https://www.telegraaf.nl/(...)an-de-hand-mijn-reetquote:Bob Geldof wijst kritiek op ’koloniaal Band Aid’ ondubbelzinnig van de hand: ’Mijn reet’
1 uur geledenin Buitenland
WELLINGTON - Bob Geldof wil niets weten van kritiek op ’zijn’ Band Aid en het bijbehorende liedje Do They Know It’s Christmas. In een opiniestuk van een Engelse professor op een Nieuw-Zeelandse nieuwssite wordt beweerd dat het project kolonialistisch is. Die kritiek wijst Geldof ondubbelzinnig en op typisch Engelse wijze van de hand: „M’n reet!”
„Haha, het is maar een popliedje verdorie”, begint Geldof zijn kritiek. Dat de tekst van Do They Know It’s Christmas vol onwaarheden zou staan, ontkent hij: „Er IS honger als gevolg van slechte bodemcondities. Water IS zeldzaam, behalve dan wat onbetrouwbare putten. Regen IS in toenemende mate onbetrouwbaar”, aldus de voorman van de Boomtown Rats. „Dat zijn geen koloniale clichés, dat zijn empirische feiten.”
Kerstklassieker Do they know it’s Christmas? wordt in nieuw jasje gegoten
De schrijver van het opiniestuk, een Engelse professor met expertise op het gebied van propaganda en andere politieke communicatie, klaagt dat Do They Know It’s Christmas, waarvan binnenkort een nieuwe mix verschijnt, vol staat met gemeenplaatsen over het Afrikaanse continent, en dat de deelnemers aan en organisatoren van Band Aid, met Geldof voorop, door de media zijn neergezet als halve heiligen. Dat vindt professor Colin Alexander „in hoge mate problematisch.”
’Simpel popliedje’
Maar Alexander moet niet zo zeuren, vindt Geldof: „Dit simpele popliedje heeft honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen in leven gehouden.” Hij benadrukt hoe Band Aid ook tegenwoordig nog altijd duizenden Afrikanen helpt. Slachtoffers van conflicten zoals in Soedan, waar de burgeroorlog hongersnood veroorzaakt op een schaal die amper is gezien sinds 1984, het jaar dat Do They Know It’s Christmas uitkwam.
Zolang die hulp nog altijd nodig is en „dat wonderlijke singeltje” daarbij kan helpen, gaat Geldof door met Band Aid. Om te besluiten met een gedecideerd: „’Koloniale clichés’, m’n reet.”
Dat gaat de 4e versie worden toch?quote:Op maandag 18 november 2024 17:50 schreef rutger05 het volgende:
Kerstklassieker Do they know it’s Christmas? wordt in nieuw jasje gegoten
Dit heb je prima geduid.quote:Op maandag 18 november 2024 17:54 schreef Bugno3 het volgende:
Het is een beetje in lijn met het boek "Afrika is geen land". Wat de professor bedoelt is dat Afrika als iets homogeens wordt afgeschilderd in het Westen, terwijl het waarschijnlijk het meest diverse continent van allemaal is. Daarbij werkt het het narratief van Afrikaanse mensen als slachtoffer die moeten worden gered door het Westen in de hand (onverlet dat dit in sommige gebieden hard nodig is). Waartegen wordt geageerd is het op een hoop gooien van een heel continent.
Dat kan best zo zijn; zo goed volg ik het niet.quote:Op maandag 18 november 2024 17:59 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat gaat de 4e versie worden toch?
quote:Hoogleraar: aardrijkskunde een ’koloniale praktijk’ en ’verscheurd door systemisch racisme’
Hoogleraar aardrijkskunde Kathryn Yusoff van de Queen Mary Universiteit in Londen beoordeelt haar vakgebied geologie en onder meer de studies naar natuurlijke hulpbronnen als een van oorsprong ’koloniale praktijk’ die vandaag de dag ’verscheurd worden door systemisch racisme’. De academicus schreef een boek waarin ze stelt dat bijvoorbeeld de winning van goud, ijzer en andere metalen gelinkt is aan racisme en het klimaat om zeep helpt. Volgens haar is er sprake van „blanke suprematie van de planeet.”
https://www.telegraaf.nl/(...)r-systemisch-racisme
Mooi ingegaan op de inhoudelijke punten die de academica aanbrengt. Chapeau.quote:Op maandag 18 november 2024 18:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als zelfs aardrijkskunde al koloniaal en racistisch is kan zo'n liedje er ook wel bij:
[..]
Dus Cleopatra was niet zwart? Wat de professor waarschijnlijk bedoelt is dat Westerlingen niet meer mogen beslissen wat zij met hun geld voor Afrika doen maar dat Afrikanen dat moeten beslissen. Want het is eigenlijk hun geld, want kolonialisme.quote:Op maandag 18 november 2024 17:54 schreef Bugno3 het volgende:
Het is een beetje in lijn met het boek "Afrika is geen land". Wat de professor bedoelt is dat Afrika als iets homogeens wordt afgeschilderd in het Westen, terwijl het waarschijnlijk het meest diverse continent van allemaal is. Daarbij werkt het het narratief van Afrikaanse mensen als slachtoffer die moeten worden gered door het Westen in de hand (onverlet dat dit in sommige gebieden hard nodig is). Waartegen wordt geageerd is het op een hoop gooien van een heel continent.
Nieuwe versie zingen ze “Do they know it’s midwinterfest at all!!!”.quote:Op maandag 18 november 2024 18:01 schreef CarbonC het volgende:
Dat kerstmis überhaupt nog gevierd mag worden van dat doorgeslagen volk.
Jij vind dat deze fluitketel een punt heeft ofzo?quote:Op maandag 18 november 2024 18:07 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Mooi ingegaan op de inhoudelijke punten die de academica aanbrengt. Chapeau.
Nog meer geld sturenquote:Op maandag 18 november 2024 18:13 schreef Hiddendoe het volgende:
Jaren 80. Hongersnood in Ethiopië. Bob en cs. besluiten om een kerstnummer uit te brengen om hiermee geld in te zamelen voor Ethiopië.
Ik zal niet gaan liggen zeuren over de titel. "Do they know it's christmas?" Aan wie vroeg je dat, Bob?
Maar goed, er is nog steeds honger in Ethiopië.
https://www.mo.be/reporta(...)kondigde-hongersnood
https://nl.wikipedia.org/wiki/Band_Aid
https://www.ad.nl/show/ed(...)uwe-versie~a7e861d0/quote:Ed Sheeran staat niet meer achter doel Band Aid en baalt van zijn stem op nieuwe versie
Ed Sheeran zegt dat de organisatie achter de gelegenheidsgroep Band Aid hem geen toestemming heeft gevraagd voor het gebruik van zijn stem in de nieuwe versie van kerstklassieker Do They Know It’s Christmas?. Op Instagram schrijft de zanger dat hij eigenlijk niet mee had willen werken.
‘Mijn goedkeuring is niet gevraagd voor deze nieuwe Band Aid 40-uitgave’, zegt Sheeran. ‘Als ik de keuze had gehad, zou ik het gebruik van mijn zangpartij met respect hebben afgewezen.’
Vorige week werd bekend dat er weer een nieuwe versie van Do They Know It’s Christmas? op komst is naar aanleiding van het 40-jarig bestaan van het liedje. Het gaat om een ‘ultieme’ versie met stemmen uit de originele opname gemixt met die van latere versies (Band Aid 20 uit 2004 en Band Aid 30 uit 2014). Sheeran zong mee met die laatste editie.
Schadelijk
De zanger zegt dat zijn kijk op het liefdadigheidsproject na tien jaar is veranderd en verwijst daarbij naar een Instagrambericht van Fuse ODG. De rapper vindt initiatieven zoals Band Aid ‘schadelijk’ voor Afrika en weigert daarom mee te doen. ‘Hoewel ze sympathie en donaties kunnen opwekken, houden ze schadelijke stereotypen in stand’, vindt hij. ‘Het wakkert eerder medelijden dan samenwerking aan.’
Do They Know It’s Christmas? is een van de bestverkochte kerstplaten aller tijden. De single werd in 1984 voor het eerst opgenomen. De opbrengst was destijds bestemd voor de hongersnood in Ethiopië. Het geld dat binnenkomt door de nieuwe single is bestemd voor gezondheids- en anti-armoede-initiatieven in heel Afrika.
Bob Geldof: ‘Koloniale clichés’, mijn reet!
Het nummer Do They know it's Christmas? werd geschreven en geproduceerd door Bob Geldof. Onlangs reageerde hij al op de verwijten over het liefdadigheidslied, dat vol zou zitten met koloniale clichés, bij The Conversation. Hij vindt het een non-discussie. Zijn relaas:
,,Haha … Het is een popnummer, for fuck sake.
Er ís sprake van endemische honger door de onverbiddelijke bodemomstandigheden. Water ís schaars, op een paar onbetrouwbare putten na. Regen ís steeds onvoorspelbaarder. Klimaatverandering treft de armsten als eerste en het hardst. Oorlog verergert deze omstandigheden. Kerstmis wórdt door heel Ethiopië gevierd volgens hun eigen kalender, dat wil zeggen twee weken na onze feestdag. Religieuze en andere traditionele ceremonies werden tijdens 1984-1986 en recenter in dezelfde gebieden achterwege gelaten, min of meer om dezelfde verschrikkelijke redenen. Dit zijn geen ‘koloniale clichés’; dit zijn empirische feiten.
Dit kleine popnummer heeft honderden duizenden, zo niet miljoenen mensen in leven gehouden. Feitelijk heeft Band Aid vandaag alleen al honderdduizenden ponden gedoneerd om degenen die op de vlucht zijn voor de massale slachtingen in Soedan te helpen, en genoeg geld gegeven om nog eens achtduizend kinderen in dezelfde getroffen gebieden van Ethiopië als in 1984 te voeden. Die uitgeputte vrouwen die niet zijn verkracht en vermoord, hun angstige kinderen, en elke jongen ouder dan 10 die de massaslachtingen heeft overleefd, zullen vannacht veiliger, warmer en beter verzorgd slapen dankzij dat wonderlijke kleine plaatje. We wensen dat het anders was, maar dat is het niet. ‘Koloniale clichés’, mijn reet!”
DIT inderdaad. Same here. De idioterie viert hoogtij en alle gekkies krijgen een podium.quote:Op dinsdag 19 november 2024 00:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Elke dag als ik zulke onzinnige berichten en discussies lees, ben ik blij dat ik jong was ten tijde van Band Aidsen niet nu. Wat een wereld is dit geworden....
Het was in 1984-85 een simpele beslissing: Of je deed als westen niets, en dan gingen een heleboel mensen dood, of je deed wel wat en misschien kon je zo wat mensen redden. De keuze lijkt mij niet zo moeilijk.quote:Op maandag 18 november 2024 17:54 schreef Bugno3 het volgende:
Zolang je het maar feestdagen, feeststol en feestbol noemt.quote:Op maandag 18 november 2024 18:01 schreef CarbonC het volgende:
Dat kerstmis überhaupt nog gevierd mag worden van dat doorgeslagen volk.
Is "feestdagen" nu ook al woke? Dat zeg ik al mijn hele leven volgens mij.quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:26 schreef Nober het volgende:
[..]
Zolang je het maar feestdagen, feeststol en feestbol noemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |