Biden verleent zoon Hunter gratie, ondanks eerdere belofte dat niet te doen.
De Amerikaanse president Joe Biden heeft zijn zoon Hunter gratie verleend, ondanks eerdere beloften dat hij dat niet zou doen. De 54-jarige Hunter werd in juni schuldig bevonden aan het overtreden van de wapenwet.Hunter had bij de aankoop van een revolver in 2018 gelogen over zijn drugsgebruik. De aanschaf was illegaal omdat hij een drugsverslaafde was, aldus justitie. Hij werd schuldig bevonden aan onder andere het afleggen van valse verklaringen bij het invullen van formulieren om vuurwapens te verkrijgen.
Na de uitspraak liet president Biden weten geen gebruik te zullen maken van de presidentiële gratie als zijn zoon achter de tralies zou verdwijnen en dat hij de uitkomst van de zaak zou accepteren. Daar kwam hij zondag dus op terug.
,,Vandaag heb ik een gratieverlening voor mijn zoon Hunter ondertekend. Vanaf de dag dat ik aantrad, heb ik gezegd dat ik me niet zou bemoeien met de besluitvorming van het ministerie van Justitie, en ik heb mijn woord gehouden, zelfs toen ik zag hoe mijn zoon selectief en oneerlijk werd vervolgd’’, zei hij in een verklaring die door het Witte Huis werd vrijgegeven.
,,Ik hoop dat Amerikanen zullen begrijpen waarom een vader en een president nu toch tot dit besluit is gekomen. Geen enkel weldenkend persoon die naar de feiten kijkt, kan tot een andere conclusie komen dan dat Hunter alleen is vervolgd omdat hij mijn zoon is’’, zei Biden. ,,In een poging om Hunter te breken, hebben ze geprobeerd mij te breken. En er is geen reden om te geloven dat het hier zal stoppen. Genoeg is genoeg.’
Politieke beslissingBiden zei dat hij het besluit tijdens het Thanksgiving weekend had genomen, die hij met zijn vrouw Jill en de rest van het gezin, inclusief Hunter, doorbracht in Nantucket, Massachusetts. ,,Ik geloof in het rechtssysteem, maar ik geloof ook dat politiek een rol heeft gespeeld in dit proces en dat het heeft geleid tot een gerechtelijke dwaling’’, aldus Biden.
Hunter zei in een reactie dat hij “de gratie die ik vandaag heb gekregen nooit als vanzelfsprekend zal beschouwen”. Het was de eerste keer dat een kind van een zittende president werd veroordeeld. Ook bekende Hunter in september schuld in een belastingzaak tegen hem. Voor de in totaal twaalf aanklachten kon hij maximaal 42 jaar celstraf krijgen, al hielden Amerikaanse media er rekening mee dat de straf lager uit zou vallen.
De veroordelingen stonden gepland voor later deze maand, maar zijn door het presidentieel pardon hoogstwaarschijnlijk van de baan, meldt NBC News.
Reactie TrumpDonald Trump heeft in een reactie op de gratieverlening voor Hunter uitgehaald naar Joe Biden. ‘Gebruikt Joe zijn presidentieel pardon ook voor de gijzelaars van 6 januari die nu al jaren gevangenzitten?’, aldus Trump op zijn platform Truth Social. ‘Zo’n misbruik van het recht, een gerechtelijke dwaling.’
Hij verwijst daarmee naar zijn aanhangers die op 6 januari 2021 het Capitool in Washington D.C. bestormden. Veel van hen zijn veroordeeld tot lange gevangenisstraffen. Trump heeft ze vaker bestempeld als ‘gijzelaars’.
Naast Trump hebben ook andere tegenstanders van Biden gereageerd op het presidentieel pardon. Zo noemt het Republikeinse congreslid Marjorie Taylor Greene Biden ‘een leugenaar en hypocriet’. De oudste zoon van Trump, Donald Trump Jr., zegt niet verbaasd te zijn. ‘Iedereen wist dat hij dit zou doen, hij deed het pas toen het geen gevolgen meer had voor zijn verkiesbaarheid.’
Bron