Weer dank voor je reactie!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 02:18 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ja, ik formuleerde mijn advies ook mede op basis van alle ellendige wachtlijsten. Maar het is vrij normaal dat er op (net) driejarige leeftijd nog clusters vereenvoudigd of aangepast worden. En als ze verder wel goed spreekt, zou ik het dus inderdaad even op z’n beloop laten. Je kunt er altijd nog wat mee als het over een half jaar nog steeds aanwezig is, maar in die periode van 3 tot 3,5 gebeurt vaak ook weer zo veel op dat gebied.
Hier noemt mijn dochter zichzelf al 1,5 jaar goed (de meisjesvariant van jouw zoon, F.loor), in het begin noemde ze zichzelf ‘Foof’. Dat was ook zo grappig, vooral als het eruit kwam als een soort ‘foef’.
En die is al helemaal normaal, de /r/ is bij veel kinderen de laatst verworven klank. Ze hoeven hem pas te kunnen op 5-/6-jarige leeftijd. Maar inderdaad, ze noemen zichzelf dan de eerste jaren vaak net effe anders.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 07:45 schreef Lokasenna het volgende:
Mijn dochter kan de eerste letter van haar naam (R) niet uitspreken, het wordt steeds (N) of (L)
Toen ik zelf jong was heb ik tot keelamandeloperatie met 6 jaar de (K) niet kunnen uitspreken, helaas ook de beginletter van mijn naam.
En ook jouw observatie is volledig normaal.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 20:56 schreef Yesse het volgende:
Over spreken gesproken. Onze peuter (2 jaar en 4 maanden) is sinds kort gaan stotterenvooral klanken die hij herhaalt (da da da daar). Z’n spraak is verder helemaal netjes, praat al duidelijk en in lange zinnen maar het lijkt wel alsof hij nu soms even vast hangt omdat hij te veel wil.
Overigens had ik me vooraf nooit beseft dat je als ouder van een kind ook regelmatig andere kinderen aan het opvoeden bentvandaag in een “indoor-speeltuin” behorend bij een restaurant ook meerdere keren moeten ingrijpen omdat (vooral oudere) kinderen de kleintjes in gevaar brachten of ze gewoon simpelweg wegduwden/spullen afpakten
Stiekem is het ook wel schattig. We proberen er maar weinig aandacht aan te geven zodat hij niet gaat denken dat het iets slechts is en daardoor het erg gaat vinden.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:54 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
En ook jouw observatie is volledig normaal.Deed mijn dochter ook een periode. Komt met name doordat ze op bepaalde momenten zo hard gaan qua ontwikkeling, dan is het in hun hoofdje al sneller rond dan het spraakmotorisch lukt om het te uiten. Neem wel contact op met een logo als je merkt dat je kind het spreken vermijdt vanwege het stotteren of dat er dusdanig veel spanning bij komt kijken in het gezicht of lichaam, dat je bijvoorbeeld verkramping ziet of ‘duwen’ met de ogen, mond, et cetera.
Nee, dat werkt inderdaad vaak het beste. Als je merkt dat ze zich wel bewust zijn van hun stotteren, dan zou je wel een neutrale opmerking kunnen maken, zoals ‘Hee, het lukte even niet om het te zeggen, hè?’. Dan laat je wel horen dat je het waarnam, maar verder ook geen oordeel eraan vast. Voor sommige kinderen helpt dat dan weer beter dan angstvallig vermijden te benoemen / hopen dat het zomaar overwaait zonder aandacht eraan te geven. Maar als je niets merkt bij je zoontje, dan zou ik het lekker even laten. Vooral ook niet voor hem invullen en blijven luisteren tot hij klaar is met vertellen.quote:Op zondag 16 maart 2025 05:55 schreef Yesse het volgende:
[..]
Stiekem is het ook wel schattig. We proberen er maar weinig aandacht aan te geven zodat hij niet gaat denken dat het iets slechts is en daardoor het erg gaat vinden.
Ik vind dit trouwens ook zo’n leuke leeftijd tot nu toe. Het enthousiasme spat eraf en je kunt steeds meer dingen ondernemen samen.
Oh dat is hier ook zo. Vooral een heel verveelde O-keeeeee als ze iets moet doen. Uitgesproken als O-teee want de k is consequent een t. Ik vind tonijn ipv konijn zo schattigquote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:55 schreef eponine het volgende:
De terror peuterfase is hier trouwens wel echt aan![]()
Inclusief “nee-HEE” en rollen met haar ogen enzo, dus ik houd mijn hart vast voor haar tienerjaren
Bij ons was het precies andersom, tonijn werd steevast 'viskonijn' genoemd dus die hebben we erin gehoudenquote:Op donderdag 20 maart 2025 08:57 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Oh dat is hier ook zo. Vooral een heel verveelde O-keeeeee als ze iets moet doen. Uitgesproken als O-teee want de k is consequent een t. Ik vind tonijn ipv konijn zo schattig
Wij zijn met F ook gestopt met logopedie. Hij vond het zo stom dat hij gewoon niks deed. Ja, driftig worden.quote:Op donderdag 20 maart 2025 09:06 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij gooien morgen de handdoek in de ring met de logopediste. Maggie staat nu op de wachtlijst voor een zeer ervaren vrouw die vooral met "moeilijke" gevallen werkt. Ze leek er wel zin in te hebben om met maggie aan de slag te gaan![]()
Ergens blijf ik met een beetje frustratie achter. Omdat ik eerder mijn gevoel had moeten volgen en we nu best veel tijd kwijt zijn.
En ergens ook een beetje misplaatste trots voor de standvastigheid van mijn dochter![]()
Woordenschat gaat nog altijd met sprongen vooruit. Haar frustratie is nu ook minder. Ze kan nu bv zeggen dat ze boos is ("ben boos jou") Nog altijd een enorme drang naar autonomie maar zolang ik manieren vind om er op een voor mij aanvaardbare manier aan toe te geven is het een heerlijk kind. En anders is het even de storm uitzitten
Omg dat is zo schattig!quote:Op donderdag 20 maart 2025 11:43 schreef Morgane89 het volgende:
[..]
Bij ons was het precies andersom, tonijn werd steevast 'viskonijn' genoemd dus die hebben we erin gehouden
Dapper dat je de stap gezet hebt. Ik moedig(de) ouders ook altijd aan om dit soort dingen te doen, aanmodderen heeft geen zin. En als die klik er niet is, kun je echt heel weinig hoor. Een kind moet jou als therapeut kunnen vertrouwen en zich gehoord en gezien voelen. En het ene kind is daar wel iets minder gevoelig voor dan het andere kind, maar toch. Ik hoop dat jullie, ondanks de wachtlijst, relatief snel terecht kunnen! Heb je al een prognose voor de wachttijd gekregen?quote:Op donderdag 20 maart 2025 09:06 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij gooien morgen de handdoek in de ring met de logopediste. Maggie staat nu op de wachtlijst voor een zeer ervaren vrouw die vooral met "moeilijke" gevallen werkt. Ze leek er wel zin in te hebben om met maggie aan de slag te gaan![]()
Ergens blijf ik met een beetje frustratie achter. Omdat ik eerder mijn gevoel had moeten volgen en we nu best veel tijd kwijt zijn.
En ergens ook een beetje misplaatste trots voor de standvastigheid van mijn dochter![]()
Woordenschat gaat nog altijd met sprongen vooruit. Haar frustratie is nu ook minder. Ze kan nu bv zeggen dat ze boos is ("ben boos jou") Nog altijd een enorme drang naar autonomie maar zolang ik manieren vind om er op een voor mij aanvaardbare manier aan toe te geven is het een heerlijk kind. En anders is het even de storm uitzitten
Ik ben altijd wel fan van ‘logopedie in huis’ indien mogelijk, dan zijn ze toch veel meer bekend met en geschoold in de specifieke problematiek van kinderen. Je zou mij bijvoorbeeld ook niet op een groep voor kinderen met een verstandelijke beperking moeten zetten hoor, dan haak ik snel af. Gewoon omdat ik de kennis, ervaring en de fijne voelsprieten niet heb voor die groep. Hetzelfde met de kinderrevalidatie. Het komt best nauw soms waar je nog wel bij kunt aansluiten en waar niet meer. Je moet dan ook wel eerlijk naar jezelf kunnen zijn: kan ik nog bieden wat ik zou willen bieden?quote:Op donderdag 20 maart 2025 12:02 schreef Cygne het volgende:
[..]
Wij zijn met F ook gestopt met logopedie. Hij vond het zo stom dat hij gewoon niks deed. Ja, driftig worden.Van de pmers van het mkd horen we dat hij het daar snel oppikt. Ze hebben daar logopedie in huis dus hij gaat behandeling op de groep krijgen. Waarschijnlijk krijgt hij daar een derde dag.
Reguliere psz gaf aan hem ook nog 1 of 2 dagdelen te willen houden omdat ze zien dat deze combinatie goed werkt. Hij kan het ook goed aan.
