quote:Op woensdag 27 november 2024 11:33 schreef Szura het volgende:
Goh, de amateurs schieten nu toch in actie
https://nos.nl/artikel/25(...)r-onderwijsbegroting
Als je 80 jaar wordt, krijg je een oorkonde met daarop de tekst 'Gefeliciteerd, je hebt 'het leven' uitgespeeld met dank aan onze sociale voorzieningen en gezondheidszorg. Vanaf nu besteden we geen cent meer aan je. Veel succes nog in je bonustijd!'quote:Op woensdag 27 november 2024 10:34 schreef Frozen-assassin het volgende: [..] Ik geloof dat het kabinet al bezig is om onnodige subsidies te gaan schrappen. Verder heb je natuurlijk hele toeslagenmonster wat we hebben gecreëerd. Helaas ziet het er niet uit dat we komende 5 jaar daar een oplossing voor gaan vinden. [..] Ik heb het al vaker gepost maar er moet een maatschappelijk breed debat komen over waar we heen willen, en dan met name over zorg.
Vergeet ook niet dat er vroeger een ministerie van Volkshuisvesting was, dat in de jaren '80 is opgegaan in het ministerie van VROM. En dat is gewoon opgeheven in 2010. "Huisvesting is af" werd er destijds gezegd door de verantwoordelijke staatssecretaris (uiteraard van de VVD). De markt ging het verder wel oplossen. Nou, wat een succes was datquote:Op woensdag 27 november 2024 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
De huizencrisis heeft gewoon niks met bovenstaande te maken. Dat is een combinatie van slechte modellering sinds de jaren 90 (niet meenemen dat mensen langer alleenstaand zijn, dat meer mensen scheiden en dat mensen langer thuis blijven wonen) en de slechte rechtse beslissing om tijdens de kredietcrisis de bouw niet door te laten gaan met subsidie, maar al het personeel uit de bouw te laten vertrekken en ook nog eens 400.000 huizen die er anders gebouwd zouden zijn in die jaren niet te bouwen. Dat zijn de oorzaken van de huizencrisis.
De oppositie had daar toch ook al een voorstel voor gedaan? Dat had ik niet zo goed meegekregen, maar onder andere in de bankbelasting en fossiele subsidies, o.i.d.?quote:Op woensdag 27 november 2024 11:39 schreef Hanca het volgende:
Heinen er nu bij. Ik denk dat Bruins tot nu toe steeds heeft gehoord dat hij de dekking binnen zijn begroting moest zoeken en dat gaat niet. Dus kon hij weinig toegeven aan de oppositie. Maar nu hebben ze door dat ze toch naar een andere bezuiniging op een andere begroting moeten kijken, omdat ze anders helemaal geen onderwijsbegroting hebben.
De Correspondent (hoewel niet heel diepgaand) had daar eerder dit jaar nog een leuk stukje over. Je zal zien dat het woord 'asielzoeker' - en groot gelijk - er in het geheel niet in voorkomt.quote:Op woensdag 27 november 2024 11:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat er vroeger een ministerie van Volkshuisvesting was, dat in de jaren '80 is opgegaan in het ministerie van VROM. En dat is gewoon opgeheven in 2010. "Huisvesting is af" werd er destijds gezegd door de verantwoordelijke staatssecretaris (uiteraard van de VVD). De markt ging het verder wel oplossen. Nou, wat een succes was dat
Als resultaat daarvan zijn er nauwelijks tot geen sociale huurwoningen bijgekomen in recente jaren en is de woningbouw in het algemeen op een laag pitje komen te staan. Nu de boel halsoverkop weer op stoom brengen blijkt een hele opgave, dus reken er maar op dat er zeker nog 10 jaar een woningtekort is in Nederland.
De oorzaak van de woningnood is wanbeleid. Zo simpel is het. Enorm treurig dat asielzoekers en andere minderheden daar nu de schuld van in de schoenen geschoven krijgen.
Ok. Ik heb het concreet over de voorstellen die gedaan zijn door de linkse oppositie. Bij het onderwijsdebat zijn tot nu toe alleen voorstellen gedaan (vanuit de linkse oppositie minus D66) om alle bezuinigingen te schrappen en belastingverhogingen in te voeren. Dat is dus precies wat ik zeg.quote:Op woensdag 27 november 2024 10:30 schreef JAM het volgende:
[..]
Het is een nogal vreemd vooroordeel (dat zeer populair is onder de rechtse populisten) dat linkse regeringen perse meer uit willen geven, of de belastingdruk willen vergroten, etc. Het gaat er voornamelijk om waar dat geld aan uit wordt gegeven en waar die lasten worden gelegd.
Oók rechtse regeringen (zoals tijdens de coronaperiode, of de energiecrisis - wat je toch maar héél moeilijk een links kabinet kon noemen) schroeven de overheidsopgaven weleens op als dat op dat moment gewoon (en dat leek het me zeker) verstandig beleid is. Ook linkse regeringen (niet dat we daar na de oorlog zoveel van hebben gehad, maar Den Uyl heeft tijdens de oliecrisis toch ook flink de broekriem aangetrokken) bezuinigen wanneer dat nodig is.
Nee, de belangrijkste oorzaak is uiteindelijk ruimtegebrek. De bevolkingsgroei is alleen maar migratie. Dat zijn de belangrijkste factoren.quote:Op woensdag 27 november 2024 11:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat er vroeger een ministerie van Volkshuisvesting was, dat in de jaren '80 is opgegaan in het ministerie van VROM. En dat is gewoon opgeheven in 2010. "Huisvesting is af" werd er destijds gezegd door de verantwoordelijke staatssecretaris (uiteraard van de VVD). De markt ging het verder wel oplossen. Nou, wat een succes was dat
Als resultaat daarvan zijn er nauwelijks tot geen sociale huurwoningen bijgekomen in recente jaren en is de woningbouw in het algemeen op een laag pitje komen te staan. Nu de boel halsoverkop weer op stoom brengen blijkt een hele opgave, dus reken er maar op dat er zeker nog 10 jaar een woningtekort is in Nederland.
De oorzaak van de woningnood is wanbeleid. Zo simpel is het. Enorm treurig dat asielzoekers en andere minderheden daar nu de schuld van in de schoenen geschoven krijgen.
Ik heb even niet voor ogen hoe de oppositie die onderwijsbezuinigingen wilde gaan dekken (daar heb ik een paar posts eerder wat over gevraagd, maar misschien kan jij dat ophelderen), maar het stond me zo bij dat het schrappen van subsidies voor fossiele industrie daar ook een (vrij groot) onderdeel van was. Ik wacht even tot ik dat weer voor me heb ik verder reageer.quote:Op woensdag 27 november 2024 11:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok. Ik heb het concreet over de voorstellen die gedaan zijn door de linkse oppositie. Bij het onderwijsdebat zijn tot nu toe alleen voorstellen gedaan om alle bezuinigingen te schrappen en belastingverhogingen in te voeren. Dat is dus precies wat ik zeg.
En toch reageer je met twee irrelevante paragrafen. Kan ook natuurlijk.quote:Op woensdag 27 november 2024 11:50 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik heb even niet voor ogen hoe de oppositie die onderwijsbezuinigingen wilde gaan dekken
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want ook zonder migratie kende Nederland tussen sinds (nou ja, wat lastig om daar echt een moment voor aan te wijzen) vanaf de jaren '80 een bevolkingsgroei, als ook een verandering van de gezinssamenstelling (zoals @Hanca ook al zei: meer alleenstaanden, kleinere gezinnen, etc.; en daarmee dus ook een grotere druk op de woningmarkt) en natuurlijk ook de vergrijzing.quote:Op woensdag 27 november 2024 11:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, de belangrijkste oorzaak is uiteindelijk ruimtegebrek. De bevolkingsgroei is alleen maar migratie. Dat zijn de belangrijkste factoren.
Dat is misleidend, want er zitten juist heel veel vergunninghouders nog in de opvang die ook een huis zouden moeten hebben. Dat percentage ligt dus veel hoger maar wordt kunstmatig laag gehouden door die mensen in de (nood)opvang te houden.quote:Op woensdag 27 november 2024 11:32 schreef JAM het volgende:
[..]
Het simpele rekenvoorbeeld luidt: van de sociale huurwoningen (dat verschilt nogal per gemeente, enzovoorts) gaat zo'n 10% naar een asielzoeker.
De bevolkingsgroei op dit moment is alleen maar migratie. Dat is al bijna 10 jaar zo.quote:Op woensdag 27 november 2024 11:56 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want ook zonder migratie kende Nederland tussen sinds (nou ja, wat lastig om daar echt een moment voor aan te wijzen) vanaf de jaren '80 een bevolkingsgroei, als ook een verandering van de gezinssamenstelling (zoals @:Hanca ook al zei: meer alleenstaanden, kleinere gezinnen, etc.; en daarmee dus ook een grotere druk op de woningmarkt) en natuurlijk ook de vergrijzing.
Het is nogal kort door de bocht om te stellen dat 'de bevolkingsgroei alleen maar migratie is' - want dat is over die periode helemaal niet zo - als ook om dat aan te wijzen als de primaire oorzaak van de problemen op de woningmarkt. Nee, het beleidsmatig falen van - tsja, toch voornamelijk de VVD - lijkt me daarbij een veel belangrijker zaak spelen.
...wat? Nee. Ik zeg: 'het idee dat links altijd maar meer uit wil geven en het overheidsapparaat wil vergroten is niet noodzakelijk waar' en ik zeg: 'ik weet uit mijn hoofd niet precies hoe de oppositie die onderwijsbezuinigingen wilde dekken, maar daar leek me eerder (dat had ik nog niet gezegd, trouwens) sprake van een verlegging in plaats van een verhoging'. Kunnen we daar niet gewoon even rustig op wachten in plaats van allerhande woorden in de mond te leggen en overhaaste conclusies trekken?quote:Op woensdag 27 november 2024 11:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En toch reageer je met twee irrelevante paragrafen. Kan ook natuurlijk.
Maar je bewijst ook nu mijn punt: in deze situatie kiezen de linkse partijen consequent voor 'dekking' via hoegenaamde inkomstenverhogingen en een vergroting van het overheidsapparaat. Dat houdt dus een keer op.
Heeft niemand gezegd. Het gaat gewoon over de huidige situatie met de onderwijsbegroting.quote:Op woensdag 27 november 2024 11:58 schreef JAM het volgende:
[..]
...wat? Nee. Ik zeg: 'het idee dat links altijd maar meer uit wil geven en het overheidsapparaat wil vergroten is niet noodzakelijk waar'
Ja, dat is waar. Dat was het de afgelopen, pakweg, dertig á veertig jaar geleden niet, toen al die problemen ontstonden, toen Nederland in vele jaren zelfs een negatief migratiesaldo heeft gehad. Dus dan ligt het ontstaan van die problemen toch niet bij migratie?quote:Op woensdag 27 november 2024 11:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De bevolkingsgroei op dit moment is alleen maar migratie.
Okay, ik houd weer op. Het is weer de grote @MoreDakka 'dat heeft niemand gezegd/daar ging het niet over/dan moet je het nog eens teruglezen/dat bedoelde ik niet zo'-show en dan ben ik weer vijf uur verder.quote:Op woensdag 27 november 2024 12:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Heeft niemand gezegd. Het gaat gewoon over de huidige situatie met de onderwijsbegroting.
quote:Op woensdag 27 november 2024 12:01 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, dat is waar. Dat was het de afgelopen, pakweg, dertig á veertig jaar geleden niet, toen al die problemen ontstonden, toen Nederland in vele jaren zelfs een negatief migratiesaldo heeft gehad. Dus dan ligt het ontstaan van die problemen toch niet bij migratie?
quote:Op woensdag 27 november 2024 11:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, de belangrijkste oorzaak is uiteindelijk ruimtegebrek. De bevolkingsgroei is alleen maar migratie. Dat zijn de belangrijkste factoren.
Het is wellicht handig om de context in acht te nemen, we hadden het over het onderwijsdebat. De linkse oppositie (minus D66) heeft voorstellen ingediend om de bezuinigingen allemaal te stoppen. Ze willen in plaats daarvan belastingverhogingen. En dat is ook niet zo gek, daar zijn het linkse partijen voor. Dat is geen frame of wat dan ook, gewoon hoe ze zichzelf neerzetten. Er zijn mensen die dat aantrekkelijk vinden natuurlijk.quote:Op woensdag 27 november 2024 12:03 schreef JAM het volgende:
[..]
Okay, ik houd weer op. Het is weer de grote @:MoreDakka 'dat heeft niemand gezegd/daar ging het niet over/dan moet je het nog eens teruglezen/dat bedoelde ik niet zo'-show en dan ben ik weer vijf uur verder.
Dat is weer zo'n 'gezond verstand'-redenering waar men werkelijk geen reet mee kan. 'Ruimtegebrek' als oorzaak aanwijzen is van een simpelheid van: 'Als er in heel Nederland maar tien mensen woonden, dan hadden ze allemaal een villa.' Het is al jaren (zo ongeveer sinds het einde van de Belgische opstand) bekend hoe groot Nederland is. Het is ook vrij goed bekend - in de jaren tachtig bedreef men ook statistiek en had men ook een bevolkingsregister - hoeveel mensen er in Nederland wonen en hoeveel daar ongeveer bij zouden gaan komen. Men heeft er toen voor gekozen om het hele fundament onder het woongebouw vandaan te schoppen en om dan nu te zeggen dat de belangrijkste oorzaak van de problemen die we daar nu voornamelijk mee ondervinden te wijten aan 'ruimtegebrek', daar schiet werkelijk ook iemand maar een reet mee op, daar 'ruimtegebrek' zich, anders dan de Kempen binnenvallen, zich niet op laat lossen.quote:
En vapen. Als je er maar vanaf blijft EELCO!quote:Op woensdag 27 november 2024 11:41 schreef JAM het volgende:
De oppositie had daar toch ook al een voorstel voor gedaan? Dat had ik niet zo goed meegekregen, maar onder andere in de bankbelasting en fossiele subsidies, o.i.d.?
https://nos.nl/artikel/25(...)ter-houdt-deur-dichtquote:Op woensdag 27 november 2024 12:09 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het is wellicht handig om de context in acht te nemen, we hadden het over het onderwijsdebat. De linkse oppositie (minus D66) heeft voorstellen ingediend om de bezuinigingen allemaal te stoppen. Ze willen in plaats daarvan belastingverhogingen. En dat is ook niet zo gek, daar zijn het linkse partijen voor. Dat is geen frame of wat dan ook, gewoon hoe ze zichzelf neerzetten. Er zijn mensen die dat aantrekkelijk vinden natuurlijk.
Dat de rechtse regeringen ook (vooral sinds corona) geld aan het weggeven zijn is waar. Dat maakt het dus alleen maar moeilijker om al die geldbomen weer af te breken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |