abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215599813

quote:
Utrecht - Een oliebollenkraam in Leidsche Rijn heeft te maken gekregen met bedreigingen en online woede. Op sociale media circuleert een filmpje, waaruit zou blijken dat de eigenaar van de oliebollenkraam een meisje niet wil aannemen, omdat zij een hoofddoek draagt.
Een filmpje op de socials toont een teleurgestelde moeder. Haar dochter wil werken in een oliebollenkraam op het Brusselplein in Utrecht, maar wordt geweigerd omdat ze een hoofddoek draagt. De desbetreffende oliebollenkraam ontvangt inmiddels bedreigingen. Fractievoorzitter Mahmut Sungur van Denk Utrecht wil raadsvragen stellen.
Steff Rouleaux, de eigenaar van de oliebollenkraam in Leidsche Rijn vertelt dat het niet zo zwart-wit is als het lijkt. Eergisteren kreeg hij een appje van een 15-jarig meisje dat graag bij zijn kraam wil werken. Hij nodigde haar uit voor een kennismakingsgesprek. Als ze gistermiddag langskomt bij de kraam, ziet hij dat ze een hoofddoek draagt. "Toen viel ik meteen met de deur in huis en vroeg ik: meisje, als je hier komt werken, blijft je hoofddoekje om of gaat-ie af?"
Veiligheidsvoorschriften
Het meisje geeft aan dat zij haar hoofddoek wil blijven dragen. “Dan houdt het heel snel op, zei ik toen", gaat Rouleaux verder. "Ik heb het misschien te bruut naar het meisje geformuleerd. Maar niet omdat ik geen buitenlandse mensen hier laat werken."
Een dag later zegt hij tegen RTV Utrecht dat het hem om de kledingvoorschriften gaat die hij in zijn kraam wil naleven voor de veiligheid. Zo noemt hij een incident van jaren geleden waarbij de hoofddoek van een andere werknemer in een heater terechtkwam en vervolgens vlam vatte. “Ik werk met apparatuur waar motoren in zitten, zoals een deegklopper, en die machines zijn oersterk.” Daarom mag het personeel van Rouleaux ook geen sjaals of truien met wijde mouwen aan die vast kunnen komen.
Naar eigen zeggen discrimineert Rouleaux niet en heeft hij vrienden met diverse achtergronden. “Ik heb daar helemaal geen bezwaar tegen", zegt hij. "Ik zou mijn excuses willen aanbieden, desnoods naar de moskee gaan met onze oliebollen.”
Bedreigingen
Het College van de Rechten van de Mens stelt dat het expliciet uitsluiten van vrouwen die een hoofddoek dragen uiteraard discriminerend is. Maar het College kan pas ingaan op een specifiek voorval als het onderzoek heeft kunnen doen.
Op sociale media hebben mensen geen onderzoek nodig om hun oordeel te vellen. De oliebollenkraamhouder wordt overspoeld met bedreigingen en de politie rijdt extra rondjes langs het plein.
Terwijl RTV Utrecht met Rouleaux spreekt, wordt hij meermaals gebeld door onbekende nummers. “Weer iemand die me gaat bedreigen, ik ga niet opnemen.” Sinds gisteravond heeft hij honderden haatberichten ontvangen op WhatsApp en via sociale media. Daarom heeft hij zijn Instagram en Facebook tijdelijk uitgezet. Ook andere oliebollenkramen in Utrecht melden dat zij zijn bedreigd, terwijl zij niets te maken hebben met de kraam op het Brusselplein.
Rouleaux zou graag in gesprek willen met het meisje en haar moeder. “Ik hoop dat ik het meisje hier aan het werk kan krijgen, want dat zou een enorme voldoening zijn.” Hij laat op zijn telefoon een foto zien van een felroze, elastisch hoofddeksel dat hij heeft besteld. Deze vorm van hoofdbedekking is in lijn met de kledingvoorschriften van zijn kraam. “Dat kan het meisje dragen als ze hier komt werken.”
Goed gesprek
Als de moeder van het meisje het verhaal van haar dochter hoort, raakt het haar diep. "Mijn dochter had zich voorbereid op een sollicitatiegesprek. Ze had vragen verwacht over haar competenties, kwaliteiten en zwakke punten. Maar ze kreeg maar één vraag: over haar hoofddoek."
De moeder zit even verderop te lunchen en is verrast dat haar dochter al na vijf minuten voor haar neus staat. Vervolgens stapt ze naar de oliebollenkraam om verhaal te halen. Ze neemt de woordenwisseling op.
Ze deelt het filmpje via WhatsApp met familie en vrienden. Zo laat ze zien waar ze naar eigen zeggen vaker mee te maken krijgt. "Ik wilde laten zien aan mijn kind: ik sta achter jou. Want we moeten dit niet accepteren, discriminatie is níét normaal. Ik wil dat mijn kinderen zich ook Utrechter voelen." Vervolgens heeft iemand het filmpje op TikTok en Facebook geplaatst en gaat het viraal. Dat was helemaal niet de bedoeling, vertelt ze.
Als de moeder hoort dat de oliebollenkraameigenaar wordt bedreigd, raakt ze hevig geëmotioneerd. “Ik wil absoluut niet dat deze man iets overkomt." Ze is ontzettend geschrokken van de enorme haat die hij over zich heen krijgt. "Ik wens hem niets ellendigs toe. Blijf van hem en zijn kraam af", roept ze op. "Hij moet ook zijn brood verdienen."
De moeder hoopt binnenkort met een goed gesprek dit achter zich te kunnen laten. "Zonder wrijving geen glans", stelt ze. "Ik sta open voor een gesprek met de kraameigenaar."
https://www.rtvutrecht.nl(...)chter-met-hoofddoek]

twitter

twitter

Michelle snapt er ook weinig van
twitter

poll
pi_215599818
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:32 schreef Moederenkind het volgende: [..] Ik denk niet dat dat het doel is geweest hiervan. Ik betwijfel ten zeerste dat een moslima nu nog in die kraam zou wil werken. Wat hiermee echter wél wordt bereikt, is het vergroten van bewustwording over discriminatie in alle lagen op de arbeidsmarkt. Het laat zien dat mensen nog steeds worden afgewezen vanwege hun afkomst of religieuze achtergrond, een realiteit die door sommige groepen zoals extreem rechts, vaak wordt ontkend. Wanneer deze feiten aan het licht komen, proberen sommigen dit te bagatelliseren met argumenten zoals: “Er moet geen ophef van worden gemaakt, anders wordt het erger” of “Als het niet openlijk gebeurt, zal het toch wel stiekem gebeuren.” Dit type redenering toont hoe diepgeworteld en complex de houding ten aanzien van discriminatie kan zijn. Het blootleggen hiervan is daarom essentieel om de discussie op gang te brengen en verandering te stimuleren.
Ik proef hier toch ook een beetje eenrichtingsverkeer in aanpassingen doen/tegemoet komen/ oplossingen zoeken.

Wat zou jij van deze oplossing vinden in oliebollengate: Het meisje zegt "Ok, dan werk ik zonder. Wanneer kan ik beginnen?"
pi_215599819
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:37 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Jullie blijven vrijheid benoemen maar er is helemaal geen vrijheid om te discrimineren. Dat is in dit land verboden. Is dat jullie ontgaan? Of bedoel je dat je graag ziet dat men ‘vrij mag discrimineren’ ?
Ik mag toch de vrijheid hebben om iemand die altijd een pet draagt niet aan te nemen? Ik mag toch de vrijheid hebben om iemand die alleen maar hawai-blousjes draagt niet als werknemer te willen hebben?

Voor jou is een hoofddoek een symbool voor een bepaalde religie, ik kan me goed voorstellen dat een oliebollenkraamhouder om diverse redenen niet iemand aanneemt die een hoofddoek draagt. Dat het racistisch of discriminerend zou zijn maak je er zelf van.
  zaterdag 16 november 2024 @ 15:41:56 #4
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215599820
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 12:48 schreef Moederenkind het volgende:
In eerste instantie dacht ik dat de kraamhouder een logische reden had. Maar na het bekijken van het filmpje en zijn woorden gehoord te hebben, kan je niet anders dan concluderen dat hij keihard aan het discrimineren was.
Hij zij meermaals tegen de moeder over de hoofddoek “dat wil ik hier gewoon niet” en “ik ben gewoon eerlijk dat ik dat gewoon niet wil”. Hij zei geen woord over de veiligheid of wat dan ook. Het was puur de hoofddoek wat hem tegen stond. En typisch voor elke racist om aan te halen dat ze echt echt geen racisten zijn omdat ze zoveel vrienden/collega’s/ buurman hebben die buitenlands zijn.

Uiteraard is het zijn goed recht om een meisje met hoofddoek af te wijzen puur vanwege dat feit, echter is dit de consequentie van openlijk en zoals hij het noemt “eerlijk” discriminatie.

Heel dapper van de moeder trouwens dat ze hem confronteerde en het heft in eigen handen neemt
Lastig he luisteren :') De reden waarom hij geen hoofddoek wil is toch duidelijk en valide?
  zaterdag 16 november 2024 @ 15:43:08 #5
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215599822
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 12:50 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Helemaal niet. Door het filmen juist, is het voor velen duidelijk wat de ware intenties zijn van die kraamhouder. Discriminatie op grond van geloof.
Hij kwam pas later met het verhaal van veiligheid. Terwijl als je hem hoort in het filmpje is die zo doorzichtig als wat.
Ohja waar zegt hij dit dan?
  zaterdag 16 november 2024 @ 15:46:00 #6
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215599839
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 13:24 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik heb inderdaad alleen die lap tekst gelezen, en versta die oliebollenkerel in dat filmpje nauwelijks.

Maar als hij letterlijk dit zegt zoals je claimt:

“dat wil ik hier gewoon niet” en “ik ben gewoon eerlijk dat ik dat gewoon niet wil”

dan is dat natuurlijk foute boel.
Hoezo dan? Als zij met haar kop de mixer in getrokken word is het zijn schuld he?
  Spellchecker zaterdag 16 november 2024 @ 15:47:21 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215599852
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:46 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Hoezo dan? Als zij met haar kop de mixer in getrokken word is het zijn schuld he?
Zijn eigen personeel loopt dat risico ook met die koordjes aan hun vesten :Y
pi_215599854
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:35 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Ik zou graag willen weten welke ondernemers discrimineren en racistisch zijn zodat ik daar me centen niet aan uitgeef.
Maar jij vind het blijkbaar geen probleem om zulke ondernemingen te blijven supporten
Het is een vorm van voor eigen rechter spelen en vaak zie je in zo'n filmpje de context niet, niet wat eraan vooraf is gegaan, etc. Social media zijn digitale aids
  zaterdag 16 november 2024 @ 15:48:35 #9
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215599860
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:47 schreef maily het volgende:

[..]
Zijn eigen personeel loopt dat risico ook met die koordjes aan hun vesten :Y
Koortje is zo weg die doek niet. Tevens ook geen slimme keuze verder. Maar echt meteen racisme overal bijhalen :N Word zo moe van die slachtofferrol artiesten
  zaterdag 16 november 2024 @ 15:49:08 #10
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215599862
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:47 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Het is een vorm van voor eigen rechter spelen en vaak zie je in zo'n filmpje de context niet, niet wat eraan vooraf is gegaan, etc. Social media zijn digitale aids
Zijn ze altijd goed in net zoals van de week toen er een paar mensen klappen kregen met stokken van de ME
  zaterdag 16 november 2024 @ 15:50:12 #11
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215599869
En ja daarna gaat mevrouwtje doordrammen en word hij boos :')
pi_215599875
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:49 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Zijn ze altijd goed in net zoals van de week toen er een paar mensen klappen kregen met stokken van de ME
Precies
  zaterdag 16 november 2024 @ 15:51:05 #13
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215599879
Tevens staan er ook andere buitelandse mensen in die kraam :')
pi_215599880
Is de hoofddoek voor oliebollenbakkers al verplicht inmiddels?
  zaterdag 16 november 2024 @ 15:51:44 #15
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215599882
Ik vind echt dat hij nog netjes is gebleven :Y
pi_215599895
De ellende van het internet.
pi_215599907
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:41 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik mag toch de vrijheid hebben om iemand die altijd een pet draagt niet aan te nemen? Ik mag toch de vrijheid hebben om iemand die alleen maar hawai-blousjes draagt niet als werknemer te willen hebben?

Voor jou is een hoofddoek een symbool voor een bepaalde religie, ik kan me goed voorstellen dat een oliebollenkraamhouder om diverse redenen niet iemand aanneemt die een hoofddoek draagt. Dat het racistisch of discriminerend zou zijn maak je er zelf van.
Kijk dit is nu de reden waarom deze discussie weinig zin heeft op Fok.
Jij en vele anderen op dit forum vinden het dikke prima dat een meisje wordt afgewezen voor werk vanwege haar hoofddoek.
Je trekt een vergelijking met een Hawaï shirt en hiervoor deed iemand een vergelijking met een tokkie.

Dat anderen mensen de oliebollenkraam ter verantwoording roepen zou in jullie wereldje juist HET PROBLEEM zijn want dit is een inperking op de vrijheid van Nederlanders en maakt discriminatie juist erger. Lol.

Een hele interessante mind set moet ik zeggen 🙃
pi_215599909
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:35 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Ik zou graag willen weten welke ondernemers discrimineren en racistisch zijn zodat ik daar me centen niet aan uitgeef.
Maar jij vind het blijkbaar geen probleem om zulke ondernemingen te blijven supporten
Als er daadwerkelijk sprake is van racisme of discriminatie, dan is dat zeker belangrijk om te weten. Bijvoorbeeld een bedrijf dat bepaalde groepen mensen niet wil aannemen puur omwille van hun huidskleur. Dat is inderdaad heel erg.

Hier gaat echter om kledingvoorschriften, dat is een ander verhaal. Een hoofddoek kun je gewoon afdoen, hetzelfde gaat op voor een kruisje of keppeltje. En we weten allemaal stiekem ook wel, dat de mensen die nu staan te schreeuwen en te gillen over zogenaamd racisme hun schouders zouden ophalen als het om een kruisje of keppeltje ging.

Sterker nog, antisemitisme is de afgelopen maanden helaas weer salonfähig geworden en een afkeer en zelfs haat tegen het Christendom was dit al veel langer binnen bepaalde kringen.

De enige reden waarom dit tot ophef leidt is omdat het een moslima betreft en de Islam een speciale status heeft in Nederland, waardoor elke kritiek of elke aanpassing die wordt gevraagd van een moslims, tot de meest hysterische reacties doet leiden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215599913
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 13:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Oliebollen mogen helemaal niet van de Islam.

Oliebollen kunnen haram zijn, afhankelijk van de ingrediënten die worden gebruikt
Gist: Als de oliebollen gemaakt zijn met gist, kunnen ze haram zijn omdat de consumptie van gegist voedsel in sommige interpretaties van de islam verboden is.
Varkensvet: Als de oliebollen worden gebakken in varkensvet, zijn ze haram omdat varkensvlees en producten daaruit verboden zijn in de islam
Eieren: Sommige mensen zeggen dat eieren haram maken, terwijl anderen van mening zijn dat ze toegestaan zijn

De veiligste optie is om oliebollen te vermijden die ingrediënten bevatten die mogelijk haram kunnen zijn, zoals gist of varkensvet.
Prachtig toch? Dat een jong islamitisch Nederlands meisje wel door haar familie ondersteund wordt in haar sollicitatie bij een bedrijf wat waarschijnlijk producten maakt die ze vanuit hun eigen geloof wellicht niet eens mogen eten? Een goed voorbeeld van succesvol integreren.
"Pools are perfect for holding water"
pi_215599925
quote:
4s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:54 schreef aloa het volgende:
De ellende van het internet religie.
Fixed
pi_215599929
quote:

[..]
Er is hoor en wederhoor toegepast en de man geeft een flutreden waarom de hoofddoek van hem niet mag.

Als ik als ondernemer iemand zou weigeren vanwege een keppeltje kon ik beter morgen naar een ander land verhuizen. Wilders en De Telegraaf zouden dit wereldnieuws maken
pi_215599930
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:56 schreef Nober het volgende:

[..]
Het internet
:Y
pi_215599952
Oliebollen verkopen in Marokko :')
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_215599957
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:55 schreef probeer het volgende:

[..]
Prachtig toch? Dat een jong islamitisch Nederlands meisje wel door haar familie ondersteund wordt in haar sollicitatie bij een bedrijf wat waarschijnlijk producten maakt die ze vanuit hun eigen geloof wellicht niet eens mogen eten? Een goed voorbeeld van succesvol integreren.
Nee, succesvol integreren zou betekenen de hoofddoek afdoen als je een bepaalde functie wilt, waar dit gevraagd wordt.

