abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215564392
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 13 november 2024 @ 08:45:47 #2
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215564769
Wij twijfelen hier soms over, omdat de begeleiding van onze hb'er niet altijd is zoals we die graag zien. Zeker in de periodes dat prul elke ochtend heel veel weerstand laat zien, oriënteren we weleens op andere scholen. De dichtstbijzijnde Leonardo is 45 minuten rijden en daarvan zeggen we nu (nog) dat het te ver weg is, maar we kijken ook naar andere opties. Voorlopig vind ik lekker om de hoek, sociaal heel goed in de groep en juffen die bereid zijn om te leren voldoende motivatie om op deze school te blijven.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_215582732
Hier is het voor de jongste ook 20 minuten rijden, en als het verkeer tegen zit is het net wat meer. Het neemt een flinke hap tijd uit je dag, maar in ons geval was het alternatief dat hij helemaal niet meer naar school ging, dus dit is sowieso beter :D

Andere vraag: wat hebben 10-jarigen tegenwoordig als hobbies naast gamen en YouTube kijken? De oudste verveelt zich enorm zodra haar schermtijd op is, en kan niet goed omgaan met niet-ingevulde tijd, maar ze vindt ook niks anders écht leuk, terwijl we al heel wat ideeën hebben aangedragen. Misschien hebben jullie nog een geniale ingeving?
pi_215583319
Hier houden ze van tekenen en knutselen. Buiten skeeleren of fietsen (en winkelen bij het Kruidvat). Ze zitten op turnen en thuis hebben ze een turnmat en evenwichtsbalk waar ze ook wel veel mee doen. En de kat wordt flink geknuffeld.
pi_215583349
De eerste twee zinnen die kyara ook zegt, voor m’n jongste tenminste.
Al is knutselen hier wel in een brede zin van het woord hoor, ik vind het vooral rommel maken ;) (dan kom ik weer kraaltjes tegen in flinke hoeveelheden opgedroogde lijm en zo. En ik vind op meerdere plekken van die tubetjes voedingskleurstof.

Oh en nepwonden maken vind ze ook leuk.

En inderdaad naar het Kruidvat of de action. Beetje rondkijken, make-up uitzoeken en zo.

De oudste doet buiten YouTube kijken al een paar jaar het liefst alleen gamen. Al heeft hij ook nog wel een tijdje wat dingen gemaakt met origami.
pi_215584094
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 22:10 schreef Amsel het volgende:
Hier is het voor de jongste ook 20 minuten rijden, en als het verkeer tegen zit is het net wat meer. Het neemt een flinke hap tijd uit je dag, maar in ons geval was het alternatief dat hij helemaal niet meer naar school ging, dus dit is sowieso beter :D
Het lastigste vind ik, dat die hap uit de dag betekent dat wij dus minder moeten gaan werken. Ik heb net mijn eigen bedrijfje en had mijn werktijden precies op schooltijden afgestemd. Dat loopt allemaal in de soep met meer reistijd.
Maar dat is eigenlijk het grootste bezwaar. Dus ik weet eigenlijk wel hoe onze weegschaal uitslaat.
pi_215584506
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 07:18 schreef Hupje het volgende:

[..]
Het lastigste vind ik, dat die hap uit de dag betekent dat wij dus minder moeten gaan werken. Ik heb net mijn eigen bedrijfje en had mijn werktijden precies op schooltijden afgestemd. Dat loopt allemaal in de soep met meer reistijd.
Maar dat is eigenlijk het grootste bezwaar. Dus ik weet eigenlijk wel hoe onze weegschaal uitslaat.
Als je echt het idee hebt dat die andere school een veel betere keus is voor je kind, zou ik het ook doen. Mits mijn kind daar ook zo in zou staan. Wat vindt hij ervan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_215584518
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 22:10 schreef Amsel het volgende:

Andere vraag: wat hebben 10-jarigen tegenwoordig als hobbies naast gamen en YouTube kijken? De oudste verveelt zich enorm zodra haar schermtijd op is, en kan niet goed omgaan met niet-ingevulde tijd, maar ze vindt ook niks anders écht leuk, terwijl we al heel wat ideeën hebben aangedragen. Misschien hebben jullie nog een geniale ingeving?
Onze 10 jarige is momenteel enorm bezig met voetballen (geen idee waar dat vandaan komt) en alles wat enigzins met programma's zoals Mythbusters, Chechkpoint en aanverwanten te maken heeft. Dat stimuleren we ook wel, dus even mee een opzetje maken voor een kettingreactie baan.
De Youtube filmpjes van Mark Rober zijn echt een hit en hij gaat van alles na doen.

Het is wel een lastige leeftijd vind ik, B is steeds meer kind af en echt een puber. Dus spelen, doet hij weinig meer.
Zijn vrienden zitten hele dagen te gamen. Wat wel werkt is met hem opstarten met iets en dan gaat hij alleen verder.
pi_215584856
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 november 2024 08:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als je echt het idee hebt dat die andere school een veel betere keus is voor je kind, zou ik het ook doen. Mits mijn kind daar ook zo in zou staan. Wat vindt hij ervan?
Dit inderdaad. Wij hebben voor de jongste een periode gehad met veel externe hulp, waar we hem 1x per week een halve dag moesten brengen op 15-20 autominuten en 1x per week een hele schooldag op 40 autominuten (zonder files). Die hele schooldag was dan ook de bedoeling dat een ouder erbij bleef. Super intensief en ja, werk heeft daar echt wel onder te lijden gehad (en mijn stress-level ook). Dit was wel een relatief korte periode van 3 maanden.

Maar ik zou het zo weer doen, als het nodig was. Want zoon heeft er echt ontzettend veel aan gehad. Is de school het waard? Dan doen!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215584874
Hier is de scherm tijd vastgesteld op x tijd per dag en als die op is… pech. Met verveling volgt vaak uiteindelijk wel een idee. Toen we een fase hadden dat ze daar moeite mee hadden heb ik ooit wel eens een lijst met ze gemaakt van alle mogelijkheden, dan verwees ik naar de lijst :)
Met een meidenkwartet
pi_215584906
@Amsel beide kinderen spelen nog steeds graag buiten met kinderen uit de buurt. Als het slecht weer is, wordt er met lego gespeeld/gebouwd. Oudste heeft altijd veel gesport (rond 10 jaar was dat 12 uur per week denk ik), als die na het buiten spelen wilde gamen, vond ik dat prima. Zoveel tijd had hij daar toch niet voor.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215585537
12 uur per week?? Jee, veel zeg voor 10 jaar!
Welke sport?
Met een meidenkwartet
pi_215585666
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 07:18 schreef Hupje het volgende:

Snap ik. Wij hebben ook ons hele leven ingericht om de schooltijden van de kinderen heen. Ik ben om die reden ook zzp'er, dan kan ik zelf bepalen wanneer en hoeveel ik werk. Maar het is soms best lastig.

Over laten vervelen als de schermtijd op is en dat ze dan zelf wel met een idee komen: dat idee is dan vaak elkaar irriteren en gaan ruzieën, dus dat schiet ook niet op :')
pi_215585694
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 11:26 schreef Cathmar het volgende:
12 uur per week?? Jee, veel zeg voor 10 jaar!
Welke sport?
Turnen. Het klinkt inderdaad wel als veel, al heeft hij dat zelf eigenlijk nooit zo ervaren. Inmiddels is het 14 uur in totaal, verdeeld over 4 trainingen per week. Hij is gescout voor de selectie toen hij bijna of net 7 was. Uiteindelijk is hij niet bij de topsportselectie gekomen maar hij zit op niveau van 2e/1e divisie (nog niet duidelijk). Topsport traint op zijn leeftijd rond de 25-28 uur per week. Dat is dan ook tijdens schooluren, dat heeft hij niet.

Met 5 jaar zag hij een keer een wedstrijd in de zaal naast het zwembad en toen zei hij al: Dat wil ik ook leren!! We hielden toen de boot nog af, want eerst maar eens die zwemles, maar hij bleef volhardend :P. En nog steeds is het echt zijn passie. Ik vind het zo cool om te zien wat hij allemaal kan (van mij heeft hij het niet :+)!

[ Bericht 3% gewijzigd door Phaidra op 15-11-2024 11:57:44 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215585841
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 11:45 schreef Amsel het volgende:

Over laten vervelen als de schermtijd op is en dat ze dan zelf wel met een idee komen: dat idee is dan vaak elkaar irriteren en gaan ruzieën, dus dat schiet ook niet op :')
Oh zo herkenbaar dit :o Vervelen betekent hier standaard ellende, mijn jongste gaat jengelen en mijn oudste slaat door (letterlijk). En dan dus ook samen ruzie maken, non stop. Ik vond het altijd prachtig, het idee dat kinderen verveling nodig hebben om creativiteit te ontwikkelen enzo, heb het heel veel kansen gegeven bij die van mij in de hoop dat het tijd nodig had. Maar ik heb het opgegeven :')

Qua ideeën is lastig, mijn oudste is net 8 en ik kan mij voorstellen dat een 10 jarige weer heel andere dingen leuk vindt. Maar hier gaan we dan bijvoorbeeld naar buiten om te wandelen, als ze niet zelf buiten wil spelen. Of gaan we spelletje spelen, gaat ze lezen, of tekenen. Vooral dat tekenen is iets waar ze haar ei in kwijt kan, daarvoor krijgt ze ook extra schermtijd omdat ze dan tutorials opzoekt.

Mijn oudste is helaas niet van het buiten spelen, tenzij ze een duidelijk doel heeft. Wij stimuleren dat door buitenspeelgoed dat haar trekt en haar triggert om toch naar buiten te gaan. Bijvoorbeeld zo'n bloemendroogding, een visnet om kikkervisjes te zoeken, een insectenbakje om insecten te zoeken, een metaaldetector (laatste aanwinst, ze heeft nog nooit zo vaak buiten gespeeld als de laatste weken :o ). Wat hier ook helpt is een knutselprojectje bedenken waar ze nu bijvoorbeeld herfstspullen voor moet zoeken. Of haar (alleen) met de hond laten wandelen, dat vindt ze heel stoer.

En gek genoeg, meehelpen in het huishouden. Maar ik heb niet de hoop dat ze dat nog leuk vindt als ze 10 is, haha, dus daar heb je denk ik niet zoveel aan.
pi_215586017
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 11:49 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Turnen. Het klinkt inderdaad wel als veel, al heeft hij dat zelf eigenlijk nooit zo ervaren. Inmiddels is het 14 uur in totaal, verdeeld over 4 trainingen per week. Hij is gescout voor de selectie toen hij bijna of net 7 was. Uiteindelijk is hij niet bij de topsportselectie gekomen maar hij zit op niveau van 2e/1e divisie (nog niet duidelijk). Topsport traint op zijn leeftijd rond de 25-28 uur per week. Dat is dan ook tijdens schooluren, dat heeft hij niet.

Met 5 jaar zag hij een keer een wedstrijd in de zaal naast het zwembad en toen zei hij al: Dat wil ik ook leren!! We hielden toen de boot nog af, want eerst maar eens die zwemles, maar hij bleef volhardend :P. En nog steeds is het echt zijn passie. Ik vind het zo cool om te zien wat hij allemaal kan (van mij heeft hij het niet :+)!
Zo hee pittig!!
Wel gaaf hoor voor hem dat het zo kan!
Met een meidenkwartet
pi_215592265
Zoooo dat was even een eye-opener vanmiddag toen ik las wat jullie kinderen in hun vrije tijd doen. Want dat zijn voor een heel groot deel dingen die onze 10-jarige door haar angsten en dwang niet kan of durft. Dus dan is het eigenlijk helemaal niet zo gek dat ze niet goed weet wat ze moet doen als zich verveelt. Ik kijk daar nu opeens heel anders en met veel meer begrip naar :@ Ik ga (samen met haar) de komende tijd verder zoeken naar hobbies die ze wel wil en kan, maar het zal wel een zoektocht zijn.
pi_215592380
@Amsel :* wat fijn dat het je inzicht heeft gegeven en helpt meer begrip voor haar te hebben, maar wat zal het ook een confronterende realisatie zijn. Mocht je het fijn vinden om eens met iemand te sparren die ook ervaring heeft met angsten (al weet ik natuurlijk niet of onze angsten vergelijkbaar zijn), mn dm/pm staat altijd open! Ik ben dan wel geen 10, maar wie weet heb je er wat aan ;)
pi_215592388
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2024 21:24 schreef Amsel het volgende:
Zoooo dat was even een eye-opener vanmiddag toen ik las wat jullie kinderen in hun vrije tijd doen. Want dat zijn voor een heel groot deel dingen die onze 10-jarige door haar angsten en dwang niet kan of durft. Dus dan is het eigenlijk helemaal niet zo gek dat ze niet goed weet wat ze moet doen als zich verveelt. Ik kijk daar nu opeens heel anders en met veel meer begrip naar :@ Ik ga (samen met haar) de komende tijd verder zoeken naar hobbies die ze wel wil en kan, maar het zal wel een zoektocht zijn.
O+

Hier was het ook wel vaak uren in bad. Eerst veel spelen in bad. Maar vanaf een jaar of 10 ook met van die goedkope maskertjes of badzout of badparels en een klein speakertje met muziek aan en soms kaarsjes aan in de badkamer.
(Wat daarna een waterballet is, die badkamer).

Daar kon/kan ze zich uren vermaken.

En die badparels of badzout/maskertjes gaan we dan ook samen halen. En dan geef ik een budget op (een paar euro). En dan doen we ook maar even samen de boodschappen, als we daar dan toch zijn. En dan zijn er zo twee middagen gevuld (een met halen, en een met badderen).

Maar goed, dat moet je kind wel leuk vinden, natuurlijk.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215593658
De 10 jarige speelt vaak piano als hij het even niet weet en verder veel met de lego. Tekenen of buitenspelen vindt hij ook leuk, maar wil hij áltijd met iemand doen. Sowieso als er geen vriendjes of zus beschikbaar is wil hij het liefst met mij iets doen, maar dat wil ik niet altijd. Wat hij ook leuk vindt is bakken (en dan moet ik het oven stuk doen, dat vindt ie eng).
De nu 12 jarige had toen ze 10 was een schrijf fase. Toen heeft ze hele verhalen (met de hand) geschreven en er ook tekeningen bij gemaakt. Nu doet ze dat eigenlijk nooit meer, maar ja huiswerk. Verder knutselde ze veel en veel lezen. Nu zit ze blijkbaar teveel stil op de middelbare, want ineens gaat ze regelmatig naar buiten. Af en toe om te spelen, maar ook om een stuk te gaan rennen. Rent ze even 2 km de plas om daarna weer verder te gaan met huiswerk of te gaan lezen of gamen. Had ik nooit gedacht dat ze dat zou gaan doen..en ook zij speelt vaak op haar instrument (waar ik vroeger moest zeuren dat ze eens moest oefenen moet ik nu wel eens vragen of ze wil stoppen omdat t nu wel mooi geweest is en we bijna gaan eten).
pi_215595743
Als oudste (11) hier niet met lego speelt is ie vaak buiten (jachtseizoen spelen, hut bouwen) of in de garage. Hij is gek op timmeren/ knutselen met elektra (op batterijen) en solderen blijkt ie ook leuk te vinden.

Jongste (9) gaat graag steppen, of skaten, of hockeyen. En hij bakt graag, en hij helpt vaak met koken.
  zaterdag 16 november 2024 @ 07:07:18 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215595750
Heerlijk die muzikale kinderen!

@Amsel: ik schrijf gewoon even op wat mijn kind binnenshuis doet. Misschien heb je er iets aan arts inspiratie. Mijn bijna zesjarige heeft 1,5 jaar pianoles gehad (hb'er, leerkuil, doorzetten etc), maar wilde niet meer en pakt nu vooral de gitaar, haar blokfluit (beide met een boek en tutorials) of ze maakt een parcours door de kamer omdat 'de vloer lava is'. Zelfstandig knutselen doet ze met strijkkralen. Een abonnement helpt ook, nu nog de Donald Duck Junior, maar iets anders met puzzels ofzo erin vindt ze misschien ook wel leuk? En tutten voor de spiegel. Met nagellak, haarkrijt en 'make-up'.

Zou een instrument iets voor haar zijn? Mijn man werkt in het vso en die heeft veel leerlingen die bijvoorbeeld autisme of mutisme of adhd hebben en die gebruiken muziek vaak als uitlaatklep.

Of van die miniatuur huisjes bouwen? Nu ook veel bij de action te krijgen. Of misschien wil ze wel kleren leren maken of leren handwerken?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 16 november 2024 @ 08:00:58 #23
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_215595943
Naaien ja, misschien vind ze dat leuk, wij hebben ook een meisje van die leeftijd op de les.

Kunt al heel veel met YouTube leren. Als ze dat zou willen aankan ik je ook wel eens helpen met makkelijke filmpjes zoeken
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_215597094
We hebben net besproken dat ze onze elektrische piano op haar kamer krijgt, daar wil ze wel weer mee gaan oefenen. En ik ben zelf bezig met mijn eigen werk- en hobbykamertje waar ik m'n naaimachine standaard wil hebben staan (want als het ding ergens in een kast staat pak ik hem niet zo snel), dus dat is misschien ook wel wat! Dank voor de inspiratie :)
pi_215597361
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 08:00 schreef Ynske het volgende:
Naaien ja, misschien vind ze dat leuk, wij hebben ook een meisje van die leeftijd op de les.

Kunt al heel veel met YouTube leren. Als ze dat zou willen aankan ik je ook wel eens helpen met makkelijke filmpjes zoeken
Ik zou die linkjes ook wel willen hebben. Mijn dochter heeft ook interesse, maar ik weet niet of ze het echt leuk gaat vinden, dus ik wil laagdrempelig even starten voor we aan dure lessen beginnen. Maar wat ik (een paar maanden geleden) vond was vooral Engelstalig en dat is nog te lastig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')