En de Belastingdienst gaat flink handhaven op het inzetten van zzp'ers. Dat kan namelijk fiscaal gezien écht niet in het onderwijs. Dus grote kans dat de rest er ook uitvliegt. Kun je niet alsnog wisselen?quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:12 schreef FlyingFish het volgende:
Onderschat ook het effect van een groep 2/3 combo niet. Mijn kinderen hebben ook in zo’n combo gezeten en mijn meiden zaten eind groep 2 al op M4 en vrijwel hun hele groep 2 kon voor de zomervakantie al lezen doordat ze zoveel oppikten van groep 3. Maar fijn dat ze het in ieder geval zien!
Hier rommelt het nog steeds op school na het vertrek van 80% van de leerkrachten. ZZP-ers zijn echt slecht voor het onderwijs. Ze vallen heel veel uit en van de 4,5 FTE is nu al 2 FTE vertrokken op hun verzoek (1 voltijds leerkracht, 1 parttime en 1 voltijds die parttime gaat werken). Het gehele team van groep 3/4 is over twee weken gewisseld sinds de start van het schooljaar, en ik begrijp dat er tot nu toe vrijwel geen overdracht is geweest (de dagen die daarvoor bedoeld waren was de ZZP-er afwezig).
Zoon heeft wel nog dezelfde juf (met 1,5 uur reistijd enkele reis…) maar lijkt alleen nog maar taal en rekenen te doen (die wel op goed niveau overigens, maar bij beide liep hij al voor). Topografie en alle verbredende en creatieve vakken zijn afwezig (na 1 week waarin ze het thema van vorig jaar herhaalden).
Met de kennis van nu zouden we toch geswitcht zijn van school vorig jaar denk ik.
Die zzp-ers gaan er eind van dit schooljaar sowieso uit. Maar mijn kinderen wisselen dan alle drie van bouw, en ik heb goede hoop dat zoon dan bij de goede juf terecht komt. Mocht dat niet het geval zijn dan gaan we wel serieus overwegen om te switchen. Maar al hun vrienden zitten hier op school, en ik vind hun sociale ontwikkeling vooralsnog belangrijker.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:30 schreef Tink89 het volgende:
[..]
En de Belastingdienst gaat flink handhaven op het inzetten van zzp'ers. Dat kan namelijk fiscaal gezien écht niet in het onderwijs. Dus grote kans dat de rest er ook uitvliegt. Kun je niet alsnog wisselen?
Hier sluit ik mij bij aan, wij hebben hem ook en zowel de 6 als de 8 jarige vindt em leukquote:Op donderdag 16 januari 2025 12:05 schreef exode het volgende:
De Neehoorn! Hier echt een enorme hit, bij geheel groep 3.
Kusmekonthondquote:Op donderdag 16 januari 2025 13:48 schreef Schanu het volgende:
[..]
Hier sluit ik mij bij aan, wij hebben hem ook en zowel de 6 als de 8 jarige vindt em leuk
Zou een voorleespen iets zijn? Daarmee scan je de tekst, die wordt vervolgens voorgelezen. Het lijkt erop dat je die wel gewoon kan bestellen (al zijn ze soms erg prijzig en niet altijd direct leverbaar).quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:06 schreef Nijna het volgende:
Weet iemand of er een app of iets dergelijks is die studieboeken (VO) kan voorlezen, zonder dat je een diagnose hebt
?
Mijn jongste heeft moeite met lezen (maar geen diagnose dyslexie of andere leesbeperking) en zou profijt kunnen hebben van voorgelezen teksten.
Ik heb het op school gevraagd, maar er is maar een beperkt aantal schoolboeken digitaal die op de ipad wel voorgelezen kunnen worden... maar net niet voor het vak waar ze het het beste zou kunnen gebruiken (ak).
Dedicon heeft wel zoiets, maar daar heb je dus een diagnose voor nodig![]()
Met dyslexie screening valt ze blijkbaar niet genoeg op. Ik weet ook niet of ze dyslectisch is, we hebben op de basisschool wel eens gevraagd, maar dan scoorde ze 2x E en dan de 3e weer een D. En voor onderzoek moest ze dan 3x E scoren.
Ze heeft moeite met begrijpend lezen lijkt wel.
Oh daar kan ik nog wel eens naar kijken, bedankt voor het meedenken!quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:33 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Zou een voorleespen iets zijn? Daarmee scan je de tekst, die wordt vervolgens voorgelezen. Het lijkt erop dat je die wel gewoon kan bestellen (al zijn ze soms erg prijzig en niet altijd direct leverbaar).
Misschien denk ik te simpel, maar je kunt met Google Lens een foto van de tekst maken en die laten voorlezen. Zou dat helpen?quote:Op donderdag 16 januari 2025 21:06 schreef Nijna het volgende:
Weet iemand of er een app of iets dergelijks is die studieboeken (VO) kan voorlezen, zonder dat je een diagnose hebt
Niet te simpel gedacht, ze kwam er zelf afgelopen weekend mee.quote:Op zondag 19 januari 2025 23:18 schreef Amsel het volgende:
[..]
Misschien denk ik te simpel, maar je kunt met Google Lens een foto van de tekst maken en die laten voorlezen. Zou dat helpen?
Ik googelde even op "take picture of text and read out loud" en kwam een aantal vergelijkbare oplossingen tegen. Weet niet hoe handig dit zou zijn voor in de klas, maar voor thuis huiswerk maken zou het wel moeten werken
Als ik het zo snel lees kan je dan boeken bestellen bij dedicon, maar daarvoor heb je een dyslexieverklaring nodig.quote:Op maandag 20 januari 2025 06:48 schreef Jentin het volgende:
Ik zie dat je hier voor 79,- per jaar een particuliere licentie kunt aanschaffen voor IntoWords van Dedicon. Is dat niet wat je zoekt?
IntoWords wordt door mijn school gebruikt voor (o.a.) dyslectische leerlingen.
Heb je al geprobeerd om de mentor/zorgcoördinator/dyslexiecoördinator van school te bellen en je probleem uit te leggen? Misschien willen ze die verklaring wel gewoon voor de vorm afgeven.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:40 schreef Nijna het volgende:
[..]
Niet te simpel gedacht, ze kwam er zelf afgelopen weekend mee.
Ze is het aan het uitproberen.
[..]
Als ik het zo snel lees kan je dan boeken bestellen bij dedicon, maar daarvoor heb je een dyslexieverklaring nodig.
Intowords is de reader als ik het goed begrijp. Dus ik kan wel zo'n licentie aanschaffen, maar ik heb niet alle boeken digitaal dus daarmee ben ik er nog niet. En aangezien er geen dyslexieverklaring is kom ik ook niet aan meer boeken.
Ze heeft nu iets gevonden wat foto's van pagina's kan voorlezen. Dat is ze nu aan het uitproberen.
Maar bedankt voor het meedenken!
Ja dat heb ik inderdaad geprobeerd, helaas zonder resultaat...quote:Op maandag 20 januari 2025 12:59 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Heb je al geprobeerd om de mentor/zorgcoördinator/dyslexiecoördinator van school te bellen en je probleem uit te leggen? Misschien willen ze die verklaring wel gewoon voor de vorm afgeven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |