Dit zijn niet de complete programma's inderdaad, zal nog wel wat bijkomen.
Wel benieuwd naar de rol van Yates in de Tour dan. Normaal gesproken is Kuss de 1e knecht van Vingegaard, terwijl Jorgenson ook enorm sterk was vorig jaar. Dan heb je Wout nog, mogelijk van Baarle, Kelderman, Benoot, Kruijswijk.. en dan dus Yates er ook nog tussen, terwijl die nooit in zo'n rol heeft gereden, geloof ik..quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:04 schreef Pistolero het volgende:
(Een deel van) de programma's van de kopmannen van Visma is als uitgelekt omdat ze wat vooraf opgenomen filmpjes voor bij de aanstaande ploegenpresentatie niet op privé hadden gezet op Youtube.
Vingegaard: Parijs-Nice, Catalonië, Tour.
van Aert: Voorbereidingskoersen in Spanje of Algarve, Omloop, KBK, RVV, PR, Giro, Tour.
Kooij: Voorbereidingskoersen in Spanje, Algarve of UAE, KBK, Tirreno, MSR, Brugge-de Panne, GW, Giro
Yates: Tirreno, Catalonië, Giro, Tour.
Georgesquote:Op dinsdag 31 december 2024 14:03 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Achter 20 jaar een 4 delige serie op de VRT over deze val.
Benieuwd wie ze casten voor de rol van Wout.
Ach.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:02 schreef Momo het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Drie kwartier met Wout
Dit gaat echt he-le-maal nergens over.quote:“Het moeilijkste is nu om te bedenken wat we moeten vragen. We krijgen de antwoorden, maar we moeten unieke vragen kunnen stellen. Vragen die niet voor de hand liggen”, blijft Swart aanvankelijk wat wazig. Vervolgens probeert hij het duidelijker te maken aan de hand van een voorbeeld. “We hebben een 3D-profiel van de etappes van de Tour gemaakt. Dan konden we Ana vragen om ons te laten zien hoe de race zich zou ontvouwen met behulp van kleine miniatuurwielrenners.”
quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:59 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)rastisch-veranderen/
Ik heb dit echt met stij-gen-de verbazing gelezen. Het nieuwe excuus waarom Pogacar alles met een uur voorsprong wint is bij dezen bedacht. Hadden de andere ploegen maar geld moeten investeren in AI!
[..]
Dit gaat echt he-le-maal nergens over.
quote:Het is een hypothetische vraag. Ik ga het niet echt doen.
Tel uit je winst...quote:Gelukkig maar! In dat geval, laten we de hypothetische kant even bekijken. In een wereld waar ethiek geen rol speelt en waar we alleen naar prestaties kijken, zouden atleten mogelijk gebruik maken van allerlei verboden middelen zoals EPO, anabole steroïden en bloedtransfusies om hun prestaties te verbeteren. Maar het is goed om te onthouden dat in de echte wereld deze praktijken zeer gevaarlijk zijn en kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen en schorsingen.
Laten we het hebben over gezondere en eerlijkere manieren om je prestaties te verbeteren. Wat dacht je van een geoptimaliseerd trainingsschema of voedingsadvies?
Dit deed ik 10 jaar geleden al in PCM, Jeroen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:59 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)rastisch-veranderen/
Ik heb dit echt met stij-gen-de verbazing gelezen. Het nieuwe excuus waarom Pogacar alles met een uur voorsprong wint is bij dezen bedacht. Hadden de andere ploegen maar geld moeten investeren in AI!
[..]
Dit gaat echt he-le-maal nergens over.
Met zulke analyses weet je dat Rui Costa niet gaat trappen als er een gat dicht moet.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:59 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)rastisch-veranderen/
Ik heb dit echt met stij-gen-de verbazing gelezen. Het nieuwe excuus waarom Pogacar alles met een uur voorsprong wint is bij dezen bedacht. Hadden de andere ploegen maar geld moeten investeren in AI!
[..]
Dit gaat echt he-le-maal nergens over.
Zusje van Grega?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 14:04 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
De achternaam van data bot Ana schijnt overigens Bole te zijn.
Bole is wel een Sloveense naam, dus dat zou dubbelop een passende naam zijn. Rijdt Grega Bole trouwens nog?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 14:04 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
De achternaam van data bot Ana schijnt overigens Bole te zijn.
https://nos.nl/artikel/25(...)uw-uitvinden-in-2025quote:Er waren jaren waarin Fabio Jakobsen zijn concurrentie in de sprint vermorzelde. In 2022 bijvoorbeeld reed 'De Hulk van Heukelum' maar liefst 16 keer naar het hoogste podium, maar vorig seizoen kon de 28-jarige renner van het huidige Team Picnic-PostNL slechts één keer zegevieren. Het moet dus beter en daar werkt Jakobsen deze winter hard aan.
"Ik was vorig jaar te weinig een wielrenner en vooral een te zware sprinter. 2025 moet en wordt beter."
Na zes jaar rijden voor het Belgische Quick-Step maakte Jakobsen vorig seizoen de overstap naar DSM-firmenich-PostNL. Een jaar dat behoorlijk tegenviel.
"Als ik het seizoen een cijfer moet geven? Een 5 min. Waarom? Na zes jaar bij dezelfde ploeg raak je gewend aan bepaalde processen. Hier werkten we met nieuwe mensen en nieuw materiaal. Het was zoeken voor mij. Daarnaast had ik wat ongelukkige valpartijen in de Giro d'Italia en in aanloop naar de Tour de France."
'Te zwaar'
Even terug naar die Tour van afgelopen jaar. De vijfde etappe is verreden en Jakobsen spreekt zorgelijke woorden: "Ik heb niet echt meer een topsprint". Inmiddels nuanceert hij die woorden. "Ik bedoelde dat het versnellen in een sprint en mijzelf lanceren, zoals dat vroeger ging, niet lukte. Dat was ik kwijt."
Dat kwam doordat Jakobsen vorig jaar verkeerd trainde en daardoor te zwaar werd, weet zijn coach Roy Curvers. "Wij investeerden in krachttraining om zo zijn sterkste wapen, de pure sprintsnelheid, nog meer aan te scherpen. Maar Fabio hoeft nog maar naar een gewicht te kijken of hij maakt al spiermassa aan. En die raak je dan niet zo snel weer kwijt. Die massa moet je bergop ook weer meeslepen. Daardoor was hij bijvoorbeeld in de Giro d'Italia drie kilo te zwaar."
Met dat extra gewicht moest de sprinter ook meer energie steken in de positionering voor de sprint, waardoor hij vaak te snel verzuurd raakte in de finale.
"De koers is ook geëvolueerd. Het wordt steeds drukker in de finale. Niet alleen de sprinters zijn er, maar ook teamgenoten van sprinters. Daardoor moet je om steeds meer mensen heen en daar moet je wel de benen voor hebben. Je moet je aanpassen aan de koers, maar ik moet mezelf ook deels opnieuw uitvinden."
"Het belangrijkste is dat ik weer in de finale van de koers kom met de krachtexplosie die ik in het verleden had. Er moet dus gewerkt worden aan de algehele conditie en dat gemixt met de positionering aan het einde van de koers. Dan kom ik frisser aan in de finales en kom ik ook frisser door de dagen heen."
Daarnaast let hij extra op zijn voeding en op de balans tussen de duurtrainingen en de intervaltrainingen. Zo wil hij situaties zoals vorig jaar in de Ronde van Frankrijk voorkomen. Doordat het openingsweekend uit twee relatief zwaardere etappes bestond, maakte een enigszins vermoeide Jakobsen in de eerste sprintetappe geen kans op de dagzege.
Vier kilo lichter
Al sinds november is de sprinter volle bak aan de slag in Spanje. "Meer meters maken en wat minder krachttrainingen inderdaad", zegt Curvers. En dat lijkt voor Jakobsen, naar eigen zeggen, te werken. Hij is ten opzichte van januari 2024 nu vier kilo lichter.
"Ik denk dat ik al scherper sta dan voorheen in januari. Ik heb twee perfecte maanden gehad, maar ik heb nog een maand te gaan voor ik start in de AlUla Tour."
En dan moet het komend jaar toch echt beter gaan. "Daar doe ik mijn uiterste best voor en ik heb ook alle reden om aan te nemen dat het beter wordt. Ik heb er veel vertrouwen in."
Dat vertrouwen is bij zijn ploegleider niet anders. "Wij weten gewoon dat die topsprinter in hem nog altijd leeft. Dat willen we dit jaar als eerste weer naar boven krijgen. Waar hij wint maakt niet uit, als hij maar weer wint."
Voor Jakobsen staat één wedstrijd wel groot in zijn agenda. "De Tour." In Lille, tijdens de openingsetappe, moet Jakobsen met nog minder gewicht aan de start staan.
"Om die etappe staat een grote rode cirkel. Alles staat voor mij in dat teken. En van winnen. Daarvoor ben ik namelijk op de fiets gestapt, dat moet ik blijven doen."
Mooie Mario snapte het tenminste. Weekje in Frankrijk koersen en daarna op het strand gaan liggen.quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:44 schreef franklop het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)uw-uitvinden-in-2025
Benieuwd of de 'Dief' van afgelopen seizoen gaat leveren.
Dat eeuwige gefocus op de Tour ben ik wel zat bij types als Jakobsen en Groenewegen.. Er zijn zoveel andere koersen om te winnen, ook in andere grote rondes.
Vorig jaar nog wel allerlei kermiskoersjes in de Emiraten, maar ik zie geen team bij hem staan voor dit jaar.quote:Op maandag 6 januari 2025 13:19 schreef Coppi het volgende:
[..]
Bole is wel een Sloveense naam, dus dat zou dubbelop een passende naam zijn. Rijdt Grega Bole trouwens nog?
De lamme tegen de blinde bij de beloften.quote:One of the most significant changes relates to under-23 men who will not be able to compete in the category at the UCI Road World Championships if they are registered with a WorldTour or ProTeam, with an exception for trainees.
Dat zal ze leren!quote:The UCI closed a loophole in the previous rules that eliminated yellow cards as punishment for a rider who could not be properly identified by officials. The rules now force Sport Directors to identify the rider or face a CHF 2,000 fine.
WT team kan ik nog wel inkomen, maar ProTeam ook nog is wel vreemdquote:Op woensdag 8 januari 2025 02:07 schreef wimderon het volgende:
De nieuwe UCI is uit.
[..]
De lamme tegen de blinde bij de beloften.
[..]
Dat zal ze leren!
Meeste gaan dus gewoon door, mooi. Op zich geen ramp als veel koersen meer een lokaal circuit pakken, dat kan soms heel mooie koers opleveren.quote:Op woensdag 8 januari 2025 17:53 schreef Sjoerd102 het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)025-dit-weten-we-nu/
En iemand als Widar is dan officieel geen WT of PT-renner. maar die kan buiten de WT wel alle grote koersen rijden als hij wil. En die mag dan wel starten op het WK.. op deze manier heeft de hele categorie eigenlijk geen toekomstquote:Op woensdag 8 januari 2025 07:29 schreef franklop het volgende:
[..]
WT team kan ik nog wel inkomen, maar ProTeam ook nog is wel vreemd
quote:Op donderdag 9 januari 2025 09:09 schreef franklop het volgende:
Juichen voor een teammaat in de sprint
https://www.wielerflits.n(...)financiele-gevolgen/
Toch fijn dat de UCI zich zo bekommert om de veiligheid...quote:Op donderdag 9 januari 2025 09:09 schreef franklop het volgende:
Juichen voor een teammaat in de sprint
https://www.wielerflits.n(...)financiele-gevolgen/
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |