Maar hoe lang moet je dan precies nog even volhouden, het nog een kans geven?quote:Op zaterdag 21 december 2024 15:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Jeetje wat sneu voor je. 36 jaar, nog zo bloedjong. Is er nooit een sprankje hoop ergens?
1 of andere switch om de kijk op het leven te veranderen is.... ouder worden.
De kijk op het leven, "les autres", en jouw plaats in het geheel wil nog weleens veranderen met de jaren.
Mogelijk kan je dat een kans geven. Eruit stappen kan altijd nog. Veel sterkte gewenst i.i.g.
Heb mezelf dan ook gister lid gemaakt van Coöperatie Laatste Wil. Er is nu nauwelijks mogelijkheid tot vrijwillig levenseinde. Die sarco lijkt me een prima uitvinding voor sommige mensen. Als het leven puur lijden is zonder uitzicht...quote:Op zaterdag 21 december 2024 21:40 schreef Nijna het volgende:
[..]
Maar hoe lang moet je dan precies nog even volhouden, het nog een kans geven?
Wanneer heb je genoeg geprobeerd?
Ook als je 36 bent kan het genoeg zijn.
Je kunt niet in de toekomst kijken, voorspellen hoe het dan zal zijn.
En als elke dag overleven is ipv leven kan ik me voorstellen dat het ook een keer genoeg is...
Dit benoemde de psychiater die ik hierboven aanhaalde ook:quote:Op zaterdag 21 december 2024 21:40 schreef Nijna het volgende:
[..]
Maar hoe lang moet je dan precies nog even volhouden, het nog een kans geven?
Wanneer heb je genoeg geprobeerd?
Ook als je 36 bent kan het genoeg zijn.
En als elke dag overleven is ipv leven kan ik me voorstellen dat het ook een keer genoeg is...
https://www.menno-oosterh(...)ord-ik-te-makkelijk/quote:Geen zinnig mens zal ontkennen dat psychische aandoeningen ondraaglijk lijden met zich kunnen meebrengen en dat we dat helaas niet altijd kunnen wegnemen. Absolute zekerheid dat het lijden ondraaglijk zal blijven, is er nooit. Maar evenmin is er absolute zekerheid dat het leven wel weer draaglijk zal worden. Je neemt dus altijd een risico. Het risico om iemand te vroeg aan zijn eind te helpen of het risico om iemand te lang ondraaglijk te laten lijden.
https://www.menno-oosterh(...)-helemaal-niet-goed/quote:Het durven meegaan in een euthanasiewens werd voor mij makkelijker toen ik besefte dat je weliswaar een verantwoordelijkheid op je laadt door dat te doen, maar ook door dat niet te doen. Niet meegaan kan betekenen dat mensen nog jarenlang verschrikkelijk lijden, dag in dag uit. Daarvoor heb je ook een verantwoordelijkheid.
Nou ja juist ook daarom. Je kunt het het voordeel van de twijfel geven.quote:Op zaterdag 21 december 2024 21:40 schreef Nijna het volgende:
Maar ja, blijf je het dan nog 1 jaar proberen? Nog 5 jaar? Wat als je na 25 ellendige jaren nog altijd geen vooruitgang hebt geboekt?quote:Op zondag 22 december 2024 00:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja juist ook daarom. Je kunt het het voordeel van de twijfel geven.
Ook omdat als je kiest voor geen weg terug je de kans op dat het beter kan worden helemaal uitsluit.
Er kan theoretisch licht aan de horizon zijn al kan je dat nu nog niet zien.
Niet te zeggen dat het zo is maar een als je eruit stapt geef je dat i.i.g. geen kans meer.
Verder heb ik alle respect voor de ene of de andere beslissing. Het voordeel van de twijfel vind ik wel een fijn dingetje in het leven. Persoonlijk heb ik ook een tijd gehad in mijn jeugd dat ik dood wilde. Je kunt dan die stap nemen. Maar in mijn geval is het helemaal goed gekomen uiteindelijk en ben ik wel blij dat ik er nog ben.
