https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-haar-ogen-a4874911quote:Akkie de Stuers (93) of zeg maar gewoon Akkie, zo noemt ,,iedereen" haar, Akkie, die zocht een huis. Want ze woonde sinds de coronatijd in bij een vriend op zijn grote boerderij in Zwolle, ze kende hem al driekwart eeuw, vanaf de middelbare school. En na 2020 had hij mantelzorg nodig en die verleende zij hem en van 'een' vriend werd hij 'haar' vriend. Maar de zorg werd te zwaar en in februari dit jaar verhuisde hij naar het verpleeghuis. Akkie wilde niet in de boerderij blijven en in een Zwols wooncomplex waren er alleen te dure koopappartementen. Haar kinderen maakten zich zorgen, onder wie haar dochter in Amsterdam: waar moest Akkie heen? Dan komt ze toch bij mij wonen, zei haar zoon Gijs, Akkie's kleinzoon. Want hij, masterstudent geneeskunde, zocht juist een huisgenoot.
Akkie en Gijs (31), achternaam Doeleman, wonen sinds maart samen in zijn huurflat in Amsterdam-West, op de zesde verdieping met uitzicht op de Sloterplas en het vele groen eromheen. Ze vertellen erover terwijl ze dicht naast elkaar op de bank zitten, zijn voeten verwarmd door dikke sokken in regenboogkleuren, gebreid door Akkie, want breien doet ze aan één stuk. Gijs draagt ook een jurk, dat doet hij weleens vaker, ook als hij uitgaat bijvoorbeeld - en waarom ook niet, zegt Akkie: als je daar zin in hebt moet je dat toch doen?
Hij is groot en zij is klein. Zijn stem is laag, hij bast echt. Haar stem is juist opvallend hoog, ook omdat ze melodieus praat en vol intonatie - ze zingt zeg maar een beetje. En terwijl ze zo praat laat ze af en toe haar hand op zijn been rusten en dan legt Gijs de zijne op haar schouder.
Gijs: ,,Ik ken mijn oma al mijn hele leven, mijn hele jeugd woonde jij ook in Amsterdam."
Akkie: ,,Op maandag kwam ik jou altijd van school halen toen je nog op de lagere school zat. En dan perste ik sinaasappels. En ik deed de was. En strijken."
Gijs: ,,Precies, je hebt veel op ons gepast. En toen mijn ouders scheidden, ik was acht, hebben we zelfs een tijdje bij jou gewoond. Je was altijd de meest hechte familie die ik had buiten mijn eigen gezin."
Akkie de Stuers (93) of zeg maar gewoon Akkie, zo noemt „iedereen” haar, Akkie, die zocht een huis. Want ze woonde sinds de coronatijd in bij een vriend op zijn grote boerderij in Zwolle, ze kende hem al driekwart eeuw, vanaf de middelbare school. En na 2020 had hij mantelzorg nodig en die verleende zij hem en van ‘een’ vriend werd hij ‘haar’ vriend. Maar de zorg werd te zwaar en in februari dit jaar verhuisde hij naar het verpleeghuis. Akkie wilde niet in de boerderij blijven en in een Zwols wooncomplex waren er alleen te dure koopappartementen. Haar kinderen maakten zich zorgen, onder wie haar dochter in Amsterdam: waar moest Akkie heen? Dan komt ze toch bij mij wonen, zei haar zoon Gijs, Akkie’s kleinzoon. Want hij, masterstudent geneeskunde, zocht juist een huisgenoot.
Akkie en Gijs (31), achternaam Doeleman, wonen sinds maart samen in zijn huurflat in Amsterdam-West, op de zesde verdieping met uitzicht op de Sloterplas en het vele groen eromheen. Ze vertellen erover terwijl ze dicht naast elkaar op de bank zitten, zijn voeten verwarmd door dikke sokken in regenboogkleuren, gebreid door Akkie, want breien doet ze aan één stuk. Gijs draagt ook een jurk, dat doet hij weleens vaker, ook als hij uitgaat bijvoorbeeld – en waarom ook niet, zegt Akkie: als je daar zin in hebt moet je dat toch doen?
Hij is groot en zij is klein. Zijn stem is laag, hij bast echt. Haar stem is juist opvallend hoog, ook omdat ze melodieus praat en vol intonatie – ze zingt zeg maar een beetje. En terwijl ze zo praat laat ze af en toe haar hand op zijn been rusten en dan legt Gijs de zijne op haar schouder.
Gijs: „Ik ken mijn oma al mijn hele leven, mijn hele jeugd woonde jij ook in Amsterdam.”
Akkie: „Op maandag kwam ik jou altijd van school halen toen je nog op de lagere school zat. En dan perste ik sinaasappels. En ik deed de was. En strijken.”
Gijs: „Precies, je hebt veel op ons gepast. En toen mijn ouders scheidden, ik was acht, hebben we zelfs een tijdje bij jou gewoond. Je was altijd de meest hechte familie die ik had buiten mijn eigen gezin.”
Dat viel me ook meteen op. Wel lief dat ze samenwonen en hij voor haar zorgtquote:Op zondag 1 december 2024 19:10 schreef RotatoR het volgende:
Waarom draagt hij de jurk van zijn oma 🥴
Voor aandacht.quote:Op zondag 1 december 2024 19:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat viel me ook meteen op. Wel lief dat ze samenwonen en hij voor haar zorgt
Kachel hoeft niet op 25;quote:Op zondag 1 december 2024 19:12 schreef Jahr00n het volgende:
Verschrikkelijk om bij je oma in huis te wonen. Die oude mensen stinken altijd zo erg en willen de kachel op 25.
Wat moet je ook als je een chick op wil pikken?
Teamwork makes the Amsterdam dream work.quote:Ze vertellen erover terwijl ze dicht naast elkaar op de bank zitten, zijn voeten verwarmd door dikke sokken in regenboogkleuren, gebreid door Akkie, want breien doet ze aan één stuk.
Oma woont bij Giuseppe in huis.quote:Op zondag 1 december 2024 19:12 schreef Jahr00n het volgende:
Verschrikkelijk om bij je oma in huis te wonen. Die oude mensen stinken altijd zo erg en willen de kachel op 25.
Om mee te beginnen, een broek aantrekken.quote:Wat moet je ook als je een chick op wil pikken?
Jij denkt werkelijk dat dat op vrouwen valt?quote:Op zondag 1 december 2024 19:12 schreef Jahr00n het volgende:
Wat moet je ook als je een chick op wil pikken?
Boeien.quote:Op zondag 1 december 2024 19:10 schreef RotatoR het volgende:
Dit klopt ook nog gewoon.quote:Op zondag 1 december 2024 19:12 schreef Jahr00n het volgende:
Dat deden de oude Grieken ook niet.quote:Op zondag 1 december 2024 19:16 schreef loveli het volgende:
[..]
Oma woont bij Giuseppe in huis.
[..]
Om mee te beginnen, een broek aantrekken.
Ach ja, boeiend. Hij neemt zijn oma in huis en zorgt voor haar: dat is ongewoon in de Nederlandse cultuur van de christelijke 21ste eeuw waar de familie als sociale unit versplinterd is geraakt en zwaar in waarde gedaald sinds de start van de urbanisering in de 19de eeuw en verstrekkende sociale revoluties/veranderingen van de 20ste eeuw.quote:Op zondag 1 december 2024 19:10 schreef RotatoR het volgende:
Het artikel had zoveel korter en leesbaarder gekund zonder dit soort bouquetreeks-achtig geleuter.quote:Hij is groot en zij is klein. Zijn stem is laag, hij bast echt. Haar stem is juist opvallend hoog, ook omdat ze melodieus praat en vol intonatie – ze zingt zeg maar een beetje. En terwijl ze zo praat laat ze af en toe haar hand op zijn been rusten en dan legt Gijs de zijne op haar schouder.
Is ook niet zo heel interessant, maar kennelijk vond de verantwoordelijke van het stukje het daarentegen wel heel belangrijk, gezien het specifiek benoemen ervan en de pontificale positionering van Gijs op de foto's zodat we ook goed kunnen zien dat hij een jurk draagt.quote:
In het artikel van NRC valt te lezen dat hij een vriendin heeft.quote:Op zondag 1 december 2024 19:22 schreef Moass het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat dat op vrouwen valt?
Dat is vast een transvriendin.quote:Op zondag 1 december 2024 20:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
In het artikel van NRC valt te lezen dat hij een vriendin heeft.
Leuk positief artikel overigens en voor de oma van 93 jaar een mooie oplossing.
Christelijke 21 eeuw?quote:Op zondag 1 december 2024 20:00 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ach ja, boeiend. Hij neemt zijn oma in huis en zorgt voor haar: dat is ongewoon in de Nederlandse cultuur van de christelijke 21ste eeuw waar de familie als sociale unit versplinterd is geraakt en zwaar in waarde gedaald sinds de start van de urbanisering in de 19de eeuw en verstrekkende sociale revoluties/veranderingen van de 20ste eeuw.
