Dat is een behoorlijk asociaal plan. Los van of je dat ding wel of niet ruikt: ook een pelletkachel heeft een gigantisch negatieve invloed op de luchtkwaliteit.quote:Op maandag 25 november 2024 17:18 schreef Nico987 het volgende:
Ik hoop dan dus ook met code oranje te kunnen gaan stoken. Zonder gezeur van buren.
Dat valt die, als er niemand kijkt rij ik ook wel eens te hard. Maar dat was de vraag niet.quote:Op maandag 25 november 2024 17:34 schreef Lienekien het volgende:
Dan moet je toch weten of de pelletkachel ook gaat vallen onder het stookverbod van je gemeente?
Wat ik asociaal vindt is dat er de hele dag vliegtuigen over mijn huis vliegen omdat ze voor een paar tientjes een steden trip gaan doen, en ik vervolgens voor veel geld mijn huis warm moet maken.quote:Op maandag 25 november 2024 18:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is een behoorlijk asociaal plan. Los van of je dat ding wel of niet ruikt: ook een pelletkachel heeft een gigantisch negatieve invloed op de luchtkwaliteit.
Dus bij een negatief stookadvies, dan geldt dat net zo goed voor een pelletkachel.
Vind je 'ja maar vliegtuigen!!!' nu werkelijk een sterk argument om goed te praten dat je zelf de leefomgeving van je directe buren wil verpesten?quote:Op maandag 25 november 2024 18:14 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Wat ik asociaal vindt is dat er de hele dag vliegtuigen over mijn huis vliegen omdat ze voor een paar tientjes een steden trip gaan doen, en ik vervolgens voor veel geld mijn huis warm moet maken.
Dan moet je die vliegtuigen gaan pesten. Niet je buren.quote:Op maandag 25 november 2024 18:14 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Wat ik asociaal vindt is dat er de hele dag vliegtuigen over mijn huis vliegen omdat ze voor een paar tientjes een steden trip gaan doen, en ik vervolgens voor veel geld mijn huis warm moet maken.
Dan wens ik je alerte buren toe.quote:Op maandag 25 november 2024 18:12 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Dat valt die, als er niemand kijkt rij ik ook wel eens te hard. Maar dat was de vraag niet.
Bron? Overigens ervaar ik de uitdrukking "die kankerkachels" behoorlijk stigmatiserend: roken en dieselauto's veroorzaken dat ook. Toch rept niemand over een verbod.quote:Op maandag 25 november 2024 18:39 schreef CarbonC het volgende:
Nu nog een pellet- of houtkachel aanschaffen is niet slim: die kankerkachels gaan overal verboden worden.
Subjectief. Houtstoken wordt ook door de overheid gedaan en gesubsidieerd; met een beetje fantasie bespaar je CO2 en je portemonnee.quote:Op maandag 25 november 2024 18:39 schreef CarbonC het volgende:
En terecht, want grotere kans op kanker, astma en een boel andere ellende.
Roken en dieselauto’s: algeheel verbod misschien niet, maar toch zeker wel maatregelen om gebruik flink terug te dringen.quote:Op maandag 25 november 2024 20:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Bron? Overigens ervaar ik de uitdrukking "die kankerkachels" behoorlijk stigmatiserend: roken en dieselauto's veroorzaken dat ook. Toch rept niemand over een verbod.
[..]
Subjectief. Houtstoken wordt ook door de overheid gedaan en gesubsidieerd; met een beetje fantasie bespaar je CO2 en je portemonnee.
Veel gemeenten hebben zich aangesloten bij het Schone Lucht Akkoord: dat is een soort bureaucratische pamperclub vol overhead-ambtenaren die de afgelopen jaren geprobeerd hebben met infographics en andere acties bewustwording te creeren, maar daar had de houtstoker volledig schijt aan, zeker na de gasprijsexplosie. Nu volgen er dus dwingende maatregelen, waar de gemeente Utrecht het voortouw in neemt.quote:Op maandag 25 november 2024 20:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Bron? Overigens ervaar ik de uitdrukking "die kankerkachels" behoorlijk stigmatiserend: roken en dieselauto's veroorzaken dat ook. Toch rept niemand over een verbod.
Consumenten houtstook stoot 46x zoveel PM2.5 fijnstof uit dan alle biomassacentrales in Nederland bij elkaar. Voor CO2 besparing moet je wel erg veel fantasie hebben.quote:[..]
Subjectief. Houtstoken wordt ook door de overheid gedaan en gesubsidieerd; met een beetje fantasie bespaar je CO2 en je portemonnee.
Het is maar de vraag of er alternatieven zijn. Vorige week een item bij Beau gezien. We leven 7 jaar korter doordat we gas stoken. Gek eigenlijk dat nu we dat weten we steeds ouder worden.quote:Op maandag 25 november 2024 21:20 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Veel gemeenten hebben zich aangesloten bij het Schone Lucht Akkoord: dat is een soort bureaucratische pamperclub vol overhead-ambtenaren die de afgelopen jaren geprobeerd hebben met infographics en andere acties bewustwording te creeren, maar daar had de houtstoker volledig schijt aan, zeker na de gasprijsexplosie. Nu volgen er dus dwingende maatregelen, waar de gemeente Utrecht het voortouw in neemt.
Particuliere houtstook stoot bijna 3x zoveel PM2.5 fijnstof uit als al het wegverkeer in Nederland(!), evenals 75% van de PAKs-uitstoot en 29% van de benzeenuitstoot. En het is geheel onnodig: er zijn veel schonere alternatieven beschikbaar. Stoppen met houtstook (en tweetaktbrommers) scheelt echt enorm in de luchtkwaliteit.
Bron.
[..]
Consumenten houtstook stoot 46x zoveel PM2.5 fijnstof uit dan alle biomassacentrales in Nederland bij elkaar. Voor CO2 besparing moet je wel erg veel fantasie hebben.
Dat ging over het koken op gas, niet over CV-ketels: die stoten in huis helemaal niets uit.quote:Op maandag 25 november 2024 23:52 schreef Nico987 het volgende:
[..]
Het is maar de vraag of er alternatieven zijn. Vorige week een item bij Beau gezien. We leven 7 jaar korter doordat we gas stoken. Gek eigenlijk dat nu we dat weten we steeds ouder worden.
Als een gemeente een verbod op houtstook in de plaatselijke bepalingen heeft opgenomen kan daar natuurlijk gewoon op gehandhaafd worden.quote:Er zijn een paar gemeente die het nu verbieden wanneer de stookwijzer dit aangeeft. Maar het is maar zeer de vraag of dit stand houdt bij een rechter, dat weten de gemeente ook wel. Andere gemeentes zijn aan het wachten op de eerste processen. Bewijs zal hier een grote rol gaan spelen.
Het is twijfelachtig of een pelletkachel daadwerkelijk minder fijnstof uitstoot. En de kans is groot dat die ook op afzienbare termijn verboden gaan worden. Neem dat gewoon mee in je overwegingen.quote:Het beste voor het milieu is doodgaan. O nee ook niet, want cremeren... En begraven moet te diep waardoor het bodem leven er niets aan heeft.
Kijk ik wil best rekening houden met mijn buren maar als ik met stevige wind niet mag stoken omdat er teveel vliegtuigen over vliegen en vrachtwagens langs rijden vindt ik dat wel de wereld op zijn kop. Bij windstil weer stook ik niet. Of nou ja 1 keer wel gedaan omdat mijn cv kapot was, en het heel koud was.
Om die reden overweeg ik dus een pelletkachel, minder fijnstof, en mijn vraag is dus ook over minder overlast wat betreft geur is. Wel opvallend, dat van alle reacties er precies 1 reactie op deze vraag is gekomen.
Nou dan gebruiken ze waarschijnlijk goedkope rommel.quote:Op maandag 25 november 2024 17:35 schreef SOG het volgende:
Pelletkachel ruik je zeker. Weet nie of het erger is dan haardvuur. Mijn buren hebben een pelletkachel en dat ruik je bijna altijd als ik buiten stap.
Ik ruik die van mij eigenlijk alleen de eerste paar minuten met opstarten. Maar die geur komt echt niet in de buurt van een houtkachel.quote:Op maandag 25 november 2024 17:35 schreef SOG het volgende:
Pelletkachel ruik je zeker. Weet nie of het erger is dan haardvuur. Mijn buren hebben een pelletkachel en dat ruik je bijna altijd als ik buiten stap.
Dat laatste schijnt juridisch lastig te zijn en als het er is (een max. aantal uren stoken bijv., of alleen schoon droog hout stoken), is het lastig te handhaven: https://www.maxmeldpunt.n(...)ht-aan-te-pakken-is/quote:Op zaterdag 30 november 2024 13:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het soort brandstof heeft invloed op de efficiëntie van verbranding en dus ook op geurontwikkeling. Pellets hebben een meer gecontroleerde kwaliteit dus het zal wel helpen. Houd ook rekening met het soort pelletkachel en bijvoorbeeld ook met je rookkanaal. Een goede trek en een moderne kachel maken ook een verschil.
Persoonlijk zou ik trouwens niet in een nieuwe kachel investeren als je weet dat er een verbod aan komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |