ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 26-11-2024 12:55:07 ]
[..] Zijn dat de Siemens Velaro's die we in Nederland ook velen jaren als enige ICE's gezien hebben?
Siemens Velaro's zijn de 17 BR407-stellen die van en naar Paris rijden en enkele ritten tussen NRW en München via Nürnberg rijden. De 30 BR408-stellen vallen ook onder het Siemens Velaro-platform en de BR408 heet ookwel ICE3Neo en rijden nu ook naar Brussel en Amsterdam.
De BR403 en BR406 zijn voorlopers van de Siemens Velaro en de BR406 hebben tot vorig jaar naar Brussel en Amsterdam gereden. De BR406 gaat op 17 april 2025 uit dienst.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik heb nu een aantal keer tussen NL/BE en Frankfurt gereisd met de BR408 en ik ben niet super enthousiast.
Het belangrijkste is natuurlijk om van A naar B gebracht te worden en dat doet het ding prima maar als het aankomt op comfort, rijgedrag en inrichting vind ik 'm tegenvallen.
[..] ICE3Neo. Bij mijn weten wordt ICE3M alleen nog binnenlands ingezet
Bedankt!
Dat is mooi! Was al bang dat die oude ICE3(M)s werden ingezet maar nu meen ik me te herinneren al te hebben gelezen dat deze al op de NS International trajecten zijn vervangen.
[..] ICE3M gaat op 17 april 2025 definitief uit dienst.
Waarom eigenlijk? Is dat bekend?
Die zijn nog niet eens zo oud? Ik bedoel er rijden ook nog genoeg ICE1 en 2s rond als ik het goed heb.
quote:
Op dinsdag 26 november 2024 14:49 schreef James1988 het volgende: Ik heb nu een aantal keer tussen NL/BE en Frankfurt gereisd met de BR408 en ik ben niet super enthousiast.
Het belangrijkste is natuurlijk om van A naar B gebracht te worden en dat doet het ding prima maar als het aankomt op comfort, rijgedrag en inrichting vind ik 'm tegenvallen.
Kan je dit verder toelichten?
Ben gewoon benieuws omdat ik erg regelmatig tussen München en NL reis en heb daarom wel hoge verwachtingen aan 1) minder overstappen en 2) nieuwe(re) treinen, zeker nu dit betekent dat ik 6-7 uur aan één stuk in zo'n trein zit. :-P
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Dat is mooi! Was al bang dat die oude ICE3(M)s werden ingezet maar nu meen ik me te herinneren al te hebben gelezen dat deze al op de NS International trajecten zijn vervangen.
Klopt, sinds juni rijdt er nog exclusief ICE 3 Neo op deze routes. De oude ICE 3Ms rijden niet meer internationaal.
quote:
Waarom eigenlijk? Is dat bekend?
Die zijn nog niet eens zo oud? Ik bedoel er rijden ook nog genoeg ICE1 en 2s rond als ik het goed heb.
De ICE 3Ms hebben hard gewerkt, het zou me niet verbazen als ze meer kilometers op de teller hebben staan dan veel van de binnenlandse ICE 3s.
Het ontwerp van de ICE3M is 25 jaar oud en heeft zo z'n mankementen. De airco is niet goed, de elektrische installatie (vooral het meerspanningsdeel) is altijd een brekebeentje geweest.
Daar komt bij dat de ICE 3M een revisie niet heeft gehad (want de stellen konden niet gemist worden) en dat heeft de betrouwbaarheid van de toch al kleine vloot alleen maar verder onder druk gezet.
Afvoeren is niet eens zo'n gekke economische keuze.
quote:
Kan je dit verder toelichten?
Ben gewoon benieuws omdat ik erg regelmatig tussen München en NL reis en heb daarom wel hoge verwachtingen aan 1) minder overstappen en 2) nieuwe(re) treinen, zeker nu dit betekent dat ik 6-7 uur aan één stuk in zo'n trein zit. :-P
De ICE3Neo is geen slechte trein en je kunt er prima mee van A naar B komen. Het voldoet, maar als ik 'm een rapportcijfer moet geven is dat een 6,5/10.
En dat zit hem voor mij in een aantal dingen: • Zitcomfort: niet slecht, niet geweldig. Na 3 uur vind ik het toch echt wel mooi geweest en ben ik blij om eruit te zijn. • Het rijgedrag vind ik niet fantastisch, hij schommelt me net wat te veel. Zowel aan lage als aan hogere snelheden. • Het ding maakt wat meer geluid dan me lief is (maar goed, het is dan ook een treinstel) • Op veel plekken is de verhouding tussen waar de ramen zitten en waar de stoelen staan ronduit slecht te noemen. Dus je koffer heeft een mooi uitzicht vanuit het bagagerek, terwijl je zelf naar plastic kijkt. • In de 1e klas zit de stiltecoupé precies achter een apparatenrek met luidruchtige ventilators. • Om vanuit de 1e klas in de bistro te komen moet je door een stuk 2e klas. Het bistrorijtuig staat in dat opzicht precies verkeerd om. • Geen uitsparingen voor bekers/glazen in de tafels, dus als je een Erdinger hebt gehaald mag je die lekker de hele tijd vasthouden om te voorkomen dat je glas van tafel danst. • Geen gelijkvloerse instap, zelfs niet in slechts één rijtuig? In 2024? Dat er een ingebouwde rolstoellift is een schamele troostlap voor mensen met verminderde mobiliteit.
De grootste ergernis is voor mij: de ramen zelf. In de glaslaag is met een laser een heel fijn patroon gefreesd, dat ervoor zorgt dat 4G/5G-signalen beter in de trein komen. En het moet gezegd worden: het werkt geweldig! Onderweg had ik gewoon volle bak 4G/5G, zelfs aan 300 km/u.
Het patroon ziet er zo uit:
Maar tijdens het naar buiten kijken zie ik het ook nog steeds, ik zie 'vlekjes' in m'n beeld:
En die vlekjes zijn er dus tijdens de hele reis. Voor mij is dit erg storend en doet het afbreuk aan 'lekker met de trein reizen'.
Overigens: bij die eerste foto probeerde ik niet om een foto van het patroon te maken. Ik wilde een foto maken van het grasland erachter, maar mijn telefoon focuste zichzelf op het freespatroon...
[ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 26-11-2024 16:59:08 ]
In aanvulling en ter vergelijking op mijn bovenstaande post:
In maart ben ik met Eurostar (Thalys TGV) van Rotterdam naar Parijs gegaan. Twee dagen later met een TGV Duplex van Lyon naar Mannheim.
Pluspunten van TGV t.o.v. ICE 3 / ICE 3 Neo / Velaro: • Stabieler rijgedrag, ook aan hoge snelheden • Stiller, omdat het eigenlijk locs+rijtuigen zijn. • Betere stoelen, zelfs na die 5 uur durende rit van Lyon naar Mannheim zat ik nog lekker. • Betere plaatsing van stoelen tov ramen • Aangenamer interieur, zeker in de Thalys. Ik vind de uitstraling van ICE een beetje steriel.
Idem: • Gebrek aan gelijkvloerse instap
Minpunten: • TGVs zijn krapper dan ICEs, want Fransozen zijn niet zo groot
Helaas gaat de nieuwe generatie TGVs ook van die "geweldige" ramen krijgen...
[..] Klopt, sinds juni rijdt er nog exclusief ICE 3 Neo op deze routes. De oude ICE 3Ms rijden niet meer internationaal. [..] De ICE 3Ms hebben hard gewerkt, het zou me niet verbazen als ze meer kilometers op de teller hebben staan dan veel van de binnenlandse ICE 3s.
Het ontwerp van de ICE3M is 25 jaar oud en heeft zo z'n mankementen. De airco is niet goed, de elektrische installatie (vooral het meerspanningsdeel) is altijd een brekebeentje geweest.
Daar komt bij dat de ICE 3M een revisie niet heeft gehad (want de stellen konden niet gemist worden) en dat heeft de betrouwbaarheid van de toch al kleine vloot alleen maar verder onder druk gezet.
Afvoeren is niet eens zo'n gekke economische keuze. [..] De ICE3Neo is geen slechte trein en je kunt er prima mee van A naar B komen. Het voldoet, maar als ik 'm een rapportcijfer moet geven is dat een 6,5/10.
En dat zit hem voor mij in een aantal dingen: • Zitcomfort: niet slecht, niet geweldig. Na 3 uur vind ik het toch echt wel mooi geweest en ben ik blij om eruit te zijn. • Het rijgedrag vind ik niet fantastisch, hij schommelt me net wat te veel. Zowel aan lage als aan hogere snelheden. • Het ding maakt wat meer geluid dan me lief is (maar goed, het is dan ook een treinstel) • Op veel plekken is de verhouding tussen waar de ramen zitten en waar de stoelen staan ronduit slecht te noemen. Dus je koffer heeft een mooi uitzicht vanuit het bagagerek, terwijl je zelf naar plastic kijkt. • In de 1e klas zit de stiltecoupé precies achter een apparatenrek met luidruchtige ventilators. • Om vanuit de 1e klas in de bistro te komen moet je door een stuk 2e klas. Het bistrorijtuig staat in dat opzicht precies verkeerd om. • Geen uitsparingen voor bekers/glazen in de tafels, dus als je een Erdinger hebt gehaald mag je die lekker de hele tijd vasthouden om te voorkomen dat je glas van tafel danst. • Geen gelijkvloerse instap, zelfs niet in slechts één rijtuig? In 2024? Dat er een ingebouwde rolstoellift is een schamele troostlap voor mensen met verminderde mobiliteit.
De grootste ergernis is voor mij: de ramen zelf. In de glaslaag is met een laser een heel fijn patroon gefreesd, dat ervoor zorgt dat 4G/5G-signalen beter in de trein komen. En het moet gezegd worden: het werkt geweldig! Onderweg had ik gewoon volle bak 4G/5G, zelfs aan 300 km/u.
Maar tijdens het naar buiten kijken zie ik het ook nog steeds, ik zie 'vlekjes' in m'n beeld: [ afbeelding ]
En die vlekjes zijn er dus tijdens de hele reis. Voor mij is dit erg storend en doet het afbreuk aan 'lekker met de trein reizen'.
Overigens: bij die eerste foto probeerde ik niet om een foto van het patroon te maken. Ik wilde een foto maken van het grasland erachter, maar mijn telefoon focuste zichzelf op het freespatroon...
Tof, dankje voor dit uitgebreide antwoord.
Ik ga het zelf meemaken, ga met kerst weer naar Nederland en zal het dan wel merken na 6 uur in die trein. Zal ook wel extra op de door jou genoemde punten letten.
Wat betreft dat raam, ja snap je wel. Zal ik wat minder last van hebben (of juist beter voor mij) aangezien ik op weg meestal werk en dan is 4 of 5g wel lekker. En zeker in de winter, als ik om 14 uur vertrek, is het toch donker en valt er buiten niks te zien.
Ik zal tzt wel mijn ervaring delen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
Afvoeren is niet eens zo'n gekke economische keuze.
Zou DB niet gedwongen kunnen worden ze aan een andere vervoerder te verkopen als deze geďnteresseerd is, net als destijds met de 1200'en van NS die ze aan ACTS moesten verkopen van de rechter?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik ga het zelf meemaken, ga met kerst weer naar Nederland en zal het dan wel merken na 6 uur in die trein. Zal ook wel extra op de door jou genoemde punten letten.
Er zijn twee deelseries van de ICE 3 Neo, de eerste 16 stellen hebben het "oude" interieur en alle treinen die daarna komen hebben het nieuwe interieur. Het zitcomfort van het nieuwe interieur is beter.
Wat ook opvalt: kleine inconsistenties. In de toiletten van de 1e serie moet je overal met je vingers aan zitten, terwijl dat in de 2e serie contactloos kan.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met corona: de eerste stellen zijn besteld vlak voor corona uitbrak, de vervolgbestelling kwam 2 jaar later.
quote:
Wat betreft dat raam, ja snap je wel. Zal ik wat minder last van hebben (of juist beter voor mij) aangezien ik op weg meestal werk en dan is 4 of 5g wel lekker. En zeker in de winter, als ik om 14 uur vertrek, is het toch donker en valt er buiten niks te zien.
Ik ben een paar keer op en neer gereisd naar Wenen en tijdens zulke lange ritten vind ik het fijn om af te wisselen tussen wat surfen/werken en naar buiten kijken. Zeker als ik in voor mij onbekend gebied reis, of in een 'nieuw' seizoen, kijk ik toch graag naar buiten.
En dat heeft de ICE 3 Neo een beetje verpest
De Rhein-Ruhr Express heeft ook zulke ramen, maar dan met een heel ander patroon. De laatste keer dat ik met RRX reisde merkte ik er niet zo veel van, dus ik vermoed dat het ook een beetje te maken heeft met welke techniek is gebruikt.
quote:
Ik zal tzt wel mijn ervaring delen.
Alvast een goede reis gewenst!
[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 26-11-2024 17:32:24 ]
[..] Zou DB niet gedwongen kunnen worden ze aan een andere vervoerder te verkopen als deze geďnteresseerd is, net als destijds met de 1200'en van NS die ze aan ACTS moesten verkopen van de rechter?
DB zet zo nu en dan rollend materieel te koop op db-gebrauchtzug.de, het kan best dat ze dat met de BR406 ook doen.
Nadat DB de ICE TD uit dienst nam hebben ze geprobeerd om deze vloot op deze manier te verkopen, maar er waren geen geďnteresseerden.
Ik mag aannemen dat Rikus van VoorbeterOv compleet genegeerd word, of gaat worden? Die kerel twittert dat hij het goed vind dat de twee inzittenden van de auto zijn omgekomen tijdens een politieachtervolging in Berghem. wat een ziekelijk figuur is die Spithorst.
Op dinsdag 26 november 2024 18:09 schreef spectrumanalyser het volgende: Ik mag aannemen dat Rikus van VoorbeterOv compleet genegeerd word, of gaat worden? Die kerel twittert dat hij het goed vind dat de twee inzittenden van de auto zijn omgekomen tijdens een politieachtervolging in Berghem. wat een ziekelijk figuur is die Spithorst.
Dat is mooi! Was al bang dat die oude ICE3(M)s werden ingezet maar nu meen ik me te herinneren al te hebben gelezen dat deze al op de NS International trajecten zijn vervangen. [..] Waarom eigenlijk? Is dat bekend?
Die zijn nog niet eens zo oud? Ik bedoel er rijden ook nog genoeg ICE1 en 2s rond als ik het goed heb. [..] Kan je dit verder toelichten?
Ben gewoon benieuws omdat ik erg regelmatig tussen München en NL reis en heb daarom wel hoge verwachtingen aan 1) minder overstappen en 2) nieuwe(re) treinen, zeker nu dit betekent dat ik 6-7 uur aan één stuk in zo'n trein zit. :-P
De ICE2 gaat er ook uit als nog 60 stellen ICE3Neo zijn ingestroomd. Op de stamtrajecten van de ICE2 NRW-Berlin gaat een combinatie van ICE4 en ICE3Neo rijden (enkele versterkingsritten met ICE1LDV) en tussen München en Hamburg/Bremen gaat ICE4 rijden. ICE-T wordt op de trajecten via Erfurt (m.u.v. Frankfurt-Dresden) vervangen door ICE3, ICE3Neo en ICE4 en de ICE-T blijft enkel op de stamtrajecten Frankfurt-Dresden en Frankfurt-Wien rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] De ICE2 gaat er ook uit als nog 60 stellen ICE3Neo zijn ingestroomd. Op de stamtrajecten van de ICE2 NRW-Berlin gaat een combinatie van ICE4 en ICE3Neo rijden (enkele versterkingsritten met ICE1LDV) en tussen München en Hamburg/Bremen gaat ICE4 rijden. ICE-T wordt op de trajecten via Erfurt (m.u.v. Frankfurt-Dresden) vervangen door ICE3, ICE3Neo en ICE4 en de ICE-T blijft enkel op de stamtrajecten Frankfurt-Dresden en Frankfurt-Wien rijden.
[..] En ICE L komt er ook nog, die gaat hier rijden: [ afbeelding ]
Dan moet de ICE L wel een keer gaan instromen en ik ben bang dat dat nog wel even zou duren. De Intercity Amsterdam-Berlin blijft waarschijnlijk het hele jaar 2025 met de oude IC-stammen rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Dan moet de ICE L wel een keer gaan instromen en ik ben bang dat dat nog wel even zou duren. De Intercity Amsterdam-Berlin blijft waarschijnlijk het hele jaar 2025 met de oude IC-stammen rijden.
Het laatste dat ik daarover had gehoord is "midden 2025", maar het zou me niet verbazen als er weer uitstel komt. Er is nog altijd geen stam in Nederland gesignaleerd, als de ICE L vanaf juni 2025 naar Amsterdam zou moeten rijden wordt dat wel eens tijd.
[..] Dan moet de ICE L wel een keer gaan instromen en ik ben bang dat dat nog wel even zou duren. De Intercity Amsterdam-Berlin blijft waarschijnlijk het hele jaar 2025 met de oude IC-stammen rijden.
[..] Het laatste dat ik daarover had gehoord is "midden 2025", maar het zou me niet verbazen als er weer uitstel komt. Er is nog altijd geen stam in Nederland gesignaleerd, als de ICE L vanaf juni 2025 naar Amsterdam zou moeten rijden wordt dat wel eens tijd.
Inmiddels worden de IC-stammen ook steeds onbetrouwbaarder en zijn er ook een aantal voorzieningen zoals een eet- en drinkgelegenheid geschrapt.
Problematisch is ook dat zowel Bad Bentheim, als Rheine, als Osnabrück te weinig perroncapaciteit heeft om de IC Amsterdam-Berlin te splitten zodat de IC-stammen enkel Amsterdam-Bad Bentheim/Rheine/Osnabrück hoeven te rijden en er een ICE1LDV tussen Bad Bentheim en Berlin gaat rijden.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] DB zet zo nu en dan rollend materieel te koop op db-gebrauchtzug.de, het kan best dat ze dat met de BR406 ook doen.
Nadat DB de ICE TD uit dienst nam hebben ze geprobeerd om deze vloot op deze manier te verkopen, maar er waren geen geďnteresseerden.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand de ICE3M wil kopen in de huidige staat. Het kost een enorme hoeveelheid geld en inspanning om die vloot rijdende te houden volgens mij. En dan heb je nog niet de ICE3-zonder-M waarmee je veel onderdelen en principes deelt.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
[..] Problematisch is ook dat zowel Bad Bentheim, als Rheine, als Osnabrück te weinig perroncapaciteit heeft om de IC Amsterdam-Berlin te splitten zodat de IC-stammen enkel Amsterdam-Bad Bentheim/Rheine/Osnabrück hoeven te rijden en er een ICE1LDV tussen Bad Bentheim en Berlin gaat rijden.
Als de nood echt hoog wordt zou het eventueel nog kunnen door naar Münster te rijden? Daar is een grote bundel net na het station, dan sta je langs het perron niet in de weg.
[..] Inmiddels worden de IC-stammen ook steeds onbetrouwbaarder en zijn er ook een aantal voorzieningen zoals een eet- en drinkgelegenheid geschrapt.
Problematisch is ook dat zowel Bad Bentheim, als Rheine, als Osnabrück te weinig perroncapaciteit heeft om de IC Amsterdam-Berlin te splitten zodat de IC-stammen enkel Amsterdam-Bad Bentheim/Rheine/Osnabrück hoeven te rijden en er een ICE1LDV tussen Bad Bentheim en Berlin gaat rijden.
Als je mensen uit het vliegtuig wil lokken moet je gewoon rechtstreekse treinen hebben.