quote:
Op woensdag 11 december 2024 16:23 schreef VoMy het volgende:[..]
Jij bent degene die zegt dat er een innige omhelzing is tussen extreem links (whatever that may be) en radicale islam. En nu vind je dat het allemaal wel weer erg ongenuanceerd wordt?
[..]
Over het algemeen maken mensen zich vooral druk om het feit dat een regering gevuld met genocidale psychopaten een genocide uitvoert met meer dan honderdduizend doden en dat onze christelijk-rechtse regering samen met veel regeringen in Europa en de VS dat allemaal wel prima vindt omdat de slachtoffers toch maar Palestijnen zijn en alle moslims moeten dood.
Ik heb nog nooit een Europese of Amerikaanse bestuurder horen zeggen dat het niet erg is wat er gebeurt omdat moslims dood moeten. Dat is beslist ook niet mijn mening (zoals ik hieronder zal aantonen).
Ik weet trouwens niet in welk universum onze huidige regering christelijk is... de enige Nederlandse machtshebber die enige affiniteit lijkt te uiten met het christelijk geloof ligt er ook om de haverklap uit met een burn-out, dus volgens mij zijn er betrekkelijk weinig christelijke invloeden te merken. CDA, CU en SGP zitten in de oppositie en verder is het aardig dun bezaaid. Niet dat ik per se vind dat we een christelijke regering moeten hebben, christenen zijn immers net zo feilbaar als atheïsten.
quote:
Non sequitur. Israël kan prima bestaan zonder het uithongeren en het graf in bombarderen van Palestijnse kinderen (wiens lot je beduidend minder zwaar op het hart ligt dan 'de kans op een Jodenvervolging').
Welk causaal verband is er precies tussen het bombarderen van kleuterklassen in de Gazastrook en het bestaan van Israël? Er is niets. Er is alleen de vrijbrief die wij in het westen geven om die kleuterklassen toch maar gewoon te bombarderen.
Maar het is toch eenmaal een feit dat het ene lot ons zwaarder raakt dan het andere? Dat kun je hypocriet noemen, selectieve verontwaardiging zelfs, en daar heb je helemaal gelijk in. Tegelijk kun je je onmogelijk over ál het onrecht op aarde druk maken. De mensen die het allemaal afschuwelijk vinden wat er gebeurt in Gaza, en het ís natuurlijk ook afschuwelijk, die hoor je toch een stuk minder over andere onderdrukte volkeren of oorlogen die er plaatsvinden in de wereld. Waarom? Misschien gewoon omdat het conflict in Israël/Palestina het meest mediageniek is, cru genoeg. We horen er veruit het meeste over, het overschaduwt zelfs Oekraïne tegenwoordig, en dus heeft iedereen er een mening over.
Nog maar heel kort geleden heeft er een etnische zuivering plaatsgevonden in Artsakh, onder mensen die weinig weten van Armenië vaak beter bekend als Nagorno-Karabach. Azerbeidzjan kon daar relatief makkelijk alle sporen van Armeense geschiedenis wissen en alle Armenen wegjagen of doden, omdat de internationale gemeenschap andere dingen aan hun hoofd had, met name de eveneens vrij genocidaal ingestelde Russen, van oudsher een belangrijke bondgenoot van Armenië. Maar er is niemand geweest die Azerbeidzjan ook maar een welgemeend 'foei' heeft verkondigd na dit alles. Geen protesten op de Dam, in plaats daarvan werd er gewoon een klimaattop georganiseerd in Baku waar iedereen massaal naartoe
vloog, wat driedubbel cru is omdat ze daar ook nog eens geen sodemieter geven om klimaatverandering zolang er miljoenen liters olie in de grond zitten daar.
Om de schijn tegen te gaan dat ik alleen maar iets zou geven om christelijke volkeren: laten we het hebben over de Oeigoeren. Een paar jaar geleden werd eindelijk erkend dat er sprake is van genocide, wat natuurlijk al vreselijk overduidelijk was na al die beelden van strafkampen die niet hadden misstaan in het Derde Rijk. Maar in plaats van dat er daadwerkelijk iets aan gedáán is, bleef de conclusie van die erkenning gewoon een beetje in de lucht hangen. Ja, er is genocide aan het plaatsvinden, wat vervelend nou, en door met de orde van de dag. Ook hier slechts mondjesmaat protesten.
Ook voor de Koerdische zaak maak ik me graag hard (nota bene: eveneens hoofdzakelijk moslims). Nu is de vermeende etnische zuivering op de Koerden door Turkse milities niet zo flagrant als de twee voorbeelden die ik hiervoor noemde, maar er vinden daar ook heel wat zaken plaats die het daglicht niet kunnen verdragen. De Koerden die ons als westerse bondgenoten zo goed hebben geassisteerd met de strijd tegen de grootste groep engnekken die we in recente tijden gekend hebben, Islamitische Staat, hebben we daarna weer als een baksteen laten vallen. Ze zijn nog steeds de grootste etnische groep ter wereld zonder eigen staat, en ik zou ze zo graag gunnen wat bij Israël wél is gelukt.
Dat brengt ons dus bij Israël. Inderdaad gaat het lot daarvan me ook erg aan het hart, ik vind het vanuit mijn geloof zeker belangrijk om op te komen voor gemarginaliseerde groepen. We hebben het hier over een volk dat al eeuwenlang in diaspora leefde voor de moderne staat Israël werd opgericht, en dat het immense lijden van de Holocaust moest ondergaan voordat er eindelijk werd geluisterd naar hun zaak, die de tegenwoordig enigszins besmette naam 'zionisme' droeg. Na WO2 zeiden we met zijn allen 'dit nooit meer', en de huidige oplossing staat min of meer garant voor een 'dit nooit meer', zolang er geen al te bizarre dingen gebeuren. Dingen die nu wel aan het gebeuren zijn.
En ja, de Palestijnen kun je ook een gemarginaliseerde groep noemen. Waarom ik daar dan niet voor opkom? Waarom ik niet op de barricades sta voor de onschuldige kinderen die daar sterven, en voor het onrecht dat ze (zo geef ik ook toe) wordt aangedaan door Netanyahu en consorten? Dat heeft een paar redenen;
-De eerste reden noemde ik al een beetje, de kritiek op de regering van Netanyahu ontaardt maar al te vaak in pure Jodenhaat. Je hoeft maar één blik op Amsterdam te werpen om dat te zien. Natuurlijk is niet iedereen die kritiek uit op Israël automatisch een antisemiet, maar de correlatie is wel sterk genoeg dat ik me er liever van distantieer.
-De tweede reden: hoewel ik uiteraard niet achter het doden van kinderen sta, en die kinderen zelf uiteraard onschuldig zijn, zijn hun ouders en grootouders dat in veel gevallen niet. Zoals
@Frozen-assassin al terecht aangaf, Hamas is bepaald geen liefdadigheidsorganisatie, en het overgrote deel van de Palestijnen staat wel vierkant achter Hamas. Er zijn bijvoorbeeld niet of nauwelijks Palestijnen die zich uitspreken tegen de gijzeling van 7 oktober, en áls ze er al zijn, zijn ze zelf hun leven niet zeker.
-De derde reden is hieraan verwant; de burgerslachtoffers die vallen, ook de onschuldige kinderen, zijn voor een aanzienlijk deel op het conto van Hamas zelf te schrijven. Israël wordt vaak bekritiseerd om het aanvallen van burgerdoelen, maar daarbij wordt vaak voor het gemak vergeten dat Hamas-strijders zich maar al te graag verschuilen tussen de burgers, zodat ze daarna gemakkelijk de slachtofferrol kunnen aannemen. Dat is wat ik bedoel als ik zeg dat hun politieke agenda wordt overgenomen door veel mensen. Nogmaals, de regering-Netanyahu doet ook dingen die niet door de beugel kunnen, zoals hier ook benoemd:
quote:
Op woensdag 11 december 2024 16:59 schreef Frozen-assassin het volgende:Of tijdens deze oorlog het niet toelaten van journalisten in Gaza, iets wat gewoon een oorlogsrecht is. Daar hoor je dan ook weer niemand over. Nu kan je vrijwel niets verifieren. Als je oprecht denkt aan de goede kant te staan dan wil je juist dingen laten verifieren lijkt me. Of het niet tot nauwelijks toelaten van hulpkonvooien. Of het bombarderen van hulpverleners.
Ik wil deze dingen dus niet goedpraten, alleen benadrukken dat de zijde van Hamas hierin kiezen in mijn ogen onjuist is.
Wat de werkelijke oplossing zou zijn? Niet alleen maar de Palestijnse zaak als legitiem erkennen, zoals links vaak doet (en ja, ik vind dat dat zeker geldt voor de meeste mensen in dit topic, vandaar dat ik erover begin). Ook niet alleen maar de Israëlische zaak erkennen, zoals rechts vaak doet. Ik besef dat het niet gemakkelijk zal zijn, zeker niet met de huidige machthebbers in de regio, maar uiteindelijk ben ik wel voor een tweestatenoplossing. Het lijkt erop dat noch Hamas, noch Netanyahu zich daarbij zal neerleggen en daarom blijft het daar een puinhoop. Triest.
quote:
Gereformeerden die het belangrijker vinden dat Israel onbeperkt Palestijnen kan uitmoorden, zijn duidelijk niet tegen discriminatie - die discrimineren met hun standpunt immers de Palestijnen, wiens dood ze acceptabeler of wenselijker vinden. En die zijn dan ook voor Israel.
Ik weet niet of je op mij doelt, maar ik ben niet gereformeerd

. En zoals gezegd vind ik de dood van Palestijnen ook niet per se acceptabel(er), alleen ben ik iets meer op de hand van Israël omdat ik walg van terroristische groeperingen als Hamas en tegenwicht wil bieden aan de vele mensen die hier in mijn ogen ten onrechte aan voorbij gaan. Mocht je op iemand anders doelen, dan ben ik wel benieuwd wie. Zijn er dominees die dit prediken? Als dat zo is is dat wel een kwalijke zaak.
quote:
Je argument om voor Israël te zijn, is dat als je niet voor Israël bent er hele erge dingen gebeuren met Israël en dat zou toch echt erg zijn. Maar al die erge dingen waar je bang voor bent - en waarvan je de causaliteit helemaal niet hebt aangetoond, maar we moeten je maar geloven dat Israël niet anders kan dan het bewust vermoorden van zoveel mogelijk Palestijnen - gebeuren nu al... Maar dan met, jawel, de Palestijnen.
Het vernietigen van een land, van een volk, wat jij vreest dat er gebeurt met Israël en zijn inwoners als ze niet elke dag een kleuterklas onder vuur nemen, die vindt al plaats, in de vorm van de vernietiging van de Palestijnen door Israël
Ik zag dat je ook een PB had gestuurd met een nadere toelichting, maar ik snap op zich je punt hoor

. Wat je zegt is dat Israël genocide pleegt op de Palestijnen, dat ze daar als enige schuldig aan zijn, dat dat net zo ernstig is als wat er mogelijkerwijs zou kunnen gebeuren met de Joden als Israël niet (meer) zou bestaan, en dat dat toch nooit zal gebeuren in de praktijk. Ik denk daar op al die punten dus net anders over, zoals ik hierboven al even benoemde. Wat er met de Palestijnen gebeurt is niet mals, maar ik denk dat het frame 'genocide' en het volledig de schuld leggen bij de tegenstander wel twee zaken zijn die de terroristen van Hamas wel érg goed uitkomen. Ik denk verder dat o.a. de recente gebeurtenissen in Amsterdam aanleiding geven om te denken dat de geschiedenis zich wel degelijk kan herhalen, en dat we daar dus extra alert op moeten zijn en blijven.
Maar laat me afsluiten met het volgende. Ik hoop dat we als redelijke mensen onderling ook kunnen zoeken naar de zaken waarover we het wél eens zijn. Namelijk dat de huidige situatie in Israël/Palestina tragisch is, snel ten einde moet komen, en dat beide bevolkingsgroepen daar in vrede moeten kunnen leven. Dat racisme en genocide koste wat kost voorkomen moeten worden. Zoals gezegd, ik ben op zich blij om te zien dat men hier toch minder twijfelt aan het bestaansrecht van Israël dan ik vreesde (wat ook een beetje de reden was dat ik hier niet zo actief was laatste tijd). Als je erkent dat de ander óók mag bestaan is dat het begin van dialoog. Natuurlijk is het hier van achter onze computertjes makkelijk praten, want wij kunnen niet elk moment een bom op ons hoofd krijgen, maar ik hoop dat er ook op locatie weer meer de dialoog gezocht gaat worden. Er zijn ook tijden geweest dat dat dichterbij leek te zijn, dus wie weet...