Nee, precies. Was ook helemaal oké, gelukkig. Bij F. moet je echt kijken naar wanneer hij leerbaar is. Anders doet hij het gewoon niet. Het is ook lastig want hij lijkt cognitief normaal, zijn taalbegrip is conform leeftijd. Hij begrijpt ook complexere opdrachten maar hij zegt heel weinig. Dat halve uurtje per week werkt dan gewoon niet.quote:Op donderdag 20 maart 2025 12:28 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Ik ben altijd wel fan van ‘logopedie in huis’ indien mogelijk, dan zijn ze toch veel meer bekend met en geschoold in de specifieke problematiek van kinderen. Je zou mij bijvoorbeeld ook niet op een groep voor kinderen met een verstandelijke beperking moeten zetten hoor, dan haak ik snel af. Gewoon omdat ik de kennis, ervaring en de fijne voelsprieten niet heb voor die groep. Hetzelfde met de kinderrevalidatie. Het komt best nauw soms waar je nog wel bij kunt aansluiten en waar niet meer. Je moet dan ook wel eerlijk naar jezelf kunnen zijn: kan ik nog bieden wat ik zou willen bieden?
En fijn dat het dan geïntegreerd is, dan staat het niet ‘los’ en dan ga je er veel meer aan hebben (en hijzelf natuurlijk het meest!).quote:Op donderdag 20 maart 2025 13:02 schreef Cygne het volgende:
[..]
Nee, precies. Was ook helemaal oké, gelukkig. Bij F. moet je echt kijken naar wanneer hij leerbaar is. Anders doet hij het gewoon niet. Het is ook lastig want hij lijkt cognitief normaal, zijn taalbegrip is conform leeftijd. Hij begrijpt ook complexere opdrachten maar hij zegt heel weinig. Dat halve uurtje per week werkt dan gewoon niet.
Scheelt logistiek ook heel veel.quote:Op donderdag 20 maart 2025 13:18 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
En fijn dat het dan geïntegreerd is, dan staat het niet ‘los’ en dan ga je er veel meer aan hebben (en hijzelf natuurlijk het meest!).
Verder dan "maanden" kwam ze niet. Ze werkt part time en behandelt vooral kinderen in een langer traject. Ik vind het wel goed zo. Maggie lijkt gelukkiger nu ze zich wat beter kan uitdrukken dus voor mij is de urgentie er even af.quote:Op donderdag 20 maart 2025 12:24 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Dapper dat je de stap gezet hebt. Ik moedig(de) ouders ook altijd aan om dit soort dingen te doen, aanmodderen heeft geen zin. En als die klik er niet is, kun je echt heel weinig hoor. Een kind moet jou als therapeut kunnen vertrouwen en zich gehoord en gezien voelen. En het ene kind is daar wel iets minder gevoelig voor dan het andere kind, maar toch. Ik hoop dat jullie, ondanks de wachtlijst, relatief snel terecht kunnen! Heb je al een prognose voor de wachttijd gekregen?
Whut was die van jou niet net geboren? De tijd gaat echt snelquote:Op donderdag 20 maart 2025 09:06 schreef Clubsoda het volgende:
Oh ja, dat spraakgebrek had mijn oudste ook, inclusief tonijnen pannentoeten
![]()
En mijn jongste is sinds kort ook peuterwe horen hier vooral vaak 'NEE! Ikke!'
Wij ook ja. Zo maf…quote:Op donderdag 20 maart 2025 21:49 schreef Aure het volgende:
Verder is Otis zaterdag 4 geworden dus zwaaien we hier uitheb ik gewoon opeens twee schoolgaande kinderen
Vanaf de eerste keer meteen ja. Zowel voorop als achterop als op hun eigen fiets. Zelf heel hypocriet dan weer niet.quote:Op maandag 31 maart 2025 19:13 schreef Lokasenna het volgende:
Doen jullie je kind achterop de fiets een fietshelm op? Ik had er eigenlijk nooit over nagedacht maar zag er vandaag eentje met een helm op en voelde me superstom dat ik er nooit aan heb gedacht om er eentje te kopen. En doe je dan zelf ook een helm op als goede voorbeeld?
Nee nog nooit gedaan bij fietsen. Ik draag er zelf ook geen. Met skieen wel, maar dat is tegenwoordig de norm. Dochter is grappig genoeg dol op dr skihelm. Als ze de foto ziet vraagt ze standaard of hij op mag.quote:Op maandag 31 maart 2025 19:13 schreef Lokasenna het volgende:
Doen jullie je kind achterop de fiets een fietshelm op? Ik had er eigenlijk nooit over nagedacht maar zag er vandaag eentje met een helm op en voelde me superstom dat ik er nooit aan heb gedacht om er eentje te kopen. En doe je dan zelf ook een helm op als goede voorbeeld?
Dit. Met name zodat ze er gewoon volledig aan gewend is dat fietsen en steppen met helm gebeurt.quote:Op maandag 31 maart 2025 20:36 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Vanaf de eerste keer meteen ja. Zowel voorop als achterop als op hun eigen fiets. Zelf heel hypocriet dan weer niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |