abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 november 2024 @ 19:34:45 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215543812
Mijn harde schijf van 2TB is vol aan t raken met series en films van tv.

Nu wil ik een externe harde schijf kopen van 2TB-4TB oid, maar maakt het uit qua levensduur/kwaliteit of het een SSD of HDD is voor films? Of is dat alleen om te gamen? :@

Veel in DVD format.
Schoonmaken is geen optie. Ik sla alle series op die eigenlijk niet meer te zien zijn :@
E.g. de volledige collectie van alle 35 seizoenen van GTST, uri geller, expeditie robinson etc. :@

En wat is dan een beetje het beste merk en levensduur?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215543875
SSD gaat langer mee, omdat geen bewegende delen heeft.
SSD is zeker duurder dan HDD
SSD is veel sneller dan HDD

Maar je moet wel even eerst kijken of je moederbord een vrije SSD slot heeft. Meeste hebben maar 1 en of 2 slot.
HDD kan je wel 6 schijven aansluiten.

Anders moet je even kaart bijkopen voor SSD aansluiting.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 10 november 2024 @ 19:46:29 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215543934
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 19:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
SSD gaat langer mee, omdat geen bewegende delen heeft.
SSD is zeker duurder dan HDD
SSD is veel sneller dan HDD

Maar je moet wel even eerst kijken of je moederbord een vrije SSD slot heeft. Meeste hebben maar 1 en of 2 slot.

Zou je dan een externe SSD afraden? Las dat die niet te lang zonder stroom mogen blijven.

Wat is er trouwens sneller? Alleen het overzetten van data?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215544130
Ik zou voor hdd gaan. Ssd is veel duurder per TB, wel veel sneller maar de snelheid van hdd is meer dan snel genoeg om films te kijken. Als je data je belangrijk is zorg je altijd voor een backup op een apart medium dus dan is levensduur van de schijf ook minder een issue.
pi_215544189
Voor films zou ik ook gewoon een hdd kopen. Ssd is veel sneller. Maar lekker boeiend. Je kopieert 1x je films en klaar. Is nou ook weer niet of een film kopiëren naar een hdd uren duurt of zo.

hdd is van de rest snel genoeg om de films vanaf te kunnen bekijken.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_215544401
quote:
17s.gif Op zondag 10 november 2024 19:46 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Zou je dan een externe SSD afraden? Las dat die niet te lang zonder stroom mogen blijven.

Wat is er trouwens sneller? Alleen het overzetten van data?
Lang zonder stroom, klopt. Maar als je minste elke maand of vaker aansluit. is het geen probleem.

Sneller, ja SSD gaat veel sneller ook overzetten van data.
HDD is alleen goedkoper en heeft minder levensduur dan SSD.

Je zou net goed een gewone HDD kopen en in PC zetten. ben je ook van alles vanaf. Is nog goedkoper dan externe opslag.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_215545130
quote:

Wat een geklets zet jij hier neer? Je hebt verschillende SSD’s met verschillende aansluiting (bv. SATA, SAS, NVMe of PCIe), gewoon de juiste kopen.
pi_215546040
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 21:35 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Wat een geklets zet jij hier neer? Je hebt verschillende SSD’s met verschillende aansluiting (bv. SATA, SAS, NVMe of PCIe), gewoon de juiste kopen.
Ja er zijn verschillenden aansluiting mogelijk. De laatste twee moeten je wel even kijken of je ruimte heeft en eventueel met een kaart erbij kopen voor uitbreiding. Dat is niet wat TS wilt.

TS wilt gewoon een filmpje opslaan. Dus gewoon HDD is prima. TS moet alleen keuze maken externe HDD of extra HDD erbij in pc.
pi_215547176
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 23:32 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Ja er zijn verschillenden aansluiting mogelijk. De laatste twee moeten je wel even kijken of je ruimte heeft en eventueel met een kaart erbij kopen voor uitbreiding. Dat is niet wat TS wilt.

TS wilt gewoon een filmpje opslaan. Dus gewoon HDD is prima. TS moet alleen keuze maken externe HDD of extra HDD erbij in pc.
Een SSD is natuurlijk niet beperkt tot een m.2-slot. SSD's komen ook gewoon met een sata-aansluiting, dat was ook gewoon de standaard.

Een harde schijf geeft je veel meer opslag voor je geld (een SSD begint ergens bij ¤45/TB, HHD begint bij ¤10/TB). HDD is wel minder betrouwbaar en relatief groot vergeleken met SSD.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 11 november 2024 @ 09:19:27 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215547432
quote:
Dat verhaal van 1 of 2 slots geldt alleen als je het over een M.2 SSD hebt, maar je hebt nog steeds zat SATA SSD's. Voor films lijkt me de hogere snelheid van een M.2 niet relevant.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_215547924
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 23:32 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Succes met het inbouwen van "een kaart" in een laptop. Praktisch niemand koopt anno 2024 nog een desktop.

quote:
Een HDD is nooit meer prima in 2024 wat mij betreft. Zeer achterhaalde technologie. Beter een tientje meer uitgeven aan een SSD.
pi_215547944
Om toch iets van een oplossing te hebben, ik zou 1 van deze 2 oplossingen kiezen:

1) Simpele Synology of QNAP NAS neerzetten met 2x4TB SSD. Heb je het nadeel/risico van de SSD mee afgedekt en heb je direct een aardige backup geregeld voor dit soort data.

2) Dit soort data in de cloud duwen, bijvoorbeeld Strato HiDrive. 10 euro per maand voor 2TB. Nooit gezeik, nooit nadenken over of je storage nog werkt en gelijk voordeel dat het altijd en overal (*mits geen storing) beschikbaar is.

Persoonlijk vind ik aanklooien met een externe HDD of SSD echt de slechtste keus denkbaar in de huidige tijd. Grote kans op falen (SSD door te lang zonder voeding, HDD omdat de boel gewoon kapot gaat door achterhaalde technieken) en geen enkele backup ingebouwd. Niet dat series zoals genoemd nou heel boeiend zijn wat mij betreft, maar als je er zoveel werk in gestoken hebt dan wil je wellicht wel iets van veiligheid inbouwen.
pi_215547975
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:31 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Succes met het inbouwen van "een kaart" in een laptop. Praktisch niemand koopt anno 2024 nog een desktop.
[..]
Een HDD is nooit meer prima in 2024 wat mij betreft. Zeer achterhaalde technologie. Beter een tientje meer uitgeven aan een SSD.
Ik heb enkele maanden terug nog een 16x 18TB NAS gekocht met gewone HDD's van WDC (HGST).
En dat is echt nog wel prima, want met SSD's zou dat onbetaalbaar zijn (niet dat dit goedkoop was overigens).

Dus "nooit meer pirma" is wat overdreven.

Het is bewezen techniek maar wel mechanisch.

pi_215548032
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb enkele maanden terug nog een 16x 18TB NAS gekocht met gewone HDD's van WDC (HGST).
En dat is echt nog wel prima, want met SSD's zou dat onbetaalbaar zijn (niet dat dit goedkoop was overigens).

Dus "nooit meer pirma" is wat overdreven.

Het is bewezen techniek maar wel mechanisch.
Uitzonderingen heb je altijd, maar ik ben blij dat ik niet meer met dat soort storingsgevoelige en achterhaalde techniek hoef te werken. Thuis is alles al over naar flash storage, op de zaak nagenoeg alles.

Overigens super gaaf verder, maar weet niet precies wat het TS helpt. Die gaat niet ineens 16x18TB kopen. Dat koopt namelijk bijna niemand. Of het onbetaalbaar is met een andere oplossing, dat weet ik niet. Het ligt ook helemaal aan je doel. Maar ik vind het niet zo spannend, als ik die hoeveelheid opslag nodig zou hebben dan zou ik het ook niet als ouderwetse HDD kopen en ook SSD's inzetten. Dan maar iets meer betalen, dat betaald zich wel uit in snelheid en stroomverbruik.

TS praat over een prijsverschil van een paar tientjes....

Goedkoopste 2TB externe SSD kost 104,90 (https://tweakers.net/pric(...)s1000-2tb-zwart.html)
Goedkoopste 2TB externe HDD kost 62,90 (https://tweakers.net/pric(...)-2021-2tb-zwart.html)

Die 40 euro zijn nuttig besteed geld, daarvoor krijg je een sneller device wat op zijn minst in de huidige tijd past.

PS Ik heb niet naar de kwaliteit gekeken, heb in beide gevallen enkel snel gefilterd op 2TB en de goedkoopste optie gepakt.
pi_215548056
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:31 schreef GereDathan het volgende:
Een tientje :') _O-
De goedkoopste 8TB HDD kost (bij alternate.nl) 135 euro, en de goedkoopste SSD van 8TB kost 791 euro.
pi_215548065
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:48 schreef Farenji het volgende:

[..]
Een tientje :') _O-
De goedkoopste 8TB HDD kost (bij alternate.nl) 135 euro, en de goedkoopste SSD van 8TB kost 791 euro.
Is TS op zoek naar 8TB? Dat heb ik dan even gemist. In de 2TB range maakt het, zoals ik liet zien, 4 tientjes uit. Poe hee. Als je data belangrijk is, wat is dan een paar tientjes?
pi_215548120
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:49 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Is TS op zoek naar 8TB? Dat heb ik dan even gemist. In de 2TB range maakt het, zoals ik liet zien, 4 tientjes uit. Poe hee. Als je data belangrijk is, wat is dan een paar tientjes?
Geen idee. Weet niet hoeveel geld te ts te besteden heeft. Voor die 1 is paar tientjes niks. Voor de andere het verschil tussen wel of geen boodschappen doen die week.

Maar paar tientjes extra voor iets wat amper voordelen heeft klinkt als geld weggooien. En dat stuk zullen we van mening verschelen omdat je net aangeeft: Die 40 euro zijn nuttig besteed geld. Wat ik dus niet vind omdat het alleen wat sneller is. Maar waar de ts het voor gebruikt maakt die snelheid vrijwel niks uit. Film kopiëren naar hdd gaat als nog gewoon snel. En het afspelen merk je al helemaal geen verschil
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_215548124
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:45 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Uitzonderingen heb je altijd, maar ik ben blij dat ik niet meer met dat soort storingsgevoelige en achterhaalde techniek hoef te werken. Thuis is alles al over naar SSD, op de zaak nagenoeg alles.
Ik heb hier ook alle PC's op M.2 SSD's draaien, dus OS en software. Maar voor dataopslag kan een HDD nog wel praktisch zijn. Zo heel storingsgevoelig zijn ze ook weer niet, heb hier in totaal 32 HDD's in werking (en 4 spares liggen) en van die HGST nog geen uitval gehad.

Ik heb ook wel SSD's stuk gehad hier, o.a. van Samsung (980 Pro), Crucial en WD. Bij Samsung kwam daar later een firmware voor maar dat was voor mijn schijf al te laat.

quote:
Overigens super gaaf verder, maar weet niet precies wat het TS helpt. Die gaat niet ineens 16x18TB kopen. Dat koopt namelijk bijna niemand. Of het onbetaalbaar is met een andere oplossing, dat weet ik niet. Het ligt ook helemaal aan je doel.
Maar een NAS met 2x 8TB (gespiegeld in RAID1) zou misschien wel handig zijn voor TS, daar kunnen flink wat films en series op.
Dus dat blijft wel een overweging waard.

Het is geen echte back-up natuurlijk, omdat het alsnog op 1 device staat maar de kans op dataverlies neemt wat af.

quote:
TS praat over een prijsverschil van een paar tientjes....

Goedkoopste 2TB externe SSD kost 104,90 (https://tweakers.net/pric(...)s1000-2tb-zwart.html)
Goedkoopste 2TB externe HDD kost 62,90 (https://tweakers.net/pric(...)-2021-2tb-zwart.html)

Die 40 euro zijn nuttig besteed geld, daarvoor krijg je een sneller device wat op zijn minst in de huidige tijd past.

PS Ik heb niet naar de kwaliteit gekeken, heb in beide gevallen enkel snel gefilterd op 2TB en de goedkoopste optie gepakt.
Zoiets idd.
pi_215548142
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:53 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Geen idee. Weet niet hoeveel geld te ts te besteden heeft. Voor die 1 is paar tientjes niks. Voor de andere het verschil tussen wel of geen boodschappen doen die week.
Dan is de 60 euro ook een probleem. In dat geval moet je een andere hobby zoeken.

quote:
Maar paar tientjes extra voor iets wat amper voordelen heeft klinkt als geld weggooien. En dat stuk zullen we van mening verschelen omdat je net aangeeft: Die 40 euro zijn nuttig besteed geld. Wat ik dus niet vind omdat het alleen wat sneller is. Maar waar de ts het voor gebruikt maakt die snelheid vrijwel niks uit. Film kopiëren naar hdd gaat als nog gewoon snel. En het afspelen merk je al helemaal geen verschil
Laat de HDD en SSD maar eens stuiteren, mij niet bellen voor de data recovery. Dank u.

Leven in het verleden is leuk, maar een beetje triest wellicht. Je rijdt toch ook geen dagelijkse auto meer zonder stuurbekrachtiging (*zullen vast mensen zijn van wel, uitzonderingen dus even daargelaten)? Een SSD is op alle vlakken superieur aan een HDD, over niet al te lange tijd zullen HDD"s voor de consument grotendeels verdwijnen verwacht ik. Prijsverschillen worden steeds kleiner en er is geen noodzaak meer om HDD's te blijven produceren.
pi_215548151
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar een NAS met 2x 8TB (gespiegeld in RAID1) zou misschien wel handig zijn voor TS, daar kunnen flink wat films en series op.
Dus dat blijft wel een overweging waard.
Dat is zo ongeveer letterlijk wat ik in een eerdere post aanraadde. Simpele NAS er tegenaan met 2x4TB (wat zat is voor TS nu). Later kan je zonder moeite upgraden naar 8, 16 of meer TB's (*mits NAS dit aankan e.d.).
pi_215548152
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:49 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ok niet 8TB maar 2-4 en ik garandeer dat TS daar binnen heel korte tijd veel te weinig aan heeft.

Maar alsnog vier tientjes is geen "tientje", en vier tientjes duurder tov 62.90 is 40% duurder! En op 4TB loopt het prijsverschil al boven de 100%, dus meer dan twee keer zo duur. En met 8TB dus bijna 6 keer zo duur. Voor dat geld dat je uitspaart met een 8TB HDD kun je dus makkelijk drie reserveschijven kopen en dan ben je nog goedkoper uit dan met ssd, en kun je evt zelfs een super robuust (en snel!) raid systeem opzetten.
pi_215548159
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:55 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Dan is de 60 euro ook een probleem. In dat geval moet je een andere hobby zoeken.
[..]
Laat de HDD en SSD maar eens stuiteren, mij niet bellen voor de data recovery. Dank u.
Weet niet hoevaak jij een hdd hebt laten vallen in je leven. Maar bij mij staat de teller nog op 0. Beetje normaal omgaan met je spullen en je hdd valt niet. Is nou niet iets waar je vaak aan hoeft te zitten. Zet het 1x neer en klaar
pi_215548174
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:58 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Weet niet hoevaak jij een hdd hebt laten vallen in je leven. Maar bij mij staat de teller nog op 0. Beetje normaal omgaan met je spullen en je hdd valt niet. Is nou niet iets waar je vaak aan hoeft te zitten. Zet het 1x neer en klaar
Ik denk dat ik per dag meer opslagmediums in mijn handen heb dan jij per 10 jaar _O-

Keer te wild neerleggen terwijl de boel nog draait is al voldoende om de boel te slopen. Mensen die "park" nog kennen weten waar ik het over heb.
pi_215548197
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:57 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Dat is zo ongeveer letterlijk wat ik in een eerdere post aanraadde. Simpele NAS er tegenaan met 2x4TB (wat zat is voor TS nu). Later kan je zonder moeite upgraden naar 8, 16 of meer TB's (*mits NAS dit aankan e.d.).
Je raadde een 2x 4TB SSD aan in die NAS maar voor minder geld heb je 2x 8TB HDD's.

Dat was het verschil ;)
pi_215548199
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 10:57 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ok niet 8TB maar 2-4 en ik garandeer dat TS daar binnen heel korte tijd veel te weinig aan heeft.
Ik voorspel dat je dan moet nadenken over wat je aan het doen bent. Rupsje Nooitgenoeg is een makkelijke strategie. Maar ook 8TB is zo vol te krijgen....

quote:
Maar alsnog vier tientjes is geen "tientje", en vier tientjes duurder tov 62.90 is 40% duurder! En op 4TB loopt het prijsverschil al boven de 100%, dus meer dan twee keer zo duur. En met 8TB dus bijna 6 keer zo duur. Voor dat geld dat je uitspaart met een 8TB HDD kun je dus makkelijk drie reserveschijven kopen en dan ben je nog goedkoper uit dan met ssd, en kun je evt zelfs een super robuust (en snel!) raid systeem opzetten.
TS vraagt om een 2TB. Misschien kan je ook de 24TB opslag vergelijken, maar daar heeft TS ook niks aan...

3 reserveschijven is wel zo ongeveer een van de domste dingen die je kunt doen. Dat is pas geld weggooien. En maar hopen dat ze nog op spinnen als je ze na 4 jaar nodig hebt :D
pi_215548203
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:00 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik denk dat ik per dag meer opslagmediums in mijn handen heb dan jij per 10 jaar _O-

Keer te wild neerleggen terwijl de boel nog draait is al voldoende om de boel te slopen. Mensen die "park" nog kennen weten waar ik het over heb.
Dat vraag ik me af. Als je sd kaartjes mee telt :P Ik werk met vr en in de camera alleen gaan er al 7 :D Zie alleen niet in wat dit er toe doet voor de ts. Want ja dat je niet aan een hdd moet gaan zitten die aanstaat lijkt me logisch. Maar waarom zou ts dat ooit doen. Je zet dat ding neer en komt er niet meer aan
pi_215548204
Als je datarecovery nodig hebt, dan doe je sowieso iets fout.

Als data belangrijk is: back-up maken
Als data niet belangrijk is: dan is data recovery ook niet nodig
pi_215548216
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je datarecovery nodig hebt, dan doe je sowieso iets fout.

Als data belangrijk is: back-up maken
Als data niet belangrijk is: dan is data recovery ook niet nodig
Als data niet belangrijk is, waarom sla je het dan op?
pi_215548224
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je raadde een 2x 4TB SSD aan in die NAS maar voor minder geld heb je 2x 8TB HDD's.

Dat was het verschil ;)
En gigantische overkill. Dat was mijn 2x4TB SSD al namelijk. Prijstechnisch kan TS beter 2x2TB SSD kopen in een NAS, voldoet aan de eis van opslag en sluit aan bij mijn filosofie dat je nieuwe technieken moet omarmen als deze beter zijn dan de oude.
pi_215548235
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:04 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Dat vraag ik me af. Als je sd kaartjes mee telt :P Ik werk met vr en in de camera alleen gaan er al 7 :D Zie alleen niet in wat dit er toe doet voor de ts. Want ja dat je niet aan een hdd moet gaan zitten die aanstaat lijkt me logisch. Maar waarom zou ts dat ooit doen. Je zet dat ding neer en komt er niet meer aan
Heb hier ook 36 HDD's liggen in gebruik, 4 spares, ~12 SSD's in gebruik en nog ongeveer 200 retro HDD's liggen (20MB t/m 120GB) die allemaal getest zijn, behalve de "new old stock" in folie.

