abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215797674
Wat gebeurt er als Damascus valt?

Is Assad dan officieel geen president meer?
twitter
pi_215797686
Israel is implicitly shaping the Syrian war by limiting Hizbullah’s involvement: “Hezbollah sent some "supervising forces" to Homs on Friday but any significant deployment would risk exposure to Israeli airstrikes, Western officials said.” https://www.reuters.com/w(...)ads-rule-2024-12-07/
pi_215797710
Dit gaat nog sneller dan Afghanistan.
Incelfrikandel
pi_215798160
twitter
pi_215798325
Ik ben een lang interview aan het bekijken met Ahmet Davutoglu, oud minister van BuZa van Turkije, die lange tijd verantwoordelijk was voor het Turkse beleid t.a.v. Syrië, veel onderhandelde met o.a. Bashar Assad, Lavrov, Zarif, Clinton, etc., maar zo rond 2016 (toen Assad nog stevig in het zadel zat en Turkije zat opgezadeld met een PKK-staat langs haar grenzen en miljoenen vluchtelingen binnen haar grenzen) verliet Davutoglu de AKP op een niet zo sjieke manier waarna hij zijn eigen politieke partij heeft opgericht. Davutoglu's ervaringen en inzichten zijn zeer interessant. 2 ervan wil ik delen:

- Bashar Assad is 1 van de meest passieve/ vredelievende personen binnen zijn familie. Hij is ook oogarts van beroep. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat hij zijn vader Hafez zou opvolgen, maar zijn broer Bassel. Bassel kwam echter om in een auto-ongeluk. Bashar werd in theorie de leider van Syrië, maar op de achtergrond speelde de familie Makhlouf (de familie van zijn moeders kant), zijn broertje Maher en Iraanse havikken een veel grotere rol dan Bashar. Davutoglu heeft vanaf het begin van de Arabische lente meermaals gesproken met Bashar, hem proberen te overtuigen om de opstand niet met harde hand neer te slaan maar gerechtvaardigde verzoeken van het volk in te willigen, en tijdens die gesprekken leek Bashar daar oren voor te hebben, maar achteraf vloeide steeds bloed.

- In de eerste week van november vinden er verkiezingen plaats in de VS, maar pas op 20 januari mag de winnaar aan de slag. In de tussentijd is het altijd roerig in de wereld, omdat de oude president een lame duck is, en de nieuwe president de touwtjes nog niet in handen heeft. Dit is bekend bij andere machtsblokken/ machtshebbers, die deze periode zien als een kans om een fait accompli te creëren voordat de nieuwe president aantreedt. Davutoglu geeft veel voorbeelden van vroeger en nu die plaatsvonden tijdens zo'n transitieperiode.
pi_215798603
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2024 16:00 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Rechts extremisten bij visegrad maakt het niet uit wie de scepter zwaait in Syrië Assad of jihadis, als de buitenlanders maar optyfen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_215798695
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 16:38 schreef egayalS het volgende:

[..]
Rechts extremisten bij visegrad maakt het niet uit wie de scepter zwaait in Syrië Assad of jihadis, als de buitenlanders maar optyfen.
Alles wat ik niet leuk vind is extreem-rechts 🥱
pi_215798698
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 16:13 schreef Bilge het volgende:
Ik ben een lang interview aan het bekijken met Ahmet Davutoglu, oud minister van BuZa van Turkije, die lange tijd verantwoordelijk was voor het Turkse beleid t.a.v. Syrië, veel onderhandelde met o.a. Bashar Assad, Lavrov, Zarif, Clinton, etc., maar zo rond 2016 (toen Assad nog stevig in het zadel zat en Turkije zat opgezadeld met een PKK-staat langs haar grenzen en miljoenen vluchtelingen binnen haar grenzen) verliet Davutoglu de AKP op een niet zo sjieke manier waarna hij zijn eigen politieke partij heeft opgericht. Davutoglu's ervaringen en inzichten zijn zeer interessant. 2 ervan wil ik delen:

- Bashar Assad is 1 van de meest passieve/ vredelievende personen binnen zijn familie. Hij is ook oogarts van beroep. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat hij zijn vader Hafez zou opvolgen, maar zijn broer Bassel. Bassel kwam echter om in een auto-ongeluk. Bashar werd in theorie de leider van Syrië, maar op de achtergrond speelde de familie Makhlouf (de familie van zijn moeders kant), zijn broertje Maher en Iraanse havikken een veel grotere rol dan Bashar. Davutoglu heeft vanaf het begin van de Arabische lente meermaals gesproken met Bashar, hem proberen te overtuigen om de opstand niet met harde hand neer te slaan maar gerechtvaardigde verzoeken van het volk in te willigen, en tijdens die gesprekken leek Bashar daar oren voor te hebben, maar achteraf vloeide steeds bloed.

- In de eerste week van november vinden er verkiezingen plaats in de VS, maar pas op 20 januari mag de winnaar aan de slag. In de tussentijd is het altijd roerig in de wereld, omdat de oude president een lame duck is, en de nieuwe president de touwtjes nog niet in handen heeft. Dit is bekend bij andere machtsblokken/ machtshebbers, die deze periode zien als een kans om een fait accompli te creëren voordat de nieuwe president aantreedt. Davutoglu geeft veel voorbeelden van vroeger en nu die plaatsvonden tijdens zo'n transitieperiode.
Volgens mij was Davutoğlu in de periode dat de pleuris uitbrak in Syrië buitenlandse zaken. Ik herinner dat de Turken hard hun best deden om het niet nog meer te laten escaleren. En dat hij meerdere keren naar Damascus was gevlogen, maar dat hun pogingen niks opleverden en de laatste keer dat hij terug was in Ankara dat hij echt boos was.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 7 december 2024 @ 16:46:31 #34
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215798706
Even 2 uur naar huis gereden, tegenvallend dat Damascus nog niet is gevallen :P
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_215798712
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2024 16:45 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Alles wat ik niet leuk vind is extreem-rechts 🥱
If it walks like a duck, it talks like a duck, it is a duck.

Wilders is ook geen rechtsextremist die de rechtstaat en de democratie ondermijnt niet waar? ;)
-Rabia Al-Basri
pi_215798715
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 15:31 schreef polderturk het volgende:

[..]
Ze willen niet sterven voor Assad.
Maar wel voor hem slachten.
pi_215798720
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 16:46 schreef Szura het volgende:
Even 2 uur naar huis gereden, tegenvallend dat Damascus nog niet is gevallen :P
Kerstmarkt in Duitsland geweest? ~:)
-Rabia Al-Basri
pi_215798843
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 15:03 schreef zalkc het volgende:

[..]
Geen enkele vergelijking zal 1 op1 zijn in een andere situatie, he ging er in dit geval om dat de Duitsers in Berlijn gemotiveerder waren om stand te houden tegen de Russen terwijl de oorlog al zo goed als verloren was. Een motivator daarin was de angst voor de Russen en de verwachtte repressailes. Dat speelde minder aan het westfront aangezien de Duitsers daar minder tekeer zijn gegaan.

Uiteraard is Assad ook tekeer gegaan, maar als er een belofte is van de tegenpartij dat er geen wraak zal worden genomen en dat lijkt enigszins te kloppen, dan zullen troepen zich eerder overgeven of weglopen.
De Duitsers hoopten dat de VS-troepen zouden doorstoten naar Berlijn. Hoewel de VS-troepen dat zouden kunnen doen, want ze waren al vroeg doorgestoten ten zuiden van Berlijn bij de Elbe, hadden de Geallieerden de afspraak gemaakt, dat de Russen Berlijn zouden innemen.
Stalin was bijzonder gefrustreerd over hoe gemakkelijk de Duitse troepen in het Rijnland/Ruhrgebied zich plotseling lieten insluiten en vervolgens zich overgaven.
pi_215798855
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 15:31 schreef polderturk het volgende:
Homs gaat ook vallen.

