abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 januari 2025 @ 15:07:00 #76
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216191389
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 15:04 schreef Felagund het volgende:

[..]
Geldt dat niet voor bijna alle bakkers ondertussen?
Hoeft niet perse prefab te zijn, ze kunnen ook gewoon zelf klotebrood bakken. Feit is dat brood doorgaans bij de bakkers niets beter is dan bij de supermarkt.
pi_216191471
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 15:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoeft niet perse prefab te zijn, ze kunnen ook gewoon zelf klotebrood bakken. Feit is dat brood doorgaans bij de bakkers niets beter is dan bij de supermarkt.
Was met croissantjes ook al zo meen ik me ter herinneren. Een enkele bakker bakt die nog zelf. Maar het merendeel was ook prefab. Net als in de supermarkt.
  maandag 6 januari 2025 @ 21:40:48 #78
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216196527
Tarwekiem eruit en weer terug zonder kiem.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 6 januari 2025 @ 21:43:58 #79
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216196605
Plus allerlei toevoegingen, zoals enzymen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_216196707
Tot nu toe hoor ik nog niks geks. Genoeg bakkers die ook bloem met toevoegingen gebruiken.
Het ligt aan de instanties zelf
  maandag 6 januari 2025 @ 21:49:54 #81
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216196729
De naam de broodheren mocht blijkbaar niet in beeld komen.
Afgeplakt bij Edwin Klaassen.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 6 januari 2025 @ 21:52:48 #82
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216196786
Al die spullen die in dat lab erbij gehaald werden.
Vers gemaakte bacteriën.
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 21:58:59 #83
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_216196913
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 15:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wij zijn allebei Nederlanders die al jaren in D wonen - heb jij dat niet dat het brood in Nederland intens smerig is geworden vergeleken met wat je in Duitsland kan krijgen? Of zijn we gewoon verwend door de kwaliteit van Duits brood waardoor het lijkt dat Nederlands brood niet te vreten is (geworden)?
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
  maandag 6 januari 2025 @ 21:59:45 #84
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216196938
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2025 21:43 schreef golfer het volgende:
Plus allerlei toevoegingen, zoals enzymen.
Niets mis met Enzymen.
  maandag 6 januari 2025 @ 22:02:17 #85
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216196990
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 21:58 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Wij zijn allebei Nederlanders die al jaren in D wonen - heb jij dat niet dat het brood in Nederland intens smerig is geworden vergeleken met wat je in Duitsland kan krijgen? Of zijn we gewoon verwend door de kwaliteit van Duits brood waardoor het lijkt dat Nederlands brood niet te vreten is (geworden)?
Geen idee, maar het brood in NL vind ik niet niet goed. Nooit echt gevonden ook.
pi_216197014
Lekker supermarktbrood blijven vreten allen ^O^
U MAD?
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 22:05:17 #87
pi_216197049
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geen idee, maar het brood in NL vind ik niet niet goed. Nooit echt gevonden ook.
Eens.

Maar het contrast tussen Nederlands "kwaliteitsbrood" en de diepvries afbrakbroodjes van een gure discounter á la pak 'm beet Netto of Norma ( :') :') ) is echt extreem bizar. Eet ook al jaren geen brood meer in Nederland tenzij het van de bakker komt.
[..]
  maandag 6 januari 2025 @ 22:16:24 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216197302
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:05 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Eens.

Maar het contrast tussen Nederlands "kwaliteitsbrood" en de diepvries afbrakbroodjes van een gure discounter á la pak 'm beet Netto of Norma ( :') :') ) is echt extreem bizar. Eet ook al jaren geen brood meer in Nederland tenzij het van de bakker komt.
Werk sinds 2 jaar in Zuid Duitsland, nu vind ik het brood in het NL grensgebied niet meer zo geweldig.
Zuurdesembrood van Rogge met een krokante donkere korst met koffie en chocolade achtige aroma's. Wat gezouten boter en ik ben blij als een kind.
  Moderator maandag 6 januari 2025 @ 22:24:11 #89
pi_216197454
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Werk sinds 2 jaar in Zuid Duitsland, nu vind ik het brood in het NL grensgebied niet meer zo geweldig.
Zuurdesembrood van Rogge met een krokante donkere korst met koffie en chocolade achtige aroma's. Wat gezouten boter en ik ben blij als een kind.
Jaloers, ik woon in Berlijn en ben sinds dag 1 fan van Laugenbrötchen. Ik woon gelukkig in een wijk met veel Schwaben en die lopen mij de hele tijd warm te maken met hoe hemels het brood is in hun Heimat en hoe goor het brood in Berlijn is vergeleken met BaWü en Beieren.

Het hilarische: het brood in Berlijn is al 1000x beter dan wat ik in NL gewend was, dus laat staan als je Zuid-Duitsland woont en werkt. Je bent in de broodhemel man!
[..]
  maandag 6 januari 2025 @ 22:32:50 #90
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216197601
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:24 schreef Flitsbezorger het volgende:

[..]
Jaloers, ik woon in Berlijn en ben sinds dag 1 fan van Laugenbrötchen. Ik woon gelukkig in een wijk met veel Schwaben en die lopen mij de hele tijd warm te maken met hoe hemels het brood is in hun Heimat en hoe goor het brood in Berlijn is vergeleken met BaWü en Beieren.

Het hilarische: het brood in Berlijn is al 1000x beter dan wat ik in NL gewend was, dus laat staan als je Zuid-Duitsland woont en werkt. Je bent in de broodhemel man!
Wacht maar tot je in Zwitserland geweest bent...
Net terug uit Frankrijk, verschilt per regio, maar ook goed tot erg goed brood
pi_216197792
Foutje
anonieme razernist
pi_216204328
tja, maar is het "langer houdbaar" nou echt een probleem / ongezond?
afgezien dat supermarkt brood misschien niet geweldig is kwa smaak.
in heel veel producten zitten langer houdbaar producten, maar voor brood is het opeens heel bijzonder en no go?
  dinsdag 7 januari 2025 @ 16:26:15 #93
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216205037
Process om brood te maken

quote:
Het Chorleywood broodproces (CBP) is een methode voor efficiënte deegproductie om snel gistbrood te maken met een zacht, luchtig brood als resultaat. Vergeleken met traditionele broodbakprocessen gebruikt CBP meer gist, toegevoegde vetten, chemicaliën en het met hoge snelheid mengen om het deeg te kunnen maken met tarwe met een lager eiwitgehalte, en produceert het brood in een kortere tijd. Het werd ontwikkeld door Bill Collins, George Elton en Norman Chamberlain van de British Baking Industries Research Association in Chorleywood in 1961. In 2009 werd 80% van het brood dat in het Verenigd Koninkrijk werd gemaakt, gemaakt volgens dit proces.
Duizenden jaren lang werd brood gemaakt van tarwemeel door handmatig deeg te kneden met een rijsmiddel (meestal gist) en het te laten gisten voordat het werd gebakken. In 1862 werd een goedkoper proces op industriële schaal ontwikkeld door John Dauglish, waarbij water met opgelost kooldioxide werd gebruikt in plaats van gist. Dauglish's methode, gebruikt door de Aerated Bread Company die hij oprichtte, domineerde een eeuw lang het commerciële broodbakken totdat het op gist gebaseerde Chorleywood proces werd ontwikkeld.[citation needed].
Tijdens de traditionele bulkfermentatie van brood gaat er wat eiwit verloren; dit gebeurt niet in dezelfde mate in mechanisch ontwikkelde degen, waardoor CBP tarwe met een lager eiwitgehalte kan gebruiken . Deze eigenschap had een belangrijke impact in het Verenigd Koninkrijk, waar in die tijd weinig binnenlandse tarwesoorten van voldoende kwaliteit waren om brood van hoge kwaliteit te maken; CBP stond toe dat er een veel groter aandeel binnenlandse tarwe met een lager eiwitgehalte in het maalsel werd gebruikt .
Beschrijving

Het Chorleywood-broodproces maakt het gebruik van tarwe met een lager proteïnegehalte mogelijk en verkort de verwerkingstijd,[5] het systeem is in staat om een brood in ongeveer drieënhalf uur te produceren van bloem tot gesneden en verpakte vorm. Dit wordt bereikt door de toevoeging van vitamine C, vet, gist en intensieve mechanische bewerking door hogesnelheidsmixers, wat niet haalbaar is in een kleinschalige keuken.
Meel, water, gist, zout en vet (indien gebruikt) worden samen gemengd, samen met minder belangrijke ingrediënten die gebruikelijk zijn bij veel broodbaktechnieken, zoals vitamine C, emulgatoren en enzymen. Het deeg wordt vervolgens ongeveer drie minuten mechanisch gemengd. Het mengen met hoge schuifkracht genereert hoge temperaturen in het deeg, dat in sommige geavanceerde mengers wordt gekoeld met behulp van een koelmantel. Gekoeld water of ijs kan ook gebruikt worden om de temperatuurstijging tijdens het mengen met hoge snelheid tegen te gaan. De luchtdruk in de mengkopruimte kan geregeld worden om de gasbellen op de gewenste grootte en het gewenste aantal te houden. Typische werkingsregimes zijn druk gevolgd door vacuüm, en atmosferisch gevolgd door vacuüm. De drukregeling tijdens het mengen beïnvloedt de fijnheid van de kruimstructuur in het afgewerkte brood.
In een typische broodproductie met grote volumes wordt het deeg in afzonderlijke stukken gesneden en laat men het 5-8 minuten "herstellen" (tussentijds rijzen). Elk stuk deeg wordt dan gevormd, in een bakblik geplaatst en naar de vocht- en temperatuurgeregelde rijskamergebracht, waar het ongeveer 45-50 minuten blijft. Dan wordt het gebakken gedurende 17-25 minuten op 450 °F (ongeveer 230 °C). Na het bakken worden de broden uit het bakblik gehaald en gaan ze naar de koeler, waar ze ongeveer twee uur later verzendklaar worden gemaakt, in plakken gesneden en indien nodig verpakt.[6] Bij Brits standaardbrood wordt het deegstuk tijdens het vormen "gekruist"; dit houdt in dat het deegstuk in vieren wordt gesneden en elk stuk 90° wordt gedraaid voordat het in het bakblik wordt geplaatst. Kruislings gepaneerd brood lijkt een fijnere en wittere kruimstructuur te hebben dan de elliptische vorm van de kruimbelstructuur die het gevolg is van een andere oriëntatie, is gemakkelijkerte snijden en is meestal beter bestand tegen scheuren wanneer producten zoals boter op het oppervlak worden gesmeerd.
In 2009 werd dit proces gebruikt voor 80% van het brood dat in het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland en India werd gemaakt. Veel kleinere bakkers gebruiken het CBP om hun deeg te mengen dat ze vervolgens met de hand verwerken.
Sinds de introductie van het proces zijn veel Britse tarwevariëteiten verbeterd. Meel dat geschikt is voor traditioneel panbrood van hoge kwaliteit (12-13,5% eiwit) kan nu worden verkregen in het Verenigd Koninkrijk. Vóór de ontwikkeling van het CBP was Brits brood afhankelijk van geïmporteerde tarwe, vooral uit Noord-Amerika

https://en.wikipedia.org/wiki/Chorleywood_bread_process
  dinsdag 7 januari 2025 @ 16:33:17 #94
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216205135
Was in de buurt van waar ik in Frankrijk op vakantie was een bakker die traditioneel werkte met regionale ingrediënten. Iemand (een Nederlander) had de bakkerij op google een 1 ster recensie gegeven omdat het brood zo snel oud werd.....
  dinsdag 7 januari 2025 @ 16:52:04 #95
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216205336
KvW verteld maar het halve verhaal. Ze focussen op de toevoeging van broodverbetermiddel, maar er is meer. Het proces wat ik boven beschreef, het toevoegen van vetten en vitamine C is minstens zo belangrijk.
Maar vooral is het ook het kunnen gebruiken van laagwaardiger meel maakt dit Process zo interessant.

Ik heb een tijdje bij een biologische broodfabriek gewerkt, ook zij gebruikten broodverbeteraar, en wat ze nog meer deden was het terug krijgen van koeken waar de MHD was afgelopen. Deze werden voorzien van een nieuwe verpakking en weer verstuurd naar klanten.

De bakker in de uitzending gebruikt dan wel hoogwaardiger meel maar ook hij kneed het brood snel en gebruikt een rijskast, brood word daardoor sneller klaar voor de oven, maar het boet aan smaak in. Snel kneden brengt meer lucht in het deeg en de rijskast zorgt samen met turbogist voor snelle bereiding, maar om smaak te krijgen heb je tijd nodig
  dinsdag 7 januari 2025 @ 16:58:20 #96
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_216205388
@LeeHarveyOswald weet ook wel iets over brood. :+
Poef.....gone! ©golfer
pi_216205622
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 22:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wacht maar tot je in Zwitserland geweest bent...
Net terug uit Frankrijk, verschilt per regio, maar ook goed tot erg goed brood
Ik heb in frankrijk bij artisan boulangeries helaas ook te vaak waardeloos brood gevonden hoor dat je je afvraagt waarom ze die naam mogen dragen
  dinsdag 7 januari 2025 @ 17:25:48 #98
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216205652
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:23 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik heb in frankrijk bij artisan boulangeries helaas ook te vaak waardeloos brood gevonden hoor dat je je afvraagt waarom ze die naam mogen dragen
Wat is voor jou waardeloos brood?
artisan boulangeries is niets meer of minder dan ambachtelijk bakker. Dat beweren er in NL ook velen van zich. Voor baguettes is het trouwens bij wet geregeld dat er alleen maar meel, zout, water en gist gebruikt mag worden.
In het noord oosten van Frankrijk heb ik werkelijk slechte croissants gekregen bij bakkers, kunnen ze in die regio klaarblijkelijk niet. Is eerder een kadetje dan een croissant.
Wat in NL als een typisch brood wordt gezien

Heet in Frankrijk Pain americain

[ Bericht 16% gewijzigd door Jan_Onderwater op 07-01-2025 17:31:44 ]
  dinsdag 7 januari 2025 @ 17:35:06 #99
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_216205752
Ik kan echt genieten van een vers en ambachtelijk goed gemaakt brood met authentieke ingrediënten.

Echter, niet iedereen eet een heel brood binnen 1 à 2 dagen op of kan simpelweg de hedendaagse prijs van een dergelijk 'puur' brood betalen, dus ik begrijp het volledig dat er zaken aan brood worden toegevoegd waardoor het langer houdbaar blijft.
Net zoals bij zoveel andere producten…

'Geef het volk brood en spelen' en iedereen is gelukkig…
  dinsdag 7 januari 2025 @ 17:39:36 #100
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216205800
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 17:35 schreef MadMaster het volgende:
Ik kan echt genieten van een vers en ambachtelijk goed gemaakt brood met authentieke ingrediënten.

Echter, niet iedereen eet een heel brood binnen 1 à 2 dagen op of kan simpelweg de hedendaagse prijs van een dergelijk 'puur' brood betalen, dus ik begrijp het volledig dat er zaken aan brood worden toegevoegd waardoor het langer houdbaar blijft.
Net zoals bij zoveel andere producten…

'Geef het volk brood en spelen' en iedereen is gelukkig…
Een zuurdesem brood van roggemeel blijft wel een week lang vers, dat heeft daarvoor ook geen toevoegingen nodig. Dit is omdat rogge geen gluten bevatten

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')