abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217055952
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 02:18 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Ja, ik formuleerde mijn advies ook mede op basis van alle ellendige wachtlijsten. Maar het is vrij normaal dat er op (net) driejarige leeftijd nog clusters vereenvoudigd of aangepast worden. En als ze verder wel goed spreekt, zou ik het dus inderdaad even op z’n beloop laten. Je kunt er altijd nog wat mee als het over een half jaar nog steeds aanwezig is, maar in die periode van 3 tot 3,5 gebeurt vaak ook weer zo veel op dat gebied.
Hier noemt mijn dochter zichzelf al 1,5 jaar goed (de meisjesvariant van jouw zoon, F.loor), in het begin noemde ze zichzelf ‘Foof’. Dat was ook zo grappig, vooral als het eruit kwam als een soort ‘foef’. :D
Weer dank voor je reactie! O+ We kijken het dan nog even aan en ‘corrigeren’ wanneer nodig.
‘Foof’ is ook wel heel schattig trouwens :D
pi_217056092
Mijn dochter kan de eerste letter van haar naam (R) niet uitspreken, het wordt steeds (N) of (L) :P
Toen ik zelf jong was heb ik tot keelamandeloperatie met 6 jaar de (K) niet kunnen uitspreken, helaas ook de beginletter van mijn naam. :')
pi_217056738
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 07:45 schreef Lokasenna het volgende:
Mijn dochter kan de eerste letter van haar naam (R) niet uitspreken, het wordt steeds (N) of (L) :P
Toen ik zelf jong was heb ik tot keelamandeloperatie met 6 jaar de (K) niet kunnen uitspreken, helaas ook de beginletter van mijn naam. :')
En die is al helemaal normaal, de /r/ is bij veel kinderen de laatst verworven klank. Ze hoeven hem pas te kunnen op 5-/6-jarige leeftijd. Maar inderdaad, ze noemen zichzelf dan de eerste jaren vaak net effe anders. :D
En logisch dat jij de /k/ niet kon uitspreken, dat is een klank die je met de achterkant van je tong maakt en die heffing is moeilijk als je keelamandelen enorm zijn.
pi_217058767
Inmiddels noemt R opa en oma gewoon opa en oma, maar het is een tijd poepa en poema geweest. Stiekem best jammer dat ze dat niet meer zegt :P
  zaterdag 15 maart 2025 @ 20:56:04 #215
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_217063870
Over spreken gesproken. Onze peuter (2 jaar en 4 maanden) is sinds kort gaan stotteren :X vooral klanken die hij herhaalt (da da da daar). Z’n spraak is verder helemaal netjes, praat al duidelijk en in lange zinnen maar het lijkt wel alsof hij nu soms even vast hangt omdat hij te veel wil.

Overigens had ik me vooraf nooit beseft dat je als ouder van een kind ook regelmatig andere kinderen aan het opvoeden bent -O- vandaag in een “indoor-speeltuin” behorend bij een restaurant ook meerdere keren moeten ingrijpen omdat (vooral oudere) kinderen de kleintjes in gevaar brachten of ze gewoon simpelweg wegduwden/spullen afpakten :X
Fuck the EBU
pi_217066035
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 20:56 schreef Yesse het volgende:
Over spreken gesproken. Onze peuter (2 jaar en 4 maanden) is sinds kort gaan stotteren :X vooral klanken die hij herhaalt (da da da daar). Z’n spraak is verder helemaal netjes, praat al duidelijk en in lange zinnen maar het lijkt wel alsof hij nu soms even vast hangt omdat hij te veel wil.

Overigens had ik me vooraf nooit beseft dat je als ouder van een kind ook regelmatig andere kinderen aan het opvoeden bent -O- vandaag in een “indoor-speeltuin” behorend bij een restaurant ook meerdere keren moeten ingrijpen omdat (vooral oudere) kinderen de kleintjes in gevaar brachten of ze gewoon simpelweg wegduwden/spullen afpakten :X
En ook jouw observatie is volledig normaal. ;) Deed mijn dochter ook een periode. Komt met name doordat ze op bepaalde momenten zo hard gaan qua ontwikkeling, dan is het in hun hoofdje al sneller rond dan het spraakmotorisch lukt om het te uiten. Neem wel contact op met een logo als je merkt dat je kind het spreken vermijdt vanwege het stotteren of dat er dusdanig veel spanning bij komt kijken in het gezicht of lichaam, dat je bijvoorbeeld verkramping ziet of ‘duwen’ met de ogen, mond, et cetera.
  zondag 16 maart 2025 @ 05:55:44 #217
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_217067312
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 23:54 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
En ook jouw observatie is volledig normaal. ;) Deed mijn dochter ook een periode. Komt met name doordat ze op bepaalde momenten zo hard gaan qua ontwikkeling, dan is het in hun hoofdje al sneller rond dan het spraakmotorisch lukt om het te uiten. Neem wel contact op met een logo als je merkt dat je kind het spreken vermijdt vanwege het stotteren of dat er dusdanig veel spanning bij komt kijken in het gezicht of lichaam, dat je bijvoorbeeld verkramping ziet of ‘duwen’ met de ogen, mond, et cetera.
Stiekem is het ook wel schattig. We proberen er maar weinig aandacht aan te geven zodat hij niet gaat denken dat het iets slechts is en daardoor het erg gaat vinden.

Ik vind dit trouwens ook zo’n leuke leeftijd tot nu toe. Het enthousiasme spat eraf en je kunt steeds meer dingen ondernemen samen.
Fuck the EBU
pi_217068003
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 05:55 schreef Yesse het volgende:

[..]
Stiekem is het ook wel schattig. We proberen er maar weinig aandacht aan te geven zodat hij niet gaat denken dat het iets slechts is en daardoor het erg gaat vinden.

Ik vind dit trouwens ook zo’n leuke leeftijd tot nu toe. Het enthousiasme spat eraf en je kunt steeds meer dingen ondernemen samen.
Nee, dat werkt inderdaad vaak het beste. Als je merkt dat ze zich wel bewust zijn van hun stotteren, dan zou je wel een neutrale opmerking kunnen maken, zoals ‘Hee, het lukte even niet om het te zeggen, hè?’. Dan laat je wel horen dat je het waarnam, maar verder ook geen oordeel eraan vast. Voor sommige kinderen helpt dat dan weer beter dan angstvallig vermijden te benoemen / hopen dat het zomaar overwaait zonder aandacht eraan te geven. Maar als je niets merkt bij je zoontje, dan zou ik het lekker even laten. Vooral ook niet voor hem invullen en blijven luisteren tot hij klaar is met vertellen. :)
pi_217113391
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 22:55 schreef eponine het volgende:
De terror peuterfase is hier trouwens wel echt aan :+
Inclusief “nee-HEE” en rollen met haar ogen enzo, dus ik houd mijn hart vast voor haar tienerjaren |:)
Oh dat is hier ook zo. Vooral een heel verveelde O-keeeeee als ze iets moet doen. Uitgesproken als O-teee want de k is consequent een t. Ik vind tonijn ipv konijn zo schattig O+
pi_217113491
Oh ja, dat spraakgebrek had mijn oudste ook, inclusief tonijn O+ en pannentoeten O+

En mijn jongste is sinds kort ook peuter :W we horen hier vooral vaak 'NEE! Ikke!' :')
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_217113492
Wij gooien morgen de handdoek in de ring met de logopediste. Maggie staat nu op de wachtlijst voor een zeer ervaren vrouw die vooral met "moeilijke" gevallen werkt. Ze leek er wel zin in te hebben om met maggie aan de slag te gaan :D
Ergens blijf ik met een beetje frustratie achter. Omdat ik eerder mijn gevoel had moeten volgen en we nu best veel tijd kwijt zijn.
En ergens ook een beetje misplaatste trots voor de standvastigheid van mijn dochter >:)
Woordenschat gaat nog altijd met sprongen vooruit. Haar frustratie is nu ook minder. Ze kan nu bv zeggen dat ze boos is ("ben boos jou") Nog altijd een enorme drang naar autonomie maar zolang ik manieren vind om er op een voor mij aanvaardbare manier aan toe te geven is het een heerlijk kind. En anders is het even de storm uitzitten :P
  donderdag 20 maart 2025 @ 11:43:20 #222
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_217115336
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:57 schreef Bottoms_up het volgende:

[..]
Oh dat is hier ook zo. Vooral een heel verveelde O-keeeeee als ze iets moet doen. Uitgesproken als O-teee want de k is consequent een t. Ik vind tonijn ipv konijn zo schattig O+
Bij ons was het precies andersom, tonijn werd steevast 'viskonijn' genoemd dus die hebben we erin gehouden O+
pi_217115654
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:06 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij gooien morgen de handdoek in de ring met de logopediste. Maggie staat nu op de wachtlijst voor een zeer ervaren vrouw die vooral met "moeilijke" gevallen werkt. Ze leek er wel zin in te hebben om met maggie aan de slag te gaan :D
Ergens blijf ik met een beetje frustratie achter. Omdat ik eerder mijn gevoel had moeten volgen en we nu best veel tijd kwijt zijn.
En ergens ook een beetje misplaatste trots voor de standvastigheid van mijn dochter >:)
Woordenschat gaat nog altijd met sprongen vooruit. Haar frustratie is nu ook minder. Ze kan nu bv zeggen dat ze boos is ("ben boos jou") Nog altijd een enorme drang naar autonomie maar zolang ik manieren vind om er op een voor mij aanvaardbare manier aan toe te geven is het een heerlijk kind. En anders is het even de storm uitzitten :P
Wij zijn met F ook gestopt met logopedie. Hij vond het zo stom dat hij gewoon niks deed. Ja, driftig worden. :') Van de pmers van het mkd horen we dat hij het daar snel oppikt. Ze hebben daar logopedie in huis dus hij gaat behandeling op de groep krijgen. Waarschijnlijk krijgt hij daar een derde dag.

Reguliere psz gaf aan hem ook nog 1 of 2 dagdelen te willen houden omdat ze zien dat deze combinatie goed werkt. Hij kan het ook goed aan.
  donderdag 20 maart 2025 @ 12:23:29 #224
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_217115967
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 11:43 schreef Morgane89 het volgende:

[..]
Bij ons was het precies andersom, tonijn werd steevast 'viskonijn' genoemd dus die hebben we erin gehouden O+
Omg dat is zo schattig! :D O+

Mijn peuter noemt auto's met een dakkoffer 'ei-auto's'. Gaan we ook nooit verbeteren O+
pi_217115982
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:06 schreef Bottoms_up het volgende:
Dapper dat je de stap gezet hebt. Ik moedig(de) ouders ook altijd aan om dit soort dingen te doen, aanmodderen heeft geen zin. En als die klik er niet is, kun je echt heel weinig hoor. Een kind moet jou als therapeut kunnen vertrouwen en zich gehoord en gezien voelen. En het ene kind is daar wel iets minder gevoelig voor dan het andere kind, maar toch. Ik hoop dat jullie, ondanks de wachtlijst, relatief snel terecht kunnen! Heb je al een prognose voor de wachttijd gekregen?
pi_217116017
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:02 schreef Cygne het volgende:

[..]
Wij zijn met F ook gestopt met logopedie. Hij vond het zo stom dat hij gewoon niks deed. Ja, driftig worden. :') Van de pmers van het mkd horen we dat hij het daar snel oppikt. Ze hebben daar logopedie in huis dus hij gaat behandeling op de groep krijgen. Waarschijnlijk krijgt hij daar een derde dag.

Reguliere psz gaf aan hem ook nog 1 of 2 dagdelen te willen houden omdat ze zien dat deze combinatie goed werkt. Hij kan het ook goed aan.
Ik ben altijd wel fan van ‘logopedie in huis’ indien mogelijk, dan zijn ze toch veel meer bekend met en geschoold in de specifieke problematiek van kinderen. Je zou mij bijvoorbeeld ook niet op een groep voor kinderen met een verstandelijke beperking moeten zetten hoor, dan haak ik snel af. Gewoon omdat ik de kennis, ervaring en de fijne voelsprieten niet heb voor die groep. Hetzelfde met de kinderrevalidatie. Het komt best nauw soms waar je nog wel bij kunt aansluiten en waar niet meer. Je moet dan ook wel eerlijk naar jezelf kunnen zijn: kan ik nog bieden wat ik zou willen bieden?
pi_217116340
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:28 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Ik ben altijd wel fan van ‘logopedie in huis’ indien mogelijk, dan zijn ze toch veel meer bekend met en geschoold in de specifieke problematiek van kinderen. Je zou mij bijvoorbeeld ook niet op een groep voor kinderen met een verstandelijke beperking moeten zetten hoor, dan haak ik snel af. Gewoon omdat ik de kennis, ervaring en de fijne voelsprieten niet heb voor die groep. Hetzelfde met de kinderrevalidatie. Het komt best nauw soms waar je nog wel bij kunt aansluiten en waar niet meer. Je moet dan ook wel eerlijk naar jezelf kunnen zijn: kan ik nog bieden wat ik zou willen bieden?
Nee, precies. Was ook helemaal oké, gelukkig. Bij F. moet je echt kijken naar wanneer hij leerbaar is. Anders doet hij het gewoon niet. Het is ook lastig want hij lijkt cognitief normaal, zijn taalbegrip is conform leeftijd. Hij begrijpt ook complexere opdrachten maar hij zegt heel weinig. Dat halve uurtje per week werkt dan gewoon niet.
pi_217116518
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 13:02 schreef Cygne het volgende:

[..]
Nee, precies. Was ook helemaal oké, gelukkig. Bij F. moet je echt kijken naar wanneer hij leerbaar is. Anders doet hij het gewoon niet. Het is ook lastig want hij lijkt cognitief normaal, zijn taalbegrip is conform leeftijd. Hij begrijpt ook complexere opdrachten maar hij zegt heel weinig. Dat halve uurtje per week werkt dan gewoon niet.
En fijn dat het dan geïntegreerd is, dan staat het niet ‘los’ en dan ga je er veel meer aan hebben (en hijzelf natuurlijk het meest!).
pi_217116602
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 13:18 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
En fijn dat het dan geïntegreerd is, dan staat het niet ‘los’ en dan ga je er veel meer aan hebben (en hijzelf natuurlijk het meest!).
Scheelt logistiek ook heel veel.
Ik ben echt blij met hoe het gaat. Hoe alle schakels van de keten, opvang, zorgverleners samenwerken en ook met ons. Fijn ook dat ze hem ook uitdagen en zien wat hij wél kan. Ipv alleen naar zijn syndroom te kijken.
pi_217116811
“Fiets caravan” _O_ Inventief hoor. Net pas 2. Hij zag op het vakantiepark fietsen met een aanhanger er achter.
pi_217117881
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 12:24 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Dapper dat je de stap gezet hebt. Ik moedig(de) ouders ook altijd aan om dit soort dingen te doen, aanmodderen heeft geen zin. En als die klik er niet is, kun je echt heel weinig hoor. Een kind moet jou als therapeut kunnen vertrouwen en zich gehoord en gezien voelen. En het ene kind is daar wel iets minder gevoelig voor dan het andere kind, maar toch. Ik hoop dat jullie, ondanks de wachtlijst, relatief snel terecht kunnen! Heb je al een prognose voor de wachttijd gekregen?
Verder dan "maanden" kwam ze niet. Ze werkt part time en behandelt vooral kinderen in een langer traject. Ik vind het wel goed zo. Maggie lijkt gelukkiger nu ze zich wat beter kan uitdrukken dus voor mij is de urgentie er even af.
Dat van dat vertrouwen geloof ik direct. Daarom denk ik ook dat het niet goed komt met de huidige logopediste. Ik snap op zich wel dat ze me niet meteen geloofde toen ik haar vertelde over het karakter van Maggie want zoveel ouders vinden hun kind speciaal eigenwijs :P
Maar nu maakt het niet meer uit wat ze doet want Maggie weet dat de logopediste wilt dat ze praat. Het lijkt wel een spel geworden.
pi_217123237
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 09:06 schreef Clubsoda het volgende:
Oh ja, dat spraakgebrek had mijn oudste ook, inclusief tonijn O+ en pannentoeten O+

En mijn jongste is sinds kort ook peuter :W we horen hier vooral vaak 'NEE! Ikke!' :')
Whut was die van jou niet net geboren? De tijd gaat echt snel :D
pi_217123375
Mijn oudste had trouwens ook logopedie op school, heel fijn vond ik dat. En om de week ofzo was ik er dan bij, maar inmiddels heeft hij het al een tijdje niet meer nodig. Maar het heeft hem wel echt ontzettend geholpen. Hij had gelukkig wel een klik met haar, lijkt mij wel lastig als dat niet zo is! Dan kan je inderdaad beter overstappen, maar dat is toch ook weer een hele stap.
pi_217123397
Verder is Otis zaterdag 4 geworden dus zwaaien we hier uit :W heb ik gewoon opeens twee schoolgaande kinderen O+
  vrijdag 21 maart 2025 @ 20:29:09 #235
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217134102
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 21:49 schreef Aure het volgende:
Verder is Otis zaterdag 4 geworden dus zwaaien we hier uit :W heb ik gewoon opeens twee schoolgaande kinderen O+
Wij ook ja. Zo maf…
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217143707
En toen hij dit bord onderweg tegen kwam zei hij: hé kerstboom.

pi_217244427
Doen jullie je kind achterop de fiets een fietshelm op? Ik had er eigenlijk nooit over nagedacht maar zag er vandaag eentje met een helm op en voelde me superstom dat ik er nooit aan heb gedacht om er eentje te kopen. En doe je dan zelf ook een helm op als goede voorbeeld?
  maandag 31 maart 2025 @ 20:36:37 #238
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217245431
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 19:13 schreef Lokasenna het volgende:
Doen jullie je kind achterop de fiets een fietshelm op? Ik had er eigenlijk nooit over nagedacht maar zag er vandaag eentje met een helm op en voelde me superstom dat ik er nooit aan heb gedacht om er eentje te kopen. En doe je dan zelf ook een helm op als goede voorbeeld?
Vanaf de eerste keer meteen ja. Zowel voorop als achterop als op hun eigen fiets. Zelf heel hypocriet dan weer niet.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217245620
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 19:13 schreef Lokasenna het volgende:
Nee nog nooit gedaan bij fietsen. Ik draag er zelf ook geen. Met skieen wel, maar dat is tegenwoordig de norm. Dochter is grappig genoeg dol op dr skihelm. Als ze de foto ziet vraagt ze standaard of hij op mag.

Uit interesse: Tink waar leg jij de grens? Moet hij bij loopfietsen ook op? En bij schaatsen?
pi_217246429
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 20:36 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Vanaf de eerste keer meteen ja. Zowel voorop als achterop als op hun eigen fiets. Zelf heel hypocriet dan weer niet.
Dit. Met name zodat ze er gewoon volledig aan gewend is dat fietsen en steppen met helm gebeurt.

Maar zelf niet idd. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')