Dat geldt trouwens ook voor de politie bijvoorbeeld en ook daar zien we dat Islamisten en hun bondgenoten proberen de neutraliteit van dit beroep te doorbreken door hier stennis over te schoppen. Dit benadrukt dat alles moet wijken voor de Islam.

Integreren en assimileren wil juist ook zeggen dat je soms jouw cultuur opzij zet voor de heersende cultuur. En Nederland is een Christelijk-Joods land, geen Islamitisch land. Thuis mag je doen en laten wat je wilt, maar op de werkvloer kunnen soms andere regels gelden. Dat geldt ook voor Christenen en Joden trouwens.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215599973
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:41 schreef Friday12 het volgende:

[..]
Lastig he luisteren :') De reden waarom hij geen hoofddoek wil is toch duidelijk en valide?
Zijn reden was “ik wil het gewoon niet. Dat is het ENIGSTE reden”. Dat waren letterlijk zijn woorden. Heb je het filmpje bekeken?
pi_215599975
quote:
Het College van de Rechten van de Mens stelt dat het expliciet uitsluiten van vrouwen die een hoofddoek dragen uiteraard discriminerend is. Maar het College kan pas ingaan op een specifiek voorval als het onderzoek heeft kunnen doen.
Dat "college" is een activistenclub zonder autoriteit. Zelfs de islameringsactivisten van het EHRM, dat wel autoriteit heeft, heeft erkend dat een werkgever geen hoofddoek hoeft toe te staan.

Maar inmiddels mag je de hoofddoek al niet eens meer een achterlijk vrouwenonderdrukkend symbool van religieus extremisme vinden zonder dat een of andere haatbaard je wil komen onthoofden. Dit is onderwerping.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215599981
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 15:56 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Er is hoor en wederhoor toegepast en de man geeft een flutreden waarom de hoofddoek van hem niet mag.

Als ik als ondernemer iemand zou weigeren vanwege een keppeltje kon ik beter morgen naar een ander land verhuizen. Wilders en De Telegraaf zouden dit wereldnieuws maken
je zal wellicht niet bedreigd worden dan :')

Verder zie ik weinig reden om iemand bij de oliebollenkraam te weigeren vanwege het dragen van een hoofddoekje :')
pi_215599988
Er zijn best veel beroepen waar je geen religieuze uitingen zoals hoofddoek mag dragen. Elk beroep met direct klantcontact kan een dergelijk kledingvoorschrift hebben.

ook op een kantoor kan een kledingvoorschrift zijn. Iets met professionele en universele uitstraling.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_215599991
quote:

[..]
Het is niet uit zijn context gehaald omdat je vanaf het begin het gesprek tussen moeder en kraamhouder hoort
Hij ontkent in het nieuwsartikel ook niet wat er in het filmpje werd gezegd.
pi_215599993
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2024 16:04 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
je zal wellicht niet bedreigd worden dan :')

Verder zie ik weinig reden om iemand bij de oliebollenkraam te weigeren vanwege het dragen van een hoofddoekje :')
Ik wel.

Sommige klanten lopen misschien weg. :)

Misschien is de ondernemer geen man die discrimineert maar die wel zijn inkomen boven idealen zet.
pi_215599998
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 16:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er zijn best veel beroepen waar je geen religieuze uitingen zoals hoofddoek mag dragen. Elk beroep met direct klantcontact kan een dergelijk kledingvoorschrift hebben.

ook op een kantoor kan een kledingvoorschrift zijn. Iets met professionele en universele uitstraling.
Denk niet dat een werkgever kan eisen van zijn personeel dat er geen kruisje wordt gedragen
  Moderator / Redactie FP zaterdag 16 november 2024 @ 16:07:34 #32
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_215600003
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 16:05 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Het is niet uit zijn context gehaald omdat je vanaf het begin het gesprek tussen moeder en kraamhouder hoort
Hij ontkent in het nieuwsartikel ook niet wat er in het filmpje werd gezegd.
Hij heeft toch ook daarna aangegeven waarom niet? Maar daar lees je voor het gemak overheen. Niet alles is racistisch en discriminerend wat er gezegd wordt, hoe erg je dat misschien wil geloven.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')