abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215556150
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 16:48 schreef gepromoveerT het volgende:
Die verzameling is mij best wel wat waard, dus ik heb de -Film en docu-schijven- in een Raid-1 configuratie staan tegen het mechanisch kapot gaan van een HDD.
Ik mag hopen dat je hier nog ergens een offsite backup van hebt als het zo belangrijk is?
pi_215556544
Voor de goede orde: RAID1 (mirroring) is geen backup.

Het is alleen voor continuïteit, het beschermt niet tegen dataverlies door per ongeluk wissen, datacorruptie (die je vaak pas later opmerkt), overspanning door blikseminslag of een defecte voeding, een virus, cryptolockers, etc. Het beschermt alleen tegen fysieke uitval van 1 van de schijven in de RAID-set.

Voor een back-up heb je minimaal een 2e opslagmedium nodig die normaal gesproken niet verbonden is met je PC en het liefst op een andere fysieke locatie is.
pi_215558362
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 09:22 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat je hier nog ergens een offsite backup van hebt als het zo belangrijk is?
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de goede orde: RAID1 (mirroring) is geen backup.

Het is alleen voor continuïteit, het beschermt niet tegen dataverlies door per ongeluk wissen, datacorruptie (die je vaak pas later opmerkt), overspanning door blikseminslag of een defecte voeding, een virus, cryptolockers, etc. Het beschermt alleen tegen fysieke uitval van 1 van de schijven in de RAID-set.

Voor een back-up heb je minimaal een 2e opslagmedium nodig die normaal gesproken niet verbonden is met je PC en het liefst op een andere fysieke locatie is.
Gaan we weer met gezeik over Backups over/van een Raid1 configuratie. Natuurlijk is het geen Backup. Duhuh.
Ik hoef hier op Dig maar het woord Raid1 te laten vallen en men gaat het weer eens hebben over; dat het geen Backup is. Sjonge,jonge,jonge om de woorden van Schoof te gebruiken ^p^

Mijn vorige pc kon geen interne schijven groter dan 3 TB. aan. (Heimwee, doet mij denken aan die 65 Kb/Mb? memory, meer zullen we nooit nodig hebben zei Bill en toen kreeg je Marihuana mem; dos=high :P )
Enfin; een 10 TB. externe schijf gekocht en dat is nu m'n Backup. Tevreden guys?
Maar ja; eigenlijk heb je een SAN nodig hè; stel dat je huis afbrand.
Maw; het is behoorlijk relatief allemaal; oké het is een verzameling en als ik die kwijtraak zal ik balen, maar morgen schijnt de zon weer.

(Wie wil er een zooitje HDD's kopen; van 0.5 Gig t/m 2 TB. Van IDE t/m SATA en heb hier ook nog een 500 GB. SSD liggen en helemaal schoon, geen sexfile meer op te vinden) _O-
pi_215558475
Wie gaat er anno 2024 nog lopen klooien met trage breekbare hdd's, of een raid opstelling of wat dan ook voor notabene wat films die je opslaat? Sowieso zelf nog shit lopen beheren thuis? Het is geen 2005 meer.

Koop gewoon een externe 2TB ssd en je bent klaar. En het is nog teringsnel ook. Simpeler kan je het niet krijgen.

En dan nog dat geneuzel, over dat een ssd altijd "aan moet staan". Straks gaan ze nog beginnnen Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt in de praktijk. En mensen die een hdd aanraden :')? Je laat dat ding een keer per ongeluk op de grond flikkeren, grote kans dat je dan alsnog alles kwijt bent. Met je besparing van ¤30 euro op een ssd.
pi_215559011
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 13:48 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
[..]
Gaan we weer met gezeik over Backups over/van een Raid1 configuratie. Natuurlijk is het geen Backup. Duhuh.
Ik hoef hier op Dig maar het woord Raid1 te laten vallen en men gaat het weer eens hebben over; dat het geen Backup is. Sjonge,jonge,jonge om de woorden van Schoof te gebruiken ^p^
Geen idee waarom je zo aangevallen reageert.
pi_215559627
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 15:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen idee waarom je zo aangevallen reageert.
Omdat, zoals ik al zei, dat gelul over Raid1 en backup hier telkens terugkomt, zoals je weet. Ben er een beetje klaar mee. Het is overigens niet mijn bedoeling geweest om aangevallen over te komen :)
pi_215560028
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 16:16 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Omdat, zoals ik al zei, dat gelul over Raid1 en backup hier telkens terugkomt, zoals je weet. Ben er een beetje klaar mee. Het is overigens niet mijn bedoeling geweest om aangevallen over te komen :)
Neem een snickers man :')

Je komt zelf met:

quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 16:48 schreef gepromoveerT het volgende:
Die verzameling is mij best wel wat waard
Zeg dan gewoon niks als niemand hierop mag reageren.

quote:
99s.gif Op dinsdag 12 november 2024 14:01 schreef Feola het volgende:
Wie gaat er anno 2024 nog lopen klooien met trage breekbare hdd's, of een raid opstelling of wat dan ook voor notabene wat films die je opslaat?
Ik. En hoezo traag? Mijn hdd's zijn sneller dan mijn gigabit-verbinding hoor :')

quote:
Sowieso zelf nog shit lopen beheren thuis? Het is geen 2005 meer.
Wat heeft een jaartal te maken met wel of geen dingen thuis willen beheren?

quote:
En mensen die een hdd aanraden :')? Je laat dat ding een keer per ongeluk op de grond flikkeren, grote kans dat je dan alsnog alles kwijt bent. Met je besparing van ¤30 euro op een ssd.
Ja, want mijn ingebouwde hdd's in een dichte ATX-kast die achter een schuifwand staat hebben een grote kans om per ongeluk op de grond te vallen. Hou toch op man.
pi_215560298
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 17:07 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Neem een snickers man :') ...
Nah, met die klote nootjes; geef mij maar een Mars, als -ik heb veel in mijn mars- :)
pi_215560954
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 17:44 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Nah, met die klote nootjes; geef mij maar een Mars, als -ik heb veel in mijn mars- :)
Raider 1 zeker :+
pi_215563708
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 18:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Raider 1 zeker :+
ExSCSIme :P
pi_215564178
Een leuke discussie! Voor 2-4 TB ligt SSD naar mijn mening nog binnen bereik, qua betaalbaarheid.

Ik ben zelf nogal een data hoarder, en heb al een tijd geleden besloten dat ik klaar ben met het hele "vol aan het raken" principe en heb ik mijn ruimte op de groei gekocht. In mijn PC staat het OS en software op een SSD, en voor mijn data heb ik drie HDD's met een totale ruimte van 46 TB. 2x WD Gold (die reeks heb ik tot nu toe de beste ervaringen mee, gaan gemiddeld bij mij een jaar of tien mee) en 1x WD Ultrastar DC (om uit te proberen, is als het goed is bijna hetzelde als de WD Gold lijn, maar soms net iets goedkoper). Alle data wordt meerdere keren per week gebackupped op een externe HDD (die permanent aangesloten op mijn bureau staat), en een keer per jaar op een externe HDD die op een andere locatie staat. Zulke hoeveelheden ruimte is natuurlijk onbetaalbaar voor de particulier om als SSD aan te schaffen.

Aan de ts om een eigen keuze te maken. Zelf zou ik toch voor iets groters dan 2-4 TB gaan, zodat je niet over een jaar of zo weer tegen hetzelfde probleem aan loopt. En natuurlijk voor een goede backup zorgen.
pi_215584702
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 19:34 schreef Mikeytt het volgende:
Mijn harde schijf van 2TB is vol aan t raken met series en films van tv.

Nu wil ik een externe harde schijf kopen van 2TB-4TB oid
Maakt niet zoveel uit.

Let wel: Storage gaat altijd kapot, net als alle andere dingen in dit universum. Ook al is het SSD/SATA/NVme, whatever. Het gaat kapot. Het is geen vraag van waarom, maar een vraag van wanneer. Danwel door kosmische interferentie, danwel door dat je huis in brand vliegt, danwel omdat een component op het apparaat kapot gaat. En wat heb je er voor over om dat allemaal tegen te gaan.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')