abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 28 november 2024 @ 11:24:21 #1
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215706181
PVV-staatssecretaris Vicky Maeijer voor Langdurige en Maatschappelijke Zorg zou een groot deel van haar masterscriptie hebben gekopieerd uit bestaande teksten, blijkt uit onderzoek van BNR.

Volgens de nieuwszender gaat het om honderden passages die letterlijk zijn overgeschreven of slechts miniem zijn aangepast.
Geschreven in 2009

"Soms paste ze teksten minimaal aan om de schijn van originaliteit te wekken, bijvoorbeeld door zinnen te herschrijven in de ik-vorm", is te lezen op de BNR-website. Als er inderdaad kan worden aangetoond dat hier sprake is van plagiaat, kan Maeijer haar academische titel kwijtraken.

Maeijer schreef de uit 69 pagina's bestaande scriptie in 2009, toen ze de masteropleiding International & European Public Law aan de Erasmus Universiteit Rotterdam volgde. BNR controleerde de scriptie met een automatische plagiaatcheck, die de afgelopen jaren gemeengoed is geworden in het hoger onderwijs. Daaruit kwam naar voren dat 56 procent van de scriptie uit andere bronnen afkomstig was.

Een groot deel van de geplagieerde bronnen wordt door haar weliswaar in de literatuurlijst van de scriptie genoemd, maar omdat zij de passages in de lopende tekst niet tussen aanhalingstekens heeft gezet, is het net alsof zij die zelf heeft geschreven.
Te goeder trouw

Maeijer wil niet te veel kwijt over de zaak. "Het is al enige tijd geleden dat ik studeerde", laat ze in een reactie weten. "Ik heb hard gewerkt om mijn studie af te ronden. Het schrijven van mijn scriptie heb ik te goeder trouw en met de beste intenties gedaan."

BNR liet drie plagiaatexperts kijken naar de scriptie. Voor twee van hen was er duidelijk sprake van plagiaat en academische fraude, de derde vindt dat het zo'n vaart niet loopt.

Bron: https://www.rtl.nl/nieuws(...)is-maeijer-hangt-van

Functie elders dus als het waar blijkt te zijn.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 28 november 2024 @ 11:30:47 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215706225
Omg, dit is zo niet verrassend :') Echt, een PVV’er en dan weer iets met fraude? Wie had dat nou gedacht _O- Honderden passages letterlijk kopiëren en dan doen alsof je het ‘te goeder trouw’ hebt gedaan? Sure, Vicky |:(

En serieus, dit is niet eens de eerste keer dat ze met zulke dingen in de problemen komen. Martin Bosma’s proefschrift werd eerder dit jaar ook al afgewezen omdat het gewoon niet goed genoeg was. Zelfs in de academische wereld hebben PVV'ers geen zin om hun best te doen :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215706233
Dit verwacht je van een student, niet een kamerlid _O- :'(
Twiddel
pi_215706236
Dat stukje ook van "ik heb hard gestudeerd" leest als "ik plagieerde toen ook al en toen werd ik niet een keer gepakt!"
Twiddel
pi_215706246
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:32 schreef summer2bird het volgende:
ze was toen toch ook student?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 28 november 2024 @ 11:40:14 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215706280
Tja, wat verwacht je van een partij die gigantisch wil bezuinigen op wetenschap en onderwijs met bewindslieden die wetenschap vooral heel vervelend lijken te vinden?
Huilen dan.
  donderdag 28 november 2024 @ 11:44:16 #7
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215706304
quote:
Een groot deel van de geplagieerde bronnen wordt door haar weliswaar in de literatuurlijst van de scriptie genoemd, maar omdat zij de passages in de lopende tekst niet tussen aanhalingstekens heeft gezet, is het net alsof zij die zelf heeft geschreven.
Het is wat.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_215706310
Is BNR nou een onderzoek aan het doen naar de scripties van alle bewindslieden of was er een reden om de scriptie van specifiek Maeijer te analyseren? Ik snap de aanleiding niet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 28 november 2024 @ 11:46:28 #9
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_215706342
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:45 schreef Claudia_x het volgende:
Is BNR nou een onderzoek aan het doen naar de scripties van alle bewindslieden of was er een reden om de scriptie van specifiek Maeijer te analyseren? Ik snap de aanleiding niet.
Ik beantwoord mijn eigen vraag maar. BNR schrijf er iets over:

