Institutioneel racisme in combinatie met etnisch profileren. Beide overigens een feit en bevestigd door voorgaande kabinetten.quote:Op zondag 17 november 2024 14:31 schreef musicmaker92 het volgende:
[..]
Leuk, maar dit is anekdotisch bewijs, het zijn enkel jouw ervaringen. Laten we even de cijfers van het CBS erbij pakken over verdachten van misdrijven:
Verdachten per 10.000 inwoners:
Autochtoon Nederlandse achtergrond: 61
Marokkaanse achtergrond: 295
Turkse achtergrond: 161
Syrische achtergrond: 191
Somalische achtergrond: 344
Irakese achtergrond: 196
Marokkanen worden bijna 5 keer vaker verdacht van een misdrijf vergeleken met autochtone Nederlanders. Somaliërs 5,6 maal zo vaak en Syriërs inmiddels ook al ruim 3 keer oververtegenwoordigd.
Bekijk de hele lijst gerust even zelf en zie vooral de grote verschillen tussen Westerse en Niet-Westerse migranten qua criminaliteit.
Als het enkel geslacht of leeftijd is, dan zouden we deze verschillen tussen nationaliteiten niet zien.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/81959NED
Ik geloof dat het belangrijk is dat we de feiten kennen. Als er racisten in de regering zitten en de partijen liegen daarover kán de kiezer ze daarop afrekenen. Als het allemaal in de doofpot wordt gestopt is dat wat mij betreft anti-democratisch. Als iedereen zijn mening over PVV toch al vast hebben staan waarom dan niet openbaren wat ze zeiden.quote:Op zondag 17 november 2024 14:22 schreef Droopie het volgende:
[..]
Het is ook een beetje wat je erin wilt zoeken en eruit wilt hopen.
Stel er zijn racistische zaken geroepen, dat is blijkbaar niet strafbaar.
Wat willen we er dan mee bereiken? Foei roepen tijdens een spoeddebat.
Zeggen dat de PVV racistisch is, terwijl iedereen zijn stelling over deze partij al lang en breed bepaald heeft?
Zoals Mirjam Bikker zou zeggen: hup, eindelijk een keer aan de slag
En dit is dus een voorbeeld van het probleem ontkennen. En straks weer verontwaardigd zijn als Wilders (die óók geen oplossingen heeft, maar het probleem tenminste erkent) de volgende verkiezingen ook wint.quote:Op zondag 17 november 2024 14:48 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Institutioneel racisme in combinatie met etnisch profileren. Beide overigens een feit en bevestigd door voorgaande kabinetten.
De kans is groot dat helemaal niet in de notulen staat wat er letterlijk gezegd is. En dan blijft de onzekerheid.quote:Op zondag 17 november 2024 15:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik geloof dat het belangrijk is dat we de feiten kennen. Als er racisten in de regering zitten en de partijen liegen daarover kán de kiezer ze daarop afrekenen. Als het allemaal in de doofpot wordt gestopt is dat wat mij betreft anti-democratisch. Als iedereen zijn mening over PVV toch al vast hebben staan waarom dan niet openbaren wat ze zeiden.
Aan de slag gaan ze in geen geval. De hele politieke strategie is om niks te doen behalve polariseren en alle beslissingen op de lange baan gooien. Op asiel gebeurt er niks, wat betreft landbouw gebeurt er niks, de zorg met Agema is ook duidelijk geen plan voor etcetera. Ze roepen gewoon bij alles innovatie heeft de toekomst en dan is het wel goed zo.
Een debat over de crisis die geen crisis was komt er sowieso. Ik snap niet waarom men zo krampachtig probeert vol te houden dat zo'n debat erbij gebaat is dat er geen feiten liggen en het een wellus nietus spelletje blijft. Dat is toch juist hoe er nooit enige voortgang geboekt wordt.
Daarbij voor de regering is het toch ook een buitenkansje om het wantrouwen weg te nemen. Ik als criticaster zal toch flink mijn ongelijk moeten toegeven als er blijkbaar niks mis is mochten de notulen openbaar zijn. Het allemaal achter gesloten deuren laten is dan weer slecht voor het vertrouwen, iets waar het kabinet zelf zei aan te willen werken.
Wie ontkent de problematiek eigenlijk?quote:Op zondag 17 november 2024 15:04 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
En dit is dus een voorbeeld van het probleem ontkennen. En straks weer verontwaardigd zijn als Wilders (die óók geen oplossingen heeft, maar het probleem tenminste erkent) de volgende verkiezingen ook wint.
Overigens: een groot deel van de overlast komt niet terug in de cijfers omdat er geen aangifte van wordt gedaan. Dat is immers volkomen zinloos; er wordt toch niet opgetreden.
Bedreigd op straat door een groep scootertuig? Hangtuig op je galerij? Wat denk je dat de politie daaraan kan doen? Niets.
Jij wil dat weten. Vanwege je eigen gelijk. Dat het je bevestigt.quote:Op zondag 17 november 2024 15:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik geloof dat het belangrijk is dat we de feiten kennen. Als er racisten in de regering zitten en de partijen liegen daarover kán de kiezer ze daarop afrekenen. Als het allemaal in de doofpot wordt gestopt is dat wat mij betreft anti-democratisch. Als iedereen zijn mening over PVV toch al vast hebben staan waarom dan niet openbaren wat ze zeiden.
Aan de slag gaan ze in geen geval. De hele politieke strategie is om niks te doen behalve polariseren en alle beslissingen op de lange baan gooien. Op asiel gebeurt er niks, wat betreft landbouw gebeurt er niks, de zorg met Agema is ook duidelijk geen plan voor etcetera. Ze roepen gewoon bij alles innovatie heeft de toekomst en dan is het wel goed zo.
Een debat over de crisis die geen crisis was komt er sowieso. Ik snap niet waarom men zo krampachtig probeert vol te houden dat zo'n debat erbij gebaat is dat er geen feiten liggen en het een wellus nietus spelletje blijft. Dat is toch juist hoe er nooit enige voortgang geboekt wordt.
Daarbij voor de regering is het toch ook een buitenkansje om het wantrouwen weg te nemen. Ik als criticaster zal toch flink mijn ongelijk moeten toegeven als er blijkbaar niks mis is mochten de notulen openbaar zijn. Het allemaal achter gesloten deuren laten is dan weer slecht voor het vertrouwen, iets waar het kabinet zelf zei aan te willen werken.
Waarom hebben Japanners en Chinezen dan geen last van dat institutionele racisme? Polen scoort trouwens ook hoog met 165 verdachten per 10k inwoners. Hoe worden die precies etnisch geprofileerd door de politie volgens jou?quote:Op zondag 17 november 2024 14:48 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Institutioneel racisme in combinatie met etnisch profileren. Beide overigens een feit en bevestigd door voorgaande kabinetten.
nou, ik heb toevallig gisteren gelezen hoe doe notulen werken, dat is onafhankelijk en aan zoveel eisen gebonden, daar kan je niet opeens zaken weghouden 🤣quote:Op zondag 17 november 2024 15:07 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
De kans is groot dat helemaal niet in de notulen staat wat er letterlijk gezegd is. En dan blijft de onzekerheid.
Eens, we hebben wel eens de notulen (deels) gekregen, onder andere rondom het sensibiliseren van Omtzigt, en dan heb je geen woordelijk verslag. Zo'n notulist schrijft zo'n random opmerking echt niet op.quote:Op zondag 17 november 2024 15:07 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
De kans is groot dat helemaal niet in de notulen staat wat er letterlijk gezegd is. En dan blijft de onzekerheid.
Dat is langzaam wel de realiteit, omdat de Chinezen en de Chinese overheid steeds meer worden geproblematiseerd. Tot Confuciaanse cursussen aan toe. Natuurlijk zijn de zorgen om China terecht maar de wijze waarop rechts Nederland hier invulling aan geeft kun je prima institutioneel racisme noemen.quote:Op zondag 17 november 2024 15:15 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Waarom hebben Japanners en Chinezen dan geen last van dat institutionele racisme?
De kiezer mag het kiezen aan de hand van campagnes, gevoerd beleid en andere openbare zaken.quote:Op zondag 17 november 2024 15:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ook bij bijvoorbeeld de Chinese gemeenschap wordt die problematiek wel degelijk ervaren.quote:Op zondag 17 november 2024 15:15 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Waarom hebben Japanners en Chinezen dan geen last van dat institutionele racisme? Polen scoort trouwens ook hoog met 165 verdachten per 10k inwoners. Hoe worden die precies etnisch geprofileerd door de politie volgens jou?
Nee ik wil het weten omdat feiten ertoe doen voor mij. Vrijwel de gehele oppositie vraagt er ook om, omdat het nogal een verschil is of je onderhandelt met een kabinet dat ter goede wil is. Of met een bende racisten en leugenaars.quote:Op zondag 17 november 2024 15:13 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Jij wil dat weten. Vanwege je eigen gelijk. Dat het je bevestigt.
Want wie het allemaal niet racistisch vindt, ziet ook zijn eigen gelijk erin. En wie het wel racistisch vindt ook.
Verders dient het geen enkel doel.
Die mensen moeten gewoon voluit kunnen spreken. Straks hebben ze het over hoe om te gaan met inmenging van Israël en dan moet het ook openbaar. Dit moet je gewoon niet willen.
Ok, dus geen goede reden om het achter te houden.quote:Op zondag 17 november 2024 15:07 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Je negeert gewoon alles wat anderen in het vorige draadje hier over hebben gezegd. Lees dat even terug.quote:Op zondag 17 november 2024 15:04 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
En dit is dus een voorbeeld van het probleem ontkennen. En straks weer verontwaardigd zijn als Wilders (die óók geen oplossingen heeft, maar het probleem tenminste erkent) de volgende verkiezingen ook wint.
Overigens: een groot deel van de overlast komt niet terug in de cijfers omdat er geen aangifte van wordt gedaan. Dat is immers volkomen zinloos; er wordt toch niet opgetreden.
Bedreigd op straat door een groep scootertuig? Hangtuig op je galerij? Wat denk je dat de politie daaraan kan doen? Niets.
Rare suggestie dat de werkelijkheid niks uitmaakt voor de kiezer. Van de 150 mensen die het regelen kan er zomaar een meerderheid voor openbaarheid zijn. Die notulen kunnen ook gewoon openbare informatie worden gemaakt. Meer informatie leid over het algemeen tot betere keuzes.quote:Op zondag 17 november 2024 15:24 schreef Droopie het volgende:
[..]
De kiezer mag het kiezen aan de hand van campagnes, gevoerd beleid en andere openbare zaken.
Wij kiezen 150 mensen om zaken voor ons te regelen, en soms is het maar beter dat we er ons niet allemaal mee bemoeien.
En laten we eerlijk zijn, niemand gaat van mening veranderen als er notulen boven water komen.
PVV is racistisch of PVV is niet racistisch.
Waarom hebben Japanners of Chinezen geen last van institutioneel racisme. Wat een bizarre claim.quote:Op zondag 17 november 2024 15:15 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Waarom hebben Japanners en Chinezen dan geen last van dat institutionele racisme? Polen scoort trouwens ook hoog met 165 verdachten per 10k inwoners. Hoe worden die precies etnisch geprofileerd door de politie volgens jou?
Vind je dan ook dat dit kabinet oude notulen openbaar mag maken die staatsgeheim zijn?quote:Op zondag 17 november 2024 15:30 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Rare suggestie dat de werkelijkheid niks uitmaakt voor de kiezer. Van de 150 mensen die het regelen kan er zomaar een meerderheid voor openbaarheid zijn. Die notulen kunnen ook gewoon openbare informatie worden gemaakt. Meer informatie leid over het algemeen tot betere keuzes.
Na twintig jaar worden ze toch sowieso openbaar?quote:Op zondag 17 november 2024 15:42 schreef Droopie het volgende:
[..]
