quote:
Wat een ironie, dacht grafisch ontwerper André Toet deze week, toen hij vanuit zijn olijvenboomgaard in Italië vernam dat Ajax vanaf volgend seizoen teruggrijpt op het klassieke clublogo uit 1924. ,,Ajax wilde er destijds juist vanaf omdat het niet toekomstbestendig zou zijn’’, zegt hij aan de telefoon. ,,Dat logo is honderd jaar oud, hè.’’
Toet is de ontwerper van het logo dat straks wordt ‘afgedankt’. Dat logo, uit 1991, maakte hij toen het bestuur uit commerciële overwegingen een handzamer embleem zocht. Zijn gestileerde variant van de Griekse god, niet toevallig opgetrokken uit precies elf lijnen, was zichtbaarder op tv en kon beter op kleding en spullen worden aangebracht. Dit was belangrijk, gelet op de opkomst van fanartikelen. ‘Ajax moest met de tijd vooruit’, kreeg de ontwerper te horen.
Toet, die later ook de huidige logo’s van Borussia Dortmund en Bayern München ontwierp, vindt het daarom frappant dat Ajax nu precies de omgekeerde weg bewandelt. ,,Verandering is goed, dus prima dat mijn logo verdwijnt. Maar had iets compleet nieuws gemaakt, in plaats van je te laten leiden door nostalgie. Zoals Juventus, met die strakke J. Daar ben ik nou van gecharmeerd.’’