Ik vind vaak juist het persoonlijke verhaal in het nieuws interessant en van toegevoegde waarde.quote:Op zondag 1 december 2024 20:26 schreef Cupfighter het volgende:
Ik zie totaal niet de nieuwswaarde van dit topic
Dat verklaart... Verschillende studenten geneeskunde die ik ken vertelden na hun co-schappen dat de gemiddelde psychiater wat apart was.quote:
Liep hij ook rond in een jurk?quote:Op zondag 1 december 2024 20:28 schreef ieniminimuis het volgende:
Mijn broer heeft ook jaren bij oma en opa in huis gewoond en mantelzorg verleent. Niets raars aan. Niet nieuwswaardig.
Tegenwoordig is bijna elk nieuwsartikel een halve blog. Igor die in een loopgraaf z'n eten moet koken (of juist niet) is een halve kennis, 50.000 dode soldaten is kille data.quote:Op zondag 1 december 2024 20:29 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind vaak juist het persoonlijke verhaal in het nieuws interessant en van toegevoegde waarde.
Verschrikkelijk. Een kop van een serieus nieuwsmedium zou een zeer beknopte weergave van een nieuwsfeit moeten zijn, geen clickbait vermomd als vraag.quote:Op zondag 1 december 2024 20:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Tegenwoordig is bijna elk nieuwsartikel een halve blog. Igor die in een loopgraaf z'n eten moet koken (of juist niet) is een halve kennis, 50.000 dode soldaten is kille data.
Veel verhaaltjes op de NOS waren als tegenstelling of vraag opgebouwd. "Persoon/land doet X, maar *insert ander gezichtspunt*."
"Dinges deed X. Hoe nu verder?"
Vooral de constructie met "maar" vond ik stomvervelend. Doe mij maar droog nieuws.
Nu hebben ze weer een paar andere templates.
Hoeveel uren voor zorg kan hij dankzij het pgb declareren?quote:Op zondag 1 december 2024 21:14 schreef MichaelScott het volgende:
Slim, oma betaalt de huur van haar aow'tje zodat hij niet zo veel hoeft te lenen bij duo.
Duo? hij is 31 jaar oud.quote:Op zondag 1 december 2024 21:14 schreef MichaelScott het volgende:
Slim, oma betaalt de huur van haar aow'tje zodat hij niet zo veel hoeft te lenen bij duo.
Nogal ja, het zegt iets over iemands mannelijkheid. Al zegt het feit dat je bij je oma woont daar ook al genoeg over.quote:
Maar blijkbaar studeert hij nog steeds geneeskunde. Ome Duo voor de boodschappen en oma Akkie voor de huur.quote:Op zondag 1 december 2024 21:35 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Duo? hij is 31 jaar oud.
Hij had allang een koopwoning kunnen hebben en zijn eigen walk-in-closet plus genderneutrale WC.
Lezen is ook een vak. Het was mijn broer, hij is niet van de jurken. En al mij grootouders zijn ondertussen overleden. Daarnaast kunnen er verschillende redenen zijn waarom iemand bij zijn grootouders woont.quote:Op zondag 1 december 2024 21:39 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nogal ja, het zegt iets over iemands mannelijkheid. Al zegt het feit dat je bij je oma woont daar ook al genoeg over.
Als je op je 31e nog geneeskunde aan het studeren bent dan hoop ik van harte dat je over een paar maanden hersenchirurg bent.quote:Op zondag 1 december 2024 21:39 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Maar blijkbaar studeert hij nog steeds geneeskunde. Ome Duo voor de boodschappen en oma Akkie voor de huur.
Ik weet toch dat het je broer was, daarom vroeg ik of hij dan ook jurken droeg. Daar wilde je eerst op antwoorden en nu doe je het wel dus.quote:Op zondag 1 december 2024 21:40 schreef ieniminimuis het volgende:
Lezen is ook een vak. Het was mijn broer, hij is niet van de jurken.
quote:Op zondag 1 december 2024 21:40 schreef GerryDV het volgende:
Waarom moet zo’n gezellig knus en liefdevol verhaal ineens verstoord worden door een jurk van je oma te dragen?
Lijkt wel Nearly Headless Nickquote:Op zondag 1 december 2024 21:57 schreef Flow3r het volgende:
Ik verwonder me meer over die armen en hoofd in de eerste foto, hoe doet hij dat
Ik mis de foto waar oma de jurk draagt. Goeie voor de rubriek "who wore it better?"quote:Op zondag 1 december 2024 21:40 schreef GerryDV het volgende:
Waarom moet zo’n gezellig knus en liefdevol verhaal ineens verstoord worden door een jurk van je oma te dragen?
Ik ook niet. Of het moet de zoveelste aflevering van 'Race to the bottom'.quote:Op zondag 1 december 2024 20:26 schreef Cupfighter het volgende:
Ik zie totaal niet de nieuwswaarde van dit topic
AOW is voor iedereen, dat krijg je ook als je bij een ander woont. Het is geen bijstand. Je betaalt premies voor in je werkend leven.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |