#ANONIEM | donderdag 12 december 2024 @ 11:16 |
https://nos.nl/artikel/25(...)-gesjoemel-met-apk-sZo moeilijk is het toch niet om rotte vissen er uit te halen? In dat geval van den haag/groningen direct steekproeven in zetten, eventueel iedereen een verplichte wachttijd geven van 30 minuten voordat de beslissing steekproef valt, zelf lok auto's aanbieden als low hanging fruit? | |
valentijn101 | donderdag 12 december 2024 @ 13:59 |
In Belgie heb je keuringsstations. Die doen alleen maar aan de lopende band auto;s keuren en hebben er geen belang bij of ze een auto wel of niet goed keuren dus geen gedoen met “goedkeuren anders ben je een klant kwijt” Misschien een idee om daar op over te gaan in Nederland? | |
inslagenreuring | donderdag 12 december 2024 @ 14:03 |
Een autogarage heeft toch doorgaans baat bij een reparatieklusje en zou daardoor eerder aandachtspunten aanwijzen? | |
Lospedrosa | donderdag 12 december 2024 @ 14:07 |
Je hebt veel van die keurturken die voor ¤30 alles goedkeuren. En dan 20+ auto’s per dag. | |
Managarm | donderdag 12 december 2024 @ 14:10 |
Die hebben we in Portugal ook, je moet alleen niet de keurmeester treffen die met het verkeerde been uit bed is gestapt die dag ![]() | |
valentijn101 | donderdag 12 december 2024 @ 14:10 |
Er zijn veel garages waar mensen hun auto met problemen nog snel even goedgekeurd willen hebben voor ze hem te koop zetten. | |
valentijn101 | donderdag 12 december 2024 @ 14:12 |
Nah, heb ik geen probleem mee. Het is voor mijn eigen veiligheid. Laat hem dat ding maar binnenstebuiten keren. Weet ik zeker dat ‘ie veilig is. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 12 december 2024 @ 14:22 |
Je hebt er veel minder betrapt maar vindt wel dat het toeneemt? Wat, erkend? RDW erkend? Dat is een garage die mag keuren sowieso. Niet elke random knutselaar met een overall aan mag auto's keuren.. | |
George_of_the_Jungle | donderdag 12 december 2024 @ 14:30 |
Dit is toch raar? Als ze weten dat ze malafide zijn, waarom zijn de bevoegdheden dan niet al ingetrokken? | |
xzaz | donderdag 12 december 2024 @ 14:39 |
Kijk eens op youtube klokje rond. Echt... wat er niet allemaal langs komt. | |
suijkerbuijk | donderdag 12 december 2024 @ 15:04 |
Nee koste tussen de 150-200 euro. Maar vaak zijn die wagens niet eens in nederland. | |
Lospedrosa | donderdag 12 december 2024 @ 18:09 |
Nou ik betaal tussen ¤30 en ¤50 bij een turk hier haha | |
Discombobulate | donderdag 12 december 2024 @ 18:17 |
Breng liever daar me auto heen dan dat ik een godsvermogen moet betalen omdat er van alles "stuk" is. Heb het idee dat veel autobedrijven ook gewoon flink geld aftroggelen van mensen omdat ze toch niet weten hoe zo'n ding werkt. En ik ken veel mensen met die ervaring. Gaan ze opeens naar een andere garage en is het prima in orde op een paar dingen na, maar je bent dan niet 2.5k kwijt aan reparaties maar gewoon 600 ofzo. | |
Straatcommando. | donderdag 12 december 2024 @ 18:25 |
Die zijn er ook. | |
Kip_Frites_Appelmoes | donderdag 12 december 2024 @ 18:44 |
Misschien wordt het tijd dat het huidige systeem waarbij de keuringen worden uitgevoerd door private bedrijven, afgeschaft wordt, en dat de RDW zelf keuringsstations opent en dat de keurmeesters gewoon in dienst zijn van de RDW. Een andere mogelijkheid zou zijn om autokeuringen uit te laten voeren door een organisatie als de ANWB. Vroeger had de ANWB ook technostations waar je een auto vrijwillig kon laten keuren op technische gebreken. | |
KvanG | donderdag 12 december 2024 @ 18:57 |
En dan hanteren ze zeker een 'diversiteitsbeleid' voor het aannemen van 'kansenparels. | |
yessie234 | donderdag 12 december 2024 @ 19:00 |
Envelopje tussen de krant werkt nog steeds heur | |
Mano_ | donderdag 12 december 2024 @ 19:12 |
Tip: ga naar een los keuringstation, dus eentje die niet verbonden is aan een garage. | |
Discombobulate | donderdag 12 december 2024 @ 19:14 |
Dat is gewoon iets van het RDW? En dan ga je met die resultaten naar de garage, dus betrouwbaarder dan van die automannetjes? | |
Mano_ | donderdag 12 december 2024 @ 19:19 |
Ik weet niet of de RDW ze zelf ook heeft, ik ken wel particuliere bedrijven die alleen keuren. Dan ga je inderdaad met het lijstje naar een garage naar keuze of je fixt het zelf en komt dan terug voor de herkeuring. Mijn ervaring daarmee is dat ze niet alleen betrouwbaarder zijn, maar ook gewoon kundiger. Edit: blijkbaar kan het ook bij de RDW zelf: https://www.rdw.nl/over-rdw/contact/keuringsstations [ Bericht 11% gewijzigd door Mano_ op 12-12-2024 19:25:17 ] | |
yessie234 | donderdag 12 december 2024 @ 19:23 |
Ik hoop niet dat kundige monteurs met kennis van wetgeving, oudere auto's en wensen van de eigenaar / bestuurder hiervan de dupe gaan worden, want dat treft die voorzichtige chauffeurs die graag met een veilige auto de weg op gaan, en hierbij vertrouwen op die kundige garagist. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 12 december 2024 @ 19:41 |
Klokje Rond ![]() Bekijk deze YouTube-video Maar ook dit zijn allemaal door keurmeesters goedgekeurde auto's. Je kunt niet een garagebox huren en roepen dat je auto's keurt, de drempel daarvoor ligt een stuk hoger. Waarom de RDW dan adviseert om naar een erkende garage gaat is daarom wat vaag, dat zijn keurende garages per definitie. Een keuring is ook deels subjectief mensenwerk. Waar de een ietswat roestig ogende remleidingen opschuurt, of een gaatje in de uitlaat dichtlast, wil de andere garage de onderdelen meteen maar vervangen, wat "te veel speling" op onderdelen van de ophanging is, is enigszins arbitrair. Etc. | |
halfway | donderdag 12 december 2024 @ 19:55 |
Nou een stofhoesje afkeur noemen gaat wel ver. Controleer die Vrachtwagens met witte nummerborden maar ipv ons met futiliteiten lasting te vallen. | |
GM78 | donderdag 12 december 2024 @ 22:44 |
Ga al jaren naar een garage die alleen keurt. Afkeur is afkeur, adviespunt is adviespunt. Geen onnodige reparatie. En wel fijn dat de roetmeting overgeslagen wordt ![]() | |
yessie234 | donderdag 12 december 2024 @ 23:05 |
Mijn idee. Een keurmeester weet dat hij steekproef kan verwachten, en zeker als hij zelf een garage bedrijf runt, kijkt die wel uit. Maar, dit is weer zo'n kattebelletje naar de keurmeester controlerende steekproefuitvoerders: neem geen zwart geld aan, verbouwingen, vakanties, we zitten op je huid. Gaat niet over garages of keurmeesters, gaat over het eigen personeel bij de overheid. | |
SymbolicFrank | donderdag 12 december 2024 @ 23:13 |
We blijven wel Nederlanders, het mag dus niets kosten! Die klant ben je dus meteen kwijt. | |
SymbolicFrank | donderdag 12 december 2024 @ 23:16 |
Het is een glijdende schaal en veel te duur om ze allemaal in de gaten te houden. Privatiseren is het sleutelwoord: ze moeten zichzelf maar keuren. En met het handhaven van wetten zijn we in datzelfde kader al lang gestopt. | |
xzaz | vrijdag 13 december 2024 @ 09:26 |
Het is ook zo dat de gehele industrie van keurmeesters zichzelf in stand houdt. Bij de rijdende rechter was het ook; auto kon echt niet door de keuring zijn gekomen. Maar ja 'tijdens de keuring was dat niet zo' ![]() Maar ja, bewijs het maar eens. | |
SebbeSwensje | vrijdag 13 december 2024 @ 09:27 |
Toch wel fijn als een organisatie ineens besluit zijn werk te gaan doen. | |
Lospedrosa | vrijdag 13 december 2024 @ 09:58 |
Je bent zelf een homokineet. | |
Kip_Frites_Appelmoes | vrijdag 13 december 2024 @ 10:09 |
Ik zal je niet kwalijk nemen dat je niet weet wat een homokineet is, want het is een nogal specialistisch werktuigbouwkundig begrip, maar je had het natuurlijk ook gewoon op kunnen zoeken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling | |
Lospedrosa | vrijdag 13 december 2024 @ 10:17 |
Dat weet ik ook wel. ![]() | |
Knutknuttsson | vrijdag 13 december 2024 @ 10:34 |
In Zweden heb je zowel keuringsstations van de staat als commerciële partijen. Als het tijd is voor de keuring rij je daar heen, auto wordt nagekeken en je krijgt een forulier met reperatiepunten mee (indien nodig). Met dat papier kan je weer garages bij langs voor de scherpste offerte, werkt prima. Keuringsbedrijven hebben geen baat bij reperaties en garages moeten hun best doen om je als klant te krijgen. | |
Frikandelbroodje | vrijdag 13 december 2024 @ 17:11 |
Dit klinkt voor mij ook wel als omslachtig. | |
Kip_Frites_Appelmoes | vrijdag 13 december 2024 @ 17:24 |
Het klinkt misschien omslachtig, maar als de keurig gebeurt door een autobedrijf dat ook reparaties uitvoert, heb je wel het risico dat auto's ten onrechte afgekeurd worden met als doel om een dure reparatie aan te smeren. | |
quo_ | vrijdag 13 december 2024 @ 17:30 |
Belachelijke suggestie die de mensen heel erg veel geld gaat kosten en die gegarandeerd wachttijden van maanden voor een simpele apk gaat opleveren. Jaarlijks keuren van 7 a 8 miljoen auto's in ambtenarentempo wordt een nachtmerrie. | |
Knutknuttsson | vrijdag 13 december 2024 @ 17:32 |
Mwoah. Het is anders. En je hebt ruim de tijd om de auto te laten repareren. Je moet alleen wel weer een keer terug voor een eventuele herkeuring. | |
Kip_Frites_Appelmoes | vrijdag 13 december 2024 @ 17:55 |
Beetje flauw om te refereren aan het stereotype van de luie ambtenaar. De meeste ambtenaren werken gewoon in een normaal tempo. Ambtenaren werken in de regel wel stipt volgens de regels. Dus als de RDW zelf zo'n keuring uitvoert, dan zal het in de regel wel goed gebeuren. Momenteel kost een APK op een keuringsstation van de RDW 63 euro. Dat is misschien een beetje aan de hoge kant, maar beslist niet extreem duur. Als je nu een systeem zou invoeren dat alleen keuringen bij keuringsstations van de RDW erkend worden, dan zou het uiteraard een chaos worden. De RDW heeft er de capaciteit niet voor om jaarlijks zoveel auto's te keuren, en de commerciële keuringsstations zouden ineens brodeloos worden. Zo'n systeem zou dus geleidelijk ingevoerd moeten worden. | |
#ANONIEM | vrijdag 13 december 2024 @ 18:23 |
Zelfde hier. De auto wordt gewoon heel goed nagekeken. En als er aandachtspunten zijn, of reparties nodig, dan krijg je een lijstje mee, reken je 40 euro af en mag je binnen 8 dagen gratis komen herkeuren/afmelden als er gedaan is wat nodig was. Met deze constructie weet je gewoon zeker dat er niets onnodig wordt gerepareerd/vervangen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2024 18:24:04 ] | |
phpmystyle | vrijdag 13 december 2024 @ 20:06 |
second opinion? | |
phpmystyle | vrijdag 13 december 2024 @ 20:11 |
Wordt er ook wel eens onderzoek gedaan of auto's onterecht afgekeurd worden? | |
quo_ | vrijdag 13 december 2024 @ 20:12 |
En jij denkt dat ze er op zo'n RDW station 2 a 3 auto's per keurmeester per uur door heen kunnen jassen? | |
Mano_ | vrijdag 13 december 2024 @ 20:14 |
Er zijn geregeld steekproeven ja. | |
Kip_Frites_Appelmoes | vrijdag 13 december 2024 @ 20:19 |
Ik zou niet weten hoe lang een keuring bij een RDW keuringsstation duurt. Maar als een commercieel keuringsstation het zoveel sneller doet dan een RDW keuringsstation, dan vraag ik me toch echt af of zo'n keuring wel op de correcte wijze uitgevoerd wordt. | |
phpmystyle | vrijdag 13 december 2024 @ 20:31 |
Als de een het sneller kan dan de ander, dan is dat iets om uit te zoeken. De RDW zal wel een hoog overheadpercentage hebben wat ze doorbelasten op de directe uren. | |
Managarm | vrijdag 13 december 2024 @ 21:16 |
Nope, eerst opmerkingen wegwerken die op de lijst staan, daarna mag je de auto weer ter keuring aanbieden. Ik ga bij een keuringsstation niet meer, die keurmeester had iets met de lampen gevonden (na tien keer meten), niets aan gedaan (de garagehouder gaf een grote zucht en heeft de auto toen laten keuren en goedgekeurd zonder er iets aan gedaan te hebben. Het is gewoon een eikel van een keurmeester zei hij, hij kent de mensen daar en kan een andere keurmeester regelen). Het was een soort second opinion dus maar dan toch anders. | |
xzaz | maandag 16 december 2024 @ 09:22 |
Hoe bewijs je dat dan? |