Vind je dan ook dat dit kabinet oude notulen openbaar mag maken die staatsgeheim zijn?
Je schept een precedent ermee he.
Dan kan een rechtse meerderheid allemaal linkse besluiten gaan openbaren uit het verleden.
Krijg je hele, hele nare situaties van.
Het volk moet niet alles willen weten, kan ik er voorbeelden bij gaan halen, maar dat voegt weinig toe.
Ik haal deze er nog even bij. @Origami94 noemde al institutioneel racisme in combinatie met etnisch profileren (wat zeker zal bijdragen) en wat @Hanca zei over leeftijd en geslacht: daar kan je op basis van deze data niets over zeggen omdat deze alleen jongeren bevat en niets over het geslacht zeg. Verder vraag ik me dan af: nu we de grote verschillen hebben gezien tussen verdachten met een westerse en een niet-westerse migratieachtergrond, wat moeten we daar dan over zeggen en van vinden? Je noemt het, maar waarom dan eigenlijk?quote:Op zondag 17 november 2024 14:31 schreef musicmaker92 het volgende:
[..]
Leuk, maar dit is anekdotisch bewijs, het zijn enkel jouw ervaringen. Laten we even de cijfers van het CBS erbij pakken over verdachten van misdrijven:
Verdachten per 10.000 inwoners:
Autochtoon Nederlandse achtergrond: 61
Marokkaanse achtergrond: 295
Turkse achtergrond: 161
Syrische achtergrond: 191
Somalische achtergrond: 344
Irakese achtergrond: 196
Marokkanen worden bijna 5 keer vaker verdacht van een misdrijf vergeleken met autochtone Nederlanders. Somaliërs 5,6 maal zo vaak en Syriërs inmiddels ook al ruim 3 keer oververtegenwoordigd.
Bekijk de hele lijst gerust even zelf en zie vooral de grote verschillen tussen Westerse en Niet-Westerse migranten qua criminaliteit.
Als het enkel geslacht of leeftijd is, dan zouden we deze verschillen tussen nationaliteiten niet zien.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/81959NED
Niemand neemt Frans Timmermans of Jesse Klaver de besluiten na de moord op Pim Fortuyn kwalijk.quote:Op zondag 17 november 2024 15:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Na twintig jaar worden ze toch sowieso openbaar?
Dan zijn er weinig linkse besluiten meer te vinden gok ik.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat een kabinet over de eigen notulen mag beslissen. Maar inderdaad na 20 jaar is alles openbaar. Komt niet vaak voor dat er zulke verwonderlijke dingen in staan. Echt heel zelden dat een journalist iets opzoekt van bijvoorbeeld de tijd van de Irak oorlog ofzo. Bijna altijd is het gewoon bevesteging van wat we al weten.quote:Op zondag 17 november 2024 15:42 schreef Droopie het volgende:
[..]
Vind je dan ook dat dit kabinet oude notulen openbaar mag maken die staatsgeheim zijn?
Je schept een precedent ermee he.
Dan kan een rechtse meerderheid allemaal linkse besluiten gaan openbaren uit het verleden.
Krijg je hele, hele nare situaties van.
Het volk moet niet alles willen weten, kan ik er voorbeelden bij gaan halen, maar dat voegt weinig toe.
In principe zijn de notulen van 2003 al openbaar en worden die van 2004 dat volgend jaar.quote:Op zondag 17 november 2024 15:59 schreef Droopie het volgende:
[..]
Niemand neemt Frans Timmermans of Jesse Klaver de besluiten na de moord op Pim Fortuyn kwalijk.
Het is wel fijn om te weten voor de bewindspersonen van die periode dat wij niet kwamen te weten wat er toen is besproken is de ministerraad in pak m beet 2003 of 2004.
Zelfde met MH17, daar is de kans dat er rotte zaken tussen zitten die de kiezer echt verschrikkelijk vind, maar in het belang van de wereldvrede zijn genomen. Dat horen we over een paar jaar wel of nooit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |