Zou je dan een externe SSD afraden? Las dat die niet te lang zonder stroom mogen blijven.quote:Op zondag 10 november 2024 19:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
SSD gaat langer mee, omdat geen bewegende delen heeft.
SSD is zeker duurder dan HDD
SSD is veel sneller dan HDD
Maar je moet wel even eerst kijken of je moederbord een vrije SSD slot heeft. Meeste hebben maar 1 en of 2 slot.
HDD kan je wel 6 schijven aansluiten.
Anders moet je even kaart bijkopen voor SSD aansluiting.
Lang zonder stroom, klopt. Maar als je minste elke maand of vaker aansluit. is het geen probleem.quote:Op zondag 10 november 2024 19:46 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Zou je dan een externe SSD afraden? Las dat die niet te lang zonder stroom mogen blijven.
Wat is er trouwens sneller? Alleen het overzetten van data?
Wat een geklets zet jij hier neer? Je hebt verschillende SSD’s met verschillende aansluiting (bv. SATA, SAS, NVMe of PCIe), gewoon de juiste kopen.quote:Op zondag 10 november 2024 19:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
Maar je moet wel even eerst kijken of je moederbord een vrije SSD slot heeft. Meeste hebben maar 1 en of 2 slot.
Anders moet je even kaart bijkopen voor SSD aansluiting.
Ja er zijn verschillenden aansluiting mogelijk. De laatste twee moeten je wel even kijken of je ruimte heeft en eventueel met een kaart erbij kopen voor uitbreiding. Dat is niet wat TS wilt.quote:Op zondag 10 november 2024 21:35 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Wat een geklets zet jij hier neer? Je hebt verschillende SSD’s met verschillende aansluiting (bv. SATA, SAS, NVMe of PCIe), gewoon de juiste kopen.
Een SSD is natuurlijk niet beperkt tot een m.2-slot. SSD's komen ook gewoon met een sata-aansluiting, dat was ook gewoon de standaard.quote:Op zondag 10 november 2024 23:32 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ja er zijn verschillenden aansluiting mogelijk. De laatste twee moeten je wel even kijken of je ruimte heeft en eventueel met een kaart erbij kopen voor uitbreiding. Dat is niet wat TS wilt.
TS wilt gewoon een filmpje opslaan. Dus gewoon HDD is prima. TS moet alleen keuze maken externe HDD of extra HDD erbij in pc.
Dat verhaal van 1 of 2 slots geldt alleen als je het over een M.2 SSD hebt, maar je hebt nog steeds zat SATA SSD's. Voor films lijkt me de hogere snelheid van een M.2 niet relevant.quote:Op zondag 10 november 2024 19:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
Succes met het inbouwen van "een kaart" in een laptop. Praktisch niemand koopt anno 2024 nog een desktop.quote:Op zondag 10 november 2024 23:32 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Ja er zijn verschillenden aansluiting mogelijk. De laatste twee moeten je wel even kijken of je ruimte heeft en eventueel met een kaart erbij kopen voor uitbreiding. Dat is niet wat TS wilt.
Een HDD is nooit meer prima in 2024 wat mij betreft. Zeer achterhaalde technologie. Beter een tientje meer uitgeven aan een SSD.quote:TS wilt gewoon een filmpje opslaan. Dus gewoon HDD is prima. TS moet alleen keuze maken externe HDD of extra HDD erbij in pc.
Ik heb enkele maanden terug nog een 16x 18TB NAS gekocht met gewone HDD's van WDC (HGST).quote:Op maandag 11 november 2024 10:31 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Succes met het inbouwen van "een kaart" in een laptop. Praktisch niemand koopt anno 2024 nog een desktop.
[..]
Een HDD is nooit meer prima in 2024 wat mij betreft. Zeer achterhaalde technologie. Beter een tientje meer uitgeven aan een SSD.
Uitzonderingen heb je altijd, maar ik ben blij dat ik niet meer met dat soort storingsgevoelige en achterhaalde techniek hoef te werken. Thuis is alles al over naar flash storage, op de zaak nagenoeg alles.quote:Op maandag 11 november 2024 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb enkele maanden terug nog een 16x 18TB NAS gekocht met gewone HDD's van WDC (HGST).
En dat is echt nog wel prima, want met SSD's zou dat onbetaalbaar zijn (niet dat dit goedkoop was overigens).
Dus "nooit meer pirma" is wat overdreven.
Het is bewezen techniek maar wel mechanisch.
Een tientjequote:Op maandag 11 november 2024 10:31 schreef GereDathan het volgende:
Een HDD is nooit meer prima in 2024 wat mij betreft. Zeer achterhaalde technologie. Beter een tientje meer uitgeven aan een SSD.
Is TS op zoek naar 8TB? Dat heb ik dan even gemist. In de 2TB range maakt het, zoals ik liet zien, 4 tientjes uit. Poe hee. Als je data belangrijk is, wat is dan een paar tientjes?quote:Op maandag 11 november 2024 10:48 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een tientje
De goedkoopste 8TB HDD kost (bij alternate.nl) 135 euro, en de goedkoopste SSD van 8TB kost 791 euro.
Geen idee. Weet niet hoeveel geld te ts te besteden heeft. Voor die 1 is paar tientjes niks. Voor de andere het verschil tussen wel of geen boodschappen doen die week.quote:Op maandag 11 november 2024 10:49 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Is TS op zoek naar 8TB? Dat heb ik dan even gemist. In de 2TB range maakt het, zoals ik liet zien, 4 tientjes uit. Poe hee. Als je data belangrijk is, wat is dan een paar tientjes?
Ik heb hier ook alle PC's op M.2 SSD's draaien, dus OS en software. Maar voor dataopslag kan een HDD nog wel praktisch zijn. Zo heel storingsgevoelig zijn ze ook weer niet, heb hier in totaal 32 HDD's in werking (en 4 spares liggen) en van die HGST nog geen uitval gehad.quote:Op maandag 11 november 2024 10:45 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Uitzonderingen heb je altijd, maar ik ben blij dat ik niet meer met dat soort storingsgevoelige en achterhaalde techniek hoef te werken. Thuis is alles al over naar SSD, op de zaak nagenoeg alles.
Maar een NAS met 2x 8TB (gespiegeld in RAID1) zou misschien wel handig zijn voor TS, daar kunnen flink wat films en series op.quote:Overigens super gaaf verder, maar weet niet precies wat het TS helpt. Die gaat niet ineens 16x18TB kopen. Dat koopt namelijk bijna niemand. Of het onbetaalbaar is met een andere oplossing, dat weet ik niet. Het ligt ook helemaal aan je doel.
Zoiets idd.quote:TS praat over een prijsverschil van een paar tientjes....
Goedkoopste 2TB externe SSD kost 104,90 (https://tweakers.net/pric(...)s1000-2tb-zwart.html)
Goedkoopste 2TB externe HDD kost 62,90 (https://tweakers.net/pric(...)-2021-2tb-zwart.html)
Die 40 euro zijn nuttig besteed geld, daarvoor krijg je een sneller device wat op zijn minst in de huidige tijd past.
PS Ik heb niet naar de kwaliteit gekeken, heb in beide gevallen enkel snel gefilterd op 2TB en de goedkoopste optie gepakt.
Dan is de 60 euro ook een probleem. In dat geval moet je een andere hobby zoeken.quote:Op maandag 11 november 2024 10:53 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Geen idee. Weet niet hoeveel geld te ts te besteden heeft. Voor die 1 is paar tientjes niks. Voor de andere het verschil tussen wel of geen boodschappen doen die week.
Laat de HDD en SSD maar eens stuiteren, mij niet bellen voor de data recovery. Dank u.quote:Maar paar tientjes extra voor iets wat amper voordelen heeft klinkt als geld weggooien. En dat stuk zullen we van mening verschelen omdat je net aangeeft: Die 40 euro zijn nuttig besteed geld. Wat ik dus niet vind omdat het alleen wat sneller is. Maar waar de ts het voor gebruikt maakt die snelheid vrijwel niks uit. Film kopiëren naar hdd gaat als nog gewoon snel. En het afspelen merk je al helemaal geen verschil
Dat is zo ongeveer letterlijk wat ik in een eerdere post aanraadde. Simpele NAS er tegenaan met 2x4TB (wat zat is voor TS nu). Later kan je zonder moeite upgraden naar 8, 16 of meer TB's (*mits NAS dit aankan e.d.).quote:Op maandag 11 november 2024 10:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar een NAS met 2x 8TB (gespiegeld in RAID1) zou misschien wel handig zijn voor TS, daar kunnen flink wat films en series op.
Dus dat blijft wel een overweging waard.
Ok niet 8TB maar 2-4 en ik garandeer dat TS daar binnen heel korte tijd veel te weinig aan heeft.quote:Op maandag 11 november 2024 10:49 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Is TS op zoek naar 8TB? Dat heb ik dan even gemist. In de 2TB range maakt het, zoals ik liet zien, 4 tientjes uit. Poe hee. Als je data belangrijk is, wat is dan een paar tientjes?
Weet niet hoevaak jij een hdd hebt laten vallen in je leven. Maar bij mij staat de teller nog op 0. Beetje normaal omgaan met je spullen en je hdd valt niet. Is nou niet iets waar je vaak aan hoeft te zitten. Zet het 1x neer en klaarquote:Op maandag 11 november 2024 10:55 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dan is de 60 euro ook een probleem. In dat geval moet je een andere hobby zoeken.
[..]
Laat de HDD en SSD maar eens stuiteren, mij niet bellen voor de data recovery. Dank u.
Ik denk dat ik per dag meer opslagmediums in mijn handen heb dan jij per 10 jaarquote:Op maandag 11 november 2024 10:58 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Weet niet hoevaak jij een hdd hebt laten vallen in je leven. Maar bij mij staat de teller nog op 0. Beetje normaal omgaan met je spullen en je hdd valt niet. Is nou niet iets waar je vaak aan hoeft te zitten. Zet het 1x neer en klaar
Je raadde een 2x 4TB SSD aan in die NAS maar voor minder geld heb je 2x 8TB HDD's.quote:Op maandag 11 november 2024 10:57 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat is zo ongeveer letterlijk wat ik in een eerdere post aanraadde. Simpele NAS er tegenaan met 2x4TB (wat zat is voor TS nu). Later kan je zonder moeite upgraden naar 8, 16 of meer TB's (*mits NAS dit aankan e.d.).
Ik voorspel dat je dan moet nadenken over wat je aan het doen bent. Rupsje Nooitgenoeg is een makkelijke strategie. Maar ook 8TB is zo vol te krijgen....quote:Op maandag 11 november 2024 10:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ok niet 8TB maar 2-4 en ik garandeer dat TS daar binnen heel korte tijd veel te weinig aan heeft.
TS vraagt om een 2TB. Misschien kan je ook de 24TB opslag vergelijken, maar daar heeft TS ook niks aan...quote:Maar alsnog vier tientjes is geen "tientje", en vier tientjes duurder tov 62.90 is 40% duurder! En op 4TB loopt het prijsverschil al boven de 100%, dus meer dan twee keer zo duur. En met 8TB dus bijna 6 keer zo duur. Voor dat geld dat je uitspaart met een 8TB HDD kun je dus makkelijk drie reserveschijven kopen en dan ben je nog goedkoper uit dan met ssd, en kun je evt zelfs een super robuust (en snel!) raid systeem opzetten.
Dat vraag ik me af. Als je sd kaartjes mee telt Ik werk met vr en in de camera alleen gaan er al 7 Zie alleen niet in wat dit er toe doet voor de ts. Want ja dat je niet aan een hdd moet gaan zitten die aanstaat lijkt me logisch. Maar waarom zou ts dat ooit doen. Je zet dat ding neer en komt er niet meer aanquote:Op maandag 11 november 2024 11:00 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik denk dat ik per dag meer opslagmediums in mijn handen heb dan jij per 10 jaar
Keer te wild neerleggen terwijl de boel nog draait is al voldoende om de boel te slopen. Mensen die "park" nog kennen weten waar ik het over heb.
Als data niet belangrijk is, waarom sla je het dan op?quote:Op maandag 11 november 2024 11:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je datarecovery nodig hebt, dan doe je sowieso iets fout.
Als data belangrijk is: back-up maken
Als data niet belangrijk is: dan is data recovery ook niet nodig
En gigantische overkill. Dat was mijn 2x4TB SSD al namelijk. Prijstechnisch kan TS beter 2x2TB SSD kopen in een NAS, voldoet aan de eis van opslag en sluit aan bij mijn filosofie dat je nieuwe technieken moet omarmen als deze beter zijn dan de oude.quote:Op maandag 11 november 2024 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je raadde een 2x 4TB SSD aan in die NAS maar voor minder geld heb je 2x 8TB HDD's.
Dat was het verschil
Heb hier ook 36 HDD's liggen in gebruik, 4 spares, ~12 SSD's in gebruik en nog ongeveer 200 retro HDD's liggen (20MB t/m 120GB) die allemaal getest zijn, behalve de "new old stock" in folie.quote:Op maandag 11 november 2024 11:04 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Als je sd kaartjes mee telt Ik werk met vr en in de camera alleen gaan er al 7 Zie alleen niet in wat dit er toe doet voor de ts. Want ja dat je niet aan een hdd moet gaan zitten die aanstaat lijkt me logisch. Maar waarom zou ts dat ooit doen. Je zet dat ding neer en komt er niet meer aan
En je hebt er nog nooit 1 laten vallen? Respect!quote:Op maandag 11 november 2024 11:04 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Als je sd kaartjes mee telt Ik werk met vr en in de camera alleen gaan er al 7 Zie alleen niet in wat dit er toe doet voor de ts. Want ja dat je niet aan een hdd moet gaan zitten die aanstaat lijkt me logisch. Maar waarom zou ts dat ooit doen. Je zet dat ding neer en komt er niet meer aan
Omdat je OS het niet doet als je het niet op een schijf zet?quote:Op maandag 11 november 2024 11:06 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Als data niet belangrijk is, waarom sla je het dan op?
haha dat is aardig wat Zo veel heb ik ook weer niet. Maar we hebben 3 setjes aan kaartjes voor de camera. wat dus 21 kaartjes zijn. Dan nog een hoop oude kaartjes. Want om het jaar vernieuwen we de setjes.quote:Op maandag 11 november 2024 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb hier ook 36 HDD's liggen in gebruik, 4 spares, ~12 SSD's in gebruik en nog ongeveer 200 retro HDD's liggen (20MB t/m 120GB) die allemaal getest zijn, behalve de "new old stock" in folie.
En in de tijd dat ik nog werkte (computerzaak) gingen er ook heel wat HDD's door m'n handen
Daar noem je wel wat, die 2,5 inch HDD's waren soms wel van treurige kwaliteit.quote:Op maandag 11 november 2024 11:09 schreef GereDathan het volgende:
[..]
En je hebt er nog nooit 1 laten vallen? Respect!
Een HDD te hard neerleggen is al voldoende om hem de das om te doen. Vroeger verving ik aan de lopende band HDD's in laptops, sinds de komst van de SSD is dit zo ongeveer een unicum.
sd kaartjes? Ja hoor. Die laat ik zo vaak vallen. Hdds dan weer niet. Want die staan gewoon netjes op hun plek en moet wel heel gek doen willen die vallenquote:Op maandag 11 november 2024 11:09 schreef GereDathan het volgende:
[..]
En je hebt er nog nooit 1 laten vallen? Respect!
Een HDD te hard neerleggen is al voldoende om hem de das om te doen. Vroeger verving ik aan de lopende band HDD's in laptops, sinds de komst van de SSD is dit zo ongeveer een unicum.
OS en software = geen data.quote:Op maandag 11 november 2024 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Omdat je OS het niet doet als je het niet op een schijf zet?
Omdat je software het niet doet als je het niet op een schijf zet?
Omdat sommige series en films misschien niet belangrijk genoeg zijn om een back-up te maken maar wel handig zijn dat op je schijf staan als je ze wil zien.
Niet alles wat op je schijf staat is belangrijk genoeg om een back-up van te maken.
En als het wel zo is, dan moet je niet vertrouwen op data recovery maar gewoon een back-up maken.
Hey, daar had ik nog een topic over lopen DIG / Maak NU een back-up! #2
Maar goed, het gaat wel wat offtopic mss.
Ik zeg niet dat je drie schijven MOET kopen maar dat het KAN, voor ruim minder geld dan 1 ssd. 1 reserve schijf is sowieso wel heel erg slim want alles kan kapot. Data die slechts op 1 medium staat (wat voor soort is niet relevant) moet je eigenlijk al als verloren beschouwen. En 8TB is helemaal niet zo veel meer. TS komt me wel beetje over als een data hoarder, die alles wil opslaan. Hun 2TB is al vol dus dan is het niet slim om niet een grotere te kopen. Beetje vooruitdenken.quote:Op maandag 11 november 2024 11:04 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik voorspel dat je dan moet nadenken over wat je aan het doen bent. Rupsje Nooitgenoeg is een makkelijke strategie. Maar ook 8TB is zo vol te krijgen....
[..]
TS vraagt om een 2TB. Misschien kan je ook de 24TB opslag vergelijken, maar daar heeft TS ook niks aan...
3 reserveschijven is wel zo ongeveer een van de domste dingen die je kunt doen. Dat is pas geld weggooien. En maar hopen dat ze nog op spinnen als je ze na 4 jaar nodig hebt
Dank voor het beantwoorden van de vraag. Als TS een externe HDD koopt, dan staat deze niet "netjes op zijn plek".quote:Op maandag 11 november 2024 11:13 schreef over_hedge het volgende:
[..]
sd kaartjes? Ja hoor. Die laat ik zo vaak vallen. Hdds dan weer niet. Want die staan gewoon netjes op hun plek en moet wel heel gek doen willen die vallen
Dan gaan we voor regel 3quote:
Jij weet waar de ts zijn hdd neerzet?quote:Op maandag 11 november 2024 11:14 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dank voor het beantwoorden van de vraag. Als TS een externe HDD koopt, dan staat deze niet "netjes op zijn plek".
Ik zou willen dat er nooit iets viel of kapot ging door trillingen. Helaas is de praktijk anders. Maar gelukkig hebben we moderne technieken die dit deels oplossen voor ons.
Elke reserveschijf is kolder. Niets slims aan. Als je een nieuwe nodig hebt dan is die binnen enkele uren in huis (in het slechtste geval de volgende dag). Zelf voorraad houden van gangbare componenten is altijd geldverspilling.quote:Op maandag 11 november 2024 11:14 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je drie schijven MOET kopen maar dat het KAN, voor ruim minder geld dan 1 ssd. 1 reserve schijf is sowieso wel heel erg slim want alles kan kapot. Data die slechts op 1 medium staat (wat voor soort is niet relevant) moet je eigenlijk al als verloren beschouwen. En 8TB is helemaal niet zo veel meer. TS komt me wel beetje over als een data hoarder, die alles wil opslaan. Hun 2TB is al vol dus dan is het niet slim om niet een grotere te kopen. Beetje vooruitdenken.
Een externe HDD is niet bedoeld om neer te zetten. Die pak je geregeld om aan te sluiten.quote:Op maandag 11 november 2024 11:17 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Jij weet waar de ts zijn hdd neerzet?
Genoeg mensen waar op het bureau één of meerdere externe schijven rechtop staan die constant aangesloten zijn.quote:Op maandag 11 november 2024 11:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Een externe HDD is niet bedoeld om neer te zetten. Die pak je geregeld om aan te sluiten.
Zolang de platters (HDD) of chips (SSD) in orde zijn is alles mogelijk. Als je maar betaald.quote:Op maandag 11 november 2024 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben voor een klant ooit datarecovery laten doen op een schijf in een Macbook die ongeveer dubbel gevouwen was op een dashboard bij een aanrijding (lag los op bijrijdersstoel).
Dat zijn wel mooie klusjes.
Oh wist niet dat er regels waren over hoe je een hdd moet gebruiken. Doe ik het al jaren foutquote:Op maandag 11 november 2024 11:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Een externe HDD is niet bedoeld om neer te zetten. Die pak je geregeld om aan te sluiten.
70 tientjes zeker niet neequote:Op maandag 11 november 2024 18:31 schreef Chandler het volgende:
Voor zoveel zou ik zeker voor een HDD gaan en dan lekker van seagate of westerndigital..
2TB varianten kosten net niets meer... en als het vooral om alleen opslag gaat zou ik er echt niet te veel aan uit willen geven.
Seagate Barracuda van 2tb kost nog geen 70 tientjes...
Scherp! 70 euro of 7 tientjes en niet beide!quote:Op maandag 11 november 2024 18:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
70 tientjes zeker niet nee
Meer 7 tientjes 😄😜
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |