Zo moeilijk is het toch niet om rotte vissen er uit te halen?quote:RDW scherpt autokeuring aan na gesjoemel met apk's
De RDW, de rijksdienst voor het wegverkeer, gaat gesjoemel met autokeuringen streng aanpakken. De bevoegdheid van malafide keurmeesters wordt ingetrokken en er komt meer toezicht en een meldpauze bij het 'afmelden' van goedgekeurde auto's.
Het aantal illegale apk's neemt de laatste jaren toe, stelt de RDW. Keuringsmeesters melden een auto als goedgekeurd af zonder dat ze bijvoorbeeld de remmen of de banden hebben gecontroleerd. Ook zijn er keurmeesters die op afstand goedkeuring verlenen, dus zonder dat ze de auto hebben gezien.
"Erg gevaarlijk. Je zou het niet eens moeten willen om op je geweten te hebben dat je in een auto rijdt met een illegale apk", zegt Teun Verschuren van de RDW bij Omroep Gelderland . "Als daar een ongeluk mee gebeurt, dan benadeel je niet alleen jezelf, maar ook andere automobilisten."
"Tegen deze praktijken treden we keihard op", vervolgt hij. "De apk is de minimale set aan veiligheidseisen waar je auto aan moet voldoen. Die zijn al niet extreem hoog. Als je auto niet door de apk komt, dan is er echt iets aan de hand."
APK niet uitgevoerd
In 2022 waren er vier keurmeesters die niet meer mochten keuren vanwege malafide praktijken, in 2023 liep dat aantal op naar 17. Dit jaar is het er tot nu toe maar één.
Daarnaast werd vorig jaar bij 350 voertuigen de apk-verklaring ongeldig verklaard, omdat bleek dat de keuringen niet daadwerkelijk waren uitgevoerd. De eigenaren moesten hun voertuig opnieuw laten keuren.
Het komt voor dat een keurmeester nu een auto afmeldt in Den Haag en over een paar minuten één in Groningen. Dat is onmogelijk.
Teun Verschuren, RDW
Om apk-fraude verder tegen te gaan, gaat de RDW vanaf 1 januari 2025 verplichte meldpauzes instellen, van één minuut voor keuringsinstanties (garages) en vijf minuten voor keurmeesters. Hiermee wil de RDW voorkomen dat voertuigen te snel achter elkaar als 'goedgekeurd' worden afgemeld. "We hebben het vermoeden dat er soms ineens heel veel auto's werden afgemeld om daarmee de streekproeven te omzeilen", licht Verschuren toe.
Soms gebeuren er ook rare dingen, waar de RDW alert op is. "Een keurmeester meldt nu een auto in Den Haag af en over een paar minuten doet hij hetzelfde in Groningen. Een keurmeester keurt de auto ter plekke, dus dat is onmogelijk."
De RDW adviseert autobezitters om altijd te controleren of de garagehouder waar ze hun apk laten doen, is erkend. Dat kan op de website van de RDW. In Nederland zijn iets meer dan 9.500 garages waar de algemene periodieke keuring wordt uitgevoerd. De RDW komt af en toe langs om een steekproef te nemen. De auto wordt dan helemaal opnieuw gekeurd om te controleren of de keurmeester wel goed zijn werk heeft gedaan.
Verschuren waarschuwt om de auto in ieder geval niet te laten keuren bij bedrijven die op sociale media adverteren met slogans als Keuren zonder zeuren, Zwarte APK of Keuren op afstand. "Wij regelen apk zonder de auto te schouwen, snel en discreet", is te lezen op een account.
"Maak geen gebruik van die advertenties", reageert Teun Verschuren. Soms levert zo'n illegale keuring een illegale afmelding op, maar het kan ook zijn dat je wordt opgelicht. Verschuren: "Mensen betalen dan 250 euro en krijgen niets."
Een autogarage heeft toch doorgaans baat bij een reparatieklusje en zou daardoor eerder aandachtspunten aanwijzen?quote:Op donderdag 12 december 2024 13:59 schreef valentijn101 het volgende:
In Belgie heb je keuringsstations. Die doen alleen maar aan de lopende band auto;s keuren en hebben er geen belang bij of ze een auto wel of niet goed keuren dus geen gedoen met “goedkeuren anders ben je een klant kwijt”
Misschien een idee om daar op over te gaan in Nederland?
Die hebben we in Portugal ook, je moet alleen niet de keurmeester treffen die met het verkeerde been uit bed is gestapt die dag .quote:Op donderdag 12 december 2024 13:59 schreef valentijn101 het volgende:
In Belgie heb je keuringsstations. Die doen alleen maar aan de lopende band auto;s keuren en hebben er geen belang bij of ze een auto wel of niet goed keuren dus geen gedoen met “goedkeuren anders ben je een klant kwijt”
Misschien een idee om daar op over te gaan in Nederland?
Er zijn veel garages waar mensen hun auto met problemen nog snel even goedgekeurd willen hebben voor ze hem te koop zetten.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:03 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Een autogarage heeft toch doorgaans baat bij een reparatieklusje en zou daardoor eerder aandachtspunten aanwijzen?
Nah, heb ik geen probleem mee. Het is voor mijn eigen veiligheid. Laat hem dat ding maar binnenstebuiten keren. Weet ik zeker dat ‘ie veilig is.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:10 schreef Managarm het volgende:
[..]
Die hebben we in Portugal ook, je moet alleen niet de keurmeester treffen die met het verkeerde been uit bed is gestapt die dag .
Je hebt er veel minder betrapt maar vindt wel dat het toeneemt?quote:APK niet uitgevoerd
In 2022 waren er vier keurmeesters die niet meer mochten keuren vanwege malafide praktijken, in 2023 liep dat aantal op naar 17. Dit jaar is het er tot nu toe maar één.
Wat, erkend? RDW erkend? Dat is een garage die mag keuren sowieso. Niet elke random knutselaar met een overall aan mag auto's keuren..quote:De RDW adviseert autobezitters om altijd te controleren of de garagehouder waar ze hun apk laten doen, is erkend. Dat kan op de website van de RDW. In Nederland zijn iets meer dan 9.500 garages waar de algemene periodieke keuring wordt uitgevoerd.
Dit is toch raar? Als ze weten dat ze malafide zijn, waarom zijn de bevoegdheden dan niet al ingetrokken?quote:RDW scherpt autokeuring aan na gesjoemel met apk's
De RDW, de rijksdienst voor het wegverkeer, gaat gesjoemel met autokeuringen streng aanpakken. De bevoegdheid van malafide keurmeesters wordt ingetrokken en er komt meer toezicht en een meldpauze bij het 'afmelden' van goedgekeurde auto's.
Kijk eens op youtube klokje rond. Echt... wat er niet allemaal langs komt.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wat, erkend? RDW erkend? Dat is een garage die mag keuren sowieso. Niet elke random knutselaar met een overall aan mag auto's keuren..
Nee koste tussen de 150-200 euro.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Je hebt veel van die keurturken die voor ¤30 alles goedkeuren. En dan 20+ auto’s per dag.
Nou ik betaal tussen ¤30 en ¤50 bij een turk hier hahaquote:Op donderdag 12 december 2024 15:04 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee koste tussen de 150-200 euro.
Maar vaak zijn die wagens niet eens in nederland.
Breng liever daar me auto heen dan dat ik een godsvermogen moet betalen omdat er van alles "stuk" is. Heb het idee dat veel autobedrijven ook gewoon flink geld aftroggelen van mensen omdat ze toch niet weten hoe zo'n ding werkt. En ik ken veel mensen met die ervaring. Gaan ze opeens naar een andere garage en is het prima in orde op een paar dingen na, maar je bent dan niet 2.5k kwijt aan reparaties maar gewoon 600 ofzo.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Je hebt veel van die keurturken die voor ¤30 alles goedkeuren. En dan 20+ auto’s per dag.
Die zijn er ook.quote:Op donderdag 12 december 2024 13:59 schreef valentijn101 het volgende:
In Belgie heb je keuringsstations. Die doen alleen maar aan de lopende band auto;s keuren en hebben er geen belang bij of ze een auto wel of niet goed keuren dus geen gedoen met “goedkeuren anders ben je een klant kwijt”
Misschien een idee om daar op over te gaan in Nederland?
En dan hanteren ze zeker een 'diversiteitsbeleid' voor het aannemen van 'kansenparels.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
de keurmeesters gewoon in dienst zijn van de RDW.
Envelopje tussen de krant werkt nog steeds heurquote:Op donderdag 12 december 2024 14:10 schreef Managarm het volgende:
[..]
Die hebben we in Portugal ook, je moet alleen niet de keurmeester treffen die met het verkeerde been uit bed is gestapt die dag .
Tip: ga naar een los keuringstation, dus eentje die niet verbonden is aan een garage.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Breng liever daar me auto heen dan dat ik een godsvermogen moet betalen omdat er van alles "stuk" is. Heb het idee dat veel autobedrijven ook gewoon flink geld aftroggelen van mensen omdat ze toch niet weten hoe zo'n ding werkt. En ik ken veel mensen met die ervaring. Gaan ze opeens naar een andere garage en is het prima in orde op een paar dingen na, maar je bent dan niet 2.5k kwijt aan reparaties maar gewoon 600 ofzo.
Dat is gewoon iets van het RDW? En dan ga je met die resultaten naar de garage, dus betrouwbaarder dan van die automannetjes?quote:Op donderdag 12 december 2024 19:12 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Tip: ga naar een los keuringstation, dus eentje die niet verbonden is aan een garage.
Ik weet niet of de RDW ze zelf ook heeft, ik ken wel particuliere bedrijven die alleen keuren. Dan ga je inderdaad met het lijstje naar een garage naar keuze of je fixt het zelf en komt dan terug voor de herkeuring. Mijn ervaring daarmee is dat ze niet alleen betrouwbaarder zijn, maar ook gewoon kundiger.quote:Op donderdag 12 december 2024 19:14 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat is gewoon iets van het RDW? En dan ga je met die resultaten naar de garage, dus betrouwbaarder dan van die automannetjes?
Klokje Rondquote:Op donderdag 12 december 2024 14:39 schreef xzaz het volgende:
[..]
Kijk eens op youtube klokje rond. Echt... wat er niet allemaal langs komt.
Een keuring is ook deels subjectief mensenwerk. Waar de een ietswat roestig ogende remleidingen opschuurt, of een gaatje in de uitlaat dichtlast, wil de andere garage de onderdelen meteen maar vervangen, wat "te veel speling" op onderdelen van de ophanging is, is enigszins arbitrair. Etc.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Breng liever daar me auto heen dan dat ik een godsvermogen moet betalen omdat er van alles "stuk" is. Heb het idee dat veel autobedrijven ook gewoon flink geld aftroggelen van mensen omdat ze toch niet weten hoe zo'n ding werkt. En ik ken veel mensen met die ervaring. Gaan ze opeens naar een andere garage en is het prima in orde op een paar dingen na, maar je bent dan niet 2.5k kwijt aan reparaties maar gewoon 600 ofzo.
Mijn idee. Een keurmeester weet dat hij steekproef kan verwachten, en zeker als hij zelf een garage bedrijf runt, kijkt die wel uit.quote:Op donderdag 12 december 2024 11:16 schreef bonanza8 het volgende:
"Maak geen gebruik van die advertenties", reageert Teun Verschuren. Soms levert zo'n illegale keuring een illegale afmelding op, maar het kan ook zijn dat je wordt opgelicht. Verschuren: "Mensen betalen dan 250 euro en krijgen niets."
We blijven wel Nederlanders, het mag dus niets kosten! Die klant ben je dus meteen kwijt.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:03 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Een autogarage heeft toch doorgaans baat bij een reparatieklusje en zou daardoor eerder aandachtspunten aanwijzen?
Het is een glijdende schaal en veel te duur om ze allemaal in de gaten te houden. Privatiseren is het sleutelwoord: ze moeten zichzelf maar keuren. En met het handhaven van wetten zijn we in datzelfde kader al lang gestopt.quote:Op donderdag 12 december 2024 14:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dit is toch raar? Als ze weten dat ze malafide zijn, waarom zijn de bevoegdheden dan niet al ingetrokken?
Het is ook zo dat de gehele industrie van keurmeesters zichzelf in stand houdt.quote:Op donderdag 12 december 2024 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is een glijdende schaal en veel te duur om ze allemaal in de gaten te houden. Privatiseren is het sleutelwoord: ze moeten zichzelf maar keuren. En met het handhaven van wetten zijn we in datzelfde kader al lang gestopt.
Je bent zelf een homokineet.quote:Op vrijdag 13 december 2024 09:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Het is ook zo dat de gehele industrie van keurmeesters zichzelf in stand houdt.
Bij de rijdende rechter was het ook; auto kon echt niet door de keuring zijn gekomen. Maar ja 'tijdens de keuring was dat niet zo' Ja hoor; een homokineet gaat 2 maanden na de keuring opeens poef kapot.
Maar ja, bewijs het maar eens.
Ik zal je niet kwalijk nemen dat je niet weet wat een homokineet is, want het is een nogal specialistisch werktuigbouwkundig begrip, maar je had het natuurlijk ook gewoon op kunnen zoeken.quote:
Dat weet ik ook wel.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zal je niet kwalijk nemen dat je niet weet wat een homokineet is, want het is een nogal specialistisch werktuigbouwkundig begrip, maar je had het natuurlijk ook gewoon op kunnen zoeken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling
Dit klinkt voor mij ook wel als omslachtig.quote:Op vrijdag 13 december 2024 10:34 schreef Knutknuttsson het volgende:
In Zweden heb je zowel keuringsstations van de staat als commerciële partijen. Als het tijd is voor de keuring rij je daar heen, auto wordt nagekeken en je krijgt een forulier met reperatiepunten mee (indien nodig). Met dat papier kan je weer garages bij langs voor de scherpste offerte, werkt prima.
Keuringsbedrijven hebben geen baat bij reperaties en garages moeten hun best doen om je als klant te krijgen.
Het klinkt misschien omslachtig, maar als de keurig gebeurt door een autobedrijf dat ook reparaties uitvoert, heb je wel het risico dat auto's ten onrechte afgekeurd worden met als doel om een dure reparatie aan te smeren.quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Dit klinkt voor mij ook wel als omslachtig.
Belachelijke suggestie die de mensen heel erg veel geld gaat kosten en die gegarandeerd wachttijden van maanden voor een simpele apk gaat opleveren.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:44 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Misschien wordt het tijd dat het huidige systeem waarbij de keuringen worden uitgevoerd door private bedrijven, afgeschaft wordt, en dat de RDW zelf keuringsstations opent en dat de keurmeesters gewoon in dienst zijn van de RDW.
Een andere mogelijkheid zou zijn om autokeuringen uit te laten voeren door een organisatie als de ANWB. Vroeger had de ANWB ook technostations waar je een auto vrijwillig kon laten keuren op technische gebreken.
Mwoah. Het is anders. En je hebt ruim de tijd om de auto te laten repareren. Je moet alleen wel weer een keer terug voor een eventuele herkeuring.quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Dit klinkt voor mij ook wel als omslachtig.
Beetje flauw om te refereren aan het stereotype van de luie ambtenaar. De meeste ambtenaren werken gewoon in een normaal tempo. Ambtenaren werken in de regel wel stipt volgens de regels. Dus als de RDW zelf zo'n keuring uitvoert, dan zal het in de regel wel goed gebeuren.quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:30 schreef quo_ het volgende:
Belachelijke suggestie die de mensen heel erg veel geld gaat kosten en die gegarandeerd wachttijden van maanden voor een simpele apk gaat opleveren.
Jaarlijks keuren van 7 a 8 miljoen auto's in ambtenarentempo wordt een nachtmerrie.
Zelfde hier. De auto wordt gewoon heel goed nagekeken. En als er aandachtspunten zijn, of reparties nodig, dan krijg je een lijstje mee, reken je 40 euro af en mag je binnen 8 dagen gratis komen herkeuren/afmelden als er gedaan is wat nodig was.quote:Op donderdag 12 december 2024 22:44 schreef GM78 het volgende:
Ga al jaren naar een garage die alleen keurt.
Afkeur is afkeur, adviespunt is adviespunt. Geen onnodige reparatie.
second opinion?quote:Op donderdag 12 december 2024 14:10 schreef Managarm het volgende:
[..]
Die hebben we in Portugal ook, je moet alleen niet de keurmeester treffen die met het verkeerde been uit bed is gestapt die dag .
En jij denkt dat ze er op zo'n RDW station 2 a 3 auto's per keurmeester per uur door heen kunnen jassen?quote:Op vrijdag 13 december 2024 17:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Beetje flauw om te refereren aan het stereotype van de luie ambtenaar. De meeste ambtenaren werken gewoon in een normaal tempo. Ambtenaren werken in de regel wel stipt volgens de regels. Dus als de RDW zelf zo'n keuring uitvoert, dan zal het in de regel wel goed gebeuren.
Momenteel kost een APK op een keuringsstation van de RDW 63 euro. Dat is misschien een beetje aan de hoge kant, maar beslist niet extreem duur.
Als je nu een systeem zou invoeren dat alleen keuringen bij keuringsstations van de RDW erkend worden, dan zou het uiteraard een chaos worden. De RDW heeft er de capaciteit niet voor om jaarlijks zoveel auto's te keuren, en de commerciële keuringsstations zouden ineens brodeloos worden. Zo'n systeem zou dus geleidelijk ingevoerd moeten worden.
Er zijn geregeld steekproeven ja.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:11 schreef phpmystyle het volgende:
Wordt er ook wel eens onderzoek gedaan of auto's onterecht afgekeurd worden?
Ik zou niet weten hoe lang een keuring bij een RDW keuringsstation duurt.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:12 schreef quo_ het volgende:
En jij denkt dat ze er op zo'n RDW station 2 a 3 auto's per keurmeester per uur door heen kunnen jassen?
Als de een het sneller kan dan de ander, dan is dat iets om uit te zoeken. De RDW zal wel een hoog overheadpercentage hebben wat ze doorbelasten op de directe uren.quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:19 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zou niet weten hoe lang een keuring bij een RDW keuringsstation duurt.
Maar als een commercieel keuringsstation het zoveel sneller doet dan een RDW keuringsstation, dan vraag ik me toch echt af of zo'n keuring wel op de correcte wijze uitgevoerd wordt.
Nope, eerst opmerkingen wegwerken die op de lijst staan, daarna mag je de auto weer ter keuring aanbieden. Ik ga bij een keuringsstation niet meer, die keurmeester had iets met de lampen gevonden (na tien keer meten), niets aan gedaan (de garagehouder gaf een grote zucht en heeft de auto toen laten keuren en goedgekeurd zonder er iets aan gedaan te hebben. Het is gewoon een eikel van een keurmeester zei hij, hij kent de mensen daar en kan een andere keurmeester regelen). Het was een soort second opinion dus maar dan toch anders.quote:
Hoe bewijs je dat dan?quote:Op vrijdag 13 december 2024 20:11 schreef phpmystyle het volgende:
Wordt er ook wel eens onderzoek gedaan of auto's onterecht afgekeurd worden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |