We blijven wel Nederlanders, het mag dus niets kosten! Die klant ben je dus meteen kwijt.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:03 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Een autogarage heeft toch doorgaans baat bij een reparatieklusje en zou daardoor eerder aandachtspunten aanwijzen?
Het is een glijdende schaal en veel te duur om ze allemaal in de gaten te houden. Privatiseren is het sleutelwoord: ze moeten zichzelf maar keuren. En met het handhaven van wetten zijn we in datzelfde kader al lang gestopt.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dit is toch raar? Als ze weten dat ze malafide zijn, waarom zijn de bevoegdheden dan niet al ingetrokken?
Het is ook zo dat de gehele industrie van keurmeesters zichzelf in stand houdt.quote:Op donderdag 12 december 2024 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is een glijdende schaal en veel te duur om ze allemaal in de gaten te houden. Privatiseren is het sleutelwoord: ze moeten zichzelf maar keuren. En met het handhaven van wetten zijn we in datzelfde kader al lang gestopt.
Je bent zelf een homokineet.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is ook zo dat de gehele industrie van keurmeesters zichzelf in stand houdt.
Bij de rijdende rechter was het ook; auto kon echt niet door de keuring zijn gekomen. Maar ja 'tijdens de keuring was dat niet zo'Ja hoor; een homokineet gaat 2 maanden na de keuring opeens poef kapot.
Maar ja, bewijs het maar eens.
Ik zal je niet kwalijk nemen dat je niet weet wat een homokineet is, want het is een nogal specialistisch werktuigbouwkundig begrip, maar je had het natuurlijk ook gewoon op kunnen zoeken.quote:
Dat weet ik ook wel.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zal je niet kwalijk nemen dat je niet weet wat een homokineet is, want het is een nogal specialistisch werktuigbouwkundig begrip, maar je had het natuurlijk ook gewoon op kunnen zoeken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling
Dit klinkt voor mij ook wel als omslachtig.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:34 schreef Knutknuttsson het volgende:
In Zweden heb je zowel keuringsstations van de staat als commerciële partijen. Als het tijd is voor de keuring rij je daar heen, auto wordt nagekeken en je krijgt een forulier met reperatiepunten mee (indien nodig). Met dat papier kan je weer garages bij langs voor de scherpste offerte, werkt prima.
Keuringsbedrijven hebben geen baat bij reperaties en garages moeten hun best doen om je als klant te krijgen.
Het klinkt misschien omslachtig, maar als de keurig gebeurt door een autobedrijf dat ook reparaties uitvoert, heb je wel het risico dat auto's ten onrechte afgekeurd worden met als doel om een dure reparatie aan te smeren.quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Dit klinkt voor mij ook wel als omslachtig.
Belachelijke suggestie die de mensen heel erg veel geld gaat kosten en die gegarandeerd wachttijden van maanden voor een simpele apk gaat opleveren.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Misschien wordt het tijd dat het huidige systeem waarbij de keuringen worden uitgevoerd door private bedrijven, afgeschaft wordt, en dat de RDW zelf keuringsstations opent en dat de keurmeesters gewoon in dienst zijn van de RDW.
Een andere mogelijkheid zou zijn om autokeuringen uit te laten voeren door een organisatie als de ANWB. Vroeger had de ANWB ook technostations waar je een auto vrijwillig kon laten keuren op technische gebreken.
Mwoah. Het is anders. En je hebt ruim de tijd om de auto te laten repareren. Je moet alleen wel weer een keer terug voor een eventuele herkeuring.quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dit klinkt voor mij ook wel als omslachtig.
Beetje flauw om te refereren aan het stereotype van de luie ambtenaar. De meeste ambtenaren werken gewoon in een normaal tempo. Ambtenaren werken in de regel wel stipt volgens de regels. Dus als de RDW zelf zo'n keuring uitvoert, dan zal het in de regel wel goed gebeuren.quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:30 schreef quo_ het volgende:
Belachelijke suggestie die de mensen heel erg veel geld gaat kosten en die gegarandeerd wachttijden van maanden voor een simpele apk gaat opleveren.
Jaarlijks keuren van 7 a 8 miljoen auto's in ambtenarentempo wordt een nachtmerrie.
Zelfde hier. De auto wordt gewoon heel goed nagekeken. En als er aandachtspunten zijn, of reparties nodig, dan krijg je een lijstje mee, reken je 40 euro af en mag je binnen 8 dagen gratis komen herkeuren/afmelden als er gedaan is wat nodig was.quote:Op donderdag 12 december 2024 22:44 schreef GM78 het volgende:
Ga al jaren naar een garage die alleen keurt.
Afkeur is afkeur, adviespunt is adviespunt. Geen onnodige reparatie.
second opinion?quote:Op donderdag 12 december 2024 14:10 schreef Managarm het volgende:
[..]
Die hebben we in Portugal ook, je moet alleen niet de keurmeester treffen die met het verkeerde been uit bed is gestapt die dag.
En jij denkt dat ze er op zo'n RDW station 2 a 3 auto's per keurmeester per uur door heen kunnen jassen?quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Beetje flauw om te refereren aan het stereotype van de luie ambtenaar. De meeste ambtenaren werken gewoon in een normaal tempo. Ambtenaren werken in de regel wel stipt volgens de regels. Dus als de RDW zelf zo'n keuring uitvoert, dan zal het in de regel wel goed gebeuren.
Momenteel kost een APK op een keuringsstation van de RDW 63 euro. Dat is misschien een beetje aan de hoge kant, maar beslist niet extreem duur.
Als je nu een systeem zou invoeren dat alleen keuringen bij keuringsstations van de RDW erkend worden, dan zou het uiteraard een chaos worden. De RDW heeft er de capaciteit niet voor om jaarlijks zoveel auto's te keuren, en de commerciële keuringsstations zouden ineens brodeloos worden. Zo'n systeem zou dus geleidelijk ingevoerd moeten worden.
Er zijn geregeld steekproeven ja.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:11 schreef phpmystyle het volgende:
Wordt er ook wel eens onderzoek gedaan of auto's onterecht afgekeurd worden?
Ik zou niet weten hoe lang een keuring bij een RDW keuringsstation duurt.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:12 schreef quo_ het volgende:
En jij denkt dat ze er op zo'n RDW station 2 a 3 auto's per keurmeester per uur door heen kunnen jassen?
Als de een het sneller kan dan de ander, dan is dat iets om uit te zoeken. De RDW zal wel een hoog overheadpercentage hebben wat ze doorbelasten op de directe uren.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zou niet weten hoe lang een keuring bij een RDW keuringsstation duurt.
Maar als een commercieel keuringsstation het zoveel sneller doet dan een RDW keuringsstation, dan vraag ik me toch echt af of zo'n keuring wel op de correcte wijze uitgevoerd wordt.
Nope, eerst opmerkingen wegwerken die op de lijst staan, daarna mag je de auto weer ter keuring aanbieden. Ik ga bij een keuringsstation niet meer, die keurmeester had iets met de lampen gevonden (na tien keer meten), niets aan gedaan (de garagehouder gaf een grote zucht en heeft de auto toen laten keuren en goedgekeurd zonder er iets aan gedaan te hebben. Het is gewoon een eikel van een keurmeester zei hij, hij kent de mensen daar en kan een andere keurmeester regelen). Het was een soort second opinion dus maar dan toch anders.quote:
Hoe bewijs je dat dan?quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:11 schreef phpmystyle het volgende:
Wordt er ook wel eens onderzoek gedaan of auto's onterecht afgekeurd worden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |