abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215618300
quote:
Bob Geldof wijst kritiek op ’koloniaal Band Aid’ ondubbelzinnig van de hand: ’Mijn reet’
1 uur geledenin Buitenland

WELLINGTON - Bob Geldof wil niets weten van kritiek op ’zijn’ Band Aid en het bijbehorende liedje Do They Know It’s Christmas. In een opiniestuk van een Engelse professor op een Nieuw-Zeelandse nieuwssite wordt beweerd dat het project kolonialistisch is. Die kritiek wijst Geldof ondubbelzinnig en op typisch Engelse wijze van de hand: „M’n reet!”

„Haha, het is maar een popliedje verdorie”, begint Geldof zijn kritiek. Dat de tekst van Do They Know It’s Christmas vol onwaarheden zou staan, ontkent hij: „Er IS honger als gevolg van slechte bodemcondities. Water IS zeldzaam, behalve dan wat onbetrouwbare putten. Regen IS in toenemende mate onbetrouwbaar”, aldus de voorman van de Boomtown Rats. „Dat zijn geen koloniale clichés, dat zijn empirische feiten.”

Kerstklassieker Do they know it’s Christmas? wordt in nieuw jasje gegoten
De schrijver van het opiniestuk, een Engelse professor met expertise op het gebied van propaganda en andere politieke communicatie, klaagt dat Do They Know It’s Christmas, waarvan binnenkort een nieuwe mix verschijnt, vol staat met gemeenplaatsen over het Afrikaanse continent, en dat de deelnemers aan en organisatoren van Band Aid, met Geldof voorop, door de media zijn neergezet als halve heiligen. Dat vindt professor Colin Alexander „in hoge mate problematisch.”

’Simpel popliedje’

Maar Alexander moet niet zo zeuren, vindt Geldof: „Dit simpele popliedje heeft honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen in leven gehouden.” Hij benadrukt hoe Band Aid ook tegenwoordig nog altijd duizenden Afrikanen helpt. Slachtoffers van conflicten zoals in Soedan, waar de burgeroorlog hongersnood veroorzaakt op een schaal die amper is gezien sinds 1984, het jaar dat Do They Know It’s Christmas uitkwam.

Zolang die hulp nog altijd nodig is en „dat wonderlijke singeltje” daarbij kan helpen, gaat Geldof door met Band Aid. Om te besluiten met een gedecideerd: „’Koloniale clichés’, m’n reet.”
https://www.telegraaf.nl/(...)an-de-hand-mijn-reet

Bekijk deze YouTube-video

Ik weet dat er best wel mensen zijn die een hekel hebben (gekregen) aan Band Aid, het is ook behoorlijk kapot gedraaid, maar het is wel bijzonder om Band Aid als koloniaal te bestempelen.
pi_215618340
Het is een beetje in lijn met het boek "Afrika is geen land". Wat de professor bedoelt is dat Afrika als iets homogeens wordt afgeschilderd in het Westen, terwijl het waarschijnlijk het meest diverse continent van allemaal is. Daarbij werkt het het narratief van Afrikaanse mensen als slachtoffer die moeten worden gered door het Westen in de hand (onverlet dat dit in sommige gebieden hard nodig is). Waartegen wordt geageerd is het op een hoop gooien van een heel continent.
  maandag 18 november 2024 @ 17:59:06 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215618368
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 17:50 schreef rutger05 het volgende:
Kerstklassieker Do they know it’s Christmas? wordt in nieuw jasje gegoten

Dat gaat de 4e versie worden toch?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215618375
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 17:54 schreef Bugno3 het volgende:
Het is een beetje in lijn met het boek "Afrika is geen land". Wat de professor bedoelt is dat Afrika als iets homogeens wordt afgeschilderd in het Westen, terwijl het waarschijnlijk het meest diverse continent van allemaal is. Daarbij werkt het het narratief van Afrikaanse mensen als slachtoffer die moeten worden gered door het Westen in de hand (onverlet dat dit in sommige gebieden hard nodig is). Waartegen wordt geageerd is het op een hoop gooien van een heel continent.
Dit heb je prima geduid.
pi_215618388
Dat kerstmis überhaupt nog gevierd mag worden van dat doorgeslagen volk.
pi_215618391
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 17:59 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat gaat de 4e versie worden toch?
Dat kan best zo zijn; zo goed volg ik het niet. ;)

Ik weet wel dat het flink heeft bijgedragen aan de behoefte aan (nood)hulp en de aandacht voor Afrika.
pi_215618423
Als zelfs aardrijkskunde al koloniaal en racistisch is kan zo'n liedje er ook wel bij:

quote:
Hoogleraar: aardrijkskunde een ’koloniale praktijk’ en ’verscheurd door systemisch racisme’
Hoogleraar aardrijkskunde Kathryn Yusoff van de Queen Mary Universiteit in Londen beoordeelt haar vakgebied geologie en onder meer de studies naar natuurlijke hulpbronnen als een van oorsprong ’koloniale praktijk’ die vandaag de dag ’verscheurd worden door systemisch racisme’. De academicus schreef een boek waarin ze stelt dat bijvoorbeeld de winning van goud, ijzer en andere metalen gelinkt is aan racisme en het klimaat om zeep helpt. Volgens haar is er sprake van „blanke suprematie van de planeet.”
https://www.telegraaf.nl/(...)r-systemisch-racisme
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215618441
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 18:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als zelfs aardrijkskunde al koloniaal en racistisch is kan zo'n liedje er ook wel bij:
[..]

Mooi ingegaan op de inhoudelijke punten die de academica aanbrengt. Chapeau.
pi_215618467
quote:
Dus Cleopatra was niet zwart? Wat de professor waarschijnlijk bedoelt is dat Westerlingen niet meer mogen beslissen wat zij met hun geld voor Afrika doen maar dat Afrikanen dat moeten beslissen. Want het is eigenlijk hun geld, want kolonialisme.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215618485
Jaren 80. Hongersnood in Ethiopië. Bob en cs. besluiten om een kerstnummer uit te brengen om hiermee geld in te zamelen voor Ethiopië.
Ik zal niet gaan liggen zeuren over de titel. "Do they know it's christmas?" Aan wie vroeg je dat, Bob?

Maar goed, er is nog steeds honger in Ethiopië.

https://www.mo.be/reporta(...)kondigde-hongersnood

https://nl.wikipedia.org/wiki/Band_Aid
  maandag 18 november 2024 @ 18:17:57 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215618518
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 18:01 schreef CarbonC het volgende:
Nieuwe versie zingen ze “Do they know it’s midwinterfest at all!!!”. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 18 november 2024 @ 18:25:25 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_215618573
Niet gelezen
pi_215618583
BobGod. _O_ _O_ _O_
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_215618602
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 18:07 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Mooi ingegaan op de inhoudelijke punten die de academica aanbrengt. Chapeau.
Jij vind dat deze fluitketel een punt heeft ofzo?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215618619
Mooie en terechte reactie van Bob.
Zonder wrijving geen glans
pi_215618937
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 18:13 schreef Hiddendoe het volgende:
Jaren 80. Hongersnood in Ethiopië. Bob en cs. besluiten om een kerstnummer uit te brengen om hiermee geld in te zamelen voor Ethiopië.
Ik zal niet gaan liggen zeuren over de titel. "Do they know it's christmas?" Aan wie vroeg je dat, Bob?

Maar goed, er is nog steeds honger in Ethiopië.

https://www.mo.be/reporta(...)kondigde-hongersnood

https://nl.wikipedia.org/wiki/Band_Aid
Nog meer geld sturen :')

Zoveel EV’s importeert Ethiopië
Door het nieuwe beleid schoot de import van elektrische auto’s omhoog naar 100.000 voertuigen per maand. Het doel is om tegen 2030 maandelijks een half miljoen EV’s naar Ethiopië te halen. Tegen die tijd wordt bij de Nijl een nieuwe dam gebouwd, die 5000 megawatt aan stroom zal leveren om al die auto's te laten rijden.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215618970
quote:
Ed Sheeran staat niet meer achter doel Band Aid en baalt van zijn stem op nieuwe versie

Ed Sheeran zegt dat de organisatie achter de gelegenheidsgroep Band Aid hem geen toestemming heeft gevraagd voor het gebruik van zijn stem in de nieuwe versie van kerstklassieker Do They Know It’s Christmas?. Op Instagram schrijft de zanger dat hij eigenlijk niet mee had willen werken.

‘Mijn goedkeuring is niet gevraagd voor deze nieuwe Band Aid 40-uitgave’, zegt Sheeran. ‘Als ik de keuze had gehad, zou ik het gebruik van mijn zangpartij met respect hebben afgewezen.’

Vorige week werd bekend dat er weer een nieuwe versie van Do They Know It’s Christmas? op komst is naar aanleiding van het 40-jarig bestaan van het liedje. Het gaat om een ‘ultieme’ versie met stemmen uit de originele opname gemixt met die van latere versies (Band Aid 20 uit 2004 en Band Aid 30 uit 2014). Sheeran zong mee met die laatste editie.

Schadelijk

De zanger zegt dat zijn kijk op het liefdadigheidsproject na tien jaar is veranderd en verwijst daarbij naar een Instagrambericht van Fuse ODG. De rapper vindt initiatieven zoals Band Aid ‘schadelijk’ voor Afrika en weigert daarom mee te doen. ‘Hoewel ze sympathie en donaties kunnen opwekken, houden ze schadelijke stereotypen in stand’, vindt hij. ‘Het wakkert eerder medelijden dan samenwerking aan.’

Do They Know It’s Christmas? is een van de bestverkochte kerstplaten aller tijden. De single werd in 1984 voor het eerst opgenomen. De opbrengst was destijds bestemd voor de hongersnood in Ethiopië. Het geld dat binnenkomt door de nieuwe single is bestemd voor gezondheids- en anti-armoede-initiatieven in heel Afrika.

Bob Geldof: ‘Koloniale clichés’, mijn reet!

Het nummer Do They know it's Christmas? werd geschreven en geproduceerd door Bob Geldof. Onlangs reageerde hij al op de verwijten over het liefdadigheidslied, dat vol zou zitten met koloniale clichés, bij The Conversation. Hij vindt het een non-discussie. Zijn relaas:

,,Haha … Het is een popnummer, for fuck sake.

Er ís sprake van endemische honger door de onverbiddelijke bodemomstandigheden. Water ís schaars, op een paar onbetrouwbare putten na. Regen ís steeds onvoorspelbaarder. Klimaatverandering treft de armsten als eerste en het hardst. Oorlog verergert deze omstandigheden. Kerstmis wórdt door heel Ethiopië gevierd volgens hun eigen kalender, dat wil zeggen twee weken na onze feestdag. Religieuze en andere traditionele ceremonies werden tijdens 1984-1986 en recenter in dezelfde gebieden achterwege gelaten, min of meer om dezelfde verschrikkelijke redenen. Dit zijn geen ‘koloniale clichés’; dit zijn empirische feiten.

Dit kleine popnummer heeft honderden duizenden, zo niet miljoenen mensen in leven gehouden. Feitelijk heeft Band Aid vandaag alleen al honderdduizenden ponden gedoneerd om degenen die op de vlucht zijn voor de massale slachtingen in Soedan te helpen, en genoeg geld gegeven om nog eens achtduizend kinderen in dezelfde getroffen gebieden van Ethiopië als in 1984 te voeden. Die uitgeputte vrouwen die niet zijn verkracht en vermoord, hun angstige kinderen, en elke jongen ouder dan 10 die de massaslachtingen heeft overleefd, zullen vannacht veiliger, warmer en beter verzorgd slapen dankzij dat wonderlijke kleine plaatje. We wensen dat het anders was, maar dat is het niet. ‘Koloniale clichés’, mijn reet!”
https://www.ad.nl/show/ed(...)uwe-versie~a7e861d0/

Ed Sheeran doet liever niet meer mee en ook een of andere rapper heeft zich uitgesproken tegen Band Aid.
pi_215620577
Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom er zo nodig iedere tien jaar een nieuwe mix van dit nummer opgenomen en uitgebracht moet worden.

De Amerikaanse gelegenheidsformatie USA for Africa, die in 1985 ontstond als een soort antwoord op de voornamelijk Britse formatie Band Aid, bracht toen het nummer We Are the World uit. Voor zover ik heb meegekregen, hebben ze het daarbij gelaten en brengen ze ook niet iedere tien jaar een nieuwe versie uit.

Bekijk deze YouTube-video
pi_215621391
Elke dag als ik zulke onzinnige berichten en discussies lees, ben ik blij dat ik jong was ten tijde van Band Aids :6 en niet nu. Wat een wereld is dit geworden....
pi_215621518
Woke is helemaal niet zo groot. Het is een klein deel schreeuwers vol haat. Alles moet kapot.
Hou op ze steeds een podium te geven en het sterft vanzelf uit.
pi_215621524
Ja, leuk, zamel je geld in voor een hongersnood, krijg je 30 jaar later kolonialisme naar je hoofd geslingerd.
  dinsdag 19 november 2024 @ 02:32:42 #22
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_215621604
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2024 00:10 schreef bloodymary1 het volgende:
Elke dag als ik zulke onzinnige berichten en discussies lees, ben ik blij dat ik jong was ten tijde van Band Aids :6 en niet nu. Wat een wereld is dit geworden....
DIT inderdaad. Same here. De idioterie viert hoogtij en alle gekkies krijgen een podium.
NIET mijn wereld, ik hou me verre van dergelijk loos geblaat, want dit gaat werkelijk nergens meer over.
De kern is zoek en dat zal voorlopig zo blijven. Maar ze zoeken het maar uit met zijn allen, ik zet lekker het origineel uit de jaren '80 nog een keer op. Toen was het puur, toen was het nog mooi. En ik ben blij dat ik dat live heb mogen meemaken! ^O^ _O_
Gevaccineerd.
  Overall beste user 2022 dinsdag 19 november 2024 @ 09:18:35 #23
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_215622417
quote:
Het was in 1984-85 een simpele beslissing: Of je deed als westen niets, en dan gingen een heleboel mensen dood, of je deed wel wat en misschien kon je zo wat mensen redden. De keuze lijkt mij niet zo moeilijk.

Als de kritiek nu was dat de tekst over het regime van Mengistu Haile Mariam die die hongersnood veroorzaakte/verergerde had moeten gaan had die professor misschien een punt. Alleen vrees ik dat dat minder geld voor hulp had opgeleverd.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_215622447
Non-discussie. Tijd om de woke brigade eens op hun wokeness aan te spreken.
Intolerant voor intolerantie
pi_215622465
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 18:01 schreef CarbonC het volgende:
Zolang je het maar feestdagen, feeststol en feestbol noemt.
pi_215622476
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Nober op 19-11-2024 09:29:09 ]
pi_215622555
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2024 09:28 schreef Nober het volgende:
-
Wat hij niet zegt.
  Overall beste user 2022 dinsdag 19 november 2024 @ 09:41:03 #28
3928 Ulx
pi_215622570
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2024 09:26 schreef Nober het volgende:

[..]
Zolang je het maar feestdagen, feeststol en feestbol noemt.
Is "feestdagen" nu ook al woke? Dat zeg ik al mijn hele leven volgens mij.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  FOK!fotograaf dinsdag 19 november 2024 @ 09:44:53 #29
842 Zorro
Z
pi_215622599
Help!
Maar dan wel op onze voorwaarden! :')

Lijkt wel iemand in de bijstand die een wasmachine krijgt van de gemeente en die dan terugstuurt omdat het geen Miele is.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  Overall beste user 2022 dinsdag 19 november 2024 @ 10:47:37 #30
3928 Ulx
pi_215623062
En aangezien Ethiopië het enige Afrikaanse land is dat NIET gekoloniseerd werd (die paar jaar door talië vlak voor WO2 is zo niet te noemen) is het argument 'kolonisatie' ook best wel zwak.

.
  dinsdag 19 november 2024 @ 11:07:06 #31
3542 Gia
User under construction
pi_215623213
"And there won't be snow in some parts of Africa" bekt niet zo lekker.

Er mogen geen liedjes gemaakt worden om geld op te halen voor de delen in Afrika waar dat voor nodig is, want dan voelen de rijke Afrikaanse landen zich op hun zwarte pikken getrapt.

Weet je wat: Laten we onze handen in het geheel ervan af trekken en het daar aan de rijke landen overlaten om de arme landen te helpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')