quote:
Aanleiding voor het onderzoek van BNR waren de sollicitatiegesprekken die beoogd bewindslieden in juni voerden met de Tweede Kamer. Hier presenteerden de kandidaat-ministers en staatssecretarissen zich aan de hand van hun cv's, vaak voorzien van academische titels. Van negen bewindslieden uit het kabinet-Schoof bleek nog een proefschrift of scriptie verkrijgbaar in het publieke domein, vaak alleen in de vorm van een fysieke kopie.
Misschien ook eens de scripties en proefschriften van alle kamerleden opvragen en bestuderen?
  donderdag 28 november 2024 @ 11:49:14 #11
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_215706346
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:32 schreef summer2bird het volgende:
quote:
Maeijer schreef de uit 69 pagina's bestaande scriptie in 2009, toen ze de masteropleiding International & European Public Law aan de Erasmus Universiteit Rotterdam volgde.
  donderdag 28 november 2024 @ 11:49:37 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215706349
Nou gooi dat diploma maar door de Papierversnipperaar.
pi_215706370
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:24 schreef Netsplitter het volgende:
Dus als de geplagieerde tekst tussen aanhalingstekens had gestaan was er niets aan de hand geweest?
  donderdag 28 november 2024 @ 11:52:31 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215706374
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:49 schreef Hexagon het volgende:
Nou gooi dat diploma maar door de Papierversnipperaar.
@Papierversnipperaar :T
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215706387
Lekker boeiend, blijkt dat mevrouw dus efficiënt werkt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215706401
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:51 schreef mackinac het volgende:

[..]
Dus als de geplagieerde tekst tussen aanhalingstekens had gestaan was er niets aan de hand geweest?
Dan was het duidelijker geweest voor haar begeleider dat ze grote delen direct overnam en had die haar kunnen corrigeren, want het druist tegen de richtlijnen in. (Tegenwoordig gaat dat allemaal veel makkelijker dankzij plagiaatsoftware.)
pi_215706407
En hoe verhoudt zich deze scriptie zich tot andere scripties van deze tijd?
Ik denk dat een aanzienlijk deel van 23-24 jarige studenten minimale effort doen voor hun scriptie.

Als iemand een opleiding verder goed gevolgd heeft en daarna op dat niveau prima functioneert in diens werk, kan het mij weinig schelen dat een scriptie van 15 jaar geleden niet helemaal netjes is.
pi_215706410
Het zit de PVVers niet mee.
Dat proefschrift van onze Kamervoorzitter Martin Bosma is immers ook al een paar keer negatief beoordeeld. Omdat het niet voldoet aan de standaard voor wetenschappelijk onderzoek.
Hij mag inmiddels een andere promotor zoeken, buiten de UvA.
Definitely not CIA
  donderdag 28 november 2024 @ 11:58:00 #19
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215706415
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:51 schreef mackinac het volgende:

[..]
Nee, want dan was het duidelijk dat zij citeerde uit een intellectueel eigendom van iemand anders. Nu staan die paragrafen in haar scriptie zonder dat duidelijk is dat zij alleen aanhaalt wat iemand anders heeft gepubliceerd.

Het is op zich in vakken die alleen maar documenten produceren (i.t.t. vakken waar je duidelijk iets fysieks doet, zoals scheikunde en natuurkunde) normaal dat je iets schrijft dat gebaseerd is op de combinatie van werk van anderen, waar je dan zelf je inzichten aan toevoegt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 28 november 2024 @ 12:00:10 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215706422
Haha! De uni gaat haar scriptie onderzoeken! :D Zou dit gevolgen kunnen hebben? Intrekken van haar diploma?
quote:
Universiteit onderzoekt scriptie staatssecretaris Maeijer op mogelijk plagiaat

De rechtenfaculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) gaat onderzoek doen naar de masterscriptie van staatssecretaris Vicky Maeijer. Nieuwszender BNR meldde vanmorgen dat de scriptie waarmee Maeijer haar bul haalde vol zit met overgeschreven passages.