En in de tijd dat ik nog werkte (computerzaak) gingen er ook heel wat HDD's door m'n handen :P
pi_215548245
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:04 schreef over_hedge het volgende:

[..]
En je hebt er nog nooit 1 laten vallen? Respect!

Een HDD te hard neerleggen is al voldoende om hem de das om te doen. Vroeger verving ik aan de lopende band HDD's in laptops, sinds de komst van de SSD is dit zo ongeveer een unicum.
pi_215548261
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:06 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Als data niet belangrijk is, waarom sla je het dan op?
Omdat je OS het niet doet als je het niet op een schijf zet?
Omdat je software het niet doet als je het niet op een schijf zet?
Omdat sommige series en films misschien niet belangrijk genoeg zijn om een back-up te maken maar wel handig zijn dat op je schijf staan als je ze wil zien.

Niet alles wat op je schijf staat is belangrijk genoeg om een back-up van te maken.

En als het wel zo is, dan moet je niet vertrouwen op data recovery maar gewoon een back-up maken.

Hey, daar had ik nog een topic over lopen ;) DIG / Maak NU een back-up! #2

Maar goed, het gaat wel wat offtopic mss.
pi_215548308
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb hier ook 36 HDD's liggen in gebruik, 4 spares, ~12 SSD's in gebruik en nog ongeveer 200 retro HDD's liggen (20MB t/m 120GB) die allemaal getest zijn, behalve de "new old stock" in folie.

En in de tijd dat ik nog werkte (computerzaak) gingen er ook heel wat HDD's door m'n handen :P
haha dat is aardig wat :D Zo veel heb ik ook weer niet. Maar we hebben 3 setjes aan kaartjes voor de camera. wat dus 21 kaartjes zijn. Dan nog een hoop oude kaartjes. Want om het jaar vernieuwen we de setjes.

Qua opslag 2 ssd om vanaf te werken. En dan nog 4 hdd voor opslag. En alles gaat automatisch naar een Nas voor back up. En die nas upload weer automatisch naar de cloud. Zodat er en back up van de back up is, voor als er iets gebeurt met de nas. Of mijn huis afbrand met alle opslag + de nas er in :P
pi_215548310
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Een HDD te hard neerleggen is al voldoende om hem de das om te doen. Vroeger verving ik aan de lopende band HDD's in laptops, sinds de komst van de SSD is dit zo ongeveer een unicum.
Daar noem je wel wat, die 2,5 inch HDD's waren soms wel van treurige kwaliteit.

Ik heb in m'n HDD collectie ook vooral 3,5 inch HDD's want veel 2,5 inch schijven blijken na al die jaren niet meer door tests te komen, wat secure wissen vaak al aan het licht komt.
pi_215548330
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]

sd kaartjes? Ja hoor. Die laat ik zo vaak vallen. Hdds dan weer niet. Want die staan gewoon netjes op hun plek en moet wel heel gek doen willen die vallen
pi_215548331
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Omdat je OS het niet doet als je het niet op een schijf zet?
Omdat je software het niet doet als je het niet op een schijf zet?
Omdat sommige series en films misschien niet belangrijk genoeg zijn om een back-up te maken maar wel handig zijn dat op je schijf staan als je ze wil zien.

Niet alles wat op je schijf staat is belangrijk genoeg om een back-up van te maken.

En als het wel zo is, dan moet je niet vertrouwen op data recovery maar gewoon een back-up maken.

Hey, daar had ik nog een topic over lopen ;) DIG / Maak NU een back-up! #2

Maar goed, het gaat wel wat offtopic mss.
OS en software = geen data.
pi_215548345
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:04 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik voorspel dat je dan moet nadenken over wat je aan het doen bent. Rupsje Nooitgenoeg is een makkelijke strategie. Maar ook 8TB is zo vol te krijgen....
[..]
TS vraagt om een 2TB. Misschien kan je ook de 24TB opslag vergelijken, maar daar heeft TS ook niks aan...

3 reserveschijven is wel zo ongeveer een van de domste dingen die je kunt doen. Dat is pas geld weggooien. En maar hopen dat ze nog op spinnen als je ze na 4 jaar nodig hebt :D
Ik zeg niet dat je drie schijven MOET kopen maar dat het KAN, voor ruim minder geld dan 1 ssd. 1 reserve schijf is sowieso wel heel erg slim want alles kan kapot. Data die slechts op 1 medium staat (wat voor soort is niet relevant) moet je eigenlijk al als verloren beschouwen. En 8TB is helemaal niet zo veel meer. TS komt me wel beetje over als een data hoarder, die alles wil opslaan. Hun 2TB is al vol dus dan is het niet slim om niet een grotere te kopen. Beetje vooruitdenken.
pi_215548354
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:13 schreef over_hedge het volgende:

[..]
sd kaartjes? Ja hoor. Die laat ik zo vaak vallen. Hdds dan weer niet. Want die staan gewoon netjes op hun plek en moet wel heel gek doen willen die vallen
Dank voor het beantwoorden van de vraag. Als TS een externe HDD koopt, dan staat deze niet "netjes op zijn plek".

Ik zou willen dat er nooit iets viel of kapot ging door trillingen. Helaas is de praktijk anders. Maar gelukkig hebben we moderne technieken die dit deels oplossen voor ons.
pi_215548383
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:13 schreef GereDathan het volgende:

[..]
OS en software = geen data.
Dan gaan we voor regel 3 ;)

Niet alles is belangrijk genoeg om een back-up van te maken maar kan wel praktisch zijn dat je het paraat hebt als je 's avonds eens een film of serie wil kijken.

Hoe dan ook, als je datarecovery nodig hebt, heb je doorgaans toch iets fout gedaan.
pi_215548394
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:14 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Dank voor het beantwoorden van de vraag. Als TS een externe HDD koopt, dan staat deze niet "netjes op zijn plek".

Ik zou willen dat er nooit iets viel of kapot ging door trillingen. Helaas is de praktijk anders. Maar gelukkig hebben we moderne technieken die dit deels oplossen voor ons.
Jij weet waar de ts zijn hdd neerzet?

Anyway. Waarom ik voor hdd kies is nu duidelijk. En waarom jij voor ssd zou kiezen ook. Dus prima discussie. Kan de ts kijken wat beste voor hem is ^O^
pi_215548411
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat je drie schijven MOET kopen maar dat het KAN, voor ruim minder geld dan 1 ssd. 1 reserve schijf is sowieso wel heel erg slim want alles kan kapot. Data die slechts op 1 medium staat (wat voor soort is niet relevant) moet je eigenlijk al als verloren beschouwen. En 8TB is helemaal niet zo veel meer. TS komt me wel beetje over als een data hoarder, die alles wil opslaan. Hun 2TB is al vol dus dan is het niet slim om niet een grotere te kopen. Beetje vooruitdenken.
Elke reserveschijf is kolder. Niets slims aan. Als je een nieuwe nodig hebt dan is die binnen enkele uren in huis (in het slechtste geval de volgende dag). Zelf voorraad houden van gangbare componenten is altijd geldverspilling.

Data op 1 medium is geen data, dat is 100% waar en haalde ik al in mijn eerste post aan.

Ik vind TS geen hoarder met 2TB. En als op deze opslag al 35 seizoenen (=35 jaar!) GTST bevat dan kan TS met een 2TB nog zo'n 35 jaar vooruit (dat is niet overigens, maar even voor de beeldvorming).

Daarom mijn advies van ofwel een NAS (makkelijk te upgraden naar meer storage in de toekomst) of gebruik een clouddienst.
pi_215548430
We hebben voor een klant ooit datarecovery laten doen op een schijf in een Macbook die ongeveer dubbel gevouwen was op een dashboard bij een aanrijding (lag los op bijrijdersstoel).

Dat zijn wel mooie klusjes.
pi_215548431
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:17 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Jij weet waar de ts zijn hdd neerzet?
Een externe HDD is niet bedoeld om neer te zetten. Die pak je geregeld om aan te sluiten.
pi_215548439
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:20 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Een externe HDD is niet bedoeld om neer te zetten. Die pak je geregeld om aan te sluiten.
Genoeg mensen waar op het bureau één of meerdere externe schijven rechtop staan die constant aangesloten zijn.
Anderen slepen ze het halve land door.

Gebruik verschilt van persoon tot persoon.
pi_215548442
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben voor een klant ooit datarecovery laten doen op een schijf in een Macbook die ongeveer dubbel gevouwen was op een dashboard bij een aanrijding (lag los op bijrijdersstoel).

Dat zijn wel mooie klusjes.
Zolang de platters (HDD) of chips (SSD) in orde zijn is alles mogelijk. Als je maar betaald.
pi_215548450
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 11:20 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Oh wist niet dat er regels waren over hoe je een hdd moet gebruiken. Doe ik het al jaren fout :(
pi_215550988
@TS.
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik sla alles lokaal op (heb zelfs nog de volledige That's 70th show; Hello Wisconsin, opgenomen via m'n tv).

Ik sla alles op, op mijn pc, op HDD's en dat werkt prima. Op SATA6 aansluitingen.
Die verzameling is mij best wel wat waard, dus ik heb de -Film en docu-schijven- in een Raid-1 configuratie staan tegen het mechanisch kapot gaan van een HDD.
Daarvoor gebruik ik -Intel Optane Memory and Storage Management- en de ingebakken Raidchip op m'n mobo.

Een tip:
De films worden steeds groter (in GB's) en een resolutie van 2100p is geen uitzondering meer. Er draaien zelfs films van 3840p, waardoor de films ook steeds groter worden.

Ik had telkens gebrek aan ruimte en moest steeds grotere HDD's kopen, totdat ik het zat was en in een keer 2 x 10 TB. HDD's heb gekocht.
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar mijn advies is om direct zo groot mogelijke HDD's te kopen, zodat je voorlopig vooruit kan.

Ik heb toen Toshiba HDD's gekocht, omdat de prijs wel oké was. Kwestie van even zoeken, eventueel op Tweakersnet.
succes.
pi_215551873
Voor zoveel zou ik zeker voor een HDD gaan en dan lekker van seagate of westerndigital..

2TB varianten kosten net niets meer... en als het vooral om alleen opslag gaat zou ik er echt niet te veel aan uit willen geven.

Seagate Barracuda van 2tb kost nog geen 7 tientjes...

[ Bericht 0% gewijzigd door Chandler op 11-11-2024 18:40:49 ]
Just say hi!
  Moderator maandag 11 november 2024 @ 18:36:36 #49
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_215551938
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 18:31 schreef Chandler het volgende:
Voor zoveel zou ik zeker voor een HDD gaan en dan lekker van seagate of westerndigital..

2TB varianten kosten net niets meer... en als het vooral om alleen opslag gaat zou ik er echt niet te veel aan uit willen geven.

Seagate Barracuda van 2tb kost nog geen 70 tientjes...
70 tientjes zeker niet nee

Meer 7 tientjes 😄😜
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
pi_215551965
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 18:36 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
70 tientjes zeker niet nee

Meer 7 tientjes 😄😜
Scherp! :+ 70 euro of 7 tientjes en niet beide! *)
Just say hi!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')