Ventileren zoals de woningbouw ook tegen je heeft gezegd. Ik heb meestal alle ventilatieroosters open staan, of de kachel nou aan staat of niet. Behalve als de omgeving weer eens hout wil stoken, dan doe ik de roosters dicht.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:39 schreef BMW1993 het volgende:
Mijn vraag is echter nu, hoe houden jullie schimmel buiten de deur?
Dit, en als je het condens dan ook nog eens altijd laat zitten gaat het helemaal hard.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:45 schreef Farenji het volgende:
Met een temperatuur van 15 graden krijg je sneller condensvorming en daardoor ook sneller schimmel, zeker als je niet ventileert.
Dank, hier heb ik wat aan!quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, en als je het condens dan ook nog eens altijd laat zitten gaat het helemaal hard.
Maar in het geval van TS, die niet wil stoken, betekent dat dan dagelijks de ramen en kozijnen droogmaken, en met wat pech 2 keer daags.
Als je eerst van de schimmel af bent wel.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:51 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Dank, hier heb ik wat aan!
Als ik wakker word zijn alle ramen van binnen nat met allemaal druppels en zijn de ramen beslagen.
Ik zou dus eigenlijk elke dag de zijramen op een kier moeten zetten, en de nattigheid met een handdoek weg moeten halen?
Een veel duidelijkere indicatie van een slecht ventilatie- en stookregime dan kletsnatte ramen ga je niet krijgen.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:51 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Als ik wakker word zijn alle ramen van binnen nat met allemaal druppels en zijn de ramen beslagen.
Ik zou dus eigenlijk elke dag de zijramen op een kier moeten zetten, en de nattigheid met een handdoek weg moeten halen?
Heb je dan niet ook schimmel in de muren zitten op een gegeven moment, als je daarna niet stookt en/of ventileert?quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit, en als je het condens dan ook nog eens altijd laat zitten gaat het helemaal hard.
Maar in het geval van TS, die niet wil stoken, betekent dat dan dagelijks de ramen en kozijnen droogmaken, en met wat pech 2 keer daags.
Doe je dat niet, dan is het feest.
Hij zal nu eerst de schimmel weg moeten krijgen (schoonmaken, stoken, en ventileren, repeat), en als hij daarna niet meer wil stoken dagelijks het condens wegvegen zodat het droog blijft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tics van je petten.
Die kans is ook aanwezig.quote:Op dinsdag 10 december 2024 15:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Heb je dan niet ook schimmel in de muren zitten op een gegeven moment, als je daarna niet stookt en/of ventileert?
En de condens wegvegen met doekjes lost het probleem van een te hoge luchtvochtigheid binnen ook niet op (het vocht dat gecondenseerd is zit immers al niet meer in de lucht), dus die schimmel komt ook dan vanzelf wel weer terug.quote:Op dinsdag 10 december 2024 15:44 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Heb je dan niet ook schimmel in de muren zitten op een gegeven moment, als je daarna niet stookt en/of ventileert?
En maakt herriequote:Op dinsdag 10 december 2024 19:05 schreef valentijn101 het volgende:
Een ontvochtiger helpt natuurlijk ook. Maar die gebruikt ook energie.
Ik slaap met het raam op een kier.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:51 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
En doet niks tegen te hoge CO2-concentraties, die bij zeer gebrekkige ventilatie hoogstwaarschijnlijk ook een punt van zorg zijn.quote:Op dinsdag 10 december 2024 19:05 schreef valentijn101 het volgende:
Een ontvochtiger helpt natuurlijk ook. Maar die gebruikt ook energie.
Hmmm.....nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik, nu de temperatuur buiten écht begint te zakken, de boel qua dauerlufters en ramen ook allemaal dicht heb staan. De temperatuur hierbinnen is echter (omdat ik qua appartement overal tussenin zit) een vrijwel constante 17,5/18 graden minimaal. Eventueel gooi ik af en toe een elektrische kachel aan. Ik hoef zelden bij te stoken en heb echter nooit vocht op de ramen staan.quote:Op dinsdag 10 december 2024 16:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
1. Stoken
2. Ventileren
Als je renoveert:
3. Stuckwerk met cement/zand basis, geen gips, dat gaat zweten
4. Geen latex of andere organische verf gebruiken maar verf op waterglas basis zonder organische componenten
5. Voorkom koudebruggen
Met een moderne CV-ketel haal je ongeveer 10 kWh aan warmte uit één kuub gas. Met een electrische kachel haal je precies 1 kWh warmte uit 1 kWh stroom. Maak nu die rekensom nog eens...quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:42 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Hmmm.....nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik, nu de temperatuur buiten écht begint te zakken, de boel qua dauerlufters en ramen ook allemaal dicht heb staan. De temperatuur hierbinnen is echter (omdat ik qua appartement overal tussenin zit) een vrijwel constante 17,5/18 graden minimaal. Eventueel gooi ik af en toe een elektrische kachel aan. Ik hoef zelden bij te stoken en heb echter nooit vocht op de ramen staan.
Er is overigens wél een mechanisch ventilatiesysteem aanwezig met een stuk of 6 afzuigkanalen door de gehele woning.
Verder staan die dauerlufters weer open zodra het ook maar iets zachter wordt qua temperatuur buiten en gaat de balkondeur gedurende de dag open vanaf het voorjaar en staat die richting de zomermaanden zelfs dag én nacht open.
Een tip nog voor TS:
Als je toch íets behaaglijker erbij wil zitten maar de cvketel wil ontzien, overweeg dan eens een fatsoenlijke elektrische kachel. Elektriciteit is nog altijd 3x goedkoper per kW dan een kuub gas en je hebt het, afhankelijk van de oppervlakte van je woonkamer in een mum van een tijd behaaglijk gestookt en je voorkomt er ook je schimmelprobleem mee.
Als die ketel volwaardig kan opstoken misschien, maar daar is hier geen sprake van. Dat ding knalt er hier voor hooguit een halve graad in en schakelt dan telkens uit en in om de temperatuur op dat peil te houden. Leidingen worden maar lauwwarm hier. Wat ik echter wél had, toen ik dat vorig jaar een keer heb laten gaan, was een gasverbruik van 60m3 in één maand waar ik er doorgaans maar 8-10 heb. Dus nee, ik ben dat niet met je eens. En die ketel is rond 2011 geplaatst, dus nog niet zó heel oud.quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met een moderne CV-ketel haal je ongeveer 10 kWh aan warmte uit één kuub gas. Met een electrische kachel haal je precies 1 kWh warmte uit 1 kWh stroom. Maak nu die rekensom nog eens...
Het is geen kwestie van het er wel of niet mee eens zijn. En hoe lager de retourtemperatuur van de ketel, hoe hoger het rendement. In een wintermaand is 50 kuub om te verwarmen helemaal prima hoor (dat staat gelijk aan ongeveer 500 kWh warmte). Normaal zou ik vragen hoeveel oppervlak je verwarmt, maar dit is in alle gevallen gewoon een laag verbruik.quote:Op dinsdag 10 december 2024 22:03 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Als die ketel volwaardig kan opstoken misschien, maar daar is hier geen sprake van. Dat ding knalt er hier voor hooguit een halve graad in en schakelt dan telkens uit en in om de temperatuur op dat peil te houden. Leidingen worden maar lauwwarm hier. Wat ik echter wél had, toen ik dat vorig jaar een keer heb laten gaan, was een gasverbruik van 60m3 in één maand waar ik er doorgaans maar 8-10 heb. Dus nee, ik ben dat niet met je eens. En die ketel is rond 2011 geplaatst, dus nog niet zó heel oud.
Dit is ca. 6x wat ik normaal verbruik en in geen van de jaren dat ik hier woon zó extreem heb meegemaakt. Terwijl ik,zoals ik al zei, de cvketel amper aan heb staan om te verwarmen. Dus daar schrok ik toch wel een beetje van hoor.quote:Op dinsdag 10 december 2024 22:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van het er wel of niet mee eens zijn. En hoe lager de retourtemperatuur van de ketel, hoe hoger het rendement. In een wintermaand is 50 kuub om te verwarmen helemaal prima hoor (dat staat gelijk aan ongeveer 500 kWh warmte). Normaal zou ik vragen hoeveel oppervlak je verwarmt, maar dit is in alle gevallen gewoon een laag verbruik.
Hoeveel kWh jaag je er met je elektrische kachel doorheen dan?
Denk dat je met 9 al blij mag zijn, je hebt wat verlies aan schoorsteen en zoquote:Op dinsdag 10 december 2024 21:46 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met een moderne CV-ketel haal je ongeveer 10 kWh aan warmte uit één kuub gas.
Klopt, alleen met een warmtepomp is het goedkoper, daar haal je 3-5 kWh aan warmte uit een kWh stroom afhankelijk van de efficiëntie van de pomp en de buitentemperatuur (bij lucht lucht)quote:Met een electrische kachel haal je precies 1 kWh warmte uit 1 kWh stroom. Maak nu die rekensom nog eens...
Je hebt enkel glas in jouw slaapkamer? Als de ramen beslagen zijn dan zou je het vocht met een raamwisser weg kunnen trekken, terwijl het raam open staat en het vocht zo naar buiten verdwijnt. Als je de ramen altijd nat laat, dan worden de kozijnen van binnen ook vochtig, dus kans op schimmel.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:51 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Condensatie van het enkel glas wissen en dit door de gootsteen gieten is wel weer een goede manier om het vocht uit huis te krijgen. Maar stoken is net als ventileren zeker belangrijk, en nee, dat hoeft geen 23 graden te zijn.quote:Op woensdag 11 december 2024 09:48 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Je hebt enkel glas in jouw slaapkamer? Als de ramen beslagen zijn dan zou je het vocht met een raamwisser weg kunnen trekken, terwijl het raam open staat en het vocht zo naar buiten verdwijnt. Als je de ramen altijd nat laat, dan worden de kozijnen van binnen ook vochtig, dus kans op schimmel.
Ventilatie is altijd nodig voor de luchtkwaliteit. Bij koken en douchen e.d. altijd goed ventileren. Ik vermoed dat bij jou het schimmelprobleem is ontstaan door het gebrek aan ventilatie en niet zozeer door de relatief lage stooktemperatuur.
Elektriciteit om te verwarmen is niet goedkoper per kWh dan een kuub gas.quote:Op dinsdag 10 december 2024 21:42 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Een tip nog voor TS:
Als je toch íets behaaglijker erbij wil zitten maar de cvketel wil ontzien, overweeg dan eens een fatsoenlijke elektrische kachel. Elektriciteit is nog altijd 3x goedkoper per kW dan een kuub gas en je hebt het, afhankelijk van de oppervlakte van je woonkamer in een mum van een tijd behaaglijk gestookt en je voorkomt er ook je schimmelprobleem mee.
Nee, een HR-ketel haalt geen 100%, eerder 85-90quote:Op woensdag 11 december 2024 11:01 schreef Isdatzo het volgende:
Met een HR-ketel kan je, dankzij condensatie van de waterdamp in de rookgassen, die 100% prima halen, of zelfs iets meer. 10 kWh warmte per kuub gas is een prima stelregel bij een goed ingeregeld systeem.
Maar inderdaad, ook al is dat niet het geval, dan is stoken op gas nog steeds goedkoper dan met elektrische kacheltjes.
Jawel: je kan in theorie 100% verbrandingswarmte uit het gas halen, en heb je daarbovenop nog 11% aan condensatiewarmte. Als je al die warmte weet te benutten dan zit je op een theoretisch maximum van 111% van de verbrandingswarmte.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, een HR-ketel haalt geen 100%, eerder 85-90
Hij haalt tot zo'n 107% t.o.v. een ouderwetse ketel zonder condensatie maar meer dan 100% haal je er echt niet uit.
Nee, dat is echt een misverstand wat ik vaker tegenkom.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jawel: je kan in theorie 100% verbrandingswarmte uit het gas halen, en heb je daarbovenop nog 11% aan condensatiewarmte. Als je al die warmte weet te benutten dan zit je op een theoretisch maximum van 111% van de verbrandingswarmte.
Dat lukt in de praktijk natuurlijk niet, maar door gebruik te maken van de condensatiewarmte kan je bij een retourtemperatuur die laag genoeg is (zeg onder de 35 graden) wel degelijk meer dan 100% van de verbrandingswarmte aan je systeem toevoegen. De warmte die dan verkregen wordt uit rookgascondensatie is meer dan het ketelverlies, en een 'rendement' van meer dan 100% is in de praktijk gewoon mogelijk.
Prima dus om te rekenen met (95% van) de calorische bovenwaarde.
quote:Rendement, onderwaarde of bovenwaarde
Dat hr-ketels een "rendement" boven 100% kunnen halen is een kwestie van definitie. In Europese richtlijnen worden de verliezen door de afvoer van verbrandingsgassen niet in het rendement meegerekend. Men rekent dus met de zogenaamde onderste verbrandingswaarde. In Nederlands aardgas zit ongeveer 100% verbrandingsenergie en 11% condensatiewarmte. Zo is gerekend is het mogelijk om zogenaamd 111% rendement te halen uit het gas op basis van onderwaarde. Wanneer nu de condensatiewarmte uit de rookgassen wordt benut, zoals in (goed afgestelde) hr-ketels gebeurt, zou men eigenlijk met de bovenste verbrandingswaarde moeten rekenen. Het rendement zou in dat geval onder de 100% blijven steken.
Ja, dat zeg ik toch? Het hangt er dan vanaf of je met de bovengrens of ondergrens van de calorische waarde rekent. Daarom zeg ik ook: pima dus om te rekenen met (95% van) de calorische bovenwaarde. En dan zit je dus net iets onder de 10 kWh aan warmte uit 1 kuub gas.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat is echt een misverstand wat ik vaker tegenkom.
Je kan maximaal 100% van de energie uit het aardgas benutten.
Een HR ketel doet dat tot zo'n 110% ten opzichte van oude ketels (vandaar dat je dat percentage vaak tegenkomt) maar haalt dan nog steeds niet de perfecte 100%.
Iets kan pas condenseren als het verwarmd is, ofwel als er energie in gegaan is.
Dat is verwarmd door het gas.
Het is dus terugwinnen van verloren energie die anders de schoorsteen uit gegaan zou zijn, je komt nooit boven de 100% uit.
Dat zou natuurkundig ook niet kunnen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel
[..]
De warmste penis in dit geval.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:03 schreef ieniminimuis het volgende:
Alsof ik naar een gesprek luister wie de langste penis heeft.
De kozijnen zijn van hout inderdaad, sinds ik dit topic heb geopend, doe ik elke dag de ramen op een kiertjequote:Op dinsdag 10 december 2024 15:28 schreef junkiesietze het volgende:
heb je houten of kunststof kozijnen? als het hout is moet je ook uitkijken voor houtrot
Verkeerde keuzes inderdaad.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:04 schreef DjVero het volgende:
De tering, kou gaan zitten lijden en luchtwegen verknallen om een paar rotcenten te besparen
Dank voor de tip, en de verwarming een halfuur aan, dat kan best.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:03 schreef ieniminimuis het volgende:
Alsof ik naar een gesprek luister wie de langste penis heeft. Wat boeit het voor TS waar hij de meeste warmte uit kan halen? Heeft hij duidelijk geen behoefte aan.
TS moet gewoon dagelijks even half uur verwarming aan, verwarming uit. Raam openen. Daarnaast werkt het altijd goed om met raam open te slapen, nog minimaal half uur daarna luchten.
Schrijf, eventueel samen met iemand anders, een stappenplan voor jezelf op dat je elke ochtend doet om te ventileren en daarmee schimmel te voorkomen.
Dan bel je de woningbouw en komen ze dat fiksen. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op vrijdag 20 december 2024 14:00 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
De kozijnen zijn van hout inderdaad, sinds ik dit topic heb geopend, doe ik elke dag de ramen op een kiertje
Ik had een rooster boven het raamkozijn om te luchten, maar een keer heb ik te hard aan het draaitje getrokken (het rooster was bevroren vorig jaar januari, maar heb geprobeerd om heel hard te trekken zodat het rooster toch open ging, en toen heb ik het waarschijnlijk gebroken, dus dat rooster gaat niet meer open
Als je elke week opnieuw schimmel op de kozijnen hebt gaat er nog steeds iets niet goed hoorquote:Op vrijdag 20 december 2024 14:21 schreef BMW1993 het volgende:
Ik maak nu elke week de kozijnen vrij van schimmel met schoonmaak azijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |