abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215567326
Geen mannen, geen seks, geen kinderen: wat is de 4B-beweging?

Na de verkiezingsuitslag in de Verenigde Staten neemt de belangstelling toe voor de 4B-beweging, waarbij vrouwen zich afkeren van mannen. Het is een protest van vrouwen die zich zorgen maken over hun rechten nu Donald Trump als president is herkozen. "Als ze denken dat ons lichaam er niet toe doet, dan hebben ze geen recht op toegang tot ons lichaam", klinkt het op sociale media.

Vrouwenrechten waren een belangrijk thema deze verkiezingen. Mede door Donald Trumps vorige presidentschap werd het landelijke recht op abortus geschrapt, waardoor in Amerika nu één op de drie vrouwen in een staat woont waar abortus niet is toegestaan. Velen zien het als het ontnemen van hun zelfbeschikkingsrecht. De angst heerst dat de komende jaren nog meer vrouwenrechten worden ingeperkt.

Volgens Trump hoeven vrouwen zich helemaal geen zorgen te maken met hem in het Witte Huis: "Ik zal onze vrouwen beschermen, of ze het nu leuk vinden of niet", zei hij tijdens een campagnebijeenkomst vlak voor de verkiezingen. Een opmerking die veel vrouwen juist in het verkeerde keelgat schoot.

4 keer nee

Als reactie op Trumps herverkiezing sluiten vrouwen zich aan bij de 4B-beweging, die begon als trend op TikTok. De feministische protestbeweging komt uit Zuid-Korea, waar een groep vrouwen zich al sinds 2019 aan het '4 keer nee'-principe houdt. De B staat voor Bi, in het Koreaans betekent dat nee. Nee tegen seks, nee tegen daten, nee tegen trouwen en nee tegen het krijgen van kinderen.
De 4 B's in het Koreaans

1 Bihon: geen huwelijk met mannen
2 Bichulsan: geen kinderen baren
3 Biyeonae: geen relaties met mannen
4 Bisekseu: geen seks met mannen

In Zuid-Korea ontstonden deze regels als feministisch protest tegen de patriarchale samenleving en genderongelijkheid. Zo is er in het land bijvoorbeeld een grote inkomenskloof: vrouwen verdienen gemiddeld zo'n 31 procent minder dan mannen. Daarnaast is in Zuid-Korea sprake van veel huiselijk geweld. Iets waar met name vrouwen slachtoffer van zijn.

'Vorm van macht'

Het celibataire gedrag en het uitsluiten van mannen wordt ingezet als een soort drukmiddel. "We zien dat vrouwen de autonomie terug willen. Het geeft vrouwen een vorm van macht", legt Anne-Floor Dekker uit, directeur van de organisatie WO=MEN, die zich inzet voor gendergelijkheid. "Die vrouwen denken: het is mijn lichaam en dat kan ik inzetten om onze rechten terug te krijgen."

Volgens Amerika-correspondent Erik Mouthaan is het lastig aan te geven hoeveel vrouwen in de VS zich daadwerkelijk afzetten tegen mannen, maar ook hij ziet dat er een beweging gaande is op sociale media. In de belangstelling is in ieder geval een toename te zien: sinds Trumps overwinning vorige week is er 450 procent vaker gegoogeld op de zoekterm B4.

Meer vrouwen dan verwacht hebben op Donald Trump gestemd, maar het overgrote deel van de Republikeinse kiezer blijft man. Dat is dan ook wat veel vrouwen dwarszit, zegt Mouthaan. "Vrouwen voelen zich verraden. Snappen niet hoe een man heeft kunnen stemmen op iemand die mogelijk de rechten van een vrouw afneemt."

Lichaam als protestmiddel

Dat vrouwen hun lichaam inzetten als protestmiddel gebeurt al langer. Tijdens de burgeroorlog in Liberia in 2003 organiseerde een groep vrouwen een 'seksstaking' onder de naam Women of Liberia Mass Action for Peace. De vrouwen van de rivaliserende mannen spraken met elkaar af geen seks meer te hebben met hun partners totdat er vrede was.

Een direct eind van de burgeroorlog in Liberia veroorzaakte de seksstaking niet, maar die creëerde dusdanig veel media-aandacht dat er in ieder geval ophef over ontstond. Of de 4B-beweging in de Verenigde Staten fundamentele verandering brengt, is de vraag. Volgens Anne-Floor Dekker is er meer nodig om de rechten van vrouwen te waarborgen: "Het is belangrijk dat het niet genormaliseerd wordt dat een ander beslist over jouw lichaam."

https://www.rtl.nl/nieuws(...)-kinderen-zuid-korea

Ik ben een goot fan van deze beweging
Ze geven de republikeinen precies wat ze willen
Geen seks= minder abortussen

Ik zeg doen c_/
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_215567403
Misschien kunnen Amerikaanse mannen nu massaal Fillipijnse vrouwen gaan importeren. Dat zal die dozen uit de OP leren.
pi_215567406
Waait wel weer over. Over drie maanden is de volgende hype en doen ze allemaal sojamelk in hun soep.
  woensdag 13 november 2024 @ 13:12:54 #4
364924 CommissarisMissionaris
Keizerlijk uitzonderlijk.
pi_215567420
Dit is enorm slecht nieuws voor forumgebruiker @Nederlander1234

@Sally @Ama @Puzzie check deze grap
pi_215567424
Dan niet joh
pi_215567429
Moeder natuur heeft een prachtige manier om van dit soort generaties af te komen.

:Y
Heel veel sambal
  woensdag 13 november 2024 @ 13:14:51 #7
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_215567436
Sterven vanzelf uit.
pi_215567447
De mannen wilden hun sowieso niet meer (MGTOW) dus veel zal er niet veranderen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 13 november 2024 @ 13:16:31 #9
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215567451
Moeten zij weten.
pi_215567482
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:11 schreef KvanG het volgende:
Misschien kunnen Amerikaanse mannen nu massaal Fillipijnse vrouwen gaan importeren. Dat zal die dozen uit de OP leren.
Persoonlijk ben ik geen fan van Aziatische vrouwen. Maar idd wat je zegt, dan gaan de mannen naar het buitenland om een partner te vinden. Probleem opgelost

Of MAGA vrouwen die wel interesse hebben om kinderen te baren

Zie alleen maar voordelen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  roze woensdag 13 november 2024 @ 13:21:17 #11
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_215567487
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:12 schreef CommissarisMissionaris het volgende:
Dit is enorm slecht nieuws voor forumgebruiker @:Nederlander1234

@:Sally @:Ama @:Puzzie check deze grap
_O-
Your beauty never ever scared me.
  woensdag 13 november 2024 @ 13:23:31 #12
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_215567502
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:16 schreef HSG het volgende:
De mannen wilden hun sowieso niet meer (MGTOW) dus veel zal er niet veranderen.
Ik wou zeggen, er zijn ook mannen die de vrouwen afzweren om allerlei half politieke redenen.
Mooi, die seksegelijkheid.
pi_215567503
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:14 schreef Nyamuk het volgende:
Moeder natuur heeft een prachtige manier om van dit soort generaties af te komen.

Conservatieve vrouwen zullen zich vermenigvuldigen, terwijl de liberalen langzaam uitsterven.

4b for life :7
pi_215567504
Als ik al die koppen zie veranderd er in de praktijk niks voor die dames, op het puntje na dat ze zich nu wijsmaken dat het een eigen keuze is.
  woensdag 13 november 2024 @ 13:24:01 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215567505
Wat een aandachtshoererij weer. Maximaal vijf dagen na het maken van zon post zitten ze weer op een pener.
pi_215567520
En wat hij zegt c_/

twitter
pi_215567533
Ze zijn nu in groten getale hun hoofd aan het scheren om Trump een lesje te leren

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

[ Bericht 71% gewijzigd door Ali_boo op 13-11-2024 13:33:37 ]
pi_215567569
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:12 schreef CommissarisMissionaris het volgende:
Dit is enorm slecht nieuws voor forumgebruiker @:Nederlander1234

@:Sally @:Ama @:Puzzie check deze grap
Nou ja, grap is het natuurlijk niet.
Ben het wel eens met deze vrouwen.
Of de uitvoering nou zo handig is.

Maar goed, inperking van de wereldbevolking is ook niet zo slecht :+
Ik doe er iig aan mee. Maar heb heus seks :P
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_215567571
Och, weer een handjevol aandachtzoekende gekkies op social media die maar meteen tot beweging en derhalve internationaal nieuwswaardig worden bestempeld. Fatamorganajournalistiek.

quote:
sinds Trumps overwinning vorige week is er 450 procent vaker gegoogeld op de zoekterm B4.
Ja, en hoe vaak werd er voor de verkiezingen op gegoogled dan? 450 procent ten opzichte van bijna niets is nog steeds bijna niets.
pi_215567577
quote:
8s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:27 schreef Ali_boo het volgende:
Ze zijn nu in groten getale hun hoofd aan het scheren om Trump een lesje te leren

[ x ]
Maar waar waren zij dan om te stemmen?
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_215567604
quote:
8s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:27 schreef Ali_boo het volgende:

[ x ]

[ x ]

[ x ]

[ x ]

[ x ]

Waar andere vrouwen die hun haar kwijt zijn door bijvoorbeeld kanker dan weer boos op zijn (en terecht).
Gezellige boel daar in de us :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_215567618
Gisteravond nog geneukt.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215567647
Erg jammer en spijtig voor ze dat ze blijkbaar voelen dat republikeinse wetgeving en een 2e termijn voor Trump, zoveel inbreuk maakt op hun zelfbeschikking.

Trieste zaak.
"Pools are perfect for holding water"
pi_215567656
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:25 schreef Ali_boo het volgende:
En wat hij zegt c_/

[ x ]
Dit inderdaad. Tientallen miljoenen vrouwen wereldwijd worden zwaar onderdrukt maar zij kankeren over Donald Trump

Wat een stel verwende nesten.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:38 schreef probeer het volgende:
Erg jammer en spijtig voor ze dat ze blijkbaar voelen dat republikeinse wetgeving en een 2e termijn voor Trump, zoveel inbreuk maakt op hun zelfbeschikking.

Trieste zaak.
Zoals ik al boven zei... tientallen miljoenen vrouwen worden wereldwijd echt onderdrukt maar zij klagen over een democratisch gekozen president en dat ze "onderdrukt" worden. Hoe triest.
pi_215567692
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:38 schreef HSG het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Tientallen miljoenen vrouwen wereldwijd worden zwaar onderdrukt maar zij kankeren over Donald Trump

[..]
Zoals ik al boven zei... tientallen miljoenen vrouwen worden wereldwijd echt onderdrukt maar zij klagen over een democratisch gekozen president en dat ze "onderdrukt" worden. Hoe triest.
Zo kun je elk argument wel plat proberen te slaan natuurlijk.

"Wat zeuren en klagen die Trumpstemmers nou allemaal over de prijs van hun boodschappen als er wereldwijd miljoenen mensen zijn die te arm zijn om uberhaubt boodschappen kunnen betalen?" Hoe triest
pi_215567721
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:38 schreef HSG het volgende:

[..]

[..]
"Anderen hebben het slechter dus je hebt geen recht tot klagen"

Wat een drogreden zeg.
pi_215567741
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:34 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Waar andere vrouwen die hun haar kwijt zijn door bijvoorbeeld kanker dan weer boos op zijn (en terecht).
Gezellige boel daar in de us :P
Idd

Deze dame bevestigd jouw en mijn sentiment

twitter
pi_215567745
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:44 schreef probeer het volgende:

[..]

Wat een drogreden zeg.
Klagen is 1. Je haar er afscheren voor wat likes op tiktok weer een heel ander verhaal
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_215567754
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:14 schreef Nyamuk het volgende:

quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:14 schreef PluggieOD het volgende:
Sterven vanzelf uit.
Hoe komen we hier vanaf dan? En hoe sterven ze uit?
pi_215567774
quote:
2s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:42 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Zo kun je elk argument wel plat proberen te slaan natuurlijk.

"Wat zeuren en klagen die Trumpstemmers nou allemaal over de prijs van hun boodschappen als er wereldwijd miljoenen mensen zijn die te arm zijn om uberhaubt boodschappen kunnen betalen?" Hoe triest
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:44 schreef probeer het volgende:

[..]

Wat een drogreden zeg.
Ja oke dus dat er vrouwen echt onderdrukt worden met alle gevolgen van dien doet je niks.

Duidelijk.
  woensdag 13 november 2024 @ 13:49:40 #31
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215567784
Alleen maar beter als dat soort ggz-patiëntje zich niet voortplant.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_215567791
quote:
14s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:49 schreef MichaelScott het volgende:
Alleen maar beter als dat soort ggz-patiëntje zich niet voortplant.
Makkelijk te herkennen deze dagen, scheelt je echt zoveel hoofdpijn
pi_215567800
Dus dit zijn gewoon vrouwelijke in incels?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_215567814
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:48 schreef HSG het volgende:

[..]
[..]
Ja oke dus dat er vrouwen echt onderdrukt worden met alle gevolgen van dien doet je niks.

Duidelijk.
Que?
pi_215567843
Dit is net zo triest als die filmpjes van huilende mensen op social media.

Huilen om een relatie die stuk is gegaan.

Oke, even camera op een tripod zetten, goede belichting regelen, even diep adem halen en op record drukken en gaan huilen.

#aandacht
pi_215567857
Ah ja, de vrouwelijke tegenbeweging voor incels. Het is wat.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 13 november 2024 @ 13:59:31 #37
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215567876
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:51 schreef schommelstoel het volgende:
Dus dit zijn gewoon vrouwelijke in incels?
Meer te vergelijken met de "men going their own way" denk ik. Omdat het vrijwillig is.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 13 november 2024 @ 14:02:09 #38
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215567901
Een paar gekke mensen doen gekke dingen. Wat is nieuwswaardig aan dit onderwerp?
Huilen dan.
pi_215567953
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:48 schreef HSG het volgende:

[..]
[..]

Duidelijk.
Dat zeg ik nergens.

Dat is louter de smerige draai die jij er weer aan probeert te geven.

Leg me geen woorden in de mond. Lul.
  woensdag 13 november 2024 @ 14:11:58 #40
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215567993
Ook dit geeft aan waarom we vrouwen niet altijd zo serieus moeten nemen en het hen ook niet kwalijk moeten nemen.

Ze reageren altijd veel te snel emotioneel i.p.v. ratio te gebruiken. Het is voor een vrouw ook gewoon beter om eerst met een man te overleggen wat beter is om te doen, hetzelfde geldt met aankopen of andere belangrijke beslissingen. Zo is het altijd al geweest.

Vrouwen zijn in andere dingen weer veel beter dan mannen - dat mag ook wel eens gezegd worden ! -, vrouwen zien veel sneller wanneer iets vies is, letten beter op de gezondheid bij het koken dan mannen. En ze zijn soms best zorgzaam O+
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_215568001
  woensdag 13 november 2024 @ 14:13:11 #42
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215568005
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:23 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Conservatieve vrouwen zullen zich vermenigvuldigen, terwijl de liberalen langzaam uitsterven.

4b for life :7
Nu je het zegt, ik zie voorde...
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_215568028
Zijn toch allemaal hondslelijke vrouwen die alternatieve types en ze zijn niet goed snik. Wie wil daar nou een snikkel instoppen?
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_215568033
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 14:08 schreef probeer het volgende:

[..]
Dat zeg ik nergens.

Dat is louter de smerige draai die jij er weer aan probeert te geven.

Leg me geen woorden in de mond. Lul.
Typisch links. Doen alsof je om de mensen wereldwijd geeft en bij kritiek gelijk schelden.
pi_215568079
Dan zijn de gekkies er nog makkelijker uit te pikken.

Top idee
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_215568095
quote:
14s.gif Op woensdag 13 november 2024 14:19 schreef Solotovski het volgende:
Dan zijn de gekkies er nog makkelijker uit te pikken.

Top idee
Echt he, dit is het beste nieuws ooit.

Zo veel miljoenen minder kids die uiteindelijk gehersenspoeld worden door ouders die anti-Trumpers zijn.
En de MAGAt's maken lekker gewoon kids.
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
pi_215568129
quote:
14s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:36 schreef xpompompomx het volgende:
Gisteravond nog geneukt.
En? Deed het pijn?
pi_215568133
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 14:24 schreef Toine51 het volgende:

[..]
En? Deed het pijn?
?
pi_215568136
quote:
1s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:55 schreef schommelstoel het volgende:
Dit is net zo triest als die filmpjes van huilende mensen op social media.

Huilen om een relatie die stuk is gegaan.

Oke, even camera op een tripod zetten, goede belichting regelen, even diep adem halen en op record drukken en gaan huilen.

#aandacht
Dit ja...

Hoor je over een paar weken niks meer over...
pi_215568153
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 14:24 schreef Toine51 het volgende:

[..]
En? Deed het pijn?
quote:
5s.gif Op woensdag 13 november 2024 14:24 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
?
Auch xpompmopmox. ;( heb je nu echt niet door wat hij insinueert. |:( riekt niet echt naar intelligentie. Auch aan je achterste.
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')