Meer dan de helft van de tekst komt volgens BNR uit andere bronnen en niet al die stukken zijn goed geannoteerd. Mogelijk is er daarmee sprake van plagiaat, een wetenschappelijke doodzone.

Een woordvoerder van de EUR zegt dat de examencommissie van de Erasmus School of Law de scriptie onder de loep zal nemen. "De commissie zal deze zaak behandelen als elke zaak en maakt geen onderscheid tussen studenten en oud-studenten, of tussen prominenten en niet-prominenten." Hoelang dat onderzoek gaat duren, is onbekend.

Staatssecretaris Maeijer (PVV, Langdurige en Maatschappelijke Zorg) zegt via haar woordvoerder dat ze haar scriptie te goeder trouw en met de beste intenties heeft geschreven. "Ik heb hard gewerkt om mijn studie af te ronden." Verder wil ze er niets over kwijt.

https://nos.nl/artikel/25(...)op-mogelijk-plagiaat
pi_215706428
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:58 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Nee, want dan was het duidelijk dat zij citeerde uit een intellectueel eigendom van iemand anders.
Ja, dat is juist het punt. In het artikel wordt gesuggereerd dat het dan geen probleem was.
pi_215706437
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:57 schreef capricia het volgende:
Het zit de PVVers niet mee.
Dat proefschrift van onze Kamervoorzitter Martin Bosma is immers ook al een paar keer negatief beoordeeld. Omdat het niet voldoet aan de standaard voor wetenschappelijk onderzoek.
Hij mag inmiddels een andere promotor zoeken, buiten de UvA.
Buitenpromovendus zijn is niet eenvoudig, zeker niet als je er zo'n drukke baan naast hebt.

Van één van mijn promovendi is eens een eerste versie van een proefschrift afgewezen. Dat is bijzonder pijnlijk. Als begeleider moet je een promovendus immers afdoende kunnen helpen (feedback geven, zeggen of een proefschrift goed genoeg is om naar de commissie te sturen). Bovendien mag je de promotiecommissie zelf samenstellen, dus je kunt het jezelf gemakkelijker maken door slim te kiezen.
pi_215706442
quote:
16s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:00 schreef Starhopper het volgende:
Haha! De uni gaat haar scriptie onderzoeken! :D Zou dit gevolgen kunnen hebben? Intrekken van haar diploma?
[..]

Definitely not CIA
  donderdag 28 november 2024 @ 12:04:57 #24
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215706443
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:04 schreef capricia het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Hihi :D
pi_215706445
Waarom komt dit zoveel jaar na dato uit? Worden jaarlijks een aantal scripties steekproefsgewijs onderzocht?
Is there something on your mind? Or are you just happy to sit there and watch while the paint job dries?
pi_215706454
quote:
16s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:00 schreef Starhopper het volgende:
[..]

Ja, dat staat gewoon in het stuk van BNR. Er is geen verjaringstermijn.
pi_215706458
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Buitenpromovendus zijn is niet eenvoudig, zeker niet als je er zo'n drukke baan naast hebt.

Van één van mijn promovendi is eens een eerste versie van een proefschrift afgewezen. Dat is bijzonder pijnlijk. Als begeleider moet je een promovendus immers afdoende kunnen helpen (feedback geven, zeggen of een proefschrift goed genoeg is om naar de commissie te sturen). Bovendien mag je de promotiecommissie zelf samenstellen, dus je kunt het jezelf gemakkelijker maken door slim te kiezen.
En dat twee maal. Dat is echt wel pijnlijk.
Maar goed. Het is dan ook een raar geschrift, dat boek van hem.
Definitely not CIA
pi_215706460
quote:
2s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:05 schreef Rnie het volgende:
Waarom komt dit zoveel jaar na dato uit? Worden jaarlijks een aantal scripties steekproefsgewijs onderzocht?
Ofwel het gebeurt elke vier jaar als een nieuw kabinet aantreedt, of BNR heeft het bij dit kabinet om een of andere reden nodig gevonden.
pi_215706470
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:06 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat twee maal. Dat is echt wel pijnlijk.
Maar goed. Het is dan ook een raar geschrift, dat boek van hem.
Dat heb ikzelf in ieder geval nog nooit meegemaakt, al is mijn eigen promovendus uiteindelijk in mijn ogen gematst (hakken over de sloot). Dat gebeurt best veel. Misschien heeft Bosma de gunfactor niet.
  donderdag 28 november 2024 @ 12:09:43 #30
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215706480
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, dat staat gewoon in het stuk van BNR. Er is geen verjaringstermijn.
^O^
pi_215706490
Lijkt me iemand die perfect past bij de PVV, daar hoef je ook niet zelf na te denken maar slechts De Grote Leider na te praten
pi_215706493
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat heb ikzelf in ieder geval nog nooit meegemaakt, al is mijn eigen promovendus uiteindelijk in mijn ogen gematst (hakken over de sloot). Dat gebeurt best veel. Misschien heeft Bosma de gunfactor niet.
Het geschrift is dan ook meer ideologische van aard. Over de blanken die minderheid in eigen land zijn in Zuid Afrika, en daar hun macht aan het verliezen zijn (of al hebben verloren). En dan vooral de parallellen naar onze Nederlandse samenleving.

Een waarschuwing.
Definitely not CIA
  donderdag 28 november 2024 @ 12:13:07 #33
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215706494
quote:
2s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:05 schreef Rnie het volgende:
Dat is toch de taak van de journalistiek? Dit soort dingen komen nou eenmaal naar boven als je in zo'n positie zit.
pi_215706514
quote:
16s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:13 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Dat is toch de taak van de journalistiek? Dit soort dingen komen nou eenmaal naar boven als je in zo'n positie zit.
Om een scriptie van vijftien jaar oud te onderzoeken op plagiaat? Lijkt me sterk dat een journalist moedwillig in die scriptie is gedoken.
Is there something on your mind? Or are you just happy to sit there and watch while the paint job dries?
pi_215706515
quote:
14s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:11 schreef Raw85 het volgende:
Lijkt me iemand die perfect past bij de PVV, daar hoef je ook niet zelf na te denken maar slechts De Grote Leider na te praten
Dit gebeurt hartstikke veel, joh, dat is echt niet gebonden aan politieke kleur.
pi_215706520
quote:
2s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:16 schreef Rnie het volgende:

[..]
Om een scriptie van vijftien jaar oud te onderzoeken op plagiaat? Lijkt me sterk dat een journalist moedwillig in die scriptie is gedoken.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 11:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik beantwoord mijn eigen vraag maar. BNR schrijf er iets over:

"Aanleiding voor het onderzoek van BNR waren de sollicitatiegesprekken die beoogd bewindslieden in juni voerden met de Tweede Kamer. Hier presenteerden de kandidaat-ministers en staatssecretarissen zich aan de hand van hun cv's, vaak voorzien van academische titels. Van negen bewindslieden uit het kabinet-Schoof bleek nog een proefschrift of scriptie verkrijgbaar in het publieke domein, vaak alleen in de vorm van een fysieke kopie."

Misschien ook eens de scripties en proefschriften van alle kamerleden opvragen en bestuderen?
pi_215706521
quote:

[..]
Eens.
Fraude is fraude. Of dat nu in je jaarrekening, of in je scriptie zit. Of dat je zoals bij PVV-senator Van Strien verhulde dat je miljoenen aan aandelen van Universiteit Utrecht doorsluisde.

Blijft fraude.
Definitely not CIA
pi_215706523
Als het iemand van D66, PvdA, VVD, etc was geweest, dan had er geen haan naar gekraaid of überhaupt onderzoek naar gedaan.
15 jaar later deze koe uit de sloot vissen omdat de persoon een functie voor de PVV vervuld (of welke politieke partij dan ook) is nogal sneu.
pi_215706531
quote:

[..]
Ja maar het is niet eerlijk want dit is een van de lievelingen van de echoput. Stel je voor dat dit bij Timmermans het geval zou zijn, de echoput zou om zijn hoofd vragen. _O-
pi_215706537
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:17 schreef apenoot het volgende:
Als het iemand van D66, PvdA, VVD, etc was geweest, dan had er geen haan naar gekraaid of überhaupt onderzoek naar gedaan.
15 jaar later deze koe uit de sloot vissen omdat de persoon een functie voor de PVV vervuld (of welke politieke partij dan ook) is nogal sneu.
Dit denken. :')
pi_215706540
Ik wist niet dat BNR alle scripties van alle politici aan het controleren is. Ik ben benieuwd wat ze verder nog aantreffen bij anderen.
pi_215706541
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:17 schreef apenoot het volgende:
Heb je daar bronnen voor, dat het is 'omdat de persoon een functie voor de PVV vervuld'?
Definitely not CIA
pi_215706546
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:19 schreef Document1 het volgende:

[..]
Ja maar het is niet eerlijk want dit is een van de lievelingen van de echoput. Stel je voor dat dit bij Timmermans het geval zou zijn, de echoput zou om zijn hoofd vragen. _O-
Of bij #heksKaag _O-
Definitely not CIA
pi_215706573
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:20 schreef Jojoke het volgende:
Ik wist niet dat BNR alle scripties van alle politici aan het controleren is. Ik ben benieuwd wat ze verder nog aantreffen bij anderen.
Ik neem aan dat ze bij geen van de andere bewindslieden iets hebben gevonden, anders was dat wel gemeld.
pi_215706574
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:19 schreef Document1 het volgende:

[..]
Dit denken. :')
Ja, echt, heeeeeeel vreemd.
:')
pi_215706583
Wat is het toch met dom rechts. Baudet die promoveert omdat hij vriendjes is met de promoter. Bosma die elke keer de kans krijgt om te promoveren. Nu deze snol die blijkbaar een deel van haar scriptie heeft gestolen.
pi_215706594
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:25 schreef apenoot het volgende:

[..]
Ja, echt, heeeeeeel vreemd.
:')
Ja, echt heel vreemd.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_215706598
Hahaha wat een nieuws dit. Ook al haat ik de PVV, elke student heeft hiermee te maken gekregen of naja oke de meeste. Dit is volkomen normaal. Probleem is dat ze waarschijnlijk (ook) die zinnen niet APA heeft gemaakt (niet in de bronnenlijst maar tussenhaakjes van de zin). Ze heeft in ieder geval de bron in de bronnenlijst gezet. Er zullen natuurlijk wel zinnen ertussen zitten waar ze de aanhalingstekens is vergeten, naja ik ben er zeker van. Gebeurt bij iedereen.

De vraag is of 56% echt copy paste is of anders is geschreven maar er wel op lijkt. Ik denk die 2e want die 1e zou (ook toen) nooit langs een plagiaatchecker doorheen komen. Dan is dit niet netjes maar anders kan je meer dan de helft van alle scripties terughalen lol
pi_215706599
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 12:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit gebeurt hartstikke veel, joh, dat is echt niet gebonden aan politieke kleur.
Heeft ze dan gewoon pech, of is 65% overtikken ook gewoon echt teveel van het goede?
  donderdag 28 november 2024 @ 12:28:48 #50
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_215706603
"BNR liet drie plagiaatexperts kijken naar de scriptie. Voor twee van hen was er duidelijk sprake van plagiaat en academische fraude, de derde vindt dat het zo'n vaart niet loopt."

Wel benieuwd waarom die derde expert het wel mee vond vallen.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')