Waarmee ik niet de lijdensweg van Aberkullie met de mijne destijds wil vergelijken. Dat kan toch niet.
Maar 36 jaar.... Dat is wel een beetje aan de vroege kant. Kijk het nog een jaartje aan. Geef het licht aan de horizon een kans.
In ieder geval is het al 36 jaar gelukt. Eruit stappen maakt de kans op dat het beter gaat gelijk aan 0.quote:Op zondag 22 december 2024 01:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar ja, blijf je het dan nog 1 jaar proberen? Nog 5 jaar? Wat als je na 25 ellendige jaren nog altijd geen vooruitgang hebt geboekt?
Wie ben jij om te bepalen dat het aan de vroege kant is, dat iemand het nog een jaartje aan moet kijken?quote:Op zondag 22 december 2024 00:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja juist ook daarom. Je kunt het het voordeel van de twijfel geven.
Ook omdat als je kiest voor geen weg terug je de kans op dat het beter kan worden helemaal uitsluit.
Er kan theoretisch licht aan de horizon zijn al kan je dat nu nog niet zien.
Niet te zeggen dat het zo is maar een als je eruit stapt geef je dat i.i.g. geen kans meer.
Verder heb ik alle respect voor de ene of de andere beslissing. Het voordeel van de twijfel vind ik wel een fijn dingetje in het leven. Persoonlijk heb ik ook een tijd gehad in mijn jeugd dat ik dood wilde. Je kunt dan die stap nemen. Maar in mijn geval is het helemaal goed gekomen uiteindelijk en ben ik wel blij dat ik er nog ben.
Waarmee ik niet de lijdensweg van Aberkullie met de mijne destijds wil vergelijken. Dat kan toch niet.
Maar 36 jaar.... Dat is wel een beetje aan de vroege kant. Kijk het nog een jaartje aan. Geef het licht aan de horizon een kans.
Jij zegt: ik ben blij dat ik er nog ben. Wat natuurlijk een prettige constatering voor jou is op dit moment. Maar 1 voordeel van iets dat zo definitief is: je hebt het niet meer door als het eenmaal zo ver is. Tenzij je in het hiernamaals met een volledig bewustzijn gelooft natuurlijk, maar ik geloof niet dat je spijt hebt als je eenmaal overleden bent. Als je het nu niet meer kunt opbrengen om te denken "over een tijdje is alles beter en ben ik blij dat ik er nog ben" dan is het forceren van die gedachte echt niet helpend. Sterker nog, het is waarschijnlijk al meermaals geprobeerd om zo te denken.quote:Op zondag 22 december 2024 01:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
In ieder geval is het al 36 jaar gelukt. Eruit stappen maakt de kans op dat het beter gaat gelijk aan 0.
Het is zo definitief. Het is uiteraard iemands persoonlijke beslissing om de grens te trekken.
Achteraf bekeken sluimerde het al in 22 maar sinds een jaar/anderhalf is het begonnen alles te overheersenquote:Op zondag 22 december 2024 17:22 schreef Seven. het volgende:
Hoe lang wil je eigenlijk al dood @:Aberkullie?
Hoe veel van de dag ben je hier mee bezig?quote:Op zondag 22 december 2024 17:37 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Achteraf bekeken sluimerde het al in 22 maar sinds een jaar/anderhalf is het begonnen alles te overheersen
Hetzelfde geldt voor TS. Daarom zoekt TS overal hulp.quote:Op woensdag 27 november 2024 17:43 schreef Farenji het volgende:
Zelfmoord plegen, dat is echt wel het allerlaatste wat ik zou doen.
Zo weinig toezeggingen maar en een onmogelijk lange wachttijd. Om die reden ben ik lid geworden van Coöperatie Laatste Wilquote:Op maandag 23 december 2024 17:57 schreef DoubleDip het volgende:
Allereerst sterkte TS!
Geen ervaringen, wel volg(de) ik via Twitter wat mensen die ook zo’n verzoek hadden. Google eens op Zoraya uit Oldenzaal, zij heeft veel interviews gegeven en is dit jaar overleden met behulp van het Expertisecentrum Euthanasie, zij was toen pas 29 jaar.. Helaas is de wachttijd bij psychisch lijden opgelopen tot drie jaar. Deze optie is er als je huisarts niet meewerkt, maar mocht het wel kunnen via je huisarts zal het een stuk sneller kunnen. Zeg ik dan wel bij dat maar 10% ofzo van alle verzoeken in een akkoord eindigt.
Overigens, ben je ook al bekend met Stichting KEA? Die zijn er ook voor deze situaties.
Sterkte.
Uiteraard respecteer ik keuzes van huisartsen die niet mee willen werken, mijn moeder liep daar ook tegenaan, maar het is wel klote voor je eigen persoon.quote:Op maandag 23 december 2024 17:57 schreef DoubleDip het volgende:
Allereerst sterkte TS!
Geen ervaringen, wel volg(de) ik via Twitter wat mensen die ook zo’n verzoek hadden. Google eens op Zoraya uit Oldenzaal, zij heeft veel interviews gegeven en is dit jaar overleden met behulp van het Expertisecentrum Euthanasie, zij was toen pas 29 jaar.. Helaas is de wachttijd bij psychisch lijden opgelopen tot drie jaar. Deze optie is er als je huisarts niet meewerkt, maar mocht het wel kunnen via je huisarts zal het een stuk sneller kunnen. Zeg ik dan wel bij dat maar 10% ofzo van alle verzoeken in een akkoord eindigt.
Overigens, ben je ook al bekend met Stichting KEA? Die zijn er ook voor deze situaties.
Sterkte.
quote:Op zondag 22 december 2024 17:37 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Achteraf bekeken sluimerde het al in 22 maar sinds een jaar/anderhalf is het begonnen alles te overheersen
Dat is toen je uit de discord gingquote:Op zondag 22 december 2024 17:37 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
En ook fijn dat het kan! Dat het mag en niet wordt vernaggeld door users die er een lolletje over willen makenquote:Op woensdag 25 december 2024 14:46 schreef mascara-klodder het volgende:
Fijn dat Aber het hier bespreekbaar maakt. Een ongemakkelijk onderwerp maar ze doet het toch wel.
quote:Op woensdag 25 december 2024 22:50 schreef greysbones het volgende:
[..]
En ook fijn dat het kan! Dat het mag en niet wordt vernaggeld door users die er een lolletje over willen maken
Dat zei Jim van Os ook al een tijd geleden. En twee ervaringsdeskundigen. Je moet hier echt heel, heel erg voorzichtig mee zijn. Er wordt m.i. te makkelijk over gedaan door sommigen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:20 schreef Droopie het volgende:
[ x ]
Past wel bij dit topic.
Had niet verwacht dat er zoveel mensen toch het leven weer prefereren na toestemming.
Wel goed hoe die psychiater de plank juist slaat met een kankerquote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:42 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Dan deel ik deze ook even
Ik heb vroeger van mijn verslavingsarts de boodschap gekregen: 9 van de 10 mensen die suicidale gedachten heeft wil niet dood, die willen niet meer het leven hebben dat ze nu lijden.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:37 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat zei Jim van Os ook al een tijd geleden. En twee ervaringsdeskundigen. Je moet hier echt heel, heel erg voorzichtig mee zijn. Er wordt m.i. te makkelijk over gedaan door sommigen.
Dat soort uitkomsten zijn alleen maar goed, want dat betekent dus niet dat iedereen die het traject in gaat dus ook maar even zo 'hup-hup' om zeep geholpen wordt.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:20 schreef Droopie het volgende:
[ x ]
Past wel bij dit topic.
Had niet verwacht dat er zoveel mensen toch het leven weer prefereren na toestemming.
Ja het is echt bizar, onmenselijk gewoon. Maar ze hebben veel te weinig psychiaters om de verzoeken te beoordelen.quote:Op maandag 23 december 2024 20:05 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Zo weinig toezeggingen maar en een onmogelijk lange wachttijd. Om die reden ben ik lid geworden van Coöperatie Laatste Wil
Dank je - interessant. Men kan ook met een livestream mee doen zie ik.quote:Op maandag 6 januari 2025 16:51 schreef DoubleDip het volgende:
@:Aberkullie eind deze maand vindt het congres van stichting KEA plaats. Het is wat aan de prijs, maar ik begreep dat er nog plekken beschikbaar zijn. Zou dit interessant kunnen zijn voor je? Sterkte er mee, ik hoop dat je op de een of andere manier geholpen kan worden, ofwel bij een wens voor euthanasie bij psychisch lijden, ofwel om toch lichtpuntjes te zien.
Hier de link: https://stichtingkea.nl/euthanasiecongres/
Ik hou mijn bek wel.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:26 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wel goed hoe die psychiater de plank juist slaat met een kanker
Ook met depressie houden de behandelingen soms een keer op en kan je niks meer aanbieden.
Jij ook heel veel sterkte, is niet niets wat je verteldquote:Op woensdag 15 januari 2025 13:31 schreef srekiurbegnaam het volgende:
Het is bewonderenswaardig dat je dit enorm zware onderwerp aansnijdt in het "openbaar", gezien de moed die daarvoor nodig is. Ben een lurker en dit topic greep me aan, raakt me. Ik wil je veel sterkte wensen met de keuzes die je nog moet maken en de weg die je zult bewandelen. Ik hoop van harte dat er wellicht nog iets te redden valt.
Het zou ongepast zijn om te zeggen dat ik begrijp hoe je je voelt, want dat doe ik niet. Toch worstel ik al zo'n twintig jaar met depressie en de gevolgen beginnen steeds duidelijker zichtbaar te worden. De zware deken van somberheid lijkt zich steeds strakker om me heen te sluiten en de blik in mijn ogen is veranderd.
Gedachten hebben de overhand gekregen en blijven mijn geest in beslag nemen. Komen en gaan.
Ik wil niet opgeven maar heb het gevoel dat ik erin wordt gezogen. Voor de buitenwereld heb ik alles, ik dacht dat dat alles zou oplossen. Heeft het een tijd gedaan maar de neerslachtigheid heeft altijd rondgesluimerd. Het is een diep dal aan het worden, een leven dat ik leef voor anderen. Door fouten van mezelf ben ik dingen kwijtgeraakt die me dierbaar waren.
Heb zelf nooit hulp gehad noch gevraagd, dit is ook de eerste keer dat ik het op "papier" zet. Daarom wil ik ook mijn respect uitspreken voor de moed die je hebt om hulp te zoeken en te aanvaarden. Ik voel me niet waardig om datzelfde te doen, heb mijn problemen altijd voor mezelf gehouden.
Wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop op de een of andere manier dat je toch wat licht in de duisternis zult vinden. Weet dat je begrepen wordt.
Waardig ben je wel en je bericht hier is een zeer moedige stap in de goede richting.quote:Op woensdag 15 januari 2025 13:31 schreef srekiurbegnaam het volgende:
Ik voel me niet waardig om datzelfde te doen, heb mijn problemen altijd voor mezelf gehouden.
Dank je wel en veel sterkte. Ik hoop dat jij toch hulp zoekt.quote:Op woensdag 15 januari 2025 13:31 schreef srekiurbegnaam het volgende:
Het is bewonderenswaardig dat je dit enorm zware onderwerp aansnijdt in het "openbaar", gezien de moed die daarvoor nodig is. Ben een lurker en dit topic greep me aan, raakt me. Ik wil je veel sterkte wensen met de keuzes die je nog moet maken en de weg die je zult bewandelen. Ik hoop van harte dat er wellicht nog iets te redden valt.
Het zou ongepast zijn om te zeggen dat ik begrijp hoe je je voelt, want dat doe ik niet. Toch worstel ik al zo'n twintig jaar met depressie en de gevolgen beginnen steeds duidelijker zichtbaar te worden. De zware deken van somberheid lijkt zich steeds strakker om me heen te sluiten en de blik in mijn ogen is veranderd.
Gedachten hebben de overhand gekregen en blijven mijn geest in beslag nemen. Komen en gaan.
Ik wil niet opgeven maar heb het gevoel dat ik erin wordt gezogen. Voor de buitenwereld heb ik alles, ik dacht dat dat alles zou oplossen. Heeft het een tijd gedaan maar de neerslachtigheid heeft altijd rondgesluimerd. Het is een diep dal aan het worden, een leven dat ik leef voor anderen. Door fouten van mezelf ben ik dingen kwijtgeraakt die me dierbaar waren.
Heb zelf nooit hulp gehad noch gevraagd, dit is ook de eerste keer dat ik het op "papier" zet. Daarom wil ik ook mijn respect uitspreken voor de moed die je hebt om hulp te zoeken en te aanvaarden. Ik voel me niet waardig om datzelfde te doen, heb mijn problemen altijd voor mezelf gehouden.
Wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop op de een of andere manier dat je toch wat licht in de duisternis zult vinden. Weet dat je begrepen wordt.
Ook voor jouquote:Op woensdag 15 januari 2025 13:31 schreef srekiurbegnaam het volgende:
Wie ben jij om voor een ander te bepalen of iets wel of niet lang genoeg heeft geduurd?quote:Op vrijdag 17 januari 2025 00:46 schreef Josefff het volgende:
[..]
Ik kan begrijpen dat je mijn reactie niet gepast vindt (hoe slecht dat juist ook is want mijn reactie is 1 van de weinigen die haar aan kan zetten om juist niet zelfmoord te plegen), ook al ben ik juist de enige die haar nog probeert te redden. De andere reacties zijn allemaal "ow wat moedig dat je dit durft te melden" en "ik hoop dat je erbovenop komt". Mijn reactie kon nog wat verschil maken maar de rest van de reacties sust haar eigenlijk in het idee dat doodgaan het enige is wat ze nog kan doen en daarin bevestigd wordt hier.
Ik begrijp zelf niet waarom die bevestiging te geven dat iemand dood wil gaan wel geaccepteerd wordt en mijn kritische reactie niet. Maar ik hoop dat je deze reactie laat staan zodat je Aberkullie in ieder geval een kans geeft om na te denken over wat ze wel niet denkt in slechts 3 jaar tijd... We praten over een mensenleven... niet over reacties waardoor sommige mensen zich hier maar goed voelen terwijl de ander alsnog uit het leven stapt
Letterlijk niemand moedigt haar aan in dit topic, integendeel...quote:Op vrijdag 17 januari 2025 00:46 schreef Josefff het volgende:
[..]
Ik kan begrijpen dat je mijn reactie niet gepast vindt (hoe slecht dat juist ook is want mijn reactie is 1 van de weinigen die haar aan kan zetten om juist niet zelfmoord te plegen), ook al ben ik juist de enige die haar nog probeert te redden. De andere reacties zijn allemaal "ow wat moedig dat je dit durft te melden" en "ik hoop dat je erbovenop komt". Mijn reactie kon nog wat verschil maken maar de rest van de reacties sust haar eigenlijk in het idee dat doodgaan het enige is wat ze nog kan doen en daarin bevestigd wordt hier.
Ik begrijp zelf niet waarom die bevestiging te geven dat iemand dood wil gaan wel geaccepteerd wordt en mijn kritische reactie niet. Maar ik hoop dat je deze reactie laat staan zodat je Aberkullie in ieder geval een kans geeft om na te denken over wat ze wel niet denkt in slechts 3 jaar tijd... We praten over een mensenleven... niet over reacties waardoor sommige mensen zich hier maar goed voelen terwijl de ander alsnog uit het leven stapt
Misschien moet je eens ophouden met ik mij ik.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 00:46 schreef Josefff het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |