abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216308857
Hier kon de oudste alleen hakken en plakken eind groep 2, maar nu in groep 4 krijgt ze pluswerk voor lezen. De jongste zit nu in groep 3 en las al vrij goed in groep 2. Ze zijn hier op school volgens mij ook vrij actief met dat soort dingen aanbieden in de kleuterklassen, uit de klassen van beide dochters konden veel kinderen al aardig lezen toen ze naar groep 3 gingen en het gros schrijft dan ook al best goed. Het zijn net sponsjes op die leeftijd O+
pi_216309006
L kon in groep 2 ook ineens lezen. Misschien al eerder maar wij waren daar helemaal niet op bedacht. Hij was niet de enige die lezend naar groep 3 ging.
pi_216309567
Het was wel grappig, toen mijn oudste in groep 3 zat hadden ze in december van die optredens voor ouders. En daar lazen een paar kinderen iets voor.
Was voornamelijk van die 3 letter woorden zinnetjes.
Mijn oudste las een pagina dolfje weerwolfje en de moeder achter me: nou dat heeft ze ook goed uit haar hoofd geleerd... De blik toen ik zei dat ze dat echt al las was erg grappig.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_216309684
Onderschat ook het effect van een groep 2/3 combo niet. Mijn kinderen hebben ook in zo’n combo gezeten en mijn meiden zaten eind groep 2 al op M4 en vrijwel hun hele groep 2 kon voor de zomervakantie al lezen doordat ze zoveel oppikten van groep 3. Maar fijn dat ze het in ieder geval zien!

Hier rommelt het nog steeds op school na het vertrek van 80% van de leerkrachten. ZZP-ers zijn echt slecht voor het onderwijs. Ze vallen heel veel uit en van de 4,5 FTE is nu al 2 FTE vertrokken op hun verzoek (1 voltijds leerkracht, 1 parttime en 1 voltijds die parttime gaat werken). Het gehele team van groep 3/4 is over twee weken gewisseld sinds de start van het schooljaar, en ik begrijp dat er tot nu toe vrijwel geen overdracht is geweest (de dagen die daarvoor bedoeld waren was de ZZP-er afwezig).

Zoon heeft wel nog dezelfde juf (met 1,5 uur reistijd enkele reis…) maar lijkt alleen nog maar taal en rekenen te doen (die wel op goed niveau overigens, maar bij beide liep hij al voor). Topografie en alle verbredende en creatieve vakken zijn afwezig (na 1 week waarin ze het thema van vorig jaar herhaalden :') ).

Met de kennis van nu zouden we toch geswitcht zijn van school vorig jaar denk ik.
  donderdag 16 januari 2025 @ 09:30:57 #205
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216316750
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 17:12 schreef FlyingFish het volgende:
Onderschat ook het effect van een groep 2/3 combo niet. Mijn kinderen hebben ook in zo’n combo gezeten en mijn meiden zaten eind groep 2 al op M4 en vrijwel hun hele groep 2 kon voor de zomervakantie al lezen doordat ze zoveel oppikten van groep 3. Maar fijn dat ze het in ieder geval zien!

Hier rommelt het nog steeds op school na het vertrek van 80% van de leerkrachten. ZZP-ers zijn echt slecht voor het onderwijs. Ze vallen heel veel uit en van de 4,5 FTE is nu al 2 FTE vertrokken op hun verzoek (1 voltijds leerkracht, 1 parttime en 1 voltijds die parttime gaat werken). Het gehele team van groep 3/4 is over twee weken gewisseld sinds de start van het schooljaar, en ik begrijp dat er tot nu toe vrijwel geen overdracht is geweest (de dagen die daarvoor bedoeld waren was de ZZP-er afwezig).

Zoon heeft wel nog dezelfde juf (met 1,5 uur reistijd enkele reis…) maar lijkt alleen nog maar taal en rekenen te doen (die wel op goed niveau overigens, maar bij beide liep hij al voor). Topografie en alle verbredende en creatieve vakken zijn afwezig (na 1 week waarin ze het thema van vorig jaar herhaalden :') ).

Met de kennis van nu zouden we toch geswitcht zijn van school vorig jaar denk ik.
En de Belastingdienst gaat flink handhaven op het inzetten van zzp'ers. Dat kan namelijk fiscaal gezien écht niet in het onderwijs. Dus grote kans dat de rest er ook uitvliegt. Kun je niet alsnog wisselen?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_216317203
Onze groep 3er leest zoals je verwacht van een jonge groep 3er, kleine woordjes en langzaam O+
Netjes op de gemiddelde lijn, net zoals haar broer dat altijd had.

B van bijna 11 heeft ineens interesse in boeken. Hij verslond al Duckies en handboeken van Pokemon maar nu leest hij echt leesboeken, met veel letters _O_ Hij heeft mijn oude ereader gekregen en het is boek na boek. Zo vanuit het niets.
We maakten ons er overigens totaal niet druk om, mijnheer haalt alleen maar hoge cijfers en zoals gezegd hij verslond duckies dus het was niet alsof hij helemaal niet las.
Ik lees ook weer meer boeken en dan wil hij graag weten wat ik lees en waar het over gaat O+
pi_216317507
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 09:30 schreef Tink89 het volgende:

[..]
En de Belastingdienst gaat flink handhaven op het inzetten van zzp'ers. Dat kan namelijk fiscaal gezien écht niet in het onderwijs. Dus grote kans dat de rest er ook uitvliegt. Kun je niet alsnog wisselen?
Die zzp-ers gaan er eind van dit schooljaar sowieso uit. Maar mijn kinderen wisselen dan alle drie van bouw, en ik heb goede hoop dat zoon dan bij de goede juf terecht komt. Mocht dat niet het geval zijn dan gaan we wel serieus overwegen om te switchen. Maar al hun vrienden zitten hier op school, en ik vind hun sociale ontwikkeling vooralsnog belangrijker.

Het is gewoon een verloren tussenjaar en we wisten van te voren dat dat waarschijnlijk zo zou zijn, maar ik had het wel beter verwacht.
  donderdag 16 januari 2025 @ 11:23:23 #208
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216317975
Mijn groep 3- er (van eind november 6, dus ook jong) leest vloeiend. Boeken als Anna Kadabra gaan er al in (maar niet als ze te moe is). Avi M4 is geen probleem. Wel kiest ze nog vaak voor E3 omdat dat sneller gaat. Maar ze leest ook verkeersborden, straatnaambordjes, enz. Ze geniet van lezen O+ Gelukkig mag ik wel nog elke avond voorlezen... en in dat kader:

De juf van prul heeft gevraagd of ik tijdens het voorleesontbijt wil voorlezen in de klas. We hebben een half uur. Het is groep 3. Wat lees ik voor? Vorig jaar las ik in groep 1-2 Boer Boris in de sneeuw en 'Wolfje wil naar huis'. Die vallen dus af.

Iemand ideeën? Liefst iets dat in een half uur uit kan zijn en dat passend is voor net 6-jarigen tot bijna 8-jarigen. Als ik er een kleurplaat ofzo bij kan uitdelen, is dat helemaal mooi.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_216318487
De Neehoorn! Hier echt een enorme hit, bij geheel groep 3.
pi_216319000
Ik zou voor een verhaal gaan uit een van de moderne sprookjesbundels van Janneke Schotveld. Of de eerste hoofstukken van 'Jippie: een humeurig sprookje'. Dat nodigt de kinderen ook uit om thuis verder voor te laten lezen. Daarnaast is het een leuk boek om over na te kunnen praten. Kom jij uit Jippie of uit Grom? En je kunt de plattegrond van het land uitprinten en kinderen extra steden laten bedenken en erbij laten tekenen.
  donderdag 16 januari 2025 @ 13:04:43 #211
35189 Troel
scherp en bot
pi_216319155
Ik had dat zelf vroeger al. In groep 3, 5 en 7 was het allemaal wat leuker en uitdagender dan in groep 4, 6 en 8 (kleutertijd weet ik niet echt veel meer van). Maar wat heerlijk dat hij lezen zo lekker vindt @Ynske

Odette van De Dondersteen in Hengelo is kinderboeken'juf' en heeft altijd leuke tips en dergelijke op social media (en je kunt ook altijd een berichtje sturen).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216319542
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 12:05 schreef exode het volgende:
De Neehoorn! Hier echt een enorme hit, bij geheel groep 3.
Hier sluit ik mij bij aan, wij hebben hem ook en zowel de 6 als de 8 jarige vindt em leuk O+
pi_216320662
Ik stem ook Nee-hoorn. Er is ook een doe-boek van. Als je dat op de kop kunt tikken, staan daar vast leuke uitdeeldingen in.
pi_216320742
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 13:48 schreef Schanu het volgende:

[..]
Hier sluit ik mij bij aan, wij hebben hem ook en zowel de 6 als de 8 jarige vindt em leuk O+
Kusmekonthond _O-
pi_216320791
Ik zou persoonlijk juist niet voor de Neehoorn gaan omdat het al een zeer bekend boek is. Vrijwel alle kinderen zullen die al kennen. Nou maakt herhaling in principe niet zo heel veel uit, maar ik zou zo'n voorleesmoment juist proberen aan te grijpen om iets te kiezen dat buiten het bekende ligt, om daarmee interesse op te wekken.

Mijn zoon had laatst ook zo'n voorleessessie vanuit de bibliotheek, en daarna kreeg ik van hem de opdracht om dat specifieke boek te halen. En vervolgens heeft hij dat samen met een vriendje bij ons thuis zitten lezen. Dan heb je het goed gedaan als bibliotheekmedewerker.

De Neehoorn vonden ze hier thuis trouwens ook geweldig. Leest ook fijn voor, en je kunt de kinderen zelf een fantasiedier laten bedenken, daarvan staan er tig voorbeelden achterin. Ik vond het 2e deel wel veel minder.
pi_216324506
Weet iemand of er een app of iets dergelijks is die studieboeken (VO) kan voorlezen, zonder dat je een diagnose hebt
?
Mijn jongste heeft moeite met lezen (maar geen diagnose dyslexie of andere leesbeperking) en zou profijt kunnen hebben van voorgelezen teksten.
Ik heb het op school gevraagd, maar er is maar een beperkt aantal schoolboeken digitaal die op de ipad wel voorgelezen kunnen worden... maar net niet voor het vak waar ze het het beste zou kunnen gebruiken (ak).

Dedicon heeft wel zoiets, maar daar heb je dus een diagnose voor nodig :{
Met dyslexie screening valt ze blijkbaar niet genoeg op. Ik weet ook niet of ze dyslectisch is, we hebben op de basisschool wel eens gevraagd, maar dan scoorde ze 2x E en dan de 3e weer een D. En voor onderzoek moest ze dan 3x E scoren.
Ze heeft moeite met begrijpend lezen lijkt wel.
pi_216329143
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 21:06 schreef Nijna het volgende:
Weet iemand of er een app of iets dergelijks is die studieboeken (VO) kan voorlezen, zonder dat je een diagnose hebt
?
Mijn jongste heeft moeite met lezen (maar geen diagnose dyslexie of andere leesbeperking) en zou profijt kunnen hebben van voorgelezen teksten.
Ik heb het op school gevraagd, maar er is maar een beperkt aantal schoolboeken digitaal die op de ipad wel voorgelezen kunnen worden... maar net niet voor het vak waar ze het het beste zou kunnen gebruiken (ak).

Dedicon heeft wel zoiets, maar daar heb je dus een diagnose voor nodig :{
Met dyslexie screening valt ze blijkbaar niet genoeg op. Ik weet ook niet of ze dyslectisch is, we hebben op de basisschool wel eens gevraagd, maar dan scoorde ze 2x E en dan de 3e weer een D. En voor onderzoek moest ze dan 3x E scoren.
Ze heeft moeite met begrijpend lezen lijkt wel.
Zou een voorleespen iets zijn? Daarmee scan je de tekst, die wordt vervolgens voorgelezen. Het lijkt erop dat je die wel gewoon kan bestellen (al zijn ze soms erg prijzig en niet altijd direct leverbaar).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216330651
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 11:33 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Zou een voorleespen iets zijn? Daarmee scan je de tekst, die wordt vervolgens voorgelezen. Het lijkt erop dat je die wel gewoon kan bestellen (al zijn ze soms erg prijzig en niet altijd direct leverbaar).
Oh daar kan ik nog wel eens naar kijken, bedankt voor het meedenken!
pi_216360024
We zijn met onze zoektocht voor een fiets voor onze 6 jarige toch voor een andere 20 inch gegaan. Niet groter dan die ze nu heeft, maar een lichtgewicht mountainbike model met versnellingen via marktplaats, zo goed als nieuw en heel mooi O+ . Dat zal vast al een verschil voor haar gaan maken want nu heeft ze een best wel zware Alpina zonder versnellingen. Die we waarschijnlijk ook nog goed kunnen doorverkopen dus we verliezen er niet veel op :+
pi_216361213
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 21:06 schreef Nijna het volgende:

Misschien denk ik te simpel, maar je kunt met Google Lens een foto van de tekst maken en die laten voorlezen. Zou dat helpen?

Ik googelde even op "take picture of text and read out loud" en kwam een aantal vergelijkbare oplossingen tegen. Weet niet hoe handig dit zou zijn voor in de klas, maar voor thuis huiswerk maken zou het wel moeten werken :)
pi_216362541
Ik zie dat je hier voor 79,- per jaar een particuliere licentie kunt aanschaffen voor IntoWords van Dedicon. Is dat niet wat je zoekt?
IntoWords wordt door mijn school gebruikt voor (o.a.) dyslectische leerlingen.
pi_216365446
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 23:18 schreef Amsel het volgende:

[..]
Misschien denk ik te simpel, maar je kunt met Google Lens een foto van de tekst maken en die laten voorlezen. Zou dat helpen?

Ik googelde even op "take picture of text and read out loud" en kwam een aantal vergelijkbare oplossingen tegen. Weet niet hoe handig dit zou zijn voor in de klas, maar voor thuis huiswerk maken zou het wel moeten werken :)
Niet te simpel gedacht, ze kwam er zelf afgelopen weekend mee.
Ze is het aan het uitproberen.

quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 06:48 schreef Jentin het volgende:
Ik zie dat je hier voor 79,- per jaar een particuliere licentie kunt aanschaffen voor IntoWords van Dedicon. Is dat niet wat je zoekt?
IntoWords wordt door mijn school gebruikt voor (o.a.) dyslectische leerlingen.
Als ik het zo snel lees kan je dan boeken bestellen bij dedicon, maar daarvoor heb je een dyslexieverklaring nodig.
Intowords is de reader als ik het goed begrijp. Dus ik kan wel zo'n licentie aanschaffen, maar ik heb niet alle boeken digitaal dus daarmee ben ik er nog niet. En aangezien er geen dyslexieverklaring is kom ik ook niet aan meer boeken.
Ze heeft nu iets gevonden wat foto's van pagina's kan voorlezen. Dat is ze nu aan het uitproberen.
Maar bedankt voor het meedenken!
  maandag 20 januari 2025 @ 12:59:54 #223
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216365591
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 12:40 schreef Nijna het volgende:

[..]
Niet te simpel gedacht, ze kwam er zelf afgelopen weekend mee.
Ze is het aan het uitproberen.
[..]
Als ik het zo snel lees kan je dan boeken bestellen bij dedicon, maar daarvoor heb je een dyslexieverklaring nodig.
Intowords is de reader als ik het goed begrijp. Dus ik kan wel zo'n licentie aanschaffen, maar ik heb niet alle boeken digitaal dus daarmee ben ik er nog niet. En aangezien er geen dyslexieverklaring is kom ik ook niet aan meer boeken.
Ze heeft nu iets gevonden wat foto's van pagina's kan voorlezen. Dat is ze nu aan het uitproberen.
Maar bedankt voor het meedenken!
Heb je al geprobeerd om de mentor/zorgcoördinator/dyslexiecoördinator van school te bellen en je probleem uit te leggen? Misschien willen ze die verklaring wel gewoon voor de vorm afgeven.
pi_216367001
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 12:59 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Heb je al geprobeerd om de mentor/zorgcoördinator/dyslexiecoördinator van school te bellen en je probleem uit te leggen? Misschien willen ze die verklaring wel gewoon voor de vorm afgeven.
Ja dat heb ik inderdaad geprobeerd, helaas zonder resultaat...
pi_216382322
Heeft iemand hier nog tips om een handschrift te verbeteren? Hier 2 kids met hanepoten waarvan eentje nu ook toetsen er lager om haalt. Ze doen gewoon teveel met de computer, ook al op de basisschool. Dat netjes schrijven is er de laatste jaren basisschool bijin geschoten en nu op het vo gaat het nog harder achteruit.

We zijn thuis al bezig met taal spelletjes en ik leer ze de blokletters aan. Maar misschien heeft iemand hier een goed link naar werkbladen oid.

Als een handschrift erfelijk is, dan hebben ze ook niet de beste ouders (ik kan net als ik tijd heb en moet. Man heeft standaard hanepoten)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')