[ x ]
Dat gevoel heb ik ook.
pi_215798924
Het Syrische leger vlucht het land uit.

twitter
pi_215798937
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2024 22:10 schreef HSG het volgende:

[..]
Ik snap die Russen ook wel. Je geen zin om een leger te helpen die in elkaar stort van corruptie en incompetentie.
Ja, als de troepen van Assad helemaal niet of bijna niet meer willen vechten, dan heeft het voor Rusland geen enkele zin meer om dan nog ondersteuning te gaan geven.

Ik vind de situatie in Syrië op dit moment te vergelijken met Afghanistan in augustus 2021. Zo snel vallen de steden om.
pi_215798948
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 17:06 schreef polderturk het volgende:

[ x ]
Gratis spullen voor Irak
  zaterdag 7 december 2024 @ 17:08:47 #43
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_215798952
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2024 16:00 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Juich maar niet te vroeg, voor hetzelfde geld gaat de burgeroorlog door.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_215798957
Sommige "anti imperialisten" zullen zeggen: "nog meer bewijs dat dit offensief een Amerikaanse plot is, ze zitten de terroristen leider te portretteren als good guy"

twitter

[ Bericht 22% gewijzigd door egayalS op 07-12-2024 17:18:38 ]
-Rabia Al-Basri
pi_215798991
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 17:06 schreef polderturk het volgende:

[ x ]
Militie vormen en verder.
pi_215799061
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2024 17:08 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Juich maar niet te vroeg, voor hetzelfde geld gaat de burgeroorlog door.
Vandaag twee analisten beluisterd. Beide maakten duidelijk dat Historisch gezien wanneer een regime valt je meestal verschillende fracties krijgt die tegen elkaar gaan strijden. Zie irak Libië Yemen bv. maar 1 van de analisten zei, dat dit noodzakelijke stap was om het regime te doen vallen. Zelfs de zionistische facties die streden voor een onafhankelijke staat voor de stichting van de staat Israël zaten elkaar te dwarsbomen. Uiteindelijk zijn al die zionistsche milities opgegaan in het IDF. Hopelijk zal de machtsstrijd dat er geheid gaat komen niet volledig escaleren en dat het land simpelweg een nieuwe fase van de burgeroorlog ingaat. Maar dat gebeurt zoals golani voorstelt in het CNN interview waar gemeenschappen zichzelf leiden. Misschien is het gewoon pr, maar ik denk dat de Syriërs wel klaar zijn met deze oorlog na 14 jaar.
-Rabia Al-Basri
  zaterdag 7 december 2024 @ 17:20:18 #47
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_215799077
Dit is vanavond nog klaar, filmpjes uit het paleis incoming
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_215799142
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 17:18 schreef egayalS het volgende:

[..]
Vandaag twee analisten beluisterd. Beide maakten duidelijk dat Historisch gezien wanneer een regime valt je meestal verschillende fracties krijgt die tegen elkaar gaan strijden. Zie irak Libië Yemen bv. maar 1 van de analisten zei, dat dit noodzakelijke stap was om het regime te doen vallen. Zelfs de zionistische facties die streden voor een onafhankelijke staat voor de stichting van de staat Israël zaten elkaar te dwarsbomen. Uiteindelijk zijn al die zionistsche milities opgegaan in het IDF. Hopelijk zal de machtsstrijd dat er geheid gaat komen niet volledig escaleren en dat het land simpelweg een nieuwe fase van de burgeroorlog ingaat. Maar dat gebeurt zoals golani voorstelt in het CNN interview waar gemeenschappen zichzelf leiden. Misschien is het gewoon pr, maar ik denk dat de Syriërs wel klaar zijn met deze oorlog na 14 jaar.
Maar ze moeten nog doorpakken en de joden verdrijven. Dus het zal hoe dan ook wel doorgaan.
En Iran en Hezbollah natuurlijk.
pi_215799187
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 17:26 schreef Ulx het volgende:

[..]
Maar ze moeten nog doorpakken en de joden verdrijven. Dus het zal hoe dan ook wel doorgaan.
En Iran en Hezbollah natuurlijk.
Iran Hezbollah gaat wel lastiger worden als de Syrische link eruit valt.
pi_215799247
Regime narratief ging van, bij Hama worden ze gestopt, naar bij Homs worden ze gestopt, naar in Damascus zullen ze gestopt worden.

twitter
twitter
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')